Język postępowania: węgierski
(Dz.U.UE C z dnia 26 sierpnia 2024 r.)
Strony
Strona skarżąca: Węgry (przedstawiciel: M.Z. Fehér, pełnomocnik)
Strona pozwana: Parlament Europejski, Rada Unii Europejskiej
Żądania strony skarżącej
Strona skarżąca wnosi do Trybunału o:
- stwierdzenie nieważności rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1083 z dnia 11 kwietnia 2024 r. w sprawie ustanowienia wspólnych ram dla usług medialnych na rynku wewnętrznym i zmiany dyrektywy 2010/13/UE 1 lub
tytułem ewentualnym
- stwierdzenie nieważności następujących przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1083:
- artykuł 2 pkt 3 i art. 5;
- artykuł 2 pkt 20 i art. 4;
- artykuł 6;
- artykuł 7;
- przepisy dotyczące Europejskiej Rady Usług Medialnych;
- artykuły 21-23 oraz
- artykuł 2 pkt 19 i art. 25.
oraz
- obciążenie Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Zarzut pierwszy, oparty na niewłaściwym charakterze podstawy prawnej rozporządzenia i braku właściwej podstawy prawnej
Usługi medialne regulowane rozporządzeniem mają charakter zarówno kulturalny, jak i gospodarczy, lecz w rozporządzeniu faktycznie nie uregulowano aspektów gospodarczych tych usług. Rozporządzenie zawiera przepisy objęte dziedziną, w odniesieniu do której Unia posiada zgodnie z art. 6 lit. c) i art. 167 ust. 5 TFUE uprawnienia do harmonizowania i uzupełniania, a zatem nie można uznać, iż art. 114 TFUE stanowi właściwą podstawę prawną. Rzeczywistym głównym celem rozporządzenia jest wspieranie podstawowych wartości Unii - demokracji i praworządności - poprzez propagowanie swobody i pluralizmu mediów, do czego art. 114 TFUE nie stanowi właściwej podstawy prawnej. Nawet gdyby utworzenie wewnętrznego rynku usług medialnych było głównym celem lub najważniejszym z celów regulacyjnych, do których osiągnięcia zmierza rozporządzenie, z rozporządzenia nie można wywnioskować, jakie są przeszkody w funkcjonowaniu rynku wewnętrznego, których usunięcie ma ono na celu. Rozbieżności między uregulowaniami krajowymi nie stanowią same w sobie uzasadnienia dla stosowania art. 114 TFUE. Brak właściwej podstawy prawnej jest oczywisty, jeśli chodzi o zawarte
w rozporządzeniu przepisy dotyczące kwestii bezpieczeństwa narodowego i kwestii karnych, w odniesieniu do których Unia nie ma zwykłych kompetencji legislacyjnych, na podstawie których rozporządzenie mogłoby być dopuszczalne. Same z siebie przepisy ustanowione w rozporządzeniu regulują dziedzinę - a tym samym powodują dodatkowe możliwości regulacyjne - w odniesieniu do którejpaństwa członkowskie nie przyznały kompetencji Unii w rozumieniu art. 4 TUE. Jest tak w odniesieniu do aspektów usług medialnych innych niż gospodarcze, publikacji prasowych i ich skutków w związku z utrzymaniem porządku publicznego oraz ochroną bezpieczeństwa narodowego. Rozporządzenie wiąże się w szczególności z ingerencją w wyłączne kompetencje państw członkowskich dotyczące bezpieczeństwa narodowego, co stanowi naruszenie art. 4 TUE.
Zarzut drugi, oparty na okoliczności, że rozporządzenie jest sprzeczne z art. 4 ust. 1 i 2 TUE oraz w związku z tym z art. 5 TUE i z zasadami pomocniczości i proporcjonalności
W rozporządzeniu unormowano kwestie, które mogą być regulowane, a nawet są już odpowiednio uregulowane na poziomie centralnym, regionalnym lub lokalnym państw członkowskich, skutkiem czego nie mogą zostać wdrożone na poziomie Unii ze względu na zasięg lub skutki planowanego działania i pozbawiono państwa członkowskie ich kompetencji w różnych dziedzinach. Ponadto, w odróżnieniu od formy prawnej dyrektywy, forma prawna rozporządzenia wyklucza możliwość regulacji przez państwa członkowskie i pozwala jedynie na przyjęcie bardziej rygorystycznych przepisów, co narusza tym samym zasady pomocniczości i proporcjonalności.
