Zalecenie Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego z dnia 8 lipca 2024 r. zmieniające zalecenie ERRS/2015/2 w sprawie oceny skutków transgranicznych oraz dobrowolnej wzajemności środków polityki makroostrożnościowej (ERRS/2024/3)

ZALECENIE EUROPEJSKIEJ RADY DS. RYZYKA SYSTEMOWEGO
z dnia 8 lipca 2024 r.
zmieniające zalecenie ERRS/2015/2 w sprawie oceny skutków transgranicznych oraz dobrowolnej wzajemności środków polityki makroostrożnościowej
(ERRS/2024/3)

(C/2024/5044)

(Dz.U.UE C z dnia 16 sierpnia 2024 r.)

RADA GENERALNA EUROPEJSKIEJ RADY DS. RYZYKA SYSTEMOWEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym 1 , w szczególności załącznik IX do tego porozumienia,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1092/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie unijnego nadzoru makroostrożnościowego nad systemem finansowym i ustanowienia Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego 2 , w szczególności art. 3 oraz art. 16-18,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi, zmieniającą dyrektywę 2002/87/WE i uchylającą dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE 3 , w szczególności tytuł VII rozdział 4 sekcję I,

uwzględniając decyzję Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego ERRS/2011/1 z dnia 20 stycznia 2011 r. ustanawiającą regulamin Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego 4 , w szczególności art. 18-20,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W celu zapewnienia skutecznych i spójnych krajowych środków polityki makroostrożnościowej istotne jest uzupełnienie uznawania wymaganego na podstawie prawa Unii dobrowolną wzajemnością.

(2) Zasady dotyczące dobrowolnej wzajemności w odniesieniu do środków polityki makroostrożnościowej określone w zaleceniu Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego ERRS/2015/2 5  mają zapewniać, aby wszelkie środki polityki makroostrożnościowej oparte na ekspozycji aktywowane w jednym państwie członkowskim były odwzajemniane w pozostałych państwach członkowskich.

(3) W dniu 7 czerwca 2024 r. duńskie ministerstwo przemysłu, biznesu i finansów, działające jako wyznaczony organ do celów art. 133 dyrektywy 2013/36/UE, powiadomiło ERRS o zamiarze ustalenia wskaźnika sektorowego bufora ryzyka systemowego (sSyRB) zgodnie z art. 133 ust. 9 tej dyrektywy. Powiadomienie to wiąże się z korektą środka, który został po raz pierwszy zgłoszony ERRS przez duńskie ministerstwo przemysłu, biznesu i finansów 10 października 2023 r., ale nie został jeszcze uruchomiony i nie zostanie uruchomiony.

(4) Skorygowany środek polityki makroostrożnościowej różni się od środka zgłoszonego po raz pierwszy w październiku 2023 r., ponieważ część każdej ekspozycji, która mieści się w przedziale współczynnika pokrycia należności zabezpieczeniem (LTV) od 0 % do 15 %, jest wyłączona z ekspozycji, do których ma zastosowanie skorygowany wskaźnik sSyRB. Podobnie jak środek polityki makroostrożnościowej zgłoszony 10 października 2023 r., skorygowany środek będzie miał zastosowanie do wszystkich krajowych instytucji kredytowych na zasadzie indywidualnej i skonsolidowanej. Będzie on miała zastosowanie do wszystkich rodzajów ekspozycji zlokalizowanych w Danii wobec przedsiębiorstw niefinansowych prowadzących działalność związaną z obsługą rynku nieruchomości oraz w zakresie realizacji projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków, określonych zgodnie ze statystyczną klasyfikacją działalności gospodarczej w Unii (NACE) określoną w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1893/2006 6 . Ponieważ dokonano korekty środka w celu dostosowania całkowitego wpływu wskaźnika sSyRB do wpływu przewidywanego w ramach pierwotnego środka, a ogólne uzasadnienie nie uległo zmianie, korektę tę uznaje się za jedynie niewielkie odstępstwo od środka zgłoszonego 10 października 2023 r.

(5) Wskaźnik sSyRB stosuje się od dnia 30 czerwca 2024 r. Środek ten zostanie poddany przeglądowi przez wyznaczony organ do celów art. 133 dyrektywy 2013/36/UE najpóźniej dwa lata po pierwszym zastosowaniu.

