Zawiadomienie Komisji stosowanie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1849 w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) 2017/852 w sprawie rtęci w odniesieniu do amalgamatu stomatologicznego i innych produktów z dodatkiem rtęci objętych ograniczeniami wywozowymi, przywozowymi oraz ograniczeniami produkcji mającymi zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie w odniesieniu do Irlandii Północnej

ZAWIADOMIENIE KOMISJI
stosowanie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1849 w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) 2017/852 w sprawie rtęci w odniesieniu do amalgamatu stomatologicznego i innych produktów z dodatkiem rtęci objętych ograniczeniami wywozowymi, przywozowymi oraz ograniczeniami produkcji mającymi zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie w odniesieniu do Irlandii Północnej

(C/2024/4675)

(Dz.U.UE C z dnia 19 lipca 2024 r.)

ZASTRZEŻENIE PRAWNE

Wytyczne zawarte w niniejszym zawiadomieniu mają na celu ułatwienie stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1849 w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) 2017/852 w sprawie rtęci w odniesieniu do amalgamatu stomatologicznego i innych produktów z dodatkiem rtęci objętych ograniczeniami wywozowymi, przywozowymi oraz ograniczeniami produkcji 1  mającymi zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie w odniesieniu do Irlandii Północnej. Celem niniejszego zawiadomienia jest wsparcie organów i podmiotów, natomiast jedynie Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej jest upoważniony do interpretowania prawa Unii w wiążący sposób.

1. Ramy prawne i inne istotne kwestie

Dnia 1 lutego 2020 r. Zjednoczone Królestwo wystąpiło z Unii Europejskiej. Umowa o wystąpieniu 2  została zawarta między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem, z drugiej strony. Umowa została zatwierdzona decyzją Rady (UE) 2020/135 3  z dnia 30 stycznia 2020 r. i weszła w życie w dniu 1 lutego 2020 r. Umowa o wystąpieniu określa okres przejściowy, który upłynął w dniu 31 grudnia 2020 r.

Po zakończeniu okresu przejściowego prawo Unii przestało mieć zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa, a zaczął mieć zastosowanie Protokół w sprawie Irlandii/Irlandii Północnej - określany obecnie jako ramy windsorskie 4  - który stanowi integralną część umowy o wystąpieniu.

Zgodnie z art. 5 ust. 4 i pkt 23 załącznika 2 do ram windsorskich rozporządzenie (UE) 2017/852 w sprawie rtęci 5  oraz akty prawne Unii wdrażające, zmieniające lub zastępujące ten akt prawny mają zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie w odniesieniu do Irlandii Północnej.

W dniu 13 czerwca 2024 r. Parlament Europejski i Rada przyjęły rozporządzenie (UE) 2024/1849. Zgodnie z art. 13 ust. 3 ram windsorskich odniesienie do rozporządzenia (UE) 2017/852 w pkt 23 załącznika 2 do ram windsorskich odczytuje się teraz jako odniesienie do rozporządzenia (UE) 2017/852, zmienionego rozporządzeniem (UE) 2024/1849.

Rozporządzenie (UE) 2024/1849 zmienia rozporządzenie (UE) 2017/852 w celu stopniowego wycofywania stosowania amalgamatu stomatologicznego oraz wprowadzenia zakazu produkcji, przywozu i wywozu szeregu produktów z dodatkiem rtęci. Rozporządzenie (UE) 2024/1849 dotyczy ostatnich niewyeliminowanych jeszcze zastosowań rtęci w produktach w UE. Dzięki niemu Europa ma się stać wolna od rtęci.

