Komunikat Komisji na temat wytycznych dotyczących ubiegania się przez przedsiębiorstwo o uzyskanie statusu zintegrowanego zakładu produkcyjnego oraz otwartej unijnej fabryki zgodnie z art. 15 europejskiego aktu w sprawie czipów (UE) 2023/1781

KOMUNIKAT KOMISJI
na temat wytycznych dotyczących ubiegania się przez przedsiębiorstwo o uzyskanie statusu zintegrowanego zakładu produkcyjnego oraz otwartej unijnej fabryki zgodnie z art. 15 europejskiego aktu w sprawie czipów (UE) 2023/1781
(C/2024/4911)

Zawartość

I. Wprowadzenie

II. Obiekty pierwsze tego rodzaju

1. Definicja obiektu pierwszego tego rodzaju

2. Definicja zintegrowanego zakładu produkcyjnego i otwartej unijnej fabryki

3. Korzyści ze statusu zintegrowanego zakładu produkcyjnego i otwartej unijnej fabryki

A. Synergie z pomocą państwa i różnice

B. Etap poprzedzający złożenie wniosku

4. Obowiązki wynikające ze statusu IPF i OEF

A. Etap kryzysowy

B. Zamówienia priorytetowe

III. Wniosek o nadanie statusu zintegrowanego zakładu produkcyjnego lub otwartej unijnej fabryki

1. Kto może ubiegać się o uzyskanie statusu IPF i OEF?

2. Jakie wymogi Komisja bierze pod uwagę przy ocenie wniosku?

A. Charakter obiektu pierwszego tego rodzaju

B. Zobowiązanie do spełnienia kryteriów określonych w art. 13 ust. 3 lub w art. 14 ust. 3 aktu w sprawie czipów

C. Biznesplan (art. 15 ust. 2 lit. b) aktu w sprawie czipów

D. Dokumentacja doświadczenia wnioskodawcy (art. 15 ust. 2 lit. c) aktu w sprawie czipów

E Dokument potwierdzający gotowość państw członkowskich na których terytorium obiekt zostanie wybudowany, do wspierania utworzenia takiego obiektu (art. 15 ust. 2 lit. d) aktu w sprawie czipów.

F. Polityka i plany w zakresie własności intelektualnej (art. 15 ust. 2 lit. e) aktu w sprawie czipów

G. Zobowiązanie do priorytetowego traktowania zamówień w czasie kryzysu (art. 26 aktu w sprawie czipów

3. Jaką procedurę stosuje Komisja w celu oceny wniosków?

A. Przyjęcie wniosku i ocena pierwszego stopnia (weryfikacja formularza internetowego

B. Ocena drugiego stopnia (kompletność wniosku

C. Ocena trzeciego stopnia (zgodność z kryteriami statusu IPF i OEF

D. Doradztwo i decyzja Europejskiej Rady ds. Półprzewodników

4. Czy po przyznaniu statusu IPF lub OEF Komisja monitoruje realizację projektu?

A. Zmiany statusu

B. Uchylenie statusu

5. Jak działa elektroniczne składanie wniosków?

IV. Lista kontrolna i narzędzia informatyczne

A. Lista kontrolna

B. Narzędzia IT wykorzystywane w procesie składania wniosku

I. Wprowadzenie

Niniejszy komunikat (zwany również "wytycznymi") zawiera wytyczne dotyczące procesu ubiegania się przez przedsiębiorstwo o uzyskanie statusu zintegrowanego zakładu produkcyjnego (IPF - integrated production facility) lub otwartej unijnej fabryki (OEF - open EU foundry) zgodnie z art. 15 europejskiego aktu w sprawie czipów (UE) 2023/1781 1  ("akt w sprawie czipów"). Art. 15 aktu w sprawie czipów nakłada na Komisję obowiązek przedstawienia wytycznych dotyczących informacji wymaganych do złożenia wniosku o przyznanie projektowi statusu IPF lub OEF oraz ich odpowiedniego formatu.

Akt w sprawie czipów wszedł w życie 21 września 2023 r. i jest częścią szerszego pakietu środków mających na celu wzmocnienie unijnego ekosystemu półprzewodników 2 .

Akt w sprawie czipów opiera się na trzech filarach:

- W ramach filaru 1 ustanawia się inicjatywę "Czipy dla Europy", wspierającą budowanie zdolności technologicznych na dużą skalę i innowacje w całej UE, aby umożliwić rozwój i wdrażanie najnowocześniejszych technologii półprzewodnikowych i kwantowych nowej generacji.

- Filar 2 tworzy ramy zapewniające bezpieczeństwo dostaw i odporność poprzez promowanie przyciągania inwestycji i zwiększenia zdolności produkcyjnych w zakresie produkcji półprzewodników, zaawansowanej technologii umieszczania w obudowie, testowania i montażu.

- Filar 3 tworzy mechanizm koordynacji między państwami członkowskimi a Komisją w celu zacieśnienia współpracy z państwami członkowskimi i między nimi w zakresie monitorowania i reagowania kryzysowego, pod kierownictwem Europejskiej Rady ds. Półprzewodników 3 .

W ramach filaru 2 obiekty pierwsze tego rodzaju (tj. nowe lub znacznie zmodernizowane zakłady wytwarzania półprzewodników, które zapewniają wymiar innowacji nieobecnych jeszcze w UE) mogą ubiegać się o uzyskanie statusu IPF lub OEF. Ramy te zapewniają tym obiektom środki ułatwiające ich tworzenie i funkcjonowanie w UE. Wymagają również spełnienia kryteriów, aby zapewnić ich wkład w realizację celów UE i ich niezawodność jako dostawców czipów w czasach kryzysu.

Aby zapewnić wytyczne dotyczące procesu składania wniosków o przyznanie statusu IPF i OEF, niniejszy dokument ma następującą strukturę:

- W sekcji II przedstawiono koncepcję "obiektu pierwszego tego rodzaju" w UE, w szczególności sposób wykazania tej wyjątkowej innowacji do celów aktu w sprawie czipów (tj. w jaki sposób należy ten obiekt uznać za IPF lub OEF). W sekcji II wyszczególniono również korzyści i synergie z procedurą pomocy państwa, a także wymogi określone w akcie w sprawie czipów po uzyskaniu statusu IPF lub OEF.

- W sekcji III przedstawiono praktyczne wytyczne dla przedsiębiorstw dotyczące sposobu ubiegania się o status IPF lub OEF oraz sposobu, w jaki Komisja ocenia te wnioski. W szczególności w sekcji III określono główne etapy procesu składania wniosków i określono, w jaki sposób wnioskodawcy powinni składać formularz wniosku, dokumenty potwierdzające i zobowiązania.

- Sekcja IV zawiera listę kontrolną dla przedsiębiorstw, w której określono wszystkie ważne aspekty, które należy wziąć pod uwagę podczas przygotowywania wniosku, a także wytyczne techniczne dotyczące korzystania z systemów aplikacji informatycznych "Futurium" i "S-CIRCABC".

II. Obiekty pierwsze tego rodzaju 1. Definicja obiektu pierwszego tego rodzaju

Jak już wspomniano, obiekty pierwsze tego rodzaju mogą ubiegać się o uzyskanie statusu zintegrowanego zakładu produkcyjnego lub otwartej unijnej fabryki. Art. 2 ust. 11 aktu w sprawie czipów definiuje "obiekt pierwszy tego rodzaju" jako nowy lub znacznie zmodernizowany zakład wytwarzania półprzewodników 4  lub zakład produkcji sprzętu lub kluczowych komponentów takiego sprzętu wykorzystywanego głównie w wytwarzaniu półprzewodników, który zapewnia innowacje w odniesieniu do procesu wytwarzania lub produktu końcowego, które w znacznym stopniu nie są jeszcze obecne w Unii lub których budowy jeszcze nie przewidziano w Unii, w tym innowacje, które dotyczą poprawy: mocy obliczeniowej lub poziomu bezpieczeństwa, ochrony lub niezawodności, efektywności energetycznej i środowiskowej, generacji technologii lub materiału do podłoża, lub udoskonaleń we wdrażaniu procesów produkcji prowadzących do zwiększenia wydajności, lub które prowadzą do poprawy zdolności do recyklingu lub redukcji czynników produkcji.

Aby można było uznać go za obiekt pierwszy tego rodzaju, Komisja oceni, czy dany obiekt oferuje wymiar innowacji, który nie jest jeszcze obecny w UE. Czynnikiem kwalifikującym do statusu obiektu "pierwszego tego rodzaju" jest wprowadzenie na rynek wewnętrzny innowacyjnego elementu w odniesieniu do procesów wytwórczych lub produktu końcowego 5 , który mógłby opierać się na nowych lub istniejących generacjach technologii. Stosowne elementy innowacji mogłyby dotyczyć generacji technologii lub materiału do podłoża lub sposobów podejścia prowadzących do zwiększenia mocy obliczeniowej lub innych atrybutów wydajności, zwiększenia efektywności energetycznej, podniesienia poziomu ochrony, bezpieczeństwa lub niezawodności, a także do integracji nowych funkcji, takich jak pojemność pamięci. Przykładem innowacji jest również integracja różnych procesów prowadząca do zwiększenia wydajności oraz automatyzacji instalacji w obudowie i montażu. Jeżeli chodzi o korzyści dla środowiska, elementy innowacji mogą obejmować zmniejszenie ilości wykorzystywanej energii, wykorzystywanej wody lub wykorzystywanych chemikaliów, lub zwiększenie zdolności do recyklingu materiałów. Odpowiednim źródłem odniesienia dla określenia obszarów, w których takie innowacje mogą mieć miejsce, jest międzynarodowy plan działania IEEE dla wyrobów i systemów (IRDS), w którym określono kluczowe tendencje technologiczne związane z wyrobami, systemami i wszystkimi powiązanymi technologiami 6 .

Zgodnie z definicją zakład produkcyjny powinien nie tylko być innowacyjny, ale powinien również charakteryzować się zdolnością innowacyjną, która nie jest jeszcze w znacznym stopniu obecna w UE ani nie planuje się jej stworzenia. Oznacza to, że zakład produkcyjny zdolny do wytwarzania porównywalnego produktu, procesu lub wydajności na skalę przemysłową jeszcze nie istnieje ani nie jest obecnie budowany w UE. Z kolei, gdyby taka innowacja była już wykorzystywana w badaniach i rozwoju lub w produkcji na małą skalę w UE, niekoniecznie wykluczałoby to nową produkcję masową kwalifikującą się jako "pierwszą tego rodzaju". Na przykład zakład produkcyjny planujący wykorzystanie nowego materiału do podłoża mógłby kwalifikować się jako obiekt "pierwszy tego rodzaju" w UE, mimo że materiał ten jest testowany w linii pilotażowej w państwie członkowskim. W tym względzie należy zauważyć, że nie wyklucza się, iż kilka równoległych projektów można uznać za obiekt "pierwszy tego rodzaju", jeżeli żaden z nich nie wypiera istniejącej lub planowanej działalności prywatnej i jeżeli nie istnieje ryzyko nadwyżki mocy produkcyjnych 7 . Zarówno instalacja nowego, jak i znacznie zmodernizowanego obiektu mogłaby prowadzić do zakwalifikowania go jako obiekt "pierwszy tego rodzaju".

