[Sprawa C-411/23 1 , D. (Wada konstrukcyjna silnika)](Odesłanie prejudycjalne - Transport lotniczy - Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 - Artykuł 5 ust. 3 - Odszkodowanie dla pasażerów w przypadku dużego opóźnienia lub odwołania lotu - Zwolnienie z obowiązku odszkodowania - Nadzwyczajne okoliczności - Racjonalne środki zapobiegawcze - Usterki techniczne spowodowane ukrytą wadą konstrukcyjną - Wada konstrukcyjna silnika statku powietrznego - Obowiązek dysponowania przez przewoźnika lotniczego zastępczymi statkami powietrznymi)
(C/2024/4569)
Język postępowania: polski
(Dz.U.UE C z dnia 29 lipca 2024 r.)
Sąd odsyłający
Sąd Okręgowy w Warszawie
Strony w postępowaniu głównym
Strona powodowa: D. S.A.
Strona pozwana: P. S.A.
Sentencja
1) Artykuł 5 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylającego rozporządzenie (EWG) nr 295/91
należy interpretować w ten sposób, że:
wykrycie ukrytej wady konstrukcyjnej silnika samolotu, który miał wykonać lot, jest objęte pojęciem "nadzwyczajnych okoliczności" w rozumieniu tego przepisu, nawet jeśli przewoźnik lotniczy został poinformowany o istnieniu wady tego rodzaju przez producenta silnika kilka miesięcy przed danym lotem.
2) Artykuł 5 ust. 3 rozporządzenia nr 261/2004
należy interpretować w ten sposób, że:
tytułem "wszelkich racjonalnych środków", jakie przewoźnik lotniczy jest zobowiązany podjąć, aby uniknąć wystąpienia i skutków "nadzwyczajnej okoliczności" w rozumieniu tego przepisu, takiej jak wykrycie ukrytej wady konstrukcyjnej silnika w jednej z jego maszyn, może on zastosować środek zapobiegawczy polegający na utrzymaniu w gotowości floty zastępczych statków powietrznych, pod warunkiem że środek ten pozostaje technicznie i ekonomicznie wykonalny w świetle możliwości przewoźnika w odnośnym momencie.