P9_TA(2023)0453 - Minimalne wymogi dotyczące minimalnych przerw oraz dziennego i tygodniowego okresu odpoczynku w sektorze okazjonalnego przewozu osób - Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 12 grudnia 2023 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 561/2006 w odniesieniu do minimalnych wymogów dotyczących minimalnych przerw oraz dziennego i tygodniowego okresu odpoczynku w sektorze okazjonalnego przewozu osób (COM(2023)0256 - C9-0178/2023 - 2023/0155(COD)) (Zwykła procedura ustawodawcza: pierwsze czytanie)

P9_TA(2023)0453
Minimalne wymogi dotyczące minimalnych przerw oraz dziennego i tygodniowego okresu odpoczynku w sektorze okazjonalnego przewozu osób

Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 12 grudnia 2023 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 561/2006 w odniesieniu do minimalnych wymogów dotyczących minimalnych przerw oraz dziennego i tygodniowego okresu odpoczynku w sektorze okazjonalnego przewozu osób (COM(2023)0256 - C9-0178/2023 - 2023/0155(COD)) 1

(Zwykła procedura ustawodawcza: pierwsze czytanie)

(C/2024/4198)

(Dz.U.UE C z dnia 2 sierpnia 2024 r.)

Poprawka 1

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 3

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(3) Specyfika sektora okazjonalnego drogowego przewozu osób nie jest jednak podobna do sytuacji sektora transportu drogowego towarów ani sektora regularnego drogowego przewozu osób. Okazjonalny drogowy przewóz osób charakteryzuje się dużą sezonowością i różnymi okresami prowadzenia pojazdu, które zależą od aktywności turystycznej podejmowanej przez pasażerów. W ramach tego rodzaju przewozów należy w miarę możliwości uwzględniać prośby pasażerów dotyczące nieplanowanych i doraźnych dodatkowych przystanków i zmian trasy lub programu. W porównaniu z transportem towarowym lub regularnymi przewozami autobusowymi okazjonalne drogowe przewozy osób zasadniczo obejmują krótszy czas prowadzenia pojazdu. Kierowcy również zwykle śpią w hotelach i rzadko prowadzą pojazdy nocą. Z drugiej strony, kierowcy mogą w czasie pracy wykonywać pewne dodatkowe czynności, często wynikające z interakcji z pasażerami. (3) Specyfika sektora okazjonalnego drogowego przewozu osób nie jest jednak podobna do sytuacji sektora transportu drogowego towarów ani sektora regularnego drogowego przewozu osób. Okazjonalny drogowy przewóz osób charakteryzuje się dużą sezonowością i różnymi okresami prowadzenia pojazdu oraz różnymi pokonywanymi odległościami, które zależą od aktywności turystycznej podejmowanej przez pasażerów. W ramach tego rodzaju przewozów należy w miarę możliwości uwzględniać potrzeby pasażerów, np. prośby pasażerów dotyczące nieplanowanych i doraźnych dodatkowych przystanków i zmian trasy lub programu. W porównaniu z transportem towarowym lub regularnymi przewozami autobusowymi okazjonalne drogowe przewozy osób zasadniczo obejmują krótszy czas prowadzenia pojazdu. Kierowcy również zwykle śpią w hotelach i rzadko prowadzą pojazdy nocą. Z drugiej strony, kierowcy mogą w czasie pracy wykonywać pewne dodatkowe czynności, często wynikające z interakcji z pasażerami.

Poprawka 2

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 6

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
6) Bardziej elastyczne przepisy dotyczące planowania przerw i okresów odpoczynku kierowców wykonujących okazjonalne drogowe przewozy osób nie mogą w żaden sposób zagrażać bezpieczeństwu kierowców ani bezpieczeństwu ruchu drogowego ani skutkować większym zmęczeniem kierowców czy też pogorszeniem warunków pracy. W ramach zapewnienia tego typu elastyczności nie można zatem zmieniać obecnie obowiązujących przepisów dotyczących łącznych minimalnych przerw, maksymalnych dziennych i tygodniowych okresów prowadzenia pojazdu oraz maksymalnego dwutygodniowego czasu prowadzenia pojazdu. (6) Bardziej elastyczne przepisy dotyczące planowania przerw i okresów odpoczynku kierowców wykonujących okazjonalne drogowe przewozy osób nie mogą w żaden sposób zagrażać bezpieczeństwu kierowców ani bezpieczeństwu ruchu drogowego ani skutkować większym zmęczeniem kierowców czy też pogorszeniem warunków pracy. W ramach zapewnienia tego typu elastyczności nie można zatem zmieniać obecnie obowiązujących przepisów dotyczących łącznych minimalnych przerw, maksymalnych dziennych i tygodniowych okresów prowadzenia pojazdu, maksymalnego dwutygodniowego czasu prowadzenia pojazdu ora maksymalnego czasu pracy.

