(COM/2024/20109)(C/2024/5266)
(Dz.U.UE C z dnia 2 września 2024 r.)
Kim jesteśmy?
Pranie pieniędzy i finansowanie terroryzmu to dla UE istotny problem. Zjawiska te stanowią duże zagrożenie dla gospodarki i systemu finansowego oraz dla bezpieczeństwa obywateli.
Aby chronić obywateli UE i system finansowy UE przed praniem pieniędzy i finansowaniem terroryzmu, Rada i Parlament, na wniosek Komisji, postanowiły ustanowić unijny Urząd ds. Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy i Finansowaniu Terroryzmu (AMLA).
AMLA będzie centralnym organem wspierającym i koordynującym krajowe organy nadzoru w celu zapewnienia prawidłowego i spójnego stosowania unijnych przepisów w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. W sektorze finansowym Urząd będzie bezpośrednio nadzorować podmioty sektora finansowego narażone na największe ryzyko prania pieniędzy i finansowania terroryzmu. AMLA będzie również koordynować i wspierać jednostki analityki finansowej (FIU), w tym poprzez wspieranie wspólnej analizy przypadków transgranicznych oraz zapewnianie rozwiązań analitycznych i rozwiązań w zakresie wymiany informacji, na przykład poprzez hosting systemu FIU.NET, zarządzanie nim i jego rozwój. Ponadto AMLA będzie odpowiedzialny za uzupełnienie unijnych przepisów w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu poprzez opracowanie projektów regulacyjnych i wykonawczych standardów technicznych oraz wydawanie wytycznych.
AMLA będzie miał Radę Generalną składającą się z przedstawicieli organów nadzoru w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy i jednostek analityki finansowej z wszystkich państw członkowskich, a także Radę Wykonawczą składającą się z pięciu niezależnych pełnoetatowych członków, nie licząc przewodniczącego. Obu radom przewodniczyć będzie przewodniczący Urzędu.
Co oferujemy?
Komisja Europejska organizuje procedurę naboru na 5 pełnoetatowych stanowisk członków Rady Wykonawczej.
Miejscem zatrudnienia będzie Frankfurt (Niemcy), gdzie Urząd ma swoją siedzibę. Do 2027 r. AMLA będzie zatrudniać ponad 400 pracowników.
Każdy wybrany kandydat będzie odpowiadać, wraz z innymi posiadającymi prawo głosu członkami Rady Wykonawczej, za ogólne planowanie i wykonywanie zadań powierzonych Urzędowi. Będą oni przyjmować wszystkie decyzje Urzędu, z wyjątkiem decyzji, za które odpowiada Rada Generalna. Przewodniczący Urzędu przydzieli wybranym kandydatom określone obszary odpowiedzialności wchodzące w zakres zadań Urzędu na czas trwania ich mandatu. Ponadto członkowie Rady Wykonawczej mogą uczestniczyć w posiedzeniach Rady Generalnej i komitetów wewnętrznych (bez prawa głosu) dotyczących kwestii wchodzących w zakres ich odpowiedzialności.
Główne zadania członków Rady Wykonawczej obejmują:
- podejmowanie wszystkich wiążących decyzji skierowanych do poszczególnych wybranych podmiotów zobowiązanych (np. nakładanie kar pieniężnych i okresowych kar pieniężnych), z uwzględnieniem propozycji wspólnego zespołu nadzorczego, niezależnego zespołu dochodzeniowego oraz opinii Rady Generalnej;
- przyjmowanie decyzji skierowanych do poszczególnych organów publicznych (np. zaleceń po okresowej ocenie stanu konwergencji praktyk nadzorczych);
- zapewnienie przestrzegania obowiązujących przepisów przez wybrane podmioty zobowiązane;
- przyjmowanie dokumentów programowych Urzędu, w których określane będą ogólne założenia strategiczne, oczekiwane wyniki i wskaźniki wykonania, a także projektu rocznego budżetu Urzędu;
- przyjmowanie różnych przepisów niezbędnych do zarządzania działalnością Urzędu i nadzoru nad nią;
- powoływanie dyrektora wykonawczego i księgowego, a także wybór wiceprzewodniczącego Urzędu spośród członków posiadających prawo głosu;
- podejmowanie wszystkich decyzji dotyczących wewnętrznych struktur Urzędu.
Bardziej szczegółowy opis zadań członków Rady Wykonawczej można znaleźć w art. 64 rozporządzenia w sprawie AMLA 1 .
