Streszczenie decyzji Komisji z dnia 23 maja 2024 r. dotyczącej postępowania na podstawie art. 101 i 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Sprawa AT.40632 - MONDELEZ - OGRANICZENIA W HANDLU)

Streszczenie decyzji Komisji
z dnia 23 maja 2024 r.
dotyczącej postępowania na podstawie art. 101 i 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Sprawa AT.40632 - MONDELEZ - OGRANICZENIA W HANDLU)

(notyfikowana jako dokument nr C(2024) 3313 final)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(C/2024/5548)

(Dz.U.UE C z dnia 18 września 2024 r.)

Dnia 23 maja 2024 r. Komisja przyjęła decyzję dotyczącą postępowania na podstawie art. 101 i 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Zgodnie z przepisami art. 30 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 1  Komisja podaje niniejszym do wiadomości nazwy stron oraz zasadniczą treść decyzji, wraz z informacjami na temat wszelkich nałożonych kar, uwzględniając jednak uzasadnione prawo przedsiębiorstw do ochrony ich tajemnic handlowych.

WPROWADZENIE

(1) Niniejsza decyzja zostaje wydana na podstawie art. 101 i 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej ("Traktat") i jest skierowana do Mondelez International, Inc., Mondelez Europe GmbH i Mondelez Middle East & Africa FZE (zwanych dalej łącznie "Mondelez"). Mondelez jest globalnym przedsiębiorstwem w sektorze żywności i napojów, koncentrującym się na produkcji przekąsek. Ma siedzibę w Stanach Zjednoczonych i razem ze swoimi spółkami zależnymi prowadzi działalność w ponad 150 krajach. Mondelez sprzedaje wyroby czekoladowe pod wieloma markami (m.in. Milka, Côte d'Or, Toblerone, Cadbury, Marabou, Daim, Mirabell i Suchard), a także herbatniki pod różnymi markami (Oreo, Belvita, LU, Prince, Ritz, TUC, LiGa, Mikado). Do 2015 r. przedsiębiorstwo Mondelez było właścicielem kilku marek kawy (HAG, Jacobs, Velours Noir).

(2) W różnych okresach od 18 grudnia 2006 r. do 7 marca 2020 r. Mondelez ograniczyło handel równoległy różnymi produktami w kategorii herbatników, czekolady i kawy poprzez 22 porozumienia/uzgodnione praktyki ograniczające konkurencję ze względu na cel, sprzeczne z art. 101 ust. 1 TFUE, oraz poprzez dwa przypadki nadużycia swojej pozycji dominującej na niektórych krajowych rynkach w zakresie sprzedaży tabliczek czekolady, co stanowiło naruszenie art. 102 TFUE.

PROCEDURA

(3) Komisja wszczęła tę sprawę z urzędu w 2019 r. W listopadzie 2019 r. Komisja przeprowadziła niezapowiedziane kontrole w pomieszczeniach przedsiębiorstwa Mondelez w Austrii (Wiedeń), Belgii (Mechelen) i Niemczech (Bremie). 28 stycznia 2021 r. Komisja wszczęła formalne postępowanie przeciwko Mondelez.

(4) W trakcie dochodzenia Mondelez wyraził zainteresowanie rozpoczęciem rozmów o współpracy z Komisją. W dniu [...] r 2 ., przedsiębiorstwo Mondelez złożyło propozycję ugodową w ramach procedury współpracy.

(5) 7 marca 2024 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń. 22 marca 2024 r. przedsiębiorstwo Mondelez

odpowiedziało na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń, potwierdzając, że odzwierciedla ono treść jego propozycji ugodowej i że chce kontynuować procedurę współpracy na tych warunkach.

(6) Komitet Doradczy ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominujących wydał pozytywną opinię 15 maja 2024 r.

(7) Komisja przyjęła decyzję 23 maja 2024 r.

STAN FAKTYCZNY

Streszczenie opisu naruszenia

(8) W decyzji określono następujące główne rodzaje ograniczeń:

(a) porozumienia lub uzgodnione praktyki uniemożliwiające niektórym wyłącznym dystrybutorom i handlowcom (zwanym również "pośrednikami") prowadzenie sprzedaży na rzecz klientów spoza obszarów, na których kupowali produkty od Mondelëz; klienci byli ograniczani pod względem obszarów, na których mogli sprzedawać, lub pod względem klientów, na rzecz których mogli prowadzić sprzedaż; w jednym przypadku klient i Mondelëz uzgodnili również, że klient ten będzie sprzedawać produkty przeznaczone na wywóz poza jego obszar po wyższych cenach w porównaniu z cenami krajowymi;

(b) Mondelëz jednostronnie zakończyło sprzedaż tabliczek czekolady na rzecz jednego klienta, aby uniemożliwić mu ich odsprzedaż w państwach członkowskich, w których Mondelëz zajmował pozycję dominującą;

(c) decyzja przedsiębiorstwa Mondelëz o usunięciu z rynku w Niderlandach niektórych tabliczek czekolady marki Côte d'Or, aby uniemożliwić niderlandzkiemu sprzedawcy detalicznemu zakup tych tabliczek w Niderlandach w celu ich odsprzedaży w jego sklepach w Belgii, gdzie Mondelëz pobierało za nie wyższe ceny od swoich klientów detalicznych.