2. Definicja zintegrowanego zakładu produkcyjnego i otwartej unijnej fabryki

Aby zachęcić do inwestowania w nowe zdolności produkcyjne, a jednocześnie zapewnić korzyści całej UE, w rozdziale III aktu w sprawie czipów określono ramy wdrażania dwóch rodzajów obiektów pierwszych tego rodzaju Te dwa rodzaje odzwierciedlają dwa wspólne modele biznesowe zakładów wytwarzania półprzewodników w dzisiejszym krajobrazie przemysłu półprzewodników i określono je w art. 13 i 14 aktu w sprawie czipów.

- Zgodnie z art. 13 ust. 1 aktu w sprawie czipów Zintegrowane zakłady produkcyjne są obiektami pierwszymi tego rodzaju służącymi wytwarzaniu półprzewodników oraz - w stosownych przypadkach - projektowaniu, lub służącymi produkcji sprzętu lub kluczowych komponentów takiego sprzętu wykorzystywanego głównie do wytwarzania półprzewodników w Unii, które mogą integrować inne etapy łańcucha dostaw i które przyczyniają się do bezpieczeństwa dostaw i do odporności unijnego ekosystemu półprzewodników, a ponadto mogą - w stosownych przypadkach - przyczyniać się do bezpieczeństwa globalnych łańcuchów dostaw półprzewodników. Innymi słowy, IPF to zintegrowane pionowo zakłady wytwarzające półprzewodniki, które są zaangażowane w produkcję typu front-end 8 , w produkcję urządzeń lub kluczowych komponentów do takich urządzeń wykorzystywanych głównie w produkcji półprzewodników w UE, a także w projektowanie układów scalonych lub świadczenie usług back-end 9 , lub w obu tych rodzajach.

- Zgodnie z art. 14 ust. 1 aktu w sprawie czipów Otwarte unijne fabryki są obiektami pierwszymi tego rodzaju wytwarzającymi półprzewodniki w Unii, które oferują zdolność produkcyjną przedsiębiorstwom niepowiązanym i tym samym przyczyniają się do bezpieczeństwa dostaw na rynek wewnętrzny oraz do odporności unijnego ekosystemu półprzewodników, a ponadto mogą - w stosownych przypadkach - przyczyniać się do bezpieczeństwa globalnych łańcuchów dostaw półprzewodników. OEF są zatem zakładami wytwarzającymi półprzewodniki, które przeznaczają co najmniej część swoich zdolności produkcyjnych na produkcję czipów zgodnie z projektem innych przedsiębiorstw, w szczególności przedsiębiorstw nieposiadających własnych fabryk.

3. Korzyści ze statusu zintegrowanego zakładu produkcyjnego i otwartej unijnej fabryki

Uzyskanie statusu IPF lub OEF wiąże się z szeregiem korzyści dla przedsiębiorstw.

(a) Po pierwsze, akt w sprawie czipów przewiduje uproszczone podejście do wniosków administracyjnych. Przepisy te mają na celu usunięcie typowych barier we wdrażaniu wielkoskalowych zakładów wytwarzających półprzewodniki związanych z długim czasem potrzebnym na uzyskanie pozwoleń administracyjnych oraz złożonych i fragmentarycznych procesów wydawania pozwoleń. Zgodnie z art. 18 projekty, które uzyskały status, mogą korzystać z przyspieszonego rozpatrywania wniosków administracyjnych, takich jak ocena wpływu na środowisko i planowanie przestrzenne. Jeżeli taki status istnieje już na mocy krajowego prawa administracyjnego, IPF i OEF można przyznać status priorytetowy.

Ponadto akt w sprawie czipów stanowi, że bezpieczeństwo dostaw półprzewodników można uznać za powód o charakterze zasadniczym wynikający z nadrzędnego interesu publicznego w rozumieniu art. 6 ust. 4 i art. 16 ust. 1 lit. c) dyrektywy 92/43/EWG 10  ("dyrektywa siedliskowa") oraz art. 4 ust. 7 dyrektywy 2000/60/WE 11  ("ramowa dyrektywa wodna"). Dyrektywy te zezwalają w wyjątkowych okolicznościach na realizację przedsięwzięć pomimo negatywnej oceny wpływu na środowisko, jeżeli spełnione są określone warunki i istnieje powód o charakterze zasadniczym wynikający z nadrzędnego interesu publicznego. Przepis ten w akcie w sprawie czipów wyjaśnia, że w takich okolicznościach planowanie, budowę i eksploatację IPF i OEF można uznać za leżące w nadrzędnym interesie publicznym.

Zgodnie z art. 18 ust. 4, aby umożliwić składanie wniosków i poprawić koordynację procesu administracyjnego, państwa członkowskie mogą stosować podejście oparte na punkcie kompleksowej obsługi, wyznaczając organ odpowiedzialny za ułatwianie i koordynację wniosków administracyjnych związanych z planowaniem, budową i eksploatacją obiektów. Każdy wyznaczony organ może mianować koordynatora, który pełni funkcję pojedynczego punktu kontaktowego dla IPF lub OEF.

(b) Po drugie, IPF i OEF mogą uzyskać priorytetowy dostęp do linii pilotażowych utworzonych w ramach inicjatywy "Czipy dla Europy" filaru 1 aktu w sprawie czipów. Oznacza to na przykład, że ich wnioski o korzystanie z linii pilotażowych można rozpatrzyć w trybie przyspieszonym i mogą one uzyskać preferencyjne traktowanie (ale bez wykluczania lub uniemożliwiania skutecznego dostępu innym osobom).

(c) Po trzecie, przyznanie statusu IPF lub OEF oznacza, że zakład jest obiektem "pierwszym tego rodzaju" i przyczynia się do bezpieczeństwa dostaw w UE. Oddzielnie Komisja uwzględnia ten element między innymi w ewentualnej procedurze pomocy państwa na podstawie art. 107 ust. 3 lit. c) Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), jak zapowiedziano w komunikacie "Akt w sprawie czipów dla Europy" 12 , w przypadku gdyby państwo członkowskie zaproponowało wsparcie takiego zakładu w formie pomocy państwa. Wymiar obiektu "pierwszego tego rodzaju", o którym mowa w akcie w sprawie czipów (UE) 2023/1781 oraz ocena pomocy państwa są ze sobą ściśle powiązane. Na mocy art. 107 ust. 3 lit. c) TFUE Komisja może zezwolić na wsparcie publiczne na utworzenie obiektów "pierwszych tego rodzaju" w UE. Podejście to uzupełnia wytyczne dotyczące ważnych projektów stanowiących przedmiot wspólnego europejskiego zainteresowania (projekty IPCEI), które opierają się na art. 107 ust. 3 lit. b) TFUE i które mają na celu wspieranie wielokrajowych projektów w zakresie badań naukowych i innowacji aż do pierwszego zastosowania przemysłowego w obszarach będących przedmiotem wspólnego zainteresowania, a tym samym wspieranie innego etapu cyklu innowacji. Chociaż brzmienie rozporządzenia (UE) 2023/1781 w sprawie aktu w sprawie czipów pozostaje bez uszczerbku dla stosowania art. 107 i 108 TFUE, służby Komisji uwzględnią uznanie wymiaru obiektu "pierwszego tego rodzaju" w odniesieniu do projektów objętych oceną pomocy państwa.

A. Synergie z pomocą państwa i różnice

Może się zdarzyć, że państwo członkowskie proponuje wsparcie projektu ubiegającego się o status IPF lub OEF również za pomocą pomocy państwa. Należy podkreślić, że ubieganie się o status IPF lub OEF jest procedurą odrębną od oceny pomocy państwa. Te dwie procedury mogą zatem wymagać przedstawienia różnych rodzajów informacji.

Procedura składania wniosków o przyznanie statusu IPF i OEF ma na celu zapewnienie, aby zakład przedsiębiorstwa wnioskującego spełniał definicję i powiązane warunki określone w art. 13 albo w art. 14 aktu w sprawie czipów i musi być prowadzona z inicjatywy wnioskującego przedsiębiorstwa. Natomiast postępowanie w sprawie pomocy państwa wszczyna się w drodze zgłoszenia przez państwo członkowskie i obejmuje szerszą ocenę prawną i ekonomiczną środka wsparcia publicznego, który ma zostać przyznany wnioskującemu przedsiębiorstwu. Ponadto ocenę przeprowadza się na podstawie szeregu kumulatywnych warunków określonych w art. 107 ust. 3 lit. c) TFUE w celu zapewnienia, aby środek przynosił korzyści działalności gospodarczej, którą ma ułatwić, i nie zmieniał warunków wymiany handlowej w zakresie sprzecznym ze wspólnym interesem.

Jeżeli przewiduje się wsparcie publiczne w formie pomocy państwa, przedsiębiorstwa chcące ubiegać się o status IPF i OEF oraz zainteresowane państwa członkowskie są proszone o jednoczesne powiadomienie Komisji o rozpoczęciu tych dwóch procesów.

Podobnie, jeżeli postępowanie w sprawie pomocy państwa już się rozpoczęło lub zostało zakończone, wnioskodawców ubiegających się o status IPF i OEF zachęca się do jak najszybszego złożenia wniosku o przyznanie statusu IPF lub OEF oraz do wskazania odpowiedniego numeru referencyjnego dotyczącego pomocy państwa w formularzu wniosku. W przypadku gdy wnioskodawcy ubiegający się o status IPF lub OEF posiadają odpowiednie dokumenty przedłożone przez zgłaszające państwo członkowskie w ramach postępowania w sprawie pomocy państwa i mają prawo do korzystania z takich dokumentów, służby Komisji zachęcają takie przedsiębiorstwa do ponownego wykorzystywania takich dokumentów potwierdzających i opisów w odrębnym wniosku o przyznanie statusu IPF i OEF (zob. również sekcja III.2). Podobnie wnioskodawcy ubiegający się o status IPF lub OEF mogą, w porozumieniu z państwem członkowskim i za jego pośrednictwem w ramach postępowania w sprawie pomocy państwa, ponownie wykorzystywać, w możliwym zakresie, dokumenty przedłożone w kontekście wniosku o przyznanie statusu IPF i OEF również na potrzeby postępowania w sprawie pomocy państwa. W miarę możliwości te dwie procedury i odpowiednie oceny będą przeprowadzane równolegle. Właściwe służby Komisji będą ściśle ze sobą współpracować, aby jak najlepiej koordynować zgodność z kryteriami dotyczącymi, odpowiednio, IPF i OEF, przyspieszyć proces decyzyjny i uniknąć tworzenia dalszych obciążeń dla wnioskodawców. Odpowiednie służby Komisji będą również starały się wydawać jednocześnie decyzje, ale ramy czasowe będą zależeć od kompletności informacji dostarczonych zarówno przez wnioskodawcę, jak i przez państwo członkowskie (państwa członkowskie), a także od zasadności każdego indywidualnego przypadku będącego przedmiotem przeglądu.

