Wdrażanie programu Europejskiego Korpusu Solidarności na lata 2021-2027Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 21 listopada 2023 r. w sprawie wdrażania programu "Europejski Korpus Solidarności" na lata 2021-2027 (2023/2018(INI))
(C/2024/4213)
(Dz.U.UE C z dnia 24 lipca 2024 r.)
Parlament Europejski,
- uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 165 ust. 4, art. 166 ust. 4 i art. 214 ust. 5,
- uwzględniając Kartę praw podstawowych Unii Europejskiej,
- uwzględniając Konwencję o prawach osób niepełnosprawnych ratyfikowaną przez UE w 2010 r.,
- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/888 z dnia 20 maja 2021 r. ustanawiające program "Europejski Korpus Solidarności" oraz uchylające rozporządzenia (UE) 2018/1475 i (UE) nr 375/2014 1 ,
- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/817 z dnia 20 maja 2021 r. ustanawiające "Erasmus+": unijny program na rzecz kształcenia i szkolenia, młodzieży i sportu oraz uchylające rozporządzenie (UE) nr 1288/2013 2 ("Erasmus+"),
- uwzględniając wytyczne dotyczące wdrażania strategii na rzecz włączenia społecznego i różnorodności w ramach programów Erasmus+ i "Europejski Korpus Solidarności", opublikowane 29 kwietnia 2021 r.,
- uwzględniając zalecenie Rady z dnia 5 kwietnia 2022 r. w sprawie mobilności młodych wolontariuszy w Unii Europejskiej 3 ,
- uwzględniając rezolucję Rady i przedstawicieli państw członkowskich zebranych w Radzie z 5 czerwca 2019 r. w sprawie ustanowienia wytycznych co do zarządzania unijnym dialogiem młodzieżowym - Strategia Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2019-2027 4 ,
- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 11 grudnia 2019 r. zatytułowany "Europejski Zielony Ład" (COM(2019) 0640),
- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 5 marca 2020 r. zatytułowany "Unia równości: Strategia na rzecz równouprawnienia płci na lata 2020-2025" (COM(2020)0152),
- uwzględniając komunikat Komisji z 1 lipca 2020 r. zatytułowany "Europejski program na rzecz umiejętności służący zrównoważonej konkurencyjności, sprawiedliwości społecznej i odporności" (COM(2020)0274),
- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 18 września 2020 r. zatytułowany "Unia równości: Unijny plan działania przeciwko rasizmowi na lata 2020-2025" (COM(2020)0565),
- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 30 września 2020 r. zatytułowany "Plan działania w dziedzinie edukacji cyfrowej na lata 2021-2027 - Nowe podejście do kształcenia i szkolenia w epoce cyfrowej" (COM(2020)0624),
- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 30 września 2020 r. w sprawie utworzenia europejskiego obszaru edukacji do 2025 r. (COM(2020)0625),
- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 24 listopada 2020 r. zatytułowany "Plan działania na rzecz integracji i włączenia społecznego na lata 2021-2027" (COM(2020)0758),
- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 3 grudnia 2020 r. w sprawie europejskiego planu działania na rzecz demokracji (COM(2020)0790),
- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 4 marca 2021 r. zatytułowany "Plan działania na rzecz Europejskiego filaru praw socjalnych" (COM(2021)0102),
- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 24 marca 2021 r. zatytułowany "Strategia UE na rzecz praw dziecka" (COM (2021)0142),
- uwzględniając decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2316 z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie Europejskiego Roku Młodzieży (2022) 5 ,
- uwzględniając decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/936 z dnia 10 maja 2023 r. w sprawie Europejskiego Roku Umiejętności 6 ,
- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 15 września 2020 r. w sprawie skutecznych środków ekologizacji programów Erasmus+ i Kreatywna Europa oraz Europejskiego Korpusu Solidarności 7 ,
- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 10 lutego 2021 r. w sprawie wpływu COVID-19 na młodzież i sport 8 ,
- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 8 marca 2022 r. w sprawie roli kultury, edukacji, mediów i sportu w walce z rasizmem 9 ,
- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 6 kwietnia 2022 r. w sprawie realizacji działań w zakresie edukacji obywatelskiej 10 ,
- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 19 maja 2022 r. w sprawie utworzenia europejskiego obszaru edukacji do 2025 r. - mikropoświadczenia, indywidualne rachunki szkoleniowe i uczenie się na rzecz zrównoważonego środowiska 11 ,
- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 23 czerwca 2022 r. w sprawie wdrażania środków włączenia społecznego w programie Erasmus+ w latach 2014-2020 12 ,
- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 13 września 2022 r. w sprawie wpływu zawieszenia działalności edukacyjnej, kulturalnej, młodzieżowej i sportowej w związku z COVID-19 na dzieci i młodzież w UE 13 ,
- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 24 listopada 2022 r. w sprawie spuścizny Europejskiego Roku Młodzieży 2022 14 ,
- uwzględniając art. 54 Regulaminu oraz art. 1 ust. 1 lit. e) i załącznik 3 do decyzji Konferencji Przewodniczących z 12 grudnia 2002 r. dotyczącej procedury udzielania zgody na sporządzenie sprawozdań z własnej inicjatywy,
- uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Rozwoju, - uwzględniając sprawozdanie Komisji Kultury i Edukacji (A9-0308/2023),
A. mając na uwadze, że Europejski Korpus Solidarności jest niezależnym programem mającym dawać młodym ludziom nowe możliwości angażowania się w wolontariat w dziedzinach solidarnościowych oraz opracowywania i rozwijania projektów solidarnościowych;
B. mając na uwadze, że działania solidarnościowe powinny mieć europejską wartość dodaną, korzystnie wpływać na społeczności oraz sprzyjać rozwojowi osobistemu, edukacyjnemu, społecznemu, obywatelskiemu i zawodowemu uczestników; mając na uwadze, że wolontariat zarówno w UE, jak i poza nią jest wzbogacającym doświadczeniem w kontekście uczenia się pozaformalnego i nieformalnego i jednocześnie propaguje solidarność, wartości europejskie i równe szanse;
C. mając na uwadze, że skutki pandemii COVID-19 wpłynęły na aspekt programu dotyczący mobilności i opóźniły kilka projektów; mając na uwadze, że nie wpłynęło to na zainteresowanie programem, co uwydatniło jego potencjał i dowiodło znaczenia zaangażowania młodych ludzi w lokalne działania solidarnościowe, w tym w wolontariat mieszany;
D. mając na uwadze, że Europejski Korpus Solidarności umożliwił zmianę orientacji działań w kierunku wsparcia dla osób uciekających z Ukrainy i objął specjalne działania polityczne mające przyczynić się do pomocy ukraińskim uchodźcom;
E. mając na uwadze, że środki zapewniające jakość i wsparcie mają zasadnicze znaczenie dla prowadzenia działań wolon- tariackich o wysokiej jakości; mając na uwadze, że środki te napotykają liczne trudności; mając na uwadze, że skuteczne i efektywne narzędzia mają zasadnicze znaczenie dla wdrażania programu;
F. mając na uwadze, że widoczność programu jest nadal stosunkowo niewielka, zwłaszcza wśród regionalnych i lokalnych organizacji młodzieżowych; mając na uwadze, że Europejski Rok Młodzieży 2022 okazał się wyjątkową okazją do poprawy widoczności programu; mając na uwadze, że trzeba zatem użyć wystarczających środków, aby szerzej promować program i stworzyć rozpoznawalną markę;
