(notyfikowana jako dokument nr C(2024) 3313 final)(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)
(C/2024/5548)
(Dz.U.UE C z dnia 18 września 2024 r.)
Dnia 23 maja 2024 r. Komisja przyjęła decyzję dotyczącą postępowania na podstawie art. 101 i 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Zgodnie z przepisami art. 30 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 1 Komisja podaje niniejszym do wiadomości nazwy stron oraz zasadniczą treść decyzji, wraz z informacjami na temat wszelkich nałożonych kar, uwzględniając jednak uzasadnione prawo przedsiębiorstw do ochrony ich tajemnic handlowych.
WPROWADZENIE
(1) Niniejsza decyzja zostaje wydana na podstawie art. 101 i 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej ("Traktat") i jest skierowana do Mondelez International, Inc., Mondelez Europe GmbH i Mondelez Middle East & Africa FZE (zwanych dalej łącznie "Mondelez"). Mondelez jest globalnym przedsiębiorstwem w sektorze żywności i napojów, koncentrującym się na produkcji przekąsek. Ma siedzibę w Stanach Zjednoczonych i razem ze swoimi spółkami zależnymi prowadzi działalność w ponad 150 krajach. Mondelez sprzedaje wyroby czekoladowe pod wieloma markami (m.in. Milka, Côte d'Or, Toblerone, Cadbury, Marabou, Daim, Mirabell i Suchard), a także herbatniki pod różnymi markami (Oreo, Belvita, LU, Prince, Ritz, TUC, LiGa, Mikado). Do 2015 r. przedsiębiorstwo Mondelez było właścicielem kilku marek kawy (HAG, Jacobs, Velours Noir).
(2) W różnych okresach od 18 grudnia 2006 r. do 7 marca 2020 r. Mondelez ograniczyło handel równoległy różnymi produktami w kategorii herbatników, czekolady i kawy poprzez 22 porozumienia/uzgodnione praktyki ograniczające konkurencję ze względu na cel, sprzeczne z art. 101 ust. 1 TFUE, oraz poprzez dwa przypadki nadużycia swojej pozycji dominującej na niektórych krajowych rynkach w zakresie sprzedaży tabliczek czekolady, co stanowiło naruszenie art. 102 TFUE.
PROCEDURA
(3) Komisja wszczęła tę sprawę z urzędu w 2019 r. W listopadzie 2019 r. Komisja przeprowadziła niezapowiedziane kontrole w pomieszczeniach przedsiębiorstwa Mondelez w Austrii (Wiedeń), Belgii (Mechelen) i Niemczech (Bremie). 28 stycznia 2021 r. Komisja wszczęła formalne postępowanie przeciwko Mondelez.
(4) W trakcie dochodzenia Mondelez wyraził zainteresowanie rozpoczęciem rozmów o współpracy z Komisją. W dniu [...] r 2 ., przedsiębiorstwo Mondelez złożyło propozycję ugodową w ramach procedury współpracy.
(5) 7 marca 2024 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń. 22 marca 2024 r. przedsiębiorstwo Mondelez
odpowiedziało na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń, potwierdzając, że odzwierciedla ono treść jego propozycji ugodowej i że chce kontynuować procedurę współpracy na tych warunkach.
(6) Komitet Doradczy ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominujących wydał pozytywną opinię 15 maja 2024 r.
(7) Komisja przyjęła decyzję 23 maja 2024 r.
STAN FAKTYCZNY
Streszczenie opisu naruszenia
(8) W decyzji określono następujące główne rodzaje ograniczeń:
(a) porozumienia lub uzgodnione praktyki uniemożliwiające niektórym wyłącznym dystrybutorom i handlowcom (zwanym również "pośrednikami") prowadzenie sprzedaży na rzecz klientów spoza obszarów, na których kupowali produkty od Mondelëz; klienci byli ograniczani pod względem obszarów, na których mogli sprzedawać, lub pod względem klientów, na rzecz których mogli prowadzić sprzedaż; w jednym przypadku klient i Mondelëz uzgodnili również, że klient ten będzie sprzedawać produkty przeznaczone na wywóz poza jego obszar po wyższych cenach w porównaniu z cenami krajowymi;
(b) Mondelëz jednostronnie zakończyło sprzedaż tabliczek czekolady na rzecz jednego klienta, aby uniemożliwić mu ich odsprzedaż w państwach członkowskich, w których Mondelëz zajmował pozycję dominującą;
(c) decyzja przedsiębiorstwa Mondelëz o usunięciu z rynku w Niderlandach niektórych tabliczek czekolady marki Côte d'Or, aby uniemożliwić niderlandzkiemu sprzedawcy detalicznemu zakup tych tabliczek w Niderlandach w celu ich odsprzedaży w jego sklepach w Belgii, gdzie Mondelëz pobierało za nie wyższe ceny od swoich klientów detalicznych.