Kogo poszukujemy? (kryteria naboru)
Kandydaci powinni mieć:
Umiejętności zarządzania
- doświadczenie na stanowisku kierowniczym w skutecznym kierowaniu dużymi wielokulturowymi zespołami specjalistów z różnych dziedzin;
- udokumentowaną zdolność podejmowania i wdrażania decyzji, zarówno na poziomie strategicznym, jak i operacyjnym;
- gruntowne i potwierdzone umiejętności w zakresie zarządzania, w szczególności doświadczenie w zakresie zasobów budżetowych, finansowych oraz ludzkich na wyższym szczeblu w środowisku krajowym, europejskim lub międzynarodowym;
- ugruntowane doświadczenie we współpracy z unijnymi lub międzynarodowymi interesariuszami i partnerami.
Specjalistyczne umiejętności i doświadczenie
- duże doświadczenie w co najmniej jednej z poniższych dziedzin: przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu;
- należyte zrozumienie ram prawnych mających zastosowanie do podmiotów finansowych i niefinansowych podlegających unijnym przepisom w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy, a także przepisów prawnych regulujących działalność organów nadzoru w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy lub jednostek analityki finansowej.
Cechy charakteru
- doskonałe umiejętności negocjacyjne i umiejętności budowania rzetelnych relacji zawodowych z przedstawicielami zainteresowanych stron wysokiego szczebla;
- udokumentowaną umiejętność płynnej, jasnej i skutecznej komunikacji z podmiotami wewnętrznymi i zewnętrznymi;
- wyjątkowe poczucie odpowiedzialności i umiejętność podejmowania inicjatyw, a także zdolność do opracowywania działań i wdrażania ich w sytuacjach kryzysowych.
Wymagania wobec kandydatów (kryteria kwalifikacyjne)
Kandydaci zostaną zakwalifikowani do etapu naboru wyłącznie na podstawie poniższych wymogów formalnych, które muszą zostać spełnione przed upływem terminu składania zgłoszeń:
- Obywatelstwo: kandydat musi mieć obywatelstwo jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej.
- Dyplom ukończenia studiów wyższych: kandydat musi mieć:
- poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym, trwającym normalnie cztery lata lub dłużej, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów
- lub poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów, oraz przynajmniej roczne właściwe doświadczenie zawodowe, w przypadku gdy normalny okres trwania studiów wyższych wynosi przynajmniej trzy lata (to roczne doświadczenie nie może wchodzić w zakres doświadczenia zawodowego liczonego od chwili ukończenia studiów wyższych, o którym mowa poniżej).
- Doświadczenie zawodowe: kandydat musi mieć przynajmniej 15-letnie doświadczenie zawodowe 2 , liczone od chwili ukończenia studiów wyższych, na poziomie, na którym wymagane są wyżej wymienione kwalifikacje. Przynajmniej pięć lat tego doświadczenia zawodowego powinno być zdobyte na wyższym szczeblu w obszarze działalności Urzędu.
- Doświadczenie w zarządzaniu: kandydaci muszą mieć przynajmniej 10 lat doświadczenia zawodowego na stanowisku kierowniczym, liczonego od chwili ukończenia studiów wyższych 3 , w tym przynajmniej 5 lat na porównywalnym wyższym stanowisku kierowniczym.
- Znajomość języków: kandydat musi biegle władać jednym z języków urzędowych Unii Europejskiej 4 oraz znać na zadowalającym poziomie inny język urzędowy. Komisje selekcyjne będą sprawdzać podczas rozmowy kwalifikacyjnej, czy kandydaci spełniają wymóg zadowalającej znajomości innego języka urzędowego UE. Oznacza to, że część rozmowy może zostać przeprowadzona w tym języku.
- Nie ma ograniczeń wiekowych.
Procedura naboru i powołanie
Komisja sporządza listę kandydatów na pięć pełnoetatowych stanowisk członków Rady Wykonawczej.
W celu utworzenia takiej listy Komisja Europejska przeprowadza nabór zgodnie z obowiązującymi w niej procedurami naboru i rekrutacji (zob. Document on Senior Officials Policy 5 , dokument w jęz. angielskim dotyczący polityki względem urzędników wyższego szczebla).
W ramach procedury naboru Komisja Europejska powołuje komisję preselekcyjną. Komisja ta analizuje wszystkie zgłoszenia, przeprowadza wstępną weryfikację kwalifikacji oraz wskazuje kandydatów o najlepszym profilu pod kątem wspomnianych wyżej kryteriów naboru, którzy mogą zostać zaproszeni na rozmowę z komisją preselekcyjną.
Po tych rozmowach komisja preselekcyjna wyciąga wnioski i proponuje listę kandydatów, którzy zostaną zaproszeni na dalsze rozmowy przeprowadzane przez działający w Komisji Europejskiej Komitet Konsultacyjny ds. Powoływania. Uwzględniając wnioski komisji preselekcyjnej, Komitet ten zdecyduje, którzy kandydaci zostaną zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną.
