Streszczenie decyzji Komisji z dnia 29 kwietnia 2024 r. dotyczące decyzji na podstawie art. 17 rozporządzenia (UE) 2022/1925 (Sprawa DMA.100047 - APPLE - IPADOS) (notyfikowana jako dokument C(2024) 2500 final)

Streszczenie decyzji Komisji
z dnia 29 kwietnia 2024 r.
dotyczące decyzji na podstawie art. 17 rozporządzenia (UE) 2022/1925
(Sprawa DMA.100047 - APPLE - IPADOS)

(notyfikowana jako dokument C(2024) 2500 final)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(C/2024/4374)

(Dz.U.UE C z dnia 4 lipca 2024 r.)

W dniu 29 kwietnia 2024 r. Komisja przyjęła decyzję na podstawie art. 17 rozporządzenia (UE) 2022/1925. Zgodnie z przepisami art. 44 rozporządzenia (UE) 2022/1925 ("akt o rynkach cyfrowych") 1  Komisja podaje niniejszym do wiadomości nazwy stron oraz zasadniczą treść decyzji, wraz z informacjami na temat wszelkich nałożonych kar, uwzględniając jednak uzasadnione prawo przedsiębiorstw do ochrony ich tajemnic handlowych.

1. WPROWADZENIE

(1) 5 września 2023 r., w następstwie powiadomienia dokonanego przez Apple Inc. ("Apple") 3 lipca 2023 r. zgodnie

z art. 3 ust. 3 aktu o rynkach cyfrowych, Komisja przyjęła decyzję o wskazaniu Apple jako strażnika dostępu na podstawie art. 3 ust. 4 aktu o rynkach cyfrowych w odniesieniu do następujących podstawowych usług platformowych: (i) usługi pośrednictwa internetowego App Store, (ii) systemu operacyjnego iOS oraz (iii) przeglądarki internetowej Safari. W momencie powiadomienia przez Apple podstawowa usługa platformowa w postaci systemu operacyjnego iPadOS nie osiągnęła jednak progów ilościowych określonych w art. 3 ust. 2 lit. b) i c) aktu o rynkach cyfrowych.

(2) 5 września 2023 r. Komisja rozpoczęła badanie rynku na podstawie art. 16 ust. 1 i art. 17 ust. 1 aktu o rynkach

cyfrowych (decyzja C(2023)6076), aby ocenić, czy Apple należy wskazać jako strażnika dostępu, zgodnie z art. 3 ust. 8 aktu o rynkach cyfrowych, w odniesieniu do jego podstawowej usługi platformowej - systemu operacyjnego iPadOS. 13 grudnia 2023 r. Komisja przekazała firmie Apple wstępne ustalenia, zgodnie z którymi Apple należy wskazać jako strażnika dostępu w odniesieniu do iPadOS zgodnie z art. 3 ust. 8 aktu o rynkach cyfrowych. Po uzyskaniu dostępu do akt 17 stycznia 2024 r. Apple odpowiedziało na wstępne ustalenia Komisji.

2. RAMY PRAWNE

(3) W akcie o rynkach cyfrowych ustanowiono zestaw wąsko zdefiniowanych i obiektywnych kryteriów, które pozwalają zakwalifikować dużą platformę internetową jako strażnika dostępu w odniesieniu do co najmniej jednej świadczonej przez nią podstawowej usługi platformowej.

(4) Na wstępie Komisja ma rozróżnić poszczególne usługi świadczone przez przedsiębiorstwo i określić, które z tych usług kwalifikują się jako podstawowe usługi platformowe. Istotnym kryterium kwalifikacji i określenia zakresu podstawowej usługi platformowej jest cel, do jakiego usługa jest wykorzystywana przez użytkowników końcowych lub biznesowych bądź przez obie te grupy użytkowników.