B. Etap poprzedzający złożenie wniosku

Doświadczenie Komisji w zakresie postępowania w sprawie pomocy państwa pokazuje wartość dodaną kontaktów przed zgłoszeniem 13 , które umożliwiają służbom Komisji i zgłaszającemu państwu członkowskiemu 14  omawianie prawnych i ekonomicznych aspektów proponowanego projektu w sposób nieformalny i poufny przed zgłoszeniem, a tym samym poprawę jakości i kompletności zgłoszeń. W tym kontekście państwa członkowskie i służby Komisji mogą również wspólnie opracować konstruktywne propozycje rozwiązania problematycznych aspektów planowanego środka. Etap ten stanowi okazję do przyspieszenia rozpatrywania zgłoszeń po ich formalnym przedłożeniu Komisji. Komisja uważa, że elementy te można również zastosować odpowiednio do procedury składania wniosków o przyznanie statusu IPF lub OEF w formie "etapu poprzedzającego złożenie wniosku".

Etap poprzedzający złożenie wniosku jest dla wnioskodawcy okazją do przedyskutowania z Komisją i uzyskania wskazówek co do tego, w jaki sposób zapewnić przedstawienie wszystkich wymaganych informacji. Owocny etap poprzedzający złożenie wniosku poprawi również zrozumienie wszelkich istotnych kwestii związanych z planowanym projektem. Należy podkreślić, że etap poprzedzający złożenie wniosku nie jest obowiązkowy. Przedsiębiorstwa mogą chcieć rozważyć etap poprzedzający złożenie wniosku, zwłaszcza jeżeli ich projekty obejmują szczególne elementy lub szczególne cechy, co ułatwiłoby nieformalne uprzednie rozmowy ze służbami Komisji.

Aby umożliwić konstruktywny i skuteczny etap poprzedzający złożenie wniosku, w interesie wnioskodawcy leży dostarczenie służbom Komisji informacji potrzebnych do oceny planowanego projektu, przy użyciu projektu formularza wniosku. Aby ułatwić szybkie rozpatrywanie wniosku, kontakty przed złożeniem wniosku, takie jak emaile, rozmowy konferencyjne itp.) są co do zasady korzystniejsze niż spotkania.

Etap kontaktów przed złożeniem wniosku nie powinien trwać dłużej niż dwa miesiące, prowadzone są z zachowaniem ścisłej poufności, aby zapewnić niewiążące i nieformalne wytyczne służby Komisji w celu ułatwienia formalnego procesu składania wniosków w późniejszym okresie.

Komisja nie przedstawi zatem żadnej formalnej ani oficjalnej oceny na tym etapie. W szczególności nie oczekuje się, że przedsiębiorstwa zobowiążą się do wypełnienia któregokolwiek z obowiązków związanych ze statusem IPF i OEF.

4. Obowiązki wynikające ze statusu IPF i OEF

Oprócz zobowiązań podjętych w celu umożliwienia ubiegania się o status IPF lub OEF (których faktyczne wdrożenie będzie monitorowane przez Komisję, zob. bardziej szczegółowe informacje w sekcji III), przedsiębiorstwa, które uzyskały status IPF lub OEF, są zobowiązane do przestrzegania art. 26 aktu w sprawie czipów. Zgodnie z tym artykułem w przypadku uruchomienia etapu kryzysowego zgodnie z art. 23 Komisja może zobowiązać zintegrowane zakłady produkcyjne i otwarte unijne fabryki do przyjęcia i priorytetowego traktowania zamówienia na produkty istotne w kontekście kryzysu, (zamówienie priorytetowe).

Zarówno uruchomienie etapu kryzysowego, jak i stosowanie zamówień priorytetowych jako środki "ostateczne" podlegają bardzo szczególnym kryteriom i warunkom zapewniającym ich konieczność i proporcjonalność.

A. Etap kryzysowy

W przypadku wystąpienia konkretnych, poważnych i wiarygodnych dowodów na wystąpienie kryzysu związanego z niedoborem półprzewodników należy uruchomić etap kryzysowy. Kryzys związany z niedoborem półprzewodników występuje w przypadku poważnych zakłóceń w dostawach półprzewodników lub poważnych przeszkód w handlu półprzewodnikami w Unii, prowadzących do znaczących niedoborów półprzewodników, produktów pośrednich lub surowców lub materiałów przetworzonych, a takie znaczące niedobory uniemożliwiają dostarczanie, naprawę i konserwację podstawowych produktów wykorzystywanych przez sektory krytyczne 15 , na przykład sprzętu medycznego i diagnostycznego, w stopniu, w jakim miałoby to poważny negatywny wpływ na funkcjonowanie sektorów krytycznych ze względu na ich wpływ na społeczeństwo, gospodarkę i bezpieczeństwo Unii. Kryzys zostałby uznany w drodze aktu wykonawczego Rady. Jeżeli rozpocznie się etap kryzysowy i jeżeli jest to konieczne do zaradzenia kryzysowi związanemu z niedoborem półprzewodników w UE, Komisja może wyjątkowo mieć możliwość wprowadzenia pewnych środków nadzwyczajnych zawartych w zestawie narzędzi w razie sytuacji nadzwyczajnych określonym w akcie w sprawie czipów. Wykonanie każdego środka odbywa się po dialogu z Europejską Radą ds. Półprzewodników 16  i będzie miało miejsce wyłącznie w zakresie, w jakim jest to konieczne, właściwe i proporcjonalne, zgodnie z międzynarodowymi zobowiązaniami UE.

Zestaw narzędzi w razie sytuacji nadzwyczajnych składa się z kilku narzędzi:

- wnioski o udzielenie informacji (art. 25): aby lepiej zrozumieć zakłócenia w łańcuchu dostaw i umożliwić podejmowanie decyzji w odpowiedzi na kryzys, w akcie w sprawie czipów uprawniono Komisję do zwrócenia się o obowiązkowe przekazanie informacji na temat potencjału produkcyjnego i zdolności produkcyjnych oraz bieżących pierwotnych zakłóceń, a także o przekazanie innych istniejących danych niezbędnych do oceny charakteru kryzysu lub do określenia i oceny potencjalnych środków łagodzących lub nadzwyczajnych, które należy wprowadzić,

- zamówienia priorytetowe (art. 26): Zob. pkt B poniżej,

- wspólne zakupy (art. 27): jako dodatkowy instrument zapewniający alokację zasobów do obszarów priorytetowych w akcie w sprawie czipów przewidziano ramy wspólnych zakupów produktów istotnych w kontekście kryzysu.

Ponadto Europejska Rada ds. Półprzewodników może doradzać w sprawie konieczności wprowadzenia środków ochronnych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/479 17  (np. zezwolenia na wywóz).

B. Zamówienia priorytetowe

Aby rozwiązać problem braku dostępnych instrumentów zapewniających odpowiednią alokację zasobów w UE w przypadku niedoboru do sektorów krytycznych znajdujących się w szczególnie trudnej sytuacji, w akcie w sprawie czipów przewidziano obowiązek priorytetowego traktowania w odniesieniu do IPF i OEF. Ten obowiązek priorytetowego traktowania obejmuje egzekwowalne zobowiązanie do przyjęcia i priorytetowego traktowania zamówienia dotyczącego produktów istotnych w kontekście kryzysu.

W stosownych przypadkach, obowiązek może również zostać nałożony na inne przedsiębiorstwa wytwarzające półprzewodniki, które zaakceptowały taką możliwość w kontekście otrzymania wsparcia publicznego. Ponadto zgodnie z art. 26 ust. 3 przedsiębiorstwo wytwarzające półprzewodniki z siedzibą w UE ma obowiązek poinformować Komisję, jeżeli zostanie objęte środkiem dotyczącym zamówień priorytetowych stosowanym w państwie trzecim. Jeżeli obowiązek ten ma znaczący wpływ na funkcjonowanie niektórych sektorów krytycznych, Komisja może, jeżeli jest to konieczne i proporcjonalne, zobowiązać to przedsiębiorstwo do przyjęcia i priorytetowego traktowania zamówień na produkty istotne w kontekście kryzysu.

Zamówienia priorytetowe mają być ograniczone do beneficjentów, którzy wykorzystują półprzewodniki w sektorach krytycznych, oraz do przedsiębiorstw, które zaopatrują sektory krytyczne, których działalność jest zakłócona lub zagrożona zakłóceniem i którzy, po wprowadzeniu odpowiednich środków ograniczających ryzyko, nie są w stanie zapobiec skutkom niedoboru lub złagodzić jego skutki. Komisja może zwrócić się do beneficjenta o udowodnienie tego za pomocą odpowiednich dowodów.

Obowiązek ten może zostać wprowadzony w drodze decyzji Komisji skierowanej do danego przedsiębiorstwa, po dokonaniu oceny konkretnych okoliczności danej sprawy i tylko wtedy, gdy jest to konieczne i proporcjonalne, z uwzględnieniem uzasadnionych celów przedsiębiorstwa oraz kosztów i działań wymaganych do zmiany kolejności produkcji. Decyzja Komisji określałaby produkt, ilość i termin. Każde tego rodzaju zamówienie należy wycenić na uczciwym i rozsądnym poziomie. Przedsiębiorstwa, które realizują zamówienie priorytetowe, otrzymają z kolei ochronę odpowiedzialności za wszelkie naruszenia zobowiązań umownych wymagane do wykonania takiego zamówienia. Komisja przyjmie akt wykonawczy określający dalsze praktyczne i operacyjne ustalenia dla funkcjonowania zamówień priorytetowych (art. 26 ust. 8).

Art. 26. ust. 6 aktu w sprawie czipów stanowi, że przed złożeniem zamówienia priorytetowego Komisja zapewnia przewidywanemu odbiorcy zamówienia priorytetowego możliwość przedstawienia jego stanowiska na temat wykonalności i szczegółów zamówienia. Komisja nie składa zamówienia priorytetowego, jeżeli:

(a) przedsiębiorstwo nie jest w stanie zrealizować zamówienia priorytetowego z powodu niewystarczającego potencjału produkcyjnego lub niewystarczającej zdolności produkcyjnej, lub ze względów technicznych, nawet przy preferencyjnym traktowaniu zamówienia;

(b) przyjęcie zamówienia stanowiłoby nadmierne obciążenie ekonomiczne i powodowałoby szczególne trudności dla przedsiębiorstwa, w tym znaczne ryzyko dla ciągłości działania.

Po uzyskaniu przez wnioskodawcę statusu IPF lub OEF będzie on prawnie zobowiązany do przestrzegania przepisów dotyczących priorytetowego traktowania zamówień w czasie kryzysu zgodnie z aktem w sprawie czipów. Komisja zwróci się do przedsiębiorstw o wyraźne uznanie tego zobowiązania w trakcie procedury składania wniosków.

III. Wniosek o nadanie statusu zintegrowanego zakładu produkcyjnego lub otwartej unijnej fabryki

Poniższa sekcja zawiera szereg pytań i odpowiedzi (zgodnie z art. 15 aktu w sprawie czipów) zawierających wskazówki dla wnioskodawców dotyczące procesu składania wniosków, wymaganych dokumentów i odpowiedniego formatu, uzupełniając formularz wniosku i listę kontrolną w sekcji IV.

Niniejsze wytyczne opierają się na zmieniających się doświadczeniach służb Komisji w zakresie wniosków o przyznanie statusu IPF lub OEF na podstawie aktu w sprawie czipów. Wytyczne uwzględniają orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości i Sądu. Komisja może dokonać przeglądu tych wytycznych w świetle przyszłych zmian i zmieniających się spostrzeżeń.

