Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie roli polityki rozwojowej UE w przekształcaniu przemysłu wydobywczego na rzecz zrównoważonego rozwoju w krajach rozwijających się (2023/2031(INI))

P9_TA(2023)0465

Rola polityki rozwojowej UE w przekształcaniu przemysłu wydobywczego na rzecz zrównoważonego rozwoju w krajach rozwijających się

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie roli polityki rozwojowej UE w przekształcaniu przemysłu wydobywczego na rzecz zrównoważonego rozwoju w krajach rozwijających się (2023/2031(INI))

(C/2024/4169)

(Dz.U.UE C z dnia 2 sierpnia 2024 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając art. 208 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), stanowiący w szczególności, że "głównym celem polityki Unii w dziedzinie współpracy na rzecz rozwoju jest zmniejszenie, a docelowo likwidacja ubóstwa" oraz że "przy realizacji polityk, które mogłyby mieć wpływ na kraje rozwijające się, Unia bierze pod uwagę cele współpracy na rzecz rozwoju",

- uwzględniając art. 3 i 21 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE),

- uwzględniając rezolucję ONZ zatytułowaną "Przekształcamy nasz świat - agenda na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030", przyjętą podczas szczytu ONZ w sprawie zrównoważonego rozwoju 25 września 2015 r. w Nowym Jorku, a także uwzględniając 17 celów zrównoważonego rozwoju zawartych w tej rezolucji,

- uwzględniając porozumienie przyjęte podczas 21. Konferencji Stron Ramowej Konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie Zmian Klimatu (UNFCCC - COP21) w Paryżu 12 grudnia 2015 r. (porozumienie paryskie),

- uwzględniając Deklarację praw ludów tubylczych, przyjętą przez Zgromadzenie Ogólne ONZ 13 września 2007 r.,

- uwzględniając Wytyczne ONZ dotyczące biznesu i praw człowieka,

- uwzględniając dziesięć zasad inicjatywy ONZ Global Compact,

- uwzględniając konwencję Międzynarodowej Organizacji Pracy (MOP) nr 169 dotyczącą ludności tubylczej i plemiennej,

- uwzględniając osiem podstawowych konwencji MOP określonych w Deklaracji Międzynarodowej Organizacji Pracy dotyczącej podstawowych zasad i praw w pracy,

- uwzględniając Konwencję z Minamaty w sprawie rtęci,

- uwzględniając Konwencję o różnorodności biologicznej, w szczególności decyzję COP VIII/28 - Dobrowolne wytyczne w sprawie różnorodności biologicznej - całościowa ocena skutków,

- uwzględniając wytyczne Programu Narodów Zjednoczonych ds. Ochrony Środowiska (UNEP) dotyczące oceny skutków społecznych cyklu życia produktów,

- uwzględniając sporządzony przez Europejski Bank Inwestycyjny wykaz kryteriów kwalifikowalności oraz działalności i sektorów wyłączonych z finansowania EBI,

- uwzględniając wspólne oświadczenie Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie, Parlamentu oraz Komisji z 30 czerwca 2017 r. dotyczące nowego konsensusu europejskiego w sprawie rozwoju pt. "Nasz świat, nasza godność, nasza przyszłość" 1 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/947 2  z dnia 9 czerwca 2021 r. ustanawiające Instrument Sąsiedztwa oraz Współpracy Międzynarodowej i Rozwojowej - Globalny Wymiar Europy, zmieniające i uchylające decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 466/2014/UE oraz uchylające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1601 i rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 480/2009,

- uwzględniając wspólny komunikat Komisji oraz Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa z 1 grudnia 2021 r. w sprawie strategii Global Gateway (JOIN(2021)0030),

- uwzględniając komunikat Komisji z 11 grudnia 2019 r. pt. "Europejski Zielony Ład" (COM(2019)0640),

- uwzględniając wniosek z 16 marca 2023 r. dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego ramy na potrzeby zapewnienia bezpiecznych i zrównoważonych dostaw surowców krytycznych oraz zmieniającego rozporządzenia (UE) nr 168/2013, (UE) 2018/858, (UE) 2018/1724 i (UE) 2019/1020 (COM(2023)0160) (akt w sprawie surowców krytycznych),

