united kingdom
ukraine

Sprawa C-468/24, Netz Niederösterreich: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Landesgericht St. Pölten (Austria) w dniu 3 lipca 2024 r. - SR/Netz Niederösterreich GmbH

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Landesgericht St. Pölten (Austria) w dniu 3 lipca 2024 r. - SR/Netz Niederösterreich GmbH
(Sprawa C-468/24, Netz Niederösterreich)

(C/2024/5406)

Język postępowania: niemiecki

(Dz.U.UE C z dnia 16 września 2024 r.)

Sąd odsyłający

Landesgericht St. Pölten

Strony w postępowaniu głównym

Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: SR

Druga strona postępowania: Netz Niederösterreich GmbH

Pytania prejudycjalne

1. Czy art. 22 dyrektywy (UE) 2019/944 1  w związku z załącznikiem II do tej dyrektywy należy interpretować w ten sposób, że operator sieci musi [uwzględnić] życzenie odbiorcy końcowego, by nie otrzymać inteligentnego przyrządu pomiarowego i w takim przypadku jest zobowiązany do udostępnienia odbiorcy końcowemu licznika konwencjonalnego zamiast inteligentnego systemu opomiarowania?

2. Czy art. 2 ust. 1 dyrektywy 2014/32 (UE) 2 , który definiuje bardziej szczegółowo "przyrząd pomiarowy" w rozumieniu dotyczących poszczególnych przyrządów załączników III-XII (liczniki energii elektrycznej zużywanej czynnej [MI-003]) należy w związku z art. 20 lit. b) i c) oraz art. 23 ust. 3 dyrektywy 2019/944 interpretować w taki sposób, że stoi on na przeszkodzie przepisowi prawa krajowego (§ 7 ust. 1 pkt 31 Elektrizitätswirtschafts- und -organisationsgesetz 3 , zwanej dalej w skrócie "ElWOG"), który nie nakłada żadnych szczególnych wymogów dotyczących bezpieczeństwa danych przyrządów pomiarowych?

3. Czy przy dokonywaniu wykładni art. 20 lit. b) i c), art. 21 ust. 1 lit. a) i art. 23 ust. 3 dyrektywy 2019/944 należy również uwzględnić art. 6 ust. 1 dyrektywy 85/374/EWG 4  zmienionej dyrektywą 1999/34/WE 5 ?

4. Czy art. 5 ust. 3 dyrektywy 2002/58/WE 6  należy interpretować w ten sposób, że pojęcie "sieć łączności elektronicznej" ma zastosowanie również do sieci elektroenergetycznej, za pośrednictwem której dane (dane dotyczące zużycia, metadane, identyfikator osobisty) są przekazywane do celów art. 20 lit. b) i c), art. 21 ust. 1 lit. a) i art. 23 ust. 3 dyrektywy 2019/944?

5. Czy art. 5 ust. 1 lit. f), art. 13, art. 32 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2016/679 7  oraz art. 7, art. 8 ust. 1 i 2 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej 8  (zwanej dalej "Kartą") należy interpretować w ten sposób, że stoją one na przeszkodzie przepisowi krajowemu (§ 1 ust. 6 Intelligente Messgerate-Einfuhrungsverordnung 9 ), zgodnie z którym tylko odpowiednia konfiguracja interwału odczytu licznika musi być widoczna dla odbiorcy końcowego, ale nie musi być widoczne to, czy operator sieci stwierdził występowanie "uzasadnionego indywidualnego przypadku" (§ 84a ust. 1 ElWOG) i pobrał dane od odbiorcy końcowego przed upływem określonego interwału?

6. Czy w odniesieniu do art. 52 ust. 3 Karty, ust. 5 preambuły i wyjaśnień do art. 7 Karty orzecznictwo Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w sprawie art. 8 EKPC stanowi punkt odniesienia dla wykładni art. 20 lit. b) i c) oraz art. 21 ust. 1 lit. a) i art. 23 ust. 3 dyrektywy 2019/944?

1 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/944 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej oraz zmieniająca dyrektywę 2012/27/UE (Dz.U. 2019, L 158, s. 125).
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/32/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do udostępniania na rynku przyrządów pomiarowych (Dz.U. 2014, L 96, s. 149).
3 Austriacka ustawa o gospodarce i organizacji elektroenergetycznej z 2010 r. w brzmieniu zmienionym BGBl nr 17/2021.
4 Dyrektywa Rady 85/374/EWG z dnia 25 lipca 1985 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich dotyczących odpowiedzialności za produkty wadliwe (Dz.U. 1985, L 210, s. 29).
5 Dyrektywa 1999/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 maja 1999 r. zmieniająca dyrektywę Rady 85/374/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich dotyczących odpowiedzialności za produkty wadliwe (Dz.U. 1999, L 141, s. 20).
6 Dyrektywa 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 lipca 2002 r. dotycząca przetwarzania danych osobowych i ochrony prywatności w sektorze łączności elektronicznej (dyrektywa o prywatności i łączności elektronicznej) (Dz.U. 2002, L 201, s. 37).
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. 2016, L 119, s. 1).
8 Karta praw podstawowych Unii Europejskiej (Dz.U. 2016, C 202, s. 389).
9 Austriackie rozporządzenie o wprowadzeniu inteligentnych przyrządów pomiarowych, BGBl II nr 138/2012 w wersji zmienionej BGBl II nr 9/2022 z dnia 13 stycznia 2022 r.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.5406

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-468/24, Netz Niederösterreich: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Landesgericht St. Pölten (Austria) w dniu 3 lipca 2024 r. - SR/Netz Niederösterreich GmbH
Data aktu: 16/09/2024
Data ogłoszenia: 16/09/2024