G. mając na uwadze, że nie we wszystkich państwach członkowskich uznaje się pracę z młodzieżą i wykształcenie osób pracujących z młodzieżą, a to prowadzi do rozbieżności w Europejskim Korpusie Solidarności i w innych programach na rzecz młodzieży; mając na uwadze, że uznawanie pracy z młodzieżą i wykształcenia osób pracujących z młodzieżą zapewni minimalny stopień harmonizacji realiów młodych ludzi w całej UE i może pozytywnie wpłynąć na jakość projektów w ramach programu Europejskiego Korpusu Solidarności;
H. mając na uwadze, że program ma zapewnić możliwości co najmniej 185 755 młodym osobom do 2027 r. oraz że do tej pory przyznano finansowanie prawie 43 000 młodych osób spośród niemal 80 000, które złożyły wnioski; mając na uwadze, że 85 % uczestników Europejskiego Korpusu Solidarności ubiega się o udział w wolontariacie długoterminowym, w porównaniu z początkowymi szacunkami wynoszącymi 65 % w przypadku wolontariatu długoterminowego i 35 % w przypadku wolontariatu krótkoterminowego;
I. mając na uwadze, że Europejski Korpus Solidarności może bardzo przyczynić się do wytworzenia wspólnego poczucia europejskiej przynależności przez umożliwienie wolontariuszom uczenia się, tak aby stali się aktywnymi obywatelami i przyczyniali się do budowania lepszych społeczeństw, zwiększania spójności, wspierania pokoju i zapobiegania przemocy;
J. mając na uwadze, że jednym z najważniejszych priorytetów polityki jest włączanie w działania osób młodych o mniejszych szansach; mając na uwadze, że w latach 2021-2022 do kategorii tej należało łącznie 14 060 uczestników, z których 8 622 otrzymało miejsca w charakterze wolontariuszy indywidualnych, a 5 438 w zespołach wolontariuszy; mając na uwadze, że inkluzywność, obejmująca również obszary wiejskie, powinna pozostać kluczowym priorytetem programu, natomiast należy dołożyć większych starań, aby zapewnić równowagę geograficzną w udziale osób ze środowisk defaworyzowanych w całej UE; mając na uwadze, że należy podejmować nieustanne wysiłki, aby docierać do młodych ludzi i udzielać im potrzebnego wsparcia; mając na uwadze, że w niektórych przypadkach niejednoznaczne stosowanie terminu "integracja osób o mniejszych szansach" może stwarzać wyzwania i wpływać na sensowną realizację programu;
K. zauważa, że ostatnie publicznie dostępne sprawozdanie roczne dotyczące Europejskiego Korpusu Solidarności obejmuje lata 2018-2019; mając na uwadze, że strategia UE na rzecz młodzieży potwierdza, że oparte na dowodach kształtowanie polityki młodzieżowej i budowanie wiedzy mają zasadnicze znaczenie i wnoszą wkład do szerszej debaty publicznej; mając na uwadze, że tablica wskaźników opracowana na potrzeby strategii na rzecz młodzieży i dostępne zbiory danych Eurostatu są fragmentaryczne i nieporównywalne, a dostęp do nich nie jest łatwy; mając na uwadze, że dane segregowane według wieku i kryterium płci mają kluczowe znaczenie dla lepszego zrozumienia potrzeb różnych grup młodych ludzi; mając na uwadze, że wrażliwe dane dotyczące udziału wolontariuszy należy przetwarzać w pełnej zgodzie z krajowymi i europejskimi przepisami prawnymi o prywatności i ochronie danych osobowych;
L. mając na uwadze, że Europejski Ochotniczy Korpus Pomocy Humanitarnej, będący humanitarnym komponentem Europejskiego Korpusu Solidarności, daje młodym ludziom możliwość zdobycia i rozwijania umiejętności i jednocześnie wspiera innowacyjność, odporność i solidarność między społeczeństwami na całym świecie oraz ich źródła utrzymania; mając na uwadze, że oparty na zasadach humanitaryzm stanowi podstawę wolontariatu humanitarnego;
M. mając na uwadze, że wdrażanie humanitarnego komponentu Europejskiego Korpusu Solidarności jest nadal na wczesnym etapie, gdyż pierwsze rozmieszczenie miało miejsce w czerwcu 2023 r., czyli można je ocenić jedynie częściowo;
