(COM(2024) 14 final - 2024/0006(COD))(C/2024/4664)
(Dz.U.UE C z dnia 9 sierpnia 2024 r.)
Sprawozdawczyni: Sophia REISECKER
Doradczynie i doradcy |
Aline CONCHON (z ramienia Grupy II) Wolfgang GREIF (z ramienia sprawozdawczyni, Grupa II)
|
Wniosek o konsultację |
Parlament Europejski, 26.2.2024 Rada Unii Europejskiej, 29.2.2024
|
Podstawa prawna |
Art. 153 ust. 1 i 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej |
Sekcja odpowiedzialna |
Sekcja Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Obywatelstwa |
Data przyjęcia przez sekcję |
23.5.2024 |
Data przyjęcia na sesji plenarnej |
30.5.2024 |
Sesja plenarna nr |
588 |
Wynik głosowania (za/przeciw/wstrzymało się) |
130/100/11 |
1. Wnioski i zalecenia
1.1. Na podstawie istniejących opinii Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny (EKES) z zadowoleniem przyjmuje kroki legislacyjne podjęte przez Komisję Europejską w celu przeglądu dyrektywy 2009/38/WE 1 w odniesieniu do minimalnych norm dotyczących tworzenia europejskich rad zakładowych i zapewniania ich skutecznego działania.
1.2. Zgodnie z poprzednimi opiniami EKES-u odnotowuje cel, jakim jest zwiększenie skuteczności i wdrażania praw europejskich rad zakładowych, by zagwarantować pewność prawa poprzez doprecyzowanie kluczowych pojęć dyrektywy w sprawie europejskich rad zakładowych. Dotyczy to w szczególności definicji ponadnarodowości, odpowiednich zasobów dostępnych europejskim radom zakładowym, dostępu do wymiaru sprawiedliwości i zwiększenia zaangażowania państw członkowskich w zapewnianie skutecznych i wystarczająco odstraszających sankcji za naruszenia praw europejskich rad zakładowych.
1.3. EKES z zadowoleniem przyjmuje cele Komisji, jakimi są: przegląd standardu pod kątem skuteczniejszego i bardziej znaczącego procesu informowania pracowników i konsultowania się z nimi poprzez zaproponowanie uzupełnień do wymagań dodatkowych, zwiększenie częstotliwości regularnych posiedzeń europejskich rad zakładowych oraz wprowadzenie udzielania przez kierownictwo uzasadnionych odpowiedzi na opinie europejskich rad zakładowych. Odnotowuje także ugruntowanie roli przedstawicielek i przedstawicieli związków zawodowych jako wspierających ekspertów europejskich rad zakładowych.
1.4. EKES szczególnie popiera ważne poprawki dotyczące możliwości wypełniania obowiązków przez europejskie rady zakładowe i ich członków. Dotyczy to przede wszystkim zasobów zapewnianych przez kierownictwo, których szczegóły muszą zostać wspólnie określone w odpowiedniej umowie w sprawie europejskich rad zakładowych w odniesieniu do szkoleń, ekspertów i reprezentacji prawnej oraz planowanych wyjaśnień dotyczących poufności.
1.5. EKES zasadniczo popiera wniosek Komisji i zaznacza, że proponowany przegląd dyrektywy powinien zwiększyć rolę europejskich rad zakładowych jako narzędzi kultury dialogu społecznego w przedsiębiorstwach, która opiera się na zaufaniu, sprzyja konkurencyjności i wysokiej jakości miejsc pracy. Poniżej przedstawia jednak pewne zalecenia.
1.5.1. Aby zapewnić najwyższy możliwy poziom pewności prawa w odniesieniu do ponadnarodowego zakresu kompetencji europejskich rad zakładowych, motywy 12 i 16 obowiązującej dyrektywy w sprawie europejskich rad zakładowych powinny znajdować się w głównej części tekstu prawnego.