(6) W dniu 7 czerwca 2024 r. duńskie ministerstwo przemysłu, biznesu i finansów zwróciło się również do ERRS z wnioskiem o zalecenie wzajemności wyżej wymienionego skorygowanego środka polityki makroostrożnościowej zgodnie z art. 134 ust. 5 dyrektywy 2013/36/UE.

(7) W następstwie powiadomienia z 10 października 2023 r., o którym mowa powyżej, ERRS przyjęła zalecenie Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego ERRS/2023/13 7 , które zmieniło zalecenie ERRS/2015/2 ze skutkiem natychmiastowym. Zgłoszony 10 października 2023 r. środek polityki makroostrożnościowej został dodany do wykazu środków polityki makroostrożnościowej, co do których zalecana jest wzajemność zgodnie z zaleceniem ERRS/2015/2. W przypadku środka polityki makroostrożnościowej zgłoszonego 10 października 2023 r. zalecono wzajemność na zasadzie indywidualnej i skonsolidowanej, zgodnie z wnioskiem duńskiego ministerstwa przemysłu, biznesu i finansów.

(8) W zaleceniu Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego ERRS/2015/2, zmienionym zaleceniem ERRS/2017/4 8 , zaleca się, aby odpowiedni organ aktywujący środek polityki makroostrożnościowej, przedkładając ERRS wniosek o wzajemność, zaproponował próg istotności, poniżej którego ekspozycję pojedynczego dostawcy usług finansowych na zidentyfikowane ryzyko makroostrożnościowe w jurysdykcji, w której środek polityki makroostrożnościo- wej jest stosowany przez organ aktywujący, można uznać za nieistotną. W razie konieczności ERRS może zaproponować inny próg.

(9) W następstwie otrzymanego w dniu 7 czerwca 2024 r. wniosku Danii o odwzajemnienie środka przez inne państwa członkowskie oraz w celu: (i) uwzględnienia korekty duńskiego środka makroostrożnościowego w ramach odwzajemnienia, oraz (ii) zapobieżenia wystąpieniu negatywnych skutków transgranicznych w postaci przenoszenia działalności i arbitrażu regulacyjnego, które mogłyby wynikać z wdrożenia środka polityki makroostrożnościowej stosowanego w Danii - Rada Generalna ERRS zdecydowała: a) że środek zgłoszony 10 października 2023 r. powinien nadal znajdować się w wykazie środków polityki makroostrożnościowej, których odwzajemnienie ERRS zaleca w zaleceniu ERRS/2015/2; oraz b) że należy zakres środka zgłoszonego 10 października 2023 r. należy dostosować do wniosku o wzajemność otrzymanego przez ERRS od duńskiego ministerstwa przemysłu, biznesu i finansów. Rada Generalna ERRS postanowiła również podtrzymać zalecenie maksymalnego progu istotności właściwego dla

instytucji w wysokości 200 mln EUR, determinującego stosowanie zasady de minimis przez odwzajemniające państwa członkowskie. Odpowiednie organy odwzajemniające ten środek mogą zwolnić instytucje z wymogu w zakresie bufora ryzyka systemowego, o ile ich odnośne ekspozycje nie przekraczają 200 mln EUR.

(10) Należy zatem odpowiednio zmienić zalecenie ERRS/2015/2,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:

ZMIANY

W zaleceniu ERRS/2015/2 wprowadza się następujące zmiany:

1) w sekcji 1 podzaleceniu C(1) tekst dotyczący środka w Danii otrzymuje brzmienie:

"- wskaźnik sektorowego bufora ryzyka systemowego w wysokości 7 % w odniesieniu do wszystkich rodzajów ekspozycji zlokalizowanych w Danii wobec przedsiębiorstw niefinansowych prowadzących działalność związaną z obsługą rynku nieruchomości oraz realizacji projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków, zgodnie ze statystyczną klasyfikacją działalności gospodarczej w Unii (NACE) określoną w rozporządzeniu (WE) nr 1893/2006,z zastrzeżeniem że część każdej ekspozycji, która mieści się w przedziale współczynnika pokrycia należności zabezpieczeniem (LTV) od 0 % do 15 %, jest wyłączona z ekspozycji, do których ma zastosowanie sektorowy bufor ryzyka systemowego.";

2) załącznik podlega zmianie zgodnie z załącznikiem do niniejszego zalecenia.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 8 lipca 2024 r.