Poprawka 3

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 8

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(8) Bardziej elastyczne zasady planowania przerw w przypadku kierowców wykonujących okazjonalne drogowe przewozy osób nie mogą uniemożliwiać korzystania przez takich kierowców z przerw w minimalnym wymiarze umożliwiającym im odpowiedni odpoczynek. Należy zatem określić minimalną długość każdej przerwy. W związku z powyższym kierowcy wykonujący okazjonalne drogowe przewozy osób powinni móc dzielić czas obowiązkowej przerwy na trzy oddzielne przerwy, z których każda musi trwać co najmniej 15 minut, oprócz drugiej przewidzianej możliwości podziału przerwy. (8) Bardziej elastyczne zasady planowania przerw w przypadku kierowców wykonujących okazjonalne drogowe przewozy osób nie powinny w żaden sposób zwiększać zmęczenia ani stresu kierowców, a także należy zapewnić korzystanie przez nich z przerw w minimalnym wymiarze umożliwiającym im odpowiedni i wystarczający odpoczynek. Należy zatem określić minimalną długość każdej przerwy. W związku z powyższym kierowcy wykonujący okazjonalne drogowe przewozy osób powinni móc dzielić czas obowiązkowej przerwy na dwie przerwy, z których każda musi trwać co najmniej 15 minut, a jednocześnie należy przestrzegać całkowitego wymaganego minimalnego czasu odpoczynku, tj. 45 minut. Większa elastyczność w planowaniu tych przerw nie powinna jednak uniemożliwiać kierowcom korzystania z przerw dłuższych od wymaganego minimum lub przerw dodatkowych.

Poprawka 4

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 9

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(9) W celu zapobiegnięcia nadużywaniu bardziej elastycznych zasad planowania okresów odpoczynku w przypadku kierowców wykonujących okazjonalne drogowe przewozy osób konieczne jest wyraźne określenie zakresu takiej elastyczności i zapewnienie odpowiednich kontroli. Kierowcy powinni zatem móc odroczyć rozpoczęcie dziennych okresów odpoczynku maksymalnie o 1 godzinę lub 2 godziny w przypadkach, w których okres prowadzenia pojazdu w danym dniu nie przekracza odpowiednio 5 lub 7 godzin, i jedynie wówczas, gdy wykonywana podróż trwa co najmniej 8 dni. Elastyczność należy ponadto ograniczyć przez określenie, że z danego odstępstwa można skorzystać tylko jeden raz w czasie trwania podróży. Musi również istnieć możliwość sprawdzenia takich okoliczności nie tylko na podstawie zapisów tachografu, ale również na podstawie wydruku z urządzenia rejestrującego lub planu pracy. (9) W celu zapobiegnięcia nadużywaniu bardziej elastycznych zasad planowania okresów odpoczynku w przypadku kierowców wykonujących okazjonalne drogowe przewozy osób konieczne jest wyraźne określenie zakresu takiej elastyczności i zapewnienie odpowiednich kontroli prowadzonych przez właściwe organy krajowe przy wsparciu ze strony Europejskiego Urzędu ds. Pracy (ELA). Kierowcy powinni zatem móc odroczyć rozpoczęcie dziennych okresów odpoczynku maksymalnie o 1 godzinę w przypadkach, w których okres prowadzenia pojazdu w danym dniu nie przekracza 7 godzin i jedynie wówczas, gdy wykonywana podróż trwa co najmniej 6 dni. Jeżeli podróż trwa co najmniej 6 dni, kierowcy powinno mieć możliwość jednokrotnego odroczenia dziennego okresi odpoczynku o 1 godzinę. Ta elastyczność nie powinna zagrażać bezpieczeństwu ruchu drogowego oraz należy ograniczyć przez określenie, że z odstępstwa można skorzysta tylko jeden raz w czasie trwania podróży. W celu skutecznego i sprawnego egzekwowania przepisów oraz sprawdzeni takich okoliczności przed rozpoczęciem podróży należy rejestrować elektronicznie cyfrowy formularz przejazdu - dodatkowy w stosunku do zapisów tachografu oraz wydruk z urządzenia rejestrującego lub planu pracy.