1.5.2. Idąc za zmianami w kulturze korporacyjnej, należy zmienić definicję "przedsiębiorstwa sprawującego kontrolę", tak aby zakresem dyrektywy objęte były również przedsiębiorstwa sprzedające towary lub świadczące usługi na podstawie umów franczyzowych lub licencyjnych.
1.5.3. Aby zagwarantować właściwą transpozycję i wdrożenie, Komisja musi korzystać ze skutecznych narzędzi monitorowania i wdrażania. Komisja mogłaby również rozważyć utworzenie grupy ekspertów wspierającej realizację tego procesu.
1.5.4. Z myślą o takich zagadnieniach jak zmiana klimatu, zmiany w zakresie demografii czy niedobór wykwalifikowanej siły roboczej warto rozszerzyć zakres tematów, którymi mają się zajmować europejskie rady zakładowe. Należy włączyć kwestie inwestycji, szkoleń, bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony danych i transformacji klimatycznej do dodatkowych wymagań dyrektywy, aby zachęcać do uwzględnienia ich w umowach w sprawie europejskich rad zakładowych. Ponadto trzeba przyznać europejskim radom zakładowym prawo do przedkładania własnych kwestii.
1.5.5. Jeśli chodzi o informacje przekazywane przez kierownictwo poufnie, EKES apeluje o przedstawienie dodatkowego wyjaśnienia, tak aby zagwarantować, że przedsiębiorstwa wywiązują się z zobowiązań prawnych oraz że członkowie europejskich rad zakładowych mogą wymieniać się informacjami z krajowymi lub lokalnymi związkami zawodowymi oraz przedstawicielami pracowników.
1.5.6. W celu ochrony istniejących, dobrze funkcjonujących europejskich rad zakładowych EKES wzywa do wyraźnego wskazania, że umowy w sprawie europejskich rad zakładowych zawarte przed przyjęciem dyrektywy mogą pozostać niezmienione, o ile zostanie to uzgodnione między europejską radą zakładową a centralnym kierownictwem, oraz że w związku z tym nie ma obowiązku renegocjowania "zwykłych" umów w sprawie europejskich rad zakładowych.
1.5.7. Aby zagwarantować standardy w przypadku renegocjacji umów w sprawie europejskich rad zakładowych zawartych przed przyjęciem dyrektywy, należy zastosować klauzulę o nieobniżaniu poziomu ochrony i utrzymać status quo do czasu zawarcia nowej umowy.
1.5.8. Aby sankcje za nieprzestrzeganie praw europejskich rad zakładowych były skuteczne i wystarczająco odstraszające, nałożony na państwa członkowskie obowiązek określenia odpowiednich kar finansowych powinien być proporcjonalny i oparty na odpowiednich kryteriach (np. wysokość kar proporcjonalna do całkowitych obrotów przedsiębiorstwa, podobnie jak sankcje określone w RODO).
1.5.9. Ponadto EKES popiera rozszerzenie prawa do wymagania sądowego nakazu tymczasowego zawieszenia decyzji przedsiębiorstwa do czasu prawidłowego zakończenia procesu informowania europejskich rad zakładowych i konsultowania się z nimi.
1.6. EKES wzywa organy legislacyjne do szybkiego przystąpienia do przeglądu dyrektywy w sprawie europejskich rad zakładowych zgodnie z propozycją Komisji, również z uwzględnieniem zaleceń zaproponowanych w niniejszej opinii.
2. Wstęp
2.1. Na podstawie istniejących opinii EKES z zadowoleniem przyjmuje kroki legislacyjne podjęte przez Komisję Europejską w celu przeglądu dyrektywy 2009/38/WE w odniesieniu do minimalnych norm dotyczących tworzenia europejskich rad zakładowych i zapewniania ich skutecznego działania 2 .
2.2. Wniosek Komisji będący odpowiedzią na odpowiednie rezolucje Parlamentu Europejskiego 3 można postrzegać jako wynik szeroko zakrojonego procesu dyskusji politycznych, obejmującego dwuetapowe konsultacje z partnerami społecznymi, podczas których wyrazili oni różne poglądy na temat konieczności przeglądu tej dyrektywy, co doprowadziło Komisję do podjęcia decyzji w sprawie unijnej inicjatywy ustawodawczej 4 .
