1. KontekstW 2015 r. Komisja ustanowiła niezależną Europejską Radę Budżetową ("Rada Budżetowa") 1 . Pełni ona rolę doradczą i pomaga Komisji i Radzie w wykonywaniu ich funkcji w ramach wielostronnego nadzoru budżetowego zgodnie z art. 121, 126 i 136 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE). Decyzją Komisji (UE) 2024/2115 2 zmieniono pierwotną decyzję ustanawiającą Radę Budżetową, aby uwzględnić nowe europejskie ramy zarządzania gospodarczego i wynikające z tego nowe zadania przydzielone Radzie Budżetowej.
Kadencja obecnych członków Rady Budżetowej wygasa 19 października 2024 r., w związku z tym należy ogłosić zaproszenie do wyrażenia zainteresowania w celu powołania nowych członków Rady Budżetowej.
2. Skład Rady Budżetowej i mianowanie jej członków
W skład Rady Budżetowej wchodzą przewodniczący i czterech członków. Komisja dąży w miarę możliwości do zapewnienia w składzie Rady Budżetowej odpowiedniej równowagi geograficznej i równowagi płci.
Przewodniczący i członkowie Rady Budżetowej zostaną wybrani i powołani spośród ekspertów o międzynarodowej renomie, na podstawie ich osiągnięć, umiejętności i wiedzy ocenianych w oparciu o udokumentowane doświadczenie i kompetencje w zakresie analizy finansów publicznych i makroekonomii. Poniżej szczegółowo opisano kryteria kwalifikowalności i wyboru.
Komisja powoła przewodniczącego i członków Rady Budżetowej na wniosek przewodniczącego Komisji po uprzedniej konsultacji z komisarzami i wiceprzewodniczącym odpowiedzialnymi za dane portfolio. Kadencja przewodniczącego i członków Rady Budżetowej trwa trzy lata i można ją odnowić jednokrotnie.
Wybrani kandydaci zostaną powołani w charakterze specjalnych doradców, a ich status i wynagrodzenie są określone w art. 5, 123 i 124 warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej. Przewodniczący i członkowie będą otrzymywać diety dzienne w oparciu o stawkę wynagrodzenia podstawowego odpowiednio dla grupy zaszeregowania AD 15 i AD 14. Zgodnie z obowiązującymi przepisami Komisja zwraca przewodniczącemu i członkom poniesione przez nich koszty podróży i utrzymania. Zwrot kosztów następuje w granicach dostępnych środków przyznanych w ramach rocznej procedury przydziału zasobów.
Zakłada się, że na wykonywanie swoich obowiązków przewodniczący i członkowie poświęcą odpowiednio około 40 i 20 pełnych dni w roku.
3. Zadania Rady Budżetowej
Reforma unijnych ram zarządzania gospodarczego przeprowadzona 30 kwietnia 2024 r. obejmowała rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1263 3 w sprawie skutecznej koordynacji polityk gospodarczych i w sprawie wielostronnego nadzoru budżetowego. Rozporządzenie to przewiduje, że stała i bardziej niezależna Rada Budżetowa powinna odgrywać bardziej znaczącą rolę doradczą w ramach zarządzania gospodarczego Unii.
Zgodnie z decyzją (UE) 2024/2115 Rada Budżetowa ma za zadanie:
a) dokonywać terminowej oceny ex post wdrażania unijnych ram zarządzania budżetem;
b) doradzać w kwestii przyszłego kursu polityki budżetowej odpowiedniego dla strefy euro jako całości, a także w kwestii zgodnych z nim odpowiednich krajowych kursów polityki budżetowej w ramach zasad paktu stabilności i wzrostu;
c) doradzać, na wniosek Komisji lub Rady, w sprawie wdrażania paktu stabilności i wzrostu, w tym w sprawie przedłużenia ogólnej klauzuli wyjścia zgodnie z art. 25 rozporządzenia (UE) 2024/1263;
d) ściśle współpracować z niezależnymi instytucjami fiskalnymi, o których mowa w art. 8a dyrektywy Rady 2011/85/UE 4 ;
e) przedstawiać sugestie dotyczące przyszłego rozwoju ram fiskalnych.
4. Niezależność
Przewodniczący i członkowie Rady Budżetowej działają niezależnie. Nie zwracają się o instrukcje do instytucji ani organów unijnych, rządów państw członkowskich ani do żadnego innego podmiotu publicznego lub prywatnego, ani też od nich takich instrukcji nie przyjmują.
Członkowie Rady Budżetowej ujawniają przewodniczącemu wszelkie potencjalne konflikty interesów w odniesieniu do konkretnej oceny lub opinii, a przewodniczący stosuje wszelkie właściwe środki i może wykluczyć danego członka z udziału w przygotowaniu i przyjęciu takiej oceny lub opinii. Rada Budżetowa zajmie się potencjalnymi konfliktami interesów przewodniczącego.
Sekretariat składa się z kierownika sekretariatu i specjalnych pracowników pomocniczych. Wykonując zadania powierzone Radzie Budżetowej, sekretariat działa wyłącznie na podstawie instrukcji Rady Budżetowej.
5. Opis stanowiska pracy
Rada Budżetowa, przy wsparciu sekretariatu, dba o osiąganie celów i wypełnianie zadań, określonych w decyzji (UE) 2024/2115 (zob. pkt 3 powyżej). W tym celu sekretariat przyczynia się do:
- określania priorytetów Rady Budżetowej w zakresie planowania strategicznego,
- rozwijania i ulepszania narzędzi analitycznych koniecznych do wykonywania jej uprawnień.