Analiza wniosków o przyznanie statusu IPF lub OEF pozostaje bez uszczerbku dla wykładni aktu w sprawie czipów, jakiej może dokonać Trybunał Sprawiedliwości lub Sąd. Komisja zobowiązuje się do zachowania jak największej poufności wszelkich informacji, które może uzyskać we wniosku o uznanie za IPF lub OEF, oraz do wykorzystywania takich informacji, które są objęte obowiązkiem zachowania tajemnicy zawodowej zgodnie z art. 339 TFUE, a także wewnętrznymi przepisami Komisji dotyczącymi bezpiecznego przetwarzania danych (w szczególności decyzją Komisji (UE, Euratom) 2015/443 18 ), wyłącznie do celów aktu w sprawie czipów.

1. Kto może ubiegać się o uzyskanie statusu IPF i OEF?

Zgodnie z art. 15 ust. 1 aktu w sprawie czipów każde przedsiębiorstwo lub konsorcjum przedsiębiorstw może złożyć do Komisji wniosek o przyznanie projektowi statusu zintegrowanego zakładu produkcyjnego lub otwartej unijnej fabryki. Aby uzyskać status, konieczne jest jednak spełnienie pewnych kryteriów (zob. odpowiedź na pytanie 2).

2. Jakie wymogi Komisja bierze pod uwagę przy ocenie wniosku?

Oceniając wniosek, Komisja sprawdza, czy spełniono zestaw wymogów i przedłożono dokumenty wymienione poniżej.

Należy zauważyć, że dokumenty dostarczone w kontekście procedury zatwierdzania pomocy państwa są również przydatne do oceny wniosków o przyznanie statusu IPF lub OEF. Wnioskodawców ubiegających się o status IPF i OEF, którzy są już zaangażowani w postępowanie w sprawie pomocy państwa lub zakończyli postępowanie w sprawie pomocy państwa, zachęca się do podania odpowiedniego numeru referencyjnego dotyczącego pomocy państwa w formularzu wniosku. W przypadku gdy wnioskodawcy ubiegający się o status IPF lub OEF posiadają odpowiednie dokumenty przedłożone przez zgłaszające państwo członkowskie w ramach postępowania w sprawie pomocy państwa i mają prawo do korzystania z takich dokumentów, służby Komisji zachęcają takie przedsiębiorstwa do ponownego wykorzystywania takich dokumentów potwierdzających i opisów w odrębnym wniosku o przyznanie statusu IPF i OEF. Alternatywnie przedsiębiorstwa wnioskujące mogą również dostarczyć zezwolenie zgłaszającego państwa członkowskiego na to, że niektóre dokumenty przedłożone w kontekście zgłoszenia pomocy państwa mogą być wykorzystane również w procesie składania wniosków. Żadne takie konkretnie określone dokumenty nie muszą być ponownie przedkładane. Podobnie wnioskodawcy ubiegający się o status IPF lub OEF mogą, w porozumieniu z państwem członkowskim i za jego pośrednictwem w ramach postępowania w sprawie pomocy państwa, ponownie wykorzystywać, w możliwym zakresie, dokumenty przedłożone w kontekście wniosku o przyznanie statusu IPF i OEF również na potrzeby postępowania w sprawie pomocy państwa. Należy zauważyć, że dotyczy to wszystkich kryteriów ocenionych we wniosku o przyznanie statusu IPF i OEF, o ile dokumenty i opisy wykorzystane w postępowaniu w sprawie pomocy państwa mogą być wykorzystane do udowodnienia zgodności z kryteriami i wymogami opisanymi poniżej. W przeciwnym razie konieczne będzie dostarczenie nowych dokumentów i środków dowodowych lub odpowiednich uzupełnień.

A. Charakter obiektu pierwszego tego rodzaju

Komisja w pierwszej kolejności analizuje charakter obiektu "pierwszego tego rodzaju" (pkt 1 formularza wniosku), zgodnie z wymogami art. 13 ust. 2 lub art. 14 ust. 2 aktu w sprawie czipów.

Wnioskodawca jest proszony o opis projektu zgodnie z definicją obiektu "pierwszego tego rodzaju". Jeżeli decyzja w sprawie pomocy państwa uznająca charakter obiektu za "pierwszy tego rodzaju" została już zgłoszona, uznanie to zostanie również przyjęte w odniesieniu do postępowania na podstawie aktu w sprawie czipów. W szczególności wnioskodawca powinien określić element (elementy) innowacji, wprowadzany przez jego zakład na rynek wewnętrzny w odniesieniu do procesu wytwarzania lub produktu końcowego, który to element nie jest jeszcze obecny w UE lub którego budowy jeszcze nie przewidziano w UE. Wnioskodawca powinien wyjaśnić, w jaki sposób jego projekt różni się od istniejących obiektów oraz - zgodnie ze swoją wiedzą - planowanych projektów (realizowanych przy wsparciu publicznym lub bez takiego wsparcia) w UE.

Wnioskodawca powinien przedstawić dowody pochodzące ze źródeł publicznych lub wiedzy rynkowej dotyczące wszelkich istniejących lub planowanych zakładów, które wykorzystują podobne technologie, oraz szczegółowo wyjaśnić, w jaki sposób różnią się one od tych stosowanych w zakładzie składającym wniosek.

Wyjaśnienie nie powinno być dłuższe niż 5 000 znaków (około trzech stron). Dokumenty potwierdzające można załadować do folderu "01-pierwszy tego rodzaju" w S-CIRCABC.

Dokumenty, które mogą być istotne dla wykazania charakteru zakładu jako obiektu "pierwszego tego rodzaju", obejmują badania rynku i sprawozdania dotyczące działalności i produktów zakładu, wewnętrzną dokumentację projektów lub dokumenty wykorzystywane przez zarząd do wewnętrznego podejmowania decyzji. Zob. również sekcja II niniejszych wytycznych.

B. Zobowiązanie do spełnienia kryteriów określonych w art. 13 ust. 3 lub w art. 14 ust. 3 aktu w sprawie czipów.

Po drugie, Komisja zwraca się do wnioskodawcy w pkt 2 formularza wniosku o zobowiązanie się do spełnienia kryteriów IPF lub OEF, określonych odpowiednio w art. 13 ust. 3 lub art. 14 ust. 3 aktu w sprawie czipów. Stosuje się następujące kryteria:

(a) pozytywne oddziaływania (pkt 2.1 formularza wniosku): należy dowieść, że utworzenie zakładu będzie miało wyraźne pozytywne oddziaływanie (z efektem rozlewania wykraczającym poza dane przedsiębiorstwo lub dane państwo członkowskie) na łańcuch wartości półprzewodników w UE w perspektywie średnio- i długoterminowej, z myślą o zapewnieniu bezpieczeństwa dostaw i odporności ekosystemu półprzewodników (w tym rozwoju przedsiębiorstw typu startup i MŚP,) a także o przyczynianiu się do zielonej i cyfrowej transformacji UE.

Wyjaśnienie nie powinno być dłuższe niż 5 000 znaków (około trzech stron).

Ewentualny efekt rozlewania będzie rozpatrywany indywidualnie dla każdego przypadku.

W motywie 34 aktu w sprawie czipów opisano różne działania mające na celu wywarcie pozytywnego oddziaływania, które to działania wnioskodawca może rozważyć na potrzeby zakwalifikowania jego zakładu jako IPF lub OEF. Przykłady obejmują:

- zapewnienie stronom trzecim dostępu do zakładów wytwórczych za opłatą rynkową;

- przekazanie narzędzi projektowania procesów mniejszym przedsiębiorstwom projektowym lub wirtualnej platformie projektowej; (art. 5 aktu w sprawie czipów);

- rozpowszechnianie wyników działań badawczo-rozwojowych prowadzonych przez te zakłady;

- udział we współpracy badawczej z europejskimi uniwersytetami i instytutami badawczymi;

- współpraca z organami krajowymi lub instytucjami edukacyjnymi i zawodowymi w celu przyczynienia się do rozwoju umiejętności;

- przyczynianie się do realizacji ogólnounijnych projektów badawczych;

- lub oferowanie specjalnych możliwości wsparcia dla przedsiębiorstw typu startup i MSP.

Za jeden ze wskaźników wyraźnego pozytywnego oddziaływania IPF lub OEF na łańcuch wartości półprzewodników w Unii należy uznać wpływ na szereg państw członkowskich, w tym w odniesieniu do celów spójności.

Wyłącznie w przypadku otwartych unijnych fabryk (19): Komisja uwzględni zakres, w jakim wnioskodawca oferuje zdolność produkcyjną w odniesieniu do segmentu front-end lub segmentu back-end przedsiębiorstwom niepowiązanym z danym obiektem, jeżeli istnieje wystarczający popyt.

(19) Art. 14 ust. 3 lit. a).

(b) Zapewnienie, że nie podlega eksterytorialnemu stosowaniu obowiązków świadczenia usług publicznych nakładanych przez państwa trzecie (pkt 2.2 formularza wniosku): wnioskodawca jest proszony o zapewnienie, że nie podlega eksterytorialnemu stosowaniu obowiązków świadczenia usług publicznych nakładanych przez państwa trzecie, które to obowiązki mogłoby zagrozić jego zdolności do korzystania z jego infrastruktury, oprogramowania, usług, urządzeń, aktywów, zasobów, własności intelektualnej lub know-how potrzebnych do wypełnienia obowiązku dotyczącego zamówień priorytetowych wynikającego z aktu w sprawie czipów. Ponadto wnioskodawca zobowiązuje się do poinformowania Komisji w przypadku zaistnienia takiego obowiązku.

Jeżeli IPF lub OEF mogłyby oczekiwać, że będą podlegać obowiązkowi świadczenia usług publicznych nakładanemu przez państwa trzecie, a także sprzecznemu obowiązkowi ze strony Komisji, byłyby one zobowiązane do zorganizowania i sekwencji swoich zdolności produkcyjnych w taki sposób, aby zapewnić wypełnienie obowiązków nałożonych przez Komisję.

Takie zapewnienie mogłoby być na przykład wyrażone w pisemnym oświadczeniu i musiałoby zawierać zobowiązanie do informowania Komisji w razie wystąpienia takiego przypadku.

Należy zauważyć, że wyjaśnienie nie powinno być dłuższe niż 5 000 znaków (około trzech stron).

Dowód, że przedsiębiorstwo nie podlega eksterytorialnemu stosowaniu obowiązków świadczenia usług publicznych nakładanych przez państwa trzecie, należy załadować w folderze "02-IPF-OEF Kryteria zgodności" w S-CIR- CABC.

Obowiązki, które należy zgłosić Komisji, to wszelkie inne zamówienia priorytetowe przyjęte przez przedsiębiorstwo na rzecz państw spoza UE lub wszelkie zobowiązania nałożone na przedsiębiorstwo na mocy przepisów lub umowy do świadczenia usługi publicznej na rzecz państwa spoza UE, które mogłyby zagrozić zdolności przedsiębiorstwa do wypełniania jego obowiązków wynikających z aktu w sprawie czipów lub kolidować z tą zdolnością.

(c) Inwestowanie w ciągłe innowacje (pkt 2.3 formularza wniosku): przedsiębiorstwo proszone jest o zobowiązanie do ciągłych innowacji w celu poczynienia konkretnych postępów w dziedzinie technologii półprzewodnikowych lub przygotowania technologii nowej generacji.