(5) Następnie zgodnie z art. 3 ust. 1 aktu o rynkach cyfrowych Komisja wskazuje dane przedsiębiorstwo jako strażnika dostępu w odniesieniu do świadczonej przez nie podstawowej usługi platformowej, jeżeli spełnia ono łącznie trzy wymogi, mianowicie:

a) wywiera znaczący wpływ na rynek wewnętrzny;

b) świadczy podstawową usługę platformową będącą ważnym punktem dostępu, za pośrednictwem którego użytkownicy biznesowi docierają do użytkowników końcowych oraz

c) zajmuje ugruntowaną i trwałą pozycję w zakresie prowadzonej przez siebie działalności lub można przewidzieć, że zajmie taką pozycję w niedalekiej przyszłości.

(6) W art. 3 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych określono domniemanie, że wymogi te są spełnione w przypadku osiągnięcia pewnych progów ilościowych, w szczególności dotyczących rocznego obrotu przedsiębiorstwa lub jego kapitalizacji rynkowej, a także liczby użytkowników końcowych i biznesowych, którzy korzystali z danej podstawowej usługi platformowej w każdym z trzech ostatnich lat obrotowych. Jeżeli jednak przedsiębiorstwo nie osiąga poszczególnych progów ilościowych, nie można uznać go za strażnika dostępu w odniesieniu do świadczonych przez nie podstawowych usług platformowych.

(7) Niezależnie od wspomnianych progów, jeżeli przedsiębiorstwo spełnia każdy z wymogów określonych w art. 3 ust. 1 aktu o rynkach cyfrowych w odniesieniu do danej podstawowej usługi platformowej, Komisja wskazuje je po przeprowadzeniu oceny jakościowej zgodnie z art. 3 ust. 8 aktu o rynkach cyfrowych. W tym celu Komisja może uwzględnić niektóre lub wszystkie z następujących elementów:

a) wielkość przedsiębiorstwa, w tym jego obrót i kapitalizację rynkową;

b) liczbę użytkowników biznesowych korzystających z podstawowej usługi platformowej przedsiębiorstwa w celu dotarcia do użytkowników końcowych oraz liczbę użytkowników końcowych;

c) efekty sieciowe i korzyści tego przedsiębiorstwa wynikające z dostępu do danych;

d) wszelkie korzyści skali i zakresu odnoszone przez to przedsiębiorstwo;

e) uzależnienie użytkowników biznesowych i użytkowników końcowych od podstawowej usługi platformowej przedsiębiorstwa, w tym koszty zmiany dostawcy i mechanizmy behawioralne ograniczające zdolność użytkowników biznesowych i użytkowników końcowych do zmiany dostawcy lub do korzystania z wielu platform;

f) strukturę korporacyjną mającą formę konglomeratu lub strukturę zintegrowaną pionowo tego przedsiębiorstwa lub

g) inne cechy strukturalne działalności lub usług tego przedsiębiorstwa.

(8) Zgodnie z art. 17 ust. 1 aktu o rynkach cyfrowych Komisja może przeprowadzić badanie rynku w celu ustalenia, czy przedsiębiorstwo świadczące podstawową usługę platformową powinno zostać wskazane jako strażnik dostępu na podstawie art. 3 ust. 8 aktu o rynkach cyfrowych, lub w celu zidentyfikowania podstawowych usług platformowych, które należy wymienić w decyzji o wskazaniu zgodnie z art. 3 ust. 9 aktu o rynkach cyfrowych.

3. OCENA KOMISJI

(9) Po przeprowadzeniu przez Komisję oceny jakościowej na podstawie art. 3 ust. 8 aktu o rynkach cyfrowych, w oparciu o dowody zgromadzone przez Komisję podczas badania rynku i informacje, którymi dysponuje, Komisja wskazuje Apple jako strażnika dostępu w odniesieniu do świadczonej przez to przedsiębiorstwo podstawowej usługi plat- formowej - systemu operacyjnego iPadOS.

(10) Komisja opiera swoje wnioski na następujących ustaleniach.

