Sprawa C-358/24: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Grondwettelijk Hof (Belgia) w dniu 16 maja 2024 r. - Varo Energy Belgium NV, EG Retail (Belgium) BV, Gilops Group NV, Van Raak Trading NV, Kuwait Petroleum (Belgium) NV/Ministerraad (Eerste Minister)

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Grondwettelijk Hof (Belgia) w dniu 16 maja 2024 r. - Varo Energy Belgium NV, EG Retail (Belgium) BV, Gilops Group NV, Van Raak Trading NV, Kuwait Petroleum (Belgium) NV/Ministerraad (Eerste Minister)
(Sprawa C-358/24)

(C/2024/5076)

Język postępowania: niderlandzki

(Dz.U.UE C z dnia 26 sierpnia 2024 r.)

Sąd odsyłający

Grondwettelijk Hof

Strony w postępowaniu głównym

Strona skarżąca: Varo Energy Belgium SA, EG Retail (Belgium) SRL, Gilops Group SA, Van Raak Trading SA, Kuwait Petroleum (Belgium) SA

Strona pozwana: Ministerraad (Eerste Minister)

Pytania prejudycjalne

1) Czy przepisy rozporządzenia Rady (UE) 2022/1854 1  z dnia 6 października 2022 r. "w sprawie interwencji w sytuacji nadzwyczajnej w celu rozwiązania problemu wysokich cen energii" dotyczące tymczasowej składki solidarnościowej są ważne w zakresie, w jakim zostały przyjęte na podstawie art. 122 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej?

2) W razie udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytanie pierwsze: czy art. 14 przywołanego rozporządzenia (UE) 2022/1854 należy interpretować w ten sposób, że składka taka jak ta wprowadzona wet van 16 december 2022 "tot vaststelling van een tijdelijke solidariteitsbijdrage van de oliesector" (ustawą z dnia 16 grudnia 2022 r. "w sprawie ustanowienie tymczasowej składki solidarnościowej obciążającej sektor naftowy") stanowi "równoważny środek krajowy"?

3) W razie udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytania pierwsze i drugie: czy art. 14 przywołanego rozporządzenia (UE) 2022/1854 - w rozumieniu wykładni dokonanej w pytaniu drugim - narusza art. 20 i 21 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej w zakresie, w jakim zezwala na przyjęcie środka krajowego, który ma zastosowanie zarówno do zarejestrowanych spółek naftowych działających w sektorach ropy naftowej i rafinacji, jak i do zarejestrowanych spółek naftowych działających w sektorze dystrybucji, a także w zakresie, w jakim zezwala na przyjęcie środka krajowego, który ma zastosowanie do zarejestrowanych spółek paliwowych wskazanych w 2022 r. jako głównych uczestników rynku oleju napędowego do silników wysokoprężnych, oleju napędowego (lekkiego) i produktów benzyny, lecz jednocześnie nie ma zastosowania do zarejestrowanych spółek naftowych, których w 2022 r. nie wskazano jako głównych uczestników rynku oleju napędowego do silników wysokoprężnych, oleju napędowego (lekkiego) i produktów benzyny, ani do głównych uczestników rynku w innych kategoriach produktów, takich jak nafta do lamp i kerozyna, ani do przedsiębiorstw, które prowadzą działalność w sektorach węgla i gazu ziemnego?

4) Czy art. 30 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej należy interpretować w ten sposób, że środek taki jak ten przewidziany w wyżej wymienionej ustawie z dnia 16 grudnia 2022 r. i obciążający zarejestrowane spółki paliwowe, które w 2022 r. wskazano jako głównych uczestników rynku oleju napędowego do silników wysokoprężnych, oleju napędowego (lekkiego) oraz produktów benzyny, stanowi zakazaną opłatę o skutku równoważnym do cła?