ZAŁĄCZNIK

W załączniku do zalecenia ERRS/2015/2 wprowadza się następujące zmiany:

1) postanowienia dotyczące środków wprowadzonych przez Danię otrzymują brzmienie:

"Wskaźnik sektorowego bufora ryzyka systemowego w wysokości 7 % w odniesieniu do wszystkich rodzajów ekspozycji zlokalizowanych w Danii wobec przedsiębiorstw niefinansowych prowadzących działalność związaną z obsługą rynku nieruchomości oraz w zakresie projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków określonych zgodnie ze statystyczną klasyfikacją działalności gospodarczej w Unii określoną w rozporządzeniu (WE) nr 1893/2006,z zastrzeżeniem że część każdej ekspozycji, która mieści się w przedziale współczynnika pokrycia należności zabezpieczeniem (LTV) od 0 % do 15 %, jest wyłączona z ekspozycji, do których ma zastosowanie sektorowy bufor ryzyka systemowego.";

2) w postanowieniach dotyczących Danii sekcja zatytułowana "I. Opis środka" otrzymuje brzmienie:

"I. Opis środka

1. Wskaźnik sektorowego bufora ryzyka systemowego w wysokości 7 % będzie miał zastosowanie do wszystkich krajowych instytucji kredytowych.

2. Wskaźnik ten będzie miał zastosowanie do wszystkich rodzajów ekspozycji zlokalizowanych w Danii wobec przedsiębiorstw niefinansowych prowadzących działalność związaną z obsługą rynku nieruchomości, z wyjątkiem towarzystw budownictwa społecznego i spółdzielni mieszkaniowych, oraz w zakresie realizacji projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków. Odpowiednią działalność gospodarczą dłużnika określa się poprzez odniesienie do statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej w Unii określonej w rozporządzeniu (WE) nr 1893/2006 * .

3. Część każdej ekspozycji, która mieści się w przedziale współczynnika pokrycia należności zabezpieczeniem (LTV) od 0 % do 15 %, jest wyłączona z ekspozycji, do których ma zastosowanie sektorowy bufor ryzyka systemowego. Współczynnik pokrycia należności zabezpieczeniem oblicza się, dzieląc ekspozycję przez całkowitą bieżącą (szacunkową) wartość rynkową nieruchomości przekazanych jako zabezpieczenie.

4. Środek będzie miał zastosowanie na zasadzie indywidualnej i skonsolidowanej."

3) w postanowieniach dotyczących Danii sekcja zatytułowana "II. Wzajemność" otrzymuje brzmienie:

"II. Wzajemność

5. Zaleca się, aby odpowiednie organy odwzajemniły środek stosowany w Danii poprzez zastosowanie go do wszystkich rodzajów ekspozycji zlokalizowanych w Danii wobec przedsiębiorstw niefinansowych prowadzących określoną działalność gospodarczą, którą określa się w następujący sposób: »Działalność związana z obsługą rynku nieruchomości« według kodu NACE * »L«, z wyjątkiem towarzystw budownictwa społecznego i spółdzielni mieszkaniowych oraz »Realizacja projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków« (41.1) według kodu NACE »F«. Od tych ekspozycji należy odjąć część każdej ekspozycji mieszczącą się w zakresie od 0 % do 15 % współczynnika pokrycia należności zabezpieczeniem.

6. Na wniosek duńskiego ministerstwa przemysłu, biznesu i finansów zaleca się, aby odpowiednie organy odwzajemniły środek duński, poprzez zastosowanie go na zasadzie indywidualnej i skonsolidowanej.

7. W przypadku gdy taki sam środek polityki makroostrożnościowej nie jest dostępny w danej jurysdykcji, zaleca się, by odpowiednie organy stosowały dostępne w ich jurysdykcjach środki polityki makroostrożnościowej mające najbardziej zbliżony efekt do opisanego powyżej środka, co do którego zaleca się wzajemność, w tym poprzez przyjęcie środków i kompetencji nadzorczych określonych w tytule VII rozdział 2 sekcja IV dyrektywy 2013/36/UE.

8. Państwom członkowskim zaleca się odwzajemnienie tego środka w terminie trzech miesięcy od daty opublikowania niniejszego zalecenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej."