- uwzględniając nową umowę o partnerstwie między Unią Europejską a członkami Organizacji Państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku (OACPS) (porozumienie zastępujące umowę z Kotonu),

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie promowania rozwoju za pomocą odpowiedzialnych praktyk biznesowych, w tym w odniesieniu do roli przemysłu wydobywczego w krajach rozwijających się 3 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 14 marca 2023 r. w sprawie spójności polityki na rzecz rozwoju 4 ,

- uwzględniając art. 54 Regulaminu,

- uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Handlu Międzynarodowego,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Rozwoju (A9-0322/2023),

A. mając na uwadze, że zdaniem ONZ przemysł wydobywczy można zdefiniować jako obejmujący różne rodzaje działalności, takie jak wydobycie surowców (paliwa kopalne, minerały i kruszywa), ich przetwarzanie oraz konwersja w produkty i usługi przeznaczone dla konsumentów 5 ;

B. mając na uwadze, że górnictwo wielkoskalowe oraz górnictwo rzemieślnicze i małoskalowe tradycyjnie współistnieją obok siebie, a rodzaj zatrudnienia i lokalna wartość, jakie zapewniają, znacznie się od siebie różnią, gdyż działalność rzemieślnicza i małoskalowa prowadzona jest w dużym stopniu nieoficjalnie i nielegalnie, charakteryzuje się dużą pracochłonnością, niskimi standardami w zakresie ochrony zdrowia w miejscu pracy, w zakresie bezpieczeństwa i w zakresie ochrony środowiska, a także stosunkowo niskimi inwestycjami kapitałowymi, niskim stopniem mechanizacji i odzysku minerałów, ale zapewnia pracę i dochody niewykwalifikowanym pracownikom często na obszarach oddalonych i wiejskich, natomiast działalność wielkoskalowa jest zwykle w wysokim stopniu zmechanizowana i formalnie uregulowana oraz wnosi wkład do gospodarki krajowej, jednak w niewielkim stopniu pozytywnie wpływa na społeczności lokalne; mając na uwadze, że według UNEP projekt ASM-PACE dotyczący górnictwa rzemieślniczego i małoska- lowego na obszarach chronionych i w ekosystemach krytycznych pozwala oszacować, że w ramach górnictwa rzemieślniczego i małoskalowego wydobywa się około 10 % złota na świecie, 15-20% diamentów, 20-25% cyny i tantalu oraz 80 % kolorowych kamieni szlachetnych 6 ; mając na uwadze, że z uwagi na brak dostępu do bogatych w zasoby gruntów oraz innych zasobów produkcyjnych i finansowania czy możliwości korzystania z nich i kontroli nad nimi, w górnictwie rzemieślniczym i małoskalowym często pracują kobiety, co zwiększa ich podatność na zagrożenia;

C. mając na uwadze, że według Banku Światowego nieodnawialne zasoby mineralne odgrywają dominującą rolę w 81 krajach, które łącznie odpowiadają za jedną czwartą światowego PKB, połowę ludności świata i prawie 70 % osób żyją- cych w skrajnym ubóstwie 7 ;

D. mając na uwadze, że wydobycie i przetwarzanie zasobów naturalnych odpowiada za około połowę całkowitych emisji gazów cieplarnianych i ponad 90 % globalnych skutków w zakresie różnorodności biologicznej i deficytu wody 8 ;

E. mając na uwadze, że decyzje co do tego, czy zasoby naturalne są eksploatowane, jakie zasoby są wykorzystywane i w jaki sposób się to odbywa, każdy kraj podejmuje w ramach własnej suwerenności;

F. mając na uwadze, że przemysł wydobywczy powinien odegrać kluczową rolę w rozwoju wielu bogatych w zasoby krajów rozwijających się, zapewniając dochody publiczne z działalności wydobywczej i związanej z górnictwem (z koncesji, podatków, wydatków bezpośrednich i pośrednich w kraju prowadzenia działalności), możliwości zatrudnienia i infrastrukturę, które mają potencjał, by ograniczyć ubóstwo oraz wesprzeć wzrost gospodarczy i rozwój społeczny na szczeblu krajowym i lokalnym, o ile zagwarantowana jest obecność pewnych czynników;

