Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie trzydziestolecia kryteriów kopenhaskich: nowy impuls dla polityki rozszerzenia UE (2023/2987(RSP))

P9_TA(2023)0471

Trzydziestolecie kryteriów kopenhaskich: nowy impuls dla polityki rozszerzenia UE

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie trzydziestolecia kryteriów kopenhaskich: nowy impuls dla polityki rozszerzenia UE (2023/2987(RSP))

(C/2024/4173)

(Dz.U.UE C z dnia 2 sierpnia 2024 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej (TUE), w szczególności jego art. 49,

- uwzględniając swoją rezolucję z 22 listopada 2023 r. dotyczącą wniosków Parlamentu Europejskiego w sprawie zmiany traktatów 1 ,

- uwzględniając konkluzje prezydencji z posiedzenia Rady Europejskiej, które odbyło się w Kopenhadze 21 i 22 czerwca 1993 r., zwane również "kryteriami kopenhaskimi",

- uwzględniając deklarację ze szczytu UE-Bałkany Zachodnie w Salonikach z 21 czerwca 2003 r., dotyczącą perspektywy przystąpienia krajów Bałkanów Zachodnich do Unii Europejskiej,

- uwzględniając komunikat Komisji z 5 lutego 2020 r. pt. "Usprawnienie procesu akcesyjnego - wiarygodna perspektywa członkostwa w UE dla państw regionu Bałkanów Zachodnich" (COM(2020)0057),

- uwzględniając swoje zalecenie z 23 listopada 2022 r. dla Rady, Komisji i wiceprzewodniczącego Komisji / wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa w sprawie nowej strategii rozszerzenia UE 2 ,

- uwzględniając swoje zalecenie z 19 czerwca 2020 r. dla Rady, Komisji i wiceprzewodniczącego Komisji / wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa w sprawie Bałkanów Zachodnich po szczycie w 2020 r.,

- uwzględniając konkluzje Rady Europejskiej z 23 i 24 czerwca 2022 r. oraz z 29 i 30 czerwca 2023 r.,

- uwzględniając pakiet rozszerzeniowy Komisji z 8 listopada 2023 r.,

- uwzględniając podstawowe zasady Unii Europejskiej, w tym zaangażowanie na rzecz demokracji, praworządności i poszanowania praw człowieka,

- uwzględniając Kartę praw podstawowych Unii Europejskiej,

- uwzględniając art. 132 ust. 2 i 4 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że rozszerzenie należy do najskuteczniejszych instrumentów polityki zagranicznej UE i jest jak dotąd jedną z najbardziej udanych strategii UE służących pobudzaniu niezbędnych reform w samej UE i w państwach kandydujących; mając na uwadze, że jest to wciąż strategiczna i przyszłościowa inwestycja geopolityczna w pokój, bezpieczeństwo, stabilność, współpracę, wspólne wartości i dobrobyt na kontynencie europejskim;

B. mając na uwadze, że poprzednie rundy rozszerzenia z powodzeniem umocniły jednolity rynek, pobudziły wzrost gospodarczy i zwiększyły wpływy UE na świecie;

C. mając na uwadze, że w ostatnich latach skuteczność rozszerzenia znacznie spadła z powodu niedotrzymania obietnic przez UE, a zwłaszcza przez Radę; mając na uwadze, że niesprawiedliwe opóźnienia i weta w Radzie poważnie zaszkodziły wiarygodności UE i jej zdolności do wspierania transformacji politycznej w krajach objętych procesem rozszerzenia; mając na uwadze, że Parlament jest bez wątpienia najbardziej wspierającą rozszerzenie instytucją w UE;

