Sprawa C-499/24 P: Odwołanie od wyroku Sądu (ósma izba w składzie powiększonym) wydanego w dniu 8 maja 2024 r. w sprawie T-629/21, Ereğli Demir ve Çelik Fabrikaları i in./Komisja, wniesione w dniu 17 lipca 2024 r. przez Ereğli Demir ve Çelik Fabrikaları TAŞ, İskenderun Demir ve Çelik AŞ, Erdemir Çelik Servis Merkezi Sanayi ve Ticaret AŞ

Odwołanie od wyroku Sądu (ósma izba w składzie powiększonym) wydanego w dniu 8 maja 2024 r. w sprawie T-629/21, Ereğli Demir ve Çelik Fabrikaları i in./Komisja, wniesione w dniu 17 lipca 2024 r. przez Ereğli Demir ve Çelik Fabrikaları TAŞ, İskenderun Demir ve Çelik AŞ, Erdemir Çelik Servis Merkezi Sanayi ve Ticaret AŞ
(Sprawa C-499/24 P)

(C/2024/5226)

Język postępowania: angielski

(Dz.U.UE C z dnia 2 września 2024 r.)

Strony

Wnoszące odwołanie: Ereğli Demir ve Çelik Fabrikaları TAŞ, İskenderun Demir ve Çelik AŞ, Erdemir Çelik Servis Merkezi Sanayi ve Ticaret AŞ (przedstawiciele: J. Cornelis, F. Graafsma, advocaten)

Druga strona postępowania: Komisja Europejska

Żądania wnoszących odwołanie

Wnoszące odwołanie wnoszą do Trybunału o:

- uchylenie wyroku Sądu (ósma izba w składzie powiększonym) wydanego w dniu 8 maja 2024 r. w sprawie T-629/21, Ereğli Demir ve Çelik Fabrikaları TAŞ i in./Komisja;

- stwierdzenie nieważności rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/1100 1  z dnia 5 lipca 2021 r. nakładającego ostateczne cło antydumpingowe i stanowiącego o ostatecznym pobraniu cła tymczasowego nałożonego na przywóz niektórych wyrobów płaskich walcowanych na gorąco z żeliwa, stali niestopowej i pozostałej stali stopowej, pochodzących z Turcji, oraz

- obciążenie Komisji Europejskiej kosztami poniesionymi przez wnoszące odwołanie w ramach niniejszego odwołania oraz w postępowaniu przed Sądem w sprawie T-629/21.

Tytułem żądania ewentualnego wnoszą one o:

- przekazanie sprawy Sądowi do ponownego rozpoznania; oraz

- orzeczenie, że rozstrzygnięcie w przedmiocie kosztów postępowania przed Sądem oraz kosztów postępowania odwoławczego nastąpi w orzeczeniu kończącym postępowanie w sprawie.

Zarzuty i główne argumenty

Wnoszące odwołanie podnoszą w jego uzasadnieniu osiem zarzutów.

Po pierwsze, w zaskarżonym wyroku nie przedstawiono uzasadnienia i błędnie zastosowano art. 2 ust. 10 lit. j) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1036 2  z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony przed przywozem produktów po cenach dumpingowych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej (zwanego dalej "rozporządzeniem podstawowym") poprzez nieprawidłowe zrozumienie podniesionego przed Sądem argumentu wnoszących odwołanie dotyczącego konieczności przeliczenia waluty.

Po drugie, w zaskarżonym wyroku błędnie zastosowano kryterium prawne związane z uwzględnianiem porozumień WTO przy wykładni przepisów rozporządzenia podstawowego.

Po trzecie, w zaskarżonym wyroku nie uwzględniono art. 2 ust. 10 lit. j) rozporządzenia podstawowego poprzez stwierdzenie, że art. 2 ust. 5 rozporządzenia podstawowego nie przewiduje obowiązku zastosowania określonego kursu wymiany.

Po czwarte, w zaskarżonym wyroku przeinaczono dowody poprzez stwierdzenie, że wnoszące odwołanie zwróciły się o przeliczenie miesięczne i przychylnie je przyjęły oraz że same zastosowały takie przeliczenie.

Po piąte, w zaskarżonym wyroku nałożono na wnoszące odwołanie nadmierny ciężar dowodu, wymagając od nich przedstawienia nowych informacji na temat kosztów w lirach tureckich.

Po szóste, w zaskarżonym wyroku dokonano błędnej wykładni art. 2 ust. 10 lit. j) rozporządzenia podstawowego w odniesieniu do sposobu traktowania operacji zabezpieczających.

Po siódme, zaskarżony wyrok jest pozbawiony uzasadnienia w zakresie, w jakim nie ustosunkowano się w nim do części argumentów wnoszących odwołanie dotyczących podwójnego naliczenia kosztów sprzedaży, kosztów ogólnych i administracyjnych.

Wreszcie w zaskarżonym wyroku dokonano błędnej wykładni stosownego orzecznictwa, a nadto wyrok ten grozi zniweczeniem obowiązku należytej staranności i dobrej administracji.

1 Dz.U. 2021, L 238, s. 32.
2 Dz.U. 2016, L 176, s. 21.

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.5226

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-499/24 P: Odwołanie od wyroku Sądu (ósma izba w składzie powiększonym) wydanego w dniu 8 maja 2024 r. w sprawie T-629/21, Ereğli Demir ve Çelik Fabrikaları i in./Komisja, wniesione w dniu 17 lipca 2024 r. przez Ereğli Demir ve Çelik Fabrikaları TAŞ, İskenderun Demir ve Çelik AŞ, Erdemir Çelik Servis Merkezi Sanayi ve Ticaret AŞ
Data aktu: 02/09/2024
Data ogłoszenia: 02/09/2024