Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka, w odniesieniu, do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i towarzyszącego mu pisma na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State Aid Greffe
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIE
Otrzymane uwagi zostaną przekazane Słowacji. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie klauzulą poufności ich tożsamości lub fragmentów zgłaszanych uwag.
Tekst streszczenia
Procedura
Niniejsza sprawa opiera się na formalnej skardze. Skarżący twierdzi, że w ramach słowackiego programu pomocy inwestycyjnej wdrożonego na podstawie mającego wówczas zastosowanie ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych z 2008 r. beneficjent otrzymał pomoc państwa niezgodną z unijnymi zasadami pomocy państwa. Decyzją Komisji z dnia 20 lipca 2017 r. 1 w tej sprawie dotyczące skargi Sąd stwierdził nieważność wyroku z dnia 9 września 2020 r. 2 ("wyrok Sądu").
W wyroku Sądu stwierdzono między innymi jednoznacznie, że przedstawione przez skarżącego dowody dotyczące powiązań między przedsiębiorstwem NAJPI będącym beneficjentem a innym przedsiębiorstwem mogły budzić wątpliwości Komisji w rozumieniu art. 4 ust. 4 rozporządzenia Rady (UE) 2015/1589 3 co do kwalifikacji przedsiębiorstwa będącego beneficjentem jako MŚP w rozumieniu załącznika I do ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych z 2014 r., a tym samym podejrzenia co do istnienia pomocy niezgodnej z prawem i ze wspólnym rynkiem 4 .
Opis pomocy, w odniesieniu do której Komisja wszczyna postępowanie
W dniu 7 listopada 2013 r. władze słowackie zatwierdziły dotację bezpośrednią w wysokości 4 999 999,46 EUR dla beneficjenta NAJPI a.s. ("NAJPI") na projekt inwestycyjny mający na celu budowę instalacji do produkcji szkła i piasku na Słowacji w regionie NUTS 2 SK02 Západné Slovensko. Pomoc przyznano na podstawie programu przyjętego na podstawie ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych 5 ("program pomocy"). Podmiotem udzielającym pomocy było słowackie Ministerstwo Gospodarki reprezentowane przez Słowacką Agencję ds. Innowacji i Energii ("SIEA").
Program pomocy został wprowadzony w życie w okresie 25.3.2008 r. - 31.12.2013 r. jako regionalny środek pomocy inwestycyjnej i pomocy na zatrudnienie zgodnie z art. 13 rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 6 uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu ("GBER 2008"), dopuszczającego pomoc na inwestycje początkowe dla przedsiębiorstw każdej wielkości we wszystkich sektorach gospodarki.
Beneficjent, słowacka spółka NAJPI, z siedzibą w Bratysławie i siedzibą zarządu w Senicy, został utworzony dnia 15 listopada 2001 r. i prowadzi działalność m.in. w zakresie wydobycia i przetwarzania piasku szklarskiego i odlewniczego. Władze słowackie oceniają, że NAJPI było małym i średnim przedsiębiorstwem ("MŚP") w momencie przyznawania pomocy, jednak skarżący twierdzi, że NAJPI było w tym czasie dużym przedsiębiorstwem.
Całkowite koszty inwestycyjne projektu wyniosły 12 831 372,20 EUR wartości nominalnej. Kwota wydatków kwalifiko- walnych w przypadku pomocy regionalnej odpowiada wartości nominalnej 12 499 998,65 EUR. Intensywność pomocy na rzecz NAJPI wynosi zatem 40 %. NAJPI sfinansowała projekt częściowo ze środków własnych i pożyczki zaciągniętej przez bank komercyjny Slovenská sporiteľňa, a.s. w wysokości 6 516 617 EUR.
Ocena zgodności pomocy z rynkiem wewnętrznym
Komisja uważa, że środek stanowi pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE, ponieważ spełnia określone w nim warunki. Władze słowackie nie zakwestionowały tego stwierdzenia.
Komisja zauważa, że środek, w oparciu o ocenę władz słowackich, stanowi niepodlegające zgłoszeniu zastosowanie programów pomocy państwa, które same są wyłączone z obowiązku zgłoszenia na podstawie art. 108 ust. 3 TFUE na mocy ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych, co potwierdza wniosek Komisji, że środek stanowi pomoc państwa.
Komisja zauważa również, że program pomocy spełnia warunki określone w ogólnym rozporządzeniu w sprawie wyłączeń blokowych z 2008 r.
Komisja oceniła środek pomocy na podstawie rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 7 ("GBER 2014") zgodnie z art. 58 ust. 1 ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych, w którym określono stosowanie z mocą wsteczną ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych z 2014 r. do pomocy indywidualnej przyznanej przed wejściem w życie odpowiednich przepisów tego rozporządzenia, jeżeli pomoc spełnia wszystkie warunki określone w ogólnym rozporządzeniu w sprawie wyłączeń blokowych z 2014 r., z wyjątkiem art. 9.
