united kingdom
ukraine

Sprawa C-358/24: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Grondwettelijk Hof (Belgia) w dniu 16 maja 2024 r. - Varo Energy Belgium NV, EG Retail (Belgium) BV, Gilops Group NV, Van Raak Trading NV, Kuwait Petroleum (Belgium) NV/Ministerraad (Eerste Minister)

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Grondwettelijk Hof (Belgia) w dniu 16 maja 2024 r. - Varo Energy Belgium NV, EG Retail (Belgium) BV, Gilops Group NV, Van Raak Trading NV, Kuwait Petroleum (Belgium) NV/Ministerraad (Eerste Minister)
(Sprawa C-358/24)

(C/2024/5076)

Język postępowania: niderlandzki

(Dz.U.UE C z dnia 26 sierpnia 2024 r.)

Sąd odsyłający

Grondwettelijk Hof

Strony w postępowaniu głównym

Strona skarżąca: Varo Energy Belgium SA, EG Retail (Belgium) SRL, Gilops Group SA, Van Raak Trading SA, Kuwait Petroleum (Belgium) SA

Strona pozwana: Ministerraad (Eerste Minister)

Pytania prejudycjalne

1) Czy przepisy rozporządzenia Rady (UE) 2022/1854 1  z dnia 6 października 2022 r. "w sprawie interwencji w sytuacji nadzwyczajnej w celu rozwiązania problemu wysokich cen energii" dotyczące tymczasowej składki solidarnościowej są ważne w zakresie, w jakim zostały przyjęte na podstawie art. 122 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej?

2) W razie udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytanie pierwsze: czy art. 14 przywołanego rozporządzenia (UE) 2022/1854 należy interpretować w ten sposób, że składka taka jak ta wprowadzona wet van 16 december 2022 "tot vaststelling van een tijdelijke solidariteitsbijdrage van de oliesector" (ustawą z dnia 16 grudnia 2022 r. "w sprawie ustanowienie tymczasowej składki solidarnościowej obciążającej sektor naftowy") stanowi "równoważny środek krajowy"?

3) W razie udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytania pierwsze i drugie: czy art. 14 przywołanego rozporządzenia (UE) 2022/1854 - w rozumieniu wykładni dokonanej w pytaniu drugim - narusza art. 20 i 21 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej w zakresie, w jakim zezwala na przyjęcie środka krajowego, który ma zastosowanie zarówno do zarejestrowanych spółek naftowych działających w sektorach ropy naftowej i rafinacji, jak i do zarejestrowanych spółek naftowych działających w sektorze dystrybucji, a także w zakresie, w jakim zezwala na przyjęcie środka krajowego, który ma zastosowanie do zarejestrowanych spółek paliwowych wskazanych w 2022 r. jako głównych uczestników rynku oleju napędowego do silników wysokoprężnych, oleju napędowego (lekkiego) i produktów benzyny, lecz jednocześnie nie ma zastosowania do zarejestrowanych spółek naftowych, których w 2022 r. nie wskazano jako głównych uczestników rynku oleju napędowego do silników wysokoprężnych, oleju napędowego (lekkiego) i produktów benzyny, ani do głównych uczestników rynku w innych kategoriach produktów, takich jak nafta do lamp i kerozyna, ani do przedsiębiorstw, które prowadzą działalność w sektorach węgla i gazu ziemnego?

4) Czy art. 30 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej należy interpretować w ten sposób, że środek taki jak ten przewidziany w wyżej wymienionej ustawie z dnia 16 grudnia 2022 r. i obciążający zarejestrowane spółki paliwowe, które w 2022 r. wskazano jako głównych uczestników rynku oleju napędowego do silników wysokoprężnych, oleju napędowego (lekkiego) oraz produktów benzyny, stanowi zakazaną opłatę o skutku równoważnym do cła?

