Sprawa C-468/24, Netz Niederösterreich: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Landesgericht St. Pölten (Austria) w dniu 3 lipca 2024 r. - SR/Netz Niederösterreich GmbH

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Landesgericht St. Pölten (Austria) w dniu 3 lipca 2024 r. - SR/Netz Niederösterreich GmbH
(Sprawa C-468/24, Netz Niederösterreich)

(C/2024/5406)

Język postępowania: niemiecki

(Dz.U.UE C z dnia 16 września 2024 r.)

Sąd odsyłający

Landesgericht St. Pölten

Strony w postępowaniu głównym

Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: SR

Druga strona postępowania: Netz Niederösterreich GmbH

Pytania prejudycjalne

1. Czy art. 22 dyrektywy (UE) 2019/944 1  w związku z załącznikiem II do tej dyrektywy należy interpretować w ten sposób, że operator sieci musi [uwzględnić] życzenie odbiorcy końcowego, by nie otrzymać inteligentnego przyrządu pomiarowego i w takim przypadku jest zobowiązany do udostępnienia odbiorcy końcowemu licznika konwencjonalnego zamiast inteligentnego systemu opomiarowania?

2. Czy art. 2 ust. 1 dyrektywy 2014/32 (UE) 2 , który definiuje bardziej szczegółowo "przyrząd pomiarowy" w rozumieniu dotyczących poszczególnych przyrządów załączników III-XII (liczniki energii elektrycznej zużywanej czynnej [MI-003]) należy w związku z art. 20 lit. b) i c) oraz art. 23 ust. 3 dyrektywy 2019/944 interpretować w taki sposób, że stoi on na przeszkodzie przepisowi prawa krajowego (§ 7 ust. 1 pkt 31 Elektrizitätswirtschafts- und -organisationsgesetz 3 , zwanej dalej w skrócie "ElWOG"), który nie nakłada żadnych szczególnych wymogów dotyczących bezpieczeństwa danych przyrządów pomiarowych?

3. Czy przy dokonywaniu wykładni art. 20 lit. b) i c), art. 21 ust. 1 lit. a) i art. 23 ust. 3 dyrektywy 2019/944 należy również uwzględnić art. 6 ust. 1 dyrektywy 85/374/EWG 4  zmienionej dyrektywą 1999/34/WE 5 ?

4. Czy art. 5 ust. 3 dyrektywy 2002/58/WE 6  należy interpretować w ten sposób, że pojęcie "sieć łączności elektronicznej" ma zastosowanie również do sieci elektroenergetycznej, za pośrednictwem której dane (dane dotyczące zużycia, metadane, identyfikator osobisty) są przekazywane do celów art. 20 lit. b) i c), art. 21 ust. 1 lit. a) i art. 23 ust. 3 dyrektywy 2019/944?

5. Czy art. 5 ust. 1 lit. f), art. 13, art. 32 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2016/679 7  oraz art. 7, art. 8 ust. 1 i 2 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej 8  (zwanej dalej "Kartą") należy interpretować w ten sposób, że stoją one na przeszkodzie przepisowi krajowemu (§ 1 ust. 6 Intelligente Messgerate-Einfuhrungsverordnung 9 ), zgodnie z którym tylko odpowiednia konfiguracja interwału odczytu licznika musi być widoczna dla odbiorcy końcowego, ale nie musi być widoczne to, czy operator sieci stwierdził występowanie "uzasadnionego indywidualnego przypadku" (§ 84a ust. 1 ElWOG) i pobrał dane od odbiorcy końcowego przed upływem określonego interwału?

6. Czy w odniesieniu do art. 52 ust. 3 Karty, ust. 5 preambuły i wyjaśnień do art. 7 Karty orzecznictwo Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w sprawie art. 8 EKPC stanowi punkt odniesienia dla wykładni art. 20 lit. b) i c) oraz art. 21 ust. 1 lit. a) i art. 23 ust. 3 dyrektywy 2019/944?

1 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/944 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej oraz zmieniająca dyrektywę 2012/27/UE (Dz.U. 2019, L 158, s. 125).
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/32/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do udostępniania na rynku przyrządów pomiarowych (Dz.U. 2014, L 96, s. 149).
3 Austriacka ustawa o gospodarce i organizacji elektroenergetycznej z 2010 r. w brzmieniu zmienionym BGBl nr 17/2021.
4 Dyrektywa Rady 85/374/EWG z dnia 25 lipca 1985 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich dotyczących odpowiedzialności za produkty wadliwe (Dz.U. 1985, L 210, s. 29).
5 Dyrektywa 1999/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 maja 1999 r. zmieniająca dyrektywę Rady 85/374/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich dotyczących odpowiedzialności za produkty wadliwe (Dz.U. 1999, L 141, s. 20).
6 Dyrektywa 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 lipca 2002 r. dotycząca przetwarzania danych osobowych i ochrony prywatności w sektorze łączności elektronicznej (dyrektywa o prywatności i łączności elektronicznej) (Dz.U. 2002, L 201, s. 37).
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. 2016, L 119, s. 1).
8 Karta praw podstawowych Unii Europejskiej (Dz.U. 2016, C 202, s. 389).
9 Austriackie rozporządzenie o wprowadzeniu inteligentnych przyrządów pomiarowych, BGBl II nr 138/2012 w wersji zmienionej BGBl II nr 9/2022 z dnia 13 stycznia 2022 r.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.5406

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-468/24, Netz Niederösterreich: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Landesgericht St. Pölten (Austria) w dniu 3 lipca 2024 r. - SR/Netz Niederösterreich GmbH
Data aktu: 16/09/2024
Data ogłoszenia: 16/09/2024