G. mając na uwadze, że przemysł wydobywczy może też mieć poważne negatywne skutki społeczne, gospodarcze, środowiskowe i instytucjonalne na szczeblu lokalnym, krajowym, regionalnym i globalnym, przyczyniając się do naruszeń praw człowieka i praw pracowniczych, przemocy ze względu na płeć, pracy przymusowej, pracy dzieci, przymusowych przesiedleń, ubóstwa, zanieczyszczenia, konkurencji w wykorzystywaniu wody, utraty różnorodności biologicznej, wylesiania, zniszczenia obiektów kulturalnych i religijnych, prześladowań obrońców praw człowieka i obrońców praw środowiskowych, zakłócenia struktur społecznych, korupcji, wahań cen surowców, nielegalnych przepływów finansowych, oszustw podatkowych i uchylania się od opodatkowania oraz konfliktów zbrojnych, a także może być źródłem licznych problemów z uwagi na jego wyizolowanie i słabe powiązania z gospodarką na szczeblu lokalnym; mając na uwadze, że przemysł wydobywczy często wpływa na prawa społeczności tubylczych, a badania skutków środowiskowych i społecznych mogą odegrać kluczową rolę w ochronie tych praw;

H. mając na uwadze, że najnowsze i dostosowane technologie oraz cyfryzacja mogą w znacznym stopniu ograniczyć z natury inwazyjny wpływ przemysłu wydobywczego;

I. mając na uwadze, że według Międzynarodowej Agencji Energetycznej (MAE) 9  ponad połowa światowej produkcji miedzi i litu koncentrowała się na obszarach już dotkniętych poważnym deficytem wody; mając ponadto na uwadze, że większość obecnych i potencjalnych lokalizacji wydobycia znajduje się na obszarach wiejskich i zamieszkałych przez ludność tubylczą;

J. mając na uwadze, że negatywny wpływ przemysłu wydobywczego na społeczeństwo i środowisko może stać się w przyszłości bardziej dotkliwy, biorąc pod uwagę tendencję do wydobywania rud niższej jakości, co doprowadzi do powstawania większych ilości odpadów, a także wyższego zapotrzebowania na energię i wodę; mając na uwadze, że jest to szczególnie niepokojące w odniesieniu do zmarginalizowanych i podatnych na zagrożenia osób w krajach rozwijających się, w których skutki zmiany klimatu już zwiększają niedobór wody; ponadto zauważa, że w miarę wyczerpywania się łatwo dostępnych rezerw poszukiwania przenoszą się na odległe i często wrażliwe obszary, jak ma to miejsce w przypadku górnictwa głębokomorskiego;

K. mając na uwadze, że z analizy Banku Światowego 10  wynika, iż 44 % wszystkich działających kopalń znajduje się w lasach, co znacząco wpływa na wylesianie oraz na społeczności tubylcze i lokalne, którym lasy zapewniają źródła utrzymania;

L. mając na uwadze, że prawa do informacji, udziału i środka prawnego są prawami człowieka chronionymi na szczeblu międzynarodowym i zapisanymi w wielostronnych umowach, w szczególności w odniesieniu do podejmowania decyzji środowiskowych, które mają szczególne znaczenie w przypadku górnictwa;

M. mając na uwadze, że przemysł wydobywczy może pozytywnie bądź negatywnie wpływać na osiąganie szeregu celów zrównoważonego rozwoju ONZ, w sposób bezpośredni lub pośredni, w szczególności cel zrównoważonego rozwoju nr 1 (koniec z ubóstwem), cel zrównoważonego rozwoju nr 3 (dobre zdrowie i jakość życia), cel zrównoważonego rozwoju nr 6 (czysta woda i warunki sanitarne), cel zrównoważonego rozwoju nr 7 (czysta i dostępna energia), cel zrównoważonego rozwoju nr 8 (wzrost gospodarczy i godna praca), cel zrównoważonego rozwoju nr 13 (działania w dziedzinie klimatu), cel zrównoważonego rozwoju nr 15 (życie na lądzie) oraz cel zrównoważonego rozwoju nr 16 (pokój, sprawiedliwość i silne instytucje);

N. mając na uwadze, że cele zrównoważonego rozwoju mają uniwersalny charakter, a zatem wymagają od UE spójności w działaniach wewnętrznych i zewnętrznych; mając na uwadze, że wykazano, iż Unia Europejska ma negatywny wpływ na postępy krajów rozwijających się w osiąganiu celów zrównoważonego rozwoju z uwagi na jej konsumpcję zasobów, tzw. efekt rozlania 11 ;

