[Sprawa C-385/23 1 , Finnair (Wada konstrukcyjna wskaźnika poziomu paliwa)](Odesłanie prejudycjalne - Transport lotniczy - Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 - Artykuł 5 ust. 3 - Odszkodowanie dla pasażerów w przypadku dużego opóźnienia lub odwołania lotu - Zwolnienie z obowiązku odszkodowania - Nadzwyczajne okoliczności - Usterki techniczne spowodowane ukrytą wadą konstrukcyjną ujawnioną przez producenta po odwołaniu lotu - System pomiaru ilości paliwa statku powietrznego)
Język postępowania: fiński
(C/2024/4568)
(Dz.U.UE C z dnia 29 lipca 2024 r.)
Sąd odsyłający
Korkein oikeus
Strony w postępowaniu głównym
Strona powodowa: Matkustaja A
Strona pozwana: Finnair Oyj
Sentencja
Artykuł 5 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylającego rozporządzenie (EWG) nr 295/91
należy interpretować w ten sposób, że:
wystąpienie niespodziewanej i niemającej precedensu usterki technicznej, która dotyczy nowego modelu statku powietrznego niedawno oddanego do użytku i która skutkuje odwołaniem lotu przez przewoźnika lotniczego, jest objęte pojęciem "nadzwyczajnych okoliczności" w rozumieniu tego przepisu, jeżeli producent tego statku powietrznego uznaje po tym odwołaniu, że usterka ta była spowodowana ukrytą wadą konstrukcyjną dotyczącą wszystkich statków powietrznych tego samego typu i mającą wpływ na bezpieczeństwo lotu.