Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 14 czerwca 2023 r. zawierające zalecenia dla Komisji dotyczące wysokiej jakości staży w Unii (2020/2005(INL))(C/2024/484)
(Dz.U.UE C z dnia 23 stycznia 2024 r.)
Parlament Europejski,
- uwzględniając art. 225 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE),
- uwzględniając art. 292 TFUE w związku z art. 153 i 166 TFUE,
- uwzględniając art. 153 ust. 2 lit. b) TFUE w związku z art. 153 ust. 1 lit. b) TFUE,
- uwzględniając zalecenie Rady z dnia 10 marca 2014 r. w sprawie ram jakości staży 1 (zwane dalej "zaleceniem Rady z 2014 r."),
- uwzględniając sprawozdanie podsumowujące Komisji z dnia 3 sierpnia 2022 r. z internetowych konsultacji publicznych wspierających ocenę zalecenia Rady z 2014 r. w sprawie ram jakości staży 2 ,
- uwzględniając sprawozdanie Eurofoundu z dnia 27 lipca 2017 r. pt. "Fraudulent contracting of work: Abusing traineeship status (Austria, Finland, Spain and UK)" [Nieuczciwe formy zatrudnienia: niewłaściwe wykorzystanie statusu stażystów (Austria, Finlandia, Hiszpania i Zjednoczone Królestwo)] 3 ,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji z października 2018 r. pt. "Traineeships under the Youth Guarantee - Experience from the ground" [Staże w ramach gwarancji dla młodzieży - doświadczenia zdobyte w praktyce] 4 ,
- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 4 października 2016 r. pt. "Gwarancja dla młodzieży i inicjatywa na rzecz zatrudnienia ludzi młodych trzy lata później" (COM(2016)0646),
- uwzględniając dokument roboczy służb Komisji z dnia 4 października 2016 r. na temat zastosowania ram jakości staży (SWD(2016)0324),
- uwzględniając zalecenie Rady z dnia 30 października 2020 r. w sprawie pomostu do zatrudnienia - wzmocnienia gwarancji dla młodzieży oraz zastępujące zalecenie Rady z dnia 22 kwietnia 2013 r. w sprawie ustanowienia gwarancji dla młodzieży 5 ,
- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 8 października 2020 r. w sprawie wzmocnienia gwarancji dla młodzieży 6 ,
- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 17 grudnia 2020 r. w sprawie silnej Europy socjalnej na rzecz sprawiedliwej transformacji 7 ,
- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 17 lutego 2022 r. w sprawie wzmocnienia pozycji młodzieży w Europie: zatrudnienie i odbudowa społeczna po pandemii 8 ,
- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 24 listopada 2022 r. w sprawie spuścizny Europejskiego Roku Młodzieży 2022 9 ,
- uwzględniając Europejski filar praw socjalnych, proklamowany przez Parlament Europejski, Radę i Komisję w dniu 17 listopada 2017 r. podczas szczytu w Goteborgu, w szczególności jego zasady nr 1 i 4, plan działania Europejskiego filaru praw socjalnych oraz deklarację szczytu społecznego Porto z 2021 r. zobowiązującą do współpracy na rzecz Europy socjalnej i wzmocnienia spójności społecznej,
- uwzględniając dokument końcowy Konferencji w sprawie przyszłości Europy z dnia 30 listopada 2022 r., przyjęty w ramach Europejskiego Roku Młodzieży, w szczególności propozycję nr 47, środek nr 5, gdzie wzywa się do zadbania "o to, by staże i miejsca pracy młodych ludzi spełniały normy jakości, w tym w odniesieniu do wynagrodzenia, przez zlikwidowanie przepisów dotyczących płac minimalnych dla młodzieży oraz wszelkich innych dyskryminujących przepisów prawa pracy dotyczących młodzieży, a także wprowadzenie prawnego zakazu bezpłatnych staży na rynku pracy i poza edukacją formalną",
- uwzględniając ocenę Komisji z dnia 10 stycznia 2023 r. dotyczącą zalecenia Rady w sprawie ram jakości staży,