Poprawka 5

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 10

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(10) Ograniczenie możliwości odroczenia tygodniowego okresu odpoczynku o maksimum 12 kolejnych okresów dwudziestoczterogodzinnych wyłącznie w przypadku okazjonalnych międzynarodowych przewozów osób ma niekorzystny wpływ, jeżeli chodzi o niezakłóconą i uczciwą konkurencję między przewoźnikami, szczególnie z punktu widzenia małych i średnich przedsiębiorstw. Okazjonalne krajowe przewozy osób można by wykonywać na tych samych zasadach co okazjonalne międzynarodowe przewozy osób, jeśli chodzi o przebytą odległość lub czas świadczenia usług dla pasażerów. Taką możliwość należy zatem zapewnić również w przypadku okazjonalnych krajowych przewozów osób. (10) Ograniczenie możliwości odroczenia tygodniowego okresu odpoczynku o maksimum 12 kolejnych okresów dwudziestoczterogodzinnych wyłącznie w przypadku okazjonalnych międzynarodowych przewozów osób ma niekorzystny wpływ, jeżeli chodzi o równe traktowanie przewoźników oraz niezakłóconą i uczciwą konkurencję między nimi, szczególnie z punktu widzenia małych i średnich przedsiębiorstw. Okazjonalne krajowe przewozy osób można by wykonywać na tych samych zasadach co okazjonalne międzynarodowe przewozy osób, jeśli chodzi o przebytą odległość lub czas świadczenia usług dla pasażerów. Taką możliwość należy zatem zapewnić również w przypadku okazjonalnych krajowych przewozów osób.

Poprawka 6

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 10 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(10a) Aby zapewnić skuteczne i sprawne egzekwowanie przepisów, należy ustanowić udoskonalone środki kontroli oraz wymogi administracyjne w pełni wykorzystujące narzędzia cyfrowe. Aby umożliwić kontrole stosowania odstępstw pozwalających na odroczenie dziennych okresów odpoczynku oraz na odroczenie tygodniowych okresów odpoczynku o maksymalnie 12 kolejnych okresów 24-godzinnych, przed rozpoczęciem podróży należy zarejestrować elektronicznie cyfrowy formularz przejazdu - dodatkowy w stosunku do zapisów tachografu oraz wydruku z urządzenia rejestrującego lub planu pracy. Formularze cyfrowe powinny być dostępne w czasie rzeczywistym podczas kontroli drogowych i wykorzystywane wyłącznie do kontroli zgodności z przepisami i egzekwowania przepisów. W tym celu Komisja powinna opracować wielojęzyczny interfejs bazujący na systemie wymiany informacji na rynku wewnętrznym (iMl), umożliwiający przewoźnikom przesyłanie cyfrowych formularzy przejazdu.

Poprawka 7

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 10 b (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(10b) Aby zapewnić efektywne, wysokiej jakości okazjonalne przewozy osób, a także zapewnić kierowcom dobre warunki pracy i prowadzenia pojazdów, dwa lata po przyjęciu tych nowych przepisów Komisja powinna sporządzić sprawozdanie oceniające w celu przeanalizowania ich wpływu na warunki pracy i atrakcyjność sektora, a także w celu oceny egzekwowania tych przepisów. W stosownych przypadkach Komisja powinna rozważyć zaproponowanie nowych środków na podstawie wyników tego sprawozdania.

Poprawka 8

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 11 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(11a) Należyte egzekwowanie przepisów to warunek wstępny dobrze funkcjonującego jednolitego rynku i poszanowania interesów kierowców, pasażerów i przedsiębiorstw. Partnerzy społeczni na szczeblu europejskim i krajowym mogą odegrać zasadniczą rolę w egzekwowaniu obowiązujących przepisów dotyczących czasu prowadzenia pojazdu i czasu pracy pracowników sektora transportu drogowego, w tym kierowców wykonujących okazjonalne przewozy osób. Unia i państwa członkowskie powinny promować współpracę z partnerami społecznymi i organami egzekwowania prawa, aby przyczynić się do właściwego wdrożenia przepisów niniejszego rozporządzenia, w tym opracowywać wytyczne i wydawać zalecenia. Komisja i państwa członkowskie mogą przekazywać partnerom społecznym odpowiednie informacje w tym zakresie. Aby zapewnić jednolite warunki wykonywania niniejszego rozporządzenia, Komisja, po otrzymaniu informacji od zainteresowanych stron, powinna przygotować wytyczne w celu promowania wspólnego podejścia do stosowania niniejszego rozporządzenia w całej Unii, z myślą o ustaleniu wspólnej interpretacji przepisów niniejszego rozporządzenia przez organy egzekwowania prawa.

