(C/2024/5214)
Język postępowania: włoski
(Dz.U.UE C z dnia 2 września 2024 r.)
Sąd odsyłający
Tribunale ordinario di Firenze
Strony w postępowaniu głównym
Strony inicjujące postępowanie przed sądem odsyłającym: QS, OY, LH, WM
Druga strona postępowania: Ministero dell'Interno, Commissione Territoriale per la Protezione Internazionale di Firenze - Sezione di Livorno, Commissione Territoriale per la Protezione Internazionale - Sezione di Perugia
Pytania prejudycjalne
1) Przede wszystkim, czy prawo Unii, a w szczególności art. 36, 37 i 46 dyrektywy 2013/32/UE 2 należy interpretować w ten sposób, że stoją one na przeszkodzie temu, aby państwo członkowskie wskazało dane państwo jako bezpieczny kraj pochodzenia z wyłączeniem kategorii osób zagrożonych, wobec których nie ma zastosowanie domniemanie bezpieczeństwa, i czy, w związku z tym, w takim przypadku, państwa tego, jako całości, nie można uznać za bezpieczny kraj pochodzenia dla celów rzeczonej dyrektywy?
2) Ewentualnie, w przypadku gdyby ten sposób wskazywania [danego państwa jako bezpiecznego kraju pochodzenia] nie miałby zostać uznany w sposób bezwzględny za zakazany przez prawo Unii, czy owe prawo stoi na przeszkodzie przepisowi prawa krajowego, który zezwala na wskazywanie danego państwa jako bezpiecznego kraju pochodzenia z wyłączeniami w odniesieniu do określonych osób, które z uwagi na ich liczbę i rodzaj są trudne do ustalenia, mając na względzie ograniczone ramy czasowe procedury przyspieszonej (w szczególności "Więźniowie; Osoby niepełnosprawne fizycznie lub umysłowo; Albinosi; Nosiciele wirusa HIV; Społeczność LGBT; Ofiary dyskryminacji ze względu na płeć, w tym ofiary i potencjalne ofiary okaleczania żeńskich narządów płciowych; Ofiary handlu ludźmi; IDP [Osoby wewnętrznie przesiedlone]; Dziennikarze; Członkowie IMN [Islamic Movement in Nigeria, islamskiego ruchu w Nigerii]; Przedstawiciele IPOB [The Indigenous People of Biafra, rdzennych mieszkańców Biafry]"), a zatem, czy w tym przypadku, kraj jako całość nie może zostać uznany za bezpieczny kraj pochodzenia do celów rzeczonej dyrektywy?
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2024.5214 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-389/24, Daloa: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Tribunale ordinario di Firenze (Włochy) w dniu 4 czerwca 2024 r. - QS, OY, LH, WM/Ministero dell’Interno, Commissione Territoriale per la Protezione Internazionale di Firenze - Sezione di Livorno, Commissione Territoriale per la Protezione Internazionale - Sezione di Perugia |
| Data aktu: | 02/09/2024 |
| Data ogłoszenia: | 02/09/2024 |