Należy zauważyć, że wyjaśnienie nie powinno być dłuższe niż 5 000 znaków (około trzech stron).

Takie zobowiązanie mogłoby obejmować na przykład wkład we wdrażanie filaru 1 aktu w sprawie czipów poprzez zapewnienie wiedzy i umiejętności w zakresie przygotowywania linii pilotażowych, ścisłego ich monitorowania i przyczyniania się do ich rozwoju. Zobowiązanie mogłoby polegać również na zainstalowaniu instalacji przedprodukcyjnej w ich obiektach, w celu wykorzystania wyników pracy linii pilotażowej z laboratorium (np. organizacji badawczo-technologicznej) do zakładu. Zaangażowanie można wykazać poprzez planowanie inwestycji w bardziej zaawansowane generacje technologii (np. zwiększenie mocy obliczeniowej i efektywności energetycznej), przyczynianie się do przygotowania linii pilotażowych lub posiadanie urządzeń przedprodukcyjnych w zakładach itp. Wnioskodawca powinien wyjaśnić, w jaki sposób obiekt koncentruje się na wprowadzaniu innowacji do UE i osiągnięciu konkretnych postępów w dziedzinie technologii półprzewodnikowej lub przygotowaniu technologii i czipów nowej generacji.

Ważne jest, aby przedsiębiorstwo wykazało, w jaki sposób zamierza zapewniać ciągłe innowacje (na przykład poprzez wzmiankę o corocznych inwestycjach w badania i rozwój lub wyznaczanie konkretnych celów pośrednich na drodze do wprowadzenia nowych najnowocześniejszych czipów i produktów). Akt w sprawie czipów nie narzuca konkretnych kluczowych wskaźników efektywności do pomiaru ciągłych innowacji, ale przedsiębiorstwo składające wniosek musi stosować jasne wskaźniki innowacyjności, aby odróżnić ciągłe innowacje od codziennej działalności gospodarczej.

(d) Zamiar inwestowania w edukację i umiejętności (pkt 2.4 formularza wniosku): wnioskodawca musi wyjaśnić, w jaki sposób jego projekt konkretnie wesprze unijny zasób talentów poprzez rozwijanie i wdrożenie szkoleń w zakresie kształcenia i umiejętności oraz zwiększenie puli wykwalifikowanych pracowników o odpowiednich umiejętnościach.

Należy zauważyć, że wyjaśnienie nie powinno być dłuższe niż 5 000 znaków (około trzech stron).

Materiały pomocnicze należy załadować do folderu "02-IPF-OEF Kryteria zgodności" w S-CIRCABC.

Wnioskodawca powinien wspomnieć o planowanych szkoleniach w zakresie kształcenia i umiejętności w celu zwiększenia puli wykwalifikowanej siły roboczej o odpowiednich umiejętnościach w UE. Wnioskodawca powinien wyjaśnić rozróżnienie między zwykłymi kursami szkoleniowymi dla pracowników a działaniami mającymi na celu pozyskanie pracowników, których umiejętności są najbardziej odpowiednie i potrzebne w unijnym sektorze półprzewodników.

Na przykład wnioskodawca mógłby przedstawić bardziej szczegółowe informacje na temat zamiaru współpracy z uniwersytetem technicznym w celu zwiększenia widoczności pracy w dziedzinie półprzewodników i zainteresowania nią studentów. Podobnie wnioskodawca mógłby wspomnieć o partnerstwach z ekspertami z ośrodków badań technologicznych. Wnioskodawca może również zaprezentować programy integracyjne, warsztaty i szkolenia mające na celu wyposażenie obecnych pracowników w umiejętności przydatne w przyszłości. Na przykład popyt na umiejętności cyfrowe i analityczne może wzrosnąć w odniesieniu do inżynierii i produkcji. Ponadto pomocna może być również wzmianka o możliwościach rozwoju kariery dla utalentowanych pracowników.

C. Biznesplan (art. 15 ust. 2 lit. b) aktu w sprawie czipów)

Po trzecie, wniosek musi umożliwiać Komisji zrozumienie biznesplanu przedsiębiorstwa zawierający ocenę kondycji finansowej i technicznej wykonalności obiektu (pkt 3 formularza wniosku). Biznesplan musi obejmować cały okres trwania zakładu, w tym informacje na temat wszelkich środków publicznych, które planuje się otrzymać od rządu lub przedsiębiorstw państwowych państwa członkowskiego instalacji lub innych państw (poza)UE.

Komisja nie przedstawia wytycznych dotyczących żadnego konkretnego formatu tych dokumentów. Treść takich dokumentów powinna być jasna i zwięzła.

Należy zauważyć, że wyjaśnienie nie powinno być dłuższe niż 15 000 znaków (tj. do 10 stron).

Materiały pomocnicze można załadować do folderu "03-Biznesplan" w S-CIRCABC.

Wszelkie informacje przedstawione w tym miejscu będą wykorzystywane wyłącznie do celów aktu w sprawie czipów i są objęte obowiązkiem zachowania tajemnicy zawodowej zgodnie z art. 339 TFUE, a także wewnętrznymi przepisami Komisji dotyczącymi bezpiecznego przetwarzania danych, w szczególności decyzją Komisji (UE, Euratom) 2015/443.

D. Dokumentacja doświadczenia wnioskodawcy (art. 15 ust. 2 lit. c) aktu w sprawie czipów)

Po czwarte, wniosek musi umożliwiać Komisji ocenę doświadczenia wnioskodawcy w instalowaniu i prowadzeniu podobnych obiektów (zob. pkt 4 załączonego wniosku). Można to wykazać poprzez przedstawienie sprawozdania z działalności za poprzednie lata lub opisu zespołu projektowego i odpowiedniego doświadczenia w zarządzaniu podobnymi projektami lub prowadzeniu podobnych obiektów. Jeżeli żadne sprawozdanie z działalności nie jest dostępne, Komisja proponuje stworzyć go specjalnie na potrzeby tego wniosku i poświadczyć przez przedstawiciela prawnego.

Wspomniane powyżej dokumenty można załadować do folderu "04-Udokumentowane doświadczenie" w S-CIR- CABC.

E. Dokument potwierdzający gotowość państw członkowskich, na których terytorium obiekt zostanie wybudowany, do wspierania utworzenia takiego obiektu (art. 15 ust. 2 lit. d) aktu w sprawie czipów)

Po piąte, wniosek musi umożliwiać Komisji sprawdzenie dostarczenia przez wnioskodawcę odpowiedniego dokumentu potwierdzającego gotowość państwa członkowskiego lub państw członkowskich, w których wnioskodawca zamierza utworzyć swój obiekt, do wspierania utworzenia takiego obiektu, (zob. pkt 5 formularza wniosku).

Dokument ten może stanowić pismo od państwa członkowskiego (np. właściwego ministra zgodnie z kompetencjami krajowymi) lub wstępną decyzję państwa członkowskiego o wsparciu (finansowym, administracyjnym lub innego rodzaju) stworzenia obiektu wnioskodawcy.

Nie wystarczy przedstawić abstrakcyjnego zamiaru państwa członkowskiego w zakresie wspierania obiektów podobnych do planowanego obiektu. Wsparcie ze strony państwa członkowskiego może, ale nie musi, wiązać się z dotacją pieniężną.

Dokument należy załadować do folderu "05-Wsparcie państwa członkowskiego" w S-CIRCABC.

F. Polityka i plany w zakresie własności intelektualnej (art. 15 ust. 2 lit. e) aktu w sprawie czipów)

Innowacyjne przedsiębiorstwa wykorzystujące zaawansowane technologie są w coraz większym stopniu narażone na sprzeniewierzenie informacji poufnych, tajemnic przedsiębiorstwa i danych chronionych, w postaci kradzieży własności intelektualnej, nieuprawnione kopiowanie, przymusowe transfery technologii, szpiegostwo gospodarcze oraz naruszenie wymogów poufności, prowadzone z terytorium UE oraz, w szczególności, spoza UE. Zachodzące w ostatnich latach zmiany (np. powszechniejszy outsourcing, dłuższe globalne łańcuchy dostaw oraz powszechniejsze wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych) przyczyniają się do zwiększenia tego ryzyka. Bezprawne pozyskiwanie, wykorzystywanie lub ujawnianie informacji poufnych, tajemnic przedsiębiorstwa i danych chronionych uniemożliwiają przedsiębiorstwom czerpanie korzyści z wejścia na rynek przed konkurentami, wynikających z działań innowacyjnych.

Wnioskodawca musi (zob. pkt 6 formularza wniosku) udowodnić istnienie odpowiednich polityk, w tym technicznych środków ochronnych i wykonawczych, mających na celu:

(a) zapewnienie ochrony informacji niejawnych;

(b) zapewnienie ochrony praw własności intelektualnej, w szczególności z myślą o zapobieganiu nieuprawnionemu ujawnianiu tajemnic przedsiębiorstwa lub wyciekowi powstających technologii wrażliwych.

Wnioskodawca może przedłożyć na przykład wewnętrzne strategie przedsiębiorstwa lub podręczniki dla pracowników, umowy między właścicielami własności intelektualnej a dostawcami, takimi jak zakłady produkcyjne, certyfikaty zgodności lub branżowe kodeksy postępowania, zarówno dobrowolne, jak i obowiązkowe.

Najlepiej gdyby istniejące strategie przedsiębiorstw były sformułowane prostym, jasnym i zwięzłym językiem i zawierały dobrze określone środki. Środki te powinny jasno wskazywać, w jaki sposób będą realizowane instrukcje zawarte w polityce korporacyjnej w celu odpowiedniej ochrony informacji, danych i praw własności intelektualnej.

Dokumenty potwierdzające istnienie ochrony tych dwóch elementów należy załadować do folderu "06-Ochrona informacji szczególnie chronionych" w S-CIRCABC.

G. Zobowiązanie do priorytetowego traktowania zamówień w czasie kryzysu (art. 26 aktu w sprawie czipów)

Przedsiębiorstwo, które uzyskało status IPF lub OEF jest prawnie zobowiązane do przestrzegania przepisów dotyczących priorytetowego traktowania zamówień w czasie kryzysu zgodnie z aktem w sprawie czipów. Przy okazji procedury składania wniosków w pkt 2.2 formularza wniosku przedsiębiorstwa są proszone o wyraźne potwierdzenie, że przyjęły to zobowiązanie do wypełnienia obowiązku, jaki wiąże się ze statusem IPF i OEF w odniesieniu do zamówień priorytetowych, jak opisano w art. 26 aktu w sprawie czipów.

3. Jaką procedurę stosuje Komisja w celu oceny wniosków?

Zgodnie z art. 15 aktu w sprawie czipów Komisja ocenia wniosek w drodze sprawiedliwej i przejrzystej procedury w oparciu o kryteria i przykłady wymienione w odpowiedzi na pytanie 2 i zgodnie z procedurą określoną w art. 15 aktu w sprawie czipów. Ocena jest podzielona na cztery etapy, jak opisano poniżej. Ramy czasowe wskazane dla każdego etapu uwzględniają fakt, że Komisja musi rozpatrzyć wniosek i przyjąć decyzję w terminie sześciu miesięcy od otrzymania kompletnego wniosku. Niekompletny wniosek może - na dowolnym etapie procedury - prowadzić do opóźnień w procesie rozpatrywania wniosków.

