Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - Sprawa AT.40632 - Mondelez - ograniczenia w handlu

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające
Sprawa AT.40632 - Mondelez - ograniczenia w handlu

(C/2024/5550)

(Dz.U.UE C z dnia 18 września 2024 r.)

1. W projekcie decyzji skierowanym do Mondelez International, Inc., Mondelez Europe GmbH i Mondelez Middle East & Africa FZE (zwanych łącznie "Mondelez" lub "stronami") stwierdzono, że Mondelez, w różnych okresach od 18 grudnia 2006 r. do 7 marca 2020 r., dopuściło się 22 naruszeń art. 101 Traktatu i dwóch naruszeń art. 102 Traktatu. Wśród produktów będących przedmiotem projektu decyzji są m.in. różne wyroby czekoladowe, herbatniki i produkty kawowe sprzedawane przez Mondelez pod różnymi markami.

2. Naruszenia dzielą się na następujące kategorie:

a) porozumienia wchodzące w zakres zastosowania art. 101 Traktatu, których celem było uniemożliwienie niektórym wyłącznym dystrybutorom bezpośredniej lub pośredniej sprzedaży biernej na rzecz klientów poza przydzielonymi im obszarami sprzedaży bez uprzedniego zezwolenia od Mondelez;

b) porozumienia wchodzące w zakres zastosowania art. 101 Traktatu, których celem było ograniczenie obszarów lub klientów, na których lub na rzecz których określeni pośrednicy mogli sprzedawać produkty Mondelez;

c) nadużycie pozycji dominującej, o którym mowa w art. 102 Traktatu, poprzez ograniczenie handlu równoległego prowadzonego przez pośrednika w celu zapobieżenia spadkowi cen w niektórych państwach członkowskich UE;

d) nadużycie pozycji dominującej, o którym mowa w art. 102 Traktatu, poprzez zaprzestanie dostaw produktów w jednym państwie członkowskim, aby zapobiec ich przywozowi do sąsiedniego państwa członkowskiego.

3. 28 stycznia 2021 r. Komisja wszczęła przeciwko Mondelez postępowanie na podstawie art. 11 ust. 6 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 1  oraz art. 2 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 773/2004 2 .

4. W dniu [...] r 3 . przedsiębiorstwo Mondelez złożyło formalną ofertę zatytułowaną "propozycja ugodowa" ("propozycja") dotyczącą współpracy z Komisją w tej sprawie. Propozycja zawierała:

a) uznanie, w jasny i jednoznaczny sposób, odpowiedzialności solidarnej stron za ich uczestnictwo w naruszeniach opisanych w propozycji, a także opis głównych faktów, produktów, których naruszenia dotyczą, uczestniczących podmiotów, kwalifikacji prawnej i czasu trwania naruszeń;

b) wskazanie maksymalnej wysokości grzywny, na jaką Mondelez zgodziłoby się w ramach procedury współpracy;

c) oświadczenie, że Mondelez zostało dostatecznie poinformowane o zarzutach, jakie Komisja zamierza przeciwko niemu podnieść, oraz że zapewniono mu dostateczną możliwość przekazania swojego stanowiska Komisji podczas rozmów;

d) oświadczenia, że Mondelez uzyskało wystarczający dostęp do dowodów na poparcie zarzutów i wszystkich innych dokumentów znajdujących się w aktach Komisji oraz że nie zamierzało ono występować o dalszy dostęp do dokumentów znajdujących się w aktach sprawy ani być ponownie wysłuchane w formie ustnych wyjaśnień na spotkaniu wyjaśniającym, chyba że wnioski Komisji zawarte w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń nie odzwierciedlają treści propozycji.

5. 7 marca 2024 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń skierowane do Mondelez. 22 marca 2024 r. Mondelez odpowiedziało na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń, ponawiając swoje zobowiązanie do przestrzegania procedury współpracy, potwierdzając, że pisemne zgłoszenie zastrzeżeń odzwierciedla treść jego propozycji (z zastrzeżeniem niewielkiej liczby uwag redakcyjnych) oraz potwierdzając, że miało wystarczającą możliwość dostępu do akt Komisji i że nie zamierza ubiegać się o możliwość ponownego złożenia ustnych wyjaśnień na spotkaniu wyjaśniającym z Komisją.

6. Stwierdzone naruszenia oraz grzywna, której nałożenie przewidziano w decyzji, odpowiadają naruszeniom, do popełnienia których przyznały się spółki, oraz grzywnie, jaką przyjęto w propozycji. Całkowita kwota grzywny zos- taje obniżona o 15 % ze względu na to, że Mondelez skutecznie współpracowało z Komisją, wykraczając poza swój prawny obowiązek, a tym samym przyznało się do popełnienia naruszeń art. 101 i 102 Traktatu, które wynikały z jego postępowania.

7. Zgodnie z art. 16 decyzji 2011/695/UE 4  zbadałam, czy projekt decyzji dotyczy jedynie zastrzeżeń, co do których Mondelez miało możliwość przedstawienia swojego stanowiska. Stwierdzam, że tak istotnie jest.

8. Ogólnie uważam, że w niniejszej sprawie przestrzegano skutecznego wykonywania praw procesowych.

Brukseli, 16 maja 2024 r.

1 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1/2003 z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 81 i 82 Traktatu (Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1).
2 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 773/2004 z dnia 7 kwietnia 2004 r. odnoszące się do prowadzenia przez Komisję postępowań zgodnie z art. 81 i art. 82 Traktatu WE (Dz.U. L 123 z 27.4.2004, s. 18).
3 "Niektóre części tekstu zostały utajnione w celu zapewnienia ochrony informacji poufnych. Odnośne części zastąpiono niepoufnym streszczeniem umieszczonym w nawiasach kwadratowych bądź symbolem [...]."
4 Decyzja Przewodniczącego Komisji Europejskiej z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (2011/695/UE) (Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29).

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.5550

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - Sprawa AT.40632 - Mondelez - ograniczenia w handlu
Data aktu: 18/09/2024
Data ogłoszenia: 18/09/2024