N. mając na uwadze, że duże zainteresowanie programem przewyższa przeznaczone na niego środki finansowe, a to znacząco wpływa na udział młodych osób i liczbę projektów, na które przyznawane jest dofinansowanie;
O. mając na uwadze, że młodzi migranci i uchodźcy napotykają strukturalne przeszkody w uczestnictwie w programie, głównie ze względu na swój status administracyjny;
P. mając na uwadze, że przy opracowywaniu i wdrażaniu programu nie ma stałej i zorganizowanej procedury angażującej organizacje społeczeństwa obywatelskiego;
Q. mając na uwadze, że znaczenie celów programu - a mianowicie wkład w spójność społeczną, lepsze porozumienie między Europejczykami i zapobieganie konfliktom przez solidarność - okazało się wartością Europejskiego Korpusu Solidarności jako odrębnego programu, który zasługuje na większy budżet, aby móc wykorzystać swój prawdziwy potencjał; mając na uwadze, że budżet całkowity w wysokości 1 033 mld EUR na lata 2021-2027 ma charakter ryczałtowy i nie pozwala sprostać dużemu zapotrzebowaniu, rosnącym kosztom utrzymania, inflacji i innym wyzwaniom; mając na uwadze, że ograniczenia budżetowe mogą zaszkodzić jakości i inkluzywności projektów oraz zmniejszyć atrakcyjność programu;
1. przypomina Komisji, państwom członkowskim, agencjom krajowym i organizacjom wolontariackim, by wdrażały i rozwijały program "Europejski Korpus Solidarności" zgodnie z przewidzianymi na niego środkami i działaniami i jednocześnie dążyły do uproszczenia procedur i zwiększenia widoczności programu;
2. wzywa Komisję i agencje krajowe, aby zintensyfikowały regularną wymianę najlepszych praktyk, pogłębiły wspólne rozumienie procedur programu, zacieśniły współpracę i usprawniły promocję programu; podkreśla, że wszystkie zainteresowane strony, również na szczeblu lokalnym i regionalnym, należy angażować w regularne konsultacje w kwestiach należących do ich kompetencji; podkreśla, że dostęp do zasobów muszą mieć różnorodne organizacje; zaleca, aby powrócić do praktyki regularnego zwoływania komitetu doradczego złożonego z kompetentnych i doświadczonych zainteresowanych stron, w tym organizacji młodzieżowych, koordynowanego przez Centrum Zasobów Europejskiego Korpusu Solidarności;
3. wzywa Komisję, państwa członkowskie, agencje krajowe i zaangażowane organizacje, aby pomagały w szerzeniu wiedzy o programie i jego poszczególnych komponentach, dalej budowały jego markę i docierały do większej liczby organizacji młodzieżowych i młodych osób, zwłaszcza tych, które mają mniejsze szanse; apeluje, aby Komisja zapewniała agencjom krajowym wiedzę fachową i wytyczne umożliwiające promowanie programu; podkreśla, że skuteczna komunikacja, ukierunkowane środki wsparcia, regularne monitorowanie i sprawozdawczość odgrywają ważną rolę w tym względzie; podkreśla, że lepszej komunikacji i większej świadomości na temat programu powinien towarzyszyć większy budżet pozwalający przyjąć nowych kandydatów i uniknąć niskiego wskaźnika powodzenia;
4. wzywa agencje krajowe do opracowania i wdrożenia bardziej dostosowanych do potrzeb, zrozumiałych i dostępnych działań komunikacyjnych, aby dotrzeć do młodych ludzi i wykorzystać potencjał organizacji młodzieżowych, zwłaszcza kierowanych przez osoby młode o mniejszych szansach i ukierunkowanych na nie, a także do zwiększenia wsparcia, jakiego udzielają wnioskodawcom; podkreśla, że trzeba przeprowadzić kampanię informacyjną skierowaną do tej konkretnej grupy, aby zwiększyć jej wiedzę o programie, a także odpowiednio opracować obowiązkowe programy szkoleniowe;
5. uważa, że przypadająca na 2026 r. 10. rocznica programu oraz możliwość ogłoszenia 2025 r. Europejskim Rokiem Wolontariatu powinny jeszcze bardziej zwiększyć widoczność wolontariatu i możliwości aktywnego zaangażowania młodzieży, ponieważ ustanowienie Roku Wolontariatu jest szczególnie ważne po licznych kryzysach w Europie, podczas których wolontariat i praca woluntariuszy okazały się niezmiernie cenne;