Kandydaci zaproszeni na rozmowę z Komitetem Konsultacyjnym ds. Powoływania wezmą udział w całodziennych testach w zakresie zarządzania przeprowadzanych metodą oceny zintegrowanej przez zewnętrzne firmy rekrutacyjne. Biorąc pod uwagę wyniki rozmowy kwalifikacyjnej i testów przeprowadzanych metodą oceny zintegrowanej, Komitet Konsultacyjny ds. Powoływania sporządzi listę kandydatów, którzy jego zdaniem są odpowiedni do pełnienia tej funkcji.
Kandydaci, których nazwiska znajdą się na tej liście, zostaną zaproszeni na rozmowę z członkiem lub członkami Komisji odpowiedzialnymi za dyrekcję generalną, w której gestii leżą stosunki z Urzędem 6 ,
Po tych rozmowach Komisja Europejska sporządzi listę kandydatów najlepiej spełniających określone wymagania, którą przekaże Parlamentowi Europejskiemu i Radzie Generalnej Urzędu.
Parlament Europejski może przeprowadzić wysłuchania kandydatów znajdujących się na tej liście. Rada Generalna przedłoży następnie Parlamentowi Europejskiemu wniosek w sprawie powołania członków Rady Wykonawczej Urzędu, na podstawie listy kandydatów przygotowanej przez Komisję. Po jego zatwierdzeniu Rada, stanowiąc większością kwalifikowaną, przyjmie decyzję wykonawczą w sprawie powołania członków Rady Wykonawczej. Kandydaci mogą zostać zaproszeni na dodatkowe rozmowy lub testy poza wymienionymi powyżej.
Umieszczenie nazwiska kandydata na liście przekazywanej Parlamentowi Europejskiemu lub we wniosku w sprawie powołania nie gwarantuje zatrudnienia. Lista wybranych kandydatów może zostać podana do wiadomości publicznej po zatwierdzeniu jej przez Komisję.
Wybrani kandydaci powinni mieć ważne poświadczenie bezpieczeństwa osobowego, wydane przez krajowy organ bezpieczeństwa, lub być uprawnieni do uzyskania takiego poświadczenia. Poświadczenie bezpieczeństwa osobowego oznacza decyzję administracyjną wydawaną w postępowaniu sprawdzającym prowadzonym przez właściwy dla danej osoby krajowy organ bezpieczeństwa zgodnie z obowiązującymi krajowymi przepisami ustawowymi i wykonawczymi dotyczącymi bezpieczeństwa; decyzja ta zaświadcza o możliwości dopuszczenia danej osoby do określonych kategorii informacji niejawnych. (Należy zauważyć, że procedura prowadząca do uzyskania poświadczenia bezpieczeństwa osobowego może być wszczęta wyłącznie na wniosek pracodawcy, a nie przez samego kandydata).
Dopóki dane państwo członkowskie nie wyda poświadczenia bezpieczeństwa osobowego, a procedura sprawdzająca w zakresie poświadczenia bezpieczeństwa nie zakończy się wymaganym przepisami briefingiem ze strony Dyrekcji ds. Bezpieczeństwa Komisji Europejskiej, kandydat nie będzie mógł uzyskać dostępu do informacji niejawnych UE (EUCI) na poziomie CONFIDENTIEL UE/EU CONFIDENTIAL ani wyższym, ani też uczestniczyć w posiedzeniach, na których omawiane są takie informacje.
Polityka równych szans
Komisja i AMLA zobowiązały się do realizacji celów, jakimi są osiągnięcie równości płci i zapobieganie dyskryminacji z jakichkolwiek względów. Aktywnie zachęcają do zgłaszania się wszystkie osoby z odpowiednimi kwalifikacjami z różnorodnych środowisk, o dowolnym stopniu sprawności i z dowolnego obszaru geograficznego państw członkowskich UE. Aby promować równouprawnienie płci, Komisja zachęca do składania wniosków szczególnie kobiety.
Warunki zatrudnienia
Członkowie Rady Wykonawczej będą traktowani na równi z sekretarzem Sądu pod względem uposażenia i wieku emerytalnego, jak określono w rozporządzeniu Rady (UE) 2016/300 7 . Wynagrodzenie podstawowe będzie równe kwocie wynikającej z zastosowania współczynnika 95 % do wynagrodzenia podstawowego urzędnika Unii mającego trzeci stopień w grupie zaszeregowania 16. W kwestiach nieuregulowanych w rozporządzeniu w sprawie AMLA ani w rozporządzeniu (UE) 2016/300 stosuje się odpowiednio regulamin pracowniczy i warunki zatrudnienia innych pracowników.
Członkowie Rady Wykonawczej zostaną powołani na początkowy okres czterech lat, z możliwością jednokrotnego odnowienia, zgodnie z rozporządzeniem ustanawiającym Urząd mającym zastosowanie w momencie powołania.
