(Postępowanie w przedmiocie środków tymczasowych - Wspólna polityka zagraniczna i bezpieczeństwa - Środki ograniczające przyjęte ze względu na działania Rosji podważające integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy lub im zagrażające - Zamrożenie środków finansowych i zasobów gospodarczych - Wniosek o zastosowanie środków tymczasowych - Fumus boni iuris - Pilny charakter - Wyważenie interesów)(C/2024/5239)
Język postępowania: angielski
(Dz.U.UE C z dnia 2 września 2024 r.)
Strony
Strona skarżąca: Nikita Dmitrievich Mazepin (Moskwa, Rosja) (przedstawiciele: D. Rovetta, M. Campa, M. Moretto, V. Vil- lante, T. Marembert i A. Bass, adwokaci)
Strona pozwana: Rada Unii Europejskiej (przedstawiciele: P. Mahnic, L. Berger i J. Rurarz, pełnomocnicy)
Przedmiot
We wniosku opartym na art. 278 i 279 TFUE skarżący wnosi zasadniczo, po pierwsze, o zawieszenie wykonania decyzji Rady (WPZiB) 2024/847 z dnia 12 marca 2024 r. zmieniającej decyzję 2014/145/WPZiB w sprawie środków ograniczających w związku z działaniami podważającymi integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy lub im zagrażającymi (Dz.U. L 2024/847) i rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) 2024/849 z dnia 12 marca 2024 r. wykonującego rozporządzenie (UE) nr 269/2014 w sprawie środków ograniczających w odniesieniu do działań podważających integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy lub im zagrażających (Dz.U. L, 2024/849) w zakresie dotyczącym skarżącego, na takich samych warunkach, jak przewidziane w postanowieniu z dnia 22 grudnia 2023 r., Maze- pin/Rada (T-743/22 R IV, niepublikowany, EU:T:2023:863), oraz, po drugie zarządzenie innych właściwych środków tymczasowych umożliwiających mu kontynuowanie jego kariery zawodowego kierowcy Formuły Formule 1 lub w ramach innych zawodów sportu samochodowego odbywających się wyłącznie lub w części na terytorium Unii Europejskiej.
Sentencja
1) Zawiesza się wykonanie decyzji Rady (WPZiB) 2024/847 z dnia 12 marca 2024 r. zmieniającej decyzję 2014/145/WPZiB w sprawie środków ograniczających w związku z działaniami podważającymi integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy lub im zagrażającymi oraz rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) 2024/849 z dnia 12 marca 2024 r. wykonującego rozporządzenie (UE) nr 269/2014 w sprawie środków ograniczających w odniesieniu do działań podważających integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy lub im zagrażających w zakresie, w jakim nazwisko Nikity Dmitrievicha Mazepina zostało utrzymane w wykazie w wykazie osób, podmiotów i jednostek, do których mają zastosowanie te środki ograniczające, i jedynie w zakresie, w jakim jest to niezbędne dla umożliwienia mu negocjowania zatrudnienia go jako zawodowego kierowcy Formuły 1 lub jako kierowcy w innych mistrzostwach sportu samochodowego odbywających się wyłącznie lub częściowo na terytorium Unii Europejskiej, a także uczestniczenia w Grand Prix, testach, treningach i sesjach bezpłatnych Formuły 1 oraz w innych mistrzostwach, wyścigach, testach, treningach i sesjach bezpłatnych sportu samochodowego odbywających się na terytorium Unii. W tym celu, N. Mazepin jest jedynie upoważniony do, po pierwsze, wjazdu na terytorium Unii w celu negocjowania i zawierania umów z zespołem wyścigowym lub ze sponsorami, którzy nie są powiązani z działalnością Dmitra Arkadievicha Mazepina ani z osobami fizycznymi lub prawnymi, których nazwiska lub nazwy wskazano w wykazach zawartych w załącznikach do decyzji Rady 2014/145/WPZiB z dnia 17 marca 2014 r. w sprawie środków ograniczających w związku z działaniami podważającymi integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy lub im zagrażającymi i rozporządzenia Rady (UE) nr 269/2014 z dnia 17 marca 2014 r. w sprawie środków ograniczających w odniesieniu do działań podważających integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy lub im zagrażających; po drugie, wjazdu na terytorium Unii w celu udziału jako kierowca tytularny lub rezerwowy w mistrzostwach Formuły 1 Międzynarodowej Federacji Samochodowej (FIA) lub w innych mistrzostwach, treningach, testach lub sesjach bezpłatnych sportu samochodowego, również w celu odnowienia jego Superlicencji, po trzecie, wjazdu na terytorium Unii w celu poddania się badaniom lekarskim wymaganym przez FIA lub jego zespół wyścigowy, po czwarte, wjazdu na terytorium Unii w celu udziału w programach nadzoru medycznego i w treningach włącznie z symulatorami; po piąte wjazdu na terytorium Unii w celu udziału w wyścigach, działaniach sponsorskich i promocyjnych na prośbę jego zespołu wyścigowego lub jego sponsorów, po szóste, otwarcia konta bankowego, na które mogą być wpłacane wynagrodzenie, premie, świadczenia od jego zespołu wyścigowego i, po siódme, korzystania z rachunku bankowego i karty kredytowej wyłącznie w celu pokrycia kosztów umożliwiających kierowcy zawodowemu podróżowanie po terytorium Unii, negocjowanie i zawieranie umów z zespołem wyścigowym lub ze sponsorami oraz uczestniczenie w mistrzostwach, Grand Prix, wyścigach, treningach, testach lub sesjach bezpłatnych w państwach członkowskich Unii i udział w programach nadzoru medycznego i w treningach.
W przypadku zatrudnienia w charakterze kierowcy Formuły 1 lub kierowcy w innych mistrzostwach sportu samochodowego odbywających się wyłącznie lub w części na terytorium Unii, N. Mazepin musi zobowiązać się do występowania pod neutralną flagą i podpisać zobowiązanie kierowców wymagane w tym celu przez FIA.
2) W pozostałym zakresie wniosek w przedmiocie środka tymczasowego zostaje oddalony.
3) Postanowienie z dnia 21 maja 2024 r., Mazepin/Rada (T-257/24 R) zostaje uchylone.
4) Rozstrzygnięcie o kosztach nastąpi w orzeczeniu kończącym postępowanie w sprawie.