D. mając na uwadze, że ponad 30 lat temu - 21 i 22 czerwca 1993 r. - dwanaścioro ówczesnych szefów państw i rządów UE spotkało się w Kopenhadze i przyjęło zestaw kryteriów członkostwa w UE, w tym kryteriów dotyczących demokracji, praworządności, praw człowieka, gospodarki rynkowej i zdolności do realnego wdrażania dorobku prawnego UE; mając na uwadze, że kryteria kopenhaskie mają zasadnicze znaczenie, gdyż gwarantują, iż państwa aspirujące do przystąpienia do Unii wyznają wspólne wartości, mają stabilne instytucje i mogą z powodzeniem wdrażać przepisy UE;

E. mając na uwadze, że zgodnie z art. 2 TUE Unia opiera się na wartościach demokracji, praworządności i poszanowania praw człowieka, w tym praw osób należących do mniejszości, a wartości te są elementem kryteriów kopenhaskich i wszystkie państwa członkowskie mają obowiązek przestrzegać ich w każdych okolicznościach; mając na uwadze, że europejski mechanizm praworządności wprowadzono, by zapewnić skuteczną i spójną ochronę praworządności we wszystkich państwach członkowskich;

F. mając na uwadze, że w obliczu rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie i wobec rosnącego zagrożenia ze strony Rosji dla pokoju i stabilności w Europie silniejsza polityka rozszerzenia nadal jest dla UE bardzo silnym narzędziem politycznym służącym ochronie i wspieraniu pokoju, bezpieczeństwa, stabilności, współpracy i wartości demokratycznych na kontynencie europejskim;

G. mając na uwadze, że przystąpienie do UE musi zawsze być wynikiem procedury bazującej na zasługach, w której każdego kandydata ocenia się na podstawie kryteriów kopenhaskich, a zwłaszcza kryteriów dotyczących gwarancji pełnego poszanowania praw człowieka, demokracji i praworządności, co ma zapewniać, że rozszerzenie UE wzmocni, a nie osłabi UE i jej jednolity rynek; mając na uwadze, że procedurę przystąpienia określono w art. 49 TUE; mając na uwadze, że trzeba też uwzględniać zdolność UE do przyjmowania nowych państw, co zapisano w konkluzjach z kopenhaskiego szczytu Rady Europejskiej z 1993 r.; mając na uwadze, że Parlament apelował o jasny termin zakończenia negocjacji z państwami przystępującymi, najpóźniej na koniec obecnego dziesięciolecia;

H. mając na uwadze, że reforma struktur zarządzania UE, w tym usprawnienie procedur decyzyjnych, są potrzebne już przy obecnym składzie UE, gdyż wymaga tego właściwe i skuteczne funkcjonowanie rozszerzonej Unii Europejskiej; mając na uwadze, że reformy i poprawa funkcjonowania Unii leżą w interesie zarówno obecnych, jak i przyszłych państw członkowskich;

I. mając na uwadze, że w czerwcu 2022 r. program rozszerzenia nabrał tempa; mając na uwadze, że w pakiecie rozszerzeniowym z 2023 r. Komisja zaleciła rozpoczęcie negocjacji o przystąpieniu z Ukrainą i Republiką Mołdawii, a także z Bośnią i Hercegowiną, gdy tylko kraj ten wdroży niezbędne działania, oraz przyznanie Gruzji statusu kraju kandydującego, gdy osiągnie ona odpowiednią zgodność z kryteriami członkostwa; mając na uwadze, że na posiedzeniu, które odbędzie się 14 i 15 grudnia 2023 r., Rada Europejska podejmie decyzję w sprawie tych zaleceń; mając na uwadze, że obecnie państwami kandydującymi do przystąpienia do UE są: Czarnogóra, Serbia, Macedonia Północna, Albania, Bośnia i Hercegowina, Turcja, Republika Mołdawii i Ukraina; mając na uwadze, że Kosowo i Gruzję uznaje się za "poten- otencjalnych kandydatów"; mając na uwadze, że na posiedzeniu, które odbyło się 23 i 24 czerwca 2022 r., Rada Europejska przyznała status państwa kandydującego Ukrainie i Republice Mołdawii, a 15 grudnia 2022 r. - Bośni i Hercegowinie;