2.3. Wniosek Komisji opiera się na kompleksowej ocenie i dogłębnych badaniach aktualnej sytuacji prawnej i praktyk funkcjonujących już europejskich rad zakładowych 5 . Zawiera merytoryczne propozycje doprecyzowań i zmian prawnych, a jednocześnie ma na celu dalszy rozwój szeroko akceptowanych pozytywnych skutków transgranicznego informowania pracowników i konsultowania się z nimi w przedsiębiorstwach, a także stałej konkurencyjności biznesowej europejskich przedsiębiorstw. Tym samym w opłacalny sposób przyczynia się do większych szans przedsiębiorstw na sukces na rynku, tworzy wartość dla nich samych i dla ogółu społeczeństwa, a jednocześnie skłania do lepszego podejmowania decyzji poprzez wzmocnienie wzajemnego zaufania pomiędzy kadrą zarządzającą a pracownikami.
2.4. EKES wypowiedział się w szeregu opinii przyjętych zdecydowaną większością głosów 6 i stwierdził, że:
- uznaje pozytywny wkład europejskich rad zakładowych w realizację na przestrzeni dziesięcioleci długoterminowych celów gospodarczych, społecznych i środowiskowych przedsiębiorstw, zwłaszcza w kontekście transformacji cyfrowej i ekologicznej;
- podkreśla potrzebę przyznania europejskim radom zakładowym większej roli w celu poprawy ich zdolności przewidywania zmian w przypadku przekształceń dużych przedsiębiorstw oraz w ponadnarodowych procesach restrukturyzacji; oraz
- wzywa zarazem do znacznego zwiększenia skuteczności i wdrażania praw europejskich rad zakładowych, usprawnień w obszarze sankcji za naruszenia praw europejskich rad zakładowych oraz ułatwienia lepszego dostępu do wymiaru sprawiedliwości.
2.5. Podobnie EKES odnotowuje z zadowoleniem fakt, że Komisja wykonała prawnie wiążące kroki w celu usunięcia wykrytych i sprawdzonych elementów, które można uznać za niedociągnięcia w istniejącej dyrektywie w sprawie europejskich rad zakładowych, aby:
- uniknąć nieuzasadnionego nierównego traktowania w procedurach informowania pracowników i konsultowania się z nimi na szczeblu ponadnarodowym;
- zagwarantować przedsiębiorstwom równe warunki działania poprzez zapewnienie jasności prawa w odniesieniu do kluczowych pojęć dyrektywy w sprawie europejskich rad zakładowych oraz poprzez usunięcie niespójności spowodowanych zbyt zróżnicowanymi krajowymi przepisami transponującymi, a także poprzez rozwiązanie problemu współistnienia różnych typów umów w sprawie europejskich rad zakładowych;
- zapewnić skuteczniejszy i bardziej znaczący proces informowania europejskich rad zakładowych i konsultowania się z nimi przed podjęciem przez przedsiębiorstwo decyzji w sprawach ponadnarodowych, bez uszczerbku dla obowiązków kierownictwa i w rozsądnych ramach czasowych;
- propagować bardziej wydajny i skuteczny sposób ustanawiania europejskich rad zakładowych, z uwzględnieniem równowagi płci; oraz by
- poprawić dostępność odpowiednich zasobów dla europejskich rad zakładowych i promować skuteczne egzekwowanie dyrektywy w celu poprawy zgodności.
2.6. W niniejszej opinii EKES wypowiada się przede wszystkim na temat zakresu, w jakim można osiągnąć cele określone przez Komisję w jej wniosku dotyczącym przeglądu obowiązujących przepisów, a także zamierza postawić pytania otwarte oraz przedstawić sugestie dotyczące służących temu uzupełnień lub zmian.
