Sprawa C-261/24, Alizeu Eolian: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Curtea de Apel Bucureşti (Romania) w dniu 12 kwietnia 2024 r. - Alizeu Eolian SA/Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, DGRFP București - Administrația Fiscală pentru Contribuabili Mijlocii București, DGRFP Bucureşti - Administraţia Sector 4 a Finanţelor Publice, Ministerul Finanţelor - Direcţia Generală de Soluţionare a Contestaţiilor

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Curtea de Apel Bucureşti (Romania) w dniu 12 kwietnia 2024 r. - Alizeu Eolian SA/Agenț ia Naț ională de Administrare Fiscală, DGRFP Bucureș ti - Administraț ia Fiscală pentru Contribuabili Mijlocii Bucureș ti, DGRFP Bucureș ti - Administraț ia Sector 4 a Finanț elor Publice, Ministerul Finanț elor - Direcț ia Generală de Soluț ionare a Contestaț iilor
(Sprawa C-261/24, Alizeu Eolian)

(C/2024/4572)

Język postępowania: rumuński

(Dz.U.UE C z dnia 29 lipca 2024 r.)

Sąd odsyłający

Curtea de Apel Bucureș ti

Strony w postępowaniu głównym

Strona skarżąca: Alizeu Eolian SA

Druga strona postępowania: Agenț ia Naț ională de Administrare Fiscală, DGRFP Bucureș ti - Administraț ia Fiscală pentru Contribuabili Mijlocii Bucureș ti, DGRFP Bucureș ti - Administraț ia Sector 4 a Finanț elor Publice, Ministerul Finanț elor - Direcț ia Generală de Soluț ionare a Contestaț iilor

Pytania prejudycjalne

1) Czy postanowienia art. 107 i 108 TFUE należy interpretować w ten sposób, że przepis prawa krajowego, który pod- daje opodatkowaniu tylko niektórych wytwórców energii elektrycznej, jak tych [wytwarzających energię] ze źródeł odnawialnych, [a] nie wszystkich wytwórców energii elektrycznej, stanowi pomoc państwa przyznaną podmiotom zwolnionym, podlegającą obowiązkowi zgłoszenia?

2) Czy przepisy art. 3 ust. 1 i 4, art. 9 ust. 2, a także art. 58 lit. b)-d) dyrektywy 2019/944 1  i art. 3 lit. f), g), i) i n) rozporządzenia 2019/943 2 , zgodnie z którymi państwa członkowskie mają obowiązek zagwarantowania jednakowych i wolnych od dyskryminacji warunków wytwórcom energii elektrycznej, należy interpretować w ten sposób, że stoją ona na przeszkodzie uregulowaniu krajowemu, które nakłada dodatkowy podatek jedynie na określonych wytwórców energii elektrycznej, w tym tych [wytwarzających energię] ze źródeł odnawialnych, wyłączając z obowiązku uiszczania podatku określone kategorie wytwórców, choć wszyscy wytwórcy energii elektrycznej znajdują się w podobnej sytuacji, biorąc pod uwagę między innymi podobne dochody uzyskiwane ze sprzedaży energii elektrycznej?

3) Czy przepisy art. 49, 56 i 63 TFUE i art. 17 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej należy interpretować w ten sposób, że stoją one na przeszkodzie uregulowaniu krajowemu, które nakłada dyskryminujący podatek w nadmiernej wysokości wyłącznie na niektórych wytwórców energii elektrycznej (w tym tych [wytwarzających energię] ze źródeł odnawialnych), z wyłączeniem innych kategorii wytwórców?

4) Czy, przed rozporządzeniem 2022/1854 3 , dyrektywę 2019/944 i rozporządzenie 2019/943 należy interpretować w ten sposób, że stoją one na przeszkodzie przepisowi prawa krajowego, którego skutkiem jest ustalanie ceny sprzedaży/ograniczenie swobody ustalania ceny sprzedaży?

5) Czy zasady ostrożności, działania zapobiegawczego, usuwania zanieczyszczeń u źródła i zasada "zanieczyszczający płaci", a także [art. 2 ust. 1 i 2] i art. 4 rozporządzenia 2021/1119 4  w związku z art. 191 ust. 2 TFUE oraz z art. 3 ust. 1, 3 i 4 dyrektywy 2018/2001 5 , która reguluje cele neutralności klimatycznej na poziomie Unii Europejskiej, należy interpretować w ten sposób, że stoją one na przeszkodzie ustawodawstwu krajowemu, które podważa europejskie cele związane z osiągnięciem neutralności klimatycznej i politykę Unii Europejskiej w zakresie opodatkowania energii? W przypadku udzielenia odpowiedzi twierdzącej, jakimi kryteriami należy się kierować przy ustalaniu takiego podatku, aby określone powyżej zasady były przestrzegane?

6) Czy przepisy art. 401 dyrektywy 2006/112/WE 6  należy interpretować w ten sposób, że stoją one na przeszkodzie przepisowi prawa krajowego, takiemu jak ten ustanowiony w OUG nr 27/2022, który wprowadza podatek obrotowy od dochodu uzyskiwanego ze sprzedaży energii elektrycznej?

1 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/944 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej oraz zmieniająca dyrektywę 2012/27/UE (Dz.U. 2019, L 158, s. 125).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/943 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie rynku wewnętrznego energii elektrycznej (Dz.U. 2019, L 158, s. 54).
3 Rozporządzenie (UE) 2022/1854 w sprawie interwencji w sytuacji nadzwyczajnej w celu rozwiązania problemu wysokich cen energii (Dz.U. 2022, L 261I, s. 1).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1119 z dnia 30 czerwca 2021 r. w sprawie ustanowienia ram na potrzeby osiągnięcia neutralności klimatycznej i zmiany rozporządzeń (WE) nr 401/2009 i (UE) 2018/1999 (Europejskie prawo o klimacie) (Dz.U. 2021, L 243, s. 1).
5 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych (Dz.U. 2018, L 328, s. 82).
6 Dyrektywa Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. 2006, L 347, s. 1).

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.4572

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-261/24, Alizeu Eolian: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Curtea de Apel Bucureşti (Romania) w dniu 12 kwietnia 2024 r. - Alizeu Eolian SA/Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, DGRFP București - Administrația Fiscală pentru Contribuabili Mijlocii București, DGRFP Bucureşti - Administraţia Sector 4 a Finanţelor Publice, Ministerul Finanţelor - Direcţia Generală de Soluţionare a Contestaţiilor
Data aktu: 29/07/2024
Data ogłoszenia: 29/07/2024