A. Przyjęcie wniosku i ocena pierwszego stopnia (weryfikacja formularza internetowego)

Za pośrednictwem platformy Futurium przedsiębiorstwa mogą wykazać zainteresowanie ubieganiem się o status IPF lub OEF, wypełniając formularz internetowy zawierający informacje identyfikacyjne oraz krótki opis obiektu i projektu (więcej informacji można znaleźć w załączniku). Niezwłocznie po złożeniu wniosku wnioskodawca otrzymuje automatyczną wiadomość z platformy Futurium, a Komisja zostaje powiadomiona.

Po otrzymaniu przez wnioskodawcę powiadomienia Komisja rozpoczyna sprawdzanie, czy formularz internetowy wypełniono poprawnie. Na tym etapie postępowania Komisja może skontaktować się z przedsiębiorstwem, korzystając z adresu e-mail podanego w formularzu internetowym, aby w razie potrzeby zwrócić się o dodatkowe informacje.

Po tym jak Komisja będzie w stanie zweryfikować tożsamość i zamiar wnioskodawcy, zaprasza się go do udziału w podgrupie w Futurium, która jest dostępna tylko dla niego i Komisji. W ramach tej podgrupy Komisja powiadamia wnioskodawcę i udostępnia link do zabezpieczonej platformy S-CIRCABC, na której wnioskodawca może kontynuować składanie wniosku o przyznanie statusu IPF lub OEF. W S-CIRCABC wnioskodawca jest proszony o załadowanie wypełnionego wniosku oraz powiązanych dokumentów potwierdzających.

Po załadowaniu przez wnioskodawcę wszystkich niezbędnych dokumentów i dowodów Komisja potwierdza wnioskodawcy za pośrednictwem podgrupy w Futurium, że jego wniosek został wypełniony i przechodzi obecnie na drugi stopień oceny.

Poniższe terminy podano jako wskazówkę i opierają się na szacunkowym czasie potrzebnym na ocenę wniosku na każdym etapie procedury.

- Etap odbioru i oceny pierwszego stopnia powinien trwać dwa tygodnie.

B. Ocena drugiego stopnia (kompletność wniosku)

Na tym etapie Komisja ocenia, czy wszystkie dokumenty są dołączone i czytelne pod względem technicznym. W przypadku gdy Komisja uzna, że informacje zawarte we wniosku są niekompletne, poprosi wnioskodawcę w podgrupie w Futurium o przedłożenie bez zbędnej zwłoki dodatkowych informacji wymaganych do uzupełnienia wniosku.

- Gdy Komisja oszacuje, że wniosek jest kompletny i zawiera wszystkie istotne dokumenty i informacje, w terminie dwóch tygodni powiadamia wnioskodawcę za pośrednictwem podgrupy Futurium o rozpoczęciu trzeciego (ostatniego) stopnia.

C. Ocena trzeciego stopnia (zgodność z kryteriami statusu IPF i OEF)

Ocena trzeciego stopnia uwzględnia zgodność z kryteriami statusu IPF lub OEF oraz wykonalność projektu, jak wyjaśniono w odpowiedzi na pytanie 2. W odniesieniu do wykonalności Komisja ocenia biznesplan potwierdzający kondycję finansową projektu, dokumentację dotyczącą doświadczenia wnioskodawcy oraz pismo lub dokument potwierdzający gotowość państw członkowskich, na których terytorium obiekt zostałby zbudowany, do ułatwienia jego utworzenia. Dokumentacja ta umożliwia Komisji ukierunkowanie tego statusu na projekty o udowodnionej szansie powodzenia.

- Ocena trzeciego stopnia może trwać od trzech do czterech miesięcy z łącznej liczby sześciu miesięcy, w zależności od złożoności przedłożonego projektu i istnienia jego wcześniejszej oceny w kontekście postępowania w sprawie pomocy państwa.

D. Doradztwo i decyzja Europejskiej Rady ds. Półprzewodników

Po zakończeniu oceny Komisja konsultuje się z Europejską Radą ds. Półprzewodników na podstawie informacji jawnych przedłożonych przez wnioskodawcę oraz zgodnie z ramami bezpieczeństwa informacji stosowanymi przez Komisję i wszystkimi zasadami poufności (zob. poniżej).

Uwzględniając opinie Europejskiej Rady ds. Półprzewodników, Komisja kończy ocenę i powiadamia wnioskodawcę o decyzji Komisji pocztą elektroniczną. Decyzja zostaje następnie podana do wiadomości publicznej w Futurium. W ogólnodostępnej wersji decyzji wszelkie odniesienia do informacji poufnych zostaną usunięte.

Decyzja Komisji określa rodzaj przyznanego statusu (IPF lub OEF) oraz okres obowiązywania statusu na podstawie przewidywanego okresu trwania projektu.

- Decyzję wydaje się nie później niż 6 miesięcy po otrzymaniu kompletnego wniosku (zob. również ocena drugiego stopnia).

Proces oceny wniosków o przyznanie statusu IPF i OEF*

*Uwaga: od chwili powiadomienia przez Komisję o otrzymaniu kompletnego wniosku wraz ze wszystkimi niezbędnymi elementami, Komisja ma 6 miesięcy na rozpatrzenie wniosku i podjęcie decyzji.

grafika

Rys.1

Proces oceny wniosków o przyznanie statusu IPF i OEF

4. Czy po przyznaniu statusu IPF lub OEF Komisja monitoruje realizację projektu?

Komisja monitoruje postępy osiągnięte w tworzeniu i funkcjonowaniu IPF lub OEF. W szczególności Komisja może wymagać, aby przedsiębiorstwo przedstawiło (co roku lub z inną częstotliwością, w zależności od całkowitego czasu trwania projektu) sprawozdanie zawierające szczegółowe informacje na temat postępów w realizacji projektu oraz ciągłej zgodności z zasadniczymi kryteriami i zobowiązaniami, na podstawie których przyznano status IPF lub OEF. Komisja regularnie informuje również Europejską Radę ds. Półprzewodników za pośrednictwem S-CIRCABC.

A. Zmiany statusu

Zmiany wnioskowane przez operatora obiektu

W należycie uzasadnionych przypadkach, ze względu na nieprzewidziane okoliczności zewnętrzne, operator obiektu, który uzyskał status IPF lub OEF, może przedłożyć Komisji uzasadniony wniosek (za pośrednictwem podgrupy Futurium oraz, w razie potrzeby, za pomocą dowodów zamieszczonych w S-CIRCABC) o dokonanie przeglądu okresu obowiązywania statusu lub o zmianę planów wdrożenia w odniesieniu do zgodności z wymogami. Uzasadnienie lub okoliczności zewnętrzne są oceniane przez Komisję indywidualnie dla każdego przypadku. Komisja może zmienić okres obowiązywania statusu przyznanego w pierwotnej decyzji lub zaakceptować zmianę planów wdrażania.

Poprawki wnioskowane przez Komisję

Jeżeli Komisja stwierdzi, że zakład nie spełnia już wymogów IPF lub OEF określonych w art. 13 i 14 aktu w sprawie czipów, zwróci się do operatora o przedstawienie uwag i zaproponowanie odpowiednich środków.

B. Uchylenie statusu

Komisja może uchylić decyzję o uznaniu statusu IPF lub OEF, jeżeli uznanie opierało się na wniosku zawierającym nieprawidłowe informacje lub jeżeli pomimo zakończenia procedury zakład nie spełnia wymogów uzyskania statusu. Przed podjęciem takiej decyzji Komisja konsultuje się z Europejską Radą ds. Półprzewodników, przedstawiając jej powody proponowanego uchylenia.

Operator obiektu ma prawo odwołać się od decyzji Komisji o uchyleniu statusu. Zakłady, których status uchylono, tracą wszelkie prawa związane z uznaniem tego statusu wynikające z aktu w sprawie czipów. Zgodnie z art. 15 ust. 8 aktu w sprawie czipów obiekty takie nadal podlegają jednak określonemu w art. 26 ust. 1 aktu w sprawie czipów obowiązkowi przyjęcia i priorytetowego traktowania zamówienia na produkty istotne w kontekście kryzysu (zamówienie priorytetowe) na okres równoważny okresowi, który pierwotnie przewidziano w momencie przyznania lub przeglądu statusu, w przypadku uruchomienia etapu kryzysowego.

5. Jak działa elektroniczne składanie wniosków?

Wnioskodawcy ubiegający się o status IPF i OEF proszeni są o składanie dokumentów w formie plików elektronicznych, najlepiej drogą elektroniczną. Składanie dokumentów osobiście, akceptowane jedynie w wyjątkowych przypadkach, powinny być dokonywane w godzinach otwarcia na adres podany na stronie kontaktowej w Futurium.

O uznanie ich (planowanego) projektu za IPF lub OEF poszczególne przedsiębiorstwa lub konsorcjum przedsiębiorstw mogą zwrócić się bezpośrednio do Komisji za pomocą platformy wspólnotowej Futurium. Na platformie Futurium wnioskodawca powinien wypełnić formularz internetowy zawierający kluczowe informacje, takie jak:

- nazwa przedsiębiorstwa i akronim (w stosownych przypadkach);

- rodzaj wniosku (IPF lub OEF);

- główny punkt kontaktowy (operator obiektu lub kierownik projektu);

- kraj pochodzenia;

- państwo członkowskie, w którym powstanie zakład;

- krótkie podsumowanie przedsiębiorstwa i projektu (maks. 5 000 znaków);

- Niepoufne streszczenie informacji o obiekcie lub o jego projekcie i celach (maks. 5 000 znaków). Streszczenie należy zredagować w taki sposób, by nie zawierało żadnych informacji poufnych ani tajemnic handlowych. Przewiduje się, że to niepo- ufne streszczenie zostanie udostępnione Europejskiej Radzie ds. Półprzewodników do konsultacji przed podjęciem ostatecznej decyzji zgodnie z ramami bezpieczeństwa informacji Komisji i wszystkimi zasadami poufności (zob. sekcja poniżej).

Po złożeniu niniejszego formularza Komisja i wnioskodawca są powiadamiani automatycznie, a Komisja może rozpocząć weryfikację informacji przekazanych w formularzu internetowym. Jeśli Komisja jest w stanie zweryfikować tożsamość i zamiar wnioskodawcy, tworzy ona folder w S-CIRCABC, który jest aplikacją internetową umożliwiającą bezpieczną wymianę dokumentów, informacji i zasobów w prywatnych przestrzeniach roboczych. Folder ten jest widoczny tylko dla Komisji i wnioskodawcy. W tym głównym folderze Komisja tworzy szereg podfolderów, po jednym dla każdego z etapów oceny wyjaśnionych w odpowiedzi na pytanie 3. Następnie Komisja zaprasza wnioskodawcę do podgrupy ds. Futurium i przekazuje mu informacje i materiały na potrzeby kolejnych etapów procesu składania wniosków. Wnioskodawca otrzymuje link, aby uzyskać dostęp do S-CIRCABC oraz utworzonych indywidualnych folderów i podfolderów, a także do formularza wniosku, który należy wypełnić i przesłać wraz z materiałami pomocniczymi, o których mowa w niniejszych wytycznych. Po załadowaniu przez przedsiębiorstwo wszystkich istotnych dokumentów do S-CIRCABC powinno ono powiadomić o tym Komisję za pośrednictwem podgrupy Futurium.

