(Sprawa C-176/23 1 , Raiffeisen Bank)(Odesłanie prejudycjalne - Dyrektywa 93/13/EWG - Nieuczciwe warunki w umowach konsumenckich - Artykuł 1 ust. 2 - Zakres stosowania - Wyłączenie warunków umowy odzwierciedlających obowiązujące przepisy ustawowe lub wykonawcze - Aneks do umowy kredytu przekazany konsumentowi przez przedsiębiorcę w celu dostosowania jej treści do przepisów krajowych - Artykuł 3 ust. 2 - Warunek umowny, który nie był indywidualnie negocjowany - Brak podpisu konsumenta pod aneksem - Domniemanie wyrażenia milczącej zgody na ten aneks - Orzecznictwo krajowe wykluczające sądową kontrolę nieuczciwego charakteru warunku umownego znajdującego się w takim aneksie)
(C/2024/4299)
Język postępowania: rumuński
(Dz.U.UE C z dnia 15 lipca 2024 r.)
Sąd odsyłający
Tribunalul Specializat Mureș
Strony w postępowaniu głównym
Strona powodowa: UG
Strona pozwana: SC Raiffeisen Bank SA
Sentencja
1) Artykuł 1 ust. 2 dyrektywy Rady 93/13/EWG z dnia 5 kwietnia 1993 r. w sprawie nieuczciwych warunków w umowach konsumenckich
należy interpretować w ten sposób, że:
nie stoi on na przeszkodzie ocenie nieuczciwego charakteru warunków znajdujących się w umowie o kredyt konsumencki zawartej między konsumentem a przedsiębiorcą w okolicznościach, w których przedsiębiorca wprowadził zmiany do tych warunków w celu zapewnienia zgodności tej umowy z bezwzględnie obowiązującym uregulowaniem krajowym dotyczącym zasad ustalania stopy procentowej, jeżeli uregulowanie to ustanawia jedynie ogólne ramy dla ustalenia stopy procentowej dla tej umowy o kredyt, pozostawiając jednocześnie rzeczonemu przedsiębiorcy swobodę uznania w odniesieniu do zarówno wyboru wskaźnika referencyjnego dla tej stopy, jak i wysokości stałej marży, którą można dodać do tej stopy.
2) Artykuł 3 dyrektywy 93/13
należy interpretować w ten sposób, że:
stoi on na przeszkodzie orzecznictwu krajowemu, zgodnie z którym zmiany wprowadzone przez przedsiębiorcę do warunków umowy o kredyt konsumencki w celu zapewnienia zgodności tej umowy z przepisami krajowymi, które pozostawiają przedsiębiorcy swobodę uznania, nie mogą być przedmiotem badania ich ewentualnego nieuczciwego charakteru, nawet jeśli warunki te nie zostały wynegocjowane z konsumentem.