4) w postanowieniach dotyczących Danii sekcja zatytułowana "III. Próg istotności" otrzymuje brzmienie:

"III. Próg istotności

9. Uzupełnieniem tego środka jest właściwy dla instytucji próg istotności ekspozycji zlokalizowanych w Danii determinujący potencjalne stosowanie zasady de minimis przez odpowiednie organy odwzajemniające środek. Instytucje kredytowe mogą zostać zwolnione z wymogu dotyczącego sektorowego bufora ryzyka systemowego, o ile ich odpowiednie ekspozycje sektorowe nie przekraczają kwoty 200 mln EUR, co odpowiada około 0,3 % całkowitych ekspozycji wobec przedsiębiorstw prowadzących działalność związaną z nieruchomościami w Danii.

10. Zgodnie z sekcją 2.2.1 zalecenia ERRS/2015/2 próg istotności w wysokości 200 mln EUR stanowi zalecany próg maksymalny. Odpowiednie organy mogą zatem, zamiast stosować zalecony próg, ustanowić, w odpowiednich przypadkach, niższą wartość progową dla swojej jurysdykcji lub zapewnić wzajemność w odniesieniu do danego środka bez stosowania progu istotności. Przy ustalaniu progu istotności właściwe organy powinny wziąć pod uwagę ekspozycję poszczególnych dostawców usług finansowych na zidentyfikowane ryzyko makroostrożnościowe w Danii i ocenić, czy można ją uznać za nieistotną.

11. Jeżeli w danym państwie członkowskim nie ma instytucji kredytowych posiadających istotne ekspozycje w Danii, odpowiednie organy takiego państwa członkowskiego mogą, zgodnie z sekcją 2.2.1 zalecenia ERRS/2015/2, podjąć decyzję o nieodwzajemnianiu środków wprowadzonych w Danii. W takim przypadku odpowiednie organy powinny monitorować istotność ekspozycji, przy czym zaleca się, aby odwzajemniły środek stosowany przez Danię, gdy któraś z instytucji kredytowych przekroczy odpowiednie progi istotności.".

1 Dz.U. L 1 z 3.1.1994, s. 3.
2 Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 1.
3 Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 338.
4 Dz.U. C 58 z 24.2.2011, s. 4.
5 Zalecenie Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego ERRS/2015/2 z dnia 15 grudnia 2015 r. w sprawie oceny skutków transgranicz- nych oraz dobrowolnej wzajemności środków polityki makroostrożnościowej (Dz.U. C 97 z 12.3.2016, s. 9).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1893/2006 z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej NACE Rev. 2 i zmieniającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3037/90 oraz niektóre rozporządzenia WE w sprawie określonych dziedzin statystycznych (Dz.U. L 393 z 30.12.2006, s. 1).
7 Zalecenie Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego ERRS/2023/13 z dnia 8 grudnia 2023 r. zmieniające zalecenie ERRS/2015/2 w sprawie oceny skutków transgranicznych oraz dobrowolnej wzajemności środków polityki makroostrożnościowej (Dz.U. C, C/2024/3114, 6.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2024/3114/oj).
8 Zalecenie Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego ERRS/2017/4 z dnia 20 października 2017 r. zmieniające zalecenie ERRS/2015/2 w sprawie oceny skutków transgranicznych oraz dobrowolnej wzajemności środków polityki makroostrożnościowej (Dz.U. C 431 z 15.12.2017, s. 1).
* Określenie konkretnych podzbiorów ekspozycji sektorowych, do których będzie stosowany wskaźnik sSyRB, opiera się na wytycznych EUNB dotyczących stosownych podzbiorów ekspozycji sektorowych, do których właściwe lub wyznaczone organy mogą zastosować bufor ryzyka systemowego zgodnie z art. 133 ust. 5 lit. f) dyrektywy 2013/36/UE (EBA-GL-2020-13), dostępnych na stronie internetowej EUNB pod adresem www.eba.euro pa.eu.";
* NACE Rev. 2, statystyczna klasyfikacja działalności gospodarczej w Unii Europejskiej, rozporządzenie (WE) nr 1893/2006.";

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.5044

Rodzaj: Zalecenie
Tytuł: Zalecenie Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego z dnia 8 lipca 2024 r. zmieniające zalecenie ERRS/2015/2 w sprawie oceny skutków transgranicznych oraz dobrowolnej wzajemności środków polityki makroostrożnościowej (ERRS/2024/3)
Data aktu: 08/07/2024
Data ogłoszenia: 16/08/2024
Data wejścia w życie: 16/08/2024