Sprawa C-557/24 P: Odwołanie od wyroku Sądu (dziesiąta izba w składzie powiększonym) wydanego w dniu 5 czerwca 2024 r. w sprawie T-134/21, Malacalza Investimenti Srl i Vittorio Malacalza/EBC, wniesione w dniu 14 sierpnia 2024 r. przez Malacalza Investimenti Srl i Vittoria Malacalzę

Odwołanie od wyroku Sądu (dziesiąta izba w składzie powiększonym) wydanego w dniu 5 czerwca 2024 r. w sprawie T-134/21, Malacalza Investimenti Srl i Vittorio Malacalza/EBC, wniesione w dniu 14 sierpnia 2024 r. przez Malacalza Investimenti Srl i Vittoria Malacalzę
(Sprawa C-557/24 P)

(C/2024/5618)

Język postępowania: włoski

(Dz.U.UE C z dnia 30 września 2024 r.)

Strony

Wnoszący odwołanie: Malacalza Investimenti Srl, Vittorio Malacalza (przedstawiciele: S. Carbone, A. D'Angelo i L. Boggio, avvocati)

Druga strona postępowania: Europejski Bank Centralny, Komisja Europejska

Żądania wnoszących odwołanie

Wnoszący odwołanie wnoszą do Trybunału o

- uchylenie wyroku Sądu Unii Europejskiej z dnia 5 czerwca 2024 r., wydanego ze skutkiem dla stron w sprawie T 134/21;

- ze względu na to, że Sąd "nie zbadał dalszych przesłanek, które są łącznie niezbędne do ustalenia odpowiedzialności pozaumownej", przekazanie sprawy Sądowi Unii Europejskiej do ponownego rozpoznania na podstawie art. 61 statutu Trybunału Sprawiedliwości, aby zgodnie z zasadami ustanowionymi przez Trybunał Sprawiedliwości, uwzględnił żądania przedstawione w skardze wniesionej do Sądu w dniu 3 marca 2021 r. i nakazał EBC naprawienie szkody w rozumieniu art. 340 akapit trzeci TFUE żądanego przez wnoszących odwołanie od EBC; tj. zasądzenia na rzecz Malacanza Investimenti Srl kwoty 870 526 670 EUR lub innej wyższej bądź niższej kwoty, którą Sąd uzna za słuszną, oraz zasądzenia na rzecz Vittoria Malacanzy kwoty 4 546 022 EUR lub innej wyższej bądź niższej kwoty, którą Sąd uzna za słuszną;

ewentualnie, w odniesieniu do żądania odesłania

- uwzględnienie żądań przedstawionych w skardze wniesionej do Sądu w dniu 3 marca 2021 r. i nakazanie EBC naprawienia szkody w rozumieniu art. 340 akapit trzeci TFUE żądanego przez wnoszących odwołanie od EBC, a mianowicie zasądzenie tych samych kwot na rzecz wnoszących odwołanie, po uprzednim uwzględnieniu wniosków dowodowych przedstawionych w ramach tej skargi oraz wniosków dowodowych i środków organizacji postępowania przedstawionych w pismach procesowych z dnia 29 września 2021 r. i 20 grudnia 2021 r.;

- obciążenie EBC i Unii Europejskiej, jako interwenienta, kosztami poniesionymi przez obie strony wnoszące odwołanie w pierwszej instancji i w postępowaniu odwoławczym

Zarzuty i główne argumenty

W odwołaniu skarżący podnieśli siedem zarzutów dotyczących szeregu naruszeń zasad i norm prawa Unii Europejskiej oraz niektórych norm transponujących je do włoskiego prawa krajowego, a także innych przepisów tego porządku prawnego, które mają zastosowanie również do funkcji nadzorczej EBC. EBC - również poprzez niedopełnienie obowiązku poinformowania akcjonariuszy lub opinii publicznej przez kierownictwo Banca Carige lub zlecenia tego poinformowania - przyczynił się w rzeczywistości do stworzenia obrazu sytuacji i perspektyw tego banku, w oparciu o który akcjonariusze zainwestowali znaczne środki w zakup akcji Carige oraz w subskrypcję i wpłatę podwyższeń kapitału, przy czym zawiódł to zaufanie w wyniku różnych działań i sprzecznych decyzji przyjmując nieuzasadnione, nieproporcjonalne i w inny sposób niezgodne z prawem środki w ramach ogólnego bezprawnego i szkodliwego zachowania. Odwołanie odnosi się między innymi do: (i) zaufania pokładanego w sytuacji Carige, które było decydujące dla realizacji podwyższenia kapitału w 2014 i 2015 r.; (ii) późniejszego zawiedzenia tego zaufania przez zachowanie i środki EBC (między innymi poprzez przedwczesne środki interwencyjne); iii) bezprawności tych środków i bezprawności zachowania jako całości, którego są one częścią; iv) zaufania, które zostało wzbudzone w związku z sytuacją Carige i które było decydujące dla podwyższenia kapitału w 2017 r.; v) późniejszego zawiedzenia tego zaufania przez zachowanie i środki EBC żądające dalszych środków w odniesieniu do kapitału banku; vi) bezprawności tych środków (m.in. oddanie banku pod zarząd tymczasowy w 2019 r. poprzez wyznaczenie tymczasowych administratorów, którzy nie byli wolni od konfliktu interesów, a także poprzez zezwolenie na podwyższenie kapitału z wyłączeniem praw opcji, które zostało uzależnione od zarządu tymczasowego) oraz bezprawność całego zachowania, którego były one częścią; vii) bezprawnego ograniczenia i ingerencji w zarządzanie bankiem, które wbrew przepisom prawa spółek i zwykłej kulturze dialogu kolegialnego organu zarządzającego sprzyjały autokratycznemu zarządzaniu ze strony dyrektorów w celu zapewnienia wdrożenia bezprawnie zarządzonych środków, uniemożliwiając w ten sposób reakcję na bezprawne i szkodliwe praktyki zarządcze oraz stwarzając podatność banku na zagrożenia.

Po pierwsze, wnoszący odwołanie kwestionują orzeczenie Sądu z uwagi na to, że nie uznał on, wbrew utrwalonym zasadom orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości, że niektóre z naruszeń zarzucanych EBC dotyczą wystarczająco kwalifikowanych norm prawnych, zawężając w ten sposób szkodę jedynie do niektórych czynów opisanych jako niezgodne z prawem i bezzasadnie czyniąc roszczenia odszkodowawcze fragmentarycznymi. Ponadto wnoszący odwołanie formułują siedem zarzutów i opierają je na błędach popełnionych przez Sąd w zakresie stosowania zasad prawa własności, proporcjonalności, dobrej administracji, równości, bezstronności, równego traktowania, przejrzystości, dobrej wiary i uzasadnionych oczekiwań, powołując się w szczególności na art. 17, 20 i 41 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej oraz art. 5 ust. 4 traktatu UE, a także szereg przepisów wtórnego prawa UE oraz włoskiego prawa bankowego i prawa spółek, których EBC nie przestrzegał.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.5618

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-557/24 P: Odwołanie od wyroku Sądu (dziesiąta izba w składzie powiększonym) wydanego w dniu 5 czerwca 2024 r. w sprawie T-134/21, Malacalza Investimenti Srl i Vittorio Malacalza/EBC, wniesione w dniu 14 sierpnia 2024 r. przez Malacalza Investimenti Srl i Vittoria Malacalzę
Data aktu: 30/09/2024
Data ogłoszenia: 30/09/2024