- uwzględniając Międzynarodowy pakt praw gospodarczych, społecznych i kulturalnych, którego stronami są wszystkie państwa członkowskie UE, w szczególności art. 7 lit. a) pkt (i) o godziwym zarobku i równym wynagrodzeniu za pracę, art. 7 lit. c) o równych dla wszystkich możliwościach oraz art. 9 o prawie każdego do zabezpieczenia społecznego,
- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1700 z dnia 10 października 2019 r. ustanawiające wspólne ramy statystyk europejskich dotyczących osób i gospodarstw domowych, opartych na danych na poziomie indywidualnym zbieranych metodą doboru próby, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 808/2004, (WE) nr 452/2008 i (WE) nr 1338/2008 oraz uchylające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1177/2003 i rozporządzenie Rady (WE) nr 577/98 10 ,
- uwzględniając strategię na rzecz praw osób z niepełnosprawnościami na lata 2021-2030,
- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 13 grudnia 2022 r. zatytułowaną "Dążenie do równouprawnienia osób z niepełnosprawnościami" 11 ,
- uwzględniając Konwencję ONZ o prawach osób niepełnosprawnych z 2006 r.,
- uwzględniając art. 47 i 54 Regulaminu,
- uwzględniając opinię Komisji Kultury i Edukacji,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych (A9-0186/2023),
A. mając na uwadze, że staże są podstawowym sposobem zdobywania przez młodych ludzi doświadczenia przed znalezieniem stałego zatrudnienia; mając na uwadze, że staże mogą ułatwić przejście z kształcenia lub szkolenia zawodowego do zatrudnienia; mając na uwadze, że zasadnicze znaczenie ma stworzenie optymalnych warunków i zachęt umożliwiających młodym ludziom dostęp do wysokiej jakości staży, które zapewnią im przydatne doświadczenie w zakresie nauki, a także doświadczenie zawodowe i rozwój odpowiedniego zestawu umiejętności; mając na uwadze, że stażyści odbywający staże na otwartym rynku pracy, staże w kontekście aktywnej polityki rynku pracy oraz staże będące częścią obowiązkowego szkolenia zawodowego powinni mieć prawo do wynagrodzenia określonego w załączniku I; mając na uwadze, że stażyści odbywający staż w celu uzyskania kwalifikacji edukacyjnych powinni mieć dostęp do odpowiedniej rekompensaty zgodnie z załącznikiem II;
B. mając na uwadze, że pandemia COVID-19 zakłóciła wiele możliwości kształcenia i zatrudnienia, a tym samym stworzyła przeszkody w zdobywaniu umiejętności; mając na uwadze, że wpłynęło to w sposób nieproporcjonalny głównie na przejście pomiędzy szkołą a pracą w przypadku młodych ludzi z środowisk w gorszej sytuacji społecznoekonomicznej;
C. mając na uwadze, że w Unii istnieją różne rodzaje staży; mając na uwadze, że staż można rozumieć jako ograniczoną w czasie praktykę zawodową, obejmującą komponent uczenia się i szkolenia, podejmowaną w celu zdobycia praktycznego doświadczenia zawodowego z myślą o zyskaniu większych szans na zatrudnienie oraz ułatwiającą podjęcie stałego zatrudnienia; mając na uwadze, że Parlament wielokrotnie potępiał praktykę bezpłatnych staży jako formę wyzysku młodych pracowników i pogwałcenie ich praw oraz wzywał do opracowania wspólnych ram prawnych zapewniających godziwe wynagrodzenie za staże w celu uniknięcia praktyk opartych na wyzysku 12 ;
D. mając na uwadze, że większość staży na terenie Unii można podzielić na następujące kategorie: staże na wolnym rynku, staże w kontekście aktywnej polityki rynku pracy, staże będące częścią szkolenia zawodowego oraz staże będące częścią programu studiów wyższych lub nauczania zawodowego; mając na uwadze, że wszystkie te różne rodzaje staży stanowią dla młodych ludzi szansę na przeszkolenie, zdobycie umiejętności odpowiadających potrzebom rynku pracy i powinny zapewnić im łatwiejszy dostęp do wysokiej jakości miejsc pracy w przyszłości, przy jednoczesnym zaspokojeniu ich osobistych potrzeb; mając na uwadze, że Unia, państwa członkowskie i partnerzy społeczni mają do odegrania kluczową rolę w zapewnianiu dostępu do wysokiej jakości staży;
