[Odesłanie prejudycjalne - Transport lotniczy - Konwencja montrealska - Artykuł 1 ust. 1 i 2 - Zakres stosowania - Pojęcie "przewozu międzynarodowego" - Artykuł 2 ust. 1 - Pojęcie "przewozu dokonywanego przez państwo" - Artykuł 17 ust. 1 - Odpowiedzialność przewoźników lotniczych w razie śmierci lub uszkodzenia ciała pasażera - Ubezpieczenie przewoźników lotniczych i operatorów statków powietrznych - Rozporządzenie (WE) nr 785/2004 - Artykuł 1 ust. 1, art. 2 ust. 1 i ust. 2 lit. a) - Zakres stosowania - Pojęcie "państwowych statków powietrznych" - Artykuł 4 ust. 1 - Minimalne wymogi w zakresie ubezpieczenia przewoźników lotniczych i operatorów statków powietrznych - Upadek śmigłowca eksploatowanego przez administrację publiczną państwa członkowskiego podczas specjalistycznego szkolenia z ewakuacji i ratownictwa - Śmierć członka straży pożarnej i ratownika biorącego udział w tej operacji - Odszkodowanie]Język postępowania: słowacki
(C/2024/513)
(Dz.U.UE C z dnia 8 stycznia 2024 r.)
Sąd odsyłający
Okresný súd Prešov
Strony w postępowaniu głównym
Strona powodowa: DZ, YV, EO, YE, MP
Strona pozwana: Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky
przy udziale: KOOPERATIVA Poisťovňa a.s., Vienna Insurance Group, Generali Česká pojišťovna a.s., dawniej Generali Poisťovňa a.s.
Sentencja
1) Artykuł 17 ust. 1 Konwencji o ujednoliceniu niektórych zasad dotyczących międzynarodowego przewozu lotniczego, zawartej w Montrealu w dniu 28 maja 1999 r., podpisanej przez Wspólnotę Europejską w dniu 9 grudnia 1999 r. i zatwierdzonej w jej imieniu decyzją Rady 2001/539/WE z dnia 5 kwietnia 2001 r., w związku z art. 1 i art. 2 ust. 1 tej konwencji,
należy interpretować w ten sposób, że:
nie może on stanowić podstawy prawa do odszkodowania na rzecz następców prawnych osoby, która uczestniczyła w specjalistycznym szkoleniu członków straży pożarnej i ratunkowym, prowadzonym na obszarze wojskowym portu lotniczego państwa członkowskiego a w momencie upadku śmigłowca eksploatowanego przez służby policyjne była przyczepiona do liny wciągarki podczepionej do tego śmigłowca i zmarła wskutek tego upadku, ponieważ takiej sytuacji nie można uznać za "przewóz międzynarodowy" lub "przewóz dokonywany przez państwo" w rozumieniu odpowiednio art. 1 i art. 2 ust. 1 wspomnianej konwencji.
2) Przepisy art. 1 ust. 1 w związku z art. 2 ust. 2 lit. a) i art. 4 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 785/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wymogów w zakresie ubezpieczenia w odniesieniu do przewoźników lotniczych i operatorów statków powietrznych
należy interpretować w ten sposób, że:
nie mogą one stanowić podstawy prawa do odszkodowania na rzecz następców prawnych osoby, która uczestniczyła w specjalistycznym szkoleniu członków straży pożarnej i ratunkowym, prowadzonym na obszarze wojskowym portu lotniczego państwa członkowskiego a w momencie upadku śmigłowca eksploatowanego przez służby policyjne była przyczepiona do liny wciągarki podczepionej do tego śmigłowca i zmarła wskutek upadku tego śmigłowca, który jest "państwowym statkiem powietrznym".