(C/2024/4352)(Dz.U.UE C z dnia 4 lipca 2024 r.)
Skarga przeciwko Islandii została wniesiona do Trybunału EFTA w dniu 8 maja 2024 r. przez Urząd Nadzoru EFTA, reprezentowany przez Hildur Hjörvar, Sigrun Ingibjörg Gisladóttir i Melpo-Menie Joséphidès, działające w charakterze pełno- mocniczek Urzędu Nadzoru EFTA, Avenue des Arts 19H, 1000 Bruksela, Belgia.
Urząd Nadzoru EFTA występuje do Trybunału EFTA o:
1. orzeczenie, że Islandia uchybiła zobowiązaniom ciążącym na niej na mocy art. 7 Porozumienia EOG poprzez niewłą- czenie do krajowego porządku prawnego aktu, o którym mowa w rozdziale V pkt 56z załącznika XIII do Porozumienia EOG (rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/697 z dnia 25 maja 2020 r. zmieniające rozporządzenie (UE) 2017/352 w celu umożliwienia podmiotowi zarządzającemu portem lub właściwemu organowi wprowadzenia elastyczności w zakresie pobierania opłat za korzystanie z infrastruktury portowej w kontekście epidemii COVID-19), dostosowanego protokołem 1 do Porozumienia EOG, oraz
2. obciążenie Islandii kosztami postępowania.
Kontekst prawny i faktyczny oraz zarzuty prawne przytoczone na poparcie skargi:
- W niniejszym wniosku Urząd Nadzoru EFTA ("Urząd") wnosi o orzeczenie przez Trybunał, że Islandia nie przyjęła środków niezbędnych do włączenia do krajowego porządku prawnego aktu przywołanego w rozdziale V pkt 56z załącznika XIII do Porozumienia EOG, dostosowanego protokołem 1 do tego Porozumienia, jak wymaga tego art. 7 Porozumienia EOG.
- Islandia nie udzieliła formalnej odpowiedzi na wezwanie do usunięcia uchybienia wystosowane przez Urząd Nadzoru EFTA 4 lipca 2023 r. W piśmie z dnia 25 września 2023 r. Islandia poinformowała ESA, że Islandzki Urząd Ochrony Konkurencji wyraził pewne obawy dotyczące barier w dostępie do obiektów portowych i usług portowych w Islandii.
- W dniu 22 listopada 2023 r. Urząd Nadzoru EFTA wydał uzasadnioną opinię, w której podtrzymał swoje stanowisko, że przedmiotowy akt nie został włączony do krajowego porządku prawnego Islandii. Islandia nie odpowiedziała na uzasadnioną opinię.
- Do dnia, w którym upłynął termin wyznaczony w uzasadnionej opinii, Islandia nie powiadomiła Urzędu o jakichkolwiek środkach wprowadzonych w celu włączenia przedmiotowego aktu do krajowego porządku prawnego ani też Urząd nie dysponował żadnymi innymi informacjami, które by wskazywały na to, że akt ten został włączony do krajowego porządku prawnego Islandii.
- Urząd stwierdza, że do dnia, w którym złożono niniejszy wniosek, Islandia nie włączyła aktu do krajowego porządku prawnego ani nie poinformowała o tym Urzędu.