Ważne informacje dla kandydatów
Pragniemy przypomnieć, że prace komisji selekcyjnych są tajne. Kandydatom nie wolno nawiązywać bezpośredniego ani pośredniego kontaktu z poszczególnymi członkami komisji, ani też prosić kogokolwiek o nawiązanie takiego kontaktu w ich imieniu. Wszystkie pytania należy kierować do sekretariatu odpowiedniej komisji.
Ochrona danych osobowych
Komisja Europejska zapewni przetwarzanie danych osobowych kandydatów w sposób zgodny z przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 8 . Dotyczy to w szczególności poufności i bezpieczeństwa tych danych.
Niezależność i oświadczenie o ewentualnym konflikcie interesów
Przed objęciem funkcji członkowie Rady Wykonawczej mają obowiązek złożyć oświadczenie, w którym zobowiążą się do działania w sposób niezależny i zgodnie z interesem publicznym, oraz oświadczenie o braku konfliktu interesów, który mógłby zaważyć na ich niezależności.
W okresie 18 miesięcy po zaprzestaniu pełnienia funkcji byłym członkom Rady Wykonawczej zabrania się podejmowania zarobkowej działalności zawodowej w:
a) wybranym podmiocie zobowiązanym;
b) jakimkolwiek innym podmiocie, jeżeli prowadziłoby to lub mogłoby prowadzić do konfliktu z uzasadnionymi interesami Urzędu.
W swoich przepisach dotyczących zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi w odniesieniu do swoich członków Rada Wykonawcza określi okoliczności, w których taki konflikt interesów istnieje lub mógłby zostać postrzegany jako istniejący.
Procedura zgłaszania kandydatur
Przed dokonaniem zgłoszenia kandydaci powinni dokładnie sprawdzić, czy spełniają wszystkie kryteria kwalifikacyjne (określone w części "Wymagania wobec kandydatów"), w szczególności kryteria dotyczące wymaganego rodzaju dyplomu i doświadczenia zawodowego oraz znajomości języków. Niespełnienie któregokolwiek z wymogów kwalifikacyjnych oznacza automatycznie wykluczenie z procedury naboru.
Zgłoszenie kandydatury następuje przez rejestrację w internecie na poniższej stronie internetowej oraz zastosowanie się do instrukcji dotyczących poszczególnych etapów procedury:
https://ec.europa.eu/dgs/human-resources/seniormanagementvacancies/
Kandydaci muszą mieć ważny adres poczty elektronicznej. Zostanie on wykorzystany do potwierdzenia rejestracji, a także do przekazywania informacji na poszczególnych etapach procedury. Prosimy w związku z tym informować Komisję Europejską o wszelkich zmianach adresu poczty elektronicznej.
W celu złożenia zgłoszenia należy załadować życiorys w formacie PDF, najlepiej w formacie Europass CV 9 , oraz wypełnić list motywacyjny w trybie online (maks. 8 000 znaków). Życiorys i list motywacyjny można złożyć w dowolnym języku urzędowym Unii Europejskiej.
W interesie kandydata leży upewnienie się, że informacje zawarte w zgłoszeniu są dokładne, szczegółowe i prawdziwe.
Po zakończeniu rejestracji kandydaci otrzymają wiadomość elektroniczną potwierdzającą, że ich zgłoszenie zostało zarejestrowane. Nieotrzymanie wiadomości potwierdzającej oznacza, że zgłoszenie nie zostało zarejestrowane!
Należy zwrócić uwagę, że nie ma możliwości śledzenia w internecie przebiegu procesu naboru. Informacje o wynikach procedury kandydaci otrzymają bezpośrednio od Komisji Europejskiej.
Zgłoszenia wysłane pocztą elektroniczną nie będą rozpatrywane. Prośby o dodatkowe informacje lub zgłoszenia ewentualnych problemów technicznych należy kierować na adres:
HR-MANAGEMENT-ONLINE@ec.europa.eu
Za dokonanie rejestracji w internecie we wskazanym terminie odpowiadają sami kandydaci. Zaleca się, by kandydaci nie zwlekali z dokonywaniem zgłoszeń do ostatnich dni, ponieważ duże obciążenie łączy lub błąd połączenia internetowego może doprowadzić do przerwania rejestracji w internecie przed jej zakończeniem, co może wiązać się z koniecznością powtórzenia całego procesu. Możliwość rejestracji zostanie zablokowana po upływie terminu zgłoszeń. Zgłoszenia nadsyłane po upływie terminu nie będą przyjmowane.
Termin rejestracji kandydatów
Termin rejestracji kandydatów upływa 27 września 2024 r. o godz. 12.00 w południe czasu obowiązującego w Brukseli. Po tym terminie rejestracja nie będzie możliwa.