Zarzut trzeci, oparty na naruszeniu zasad pewności prawa i jasności przepisów prawnych, uznanych za zasady ogólne prawa Unii
Podstawowe pojęcia użyte w rozporządzeniu w części nie są zdefiniowane, a w części również nie mogą być przedmiotem jednolitej definicji, i z tego powodu nie są zdatne, by uzasadniać oceny i środki, jakie mogą być dokonywane lub przyjmowane na podstawie rozporządzenia lub by umożliwić państwom członkowskim zidentyfikowanie na jego podstawie, z konieczną pewnością, czego oczekuje się od nich w odniesieniu do ich porządków prawnych lub funkcjonowania ich organów. Podobnie różne konkretne przepisy rozporządzenia, zarówno indywidualnie jak i łącznie, wiążą się z tak wysokim natężeniem braku pewności prawa w odniesieniu do stosowania rozporządzenia, że stanowią naruszenie ogólnych zasad prawa Unii: pewności prawa i jasności przepisów prawnych oraz powodują w konsekwencji brak pewności prawa w odniesieniu do procedur państw członkowskich w szczególności w odniesieniu do postępowań karnych.
Zarzut czwarty, dotyczący stwierdzenia nieważności art. 2 ust. 3 i art. 5 rozporządzenia
Artykuł 2 ust. 3 i art. 5 rozporządzenia są sprzeczne z art. 5 TUE oraz z art. 153 ust. 1 i art. 167 ust. 5 TFUE i z Protokołem nr 29 załączonym do traktatów oraz nie odpowiadają wymogom jasności przepisów prawnych i pewności prawa.
Zarzut piąty, dotyczący stwierdzenia nieważności art. 2 pkt 20 i art. 4 rozporządzenia
Artykuł 2 pkt 20 i art. 4 rozporządzenia są sprzeczne z art. 4 TUE ust. 1 i 2, z art. 5 TUE oraz z art. 82, 83 i z art. 167 ust. 5 TFUE oraz nie odpowiadają wymogom pewności prawa.
Zarzut szósty, dotyczący stwierdzenia nieważności art. 6 rozporządzenia
Artykuł 6 rozporządzenia jest sprzeczny z art. 5 TUE i z art. 56 i 167 ust. 5 TFUE, oraz narusza zasady proporcjonalności, jasności przepisów prawnych i pewności prawa.
Zarzut siódmy, dotyczący stwierdzenia nieważności art. 7 rozporządzenia
Artykuł 7 rozporządzenia narusza zasadę proporcjonalności zapisaną w art. 5 TUE i nie odpowiada wymogom pewności prawa.
Zarzut ósmy, dotyczący stwierdzenia nieważności przepisów odnoszących się do Europejskiej Rady Usług Medialnych
Przepisy rozporządzenia odnoszące się do Europejskiej Rady Usług Medialnych są sprzeczne z art. 5 TUE i z art. 167 ust. 5 TFUE oraz naruszają zasadę proporcjonalności.
Zarzut dziewiąty, dotyczący stwierdzenia nieważności art. 21-23 rozporządzenia
Artykuł y 21-23 rozporządzenia są sprzeczne z art. 5 TUE oraz z art. 63 i art. 167 ust. 5 TFUE, a także naruszają zasady pomocniczości i proporcjonalności oraz jasności przepisów prawnych i pewności prawa.
Zarzut dziesiąty, dotyczący stwierdzenia nieważności art. 2 pkt 19 i art. 25 rozporządzenia
Artykuł 25 rozporządzenia jest sprzeczny z art. 5 TUE i narusza zasady pomocniczości i proporcjonalności oraz jasności przepisów prawnych i pewności prawa.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2024.5088 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa C-486/24: Skarga wniesiona w dniu 10 lipca 2024 r. - Węgry/Parlament Europejski, Rada Unii Europejskiej |
Data aktu: | 26/08/2024 |
Data ogłoszenia: | 26/08/2024 |