E. mając na uwadze, że w Unii istnieją różne ramy prawne i podejścia regulujące staże; mając na uwadze, że takie różnice regulacyjne istnieją zarówno między państwami członkowskimi, jak i w niektórych przypadkach w obrębie państw członkowskich;
F. mając na uwadze, że badania wykazały związek między jakością staży a wynikami zatrudnienia 13 , przy czym wynagrodzenie jest jednym z kluczowych kryteriów jakości, które decydują o wysokiej jakości stażu 14 ;
G. mając na uwadze, że zalecenie Rady z 2014 r. dotyczy staży na otwartym rynku i tych w kontekście aktywnej polityki rynku pracy;
H. mając na uwadze, że w zaleceniu Rady z 2014 r. wskazuje się na potrzebę praktycznego wprowadzenia przez państwa członkowskie następujących zasad dotyczących ram jakości staży: zawieranie pisemnej umowy o staż, cele dydaktyczne i szkoleniowe, warunki pracy mające zastosowanie do stażystów, prawa i obowiązki stażysty i podmiotu oferującego staż, ograniczenie staży do rozsądnego okresu ich trwania, odpowiednie uznawanie stażu z wykorzystaniem narzędzi unijnych (takich jak Europass), wymogi przejrzystości, staże transgraniczne, korzystanie z europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych w celu ulepszenia staży oraz stosowanie ram jakości staży;
I. mając na uwadze, że dana osoba może doświadczać dyskryminacji w różny sposób ze względu na różne czynniki, w tym między innymi płeć, rasę, kolor skóry, narodowość, pochodzenie etniczne lub społeczne i ekonomiczne, cechy genetyczne, język, religię lub przekonania, poglądy polityczne lub wszelkie inne poglądy, przynależność do mniejszości narodowej, majątek, urodzenie, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną 15 ; mając na uwadze, że kluczowe znaczenie ma skupienie się na zajęciu się wszelką dyskryminacją w obszarze staży oraz na jej przezwyciężeniu, a także zapewnienie dostępności staży dla osób i grup osób najbardziej oddalonych od rynku pracy; mając na uwadze, że młodzi ludzie w gorszej sytuacji finansowej, w tym osoby żyjące w gospodarstwach domowych z jednym rodzicem, osoby z niepełnosprawnościami, migranci, osoby o niższym poziomie wykształcenia, młodzi ludzie niemieszkający z rodzicami oraz osoby z gospodarstw domowych osób quasi-bezrobotnych, mają mniejsze szanse na dostęp do środków finansowych niezbędnych do podjęcia bezpłatnych lub niskopłatnych staży 16 ;
J. mając na uwadze, że w lipcu 2022 r. 87 milionów obywateli Unii było dotkniętych niepełnosprawnością; mając na uwadze, że osoby z niepełnosprawnościami nadal napotykają bariery w dostępie do wysokiej jakości staży i zatrudnienia na otwartym rynku pracy;
K. mając na uwadze, że wysokiej jakości staże mają kluczowe znaczenie dla odpowiedniego kształcenia i szkolenia młodych ludzi zgodnie z potrzebami rynku pracy oraz dla rozwiązania problemu niedopasowania umiejętności i wynikających z tego niedoborów na rynku pracy w Unii, przy jednoczesnym zaspokojeniu osobistych zainteresowań stażysty i podkreśleniu potencjalnej wartości dodanej zarówno dla pracodawców, jak i stażystów; mając na uwadze, że zbyt wielu młodych ludzi nie jest w stanie znaleźć stabilnego zatrudnienia, ponieważ dostępne miejsca pracy mogą nie odpowiadać ich umiejętnościom; mając na uwadze, że 40 % pracodawców 17 ma trudności ze znalezieniem pracowników o odpowiednich umiejętnościach; mając na uwadze, że stopa bezrobocia wśród młodzieży w Unii wynosi 15,1 %, a w kontekście obecnego kryzysu kosztów utrzymania według Eurostatu 18 młodzi ludzie są grupą najbardziej narażoną na życie w ubóstwie - 1 na 4 młode osoby jest zagrożona ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, a młode kobiety są bardziej narażone na ryzyko ubóstwa lub wykluczenia społecznego;