O. mając na uwadze, że wspólnotowe umowy na rzecz rozwoju mogą stanowić dla rządów, przedsiębiorstw i społeczności środek wzmacniania i rozwijania trwałych i wzajemnie korzystnych relacji, a także zapobiegania konfliktom oraz zwiększania przejrzystości i rozliczalności; mając na uwadze, że Bank Światowy uznał wspólnotowe umowy na rzecz rozwoju za najlepszą praktykę w przypadku umów o wydobycie 12 ; mając na uwadze, że dziesięć zasad górnictwa Międzynarodowej Rady ds. Górnictwa i Metali (ICMM) zachęca jej członków do odpowiedniego angażowania zainteresowanych stron i przyczyniania się do zrównoważonego rozwoju krajów i społeczności przyjmujących 13 ; mając na uwadze, że standardy odpowiedzialnego górnictwa w ramach inicjatywy na rzecz zapewnienia odpowiedzialnego wydobycia obejmują najlepsze praktyki odpowiedzialnego górnictwa;

P. mając na uwadze, że bogate w zasoby kraje rozwijające się często dotyka tzw. klątwa surowcowa, jako że obfitość zasobów naturalnych nie doprowadziła jak dotąd do ich rozwoju gospodarczego między innymi z uwagi na niewystarczające regulacje prawne, korupcję, brak przejrzystości i rozliczności oraz zbyt dużą zależność od przychodów z przemysłu wydobywczego i związany z nią brak dywersyfikacji gospodarczej; mając na uwadze, że Afryka, w szczególności region subsaharyjski, stała się klasycznym przypadkiem "klątwy surowcowej", pomimo że na jej terenie znajduje się 30 % światowych rezerw minerałów, 8 % światowych rezerw gazu ziemnego i 12 % światowych rezerw ropy naftowej 14 ;

Q. mając na uwadze, że kraje rozwijające się często mają trudności w uzyskaniu wystarczających przychodów z działalności wydobywczej z uwagi na niewystarczające lub regresywne systemy podatkowe, brak odporności instytucjonalnej, nieodpowiednie planowanie długoterminowe, niemożliwe do pokrycia zadłużenie, nielegalne przepływy finansowe, korupcję i uchylanie się od opodatkowania;

R. mając na uwadze, że kraje rozwijające się eksportujące surowce są silnie uzależnione od dochodów podatkowych z eksportu tych surowców;

S. mając na uwadze, że przyspieszenie wysiłków na rzecz przeciwdziałania zmianie klimatu i sprostania szybko rosnącemu zapotrzebowaniu na surowce niezbędne do przeprowadzenia transformacji ekologicznej i cyfrowej, a także wymogi w zakresie zrównoważonego rozwoju i dywersyfikacji obowiązujące w UE stwarzają zarówno wyzwania, jak i możliwości dla sektora przemysłu wydobywczego, który ma się stać zrównoważony, oraz dla krajów rozwijających się bogatych w zasoby; mając na uwadze, że UE może ustanowić ramy dla sektora przemysłu wydobywczego w krajach rozwijających się w taki sposób, aby lepiej wykorzystać ten popyt zgodnie z celami zrównoważonego rozwoju poprzez zwiększenie ich przestrzeni fiskalnej i wsparcie wydatków publicznych, a także poprzez dowartościowanie ich roli w społeczności międzynarodowej przy jednoczesnym ograniczeniu emisji gazów cieplarnianych; mając na uwadze, że kraje rozwijające się muszą zmniejszyć swoją zależność od przemysłu wydobywczego i rozwinąć swoje gospodarki w sektorach zorientowanych na przyszłość takich jak technologie bezemisyjne, aby zdywersyfikować źródła przychodów;

T. mając na uwadze, że na mocy art. 3 ust. 5 TUE Unia ma między innymi obowiązek przyczyniać się do "pokoju, bezpieczeństwa, trwałego rozwoju Ziemi, do solidarności i wzajemnego szacunku między narodami, do swobodnego i uczciwego handlu, do wyeliminowania ubóstwa oraz do ochrony praw człowieka"; mając na uwadze, że zgodnie z art. 21 ust. 1 TUE "działania Unii na arenie międzynarodowej oparte są na zasadach, które leżą u podstaw jej utworzenia", w tym demokracji, praworządności, powszechności i niepodzielności praw człowieka i podstawowych wolności;