Poprawka 9

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 11 b (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(11b) Aby umożliwić właściwe egzekwowanie niniejszego rozporządzenia, Komisja powinna przedłożyć nowy wniosek zmieniający rozporządzenie (UE) nr 165/2014 i inne odpowiednie akty prawne w taki sposób, aby ułatwić organom kontrolnym weryfikację zgodności z przepisami, tak aby inteligentny tachograf rejestrował również, czy pojazd był wykorzystywany do przewozu towarów lub osób, zgodnie z wymogami rozporządzenia (WE) nr 561/2006, oraz czy przewóz osób jest regularny, czy okazjonalny.

Poprawka 10

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 1 – akapit 1 – punkt 2

Rozporządzenie (WE) nr 561/2006

Artykuł 7 – akapit 3 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
W przypadku kierowcy wykonującego okazjonalne przewozy osób przerwę, o której mowa w akapicie pierwszym, można również zastąpić trzema przerwami, z których każda musi mieć długość co najmniej 15 minut, rozłożonymi w okresie prowadzenia pojazdu, o którym mowa w akapicie pierwszym, w taki sposób, aby zachować zgodność z przepisami akapitu pierwszego. W przypadku kierowcy wykonującego okazjonalne przewozy osób przerwę, o której mowa w akapicie pierwszym, można również zastąpić dwiema przerwami, z których każda musi mieć długość co najmniej 15 minut, rozłożonymi w okresie prowadzenia pojazdu, o którym mowa w akapicie pierwszym, w taki sposób, aby zachować zgodność z przepisami akapitu pierwszego.

Poprawka 11

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 3 - litera a

Rozporządzenie (WE) nr 561/2006

Artykuł 8 - ustęp 2 a - akapit 1

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
2a. Jeżeli nie zagraża to bezpieczeństwu ruchu drogowego, kierowca wykonujący okazjonalny przewóz osób trwający co najmniej 8 dni może odstąpić od przepisów ust. 2 akapit pierwszy w następujący sposób: 2a. Jeżeli nie zagraża to bezpieczeństwu ruchu drogowego ani warunkom pracy kierowcy, kierowca wykonujący pojedynczy okazjonalny przewóz osób ujęty w jednym formularzu przejazdu, trwający co najmniej 6 dni może odstąpić od przepisów ust. 2 akapit pierwszy, odraczając dzienny okres odpoczynku o maksymalnie 1 godzinę, pod warunkiem że łączny skumulowany czas prowadzenia pojazdu w danym dniu nie przekracza 7 godzin i przestrzegany jest maksymalny dzienny czas pracy zgodnie z obowiązującym prawem.

Poprawka 12

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 3 - litera a

Rozporządzenie (WE) nr 561/2006

Artykuł 8 - ustęp 2 a - akapit 1 - litera a

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
a) przez odroczenie dziennego okresu odpoczynku maksymalnie o 1 godzinę, pod warunkiem że łączny skumulowany czas prowadzenia pojazdu w danym dniu nie przekracza 7 godzin; skreśla się

Poprawka 13

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 3 - litera a

Rozporządzenie (WE) nr 561/2006

Artykuł 8 - ustęp 2a - akapit 1 - litera b

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
b) przez odroczenie dziennego okresu odpoczynku maksymalnie o 2 godziny, pod warunkiem że łączny skumulowany czas prowadzenia pojazdu w danym dniu nie przekracza 5 godzin. skreśla się

Poprawka 14

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 3 - litera a

Rozporządzenie (WE) nr 561/2006

Artykuł 8 - akapit 2 a - akapit 2

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
Z każdego z odstępstw, o których mowa w akapicie pierwszym lit. a) i b), można skorzystać tylko jeden raz w czasie trwania podróży, o której mowa w akapicie pierwszym. Z takiego odstępstwa można skorzystać tylko jeden raz w czasie trwania podróży, o której mowa w akapicie pierwszym.

Poprawka 15

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 3 - litera b

Rozporządzenie (WE) nr 561/2006

Artykuł 8 - ustęp 6 a - akapit 1 - litera a

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
a) usługa trwa co najmniej 24 kolejne godziny; skreśla się

Poprawka 16

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 3 - litera b a (nowa)

Rozporządzenie 2006/561/WE

Artykuł 8 - ustęp 6 a - akapit 1 - litera a b (nowa)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
ba) w ust. 6a akapit pierwszy dodaje się literę w brzmieniu:

ab) cyfrowy formularz przejazdu zawierający wymagane informacje określone w rozporządzeniu (WE) nr 1073/2009 został zarejestrowany elektronicznie przed rozpoczęciem podróży;

Poprawka 17

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 3 - litera b b (nowa)