L. mając na uwadze, że około połowa wszystkich osób w wieku od 15 do 34 lat w całej Unii zdobyła doświadczenie zawodowe w ramach co najmniej jednego stażu; mając na uwadze, że większość młodych ludzi twierdzi, że odbyła dwa bezpłatne staże zanim uzyskała stabilne zatrudnienie 19 ; mając na uwadze, że oznacza to, iż na terenie Unii około czterech milionów osób bierze udział w co najmniej jednym stażu rocznie 20 ;
M. mając na uwadze, że większość zapytanych w ramach badania Eurobarometru stażystów uważa, że ich doświadczenie było lub byłoby przydatne do znalezienia stabilnego zatrudnienia (71 %), ale prawie jedna trzecia się z tym nie zgadza (28 %) 21 ;
N. mając na uwadze, że badania potwierdzają, iż wartość stażu jako etapu przejściowego ułatwiającego zatrudnienie jest zależna od jego jakości pod względem treści dydaktycznych i warunków pracy 22 ;
O. mając na uwadze, że zgodnie z powyższym badaniem Eurobarometru tylko 40 % stażystów otrzymało rekompensatę finansową i że ponad połowa tych stażystów (53 %) uważa, że rekompensata ta była niewystarczająca do pokrycia podstawowych kosztów utrzymania 23 ;
P. mając na uwadze, że odbywanie staży w innym państwie członkowskim jest nadal rzadkością, a według badania przeprowadzonego przez Eurobarometr tylko 9 % staży na terenie Unii odbywa się za granicą 24 ;
Q. mając na uwadze, że na szczeblu unijnym i krajowym brakuje aktualnych porównywalnych danych dotyczących staży, zwłaszcza dotyczących staży na wolnym rynku pracy; mając na uwadze, że dostępne dane dotyczące staży w Unii opierają się na różnych definicjach, co stwarza problemy pod względem ich porównywalności;
R. mając na uwadze, że zachęty dla pracodawców mają kluczowe znaczenie przy oferowaniu wysokiej jakości staży, w szczególności gdy pracodawcami są mikroprzedsiębiorstwa oraz małe i średnie przedsiębiorstwa; mając na uwadze, że zachęca się do wzmacniania umiejętności cyfrowych i niezbędnych narzędzi cyfrowych w celu wspierania stażystów podczas odbywania stażu; mając na uwadze, że w związku z tym program staży "Cyfrowe możliwości", oferowany w ramach programu Erasmus+, zapewnia studentom i młodym absolwentom możliwość zdobycia umiejętności cyfrowych w pracy i doświadczenia w sektorze technologicznym; mając na uwadze, że staże wysokiej jakości powinny zasadniczo odbywać się przy fizycznej obecności w miejscu pracy; mając na uwadze, że praca zdalna lub hybrydowa jest coraz częściej normą w wielu sektorach i przedsiębiorstwach; mając na uwadze, że w związku z tym każda zdalna lub hybrydowa część stażu powinna być dopuszczalna tylko wtedy, gdy obecność w miejscu pracy nie jest konieczna lub możliwa, i powinna spełniać kryteria jakości;
1. podkreśla, że staże są przede wszystkim doświadczeniem w zakresie nauki, które nie powinno zastępować najniższych stanowisk; wzywa Komisję i państwa członkowskie, w ścisłej współpracy z partnerami społecznymi, do ułatwienia i poprawy dostępu młodych ludzi do wysokiej jakości, płatnych i sprzyjających włączeniu społecznemu staży, zwłaszcza dla osób ze środowisk znajdujących się w trudnej sytuacji, z myślą o osiągnięciu unijnego celu spójności społecznej i włączenia społecznego;
