Sprawa C-358/24: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Grondwettelijk Hof (Belgia) w dniu 16 maja 2024 r. - Varo Energy Belgium NV, EG Retail (Belgium) BV, Gilops Group NV, Van Raak Trading NV, Kuwait Petroleum (Belgium) NV/Ministerraad (Eerste Minister)

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Grondwettelijk Hof (Belgia) w dniu 16 maja 2024 r. - Varo Energy Belgium NV, EG Retail (Belgium) BV, Gilops Group NV, Van Raak Trading NV, Kuwait Petroleum (Belgium) NV/Ministerraad (Eerste Minister)
(Sprawa C-358/24)

(C/2024/5076)

Język postępowania: niderlandzki

(Dz.U.UE C z dnia 26 sierpnia 2024 r.)

Sąd odsyłający

Grondwettelijk Hof

Strony w postępowaniu głównym

Strona skarżąca: Varo Energy Belgium SA, EG Retail (Belgium) SRL, Gilops Group SA, Van Raak Trading SA, Kuwait Petroleum (Belgium) SA

Strona pozwana: Ministerraad (Eerste Minister)

Pytania prejudycjalne

1) Czy przepisy rozporządzenia Rady (UE) 2022/1854 1  z dnia 6 października 2022 r. "w sprawie interwencji w sytuacji nadzwyczajnej w celu rozwiązania problemu wysokich cen energii" dotyczące tymczasowej składki solidarnościowej są ważne w zakresie, w jakim zostały przyjęte na podstawie art. 122 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej?

2) W razie udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytanie pierwsze: czy art. 14 przywołanego rozporządzenia (UE) 2022/1854 należy interpretować w ten sposób, że składka taka jak ta wprowadzona wet van 16 december 2022 "tot vaststelling van een tijdelijke solidariteitsbijdrage van de oliesector" (ustawą z dnia 16 grudnia 2022 r. "w sprawie ustanowienie tymczasowej składki solidarnościowej obciążającej sektor naftowy") stanowi "równoważny środek krajowy"?

3) W razie udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytania pierwsze i drugie: czy art. 14 przywołanego rozporządzenia (UE) 2022/1854 - w rozumieniu wykładni dokonanej w pytaniu drugim - narusza art. 20 i 21 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej w zakresie, w jakim zezwala na przyjęcie środka krajowego, który ma zastosowanie zarówno do zarejestrowanych spółek naftowych działających w sektorach ropy naftowej i rafinacji, jak i do zarejestrowanych spółek naftowych działających w sektorze dystrybucji, a także w zakresie, w jakim zezwala na przyjęcie środka krajowego, który ma zastosowanie do zarejestrowanych spółek paliwowych wskazanych w 2022 r. jako głównych uczestników rynku oleju napędowego do silników wysokoprężnych, oleju napędowego (lekkiego) i produktów benzyny, lecz jednocześnie nie ma zastosowania do zarejestrowanych spółek naftowych, których w 2022 r. nie wskazano jako głównych uczestników rynku oleju napędowego do silników wysokoprężnych, oleju napędowego (lekkiego) i produktów benzyny, ani do głównych uczestników rynku w innych kategoriach produktów, takich jak nafta do lamp i kerozyna, ani do przedsiębiorstw, które prowadzą działalność w sektorach węgla i gazu ziemnego?

4) Czy art. 30 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej należy interpretować w ten sposób, że środek taki jak ten przewidziany w wyżej wymienionej ustawie z dnia 16 grudnia 2022 r. i obciążający zarejestrowane spółki paliwowe, które w 2022 r. wskazano jako głównych uczestników rynku oleju napędowego do silników wysokoprężnych, oleju napędowego (lekkiego) oraz produktów benzyny, stanowi zakazaną opłatę o skutku równoważnym do cła?