5) Czy art. 110 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej należy interpretować w ten sposób, że środek taki jak ten przewidziany w wyżej wymienionej ustawie z dnia 16 grudnia 2022 r. i obciążający zarejestrowane spółki paliwowe, które w 2022 r. wskazano jako głównych uczestników rynku oleju napędowego do silników wysokoprężnych, oleju napędowego (lekkiego) oraz produktów benzyny, stanowi dyskryminujący podatek wewnętrzny?

6) Czy art. 107 ust. 1 i art. 108 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej należy interpretować w ten sposób, że środek taki jak ten przewidziany w wyżej wymienionej ustawie z dnia 16 grudnia 2022 r., stanowi nową formę pomocy państwa podlegającą zgłoszeniu Komisji Europejskiej?

7) W razie udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytania pierwsze i drugie: czy art. 14 rozporządzenia (UE) 2022/1854 - w rozumieniu wykładni dokonanej w pytaniu drugim - narusza art. 15, 16 i 17 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej oraz art. 49 i 56 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w zakresie, w jakim zezwala na to, by względem zarejestrowanych spółek paliwowych, które w 2022 r. wskazano jako głównych uczestników rynku oleju napędowego do silników wysokoprężnych, oleju napędowego (lekkiego) oraz produktów benzyny, kwotę tymczasowej składki solidarnościowej - wprowadzonej wyżej wymienioną ustawą z dnia 16 grudnia 2022 r. - ustalono na 7,8 EUR od metra sześciennego produktów dopuszczonych do użycia w okresie od 1 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2023 r., w sytuacji gdy nie przewidziano mechanizmu korygującego, który umożliwiałby zwrot nadwyżki składek zapłaconych względem kwoty obliczonej zgodnie z rozporządzenia (UE) 2022/1854?

8) W razie udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytania pierwsze i drugie: czy art. 14 rozporządzenia (UE) 2022/1854 - w rozumieniu wykładni dokonanej w pytaniu drugim - oraz art. 15 tegoż samego rozporządzenia naruszają ogólną zasadę pewności prawa i niedziałania prawa wstecz zezwalając na to, by w przypadku zarejestrowanych spółek paliwowych, które w 2022 r. wskazano jako głównych uczestników rynku oleju napędowego do silników wysokoprężnych, oleju napędowego (lekkiego) oraz produktów benzyny, kwotę tymczasowej składki solidarnościowej - wprowadzoną wyżej wymienioną ustawą z dnia 16 grudnia - obliczać od produktów dopuszczonych do użycia pomiędzy dniem 1 stycznia 2022 r. a 31 grudnia 2023 r., chociaż samo rozporządzenie i ustawa weszły w życie dopiero, odpowiednio, z dniem 8 października 2022 r. i 22 grudnia 2022 r.?

9) Czy Grondwettelijk Hof mógłby - w razie gdyby w świetle odpowiedzi na wyżej postawione pytania prejudycjalne doszedł do wniosku, iż wspomniana ustawa z dnia 16 grudnia 2022 r. dokonując transpozycji rozporządzenia (UE) 2022/1854 narusza co najmniej jeden z obowiązków wynikających z przepisów, których dotyczą te pytania - ostatecznie utrzymać w mocy skutki wyżej wspomnianej ustawy z dnia 16 grudnia 2022 r. w celu uniknięcia trudności budżetowych, do których doprowadziłoby niemodulowane stwierdzenie nieważności [przepisów], jak również w celu zapewnienia realizacji przewidzianego w rozporządzeniu 2022/1854 celu, jakiemu służyć ma składka solidarnościowa?

1 Dz.U. 2022, L 261I, s.1.

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.5076

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-358/24: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Grondwettelijk Hof (Belgia) w dniu 16 maja 2024 r. - Varo Energy Belgium NV, EG Retail (Belgium) BV, Gilops Group NV, Van Raak Trading NV, Kuwait Petroleum (Belgium) NV/Ministerraad (Eerste Minister)
Data aktu: 26/08/2024
Data ogłoszenia: 26/08/2024