Sprawa C-319/22, Gesamtverband Autoteile-Handel (Dostęp do informacji o pojazdach): Wyrok Trybunału (trzecia izba) z dnia 9 listopada 2023 r. - Gesamtverband Autoteile-Handel eV v. Scania CV AB

Wyrok Trybunału (trzecia izba) z dnia 9 listopada 2023 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Landgericht Köln - Niemcy) - Gesamtverband Autoteile-Handel eV/Scania CV AB

[Sprawa C-319/22 1 , Gesamtverband Autoteile-Handel (Dostęp do informacji o pojazdach)]

[Odesłanie prejudycjalne - Rynek usług dostępu do informacji dotyczących naprawy i konserwacji pojazdów silnikowych - Rozporządzenie (UE) 2018/858 - Homologacja i nadzór rynku usług dostępu do informacji dotyczących naprawy i konserwacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów - Artykuł 61 ust. 1 i 2 - Punkt 6.1 załącznika X - Niezależne podmioty - Informacje "podane w przystępny sposób w formacie nadającym się do odczytu maszynowego i przetwarzania elektronicznego zbiorów danych" - Rozporządzenie (UE) 2016/679 - Artykuł 6 ust. 1 lit. c) - Przetwarzanie danych osobowych - Obowiązek prawny nałożony na producentów samochodów udostępnienia niezależnym podmiotom numerów identyfikacyjnych pojazdów (VIN)]

(C/2024/427)

Język postępowania: niemiecki

(Dz.U.UE C z dnia 3 stycznia 2024 r.)

Sąd odsyłający

Landgericht Köln

Strony w postępowaniu głównym

Strona skarżąca: Gesamtverband Autoteile-Handel eV

Strona pozwana: Scania CV AB

Sentencja

1) Artykuł 61 ust. 1 zdanie drugie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i (WE) nr 595/2009 oraz uchylającego dyrektywę 2007/46/WE

należy interpretować w ten sposób, że:

obowiązek podania informacji, o których mowa w tym ustępie, w przystępny sposób w formacie nadającym się do odczytu maszynowego i przetwarzania elektronicznego zbiorów danych obejmuje wszystkie "informacje dotyczące naprawy i konserwacji pojazdów" w rozumieniu art. 3 pkt 48 tego rozporządzenia, a nie wyłącznie informacje dotyczące części zamiennych, o których mowa w pkt 6.1 załącznika X do tegoż rozporządzenia.

2) Artykuł 61 ust. 1 zdanie drugie i art. 61 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia 2018/858

należy interpretować w ten sposób, że:

- nie nakłada on na producentów pojazdów obowiązku udostępnienia informacji dotyczących naprawy i konserwacji pojazdów poprzez interfejs bazy danych umożliwiający sterowane maszynowo zapytanie z możliwością pobrania wyników, ale nakłada na nich obowiązek udostępnienia tych informacji niezależnym podmiotom w plikach, których format jest przeznaczony do bezpośredniego elektronicznego przetwarzania zawartych w tych plikach zbiorów danych;

- w związku z art. 61 ust. 4 tego rozporządzenia i pkt 6.1 akapit trzeci załącznika X do tego rozporządzenia, nakłada on na producentów pojazdów obowiązek stworzenia bazy danych umożliwiającej wyszukiwanie informacji dotyczących wszystkich części pojazdu, w które jest on wyposażony, nie tylko w oparciu o numer identyfikacyjny pojazdu (VIN), ale również dodatkowe kryteria przewidziane w tym ostatnim przepisie.

3) Artykuł 61 ust. 1 rozporządzenia 2018/858 w związku z ust. 4 tego artykułu i pkt 6.1 załącznika X do tego rozporządzenia,

należy interpretować w ten sposób, że:

ustanawia on "obowiązek prawny" w rozumieniu art. 6 ust. 1 lit. c) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólnego rozporządzenia o ochronie danych), ciążący na producentach pojazdów, polegający na udostępnieniu VIN produkowanych przez nich pojazdów niezależnym podmiotom jako "administratorom" w rozumieniu art. 4 pkt 7 tego rozporządzenia.

1 Dz.U. C 340 z 5.9.2022.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.427

Rodzaj: Wyrok
Tytuł: Sprawa C-319/22, Gesamtverband Autoteile-Handel (Dostęp do informacji o pojazdach): Wyrok Trybunału (trzecia izba) z dnia 9 listopada 2023 r. - Gesamtverband Autoteile-Handel eV v. Scania CV AB
Data aktu: 09/11/2023
Data ogłoszenia: 03/01/2024