U. mając na uwadze, że polityczne zaangażowanie UE na rzecz spójności polityki na rzecz rozwoju zostało potwierdzone w nowym europejskim konsensusie w sprawie rozwoju z 2017 r., w którym uznano spójność polityki na rzecz rozwoju za "jeden z kluczowych elementów strategii [UE] na rzecz osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju i ważny wkład w szerszy cel spójności polityki na rzecz zrównoważonego rozwoju";

V. mając na uwadze, że unijna polityka rozwojowa powinna wspierać kraje rozwijające się w przekształcaniu ich przemysłów wydobywczych w celu zapewnienia, by przyczyniały się one do zrównoważonego rozwoju zgodnie z celami zrównoważonego rozwoju ONZ i porozumieniem paryskim;

W. mając na uwadze, że działalność przemysłu wydobywczego odbywa się w globalnym kontekście porozumienia paryskiego mającego na celu utrzymanie w tym stuleciu wzrostu temperatury na świecie znacznie poniżej 2 °C powyżej poziomów sprzed epoki przemysłowej oraz dostosowanie przepływów finansowych do niskich emisji gazów cieplarnianych i scenariusza emisji odpornego na zmianę klimatu, a także w europejskim kontekście Europejskiego prawa o klimacie 15 , przewidującego osiągnięcie przez UE neutralności klimatycznej do 2050 r. oraz ograniczenie emisji CO2 o 55 % do 2030 r. w porównaniu z poziomami z 1990 r., pakietu regulacyjnego "Gotowi na 55" obejmującego między innymi wiążące cele w zakresie efektywności i gospodarki o obiegu zamkniętym oraz w kontekście zmienionego i poszerzonego europejskiego systemu handlu emisjami;

X. mając na uwadze, że UE niedawno przyjęła lub zamierza przyjąć przepisy mające na celu wzmocnienie społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw i odpowiedzialnego prowadzenia działalności gospodarczej, które będą mieć wpływ na przemysł wydobywczy w krajach rozwijających się, takie jak rozporządzenie w sprawie minerałów z regionów ogarniętych konfliktami 16 , dyrektywa w sprawie sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju 17 , planowana dyrektywa w sprawie należytej staranności przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju 18 , planowane rozporządzenie w sprawie zakazu produktów wytwarzanych z wykorzystaniem pracy przymusowej 19  oraz rozporządzenie w sprawie surowców krytycznych;

Y. mając na uwadze, że w sprawozdaniu z oceny skutków towarzyszącemu wnioskowi w sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego ramy na potrzeby zapewnienia bezpiecznych i zrównoważonych dostaw surowców krytycznych oraz zmieniającego rozporządzenia (UE) nr 168/2013, (UE) 2018/858, (UE) 2018/1724 i (UE) 2019/1020 20  (europejski akt w sprawie surowców krytycznych) nie zajęto się w wystarczającym stopniu wpływem rozporządzenia na społeczeństwa, środowisko, prawa człowieka i gospodarki krajów rozwijających się (zgodnie z instrumentem służącym lepszemu stanowieniu prawa nr 35 dotyczącym krajów rozwijających się i instrumentem służącym lepszemu stanowieniu prawa nr 19 dotyczącym celów zrównoważonego rozwoju) oraz na źródła utrzymania lokalnych społeczności tubylczych, w tym kobiet i dziewcząt 21 ;

Z. mając na uwadze, że zaangażowanie UE na rzecz sprawiedliwej transformacji dotyczy całego świata i obejmuje potrzebę przeprowadzenia dogłębnych reform dotyczących wymiaru finansowego, społecznego i środowiskowego przemysłu wydobywczego oraz zarządzania tym przemysłem;

AA. mając na uwadze, że złoża minerałów są nierównomiernie rozłożone na świecie, co ma ogromny wpływ na globalne Południe; mając na uwadze, że badania 22  wykazały, iż w 2019 r. 79 % rud metali wydobytych na świecie pochodziło z pięciu spośród sześciu najbogatszych w gatunki biomów;