W tym względzie i w świetle wyroku Sądu Komisja oceniła, czy NAJPI można uznać za MŚP w momencie przyznania pomocy. Doszła ona do wniosku, że biorąc pod uwagę niepewność co do identyfikacji "przedsiębiorstw powiązanych" i "przedsiębiorstw partnerskich" NAJPI do celów obliczenia liczby pracowników i danych finansowych określonych w art. 2 ust. 1 załącznika I do ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych z 2014 r., Komisja nie może stwierdzić, iż liczba pracowników i dane finansowe NAJPI spadły poniżej progów określonych w art. 2 ust. 1 załącznika I do ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych z 2014 r.
Z tych powodów Komisja ma wątpliwości, czy NAJPI kwalifikowało się jako MŚP w momencie przyznania pomocy.
Chociaż ustalenie, czy NAJPI było MŚP, nie jest odrębnym warunkiem na podstawie ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych z 2014 r., jest ono istotne dla oceny kilku aspektów ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych z 2014 r. W związku z tym Komisja przystąpiła do dalszej oceny zgodności pomocy z kryteriami określonymi w ogólnym rozporządzeniu w sprawie wyłączeń blokowych z 2014 r.
Na obecnym etapie, biorąc pod uwagę wątpliwości dotyczące powiązań NAJPI z innymi podmiotami, Komisja nie może wykluczyć, że w chwili przyznania pomocy NAJPI było przedsiębiorstwem znajdującym się w trudnej sytuacji; nie może również potwierdzić, że środek jest zgodny z art. 14 ust. 13 i art. 14 ust. 16 ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych z 2014 r. W związku z tym na obecnym etapie Komisja nie może stwierdzić, czy pomoc na rzecz NAJPI może zostać zwolniona z obowiązku zgłoszenia na mocy art. 58 ust. 1 ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych z 2014 r.
W przypadku gdyby pomoc na rzecz NAJPI nie mogła zostać zwolniona z obowiązku zgłoszenia na mocy ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych z 2014 r., Komisja rozważyła również, czy takie zwolnienie można było ustanowić na podstawie ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych z 2008 r. W tym względzie Komisja stwierdziła, że ponieważ środek nie spełniał warunku określonego w art. 3 ust. 2 ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych z 2008 r., nie może on również zostać objęty wyłączeniem na podstawie tego rozporządzenia.
Ponadto Komisja zauważyła, że w przypadku, gdyby w wyniku formalnego postępowania wyjaśniającego doszła do wniosku, że środka nie można wyłączyć z obowiązku zgłoszenia przewidzianego w art. 108 ust. 3 TFUE ani uznać go za zgodny z rynkiem wewnętrznym na podstawie ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych z 2014 r., musiałaby ocenić pomoc na podstawie wytycznych w sprawie krajowej pomocy regionalnej na lata 2007-2013 8 ("wytyczne w sprawie pomocy regionalnej z 2007 r.").
Na obecnym etapie, na podstawie dostępnych informacji, Komisja uznała, że pomoc spełnia większość kryteriów zgodności określonych w wytycznych w sprawie pomocy regionalnej. Komisja ma jednak wątpliwości co do zgodności pomocy z przepisami określonymi w pkt 9 wytycznych w sprawie pomocy regionalnej z 2007 r. i będzie musiała sprawdzić, czy wpływ projektu inwestycyjnego na rynek i wymianę handlową jest tego rodzaju, że korzyści płynące z projektu przeważają nad zakłóceniem konkurencji i negatywnym wpływem na wymianę handlową między państwami członkowskimi. Obecnie Komisja nie dysponuje odpowiednimi informacjami, które pozwoliłyby dokonać takiego stwierdzenia w przedmiotowej sprawie.
W związku z tym Komisja podjęła decyzję o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego w sprawie przedmiotowego środka. W świetle informacji dostarczonych zarówno przez zainteresowane państwo członkowskie, jak i przez osoby trzecie, Komisja oceni środek i podejmie ostateczną decyzję, w szczególności w oparciu o szczegółową weryfikację statusu NAJPI w momencie przyznania pomocy (duże przedsiębiorstwo lub MŚP) oraz, w stosownych przypadkach, weryfikację, czy NAJPI było przedsiębiorstwem znajdującym się w trudnej sytuacji w momencie przyznawania pomocy.
Zgodnie z art. 16 rozporządzenia (UE) 2015/1589 wszelka niezgodna z prawem pomoc może podlegać odzyskaniu od beneficjenta.
Pismo
Komisia si týmto dovoľuje oznámiť Slovensku, že s cieľom vyhovieť rozsudku Všeobecného súdu z 9. septembra 2020 vo veci T-745/17 9 (ďalej len "rozsudok Všeobecného súdu") a po preskúmaní informácií týkajúcich sa uvedenej pomoci, ktoré predložili slovenské orgány, sa rozhodla začať konanie stanovené v článku 108 ods. 2 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (ďalej len "ZFEÚ").
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2024.5272 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Pomoc Państwa - Słowacja - Pomoc państwa SA.38121 (2024/C) (ex 2016/FC) - Pomoc inwestycyjna dla słowackiego producenta piasku szklarskiego NAJPI a.s. - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej |
Data aktu: | 23/08/2024 |
Data ogłoszenia: | 23/08/2024 |