3. Uwagi ogólne do wniosku Komisji
3.1. EKES zgadza się z poglądem Komisji Europejskiej, że prawo pracowników do informacji i konsultacji w ramach przedsiębiorstw jest zapisane w Karcie praw podstawowych UE 7 . Prawa te muszą być kompleksowo i należycie wdrażane oraz skutecznie egzekwowane. Należy także poprawić ich skuteczność w prawie i praktyce. EKES wyraźnie podkreśla, że celem europejskich rad zakładowych jest ponadnarodowe informowanie pracowników i konsultowanie się z nimi. Nie są to natomiast organy służące negocjacjom lub współdecydowaniu.
3.2. EKES wzywa instytucje ustawodawcze do szybkiego kontynuowania procedury przeglądu dyrektywy w sprawie europejskich rad zakładowych w celu wdrożenia skutecznych ponadnarodowych praw do informacji i konsultacji, a jednocześnie zapewnienia wysokiej jakości procesu podejmowania decyzji w przedsiębiorstwach wielonarodowych objętych zakresem dyrektywy.
3.3. EKES jest przekonany, że dalszy rozwój dorobku socjalnego zgodny z wdrażaniem Europejskiego filaru praw socjalnych przyczyni się do pobudzenia infrastruktury demokratycznej w Europie.
3.4. EKES popiera dążenie Komisji do ustanowienia nowej normy skuteczniejszego i bardziej znaczącego procesu informowania pracowników i konsultowania się z nimi poprzez zaproponowanie istotnych uzupełnień do wymagań dodatkowych, jak również innych uzupełnień dotyczących częstotliwości regularnych posiedzeń europejskich rad zakładowych i obowiązków przedsiębiorstw w zakresie zapewnienia odpowiednich działań następczych w związku z opiniami europejskich rad zakładowych. Odnotowuje również uznanie roli przedstawicieli związków zawodowych jako ekspertek i ekspertów wspierających europejskie rady zakładowe oraz wyjaśnienie, że koszty pomocy prawnej powinny być uwzględnione w wydatkach operacyjnych ponoszonych przez kierownictwo, które mają zostać wspólnie określone w odpowiedniej umowie europejskiej rady zakładowej.
3.5. EKES uznaje również zamiar Komisji, by wyjaśnić obowiązki państw członkowskich w zakresie zapewnienia skutecznych i odstraszających sankcji poprzez przeniesienie tych zasadniczych wymagań z motywów do głównego tekstu prawnego dyrektywy. Powinno to sprzyjać skutecznemu egzekwowaniu dyrektywy.
3.6. EKES podkreśla, że informowanie pracowników i konsultowanie się z nimi na szczeblu europejskim i krajowym lub lokalnym to odrębne, ale powiązane procesy. Chociaż mogą one dotyczyć tego samego środka, na poszczególnych poziomach można by uwzględnić różne aspekty. Przegląd nie może zmieniać tego, że dyrektywa w sprawie europejskich rad zakładowych nie narusza przepisów prawa krajowego dotyczących informowania pracowników i konsultowania się z nimi na szczeblu lokalnym oraz że metody łączenia procedur krajowych i europejskich muszą być przewidziane w umowach w sprawie europejskich rad zakładowych w celu zapewnienia skuteczności, spójności i pewności prawa.
3.6.1. EKES z zadowoleniem przyjmuje zamiar Komisji, by wyjaśnić domniemanie ponadnarodowego charakteru kwestii objętych prawem do informacji i konsultacji europejskich rad zakładowych i wzywa do przeniesienia do głównego tekstu dyrektywy motywów 12 i 16 obecnej dyrektywy w sprawie europejskich rad zakładowych, w których określono ponadnarodowy zakres kompetencji europejskich rad zakładowych.
3.7. EKES popiera zamiar Komisji, by uściślić takie obszary dyrektywy jak: skuteczne informowanie pracowników i konsultowanie się z nimi, pojęcie ponadnarodowości, prawa członków europejskich rad zakładowych i ekspertów, zakres finansowania europejskich rad zakładowych, tworzenie specjalnych organów negocjacyjnych i udział w posiedzeniach nadzwyczajnych.