Adresaci decyzji i czas trwania naruszenia przepisów

(9) Decyzja skierowana jest do Mondelëz International, Inc, a także do Mondelez Europe GmbH i Mondelez Middle East

& Africa FZE. Każde z tych przedsiębiorstw ponosiło solidarną odpowiedzialność, ponieważ wywierały one decydujący wpływ na jednostki zależne, które bezpośrednio uczestniczyły w naruszeniach.

(10) Czas trwania naruszeń był różnej długości w okresie od 18 grudnia 2006 r. do 7 marca 2020 r.

GRZYWNY

(11) Do przedmiotowej decyzji zastosowanie mają wytyczne w sprawie grzywien z 2006 r 3 .

Kwota podstawowa grzywny

(12) Przy ustalaniu wysokości grzywien Komisja wzięła pod uwagę wartość sprzedaży przez Mondelëz odnośnych wyrobów czekoladowych, herbatników lub produktów kawowych w ostatnim pełnym roku obrotowym, w którym miały miejsce poszczególne naruszenia.

(13) Komisja wzięła pod uwagę, że zachowanie stanowiące naruszenie polega na celowym naruszeniu jasnej, podstawowej zasady niedzielenia rynku wewnętrznego wzdłuż granic państwowych oraz że w przeszłości Komisja nakładała już sankcje na podobne praktyki. Naruszenie dotyczy ponadto produktów mających bezpośredni wpływ na konsumentów. Po uwzględnieniu tych czynników oraz w świetle szczególnych okoliczności sprawy odsetek wartości sprzedaży ustalono na poziomie 10 %.

Grzywna za przystąpienie do kartelu

(14) W projekcie decyzji nie stosuje się grzywny za przystąpienie do kartelu.

Okoliczności obciążające lub łagodzące

(15) W tej sprawie nie występują okoliczności obciążające ani łagodzące.

Mnożnik służący zapewnieniu skutku odstraszającego

(16) Projekt decyzji zawiera odpowiedni mnożnik o skutku odstraszającym w wysokości 1,1. Jest to zgodne z innymi decyzjami dotyczącymi przedsiębiorstw o podobnym globalnym obrocie (około 30 mld EUR).

Pułap obrotów

(17) Grzywna nie przekracza 10 % całkowitych światowych obrotów Mondelez za każde z naruszeń.

Obniżka za współpracę

(18) W decyzji stwierdzono, że grzywna powinna zostać obniżona o 15 %. W propozycji ugodowej Mondelez potwierdziło fakty, ich kwalifikację prawną oraz swoją odpowiedzialność za naruszenia opisane w projekcie decyzji. Mondelez wykazało zainteresowanie współpracą przed przyjęciem pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń. Obniżka grzywny nie jest większa, ponieważ Mondelez rozpoczęło współpracę dopiero na etapie, na którym Komisja w dużej mierze zakończyła dochodzenie i pracowała nad pisemnym zgłoszeniem zastrzeżeń. Ponadto Mondelez nie przedstawiło żadnych dodatkowych dowodów, które przyczyniłyby się do zwiększenia obniżki za współpracę, tj. dowodów, które mogłyby wnieść znaczną wartość dodaną w dochodzenie lub przedłużyć czas trwania naruszeń, zwiększyć ich zasięg geograficzny lub zakres produktów, których dotyczyły naruszenia.

Wniosek

(19) Mondelez naruszyło art. 101 i 102 TFUE, uczestnicząc w 24 różnych naruszeniach mających na celu podział rynku wewnętrznego UE.

(20) Ostateczna kwota grzywny nałożonej na Mondelez zgodnie z art. 23 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1/2003 wynosi 337 522 800 EUR.

1 Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 411/2004 (Dz.U. L 68 z 6.3.2004, s. 1).
2 "Niektóre części tekstu zostały utajnione w celu zapewnienia ochrony informacji poufnych. Odnośne części zastąpiono niepoufnym streszczeniem umieszczonym w nawiasach kwadratowych bądź symbolem [...]."
3 Dz.U. C 210 z 1.9.2006, s. 2.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.5548

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie decyzji Komisji z dnia 23 maja 2024 r. dotyczącej postępowania na podstawie art. 101 i 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Sprawa AT.40632 - MONDELEZ - OGRANICZENIA W HANDLU)
Data aktu: 23/05/2024
Data ogłoszenia: 18/09/2024