6. zwraca uwagę, że projekty solidarnościowe cieszą się mniejszym zainteresowaniem i są mniej widoczne, co skutkuje nierównym podziałem budżetu; wzywa Komisję, agencje krajowe i organizacje wolontariackie do propagowania działań krótkoterminowych;
7. zauważa, że pandemia COVID-19 pokazała, iż program powinien być bardziej odporny w sytuacjach działania siły wyższej; zwraca uwagę, że potrzeby młodych osób i tendencje społeczne zmieniają się; zachęca Komisję do zbadania nowych form wolontariatu na następny okres programowania, takich jak wolontariat w niepełnym wymiarze lub wolontariat mieszany, oraz do zapewnienia uczestnikom i organizacjom wystarczającego budżetu; podkreśla, że w konkretnych sytuacjach formy te mogą stanowić cenne uzupełnienie mobilności fizycznej, ale nie zapewniają takiej samej jakości doświadczenia i korzyści ani nie zastępują merytorycznej interakcji na miejscu;
8. uważa, że działania w kraju są ważne dla osób młodych o mniejszych szansach; wzywa Komisję, aby obniżyła granicę wieku i obowiązkową minimalną liczbę pięciu uczestników na projekt solidarnościowy w odniesieniu do działań krajowych w następnym okresie programowania, idąc za przykładem działań na rzecz uczestnictwa młodzieży w programie Erasmus+;
9. wzywa Komisję i państwa członkowskie, aby w ramach Europejskiego Korpusu Solidarności zwiększyły mobilność obywateli europejskich lub potencjał wolontariatu transnarodowego, co pobudzałoby współpracę i uznawanie działalności między krajowymi programami wolontariatu lub służbami obywatelskimi oferującymi możliwości w zakresie mobilności europejskiej;
10. zdaje sobie sprawę, że organizacje wspierające mają zasadnicze znaczenie dla przygotowania wolontariuszy, ale odnotowuje, że ich rola pozostaje niejasna; wzywa Komisję, aby uznała i wzmocniła szczególną, wspierającą rolę organizacji uczestniczących przez zapewnienie im zachęt finansowych i wprowadzenia ich obowiązkowego udziału w działaniach wolontariackich;
11. uważa, że organizacje wspierające powinny móc same prowadzić seminaria przygotowawcze dla swoich wolontariuszy oraz móc wybrać, czy ich wolontariusze wezmą udział w seminariach organizowanych przez nie same czy przez agencje krajowe; podkreśla znaczenie odpowiednich szkoleń dla wolontariuszy, którzy zobowiązali się pracować z osobami znajdującymi się w trudnej sytuacji, zwłaszcza z dziećmi; podkreśla, że należy ułatwić procedury administracyjne, w szczególności dla mniejszych organizacji i organizacji, które nie miały jeszcze do czynienia z programami europejskimi; wzywa Komisję, aby udzieliła wnioskodawcom dalszych szczegółowych wskazówek i pomocy technicznej, tak by nie zniechęcać organizacji do angażowania się w program.
12. z zadowoleniem odnosi się do włączających celów programu i wytycznych dotyczących wdrażania strategii włączenia społecznego; apeluje, aby Komisja i państwa członkowskie wdrażały strategię z najwyższą ostrożnością i uwagą, w szczególności aby pomagały organizacjom docierać do większej liczby uczestników o mniejszych szansach oraz aby uważnie monitorowały jej wdrażanie; wzywa Komisję i agencje narodowe, aby bardziej wspierały wnioskodawców i opracowały mechanizmy i narzędzia zapewniające skuteczną i znaczącą integrację osób o mniejszych szansach, w szczególności by ułatwiały tworzenie sieci kontaktów między organizacjami pracującymi z tymi grupami oraz oferowały uczestnikom szkolenia i kursy językowe, ubezpieczenie, pomoc administracyjną i wsparcie po zakończeniu działania;
