(C/2024/4577)Język postępowania: duński
(Dz.U.UE C z dnia 29 lipca 2024 r.)
Strony
Wnoszący odwołanie: Królestwo Danii (przedstawiciele: C. Maertens, pełnomocnik, którego wspierali R. Holdgaard i J. Pin- borg, advokaten)
Pozostali uczestnicy strona postępowania: Komisja Europejska, Królestwo Belgii, Republika Federalna Niemiec, Wielkie Księstwo Luksemburga
Żądania wnoszącego odwołanie
Wnoszący odwołanie wnosi do Trybunału o:
- uchylenie wyroku Sądu z dnia 28 lutego 2024 r. w sprawie T-364/20 Królestwo Danii przeciwko Komisji;
- tytułem żądania głównego, stwierdzenie nieważności art. 2 decyzji Komisji Europejskiej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie pomocy państwa SA.39078-2019/C (ex 2014/N)(1) w zakresie, w jakim Komisja stwierdziła w nim, że "the measures consisting of capital injections and a combine of State loans and State Guarantees in favour of Femern A/S, which Denmark at least partially put into effect unlawfully, constitute State aid within the meaning of Article 107 1 of the Treaty on the Functioning of the European Union" oraz o obciążenie Komisji kosztami postępowania;
- tytułem żądania ewentualnego - przekazanie sprawy Sądowi do ponownego rozpoznania i orzeczenie, że rozstrzygnięcie o kosztach nastąpi w orzeczeniu kończącym postępowanie w sprawie.
Zarzuty i główne argumenty
Zarzut pierwszy: Sąd miał dopuścić się naruszenia prawa, dokonując zbyt zawężającej wykładni pojęcia wykonywania władzy publicznej i nie sprawdzając, w pkt 43-65 i 75-91 zaskarżonego wyroku, czy Komisja dokonała wymaganej całościowej oceny ze względu na to, że nie przeprowadził prawidłowej, opartej o art. 107 ust. 1 TFUE, kontroli oceny Komisji dotyczącej kwestii tego, czy działalność prowadzona przez Femern A/S wchodzi w zakres wykonywania władzy publicznej, co podniósł rząd duński w skardze do Sądu. Taka ocena wymaga przeprowadzenia konkretnej i całościowej oceny kwestii tego, czy, ze względu na swój charakter, przedmiot i zasady, według jakich jest prowadzona, działalność ta wchodzi w zakres wykonywania władzy publicznej.
Zarzut drugi: Sąd miał dopuścić się naruszenia prawa, nie sprawdzając, czy Komisja dokonała wymaganej całościowej oceny kwestii tego, czy działalność Femern A/S stanowi, w całości lub w części, działalność o charakterze niegospodarczym. Nawet jeśli nie można uznać, że działalność Femern A/S wchodzi w zakres wykonywania władzy publicznej, Sąd w pkt 145-164 zaskarżonego wyroku dopuścił się naruszenia prawa, nie sprawdzając, czy Komisja dokonała wymaganej przez orzecznictwo całościowej oceny tej działalności w celu ustalenia, czy nie ma ona w całości lub w części gospodarczego charakteru, co podniósł rząd duński w skardze do Sądu.
Zarzut trzeci: Sąd miał dopuścić się naruszenia prawa dokonując oceny, zgodnie z którą Femern A/S już na etapie budowy prowadzi konkurencyjną działalność gospodarczą. W ramach rozpatrywania zarzutu trzeciego, zgodnie z którym, nawet jeśli działalności prowadzonej przez Femern A/S nie można uznać za wykonywanie władzy publicznej lub inną działalność niemającą charakteru gospodarczego, Sąd w pkt 176-208 zaskarżonego wyroku dopuścił się naruszenia prawa, nie weryfikując oceny Komisji, zgodnie z którą już na etapie budowy Femern A/S prowadzi działalność gospodarczą, z tego tylko powodu, że instytucja ta uznała, iż Femern A/S prowadzi działalność gospodarczą na etapie eksploatacji.