2. podkreśla potrzebę wysokiej jakości staży pozwalających młodym ludziom na podniesienie swoich umiejętności i zwiększenie szansy na zatrudnienie, a tym samym ułatwiających im przejście na rynek pracy; podkreśla, że staże mogą być dla młodych ludzi okazją do nauki i wypróbowania różnych zawodów, tak aby mogli znaleźć pracę, która najlepiej odpowiada ich talentom i aspiracjom;
3. podkreśla potrzebę odpowiedniego kształcenia i szkolenia młodych ludzi zgodnie z potrzebami rynku pracy, aby zaradzić niedopasowaniu umiejętności, jednocześnie zaspokajając ich osobiste zainteresowania i podkreślając potencjalną wartość dodaną zarówno dla pracodawców, jak i stażystów; w związku z tym zwraca także uwagę na potrzebę oferowania staży w obszarach związanych z zapotrzebowaniem na umiejętności, niedoborem siły roboczej i sektorami zorientowanymi na przyszłość, w perspektywie transformacji zarówno ekologicznej, jak i cyfrowej;
4. podkreśla, że Unia nie może promować prekariatu i że bezpłatne staże niskiej jakości i nie mogą być finansowane ze środków publicznych; domaga się, aby pracodawcy otrzymywali finansowe wsparcie publiczne i korzystali z niego tylko wtedy, gdy przestrzegają kryteriów jakości, przepisów prawa i układów zbiorowych;
5. przypomina, że wysokiej jakości staże mogą odegrać cenną rolę w osiągnięciu celów społecznych Unii do 2030 r., tzn. udziału każdego roku co najmniej 60 % wszystkich osób dorosłych w szkoleniach oraz zatrudnienie co najmniej 78 % osób w wieku od 20 do 64 lat, a także zmniejszeniu odsetka osób niekształcących, niepracujących ani nieszkolących się (NEET) do 9 % dzięki wysokiej jakości możliwościom, zgodnie z Agendą 2030 i celami zrównoważonego rozwoju ONZ nr 1, 4, 8 i 10;
6. podkreśla, że trzeba chronić młodych ludzi przed podejmowaniem wielu kolejnych staży, ściśle monitorując stosowanie umów w celu zapewnienia przejścia z etapu kształcenia na rynek pracy;
7. podkreśla, że wysokiej jakości staże promują ideę kształcenia przez całe życie i przyczyniają się do dostosowania do dynamicznych zmian na rynku pracy, i co za tym idzie, do wydłużenia aktywności zawodowej;
Przegląd obowiązujących ram
8. wzywa Komisję do uaktualnienia i wzmocnienia zalecenia Rady z 2014 r. oraz do uczynienia zeń silniejszego instrumentu legislacyjnego;
9. zauważa, że obowiązujące zasady ram jakości staży mają nadal istotne znaczenie dla ukierunkowania pracodawców do oferowania wysokiej jakości staży; zwraca uwagę na trudną sytuację młodych ludzi na rynku pracy; podkreśla, że do ram jakości staży należy dodać nowe zasady w celu poprawy jakości staży i ułatwienia wszystkim młodym ludziom przejścia z edukacji na rynek pracy; wzywa zatem Komisję do uwzględnienia w uaktualnionych ramach jakości staży następujących dodatkowych zasad:
- dostęp stażystów do odpowiedniej rekompensaty odpowiadającej kosztom utrzymania,
- dostęp stażystów do ochrony socjalnej zgodnie z systemami krajowymi,
- zwiększenie dostępu do staży dla stażystów ze środowisk znajdujących się w trudnej sytuacji, w tym stażystów z niepełnosprawnościami, przy zastosowaniu podejścia intersekcjonalnego,
- dostępne miejsca pracy,
- zgodność każdej części stażu odbywającej się zdalnie z kryteriami jakości,
- jasne cele dydaktyczne i dostęp do odpowiedniej opieki mentorskiej oraz do wskazówek przeszkolonych mentorów, aby zapewnić międzypokoleniowy transfer umiejętności,
- zgłaszanie - we współpracy z krajowymi inspektoratami pracy i odpowiednimi organami - niewłaściwych praktyk i nieodpowiednich warunków w okresie stażu za pośrednictwem ustalonych kanałów;