J. mając na uwadze, że w komunikacie z 2023 r. w sprawie polityki rozszerzenia UE Komisja zauważyła, iż państwa objęte procesem rozszerzenia muszą wykazać się determinacją w realizacji niezbędnych reform oraz poczynić wymierne postępy w kwestiach podstawowych, by w pełni wykorzystać nowy impet w tym procesie;

K. mając na uwadze, że 17 października 2023 r. premier Armenii Nikol Paszinian oświadczył w Parlamencie Europejskim, iż Republika Armenii jest gotowa zbliżyć się do Unii Europejskiej na tyle, na ile Unia Europejska uzna to za możliwe;

1. dlatego apeluje do Rady Europejskiej, by na szczycie, który odbędzie się 14 i 15 grudnia 2023 r., zatwierdziła zalecenia Komisji przedstawione 8 listopada 2023 r. w pakiecie rozszerzeniowym, podjęła decyzję o rozpoczęciu negocjacji akcesyjnych z Ukrainą i Republiką Mołdawii, a także z Bośnią i Hercegowiną, oraz przyznała Gruzji status kraju kandydującego pod warunkiem podjęcia określonych działań; z zadowoleniem przyjmuje nowy plan wzrostu gospodarczego dla Bałkanów Zachodnich ogłoszony przez Komisję podczas prezentacji pakietu rozszerzeniowego z 2023 r.; wzywa także Radę do niezwłocznego przyjęcia ram negocjacyjnych, gdy tylko poszczególne kraje kandydujące spełnią odpowiednie wymogi, by móc szybko rozpocząć negocjacje o przystąpieniu;

2. upamiętnia 30. rocznicę przyjęcia kryteriów kopenhaskich, doceniając ich historyczne znaczenie dla jasnych i skutecznych zasad rozszerzenia UE, a także osiągnięcia i postępy poszczególnych państw w dążeniu do członkostwa w UE; z zadowoleniem przyjmuje zainteresowanie przystąpieniem do UE i polityczną wolę przystąpienia ze strony tak wielu krajów oraz docenia poważne starania krajów przystępujących o spełnienie wymogów członkostwa; potwierdza swoje zaangażowanie na rzecz przyszłego członkostwa krajów kandydujących i potencjalnie kandydujących do UE; podkreśla, że trzeba przyjąć jasny harmonogram rozszerzenia UE dla krajów kandydujących, by zakończyć negocjacje o przystąpieniu do końca bieżącej dekady; zaznacza, że nie powinna istnieć szybka ścieżka do członkostwa; podkreśla, że nie ma drogi na skróty w odniesieniu do podstawowych wartości;

3. potwierdza znaczenie kryteriów kopenhaskich dla zagwarantowania w krajach kandydujących i potencjalnie kandydujących konsekwentnego i trwałego zaangażowania na rzecz demokracji, praworządności, praw człowieka, poszanowania i ochrony mniejszości oraz reform gospodarczych, a jednocześnie dostosowania się do zmieniających się potrzeb i wyzwań UE; wzywa Komisję i Europejską Służbę Działań Zewnętrznych (ESDZ), by stosowały bardziej wiarygodne podejście oparte na zasługach, mocno zakorzenione w kryteriach kopenhaskich;

4. uważa, że rozszerzenie ma dla UE znaczenie strategiczne, tym bardziej w obliczu rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie; podkreśla, że silniejsza polityka rozszerzenia należy do najpotężniejszych narzędzi geopolitycznych, jakimi dysponuje UE, i że w jej sąsiedztwie nie ma już szarych stref; zwraca uwagę, że rozszerzenie jest strategiczną inwestycją w pokój, bezpieczeństwo, stabilność i dobrobyt, a także siłą napędową demokracji i europejskich wartości na całym kontynencie;