5) Czy art. 110 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej należy interpretować w ten sposób, że środek taki jak ten przewidziany w wyżej wymienionej ustawie z dnia 16 grudnia 2022 r. i obciążający zarejestrowane spółki paliwowe, które w 2022 r. wskazano jako głównych uczestników rynku oleju napędowego do silników wysokoprężnych, oleju napędowego (lekkiego) oraz produktów benzyny, stanowi dyskryminujący podatek wewnętrzny?

6) Czy art. 107 ust. 1 i art. 108 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej należy interpretować w ten sposób, że środek taki jak ten przewidziany w wyżej wymienionej ustawie z dnia 16 grudnia 2022 r., stanowi nową formę pomocy państwa podlegającą zgłoszeniu Komisji Europejskiej?

7) W razie udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytania pierwsze i drugie: czy art. 14 rozporządzenia (UE) 2022/1854 - w rozumieniu wykładni dokonanej w pytaniu drugim - narusza art. 15, 16 i 17 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej oraz art. 49 i 56 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w zakresie, w jakim zezwala na to, by względem zarejestrowanych spółek paliwowych, które w 2022 r. wskazano jako głównych uczestników rynku oleju napędowego do silników wysokoprężnych, oleju napędowego (lekkiego) oraz produktów benzyny, kwotę tymczasowej składki solidarnościowej - wprowadzonej wyżej wymienioną ustawą z dnia 16 grudnia 2022 r. - ustalono na 7,8 EUR od metra sześciennego produktów dopuszczonych do użycia w okresie od 1 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2023 r., w sytuacji gdy nie przewidziano mechanizmu korygującego, który umożliwiałby zwrot nadwyżki składek zapłaconych względem kwoty obliczonej zgodnie z rozporządzenia (UE) 2022/1854?

8) W razie udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytania pierwsze i drugie: czy art. 14 rozporządzenia (UE) 2022/1854 - w rozumieniu wykładni dokonanej w pytaniu drugim - oraz art. 15 tegoż samego rozporządzenia naruszają ogólną zasadę pewności prawa i niedziałania prawa wstecz zezwalając na to, by w przypadku zarejestrowanych spółek paliwowych, które w 2022 r. wskazano jako głównych uczestników rynku oleju napędowego do silników wysokoprężnych, oleju napędowego (lekkiego) oraz produktów benzyny, kwotę tymczasowej składki solidarnościowej - wprowadzoną wyżej wymienioną ustawą z dnia 16 grudnia - obliczać od produktów dopuszczonych do użycia pomiędzy dniem 1 stycznia 2022 r. a 31 grudnia 2023 r., chociaż samo rozporządzenie i ustawa weszły w życie dopiero, odpowiednio, z dniem 8 października 2022 r. i 22 grudnia 2022 r.?

9) Czy Grondwettelijk Hof mógłby - w razie gdyby w świetle odpowiedzi na wyżej postawione pytania prejudycjalne doszedł do wniosku, iż wspomniana ustawa z dnia 16 grudnia 2022 r. dokonując transpozycji rozporządzenia (UE) 2022/1854 narusza co najmniej jeden z obowiązków wynikających z przepisów, których dotyczą te pytania - ostatecznie utrzymać w mocy skutki wyżej wspomnianej ustawy z dnia 16 grudnia 2022 r. w celu uniknięcia trudności budżetowych, do których doprowadziłoby niemodulowane stwierdzenie nieważności [przepisów], jak również w celu zapewnienia realizacji przewidzianego w rozporządzeniu 2022/1854 celu, jakiemu służyć ma składka solidarnościowa?

1 Dz.U. 2022, L 261I, s.1.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.5076

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-358/24: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Grondwettelijk Hof (Belgia) w dniu 16 maja 2024 r. - Varo Energy Belgium NV, EG Retail (Belgium) BV, Gilops Group NV, Van Raak Trading NV, Kuwait Petroleum (Belgium) NV/Ministerraad (Eerste Minister)
Data aktu: 26/08/2024
Data ogłoszenia: 26/08/2024