10. wzywa Komisję do zaproponowania dyrektywy w sprawie staży na otwartym rynku pracy, staży w kontekście aktywnej polityki rynku pracy i staży stanowiących obowiązkową część szkolenia zawodowego, aby zapewnić minimalne standardy jakości, w tym zasady dotyczące czasu trwania staży, dostępu do ochrony socjalnej zgodnie z prawem krajowym i praktyką krajową, a także wynagrodzenia zapewniającego godny poziom życia, w celu uniknięcia praktyk wyzysku, zgodnie z projektem dyrektywy przedstawionym w załączniku I;
Wsparcie i podnoszenie świadomości
11. potępia wykorzystywanie statusu staży do zatrudniania wysoko wykwalifikowanej i wyspecjalizowanej siły roboczej, gdy w rzeczywistości osoby te stanowią pracowników, których stosunek pracy powinien być za taki uznawany; uważa, że taka stanowiąca nadużycie praktyka często prowadzi do niepewności zatrudnienia, niższego wynagrodzenia i braku ochrony socjalnej, zwłaszcza braku płatnych urlopów, ochrony w przypadku choroby czy też urlopu rodzicielskiego, a także braku premii z okazji końca roku; podkreśla znaczenie nieprzyzwalania na formalizację i legitymizację takich praktyk;
12. ponownie podkreśla kluczową rolę, jaką Europejski Fundusz Społeczny Plus (EFS+), Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności oraz powiązana z nim tabela wskaźników łącząca finansowanie z politykami UE na rzecz następnego pokolenia i gwarancją dla młodzieży mogą odegrać w przyczynianiu się do zwiększenia liczby wysokiej jakości staży, w tym staży dostępnych dla grup w niekorzystnej sytuacji; wzywa państwa członkowskie, przy wsparciu Komisji, do wykorzystania wszystkich dostępnych w tym obszarze zasobów; wzywa państwa członkowskie, by zwiększyły inwestycje, w tym za pośrednictwem EFS+, w celu wspierania działań służących integracji młodzieży znajdującej się w niekorzystnej sytuacji;
13. wzywa państwa członkowskie do lepszego wykorzystania EFS+ w celu wspierania postępów w kształceniu, szkoleniu i przechodzeniu do zatrudnienia poprzez wspieranie rozwoju umiejętności i kompetencji, w tym podnoszenia kwalifikacji, przekwalifikowania, uczenia się przez całe życie i zwiększania szans na zatrudnienie, aby ułatwić wszystkim pełen udział w życiu społecznym, w szczególności w odniesieniu do osób pochodzących ze słabszych środowisk, aby zapewnić im dostęp do równych szans i przyczynić się do konkurencyjności 25 ; podkreśla szczególną rolę programu Erasmus+ w promowaniu wewnątrzunijnej mobilności zawodowej młodych stażystów;
14. wzywa Komisję do szerzenia na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym wiedzy na temat dostępnych funduszy unijnych, aby zapewnić dostęp do wysokiej jakości staży dla wszystkich, a w szczególności osób ze środowisk znajdujących się w trudnej sytuacji społecznoekonomicznej w celu zapewnienia im równych szans;
15. wzywa Komisję do wspierania wymiany najlepszych praktyk między państwami członkowskimi w dziedzinie wysokiej jakości staży dostępnych dla wszystkich; zachęca państwa członkowskie do udzielania pracodawcom wskazówek i wspierania ich, w szczególności mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw, aby mogli oni oferować wysokiej jakości staże, a także do tworzenia zachęt dla pracodawców, którzy zapewniają stażystom wysokiej jakości miejsca pracy po pomyślnym zakończeniu stażu;
16. apeluje do Komisji, aby podczas Europejskiego Roku Umiejętności położyła szczególny nacisk na zapewnienie wysokiej jakości, dostępnych i płatnych staży, szczególnie na otwartym rynku pracy, co stanowiłoby następstwo Europejskiego Roku Młodzieży i byłoby zgodne ze sprawozdaniem z końcowych wyników Konferencji w sprawie przyszłości Europy z maja 2022 r.;
17. wzywa Komisję do zapewnienia państwom członkowskim pomocy w zakresie zapytań prawnych związanych z wdrażaniem ram jakości staży;
Najlepsze praktyki i monitorowanie