5. podkreśla geopolityczne znaczenie włączenia krajów Bałkanów Zachodnich, Ukrainy, Republiki Mołdawii i Gruzji do UE, zwraca uwagę na ich liczne trwające starania i znaczenie ich integracji dla stabilności i bezpieczeństwa w regionie oraz zachęca do stałego dialogu i współpracy w rozwiązywaniu obecnych konfliktów i różnic; głęboko ubolewa zatem nad oświadczeniami premiera Węgier dotyczącymi rozpoczęcia negocjacji akcesyjnych z Ukrainą oraz nad zmianą polityki tego kraju wobec Kosowa, i zauważa, że oświadczenia Viktora Orbána stanowią obstrukcję w procesie rozszerzenia UE; przypomina Radzie o potencjalnych negatywnych konsekwencjach objęcia przez Węgry prezydencji UE w lipcu 2024 r.;

6. ponownie wyraża zaniepokojenie informacjami, jakoby komisarz do spraw sąsiedztwa i rozszerzenia Olivér Várhelyi celowo dążył do obchodzenia i podważania centralnego charakteru reform w dziedzinie demokracji i praworządności w krajach przystępujących do UE; ponownie wzywa Komisję do wszczęcia niezależnego dochodzenia w tej sprawie oraz do przedstawienia jego wyników Parlamentowi i Radzie;

7. z zadowoleniem przyjmuje gotowość rządu Armenii do zbliżenia się do Unii Europejskiej i zwraca się do Komisji, aby rozważyła wyjście poza kompleksową i wzmocnioną umowę o partnerstwie w stosunkach dwustronnych;

8. stwierdza, że rząd turecki nie jest zainteresowany niwelowaniem utrzymującej się i rosnącej luki między Turcją a UE w zakresie wartości i standardów, ponieważ od kilku lat wykazuje wyraźny brak woli politycznej do przeprowadzenia niezbędnych reform, zwłaszcza w zakresie praworządności, praw podstawowych oraz ochrony i integracji wszystkich mniejszości etnicznych, religijnych i seksualnych; stwierdza ponadto, że rząd turecki nie wykazał żadnego zainteresowania przestrzeganiem kryteriów kopenhaskich oraz dostosowaniem się do polityk i celów UE;

9. podkreśla, że przystąpienie do UE musi odbywać się zgodnie z art. 49 TUE, z poszanowaniem odpowiednich procedur i pod warunkiem spełnienia ustalonych kryteriów, zwłaszcza kryteriów kopenhaskich dotyczących członkostwa w UE; zaznacza, że przystąpienie powinno zawsze być procedurą opartą na zasługach i wymagającą przyjęcia i wdrożenia odpowiednich reform w krajach Bałkanów Zachodnich, Ukrainie, Republice Mołdawii i Gruzji, zwłaszcza w dziedzinie demokracji, praworządności, praw człowieka, podstawowych wolności, poszanowania i ochrony mniejszości, gospodarki rynkowej i wdrażania dorobku prawnego UE; z zadowoleniem przyjmuje starania władz wielu krajów kandydujących i potencjalnie kandydujących o przyspieszenie programu reform i zachęca je, aby zdwoiły wysiłki pozwalające im osiągnąć postępy na drodze do członkostwa w UE, zgodnie z zaleceniami Komisji; oczekuje konkretnych postępów w nadchodzącym okresie w ramach wspieranego przez UE dialogu między Belgradem a Prisztiną i ma nadzieję, że strony wywiążą się ze swoich zobowiązań; ponawia apel do Komisji i Rady o zniesienie środków ograniczających podjętych wobec Kosowa; podkreśla, że w procesie rozszerzenia UE należy unikać wykorzystywania nierozwiązanych sporów dwustronnych i regionalnych do blokowania procesów akcesyjnych krajów kandydujących; apeluje do Komisji, aby zaproponowała mechanizm gwarantujący, że rozstrzyganie tych sporów i arbitraż w ich zakresie zostaną oddzielone od przystąpienia do UE; uznaje, że wykorzystywanie przez państwa członkowskie kwestii dwustronnych dla własnych korzyści jest sprzeczne z duchem traktatów UE; w tym kontekście wyraża ubolewanie, że niektóre państwa członkowskie ponownie przedstawiają jednostronne roszczenia z przeszłości, co utrudnia drogę niektórych krajów kandydujących do UE i znacznie podważa wiarygodność UE;

