(C/2024/5212)Język postępowania: włoski
(Dz.U.UE C z dnia 2 września 2024 r.)
Sąd odsyłający
Consiglio di Stato
Strony w postępowaniu głównym
Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: Centro Petroli Roma Srl
Druga strona postępowania: Agenzia delle Dogane e dei Monopoli
Pytania prejudycjalne
A) Czy prawidłowa wykładnia art. 101-106 TFUE oraz ram prawnych, których wyrazem są dyrektywy 2006/123/WE 1 i 2008/118/WE 2 , stoi na przeszkodzie przepisowi krajowemu, takiemu jak przepis wynikający z art. 23 ust. 3 decreto legislativo (dekretu ustawodawczego) nr 504 z dnia 16 października 1995 r., z późniejszymi zmianami, który stanowi, że "3. Można wydać zezwolenie na prowadzenie działalności w ramach składu podatkowego, jeżeli istnieją rzeczywiste potrzeby operacyjne i potrzeby w zakresie zaopatrzenia obiektu w odniesieniu do składów handlowych gazów skroplonych będących pochodną ropy naftowej o pojemności co najmniej 400 metrów sześciennych oraz składów handlowych innych produktów energetycznych o pojemności co najmniej 10 000 metrów sześciennych"?;
B) Czy prawidłowa wykładnia art. 101-106 TFUE oraz ram prawnych, których wyrazem są dyrektywy 2006/123/WE i 2008/118/WE, stoi na przeszkodzie przepisowi krajowemu, takiemu jak przepis wynikający z art. 23 ust. 4 lit. a) i b) decreto legislativo (dekretu ustawodawczego) nr 504 z dnia 16 października 1995 r., z późniejszymi zmianami, który stanowi, że można wydać zezwolenie na prowadzenie działalności w ramach składu podatkowego, w szczególności w odniesieniu do składów handlowych gazów skroplonych będących pochodną ropy naftowej o pojemności mniejszej niż 400 metrów sześciennych oraz składów handlowych innych produktów energetycznych o pojemności mniejszej niż 10 000 metrów sześciennych, jeżeli oprócz przesłanek, o których mowa w ust. 3, spełniony jest co najmniej jeden z następujących warunków:
1) skład dokonuje dostaw wyrobów zwolnionych z podatku akcyzowego lub wyrobów objętych obniżoną stawką podatku akcyzowego lub przemieszczeń produktów energetycznych w ramach systemu zawieszenia poboru akcyzy do państw Unii Europejskiej lub państw spoza Unii Europejskiej w wysokości co najmniej 30 % łącznej działalności wydobywczej prowadzonej w okresie dwóch lat;
2) skład ma charakter pomocniczy w stosunku do składu podatkowego znajdującego się w bezpośrednim sąsiedztwie, należącego do tej samej grupy spółek lub, jeżeli jego właścicielem jest inny podmiot, ma działać w sposób stały na potrzeby tego składu"?
C) Czy prawidłowa wykładnia i prawidłowe stosowanie zasady proporcjonalności w związku z art. 101-106 TFUE i ramami prawnymi, których wyrazem są dyrektywy 2006/123/WE i 2008/118/WE, w szczególności art. 9, art. 14 pkt 5 i art. 15 ust. 2 dyrektywy 2006/123/WE, stoją na przeszkodzie przyjętym przez organ krajowy środkom regulacyjnym (okólnikom, rozporządzeniom lub innym środkom), mającym na celu wyjaśnienie, poprzez ich uzupełnienie, wspomnianych wyżej warunków określonych w art. 23 ust. 4 lit. a) i b) decreto legislativo (dekretu ustawodawczego) nr 504 z dnia 26 października 1995 r., z późniejszymi zmianami?