18. wzywa państwa członkowskie do wdrożenia odpowiednich systemów monitorowania, aby zapewnić wysoką jakość pierwszych doświadczeń zawodowych stażystów; wzywa Komisję do przekazania wytycznych dotyczących odpowiednich systemów monitorowania, aby zapewnić jednolitość gromadzenia danych;
19. wzywa krajowe inspektoraty rynku pracy do egzekwowania przestrzegania obowiązujących przepisów dotyczących wysokiej jakości staży; w związku z tym wzywa do dalszego podnoszenia świadomości, szkolenia i budowania potencjału krajowych inspektoratów rynku pracy;
20. wzywa do ściślejszej współpracy między wszystkimi zainteresowanymi stronami, w szczególności służbami edukacyjnymi i publicznymi służbami zatrudnienia, organizatorami staży, w tym pracodawcami, władzami krajowymi, regionalnymi i lokalnymi oraz do zaangażowania partnerów społecznych, przedstawicieli organizacji młodzieżowych i stażystów; proponuje utworzenie europejskiego sojuszu na rzecz staży, podobnego do europejskiego sojuszu na rzecz przygotowania zawodowego, łączącego rządy i kluczowe zainteresowane strony w celu poprawy jakości i oferty staży w całej Unii i przy jednoczesnym promowaniu mobilności stażystów, zwłaszcza poprzez zapewnienie dostępu do wystarczających środków finansowych, w tym kursów językowych;
21. wzywa do wspierania lokalnych paktów na rzecz umiejętności we współpracy z publicznymi służbami zatrudnienia i wszystkimi odpowiednimi podmiotami na szczeblu lokalnym, aby zagwarantować, że staże pomogą zlikwidować niedopasowania umiejętności na rynkach pracy;
Gromadzenie danych
22. wzywa do lepszego i bardziej porównywalnego gromadzenia danych dotyczących staży na szczeblu krajowym i unijnym; zwraca się o uwzględnienie porównywalnych danych dotyczących staży w tablicy wskaźników społecznych;
23. podkreśla fakt, że potrzebne są dalsze dane, w szczególności dotyczące: danych statystycznych na temat niepłatnych staży i w jakich sektorach problem ten występuje w większym stopniu; barier, na jakie natrafiają stażyści chcący odbyć staż wysokiej jakości, oraz sposobów pokonywania tych barier; skutków ostatnich kryzysów społecznoekonomicznych odczuwanych przez stażystów; często napotykanych wyzwań podczas odbywania staży oraz sposobów radzenia sobie z tymi wyzwaniami; ewentualnych przeszkód, przed którymi stają pracodawcy oferujący wysokiej jakości staże, oraz sposobów pokonywania tych przeszkód; zalet i wad staży cyfrowych; doświadczeń stażystów z niepełnosprawnościami, jak również stażystów pochodzących ze środowisk znajdujących się w trudnej sytuacji; przeszkód w odbywaniu staży transgranicznych i sposobów pokonywania tych przeszkód;
Dostępność
24. przypomina, że należy zakazać wszelkiej dyskryminacji, w szczególności ze względu na płeć, rasę, kolor skóry, narodowość, pochodzenie etniczne lub społeczne oraz ekonomiczne, cechy genetyczne, język, religię lub przekonania, poglądy polityczne lub wszelkie inne poglądy, przynależność do mniejszości narodowej, majątek, urodzenie, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną; wzywa państwa członkowskie do wprowadzenia konkretnych środków, które to zapewnią 26 ;
25. podkreśla fakt, że wysokiej jakości staże muszą sprzyjać włączeniu społecznemu i być dostępne dla wszystkich; podkreśla przede wszystkim konieczność wspierania osób z niepełnosprawnościami w dostępie do wysokiej jakości staży, przy jednoczesnym zapewnieniu procesu rekrutacji sprzyjającego włączeniu społecznemu i ograniczeniu barier dla osób z niepełnosprawnościami; wzywa do przyjęcia ogólnounijnej definicji niepełnosprawności i wzywa Komisję do przyspieszenia wprowadzenia unijnej karty osoby z niepełnosprawnością, aby wesprzeć mobilność osób z niepełnosprawnościami