10. z zadowoleniem przyjmuje wniosek Komisji dotyczący rozporządzenia ustanawiającego Instrument na rzecz Ukrainy 3 , który będzie również wspierał reformy związane z przystąpieniem; przypomina swoje stanowisko w sprawie tego instrumentu przyjęte w październiku 2023 r.; jest zaniepokojony brakiem postępów w procedurze ustawodawczej i wzywa Radę do szybkiego przyjęcia ogólnego podejścia w sprawie rozporządzenia i ogólnego przeglądu wieloletnich ram finansowych, tak aby negocjacje międzyinstytucjonalne mogły rozpocząć się bez dalszej zwłoki;

11. jest głęboko przekonany, że absolutną koniecznością jest dostosowanie się krajów kandydujących i potencjalnie kandydujących do wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa UE, które oznacza również wykazanie się pełnym przestrzeganiem podstawowych zasad UE i jest ważnym prognostykiem trwałego członkostwa; przypomina, że przystąpienie do UE może nastąpić dopiero wtedy, gdy dany kraj dostosuje się do sankcji nałożonych przez UE w związku z rosyjską wojną napastniczą przeciwko Ukrainie;

12. apeluje do UE i jej państw członkowskich o przyspieszenie integracji krajów, które wykazują strategiczne ukierunkowanie i niezachwiane zaangażowanie na rzecz reform związanych z UE, konsolidacji demokratycznej, podstawowych wartości oraz dostosowania się do polityki zagranicznej i bezpieczeństwa;

13. zachęca do spójnego stosowania norm i zasad do wszystkich krajów kandydujących oraz apeluje do Komisji, aby zapewniła stałą skuteczność, przejrzystość i uczciwość w procesie rozszerzenia oraz podejmowanie wszystkich decyzji sprawiedliwie, bezstronnie i zgodnie z podstawowymi zasadami Unii;

14. apeluje do Komisji o ścisłe stosowanie zasady warunkowości i o formalną ocenę krajów przystępujących w ramach unijnego mechanizmu praworządności i sprawozdawczości, aby uzyskać obiektywny i jasny obraz sytuacji oraz zapobiec stałemu brakowi postępów, poważnym niedociągnięciom i regresowi; zwraca uwagę na ograniczone wysiłki podejmowane przez niektóre kraje objęte procesem rozszerzenia w celu spełnienia wymogów członkostwa zgodnie z kryteriami kopenhaskimi; wyraża ubolewanie z powodu poważnego i niepokojącego braku postępów - a nawet regresu - w niektórych krajach objętych procesem rozszerzenia na drodze do przystąpienia do UE; w tym kontekście wzywa Komisję do wypłacania funduszy tylko tym krajom, które osiągną wymierne wyniki i wdrożą reformy w obszarze kwestii podstawowych;

15. wzywa UE, aby zadbała również o przygotowanie się do przyjęcia na jednolity rynek każdego kraju kandydującego do UE w procesie przystąpienia, gdy tylko wykaże się on zdolnością do przyjęcia wymaganych zobowiązań i ustanowienia solidnej praworządności; w tym kontekście apeluje o wprowadzenie modeli pozytywnej warunkowości tam, gdzie osiągane są postępy, o przyznanie dostępu do jednolitego rynku UE, a także do innych polityk i inicjatyw UE w oparciu o plan działań priorytetowych i odpowiednie programy sektorowe, a także o zapewnienie dostępu do odpowiednich funduszy UE, co umożliwi obywatelom krajów kandydujących czerpanie korzyści z przystąpienia w trakcie całego procesu, a nie dopiero jego zakończeniu; apeluje również, aby w przypadku regresu lub utrzymującego się braku postępów uruchamiać mechanizm negatywnej warunkowości w postaci zawieszenia finansowania przedakcesyjnego i negocjacji akcesyjnych; apeluje zwłaszcza o wprowadzenie bardziej rygorystycznej i egzekwowalnej rozliczalności w odniesieniu do wydatków z takich funduszy; podkreśla, że korzyści i inicjatywy, takie jak Europejska Wspólnota Polityczna, nie są alternatywą dla rozszerzenia ani jego substytutem, ponieważ zniweczyłoby to uzasadnione aspiracje krajów, które dążą do tego, by stać się państwami członkowskimi UE;