W odniesieniu do amalgamatu stomatologicznego zgodnie z art. 1 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2024/1849 w rozporządzeniu (UE) 2017/852 wprowadza następujące zmiany:

- od dnia 1 stycznia 2025 r. wprowadza się zakaz stosowania amalgamatu stomatologicznego w leczeniu dentystycznym w Unii, z wyjątkiem sytuacji, w których lekarz dentysta uzna to za absolutnie niezbędne z uwagi na szczególne potrzeby medyczne pacjenta. Z zastrzeżeniem szczególnych warunków dopuszczalne jest odstępstwo, w ramach którego zezwala się na stosowanie amalgamatu stomatologicznego do dnia 30 czerwca 2026 r. w tych państwach członkowskich, w których amalgamat stomatologiczny jest jedynym publicznie refundowanym materiałem - w wysokości co najmniej 90 % na mocy prawa krajowego - w przypadku pacjentów, którzy nie kwalifikują się do innych refundowanych materiałów związanych z wypełnieniem stomatologicznym, a data wycofania, tj. dzień 1 stycznia 2025 r., miałaby nieproporcjonalnie negatywne pod względem społecznoekonomicznym skutki dla osób o niskich dochodach;

- od dnia 1 stycznia 2025 r. wprowadza się zakaz wywozu amalgamatu stomatologicznego z Unii do państw trzecich;

- od dnia 1 lipca 2026 r. wprowadza się zakaz przywozu do Unii i produkcji w Unii amalgamatu stomatologicznego, z wyjątkiem do celów szczególnych potrzeb medycznych pacjenta.

Po przyjęciu wniosku Komisji 6 , w trakcie rozpoczętej w związku z nim zwykłej procedury ustawodawczej, rząd Zjednoczonego Królestwa poinformował Komisję o zamiarze dalszego stosowania amalgamatu stomatologicznego u pacjentów w Zjednoczonym Królestwie do momentu uzgodnienia daty wycofania materiału na mocy Konwencji z Minamaty w sprawie rtęci 7 , której stronami są Unia i wszystkie państwa członkowskie, a także Zjednoczone Królestwo. Możliwość zastosowania odstępstwa przez państwa członkowskie do dnia 30 czerwca 2026 r. zgodnie z art. 1 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2024/1849, zmieniającym rozporządzenie (UE) 2017/852, nie jest w tym przypadku wystarczającym rozwiązaniem.

Stosowanie amalgamatu stomatologicznego w leczeniu dentystycznym na terenie Irlandii Północnej w przypadku pacjentów, którzy są rezydentami Zjednoczonego Królestwa, nie stwarza zagrożenia dla integralności jednolitego rynku europejskiego ani dla ochrony zdrowia publicznego i środowiska wewnątrz Unii, jeżeli spełnione są następujące warunki:

- amalgamat stomatologiczny do stosowania w leczeniu dentystycznym u pacjentów, którzy są rezydentami Zjednoczonego Królestwa, jest przywożony z państw trzecich do Irlandii Północnej zgodnie z warunkami szczególnymi określonymi w sekcji 2 tego zawiadomienia;

- wywóz amalgamatu stomatologicznego z Irlandii Północnej do obszarów poza Zjednoczonym Królestwem jest zakazany zgodnie ze zmianami w rozporządzeniu (UE) 2017/852, wprowadzonymi na podstawie art. 1 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2024/1849;

- produkcja amalgamatu stomatologicznego w Irlandii Północnej jest zakazana od dnia 1 lipca 2026 r. zgodnie ze zmianami w rozporządzeniu (UE) 2017/852, wprowadzonymi na podstawie art. 1 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2024/1849.

W związku z powyższym i tak długo jak Zjednoczone Królestwo w odniesieniu do Irlandii Północnej spełnia te warunki, Komisja stoi na stanowisku, że amalgamat stomatologiczny może być stosowany w Irlandii Północnej do celów leczenia dentystycznego pacjentów, którzy są rezydentami Zjednoczonego Królestwa, oraz że może on być w tym celu nadal przywożony z państw trzecich do Unii do dnia 31 grudnia 2034 r. lub do momentu uzgodnienia daty wycofania materiału na mocy Konwencji z Minamaty w sprawie rtęci, w zależności od tego, która z tych dat będzie wcześniejsza.