13. wzywa Komisję, aby rozważyła przyjęcie elastyczniejszego podejścia do wolontariatu indywidualnego, tak aby umożliwić uczestnikom działalność w różnych krajach i obszarach działalności oraz zdobywanie różnych doświadczeń; dostrzega nieadekwatność obecnych narzędzi wyszukiwania i dopasowywania na platformie, które nie pozwalają wykorzystać należycie potencjału platformy;
14. wzywa Komisję i państwa członkowskie, aby przewidziały konkretne inicjatywy, w ramach których wolontariusze z UE będą mogli przyczynić się do powojennej odbudowy Ukrainy;
15. apeluje do Komisji o dopilnowanie, aby narzędzia i systemy cyfrowe używane obecnie do zarządzania programem i jego wdrażania działały prawidłowo i optymalnie, oraz zwraca się do Komisji, aby niezwłocznie zajęła się utrzymującymi się poważnymi problemami z narzędziami informatycznymi Europejskiego Korpusu Solidarności, które poważnie utrudniają udział nie tylko mniejszych organizacji i osób młodych o mniejszych szansach, ale i wszystkich innych rodzajów beneficjentów; apeluje, by Komisja ułatwiła proces tworzenia narzędzi informatycznych bardziej przyjaznych dla użytkownika, umożliwiała udział w nim wszystkim grupom oraz testowała narzędzia informatyczne na wystarczająco dużą skalę przed ich dalszym wdrożeniem; zauważa, że w przypadku programu Erasmus+ i innych programów finansowanych przez UE napotkano podobne problemy związane z narzędziami informatycznymi;
16. podkreśla, że wolontariat w ramach Europejskiego Korpusu Solidarności musi obejmować aspekty edukacyjne i szkoleniowe; zauważa, że bezpośrednio edukacji obywatelskiej dotyczyła bardzo ograniczona liczba działań; apeluje o zwiększenie wiedzy wolontariuszy o Unii Europejskiej, np. za pomocą szkolenia o obywatelstwie europejskim odbywanego przed wolontariatem solidarnościowym lub równolegle z nim, aby wzrosła europejska wartość dodana programu; wzywa Komisję do pogłębienia doświadczenia solidarnościowego przez zachęcanie wolontariuszy do odwiedzania miejsc pamięci w kraju przyjmującym, zwłaszcza miejsc szczególnie ważnych dla historii UE;
17. wzywa Komisję, aby poprawiła jakość i ilość wsparcia językowego online dla uczestników, wprowadziła lepsze narzędzia do sortowania i filtrowania do systemu administracji i wsparcia pośrednictwa, uprościła i skróciła proces ubiegania się o nowy znak jakości, wyznaczała częstsze terminy ponownej akredytacji oraz ograniczyła czas i obciążenia administracyjne związane z ponowną akredytacją;
18. przypomina, że aby móc ocenić wpływ programu, informować o nim i udostępniać dane na temat jego wdrażania, trzeba gromadzić dane i prowadzić sprawozdawczość, a jednocześnie w pełni szanować podstawowe prawa do prywatności i ochrony danych osobowych, w tym danych o uczestnikach, zdezagregowanych według odpowiednich kategorii, takich jak grupa wiekowa czy płeć, oraz o rodzajach organizacji zaangażowanych w program;
19. wzywa Komisję i państwa członkowskie, aby ułatwiły rozszerzenie wzajemnego uznawania efektów uczenia się w ramach wolontariatu, łącznie z umiejętnościami miękkimi i zawodowymi, dzięki rejestrowaniu ich w Europass, zachęcaniu instytucji szkolnictwa wyższego i zawodowego do przyznawania za te działania punktów w ramach europejskiego systemu transferu i akumulacji punktów (ECTS) i europejskiego systemu transferu osiągnięć w kształceniu i szkoleniu zawodowym (ECVET) oraz wystawianie za te doświadczenia w miarę możliwości poświadczeń cyfrowych lub mikropoświadczeń; wzywa do ściślejszej współpracy z instytucjami edukacyjnymi w zakresie tworzenia tych synergii; przypomina, że wolontariat nie zastępuje praktyk zawodowych ani pracy i nie można go stawiać na równi z zatrudnieniem;
20. podkreśla, że trzeba ułatwiać wolontariuszom przechodzenie na rynek pracy; podkreśla w tym kontekście, że należy zwiększyć zasoby na długoterminowe wsparcie i budowanie zdolności wolontariuszy znajdujących się w trudnej sytuacji;