16. apeluje o rozważenie możliwości powołania głównego negocjatora UE, który byłby odpowiedzialny przed Parlamentem Europejskim i prowadziłby negocjacje na podstawie szerokiego mandatu dla poszczególnych krajów;

17. podkreśla, że trzeba wzmocnić nadzór parlamentarny nad polityką rozszerzenia UE; nalega na zwiększenie roli Parlamentu w całym procesie przystąpienia, w tym na umożliwienie mu pełnej kontroli postępów wielu krajów kandydujących i potencjalnie kandydujących we wszystkich obszarach polityki; wzywa Komisję i Radę do należytego uwzględnienia obaw i postulatów przedstawionych przez Parlament; podkreśla szczególną rolę organów parlamentarnych w krajach objętych procesem rozszerzenia i apeluje o nadanie im większego znaczenia w procesie przystąpienia do UE z uwagi na szczególną i kluczową rolę, jaką odgrywają one w wymaganym procesie reform, m.in. poprzez zbliżenie przepisów, nadzór i działania informacyjne skierowane do obywateli;

18. podkreśla, że równolegle z procesem rozszerzenia trzeba przeprowadzić reformy wewnętrzne w UE, by zwiększyć jej zdolność do prawdziwej integracji nowych członków, jak przewidziano w konkluzjach Rady Europejskiej z Kopenhagi z 1993 r., zagwarantować, że proces rozszerzenia pozytywnie wpłynie na ogólną spójność i stabilność UE, oraz zwiększyć zdolność UE do działania, reformując proces decyzyjny, w tym wprowadzając głosowanie większością kwalifikowaną, również w odniesieniu do decyzji dotyczących polityki zagranicznej i bezpieczeństwa oraz w obszarach istotnych dla procesu akcesyjnego; apeluje zwłaszcza o zniesienie wymogu jednomyślności przy podejmowaniu decyzji o rozpoczęciu procesu negocjacyjnego, a także o otwieraniu i zamykaniu poszczególnych klastrów i rozdziałów negocjacyjnych, ale podkreśla, że ostateczne decyzje w sprawie przystąpienia poszczególnych krajów kandydujących trzeba nadal podejmować jednomyślnie; apeluje ponadto o zapewnienie skutecznego funkcjonowania rozszerzonej Unii jako całości; przypomina, że postępy w znoszeniu wymogu jednomyślności byłyby również możliwe dzięki pełnemu wykorzystaniu potencjału zawartego w Traktacie z Lizbony; podkreśla, że reformy mogą zapewnić skuteczne funkcjonowanie rozszerzonej Unii jako całości, równolegle do negocjacji akcesyjnych z krajami kandydującymi, i że przygotowałoby to UE do przyjęcia nowych członków w rozsądnym terminie, najpóźniej przed końcem obecnej dekady;

19. apeluje o solidny mechanizm monitorowania umożliwiający śledzenie reform i postępów osiąganych przez kraje kandydujące w spełnianiu wszystkich kryteriów politycznych; w szczególności postuluje ustanowienie specjalnego i skutecznego mechanizmu monitorowania, aby chronić podstawowe wartości i interesy finansowe Unii w kontekście procedur akcesyjnych; apeluje, aby przed kolejnym rozszerzeniem wzmocnić mechanizm ochrony praworządności oraz podstawowych zasad i wartości UE, a także zdolność monitorowania w celu zapewnienia zgodności z przepisami; podkreśla, że potrzebny jest szerszy mechanizm warunkowości w zakresie praworządności, obejmujący cały budżet Unii i wszystkie podstawowe wartości Unii określone w art. 2 TUE;