Komisja będzie na bieżąco monitorować stosowanie w Irlandii Północnej zmian wprowadzonych rozporządzeniem (UE) 2024/1849, uwzględniając przy tym niniejsze zawiadomienie, i podejmie na tej podstawie decyzję w sprawie podtrzymania postanowień tego zawiadomienia.

2. Warunki szczególne

Aby Komisja mogła ocenić, czy warunki określone w zawiadomieniu są stale przestrzegane - w szczególności czy stosowanie amalgamatu stomatologicznego w Irlandii Północnej do celów leczenia dentystycznego pacjentów, którzy są rezydentami Zjednoczonego Królestwa, nie stwarza zagrożenia dla integralności jednolitego rynku europejskiego ani dla ochrony zdrowia publicznego lub środowiska wewnątrz Unii - władze Zjednoczonego Królestwa zobowiązane są do przestrzegania następujących warunków szczególnych:

a) środki, które mają zagwarantować stopniowe dążenie do pełnej zgodności ze zmianami wprowadzonymi do rozporządzenia (UE) 2017/852 zgodnie z art. 1 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2024/1849, należy wdrożyć najpóźniej do dnia 31 grudnia 2034 r. lub do uzgodnienia przez strony Konwencji z Minamaty w sprawie rtęci daty wycofania amalgamatu stomatologicznego, w zależności od tego, która z tych dat będzie wcześniejsza;

b) w okresie obowiązywania zakazu stosowania amalgamatu stomatologicznego w Irlandii Północnej zgodnie ze zmianami wprowadzonymi do rozporządzenia (UE) 2017/852 na podstawie art. 1 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2024/1849 z uwzględnieniem sekcji 2 lit. a) amalgamat stomatologiczny może być stosowany do leczenia dentystycznego w Irlandii Północnej, tylko jeśli pacjent jest rezydentem Zjednoczonego Królestwa, a leczenie przeprowadza lekarz dentysta zarejestrowany w Irlandii Północnej;

c) należy wdrożyć i stosować system kar dla przedsiębiorców, którzy nie przestrzegają warunków niniejszego zawiadomienia, w tym w odniesieniu do przypadków, w których lekarze dentyści zarejestrowani w Irlandii Północnej stosują amalgamat stomatologiczny w leczeniu pacjentów niebędących rezydentami Zjednoczonego Królestwa lub w których jakikolwiek przedsiębiorca odsprzedaje amalgamat stomatologiczny przedsiębiorcom unijnym;

d) należy zadbać o to, aby ilość przywożonego amalgamatu stomatologicznego, który jest przeznaczony dla lekarzy dentystów w Irlandii Północnej, była proporcjonalna do zużywanej ilości tego materiału;

e) należy dopilnować, aby po dniu 1 lipca 2026 r. przywóz amalgamatu stomatologicznego do Irlandii Północnej odbywał się z zachowaniem formalności celnych, które obowiązują importerów amalgamatu stomatologicznego przeznaczonego do celów szczególnych potrzeb medycznych, zgodnie ze zmianami wprowadzonymi do rozporządzenia (UE) 2017/852 na podstawie art. 1 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) 2024/1849. W związku z powyższym należy zaznaczyć, że po dniu 1 lipca 2026 r. w odniesieniu do przywozu amalgamatu stomatologicznego do Irlandii Północnej z innych części Zjednoczonego Królestwa amalgamat stomatologiczny uznaje się za należący do "towarów kategorii 1" zgodnie z załącznikiem IV do decyzji nr 1/2023 8  w sprawie ustaleń dotyczących ram windsorskich;