Raz w roku Rada Budżetowa składa sprawozdanie ze swojej działalności Parlamentowi Europejskiemu, Radzie i Komisji. Wszystkie sprawozdania i informacje dotyczące doradztwa Rady Budżetowej podawane są do wiadomości publicznej.
6. Kryteria kwalifikacyjne
Kandydaci zostaną zakwalifikowani do etapu naboru na podstawie następujących kryteriów formalnych, których spełnienie musi nastąpić przed upływem terminu składania zgłoszeń:
- doświadczenie zawodowe 5 : kandydat musi mieć co najmniej 15-letnie doświadczenie zdobyte po uzyskaniu niżej wymienionych kwalifikacji,
- odpowiednie doświadczenie zawodowe: kandydat musi mieć co najmniej 10-letnie doświadczenie zdobyte w dziedzinach związanych z obszarami polityki makroekonomicznej, zwłaszcza z polityką budżetową i zarządzaniem budżetem,
- dyplom ukończenia studiów wyższych:
- poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym, trwającym zwyczajowo cztery lata lub dłużej, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów, lub
- poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów, oraz - w przypadku gdy zwyczajowy okres studiów wyższych trwa trzy lata- co najmniej roczne właściwe doświadczenie zawodowe (to roczne doświadczenie nie może wchodzić w zakres doświadczenia zawodowego liczonego od chwili ukończenia studiów wyższych, o którym mowa powyżej),
- znajomość języków: kandydat musi biegle władać jednym z języków urzędowych Unii Europejskiej oraz znać na odpowiednim poziomie przynajmniej jeden inny język urzędowy UE 6 ,
- obywatelstwo: kandydat musi mieć obywatelstwo państwa członkowskiego Unii Europejskiej.
7. Kryteria naboru
Przy ocenie zgłoszeń uwzględniane będą następujące kryteria:
- udokumentowane i odpowiednie kompetencje i doświadczenie wykazujące, że kandydaci są uznanymi międzynarodowymi ekspertami w dziedzinie makroekonomii, finansów publicznych, polityki budżetowej i zarządzania budżetem,
- dogłębne zrozumienie unijnych ram budżetowych oraz ich roli w funkcjonowaniu UE i unii gospodarczej i walutowej,
- udokumentowane i odpowiednie kompetencje i doświadczenie w zakresie kształtowania polityki gospodarczej, najlepiej zdobyte w pracy w instytucjach odpowiedzialnych za kształtowanie polityki, instytucjach doradczych lub w środowisku akademickim,
- znajomość instytucji UE oraz unijnych procesów decyzyjnych,
- doświadczenie w przeprowadzaniu analizy ekonomicznej w ujęciu horyzontalnym, z perspektywy poszczególnych państw, będzie atutem,
- umiejętność opracowywania i wdrażania wizji strategicznej,
- wybitne poczucie odpowiedzialności, determinacja, inicjatywa i uczciwość zawodowa, oraz
- doskonałe umiejętności w zakresie komunikacji ustnej i pisemnej w celu skutecznego porozumiewania się z zainteresowanymi podmiotami wewnętrznymi i zewnętrznymi.
8. Procedura zgłaszania kandydatur
Każde zgłoszenie musi być sporządzone w jednym z języków urzędowych Unii Europejskiej i zawierać informację o obywatelstwie kandydata. Ponadto należy załączyć do niego wymagane dokumenty potwierdzające.
Zgłoszenia należy przesyłać drogą elektroniczną do Komisji Europejskiej na adres: EFB-team@ec.europa.eu.
Rozpatrywane będą tylko zgłoszenia przesłane w ustalonym terminie i zawierające dokumenty wymienione poniżej. Na kolejnych etapach naboru wymagane może być przedłożenie dodatkowych dokumentów uzupełniających.
9. Termin składania zgłoszeń
Termin składania zgłoszeń: 45 dni roboczych od opublikowania niniejszego zaproszenia do składania wniosków, do północy (czasu brukselskiego).
Komisja zastrzega sobie prawo do przedłużenia terminu rejestracji kandydatów na wymienione stanowisko wyłącznie w drodze odpowiedniego ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
10. Dokumenty uzupełniające
Zgłoszenie powinno zawierać następujące dokumenty uzupełniające:
- pismo przewodnie wyjaśniające powód zainteresowania niniejszym zaproszeniem,
- życiorys,
- oświadczenie ujawniające ewentualne konflikty interesów wynikające z członkostwa w Radzie Budżetowej ze względu na inną działalność prowadzoną przez kandydata.
11. Procedura naboru
Procedura naboru będzie polegać na ocenie zgłoszeń w oparciu o kryteria określone powyżej, a następnie sporządzeniu listy kandydatów, którzy najlepiej spełniają te kryteria. Przed podjęciem decyzji o powołaniu kandydaci uznani za najodpowiedniejszych zostaną zaproszeni na rozmowę. Komisja przekaże listę proponowanych osób Parlamentowi Europejskiemu i Radzie do konsultacji oraz zwróci się do nich o opinię w ciągu miesiąca.
12. Polityka równych szans
Komisja będzie stosować politykę równych szans i dołoży starań, aby uniknąć wszelkich form dyskryminacji w procedurach rekrutacyjnych.
13. Ochrona danych osobowych
Komisja Europejska dopilnuje, aby dane osobowe kandydatów były przetwarzane w sposób zgodny z przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 7 . Dotyczy to w szczególności poufności i bezpieczeństwa tych danych.
14. Wstępny harmonogram
Rozmowy kwalifikacyjne odbędą się w październiku 2024 r.
Dodatkowe informacje można uzyskać pod adresem e-mail EFB-Secretariat@ec.europa.eu lub telefonicznie pod nr tel. +32 2 2969244.