(Sprawa C-148/23 1 , Gestore dei Servizi Energetici)(Odesłanie prejudycjalne - Środowisko naturalne - Dyrektywa 2009/28/WE - Artykuł 1 - Artykuł 3 ust. 3 lit. a) - Zasady pewności prawa oraz ochrony uzasadnionych oczekiwań - Karta praw podstawowych Unii Europejskiej - Artykuł 16 - Wspieranie użycia energii ze źródeł odnawialnych - Zmiana systemu pomocy mającego zastosowanie - Przyznanie danej pomocy uzależnione od zawarcia umów)
(C/2024/4832)
Język postępowania: włoski
(Dz.U.UE C z dnia 12 sierpnia 2024 r.)
Sąd odsyłający
Consiglio di Stato
Strony w postępowaniu głównym
Wnosząca odwołanie: Gestore dei Servizi Energetici SpA - GSE
Druga strona postępowania: Erg Eolica Ginestra Srl, Erg Eolica Campania SpA, Erg Eolica Fossa del Lupo Srl, Erg Eolica Ama- roni Srl, Erg Eolica Adriatica Srl, Erg Eolica San Vincenzo Srl, Erg Eolica San Circeo Srl, Erg Eolica Faeto Srl, Green Vicari Srl, Erg Wind Energy Srl, Erg Wind Sicilia 3 Srl, Erg Wind Sicilia 6 Srl, Erg Wind 4 Srl, Erg Wind 6 Srl, Erg Wind Sicilia 5 Srl, Erg Wind 2000 Srl, Erg Wind Sicilia 2 Srl, Erg Wind Sardegna Srl, Erg Wind Sicilia 4 Srl, Enel Hydro Appennino Centrale Srl, dawniej Erg Hydro Srl, Erg Power Generation SpA, Ministero dello Sviluppo economico
Sentencja
Artykuł y 1 i 3 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/28/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych zmieniającej i w następstwie uchylającej dyrektywy 2001/77/WE oraz 2003/30/WE w związku z motywami 8, 14 i 25 tej dyrektywy oraz zasadami pewności prawa i ochrony uzasadnionych oczekiwań, a także art. 16 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej
należy interpretować w ten sposób, że:
nie stoją one na przeszkodzie uregulowaniu krajowemu, które w kontekście zastąpienia krajowego systemu wsparcia na rzecz energii elektrycznej wytwarzanej ze źródeł odnawialnych, opartego na kwotach tej energii elektrycznej, które mają być wprowadzane do sieci krajowej, i na przyznawaniu zielonych certyfikatów przedsiębiorstwom produkującym wspomnianą energię elektryczną, krajowym systemem wsparcia dla tej samej energii elektrycznej, opartym na przyznawaniu zachęcających taryf gwarantowanych tym przedsiębiorstwom, uzależnia korzystanie z tego ostatniego systemu wsparcia od zawarcia umowy dotyczącej warunków przyznania tego wsparcia między takim przedsiębiorstwem a podmiotem kontrolowanym przez państwo, odpowiedzialnym za zarządzanie tym ostatnim systemem i za jego kontrolowanie, w tym przedsiębiorstwom, które - zważywszy na datę oddania ich instalacji do użytku - korzystały z krajowego systemu wsparcia opartego na kwotach i na przyznawaniu zielonych certyfikatów.