Sprawa T-1077/23: Skarga wniesiona w dniu 16 listopada 2023 r. - Bytedance/Komisja

Skarga wniesiona w dniu 16 listopada 2023 r. - Bytedance/Komisja
(Sprawa T-1077/23)

(C/2024/476)

Język postępowania: angielski

(Dz.U.UE C z dnia 3 stycznia 2024 r.)

Strony

Strona skarżąca: Bytedance Ltd (George Town, Kajmany) (przedstawiciele: E. Batchelor, N. Baeten i M. Frese, adwokaci)

Strona pozwana: Komisja Europejska

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie nieważności decyzji Komisji C(2023) 6102 final z dnia 5 września 2023 r. 1 . wskazującej Bytedance jako strażnika dostępu na podstawie art. 3 rozporządzenia 2022/1925 2  w sprawie kontestowalnych i uczciwych rynków w sektorze cyfrowym (zwanego dalej "aktem o rynkach cyfrowych") w sprawie DMA.100040 Bytedance Online Social Networking Services (zwanej dalej "decyzją"); oraz,

- obciążenie Komisji Europejskiej jej własnymi kosztami oraz kosztami poniesionymi przez Bytedance w związku z niniejszym postępowaniem.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi pięć zarzutów.

1. Zarzut pierwszy dotyczący naruszenia przez decyzję art. 3 ust. 1, art. 3 ust. 5 i art. 17 ust. 3 aktu o rynkach cyfrowych poprzez oddalenie przedstawionych przez Bytedance dowodów mających na celu obalenie domniemania.

- W decyzji zastosowano nieprawidłowe kryterium prawne w celu oceny dowodów mających na celu obalenie domniemania na podstawie art. 3 ust. 5 aktu o rynkach cyfrowych, poprzez wykluczenie jakościowych dowodów i domaganie się "przekonujących dowodów", że TikTok nie jest ważnym punktem dostępu.

- Decyzja narusza art. 3 ust. 1 i art. 3 ust. 5 aktu o rynkach cyfrowych w zakresie oceny Bytedance jako przedsiębiorstwa spełniającego kryteria strażnika dostępu wymienione w art. 3 ust. 1 aktu o rynkach cyfrowych: (i) znaczący wpływ na rynek wewnętrzny; (ii) ważny punkt dostępu w relacjach między przedsiębiorcami a konsumentami oraz (iii) ugruntowana i trwała pozycja. W decyzji nie zastosowano prawidłowo kryteriów strażnika dostępu w zakresie stanu faktycznego i pominięto czynniki, których uwzględnienia wymaga akt o rynkach cyfrowych.

2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia przez decyzję zasady dobrej administracji. Komisja Europejska odmówiła wyjaśnienia lub omówienia w toku postępowania administracyjnego okoliczności faktycznych lub prawnych, w oparciu o które oceniła dowody mające na celu obalenie domniemania przedstawione przez Bytedance na podstawie art. 3 ust. 5 aktu o rynkach cyfrowych.

3. Zarzut trzeci dotyczący naruszenia przez decyzję prawa do obrony. Komisja Europejska oparła się na twierdzeniach prawnych i faktycznych, co do których Bytedance nie miała możliwości przedstawienia uwag w toku postępowania administracyjnego.

4. Zarzut czwarty dotyczący naruszenia przez decyzję zasady równości podczas stosowania art. 3 ust. 1 i 5 aktu o rynkach cyfrowych. Komisja Europejska zastosowała różne kryteria prawne do dowodów wymaganych do obalenia domniemania na podstawie art. 3 ust. 5 aktu o rynkach cyfrowych. Odrzuciła dowody przedstawione przez Bytedance na podstawie art. 3 ust. 5 aktu o rynkach cyfrowych, mające na celu obalenie domniemania, jako nieistotne, jednocześnie uznając te same rodzaje dowodów w równoległych decyzjach o wskazaniu na podstawie aktu o rynkach cyfrowych.

5. Zarzut piąty dotyczący naruszenia przez decyzję obowiązku uzasadnienia w przedmiocie stosowania art. 3 ust. 1 i 5 aktu o rynkach cyfrowych. Nie wyjaśnia ona, dlaczego odrzuca argumenty Bytedance mające na celu obalenie domniemania na podstawie art. 3 ust. 5 aktu o rynkach cyfrowych, uznając te same rodzaje dowodów w równoległych decyzjach o wskazaniu na podstawie aktu o rynkach cyfrowych.

1 Streszczenie decyzji Komisji z dnia 5 września 2023 r. dotyczące decyzji na podstawie art. 3 rozporządzenia (UE) 2022/1925 (SPRAWA DMA.100040 - BYTEDANCE - ONLINE SOCIAL NETWORKING SERVICE) (Dz.U. C/2023/552).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/1925 z dnia 14 września 2022 r. w sprawie kontestowalnych i uczciwych rynków w sektorze cyfrowym oraz zmiany dyrektyw (UE) 2019/1937 i (UE) 2020/1828 (akt o rynkach cyfrowych) (Dz.U. 2022, L 265, s. 1).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.476

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-1077/23: Skarga wniesiona w dniu 16 listopada 2023 r. - Bytedance/Komisja
Data aktu: 03/01/2024
Data ogłoszenia: 03/01/2024