Streszczenie decyzji Komisji z dnia 13 maja 2024 r. dotyczące decyzji na podstawie art. 3 rozporządzenia (UE) 2022/1925 (Sprawa DMA.100019 - BOOKING - ONLINE INTERMEDIATION SERVICES - VERTICALS) (notyfikowana jako dokument C(2024) 3176 final)

Streszczenie decyzji Komisji
z dnia 13 maja 2024 r.
dotyczące decyzji na podstawie art. 3 rozporządzenia (UE) 2022/1925

(Sprawa DMA.100019 - BOOKING - ONLINE INTERMEDIATION SERVICES - VERTICALS)

(notyfikowana jako dokument C(2024) 3176 final)

(C/2024/4360)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(Dz.U.UE C z dnia 4 lipca 2024 r.)

W dniu 13 maja 2024 r. Komisja przyjęła decyzję na podstawie art. 3 rozporządzenia (UE) 2022/1925 1 . Zgodnie z przepisami art. 44 rozporządzenia Rady (UE) 2022/1925 Komisja podaje niniejszym do wiadomości nazwy stron oraz zasadniczą treść decyzji, wraz z informacjami na temat wszelkich nałożonych kar, uwzględniając jednak uzasadnione prawo przedsiębiorstw do ochrony ich tajemnic handlowych.

1. WPROWADZENIE

(1) W decyzji o wskazaniu ("decyzja") wskazano Booking Holdings Inc. ("Booking Holdings") jako strażnika dostępu na podstawie art. 3 ust. 4 aktu o rynkach cyfrowych w odniesieniu do następującej podstawowej usługi platformowej świadczonej przez Booking Holdings: Booking.com - usługi pośrednictwa internetowego przedsiębiorstwa Booking Holdings. Z informacji zawartych w powiadomieniu dokonanym przez Booking Holdings 2  oraz z analizy Komisji wynika, że Booking.com samodzielnie stanowi ważny punkt dostępu dla użytkowników biznesowych umożliwiający im dotarcie do użytkowników końcowych, o którym mowa w art. 3 ust. 1 lit. b) aktu o rynkach cyfrowych.

2. PROCEDURA

(2) 1 marca 2024 r. Booking Holdings powiadomiło 3  Komisję, na podstawie art. 3 ust. 3 akapit pierwszy aktu o rynkach cyfrowych, że osiąga progi określone w art. 3 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych w odniesieniu do następującej podstawowej usługi platformowej: usługi pośrednictwa internetowego Booking.com.

(3) Aby zapewnić przedsiębiorstwu Booking Holdings prawo do bycia wysłuchanym, 25 marca 2024 r. Komisja skierowała do niego pismo przedstawiające jej wstępne opinie na temat powiadomienia dokonanego przez Booking Holdings.

(4) Booking Holdings odpowiedziało na pismo Komisji 4 kwietnia 2024 r.

3. RAMY PRAWNE

(5) W akcie o rynkach cyfrowych ustanowiono zestaw wąsko zdefiniowanych i obiektywnych kryteriów, które pozwalają zakwalifikować dużą platformę internetową jako strażnika dostępu. Wskazanie strażnika dostępu powinno być dokonane w odniesieniu do co najmniej jednej podstawowej usługi platformowej świadczonej przez przedsiębiorstwo, stanowiącej ważny punkt dostępu dla użytkowników biznesowych, za pośrednictwem którego docierają oni do użytkowników końcowych, w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) aktu o rynkach cyfrowych. W celu stwierdzenia, czy usługa świadczona przez przedsiębiorstwo jest podstawową usługą platformową spełniającą wymogi określone w art. 3 ust. 1 lit. b) aktu o rynkach cyfrowych, konieczne jest na wstępie zakwalifikowanie danej usługi i określenie jej zakresu. Istotnym kryterium kwalifikacji i określenia zakresu podstawowej usługi platformowej jest cel, do jakiego usługa jest wykorzystywana przez użytkowników końcowych lub biznesowych bądź przez obie te grupy użytkowników.

(6) Zgodnie z art. 3 ust. 1 aktu o rynkach cyfrowych Komisja wskazuje dane przedsiębiorstwo jako strażnika dostępu, jeżeli spełnia ono łącznie trzy wymogi, mianowicie: a) wywiera znaczący wpływ na rynek wewnętrzny, b) świadczy podstawową usługę platformową będącą ważnym punktem dostępu, za pośrednictwem którego użytkownicy biznesowi docierają do użytkowników końcowych oraz c) zajmuje ugruntowaną i trwałą pozycję w zakresie prowadzonej przez siebie działalności lub można przewidzieć, że zajmie taką pozycję w niedalekiej przyszłości. Art. 3 ust. 2 zawiera domniemanie, że wymogi te są spełnione w przypadku osiągnięcia pewnych progów ilościowych, mianowicie rocznego obrotu lub kapitalizacji rynkowej, a także liczby użytkowników końcowych i biznesowych danej podstawowej usługi platformowej w każdym z trzech ostatnich lat obrotowych.