Co do zasady wszystkie dokumenty należy składać za pośrednictwem S-CIRCABC. Dokumenty są przyjmowane w dowolnym języku urzędowym i roboczym instytucji Unii. Wnioskodawcy ponoszą pełną odpowiedzialność za treść dokumentów.

Wnioski złożone drogą elektroniczną od poniedziałku do czwartku przed godziną 17:00 czasu obowiązującego w Brukseli oraz w piątki i dni poprzedzające dni wolne od pracy w Komisji przed godziną 16:00 czasu obowiązującego w Brukseli będą przetwarzane tego samego dnia, a zatem data ich otrzymania będzie datą powiadomienia, zgodnie z dotychczasową praktyką dotyczącą składania dokumentów w formie papierowej. Zgłoszenia złożone odpowiednio po godz. 17:00 lub 16:00 będą rozpatrywane w następnym dniu roboczym, który uznaje się za dzień powiadomienia.

Poufność i dane osobowe

Na mocy art. 339 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej zobowiązano Komisję, członków instytucji Unii, członków komitetów, jak również urzędników i innych pracowników Unii i, również po zaprzestaniu pełnienia swoich funkcji, do nieujawniania informacji objętych ze względu na swój charakter tajemnicą zawodową, a zwłaszcza informacji dotyczących przedsiębiorstw i ich stosunków handlowych lub kosztów własnych.

Ponadto zgodnie z art. 32 aktu w sprawie czipów (UE) 2023/1781 informacje uzyskane w trakcie wykonywania tego rozporządzenia mogą być wykorzystywane wyłącznie do celów tego rozporządzenia i muszą być chronione odpowiednimi przepisami prawa Unii i krajowego. W szczególności, w odniesieniu do zakresu niniejszych wytycznych, informacje uzyskane na podstawie art. 15 i art. 26 ust. 3 są objęte tajemnicą zawodową i chronione przepisami mającymi zastosowanie do instytucji UE i odpowiednimi przepisami prawa krajowego, w tym uruchamianiem przepisów mających zastosowanie do naruszenia tych przepisów.

Akt w sprawie czipów wymaga również, aby Komisja oraz organy krajowe, ich urzędnicy, pracownicy i inne osoby pracujące pod nadzorem tych organów zapewniały poufność danych uzyskanych w ramach wykonywania ich zadań i działań w taki sposób, aby chronić w szczególności prawa własności intelektualnej oraz szczególnie chronione informacje handlowe lub tajemnice przedsiębiorstwa. Obowiązek ten ma zastosowanie do wszystkich przedstawicieli państw członkowskich, obserwatorów, ekspertów i innych uczestników obecnych na posiedzeniach Europejskiej Rady ds. Półprzewodników zgodnie z art. 28 oraz członków Komitetu ds. Półprzewodników zgodnie z art. 38 ust. 1.

Jeżeli wnioskujący jest zdania, że w razie opublikowania lub ujawnienia w inny sposób innym stronom którejkolwiek z wymaganych informacji, doszłoby do naruszenia jego interesów, powinien on przedstawić te informacje oddzielnie, z wyraźnym oznaczeniem "tajemnica handlowa" umieszczonym na każdej stronie. Należy również wyjaśnić przyczyny, dla których informacje te nie powinny być ujawniane lub publikowane.

Wszelkie dane osobowe 19  przekazane w formularzu wniosku będą przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE 20 .

IV. Lista kontrolna i narzędzia informatyczne

A. Lista kontrolna

Przy ubieganiu się o status IPF lub OEF należy zapoznać się z poniższą listą kontrolną. Należy zauważyć, że etap poprzedzający złożenie wniosku nie jest obowiązkowy (działanie 1). Ponadto, zanim będą mogli Państwo przystąpić do realizacji działania 2 i wypełniania formularza wniosku w S-CIRCABC Komisja musi pozytywnie ocenić Państwa formularz internetowy w Futurium.

Działanie Zadanie Wymagane informacje Sprawdzenie
1.

(NIEOBOWIĄZKOWO) Wstępny wniosek o status IPF lub OEF

(NIEOBOWIĄZKOWO) Kontakt z Komisją pod adresem

CNECT-IPF-OEF@ec.

europa.eu

Nie dotyczy
2. Ubieganie się o status IPF lub OEF - wykazanie zainteresowania Należy wypełnić formularz internetowy w Futurium, klikając na żółty przycisk "Wniosek o status zintegrowanego zakładu produkcyjnego i otwartej unijnej fabryki". Nazwa przedsiębiorstwa lub konsorcjum
Akronim projektu (w stosownych przypadkach)
Rodzaj wniosku (o status IPF lub OEF)
Imię i nazwisko, rola, organizacja i adres e-mail operatora obiektu/kierownika projektu
Państwo członkowskie lub państwa instalacji obiektu
Krótka prezentacja przedsiębiorstwa/konsorcjum (maks. 5 000 znaków)
Streszczenie informacji o obiekcie lub jego projekcie i celach (maks. 5 000 znaków).
Niepoufne streszczenie informacji o obiekcie lub jego projekcie i celach (maks. 5 000 znaków). Streszczenie należy zredagować w taki sposób, by nie zawierało żadnych informacji poufnych ani tajemnic handlowych. Planuje się, że streszczenie to zostanie udostępnione Europejskiej Radzie ds. Półprzewodników, zgodnie ze wszystkimi zasadami poufności, do konsultacji przed podjęciem ostatecznej decyzji.
3. Ubieganie się o status IPF lub OEF - wykazanie zgodności z wymogami Należy wypełnić formularz zgłoszeniowy i załadować go jako dokument PDF do folderu "00-Formularz wniosku" w S-CIRCABC.

Proszę przestrzegać wskazówek zawartych w niniejszych wytycznych w odniesieniu do długości tekstu.

Opis obiektu w świetle definicji pierwszego tego rodzaju oraz wyjaśnienie, w jaki sposób projekt różni się od istniejących obiektów i planowanych projektów, realizowanych przy wsparciu publicznym lub bez takiego wsparcia, w Europejskim Obszarze Gospodarczym.

Materiały pomocnicze mogą obejmować:

- np. odpowiednie badania rynku i sprawozdania dotyczące działalności i produktów obiektu, wewnętrzną dokumentację projektów lub dokumenty wykorzystywane przez zarząd do wewnętrznego podejmowania decyzji itp.

- materiały potwierdzające należy załadować do folderu "01-pierwszy tego rodzaju" w S-CIRCABC.

Wyjaśnienie pozytywnego oddziaływania zakładu i efektem rozlewania na unijny łańcuch wartości półprzewodników w perspektywie średnio- i długoterminowej.

Materiały pomocnicze: Nie określono.

Tylko w przypadku OEF: specyfikacja zdolności produkcyjnej obiektu w segmencie front-end lub back-end

3. Ubieganie się o status IPF lub OEF - wykazanie zgodności z wymogami Należy wypełnić formularz zgłoszeniowy i załadować go jako dokument PDF do folderu "00-Formularz wniosku" w S-CIRCABC.

Proszę przestrzegać wskazówek zawartych w niniejszych wytycznych w odniesieniu do długości tekstu.

Zapewnienie, że obiekt nie podlega obowiązkom wobec państw trzecich.

Materiały pomocnicze:

- pisemne oświadczenie, w tym podstawa prawna lub polityczna ustanawiająca taki obowiązek

- materiały pomocnicze należy załadować do folderu "02-IPF-OEF Kryteria zgodności" w S-CIRCABC.

Potwierdzenie zobowiązania do przyjmowania zamówień priorytetowych zgodnie z art. 26 aktu w sprawie czipów.

Materiały pomocnicze: nie są wymagane.

Wyjaśnienie zobowiązania przedsiębiorstwa do ciągłych innowacji.

Materiały pomocnicze: nie określono.

Opis zamiaru inwestowania w edukację

i umiejętności.

Materiały pomocnicze mogą obejmować:

- np. linki do programów, szkoleń, partnerstw itp.

- materiały pomocnicze należy załadować do folderu "02-IPF-OEF Kryteria zgodności" w S-CIRCABC.

Opis biznesplanu obiektu.

Materiały pomocnicze:

- nie określono formatu, ale powinien być przyjazny dla użytkownika (np. Excel).

- materiały pomocnicze należy załadować do folderu "03-Plan biznesowy" w S-CIR- CABC.

3. Ubieganie się o status IPF lub OEF - wykazanie zgodności z wymogami Należy wypełnić formularz zgłoszeniowy i załadować go jako dokument PDF do folderu "00-Formularz wniosku" w S-CIRCABC.

Proszę przestrzegać wskazówek zawartych w niniejszych wytycznych w odniesieniu do długości tekstu.

Dokumentację dotyczącą doświadczenia obiektu (w tym sprawozdanie z działalności opisujące działalność obiektu w poprzednich latach lub, jeżeli nie jest ono dostępne, świadectwo prawne).

Materiały pomocnicze:

- sprawozdanie z działalności lub opis zespołu projektowego i powiązane doświadczenie

- materiały pomocnicze należy załadować do folderu "04-Udokumentowane doświadczenie" w S-CIRCABC.

Zapewnienie wsparcia na rzecz utworzenia obiektu przez państwo(-a) członkowskie instalacji.

Materiały pomocnicze mogą obejmować:

- np. zaświadczenie prawne, pismo od państwa członkowskiego lub wstępna decyzja, dokumenty dotyczące pomocy państwa

- materiały pomocnicze należy załadować do folderu "05-Wsparcie państwa członkowskiego" w S-CIRCABC.

Opis istnienia odpowiednich polityk i środków mających na celu ochronę informacji poufnych i praw własności intelektualnej, wraz z jasnym wyjaśnieniem, w jaki sposób instrukcje zawarte w tych politykach powinny być realizowane.

Materiały pomocnicze mogą obejmować:

- np. wewnętrzne strategie przedsiębiorstwa lub podręczniki dla pracowników, umowy między właścicielami własności intelektualnej a dostawcami, takimi jak zakłady produkcyjne, certyfikaty zgodności lub branżowe kodeksy postępowania.

- materiały pomocnicze należy załadować do folderu "06-Ochrona informacji szczególnie chronionych" w S-CIR- CABC.

B. Narzędzia IT wykorzystywane w procesie składania wniosku

Warunkiem wstępnym dostępu do narzędzi informatycznych wykorzystywanych w procesie składania wniosków o status IPF i OEF - Futurium i S-CIRCABC - jest posiadanie EU Login.

- aby dowiedzieć się, jak utworzyć nowy system EU Login, odwiedź stronę: https://ecas.ec.europa.eu/cas/eim/exter- nal/register.cgi

- informacje na temat wsparcia technicznego można również znaleźć w specjalnej sekcji przeznaczonej dla użytkowników zewnętrznych: https://europa.eu/!rdDfPj

Futurium

- po utworzeniu systemu EU Login można uzyskać dostęp do Futurium, korzystając z następującego adresu URL: https://futurium.ec.europa.eu/en/application-status-integrated-production-facility-and-open-eu-foundry.