20. ponawia apel do Komisji, by wdrożyła zalecenia przedstawione w sprawozdaniu specjalnym Europejskiego Trybunału Obrachunkowego nr 01/2022 w celu zapewnienia skutecznego oddziaływania unijnej pomocy finansowej przeznaczonej na wsparcie praworządności na Bałkanach Zachodnich, w szczególności przez opracowanie jasnych wytycznych i wskaźników referencyjnych na temat stosowania przepisów Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej (IPA III) dotyczących modulacji i warunkowości; apeluje do Komisji o dodanie nowych krajów przystępujących do IPA III;

21. apeluje do Komisji, aby w procesie rozszerzenia uwzględniła trwające refleksje i długoterminowe perspektywy reform polityki UE;

22. apeluje do UE i jej państw członkowskich, aby znacznie zwiększyły zaangażowanie społeczne i udoskonaliły komunikację strategiczną w celu informowania obywateli zarówno w państwach członkowskich UE, jak i w krajach kandydujących o korzyściach z rozszerzenia; apeluje do władz krajów przystępujących do UE, aby maksymalnie zaangażowały się w te wysiłki; wzywa UE i jej państwa członkowskie do aktywnego zaangażowania się w rozwiązywanie konfliktów i promowanie stosunków dobrosąsiedzkich w krajach przystępujących; wzywa Komisję do zapewnienia wsparcia finansowego krajom przystępującym, które rzeczywiście dążą do zapewnienia stosunków dobrosąsiedzkich i trwałego pojednania oraz zapewniają pełną zgodność ze strategicznymi celami, wartościami i interesami UE, w tym w ramach wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa UE;

23. apeluje do UE i jej państw członkowskich o dalsze propagowanie umiejętności korzystania z mediów i niezależności mediów, a także społeczeństwa obywatelskiego, w krajach kandydujących i potencjalnie kandydujących oraz o wspieranie ich w walce z manipulacją informacjami i z wrogą obcą ingerencją, aby umocnić demokratyczne instytucje i wartości; podkreśla znaczenie strukturalnego zaangażowania organizacji społeczeństwa obywatelskiego w proces rozszerzenia; w tym kontekście wzywa UE do przydzielenia dodatkowych zasobów podmiotom społeczeństwa obywatelskiego angażującym się na rzecz wartości i zasad UE, demokracji, budowania pokoju i kontaktów międzyludzkich; podkreśla, że należy uwzględnić równouprawnienie płci, prawa człowieka (w szczególności wolność wypowiedzi), ochronę mniejszości oraz ochronę obrońców praw człowieka w tych obszarach, a także potrzebę pełnego wdrożenia zasady niedyskryminacji w całym procesie akcesyjnym; podkreśla znaczenie zacieśnienia kontaktów międzyludzkich między państwami członkowskimi UE a krajami objętymi procesem rozszerzenia;

24. wzywa następne kolegium komisarzy do mianowania komisarza ds. rozszerzenia, a także do przywrócenia odrębnej dyrekcji generalnej ds. rozszerzenia;

25. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, wiceprzewodniczącemu Komisji / wysokiemu przedstawicielowi Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, rządom i parlamentom państw członkowskich oraz rządom i parlamentom krajów przystępujących.

1 Teksty przyjęte, P9_TA(2023)0427.
2 Dz.U. C 167 z 11.5.2023, s. 105.
3 Wniosek Komisji dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady z 20 czerwca 2023 r. w sprawie ustanowienia Instru- mentu na rzecz Ukrainy (COM(2023)0338).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.4173

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie trzydziestolecia kryteriów kopenhaskich: nowy impuls dla polityki rozszerzenia UE (2023/2987(RSP))
Data aktu: 13/12/2023
Data ogłoszenia: 02/08/2024