Język postępowania: rumuński(Dz.U.UE C z dnia 30 września 2024 r.)
Sąd odsyłający
Curtea de Apel Bucureș ti
Strony w postępowaniu głównym
Strona skarżąca: PPC Renewables Romania SRL
Druga strona postępowania: Agenț ia Naț ională de Administrare Fiscală, Direcț ia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili, Guvernul României, Ministerul Finanț elor
Pytania prejudycjalne
1) Czy zgodnie z wykładnią art. 2 ust. 1 i 2 oraz art. 4 ust. 2 [rozporządzenia] 2021/1119 1 w związku z art. 191 ust. 2 TFUE, który reguluje istotny charakter transformacji państw członkowskich w kierunku systemu energetycznego opartego na źródłach odnawialnych, a także znaczenie polityki wspólnotowej w dziedzinie środowiska, prawo Unii Europejskiej stoi na przeszkodzie ustanowieniu przez państwo rumuńskie dodatkowego zobowiązania podatkowego obciążającego wytwórców energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych, takiego jak składka na fundusz transformacji energetycznej uregulowana w OUG nr 27/2022?
2) Czy zgodnie z wykładnią art. 3 ust. 1, 3 i 4 dyrektywy 2018/2001 2 , który reguluje wiążący cel Unii Europejskiej, jakim jest zapewnienie do 2030 r. udziału energii ze źródeł odnawialnych na poziomie co najmniej 32 %, oraz zobowiązanie państw członkowskich do zapewnienia osiągnięcia tego udziału, prawo Unii Europejskiej stoi na przeszkodzie ustanowieniu przez państwo członkowskie dodatkowego zobowiązania podatkowego obciążającego wytwórców energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych, takiego jak składka na fundusz transformacji energetycznej uregulowana w OUG nr 27/2022?
3) Czy zgodnie z wykładnią art. 3 ust. 1, 3 i 4, art. 9 ust. 2 oraz art. 58 lit. b), c) i d) dyrektywy 2019/944 3 , a także art. 3 lit. b), f), g), j) i n) rozporządzenia 2019/943 4 w związku z art. 101 ust. 1 TFUE, zgodnie z którymi państwa członkowskie muszą zapewnić wytwórcom energii elektrycznej równe i wolne od dyskryminacji warunki, prawo Unii Europejskiej stoi na przeszkodzie ustanowieniu przez państwo członkowskie dodatkowego zobowiązania podatkowego, takiego jak składka na fundusz transformacji energetycznej uregulowana w OUG nr 27/2022, obciążającego jedynie określone kategorie wytwórców energii elektrycznej, z wyłączeniem niektórych kategorii wytwórców z obowiązku uiszczania składki?
4) Czy zgodnie z wykładnią art. 107 ust. 1 i art. 108 ust. 3 TFUE prawo Unii Europejskiej stoi na przeszkodzie ustanowieniu zobowiązania podatkowego, takiego jak składka na fundusz transformacji energetycznej uregulowana w OUG nr 27/2022, zwalniającego określonych wytwórców energii elektrycznej z obowiązku uiszczania składki, stanowiąc tym samym pomoc państwa przyznaną podmiotom zwolnionym, podlegającą obowiązkowi zgłoszenia?
5) Czy zgodnie z wykładnią art. 3 lit. a), b), h) i p) oraz art. 10 ust. 1, 4 i 5 rozporządzenia 2019/943 w związku z motywami 22 i 23 tego rozporządzenia, art. 5 ust. 1, 3 i 4 dyrektywy 2019/944, a także art. 8 rozporządzenia 2022/1854 5 , który reguluje zasady dotyczące kształtowania cen na hurtowym rynku energii, prawo Unii Europejskiej stoi na przeszkodzie ustanowieniu przez państwo członkowskie dodatkowego zobowiązania podatkowego, takiego jak składka od dochodów wytwórców energii elektrycznej? Czy zgodnie z wykładnią tych przepisów można uznać, że składka jest proporcjonalna, jeżeli nie uwzględnia ona rzeczywistych kosztów funkcjonowania wytwórców energii elektrycznej?
6) Czy zgodnie z wykładnią art. 5 ust. 4 dyrektywy 2019/944 w związku z art. 49 i 56 oraz art. 63 ust. 1 TFUE prawo Unii Europejskiej stoi na przeszkodzie ustanowieniu przez państwo rumuńskie dodatkowego zobowiązania podatkowego obciążającego wytwórców energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych, takiego jak składka na fundusz transformacji energetycznej uregulowana w OUG nr 27/2022, wobec braku wyraźnego uzasadnienia i braku ostatecznego wpływu na konsumentów?
7) Czy zgodnie z wykładnią art. 401 dyrektywy 2006/112 6 , zgodnie z którym państwa członkowskie nie mogą wprowadzać opłat lub podatków obrotowych, prawo Unii Europejskiej stoi na przeszkodzie ustanowieniu przez państwo członkowskie dodatkowego zobowiązania podatkowego obciążającego wytwórców energii elektrycznej, takiego jak składka na fundusz transformacji energetycznej uregulowana w OUG nr 27/2022?
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1119 z dnia 30 czerwca 2021 r. w sprawie ustanowienia ram na potrzeby osiągnięcia neutralności klimatycznej i zmiany rozporządzeń (WE) nr 401/2009 i (UE) 2018/1999 (Dz.U. 2021, L 243, s. 1).
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych (Dz.U. 2018, L 328, s. 82).
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/944 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej oraz zmieniająca dyrektywę 2012/27/UE (Dz.U. 2019, L 158, s. 125).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/943 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie rynku wewnętrznego energii elektrycznej (Dz.U. 2019, L 158, s. 54.
5 Rozporządzenie Rady (UE) 2022/1854 z dnia 6 października 2022 r. w sprawie interwencji w sytuacji nadzwyczajnej w celu rozwiązania problemu wysokich cen energii (Dz.U. 2022, L261I, s. 1).
6 Dyrektywa Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. 2006, L 347, s. 1).