[Sprawa C-319/22 1 , Gesamtverband Autoteile-Handel (Dostęp do informacji o pojazdach)][Odesłanie prejudycjalne - Rynek usług dostępu do informacji dotyczących naprawy i konserwacji pojazdów silnikowych - Rozporządzenie (UE) 2018/858 - Homologacja i nadzór rynku usług dostępu do informacji dotyczących naprawy i konserwacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów - Artykuł 61 ust. 1 i 2 - Punkt 6.1 załącznika X - Niezależne podmioty - Informacje "podane w przystępny sposób w formacie nadającym się do odczytu maszynowego i przetwarzania elektronicznego zbiorów danych" - Rozporządzenie (UE) 2016/679 - Artykuł 6 ust. 1 lit. c) - Przetwarzanie danych osobowych - Obowiązek prawny nałożony na producentów samochodów udostępnienia niezależnym podmiotom numerów identyfikacyjnych pojazdów (VIN)]
(C/2024/427)
Język postępowania: niemiecki
(Dz.U.UE C z dnia 3 stycznia 2024 r.)
Sąd odsyłający
Landgericht Köln
Strony w postępowaniu głównym
Strona skarżąca: Gesamtverband Autoteile-Handel eV
Strona pozwana: Scania CV AB
Sentencja
1) Artykuł 61 ust. 1 zdanie drugie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i (WE) nr 595/2009 oraz uchylającego dyrektywę 2007/46/WE
należy interpretować w ten sposób, że:
obowiązek podania informacji, o których mowa w tym ustępie, w przystępny sposób w formacie nadającym się do odczytu maszynowego i przetwarzania elektronicznego zbiorów danych obejmuje wszystkie "informacje dotyczące naprawy i konserwacji pojazdów" w rozumieniu art. 3 pkt 48 tego rozporządzenia, a nie wyłącznie informacje dotyczące części zamiennych, o których mowa w pkt 6.1 załącznika X do tegoż rozporządzenia.
2) Artykuł 61 ust. 1 zdanie drugie i art. 61 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia 2018/858
należy interpretować w ten sposób, że:
- nie nakłada on na producentów pojazdów obowiązku udostępnienia informacji dotyczących naprawy i konserwacji pojazdów poprzez interfejs bazy danych umożliwiający sterowane maszynowo zapytanie z możliwością pobrania wyników, ale nakłada na nich obowiązek udostępnienia tych informacji niezależnym podmiotom w plikach, których format jest przeznaczony do bezpośredniego elektronicznego przetwarzania zawartych w tych plikach zbiorów danych;
- w związku z art. 61 ust. 4 tego rozporządzenia i pkt 6.1 akapit trzeci załącznika X do tego rozporządzenia, nakłada on na producentów pojazdów obowiązek stworzenia bazy danych umożliwiającej wyszukiwanie informacji dotyczących wszystkich części pojazdu, w które jest on wyposażony, nie tylko w oparciu o numer identyfikacyjny pojazdu (VIN), ale również dodatkowe kryteria przewidziane w tym ostatnim przepisie.
3) Artykuł 61 ust. 1 rozporządzenia 2018/858 w związku z ust. 4 tego artykułu i pkt 6.1 załącznika X do tego rozporządzenia,
należy interpretować w ten sposób, że:
ustanawia on "obowiązek prawny" w rozumieniu art. 6 ust. 1 lit. c) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólnego rozporządzenia o ochronie danych), ciążący na producentach pojazdów, polegający na udostępnieniu VIN produkowanych przez nich pojazdów niezależnym podmiotom jako "administratorom" w rozumieniu art. 4 pkt 7 tego rozporządzenia.