Rozporządzenie (WE) nr 561/2006

Artykuł 8 - ustęp 6 a - akapit 1 - litera b a (nowa)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
bb) w ust. 6a akapit pierwszy dodaje się litery w brzmieniu:

e) aby zapewnić skuteczne i sprawne egzekwowanie przepisów sektorowych, należy ustanowić specjalne wymogi administracyjne i środki kontroli w sektorze transportu drogowego, w pełni wykorzystujące narzędzia cyfrowe;

f) aby umożliwić sprawdzanie - podczas kontroli drogowych - stosowania odstępstwa pozwalającego na odroczenie dziennego okresu odpoczynku oraz na odroczenie tygodniowego okresu odpoczynku o maksymalnie 12 kolejnych okresów 24-godzinnych, Komisja Europejska opracuje wielojęzyczny interfejs dostępny dla przewoźników, służący im do przesyłania elektronicznych formularzy przejazdu przed rozpoczęciem podróży. W tym celu Komisja może także rozważyć możliwość opracowania jednego lub większej liczby nowych modułów IMI;

g) aby ułatwić kontrolę przestrzegania przepisów dotyczących odstępstwa według zasady 12 dni, określonych w niniejszym rozporządzeniu, w ciągu 6 miesięcy od wejścia w życie zmienionego odstępstwa książki formularzy przejazdu określone w art. 12 i 17 rozporządzenia (WE) nr 1073/2009 zastępuje się elektronicznymi formularzami przejazdu. Elektroniczny formularz musi zawierać wszystkie elementy określone w rozporządzeniu (WE) nr 1073/2009;

h) przewoźnik zapewnia, aby kierowca dysponował elektronicznym formularzem przejazdu, oraz zobowiązuje kierowcę do przechowywania i udostępniania na żądanie podczas kontroli drogowej kopii elektronicznego formularza przejazdu przesłanego za pośrednictwem systemu IMI przed rozpoczęciem przejazdu. Formularz jest dostępny w czasie rzeczywistym i służy wyłącznie do celów kontroli i egzekwowania przepisów.

Poprawka 18

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 3 - litera b c (nowa)

Rozporządzenie (WE) nr 561/2006

Artykuł 8 - ustęp 6 a - akapit 2

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
bc) ustęp 6a akapit drugi otrzymuje następujące brzmienie:

Komisja ściśle i regularnie kontroluje korzystanie z tego odstępstwa, aby zapewnić przestrzeganie bardzo rygorystycznych warunków bezpieczeństwa drogowego, w szczególności przez sprawdzanie, czy łączny skumulowany czas prowadzenia pojazdu w okresie objętym odstępstwem nie jest zbyt długi lub nie przyczynia się do zmęczenia i stresu kierowców, przy uwzględnieniu również dodatkowych przejazdów i innych czynności wykonywanych przez kierowców w ramach obowiązków służbowych. Do dnia 4 grudnia 2012 r. Komisja sporządza sprawozdanie oceniające konsekwencje odstępstwa w zakresie bezpieczeństwa drogowego oraz kwestii społecznych. Jeżeli Komisja uzna to za stosowne, zaproponuje zmianę niniejszego rozporządzenia w tym zakresie.

Poprawka 19

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 2 - akapit 2 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
Do dnia [rok po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia] Komisja przedłoży wnioski ustawodawcze, które uzna za konieczne do zmiany rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 (1a) i innych odpowiednich aktów prawnych, aby uwzględnić w niniejszym rozporządzeniu oferowane przez inteligentne tachografy opcje "regularnych przewozów osób" i "okazjonalnych
przewozów osób" w przypadku usług autobusowych, odpowiednio do celów egzekwowania niniejszego rozporządzenia.

____________________

(1a) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 z dnia 4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego (Dz.U. L 60 z 28.2.2014, s. 1).

1 Sprawa została odesłana do komisji właściwej w celu przeprowadzenia negocjacji międzyinstytucjonalnych na podstawie art. 59 ust. 4 akapit czwarty Regulaminu (A9-0370/2023).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.4198

Rodzaj: Informacja
Tytuł: P9_TA(2023)0453 - Minimalne wymogi dotyczące minimalnych przerw oraz dziennego i tygodniowego okresu odpoczynku w sektorze okazjonalnego przewozu osób - Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 12 grudnia 2023 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 561/2006 w odniesieniu do minimalnych wymogów dotyczących minimalnych przerw oraz dziennego i tygodniowego okresu odpoczynku w sektorze okazjonalnego przewozu osób (COM(2023)0256 - C9-0178/2023 - 2023/0155(COD)) (Zwykła procedura ustawodawcza: pierwsze czytanie)
Data aktu: 02/08/2024
Data ogłoszenia: 02/08/2024