21. wzywa Komisję i państwa członkowskie, aby w większym stopniu uznawały pracę z młodzieżą, wykształcenie osób pracujących z młodzieżą oraz kształcenie pozaformalne, aby zharmonizować realia osób pracujących z młodzieżą w całej UE;
22. wzywa Komisję i państwa członkowskie do wprowadzenia specjalnej kategorii wiz dla uczestników Europejskiego Korpusu Solidarności z krajów spoza strefy Schengen, ponieważ organizacje przyjmujące nie mogą im pomóc w uzyskaniu wizy;
Europejski Ochotniczy Korpus Pomocy Humanitarnej
23. podkreśla znaczenie wolontariatu w operacjach pomocy humanitarnej, promowaniu wartości europejskich, a także humanitarnych zasad humanizmu, neutralności, bezstronności i niezależności, zasady "nie szkodzić" i działania w oparciu o Konsensus europejski w sprawie pomocy humanitarnej, który określa ramy reakcji UE na kryzysy humanitarne; przypomina, że zgodnie z wielką umową dotyczącą pomocy humanitarnej unijne programy wolontariatu w kontekście humanitarnym muszą działać zgodnie z zasadą lokalności;
24. z zadowoleniem przyjmuje poprawę w porównaniu z inicjatywą "Wolontariusze pomocy UE", zwłaszcza w zakresie uproszczonej sprawozdawczości finansowej i czasu trwania dostępnych projektów;
25. z zadowoleniem postrzega to, że tak wielu młodych ludzi jest zainteresowanych komponentem pomocy humanitarnej: do maja 2023 r. wpłynęło ponad 42 000 deklaracji zainteresowania;
26. wzywa Komisję, aby nadal przywiązywała wagę do tego, by odpowiednio szkolono wolontariuszy oraz zapewniano im bezpieczeństwo i ochronę, przy czym powinna odbywać się regularna wymiana informacji i ocena ryzyka w odniesieniu do wolontariuszy, zwłaszcza na obszarach uznanych za niestabilne;
27. wyraża zaniepokojenie długą procedurą naboru wolontariuszy, w szczególności czasem oczekiwania na obowiązkowe szkolenie osobiste, co może prowadzić do rezygnacji i utraty zainteresowania ze strony kandydatów; zaznacza, że wolontariusze powinni być w stanie ukończyć obowiązkowe szkolenie na początku oddelegowania, tak by mogli szybciej osiągnąć pełną zdolność do działania; podkreśla jednak, że procedura naboru musi być prowadzona z pełnym poszanowaniem zasad niedyskryminacji i równości; zaznacza, że konieczne jest zapewnienie skutecznego wyboru, szkolenia i delegowania wolontariuszy, aby szybciej reagować na lokalne potrzeby i udoskonalić wsparcie dla lokalnych organizacji; podkreśla, że operacje humanitarne wymagają fazy odpowiedniego kształcenia i szkolenia dopasowanego do potrzeb lokalnych; musi ono być zgodne z zasadami pomocy humanitarnej i powiązane z projektami, w które zaangażowani będą wolontariusze, z korzyścią zarówno dla wolontariuszy, jak i organizacji przyjmujących; podkreśla w tym kontekście wartość lokalnych pracowników i wolontariuszy dla zapewnienia ciągłości pracy w organizacjach; podkreśla, że wolontariusze pomocy humanitarnej nie powinni zastępować ani powielać pracy personelu krajowego w organizacjach przyjmujących ani pełnić ról, które mogliby pełnić lokalni wolontariusze, lecz raczej wzmacniać pracę personelu krajowego i lokalnych wolontariuszy;
28. uznaje, że trzeba starannie i właściwie kontrolować organizacje biorące udział w programie, zarówno pod względem bezpieczeństwa uczestników, jak i zapewniania wysokiej jakości szkolenia umiejętności; wzywa Komisję, aby kwalifikowała organizacje, które posiadały certyfikat w ramach inicjatywy "Wolontariusze pomocy UE", oraz organizacje, które są sygnatariuszami ramowej umowy o partnerstwie między organizacjami pozarządowymi a Dyrekcją Generalną Komisji ds. Europejskiej Ochrony Ludności i Pomocy Humanitarnej, do uproszczonej procedury uzyskiwania znaku jakości wymaganego na potrzeby nowego programu; zauważa, że procedura ubiegania się o znak jakości jest skomplikowana, w szczególności w przypadku komponentu humanitarnego i dla organizacji niezaznajomionych z unijnymi programami finansowania;