(11) Po pierwsze, Komisja uważa, że iPadOS kwalifikuje się jako system operacyjny zgodnie z art. 2 pkt 10 aktu o rynkach cyfrowych i stanowi podstawową usługę platformową odrębną od innych podstawowych usług platformowych w postaci systemu operacyjnego świadczonych przez Apple.

(12) Po drugie, Komisja twierdzi, że Apple ma znaczący wpływ na rynek wewnętrzny w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. a) aktu o rynkach cyfrowych. W szczególności Komisja stwierdziła, że firma Apple spełnia wszystkie progi ilościowe określone w art. 3 ust. 2 lit. a), ponieważ zgłosiła obrót znacznie przekraczający kwotę 7,5 mld EUR w każdym z trzech lat obrotowych poprzedzających badanie rynku (2020, 2021 i 2022 r.) w całej Unii oraz średnią kapitalizację rynkową przekraczającą 75 mld EUR w 2022 r.

(13) Po trzecie, Komisja uważa, że iPadOS stanowi ważny punkt dostępu dla użytkowników biznesowych umożliwiający dotarcie do użytkowników końcowych zgodnie z art. 3 ust. 1 lit. b) aktu o rynkach cyfrowych. W szczególności iPa- dOS ma dużą liczbę użytkowników biznesowych i końcowych, ma duże znaczenie handlowe dla użytkowników biznesowych jako punkt dostępu do bazy klientów o wysokiej gotowości do płacenia, wykazuje efekt uzależnienia zarówno w odniesieniu do użytkowników końcowych, jak i biznesowych, a Apple korzysta z efektów sieciowych i odnosi korzyści skali w odniesieniu do iPadOS.

(14) Po czwarte, Komisja uważa, że Apple zajmuje ugruntowaną i trwałą pozycję w odniesieniu do iPadOS w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. c) aktu o rynkach cyfrowych. W szczególności iPadOS jest jednym z dwóch wiodących systemów operacyjnych dla tabletów w Unii od ponad 10 lat i oczekuje się, że liczba użytkowników końcowych i biznesowych systemu iPadOS, która już jest znaczna, będzie nadal rosła w nadchodzących latach.

4. WNIOSKI

(15) Z powodów określonych powyżej decyzja zamyka badanie rynku wszczęte decyzją C(2023)6076 z dnia 5 września 2023 r. w odniesieniu do podstawowej usługi platformowej firmy Apple, systemu operacyjnego iPadOS i zmienia decyzję Komisji C(2023)6100 z dnia 5 września 2023 r., w której Apple wskazano jako strażnika dostępu na podstawie art. 3 aktu o rynkach cyfrowych, dodając w art. 2 tej decyzji następujący punkt: "d) system operacyjny iPadOS firmy Apple".

(16) W związku z tym wymienione poniżej podstawowe usługi platformowe firmy Apple uważa się za ważny punkt dostępu dla użytkowników biznesowych, za pośrednictwem którego docierają oni do użytkowników końcowych, w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) aktu o rynkach cyfrowych:

(a) usługę pośrednictwa internetowego App Store,

(b) system operacyjny iOS,

(c) przeglądarkę internetową Safari oraz

(d) system operacyjny iPadOS.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/1925 z dnia 14 września 2022 r. w sprawie kontestowalnych i uczciwych rynków w sektorze cyfrowym oraz zmiany dyrektyw (UE) 2019/1937 i (UE) 2020/1828 (akt o rynkach cyfrowych) (Dz.U. L 265 z 12.10.2022, s. 1).

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.4374

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie decyzji Komisji z dnia 29 kwietnia 2024 r. dotyczące decyzji na podstawie art. 17 rozporządzenia (UE) 2022/1925 (Sprawa DMA.100047 - APPLE - IPADOS) (notyfikowana jako dokument C(2024) 2500 final)
Data aktu: 29/04/2024
Data ogłoszenia: 04/07/2024