i ich zdolność do korzystania z możliwości stażu w innych państwach członkowskich; podkreśla potrzebę stworzenia dostępnych miejsc pracy dostosowanych do potrzeb stażystów z różnymi typami niepełnosprawności; wzywa do przeglądu dyrektywy Rady 2000/78/WE 27 , aby dopracować artykuł dotyczący racjonalnych usprawnień w miejscu pracy zgodnie z Konwencją ONZ o prawach osób niepełnosprawnych; wzywa do odblokowania przyjęcia wniosku dotyczącego dyrektywy antydyskryminacyjnej (COM(2008)0426); podkreśla potrzebę wydzielenia wynagrodzenia i wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami, aby umożliwić pokrycie dodatkowych kosztów związanych z niepełnosprawnością ponoszonych podczas staży; podkreśla znaczenie pomocy osobistej we wspieraniu osób z niepełnosprawnościami, w celu wspierania niezależnego życia; wzywa do zacieśnienia współpracy między partnerami społecznymi a organizacjami reprezentującymi osoby bardziej narażone na dyskryminację;
26. podkreśla potrzebę uczenia się przez całe życie; wzywa do tego, aby staże były dostępne dla osób w każdym wieku; przypomina, że staże mogą przynieść wiele korzyści zarówno podmiotom oferującym staże, jak i stażystom; podkreśla w tym kontekście ogromny i nie dość doceniany potencjał osób starszych;
27. podkreśla potrzebę oferowania możliwości skierowanych do młodzieży ze środowisk defaworyzowanych, w szczególności młodzieży NEET; w tym zakresie popiera uzgodniony na szczeblu unijnym cel, zgodnie z którym odsetek młodzieży NEET nie powinien przekraczać 9 % do 2030 r. 28 ;
Mobilność transgraniczna
28. wzywa państwa członkowskie do intensywniejszego wspierania staży transgranicznych; w tym względzie podkreśla potencjał portalu EURES jako narzędzia dopasowywania staży i pośrednictwa pracy; wzywa Komisję do dalszego rozwoju portalu EURES przez dostarczanie czytelniejszych informacji, w formatach dostępnych dla osób z różnymi formami niepełnosprawności a także lepsze doradztwo i usługi pośrednictwa pracy dla zainteresowanych stażystów, którzy chcą skorzystać z mobilności transgranicznej; wzywa państwa członkowskie do promowania systemu EURES m.in. wśród podmiotów oferujących staże, osób młodych, bezrobotnych i niedawnych absolwentów; wzywa Komisję i państwa członkowskie, by ułatwiły uznawanie i walidację wiedzy, umiejętności i kompetencji nabytych podczas stażu, zwłaszcza jeśli chodzi o transgraniczne uznawanie umiejętności; przypomina fakt, że staże są ważnym doświadczeniem zawodowym i powinny być uznawane za takie w procesach rekrutacji;
29. zwraca się do Komisji o przedstawienie, na podstawie art. 153 ust. 2 lit. b) TFUE w związku z art. 153 ust. 1 lit. b) TFUE, wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu i Rady w sprawie ram jakości staży, określającej minimalne wymogi dla standardów jakości i odpowiedniego wynagrodzenia w odniesieniu do staży na otwartym rynku pracy, staży w kontekście aktywnej polityki rynku pracy i staży stanowiących obowiązkową część szkolenia zawodowego, zgodnie z projektem dyrektywy przedstawionym w załączniku I;
30. zwraca się do Komisji o przedstawienie, na podstawie art. 166 ust. 4 TFUE, wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu i Rady w sprawie ram jakości staży odbywanych w celu uzyskania kwalifikacji edukacyjnych, zgodnie z projektem decyzji przedstawionym w załączniku II;
31. uważa, że konieczne jest wystarczające finansowanie wniosków przedstawionych w niniejszym dokumencie oraz że skutki finansowe tych wniosków należy pokryć z odpowiednich środków budżetowych Unii;
o
o o
32. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji oraz towarzyszących jej zaleceń Komisji i Radzie.