f) zgodnie ze zmianami wprowadzonymi do rozporządzenia (UE) 2017/852 na podstawie art. 1 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2024/1849 właściwe organy w Zjednoczonym Królestwie do dnia 31 grudnia każdego roku kalendarzowego muszą przedstawić Komisji Europejskiej pisemne sprawozdanie w odniesieniu do Irlandii Północnej, m.in. w oparciu o informacje dotyczące ilości przywiezionego amalgamatu stomatologicznego, które otrzymają od importerów tego materiału. Oprócz informacji wymaganych zgodnie ze zmianami wprowadzonymi do rozporządzenia (UE) 2017/852 na podstawie art. 1 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2024/1849 sprawozdanie powinno zawierać następujące elementy:

i. ilość amalgamatu stomatologicznego przywiezionego do Irlandii Północnej oraz ilość amalgamatu stomatologicznego stosowanego w leczeniu dentystycznym. W związku z tym oraz w kontekście wymagania określonego w sekcji 2 lit. d) właściwe organy w Zjednoczonym Królestwie powinny też oszacować zapasy amalgamatu stomatologicznego dostępne w Irlandii Północnej;

ii. liczbę oraz odsetek przypadków leczenia dentystycznego z użyciem amalgamatu stomatologicznego w Irlandii Północnej, a także liczbę i odsetek przypadków alternatywnych form leczenia dentystycznego;

iii. wszelkie istotne działania, które właściwe organy w Zjednoczonym Królestwie podjęły w odniesieniu do Irlandii Północnej, aby zmniejszyć wykorzystanie amalgamatu stomatologicznego w leczeniu dentystycznym oraz promować przejście na rozwiązania niezawierające rtęci - a co za tym idzie - zapewnić pełną zgodność ze zmianami wprowadzonymi do rozporządzenia (UE) 2017/852 zgodnie z art. 1 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2024/1849 oraz zaktualizowany plan Irlandii Północnej dotyczący środków, jakie zamierza ona wdrożyć w celu stopniowego ograniczania stosowania amalgamatu stomatologicznego, który to plan Komisja otrzymała w 2019 r. w związku z art. 10 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/852.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1849 z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) 2017/852 w sprawie rtęci w odniesieniu do amalgamatu stomatologicznego i innych produktów z dodatkiem rtęci objętych ograniczeniami wywozowymi, przywozowymi oraz ograniczeniami produkcji (Dz.U. L, 2024/1849, 10.7.2024, ELI: http://data.europa.eu/ eli/reg/2024/1849/oj).
2 Umowa o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz.U. L 29 z 31.1.2020, s. 7) ("umowa o wystąpieniu").
3 Dz.U. L 29 z 31.1.2020, s. 1.
4 Protokół w sprawie Irlandii / Irlandii Północnej, zmieniony decyzją nr 1/2023 Wspólnego Komitetu ustanowionego na podstawie umowy o wystąpieniu, określany jest jako ramy windsorskie zgodnie ze wspólną deklaracją nr 1/2023 Unii i Zjednoczonego Królestwa (Dz.U. L 102 z 17.4.2023, s. 87).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/852 z dnia 17 maja 2017 r. w sprawie rtęci oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1102/2008 (Dz.U. L 137 z 24.5.2017, s. 1).
6 COM(2023)395 z 14.7.2024.
7 Konwencja z Minamaty w sprawie rtęci podpisana w dniu 10 października 2023 r., ostatnio zmieniona przez Konferencję Stron Konwencji z Minamaty w sprawie rtęci.
8 Decyzja nr 1/2023 Wspólnego Komitetu ustanowionego Umową o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej z dnia 24 marca 2023 r. w sprawie ustaleń dotyczących ram windsorskich (Dz.U. L 102 z 17.4.2023, s. 61).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.4675

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Zawiadomienie Komisji stosowanie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1849 w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) 2017/852 w sprawie rtęci w odniesieniu do amalgamatu stomatologicznego i innych produktów z dodatkiem rtęci objętych ograniczeniami wywozowymi, przywozowymi oraz ograniczeniami produkcji mającymi zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie w odniesieniu do Irlandii Północnej
Data aktu: 19/07/2024
Data ogłoszenia: 19/07/2024