(Dz.U.UE C z dnia 18 września 2024 r.)
1. W projekcie decyzji skierowanym do Mondelez International, Inc., Mondelez Europe GmbH i Mondelez Middle East & Africa FZE (zwanych łącznie "Mondelez" lub "stronami") stwierdzono, że Mondelez, w różnych okresach od 18 grudnia 2006 r. do 7 marca 2020 r., dopuściło się 22 naruszeń art. 101 Traktatu i dwóch naruszeń art. 102 Traktatu. Wśród produktów będących przedmiotem projektu decyzji są m.in. różne wyroby czekoladowe, herbatniki i produkty kawowe sprzedawane przez Mondelez pod różnymi markami.
2. Naruszenia dzielą się na następujące kategorie:
a) porozumienia wchodzące w zakres zastosowania art. 101 Traktatu, których celem było uniemożliwienie niektórym wyłącznym dystrybutorom bezpośredniej lub pośredniej sprzedaży biernej na rzecz klientów poza przydzielonymi im obszarami sprzedaży bez uprzedniego zezwolenia od Mondelez;
b) porozumienia wchodzące w zakres zastosowania art. 101 Traktatu, których celem było ograniczenie obszarów lub klientów, na których lub na rzecz których określeni pośrednicy mogli sprzedawać produkty Mondelez;
c) nadużycie pozycji dominującej, o którym mowa w art. 102 Traktatu, poprzez ograniczenie handlu równoległego prowadzonego przez pośrednika w celu zapobieżenia spadkowi cen w niektórych państwach członkowskich UE;
d) nadużycie pozycji dominującej, o którym mowa w art. 102 Traktatu, poprzez zaprzestanie dostaw produktów w jednym państwie członkowskim, aby zapobiec ich przywozowi do sąsiedniego państwa członkowskiego.
3. 28 stycznia 2021 r. Komisja wszczęła przeciwko Mondelez postępowanie na podstawie art. 11 ust. 6 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 1 oraz art. 2 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 773/2004 2 .
4. W dniu [...] r 3 . przedsiębiorstwo Mondelez złożyło formalną ofertę zatytułowaną "propozycja ugodowa" ("propozycja") dotyczącą współpracy z Komisją w tej sprawie. Propozycja zawierała:
a) uznanie, w jasny i jednoznaczny sposób, odpowiedzialności solidarnej stron za ich uczestnictwo w naruszeniach opisanych w propozycji, a także opis głównych faktów, produktów, których naruszenia dotyczą, uczestniczących podmiotów, kwalifikacji prawnej i czasu trwania naruszeń;
b) wskazanie maksymalnej wysokości grzywny, na jaką Mondelez zgodziłoby się w ramach procedury współpracy;
c) oświadczenie, że Mondelez zostało dostatecznie poinformowane o zarzutach, jakie Komisja zamierza przeciwko niemu podnieść, oraz że zapewniono mu dostateczną możliwość przekazania swojego stanowiska Komisji podczas rozmów;
d) oświadczenia, że Mondelez uzyskało wystarczający dostęp do dowodów na poparcie zarzutów i wszystkich innych dokumentów znajdujących się w aktach Komisji oraz że nie zamierzało ono występować o dalszy dostęp do dokumentów znajdujących się w aktach sprawy ani być ponownie wysłuchane w formie ustnych wyjaśnień na spotkaniu wyjaśniającym, chyba że wnioski Komisji zawarte w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń nie odzwierciedlają treści propozycji.
5. 7 marca 2024 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń skierowane do Mondelez. 22 marca 2024 r. Mondelez odpowiedziało na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń, ponawiając swoje zobowiązanie do przestrzegania procedury współpracy, potwierdzając, że pisemne zgłoszenie zastrzeżeń odzwierciedla treść jego propozycji (z zastrzeżeniem niewielkiej liczby uwag redakcyjnych) oraz potwierdzając, że miało wystarczającą możliwość dostępu do akt Komisji i że nie zamierza ubiegać się o możliwość ponownego złożenia ustnych wyjaśnień na spotkaniu wyjaśniającym z Komisją.
6. Stwierdzone naruszenia oraz grzywna, której nałożenie przewidziano w decyzji, odpowiadają naruszeniom, do popełnienia których przyznały się spółki, oraz grzywnie, jaką przyjęto w propozycji. Całkowita kwota grzywny zos- taje obniżona o 15 % ze względu na to, że Mondelez skutecznie współpracowało z Komisją, wykraczając poza swój prawny obowiązek, a tym samym przyznało się do popełnienia naruszeń art. 101 i 102 Traktatu, które wynikały z jego postępowania.
7. Zgodnie z art. 16 decyzji 2011/695/UE 4 zbadałam, czy projekt decyzji dotyczy jedynie zastrzeżeń, co do których Mondelez miało możliwość przedstawienia swojego stanowiska. Stwierdzam, że tak istotnie jest.
8. Ogólnie uważam, że w niniejszej sprawie przestrzegano skutecznego wykonywania praw procesowych.
Brukseli, 16 maja 2024 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2024.5550 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - Sprawa AT.40632 - Mondelez - ograniczenia w handlu |
| Data aktu: | 18/09/2024 |
| Data ogłoszenia: | 18/09/2024 |