Streszczenie decyzji Komisji z dnia 24 czerwca 2024 r. na podstawie art. 23 ust. 1 lit. c) rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 (Sprawa AT.40882 - IFF - Usunięcie danych) (notyfikowana jako dokument C(2024) 4256 final)

Streszczenie decyzji Komisji
z dnia 24 czerwca 2024 r.
na podstawie art. 23 ust. 1 lit. c) rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003
(Sprawa AT.40882 - IFF - Usunięcie danych)

(notyfikowana jako dokument C(2024) 4256 final)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(C/2024/5664)

(Dz.U.UE C z dnia 26 września 2024 r.)

W dniu 24 czerwca 2024 r. Komisja przyjęła decyzję zgodnie z art. 23 ust. 1 lit. c) rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 1 . Zgodnie z przepisami art. 30 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 Komisja podaje niniejszym do wiadomości nazwy stron oraz zasadniczą treść decyzji, wraz z informacjami na temat wszelkich nałożonych kar, uwzględniając jednak uzasadnione prawo przedsiębiorstw do ochrony ich tajemnic handlowych. Wersja decyzji nieopatrzona klauzulą poufności jest dostępna na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji (http://ec.europa.eu/competition/antitrust/cases/).

WPROWADZENIE

Decyzją nałożono grzywnę w wysokości 15 900 000 EUR na przedsiębiorstwa International Flavors & Fragrances Inc. oraz International Flavors & Fragrances IFF (France) SAS za naruszenie art. 20 ust. 4 w związku z art. 23 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 1/2003. Przedsiębiorstwa te przedstawiły niekompletne informacje podczas kontroli.

PROCEDURA

W dniach 7-10 marca 2023 r. Komisja przeprowadziła kontrole w lokalu przedsiębiorstwa International Flavors & Fragrances IFF (France) SAS w ramach sprawy At.40826 - Consumer Fragrances. Decyzją w sprawie kontroli C(2023) 1094 z dnia 10 lutego 2023 r. zobowiązano International Flavors & Fragrances Inc. oraz wszystkie przedsiębiorstwa bezpośrednio lub pośrednio kontrolowane przez to przedsiębiorstwo, w tym International Flavors & Fragrances IFF (France) SAS, do poddania się kontroli dotyczącej ich ewentualnego udziału w porozumieniach antykonkurencyjnych lub uzgodnionych praktykach sprzecznych z art. 101 TFUE i art. 53 Porozumienia EOG w sektorze substancji zapachowych dla konsumentów i składników zapachowych.

Podczas kontroli Komisja stwierdziła, że pracownik International Flavors & Fragrances IFF (France) SAS usunął ze swojego służbowego telefonu komórkowego wiadomości w komunikatorze WhatsApp.

12 marca 2024 r. Komisja podjęła decyzję o wszczęciu w związku z tym odrębnego postępowania przeciwko International Flavors & Fragrances Inc. oraz International Flavors & Fragrances IFF (France) SAS (łącznie zwanym "IFF") w sprawie AT.40882 - IFF - Usunięcie danych.

Komisja przystąpiła do procedury współpracy z IFF, w wyniku której osiągnięto porozumienie co do zakresu zarzutów i zakresu prawdopodobnych grzywien, jakie nałoży Komisja. 29 kwietnia 2024 r. IFF złożyło wniosek dotyczący współpracy, który odzwierciedla stanowisko Komisji w tej sprawie; przewiduje on m.in. przyjęcie odpowiedzialności oraz określa maksymalną przewidywaną wysokość grzywny, która zostanie nałożona przez Komisję.

Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń 16 maja 2024 r. IFF jednoznacznie potwierdziło, że pisemne zgłoszenie zastrzeżeń odpowiada treści jego wniosku dotyczącego współpracy i że podtrzymuje swoje zaangażowanie w procedurę współpracy.

20 czerwca 2024 r. uzyskano pozytywną opinię Komitetu Doradczego ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominujących. Bezpośrednio potem urzędnik przeprowadzający spotkania wyjaśniające wydał sprawozdanie końcowe.

STAN FAKTYCZNY

Podczas kontroli w sprawie AT.40826 - Consumer Fragrances w lokalu przedsiębiorstwa International Flavors & Fragrances IFF (France) SAS inspektorzy Komisji stwierdzili w trakcie badania służbowego telefonu komórkowego przedłożonego do kontroli, że jego użytkownik, dowiedziawszy się, że zostanie poddany kontroli, usunął wiadomości, które wymieniał z konkurencyjnym przedsiębiorstwem na tym urządzeniu w komunikatorze WhatsApp. Użytkownik tego urządzenia był wysokim rangą pracownikiem International Flavors & Fragrances IFF (France) SAS i International Flavors & Fragrances Inc.