AB. mając na uwadze, że Traktat o pełnym morzu 23  przyjęty w czerwcu 2023 r. stanowi ramy ochrony pełnego morza przed przemysłem wydobywczym i wprowadza podział zysków z genetycznych zasobów morskich między kraje rozwinięte a kraje rozwijające się; mając na uwadze, że EU zobowiązała się do przekazania 40 mln EUR w ramach globalnego programu na rzecz oceanów w celu wsparcia krajów rozwijających się we wdrażaniu tego traktatu;

Promowanie polityki rozwojowej UE

1. przypomina, że UE jest największym ofiarodawcą pomocy rozwojowej na świecie, którą przekazuje głównie za pośrednictwem organizacji międzynarodowych i państw członkowskich; podkreśla w związku z tym, jak ważne jest uwzględnianie zasad zrównoważonego rozwoju we wszystkich działaniach zewnętrznych UE, w szczególności w strategiach politycznych związanych z przemysłem wydobywczym, zgodnie z prawnym zobowiązaniem UE do zapewnienia spójności polityki na rzecz rozwoju, jak określono w art. 208 TFUE;

2. wzywa UE do promowania partnerstwa na zasadzie równości między UE a krajami rozwijającymi się w znacznym stopniu zależnymi od przemysłu wydobywczego; podkreśla, że wszystkie projekty UE w sektorze wydobywczym w krajach rozwijających się powinny przynosić korzyści wszystkim zaangażowanym stronom, w tym społecznościom lokalnym, oraz powinny mieć za cel przede wszystkim rozwój ukierunkowany na ludzi i środowisko we wszystkich operacyjnych ramach politycznych; w tym kontekście podkreśla, że UE powinna wspierać kraje o niskich dochodach, bogatych w zasoby, aby odchodziły od enklawowego charakteru i ekstraktywistycznego modelu sektora wydobywczego, a także zapewnić krajom rozwijającym się wystarczającą swobodę polityczną do osiągnięcia tego celu, w tym dzięki wykorzystaniu instrumentów handlu międzynarodowego, w celu osiągnięcia stanu uprzemysłowienia w oparciu o zasoby na szczeblu lokalnym; podkreśla ponadto, że projekty muszą być realizowane w sposób sprawiedliwy i przyjazny dla klimatu z wykorzystaniem najbardziej innowacyjnych metod, jakie są dostępne, a nie kosztem środowiska, praw człowieka i pokoju; zwraca uwagę, że ułatwianie zrównoważonych inwestycji oraz ogólna strategia handlowa i inwestycyjna UE muszą wspierać możliwości inwestycyjne w krajach rozwijających się, aby osiągnąć cele zrównoważonego rozwoju; zwraca się do Komisji o priorytetowe traktowanie kwestii zrównoważoności w ramach projektów w sektorze surowców, stosownie do inicjatywy Global Gateway, oraz o ułatwienie dostępu do odpowiedniego finansowania;

3. podkreśla, jak ważne jest zintegrowanie zrównoważonego przemysłu wydobywczego z gospodarką lokalną, aby wypracować w krajach rozwijających się lokalne zdolności przemysłowe o wysokiej wartości dodanej; uważa, że kraje rozwijające się mają prawo stosować podatki wywozowe i uzasadnione ograniczenia w handlu w celu rozwinięcia swojej własnej bazy przemysłowej oraz wykorzystywać środki z ceł eksportowych pochodzących z przemysłu wydobywczego na rozwój społeczny i ulepszenie usług publicznych, na przykład w zakresie edukacji i opieki zdrowotnej; wzywa UE do dokonania przeglądu ograniczeń dotyczących podatków wywozowych w umowach handlowych z krajami rozwijającymi się;