3.7.1. EKES w pełni popiera cel, jakim jest promowanie tworzenia europejskich rad zakładowych w przedsiębiorstwach o wymiarze ponadnarodowym i podkreśla potrzebę lepszego wsparcia dla wszystkich partnerów zaangażowanych w działania w tej dziedzinie. Włączenie większej liczby przedsiębiorstw w zakres dyrektywy w sprawie europejskich rad zakładowych przyczyni się do znacznego zwiększenia liczby europejskich rad zakładowych na jednolitym rynku i ich umocowania we wszystkich sektorach naszej gospodarki (handel, branża turystyczno-hotelarska itp.).
3.7.2. Aby nadążać za zmianami w kulturze korporacyjnej, EKES zaleca również zmianę definicji "przedsiębiorstwa sprawującego kontrolę" w art. 3, tak aby zakresem dyrektywy objęte były również przedsiębiorstwa sprzedające towary lub świadczące usługi na podstawie umów franczyzowych lub licencyjnych.
3.8. EKES ubolewa, że w przeciwieństwie do poprzednich dyrektyw w sprawie europejskich rad zakładowych wniosek Komisji nie zawiera już osobnego artykułu 8 , który przewidywałby ocenę prawidłowego wdrożenia zmienionych przepisów kilka lat po wejściu w życie, w tym mandat do przedstawienia odpowiednich propozycji dalszego rozwoju.
3.8.1. Aby zagwarantować właściwą transpozycję i wdrożenie, EKES apeluje, by Komisja korzystała ze skutecznych narzędzi monitorowania i wdrażania. Komisja powinna również rozważyć ustanowienie specjalnej grupy ekspertów składającej się z przedstawicielek i przedstawicieli europejskich partnerów społecznych, państw członkowskich i Komisji Europejskiej, w celu wspierania wdrażania dyrektywy.
4. Uwagi dotyczące konkretnych zmian we wniosku Komisji
4.1. Zakres tematów, którymi powinna zajmować się europejska rada zakładowa: Zgodnie z praktycznym doświadczeniem europejskich rad zakładowych tematy wchodzące w zakres informowania pracowników i konsultowania się z nimi nie powinny ograniczać się do istniejącego wykazu zawartego w wymaganiach dodatkowych. Obecna transformacja naszych społeczeństw, poddawana połączonemu oddziaływaniu zmiany klimatu, cyfryzacji, demografii i niedoborów umiejętności, wymaga intensywniejszego dialogu społecznego w przedsiębiorstwach wielonarodowych. Dialog społeczny powinien koncentrować się na tematach strategicznych, m.in. na inwestycjach, szkoleniach, bezpieczeństwie i higienie pracy, ochronie danych i transformacji klimatycznej.
4.1.1. EKES oczekuje, że kwestie te zostaną również uwzględnione w wymaganiach dodatkowych zmienionej dyrektywy w sprawie europejskich rad zakładowych oraz że europejskie rady zakładowe uzyskają prawo do zgłaszania własnych kwestii. Aby jednak uwzględnić specyficzną sytuację konkretnych przedsiębiorstw, EKES zachęca również zainteresowanych partnerów do wskazania tematów, które należy uwzględnić w każdej umowie w sprawie europejskich rad zakładowych.
4.2. Propozycje służące zapewnieniu skutecznego informowania pracowników i konsultowania się z nimi: EKES rozumie, że celem doprecyzowania informacji jest ich terminowe przekazywanie, co zasadniczo powinno odbywać się na posiedzeniach plenarnych. EKES z zadowoleniem przyjmuje zaproponowany nowy wymóg, aby opinie wyrażane w procesie konsultacyjnym przez europejskie rady zakładowe otrzymywały uzasadnioną pisemną odpowiedź od centralnego kierownictwa, zanim przedsiębiorstwo podejmie decyzję w sprawie danych środków. Wymóg ten, który istnieje już w wielu funkcjonujących europejskich radach zakładowych, musi pozostawać bez uszczerbku dla obowiązków kierownictwa i być realizowany w rozsądnym terminie. Odpowiednie procesy informowania pracowników i konsultowania się z nimi można określić w indywidualnych umowach w sprawie europejskich rad zakładowych.