IFF, przekazując urządzenie do kontroli, nie poinformowało Komisji o usunięciu wiadomości. Inspektorzy Komisji zdołali odzyskać większość usuniętych danych, które były istotne dla dochodzenia, a być może wszystkie takie dane. IFF przyznało się bezzwłocznie do usunięcia wiadomości i aktywnie dopomogło Komisji w przywracaniu usuniętych danych.

OCENA PRAWNA

Zachowanie, którego dotyczy zarzut, polegało na celowym przedstawieniu wymaganej dokumentacji przedsiębiorstwa w niekompletnej formie w trakcie kontroli. Stanowi to naruszenie art. 20 ust. 4 w związku z art. 23 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 1/2003.

Dokumentacja, której przedstawienia zażądano w toku kontroli, została przedstawiona przez IFF w niekompletnej formie - użytkownik zawierającego ją urządzenia mobilnego celowo usunął niektóre jej elementy przed przekazaniem urządzenia Komisji do badania. Tej manipulacji dokumentacją przedsiębiorstwa dokonano podczas kontroli, a jej elementy, które usunięto, miały związek z przedmiotem dochodzenia.

GRZYWNY

Zgodnie z art. 23 ust. 1 lit. c) rozporządzenia 1/2003 Komisja może nałożyć grzywnę nieprzekraczającą 1 % całkowitego obrotu uzyskanego przez przedsiębiorstwo w poprzednim roku obrotowym, jeżeli podczas kontroli przeprowadzanej na podstawie art. 20 tego rozporządzenia przedsiębiorstwo umyślnie lub w wyniku zaniedbania przedstawia wymagane księgi lub inne rejestry związane z działalnością gospodarczą w niekompletnej formie lub odmawia poddania się kontroli nakazanej w decyzji wydanej na podstawie art. 20 ust. 4 tego rozporządzenia.

Przy ustalaniu wysokości grzywny zgodnie z art. 23 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 uwzględnia się ciężar i czas trwania naruszenia.

Oceniając wagę zarzucanego zachowania, Komisja bierze pod uwagę fakt, że naruszenie było bardzo poważne ze względu na swój charakter i zostało popełnione umyślnie. Informacja została usunięta przez pracownika wysokiego rangą i była istotna dla dochodzenia. Komisja bierze również pod uwagę, że grzywna musi być wystarczająco odstraszająca. Na podstawie powyższego Komisja jest zdania, że właściwa byłaby grzywna odpowiadająca 0,30 % obrotu IFF.

Komisja bierze jednak pod uwagę również szczególne okoliczności sprawy. IFF aktywnie współpracowało z Komisją po wykryciu przez nią usunięcia informacji. IFF natychmiast przyznało się do zarzucanego zachowania i dopomogło w szybkim przywróceniu usuniętych informacji w jak największym stopniu. Ponadto IFF przystąpiło do procedury współpracy, w ramach której uznało swoją odpowiedzialność za naruszenie i zaakceptowało maksymalny poziom grzywny. Wobec powyższego Komisja uznaje za stosowne obniżenie kwoty grzywny, która ma zostać nałożona na IFF, o 50 %.

Co się tyczy oceny czasu trwania naruszenia - biorąc pod uwagę, że zachowanie stanowiące naruszenie miało charakter jednorazowy, kwota grzywny nie ulega dalszemu zwiększeniu z tytułu czasu trwania naruszenia.

Na podstawie wszystkich powyższych elementów ustalono wysokość grzywny na 0,15 % całkowitego obrotu IFF w 2023 r. Biorąc pod uwagę, że obrót IFF w 2023 r. wyniósł 10 615 000 000 EUR, wysokość grzywny po zaokrągleniu wynosi 15 900 000 EUR.

1 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1/2003 z 16 grudnia 2002 r. w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 81 i 82 Traktatu (Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1).

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.5664

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie decyzji Komisji z dnia 24 czerwca 2024 r. na podstawie art. 23 ust. 1 lit. c) rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 (Sprawa AT.40882 - IFF - Usunięcie danych) (notyfikowana jako dokument C(2024) 4256 final)
Data aktu: 24/06/2024
Data ogłoszenia: 26/09/2024