4. podkreśla, że UE i jej państwa członkowskie muszą przestrzegać oraz wymagać od swoich krajów partnerskich przestrzegania potrzeb społeczności lokalnych i tubylczych, zwłaszcza prawa ludności tubylczej do dobrowolnej i świadomej zgody przed zatwierdzeniem jakichkolwiek projektów wydobywczych mających wpływ na ich ziemie lub terytoria, zgodnie z Deklaracją Organizacji Narodów Zjednoczonych o prawach ludności rdzennej oraz konwencją MOP nr 169 dotyczącą ludności tubylczej i plemiennej; zwraca uwagę, że górnictwo zwiększa ryzyko masowego wykupu gruntów rolnych, przy czym rządy krajów rozwijających się często nie uznają zwyczajowych praw ludności i społeczności tubylczych do ziemi, którą zamieszkują; apeluje o przestrzeganie dobrowolnych wytycznych Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO) w zakresie odpowiedzialnego zarządzania tytułami prawnymi do gruntów, łowisk i lasów, aby zapobiec masowemu wykupowi gruntów rolnych wynikającemu z działalności wydobywczej; podkreśla, że propagowanie praw ludów tubylczych i ich tradycyjnych praktyk jest ważne dla osiągnięcia zrównoważonego rozwoju i przeciwdziałania zmianie klimatu;

5. apeluje do UE o większe wspieranie bogatych w zasoby krajów rozwijających się w ograniczaniu ich zależności od przemysłu wydobywczego i dywersyfikacji ich gospodarek, które są wrażliwe na wstrząsy gospodarcze i zmienność cen, przez promowanie zrównoważonych alternatyw;

6. uważa, że UE powinna wspierać bogate w zasoby kraje rozwijające się w pozyskiwaniu przychodów pochodzących z przemysłu wydobywczego oraz w zarządzaniu nimi w skuteczny i przejrzysty sposób w celu osiągnięcia zrównoważonego i sprzyjającego włączeniu społecznemu rozwoju z korzyścią dla mieszkańców tych krajów i realizacji celów zrównoważonego rozwoju;

7. zwraca się do Komisji o wzmocnienie dialogu i współpracy z organizacjami społeczeństwa obywatelskiego, związkami zawodowymi, społecznościami lokalnymi i ludnością tubylczą w krajach rozwijających się, na które bezpośredni wpływ ma przemysł wydobywczy, w celu promowania ich praw i zagwarantowania im znaczącego i aktywnego udziału w procesach decyzyjnych, zwłaszcza w odniesieniu do opracowywania i oceny skutków projektów przewodnich w ramach strategii Global Gateway; podkreśla, że podmioty społeczeństwa obywatelskiego powinny być formalnie reprezentowane w radzie zarządzającej strategią Global Gateway; z zadowoleniem przyjmuje zapowiedź uruchomienia - w ramach strategii Global Gateway - platformy na rzecz dialogu między społeczeństwem obywatelskim a władzami lokalnymi w celu umożliwienia konstruktywnego dialogu przy wyborze i wspieraniu projektów objętych strategią Global Gateway;

8. apeluje o powołanie grupy monitorowania strategii Global Gateway w celu zapewnienia solidnego i skutecznego nadzoru wszystkich projektów strategii i ich zgodności z zasadą spójności polityki na rzecz rozwoju, składającej się z podmiotów społeczeństwa obywatelskiego, w szczególności reprezentujących ludność tubylczą, posłów do Parlamentu Europejskiego, przedstawicieli państw członkowskich i innych odpowiednich ekspertów; podkreśla, że grupa monitorowania strategii Global Gateway powinna sporządzać coroczne sprawozdanie dotyczące wpływu projektów strategii na prawa człowieka, środowisko, wolności obywatelskie, pokój, nierówności i ograniczenie ubóstwa; wzywa przewodniczącą Komisji, by zapraszała przewodniczącego grupy monitorowania strategii Global Gateway na wszystkie posiedzenia rady zarządzającej; podkreśla, że grupa monitorowania strategii Global Gateway powinna mieć dostęp do wszystkich dokumentów i protokołów z posiedzeń grupy doradztwa biznesowego, rady zarządzającej oraz platformy na rzecz dialogu między społeczeństwem obywatelskim a lokalnymi władzami;

9. wzywa Komisję do wzmocnienia zdolności podmiotów społeczeństwa obywatelskiego do skutecznego udziału w procesach decyzyjnych, w tym poprzez szkolenia i wsparcie w obszarach takich jak znajomość prawa, umiejętności negocjacyjne, ocena oddziaływania na środowisko i monitorowanie projektów;