4. OCENA KOMISJI

(7) Komisja uważa, że Booking.com stanowi podstawową usługę platformową w formie usługi pośrednictwa internetowego, która różni się od innych usług pośrednictwa internetowego oferowanych przez Booking Holdings, tj. Agoda, Priceline, Kayak i OpenTable. Wynika to z faktu, że (i) usługi te są oferowane jako całkowicie odrębne usługi oraz (ii) w przypadku Kayak i OpenTable są wykorzystywane do różnych celów przez ich użytkowników końcowych i użytkowników biznesowych.

(8) Ponadto Booking.com stanowi jedną podstawową usługę platformową w formie usługi pośrednictwa internetowego, bez względu na różne rodzaje usług turystycznych dostępnych w ramach Booking.com (np. hotele, loty i inne rodzaje lub kategorie usług turystycznych). Wynika to z faktu, że Booking.com jest wykorzystywany wyłącznie do pośredniczenia w usługach turystycznych. Ponadto oferowana przez Booking Holdings usługa RentalCars.com stanowi część Booking.com - podstawowej usługi platformowej w formie usługi pośrednictwa internetowego przedsiębiorstwa Booking Holdings. Wynika to z faktu, że RentalCars.com służy użytkownikom jako punkt dostępu do tej samej oferty usług turystycznych dostarczanej za pośrednictwem Booking.com.

(9) Usługa Booking Network Sponsored Ads (BNSA) jest dostarczana przez Booking Holdings jako usługa odrębna od podstawowej usługi platformowej w formie usługi pośrednictwa internetowego Booking.com, bez względu na to, czy usługa ta stanowi podstawową usługę platformową. Wynika to z faktu, że BNSA i Booking.com (i) są oferowane przez Booking Holdings jako całkowicie odrębne usługi, niezależnie od tego, że niektóre funkcje usługi BNSA są dostępne za pośrednictwem platformy zewnętrznego dostawcy Koddi, a w każdym razie (ii) są wykorzystywane do różnych celów przez użytkowników końcowych i użytkowników biznesowych. Celem BNSA jest promowanie ofert w wyznaczonej przestrzeni interfejsu internetowego, na górze wyników wyszukiwania podstawowej usługi platfor- mowej w formie usługi pośrednictwa internetowego Booking.com, aby zwiększyć szanse użytkowników biznesowych na to, że użytkownicy końcowi klikną na ich oferty i dokonają większej liczby rezerwacji.

(10) Ustalenia zawarte w decyzji opierają się na informacjach dostępnych Komisji w czasie wydawania decyzji. Gdyby nastąpiła istotna zmiana stanu faktycznego, na podstawie którego podjęto decyzję, lub gdyby decyzję podjęto na podstawie niekompletnych, nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd informacji, Komisja może ponownie rozpatrzyć lub zmienić tę decyzję, na podstawie art. 4 ust. 1 aktu o rynkach cyfrowych.

5. OCENA KOMISJI

(11) Z wyżej wymienionych powodów Booking Holdings wskazano w decyzji jako strażnika dostępu w odniesieniu do jego usługi pośrednictwa internetowego Booking.com.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/1925 z dnia 14 września 2022 r. w sprawie kontestowalnych i uczciwych rynków w sektorze cyfrowym oraz zmiany dyrektyw (UE) 2019/1937 i (UE) 2020/1828 (akt o rynkach cyfrowych), Dz.U. L 265 z 12.10.2022, s. 1.
2 Powiadomienie z 1 marca 2024 r. dokonane przez Booking Holdings Inc. na podstawie art. 3 ust. 3 aktu o rynkach cyfrowych.
3 Powiadomienie z 1 marca 2024 r. dokonane przez Booking Holdings Inc. na podstawie art. 3 ust. 3 aktu o rynkach cyfrowych.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.4360

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie decyzji Komisji z dnia 13 maja 2024 r. dotyczące decyzji na podstawie art. 3 rozporządzenia (UE) 2022/1925 (Sprawa DMA.100019 - BOOKING - ONLINE INTERMEDIATION SERVICES - VERTICALS) (notyfikowana jako dokument C(2024) 3176 final)
Data aktu: 13/05/2024
Data ogłoszenia: 04/07/2024