4.3. Liczba posiedzeń europejskich rad zakładowych: EKES z zadowoleniem przyjmuje to, że Komisja wspiera rozszerzanie dialogu społecznego z europejskimi radami zakładowymi, proponując w wymaganiach dodatkowych dwa posiedzenia (zamiast jednego) między europejskimi radami zakładowymi a centralnym kierownictwem rocznie. Dzięki temu co najmniej dwa regularne posiedzenia stałyby się normą dla ustanowionych europejskich rad zakładowych.
4.4. Udostępnienie odpowiednich zasobów europejskim radom zakładowym: EKES popiera poprawki dotyczące zdolności europejskich rad zakładowych i ich członków do wypełniania ich obowiązków. W szczególności dotyczy to konieczności zapewnienia przez kierownictwo zasobów na szkolenia, wiedzę ekspercką (w tym zapewnianą przez kompetentną, uznaną organizację związkową na szczeblu wspólnotowym), zastępstwa prawnego oraz możliwości współpracy z lokalnymi przedstawicielami pracowników lub, w przypadku ich braku, z wszystkimi pracownikami. Koszty te można by zgłaszać kierownictwu z wyprzedzeniem, aby umożliwić odpowiednie planowanie.
4.5. Propagowanie europejskich rad zakładowych charakteryzujących się lepszą równowagą płci: EKES z zadowoleniem przyjmuje wezwanie Komisji do możliwie najszerszego uwzględnienia równowagi płci w składzie europejskich rad zakładowych. Wyznaczając ambitny cel, Komisja wysyła ważny sygnał, że kobietom należy zapewnić równą rolę w dialogu społecznym.
4.6. Dostęp do wymiaru sprawiedliwości: EKES przyjmuje do wiadomości propozycje Komisji mające na celu zapewnienie wszystkim osobom uprawnionym na mocy dyrektywy możliwości i zdolności egzekwowania ich praw. Z zadowoleniem więc przyjmuje uwypuklenie spoczywającego na państwach członkowskich obowiązku zapewnienia skutecznych środków prawnych i dostępu do wymiaru sprawiedliwości oraz sprawowanego nadzoru nad przestrzeganiem tego obowiązku. EKES odnotowuje podejście Komisji do alternatywnych metod rozwiązywania sporów. Podejście Komisji przewiduje, że takie mechanizmy nie mogą uniemożliwiać kierowania spraw do sądu czy trybunału. EKES zauważa, że różne państwa członkowskie opracowały alternatywne mechanizmy rozstrzygania sporów oparte na doświadczeniach z istniejących mechanizmów mediacji i postępowania pojednawczego w sporach między partnerami społecznymi. Przy poszanowaniu takich krajowych systemów procedur wcześniejszego pozasądowego rozstrzygania sporów należy zadbać o to, aby nie naruszało to dostępu do wymiaru sprawiedliwości gwarantowanego przez prawa podstawowe (art. 47 Karty praw podstawowych).
4.7. Kary i środki mające na celu poprawę egzekwowania prawa: Jak wykazano w szeregu badań i ocenach Komisji, w kilku państw członkowskich kary za nieprzestrzeganie praw europejskich rad zakładowych okazały się nieskuteczne, nieproporcjonalne i niewystarczająco odstraszające. EKES z zadowoleniem przyjmuje nałożony na państwa członkowskie obowiązek określenia, zgodnie z art. 153 TFUE, odpowiednich sankcji finansowych, które powinny być skuteczne, wystarczająco odstraszające i proporcjonalne oraz powinny uwzględniać wielkość i finanse przedsiębiorstwa.