5) Czy art. 110 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej należy interpretować w ten sposób, że środek taki jak ten przewidziany w wyżej wymienionej ustawie z dnia 16 grudnia 2022 r. i obciążający zarejestrowane spółki paliwowe, które w 2022 r. wskazano jako głównych uczestników rynku oleju napędowego do silników wysokoprężnych, oleju napędowego (lekkiego) oraz produktów benzyny, stanowi dyskryminujący podatek wewnętrzny?

6) Czy art. 107 ust. 1 i art. 108 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej należy interpretować w ten sposób, że środek taki jak ten przewidziany w wyżej wymienionej ustawie z dnia 16 grudnia 2022 r., stanowi nową formę pomocy państwa podlegającą zgłoszeniu Komisji Europejskiej?

7) W razie udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytania pierwsze i drugie: czy art. 14 rozporządzenia (UE) 2022/1854 - w rozumieniu wykładni dokonanej w pytaniu drugim - narusza art. 15, 16 i 17 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej oraz art. 49 i 56 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w zakresie, w jakim zezwala na to, by względem zarejestrowanych spółek paliwowych, które w 2022 r. wskazano jako głównych uczestników rynku oleju napędowego do silników wysokoprężnych, oleju napędowego (lekkiego) oraz produktów benzyny, kwotę tymczasowej składki solidarnościowej - wprowadzonej wyżej wymienioną ustawą z dnia 16 grudnia 2022 r. - ustalono na 7,8 EUR od metra sześciennego produktów dopuszczonych do użycia w okresie od 1 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2023 r., w sytuacji gdy nie przewidziano mechanizmu korygującego, który umożliwiałby zwrot nadwyżki składek zapłaconych względem kwoty obliczonej zgodnie z rozporządzenia (UE) 2022/1854?

8) W razie udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytania pierwsze i drugie: czy art. 14 rozporządzenia (UE) 2022/1854 - w rozumieniu wykładni dokonanej w pytaniu drugim - oraz art. 15 tegoż samego rozporządzenia naruszają ogólną zasadę pewności prawa i niedziałania prawa wstecz zezwalając na to, by w przypadku zarejestrowanych spółek paliwowych, które w 2022 r. wskazano jako głównych uczestników rynku oleju napędowego do silników wysokoprężnych, oleju napędowego (lekkiego) oraz produktów benzyny, kwotę tymczasowej składki solidarnościowej - wprowadzoną wyżej wymienioną ustawą z dnia 16 grudnia - obliczać od produktów dopuszczonych do użycia pomiędzy dniem 1 stycznia 2022 r. a 31 grudnia 2023 r., chociaż samo rozporządzenie i ustawa weszły w życie dopiero, odpowiednio, z dniem 8 października 2022 r. i 22 grudnia 2022 r.?

9) Czy Grondwettelijk Hof mógłby - w razie gdyby w świetle odpowiedzi na wyżej postawione pytania prejudycjalne doszedł do wniosku, iż wspomniana ustawa z dnia 16 grudnia 2022 r. dokonując transpozycji rozporządzenia (UE) 2022/1854 narusza co najmniej jeden z obowiązków wynikających z przepisów, których dotyczą te pytania - ostatecznie utrzymać w mocy skutki wyżej wspomnianej ustawy z dnia 16 grudnia 2022 r. w celu uniknięcia trudności budżetowych, do których doprowadziłoby niemodulowane stwierdzenie nieważności [przepisów], jak również w celu zapewnienia realizacji przewidzianego w rozporządzeniu 2022/1854 celu, jakiemu służyć ma składka solidarnościowa?

1 Dz.U. 2022, L 261I, s.1.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.5076

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-358/24: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Grondwettelijk Hof (Belgia) w dniu 16 maja 2024 r. - Varo Energy Belgium NV, EG Retail (Belgium) BV, Gilops Group NV, Van Raak Trading NV, Kuwait Petroleum (Belgium) NV/Ministerraad (Eerste Minister)
Data aktu: 26/08/2024
Data ogłoszenia: 26/08/2024