29. zauważa, że około dwie trzecie wybranych projektów na 2023 r. koncentruje się na rozwoju; apeluje o bardziej zrównoważone podejście skupione na kwestiach humanitarnych w odniesieniu do przyszłych naborów; wzywa Komisję do rozważenia możliwości przeglądu rozporządzenia, aby umożliwić wolontariat w bezpiecznych strefach krajów dotkniętych konfliktami, z zastrzeżeniem jasnych protokołów bezpieczeństwa i ochrony, odpowiedniego szkolenia oraz kontroli przeszłości lub innych środków w celu zapewnienia bezpieczeństwa wolontariuszy i wypełnienia obowiązku dochowania należytej staranności przez wolontariuszy na wszystkich etapach udziału w działalności wolontariackiej; nalega, aby wolontariuszy oddelegowywać głównie do zadań dotyczących przygotowania na klęski żywiołowe i odbudowy po klęskach żywiołowych, gdzie dostęp jest łatwiejszy, działania mogą przynieść lepsze efekty i nie ma ryzyka negatywnego wpływu na wsparcie udzielane ludności dotkniętej klęską żywiołową przez stały personel humanitarny;
Budżet programu "Europejski Korpus Solidarności"
30. apeluje, aby - ze względu na niezaspokojone zapotrzebowanie na Europejski Korpus Solidarności, rosnącą liczbę wniosków o solidarność po powtarzających się kryzysach i opłacalność działań na rzecz pokoju i zapobiegania konfliktom - Komisja i państwa członkowskie przeznaczały na Europejski Korpus Solidarności odpowiedni budżet, który pozwoli sprostać rosnącemu zainteresowaniu programem, oraz zapewniły większą elastyczność w przydzielaniu środków budżetowych na poszczególne komponenty projektów, tak aby program mógł sprostać nieoczekiwanym wyzwaniom takim jak rosnąca inflacja i wyższe koszty życia; apeluje w związku z tym o co najmniej podwojenie budżetu Europejskiego Korpusu Solidarności w następnych wieloletnich ramach finansowych (2028-2034);
31. wzywa Komisję, by zajęła się opóźnieniami w finansowaniu dotacji, i sugeruje utworzenie scentralizowanej platformy, na której beneficjenci dotacji mogliby zamieszczać zmiany w umowach i tym samym unikać opóźnień w realizacji projektów;
32. zwraca się do Komisji, aby oceniła możliwość bardziej zintegrowanego podejścia do działań na rzecz młodzieży w ramach programów UE; apeluje, aby Komisja ułatwiła osiągnięcie większej synergii z innymi programami UE, w szczególności z programami Erasmus+ i "Horyzont Europa", oraz zbadała możliwości rozwoju synergii z Europejskim Funduszem Społecznym i działaniami pomocowymi UE w przypadku klęsk żywiołowych;
33. wzywa Komisję do zajęcia się innymi kwestiami budżetowymi, takimi jak rozbieżności między agencjami krajowymi w rozpatrywaniu wniosków, w drodze ustanowienia specjalnych scentralizowanych dotacji, zarządzanych przez Europejską Agencję Wykonawczą ds. Edukacji i Kultury i przeznaczonych na indywidualne projekty wolontariackie i solidarnościowe dla europejskich organizacji i sieci, w drodze zalecenia minimalnej kwoty wypłacanej przez organizacje przyjmujące ich organizacjom partnerskim i wspierającym, w drodze zniesienia lub zwiększenia obecnego pułapu finansowania kosztów koordynacji, w drodze waloryzacji kwot ryczałtowych, aby uwzględnić stopę inflacji, kraj realizacji projektu oraz sytuację społecznoekonomiczną potencjalnych wnioskodawców, a także w drodze zabezpieczenia regularnego finansowania dla posiadaczy znaku jakości na potrzeby długoterminowego planowania finansowego; uważa, że środki te pomogą organizacjom i agencjom krajowym zapewnić więcej możliwości i wykorzystać potencjał programu;
°
°°
34. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, agencjom krajowym oraz organizacjom młodzieżowym i wolontariackim.