Po zalogowaniu się widać stronę główną i otrzymuje się dostęp do wytycznych i formularza internetowego w celu wyrażenia zainteresowania. Pełny przegląd wymaganych informacji znajduje się w liście kontrolnej w załączniku do wytycznych (zob. zrzut ekranu poniżej).

grafika

Po zatwierdzeniu informacji podanych w formularzu internetowym użytkownik zostanie dodany do podgrupy, która będzie widoczna tylko przez niego i pracowników Komisji. Będzie to główny kanał komunikacji w trakcie całego procesu składania wniosków (zob. przykład zrzutu ekranu poniżej).

Proszę unikać zamieszczania w Futurium jakichkolwiek informacji szczególnie chronionych lub poufnych.

W tym celu należy wykorzystać s-CIRCABC oraz, w razie potrzeby, zabezpieczone wiadomości e-mail.

grafika

- więcej informacji na temat głównych funkcji Futurium można znaleźć w przewodniku użytkownika pod adresem https://futurium.ec.europa.eu/en/documentation

S-CIRCABC

Oprócz niezbędnego systemu EU Login należy zauważyć, że w przypadku tej konkretnej aplikacji dostęp do S-CIRCABC jest możliwy tylko za pośrednictwem uwierzytelniania dwuskładnikowego. Należy odpowiednio skonfigurować swój system EU Login, dodając numer telefonu komórkowego.

- Po utworzeniu systemu EU Login można uzyskać dostęp do S-CIRCABC i wyznaczonej grupy, korzystając z następującego adresu URL: https://s-circabc.europa.eu/ui/welcome.

Po zalogowaniu się otrzymuje się dostęp do następującej struktury folderu w sekcji Biblioteka:

grafika

Proszę załadować dokumenty potwierdzające do odpowiednich folderów, jak wskazano w wytycznych.

Pełny przegląd dokumentów i folderów znajduje się w liście kontrolnej w załączniku do wytycznych. Należy zauważyć, że kompletny formularz zgłoszeniowy należy załadować do folderu "00-formularz wniosku" S-CIRCABC.

Aby załadować dokumenty, należy przejść do odpowiedniego folderu lub podfolderu, kliknąć na "DODAJ" i wybrać "PLIKI" (zob. zrzut ekranu poniżej).

grafika

W celu uzyskania dalszych informacji lub w przypadku problemów prosimy o kontakt z Dyrekcją ds. Sztucznej Inteligencji i Przemysłu Cyfrowego w DG CNECT pod następującym adresem: CNECT-IPF-OEF@ec.europa.eu

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1781 z dnia 13 września 2023 r. w sprawie ustanowienia ram dotyczących środków na rzecz wzmocnienia europejskiego ekosystemu półprzewodników oraz zmiany rozporządzenia (UE) 2021/694 (akt w sprawie czipów) (Tekst mający znaczenie dla EOG), PE/28/2023/INIT, Dz.U. L 229 z 18.9.2023, s. 1 (https://eur-lex.europa.eu/legal- conten- t/EN/TXT/?uri=uriserv%3AOJ.L_.2023.229.01.0001.01.ENG&toc=OJ%3AL%3A2023%3A229%3ATOC).
2 8 lutego 2022 r. Komisja przyjęła pakiet składający się z: (a) komunikatu przedstawiający uzasadnienie i ogólną strategię dotyczącą półprzewodników (COM(2022)/45 final); (b) wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie wzmocnienia unijnego ekosystemu półprzewodników (akt w sprawie czipów); (c) wniosku dotyczącego zmian w rozporządzeniu Rady ustanawiającym Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Kluczowych Technologii Cyfrowych (COM(2022)/47 final); (d) zalecenia dla państw członkowskich promującego działania na rzecz monitorowania i łagodzenia zakłóceń w łańcuchu dostaw półprzewodników (C/2022/782, Dz.U. L 35 z 17.2.2022, s. 17).
3 Europejska Rada ds. Półprzewodników jest organem zarządzającym złożonym z przedstawicieli wysokiego szczebla państw członkowskich UE ustanowionym na mocy art. 28-30 aktu w sprawie czipów. Europejska Rada ds. Półprzewodników udziela Komisji porad, pomocy i kieruje do niej zalecenia zgodnie z rozdziałem V aktu w sprawie czipów.
4 Art. 2 pkt 15 definiuje "wytwarzanie półprzewodników" jako każdy z etapów produkcji i przetwarzania płytek półprzewodnikowych (w tym materiałów do podłoża, segmentu front-end i segmentu back-end) niezbędnych do dostarczenia gotowego produktu półprzewodnikowego.
5 Produkt końcowy znajduje się na poziomie (potencjalnie zainstalowanego w obudowie) półprzewodnika, a nie na poziomie urządzenia, na którym stosowany jest półprzewodnik.
6 Opiera się to na wcześniejszych pracach w ramach międzynarodowego planu działania w zakresie technologii dla półprzewodników (ITRS), w którym określono również punkt odniesienia dla węzłów technologicznych (w nanometrach) wynikający z ewolucji skalowania tranzystorów zgodnie z prognozą na podstawie prawa Moore'a. IRDS obejmuje obecnie prace różnych międzynarodowych zespołów dyskusyjnych w następujących dziedzinach: więcej Moore'a (skalowanie); więcej niż Moore; wykraczając poza CMOS; systemy i architektura; integracja opakowań; zewnętrzne połączenia systemowe; elektronika kriogeniczna i przetwarzanie informacji kwantowych; litografia; zwiększenie dochodów; metrologia; integracja fabryczna; środowisko, bezpieczeństwo, zdrowie i zrównoważony rozwój.
7 Kilka równoległych projektów można uznać za obiekty "pierwsze tego rodzaju", jeżeli można udowodnić, że działania wspierane przez państwo nie wypierają istniejących lub planowanych działań prywatnych. Każdy wniosek w sprawie pomocy państwa będzie oceniany na podstawie względów merytorycznych, aby uniknąć nadmiernych zakłóceń konkurencji. Obejmuje to całościowe spojrzenie na konieczność, aby uniknąć sytuacji nadwyżki mocy produkcyjnych. Zob. przypis 56 w komunikacie "Akt w sprawie czipów dla Europy", COM(2022) 45.
8 segment front-end oznacza cały proces przetwarzania płytki półprzewodnikowej (Art. 2 ust. 16). Działalność produkcyjna typu front-end IPF i OEF może obejmować jeden lub wszystkie etapy przetwarzania płytek półprzewodnikowych, począwszy od różnych materiałów do podłoża (Si, SiC, SOI itp.).
9 segment typu back-end oznacza umieszczanie w obudowie, montaż i testowanie każdego pojedynczego układu scalonego (Art. 2 ust. 17).
10 Dz.U. L 206 z 22.7.1992, s. 7.
11 Dz.U. L 327 z 22.12.2000, str. 1.
12 Komunikat Komisji z dnia 8 lutego 2022 r., COM(2022) 45 final. Komunikat jest dostępny we wszystkich językach urzędowych UE.
13 Kodeks najlepszych praktyk w zakresie prowadzenia postępowań w sprawie kontroli pomocy państwa, dostępny jest pod adresem: https:// ec.europa.eu/competition/state_aid/legislation/best_practices_code_en.pdf
14 W ramach procedur dotyczących pomocy państwa jedynie zainteresowane państwo(-a) członkowskie może(-ą) złożyć (wstępne) zgłoszenie.
15 Sektory krytyczne są zdefiniowane w załączniku IV do aktu w sprawie czipów i obejmują energię; transport; bankowość; infrastrukturę rynków finansowych; zdrowie; wodę pitną; ścieki; infrastrukturę cyfrową; administrację publiczną; przestrzeń kosmiczną; produkcję, przetwarzanie i dystrybucję żywności obronność; oraz bezpieczeństwo.
16 Zob. przypis 5 do niniejszych wytycznych oraz art. 28-30 aktu w sprawie czipów.
17 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/479 z dnia 11 marca 2015 r. w sprawie wspólnych reguł wywozu (Dz.U. L 83 z 27.3.2015, s. 34).
18 Decyzja Komisji (UE, Euratom) 2015/443 z dnia 13 marca 2015 r. w sprawie bezpieczeństwa w Komisji (Dz.U. L 72 z 17.3.2015, s. 41).
19 DPR-EC-22368.
20 Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39, dostępnym na stroniehttps://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=celex%3A32018R1725. Zob. również oświadczenie o ochronie prywatności dotyczące dochodzeń w sprawie łączenia przedsiębiorstw dostępne na stronie internetowej https://ec.europa.eu/competition-policy/index/privacy-policy-competition-investigations_en.

Zmiany w prawie

Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Nowe wzory wniosków o wydanie interpretacji podatkowych

Nowe wzory dotyczą zarówno wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, interpretacji ogólnej przepisów prawa podatkowego, jak i wniosku wspólnego o wydanie w indywidualnej sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego. Oparto je na wzorach dotychczas obowiązujących z 2022 roku. Wprowadzono do nich jednak zmiany porządkujące i aktualizujące.

Agnieszka Matłacz 08.08.2024
Nowe wymagania dotyczące laboratoriów diagnostycznych

W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie w sprawie medycznych laboratoriów diagnostycznych. W dokumencie określono szczegółowe warunki, jakim powinny odpowiadać pod względem infrastruktury. Uszczegółowiono także kwalifikacje personelu i kierownika laboratorium. Nowe zalecenia obowiązują od 7 sierpnia. Przewidziano jednak czas przejściowy na ich wprowadzenie.

Monika Stelmach 07.08.2024
Jest regulamin działania Zespołu do spraw Świadczeń z Funduszu Kompensacyjnego

Minister zdrowia wydał kolejne przepisy dotyczące Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych. Określił regulamin Zespołu do spraw Świadczeń z tego funduszu, działającego przy Rzeczniku Praw Pacjenta, do zadań którego należy sporządzanie opinii o wystąpieniu zdarzenia medycznego i jego skutkach. Określono też wynagrodzenie członków tego zespołu.

Agnieszka Matłacz 07.08.2024
ZUS przesłucha bliskich i sąsiadów, by ustalić, jak żyli małżonkowie?

Nie wiadomo, dlaczego ustawodawca uzależnił prawo do renty wdowiej od pozostawania we wspólności małżeńskiej do dnia śmierci małżonka. W efekcie rozwiedziona małżonka lub wdowa, która do dnia śmierci męża nie pozostawała z nim we wspólności małżeńskiej, nie otrzyma nie tylko renty rodzinnej, ale i renty wdowiej. Zdaniem prawników ustawa nadaje się do zmiany - i to pilnej.

Grażyna J. Leśniak 06.08.2024
Od piątku nowe sankcje UE w obszarze transportu drogowego

2 sierpnia br. wchodzą w życie nowe zasady dotyczące przedsiębiorstw transportu drogowego, w związku z przyjęciem kolejnego pakietu sankcji wobec Białorusi - przypomina resort finansów. Przedsiębiorstwa transportu drogowego zostały zobowiązane do ujawniania właściwym organom krajowym na ich żądanie swojej struktury własnościowej.

Krzysztof Koślicki 01.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.4911

Rodzaj: Komunikat
Tytuł: Komunikat Komisji na temat wytycznych dotyczących ubiegania się przez przedsiębiorstwo o uzyskanie statusu zintegrowanego zakładu produkcyjnego oraz otwartej unijnej fabryki zgodnie z art. 15 europejskiego aktu w sprawie czipów (UE) 2023/1781
Data aktu: 20/08/2024
Data ogłoszenia: 20/08/2024