4.7.1. EKES wzywa do wprowadzenia proporcjonalnych kar w oparciu o odpowiednie kryteria (np. całkowite obroty przedsiębiorstwa). Powinny one być porównywalne z sankcjami określonymi w innych niedawno przyjętych przepisach UE 9 . Ponadto EKES popiera rozszerzenie prawa do wymagania sądowego nakazu w celu tymczasowego zawieszenia decyzji przedsiębiorstwa do czasu prawidłowego zakończenia procesu informowania europejskich rad zakładowych i konsultowania się z nimi. Taką metodę stosuje się w niektórych państwach.
4.8. Usunięcie wyłączeń i dostosowanie istniejących umów: Szereg tzw. dobrowolnych umów w sprawie europejskich rad zakładowych zawartych na mocy art. 13 pierwotnej dyrektywy 94/45/WE w sprawie europejskich rad zakładowych lub zawartych bądź zmienionych w okresie przejściowym po przyjęciu przekształconej dyrektywy 2009/38/WE funkcjonuje prawidłowo - ale niestety nie wszystkie. Nie ma już uzasadnienia dla wyłączenia około 260 europejskich rad zakładowych utworzonych na podstawie umów zawartych przed przyjęciem dyrektywy z możliwości stosowania norm określonych w prawodawstwie europejskim, prawie 30 lat po jego przyjęciu.
4.8.1. Przy wprowadzaniu przepisów, zgodnie z którymi wszystkie umowy mogłyby zostać objęte nowymi normami, zdaniem EKES-u należy koniecznie chronić dobrze funkcjonujące europejskie rady zakładowe poprzez zadbanie o to, by wprowadzane zmiany nie były automatycznie obowiązkowe i by istniejące przepisy wykraczające poza zmieniony załącznik I do umów w sprawie europejskich rad zakładowych zawartych przed przyjęciem dyrektywy mogły pozostać niezmienione, o ile zostało to uzgodnione pomiędzy europejską radą zakładową a centralnym kierownictwem, oraz by istniejące umowy nadal miały zastosowanie na mocy krajowych przepisów transpozycyjnych. W przypadku renegocjacji umów w sprawie europejskich rad zakładowych zawartych przed przyjęciem dyrektywy należy zastosować klauzulę o nieobniżaniu poziomu ochrony i utrzymać status quo do czasu zawarcia nowej umowy. EKES wzywa także Komisję do wyraźnego doprecyzowania, że nie ma obowiązku renegocjowania "zwykłych" umów w sprawie europejskich rad zakładowych (zawieranych zgodnie z art. 5 i 6 poprzednich dyrektyw w sprawie europejskich rad zakładowych), do których automatycznie będzie miała zastosowanie zmieniona dyrektywa.
4.9. Propozycje dotyczące klauzul poufności: EKES uważa za pomocne nałożenie na kierownictwo obowiązku informowania europejskich rad zakładowych w każdym przypadku o powodach uzasadniających poufność udostępnianych informacji. Niezbędne są środki gwarantujące, że podstawowe prawa do informacji i konsultacji nie zostaną naruszone przez nieuzasadnione ograniczenia w zakresie przekazywania informacji. Należy zapewnić zarówno prawidłowe informowanie przedstawicieli pracowników, jak i konsultowanie się z nimi, a także możliwość skutecznego podejmowania decyzji przez przedsiębiorstwo oraz zachowanie uzasadnionej poufności w trakcie całego procesu.
4.10. Komitet wzywa do zapewnienia dodatkowej przejrzystości poprzez włączenie przepisu, zgodnie z którym członkowie europejskich rad zakładowych mogą udostępniać informacje krajowym lub lokalnym związkom zawodowym lub przedstawicielom pracowników w celu wypełnienia swoich obowiązków w zakresie kontaktowania się z lokalnymi przedstawicielami. W tym wyjaśnieniu należy wziąć pod uwagę fakt, że podejmowane przez kierownictwo decyzje dotyczące poufności informacji mogą wymagać zapewnienia przestrzegania przez przedsiębiorstw odpowiednich przepisów. Wszelkie ujawnianie i udostępnianie informacji poufnych stronom trzecim podlega warunkom i ograniczeniom określonym w przepisach unijnych i krajowych.
Bruksela, dnia 30 maja 2024 r