Adresaci decyzji i czas trwania naruszenia przepisów
(9) Decyzja skierowana jest do Mondelëz International, Inc, a także do Mondelez Europe GmbH i Mondelez Middle East
& Africa FZE. Każde z tych przedsiębiorstw ponosiło solidarną odpowiedzialność, ponieważ wywierały one decydujący wpływ na jednostki zależne, które bezpośrednio uczestniczyły w naruszeniach.
(10) Czas trwania naruszeń był różnej długości w okresie od 18 grudnia 2006 r. do 7 marca 2020 r.
GRZYWNY
(11) Do przedmiotowej decyzji zastosowanie mają wytyczne w sprawie grzywien z 2006 r 3 .
Kwota podstawowa grzywny
(12) Przy ustalaniu wysokości grzywien Komisja wzięła pod uwagę wartość sprzedaży przez Mondelëz odnośnych wyrobów czekoladowych, herbatników lub produktów kawowych w ostatnim pełnym roku obrotowym, w którym miały miejsce poszczególne naruszenia.
(13) Komisja wzięła pod uwagę, że zachowanie stanowiące naruszenie polega na celowym naruszeniu jasnej, podstawowej zasady niedzielenia rynku wewnętrznego wzdłuż granic państwowych oraz że w przeszłości Komisja nakładała już sankcje na podobne praktyki. Naruszenie dotyczy ponadto produktów mających bezpośredni wpływ na konsumentów. Po uwzględnieniu tych czynników oraz w świetle szczególnych okoliczności sprawy odsetek wartości sprzedaży ustalono na poziomie 10 %.
Grzywna za przystąpienie do kartelu
(14) W projekcie decyzji nie stosuje się grzywny za przystąpienie do kartelu.
Okoliczności obciążające lub łagodzące
(15) W tej sprawie nie występują okoliczności obciążające ani łagodzące.
Mnożnik służący zapewnieniu skutku odstraszającego
(16) Projekt decyzji zawiera odpowiedni mnożnik o skutku odstraszającym w wysokości 1,1. Jest to zgodne z innymi decyzjami dotyczącymi przedsiębiorstw o podobnym globalnym obrocie (około 30 mld EUR).
Pułap obrotów
(17) Grzywna nie przekracza 10 % całkowitych światowych obrotów Mondelez za każde z naruszeń.
Obniżka za współpracę
(18) W decyzji stwierdzono, że grzywna powinna zostać obniżona o 15 %. W propozycji ugodowej Mondelez potwierdziło fakty, ich kwalifikację prawną oraz swoją odpowiedzialność za naruszenia opisane w projekcie decyzji. Mondelez wykazało zainteresowanie współpracą przed przyjęciem pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń. Obniżka grzywny nie jest większa, ponieważ Mondelez rozpoczęło współpracę dopiero na etapie, na którym Komisja w dużej mierze zakończyła dochodzenie i pracowała nad pisemnym zgłoszeniem zastrzeżeń. Ponadto Mondelez nie przedstawiło żadnych dodatkowych dowodów, które przyczyniłyby się do zwiększenia obniżki za współpracę, tj. dowodów, które mogłyby wnieść znaczną wartość dodaną w dochodzenie lub przedłużyć czas trwania naruszeń, zwiększyć ich zasięg geograficzny lub zakres produktów, których dotyczyły naruszenia.
Wniosek
(19) Mondelez naruszyło art. 101 i 102 TFUE, uczestnicząc w 24 różnych naruszeniach mających na celu podział rynku wewnętrznego UE.
(20) Ostateczna kwota grzywny nałożonej na Mondelez zgodnie z art. 23 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1/2003 wynosi 337 522 800 EUR.