10. wzywa UE do wspierania wysiłków na rzecz budowania zdolności w krajach rozwijających się, w tym poprzez udzielanie odpowiednim zainteresowanym stronom, takim jak urzędnicy państwowi, sądy i organy egzekwowania prawa, pomocy technicznej w celu wzmocnienia ich ram prawnych i regulacyjnych dotyczących przemysłu wydobywczego, w tym środków mających na celu poprawę zarządzania i przejrzystości, przeciwdziałanie korupcji, nieprawidłowemu zarządzaniu przychodami, oszustwom podatkowym, uchylaniu się od opodatkowania i nielegalnym przepływom finansowym, a także poprawę norm pracy, sytuacji w zakresie praw człowieka i ochrony środowiska oraz wzmocnienie egzekwowania prawa; przypomina, że niektóre zasoby naturalne podsycające niektóre z najdłużej trwających i najbardziej brutalnych konfliktów na świecie przechodzą przez łańcuchy dostaw powiązane z przedsiębiorstwami działającymi w krajach rozwiniętych, w szczególności w UE; wobec tego podkreśla potrzebę zapewnienia skutecznego dostępu do wymiaru sprawiedliwości ofiarom niewłaściwego stosowania przepisów dotyczących kwestii społecznych lub środowiskowych przez przedsiębiorstwa międzynarodowe prowadzące działalność w krajach rozwijających się;

11. wzywa Komisję do przedstawienia dobrowolnego unijnego kodeksu postępowania w sprawie odpowiedzialnego inwestowania w przemysł wydobywczy w krajach rozwijających się dla przedsiębiorstw i instytucji finansowania rozwoju, opracowanego we współpracy z branżą, związkami zawodowymi, organizacjami społeczeństwa obywatelskiego oraz przedstawicielami społeczności tubylczych i lokalnych; uważa, że kodeks powinien zawierać jasne zobowiązania i dostosowane do potrzeb zasady przewodnie dotyczące inwestowania w krajach rozwijających się zgodnie m.in. z procesami należytej staranności określonymi w prawodawstwie UE oraz istniejącymi normami międzynarodowymi, wytycznymi i inicjatywami, takimi jak cele zrównoważonego rozwoju ONZ, Wytyczne ONZ dotyczące biznesu i praw człowieka, inicjatywa ONZ Global Compact, Wytyczne OECD dla przedsiębiorstw międzynarodowych, normy ISO 26000 i Inicjatywa przejrzystości w branżach wydobywczych; podkreśla, że nadrzędnym celem kodeksu powinna być dobrowolna, uprzednia i świadoma zgoda społeczności tubylczych i lokalnych oraz zrównoważony rozwój na szczeblu lokalnym; uważa, że kodeks powinien obejmować co najmniej zobowiązania w następujących dziedzinach:

a) zaangażowanie zainteresowanych podmiotów; uważa, że jeżeli państwo trzecie nie przewidziało obowiązkowych wspólnotowych umów na rzecz rozwoju, europejskie przedsiębiorstwa powinny je wdrażać jako warunek wstępny prowadzenia działalności gospodarczej; uważa, że umowy te powinny być negocjowane w ramach wielostronnych platform ze znaczącym udziałem ludności tubylczej i społeczności lokalnych, a także powinny być zgodne z zasadą dobrowolnej, uprzedniej i świadomej zgody oraz być publicznie dostępne;

b) przejrzystość, w tym proaktywna sprawozdawczość w zakresie ochrony środowiska, polityki społecznej i ładu korporacyjnego w odniesieniu do projektów w krajach rozwijających się, zgodnie z zasadą podwójnej istotności, a także publikowanie umów i transakcji finansowych, w tym szczegółów płatności na rzecz rządów przyjmujących; podkreśla, że wszystkich informacji publicznych należy udzielać w sposób jasny i zrozumiały, aby zapewnić rozliczalność odpowiednich podmiotów;

c) przestrzeganie praworządności i zapobieganie korupcji, w tym przestrzeganie ram prawnych, środków przeciwdziałania korupcji i przejrzystości w transakcjach finansowych oraz zapewnianie ochrony sygnalistom;

d) kwestie związane z prawami człowieka, takie jak korzystanie z pracy przymusowej i pracy dzieci, prawa pracownicze, wysiedlenia, dyskryminacja, prawa ludów tubylczych, prawa kobiet i dziewcząt, edukacja, zdrowie i bezpieczeństwo oraz bezpieczne warunki pracy;

e) ochrona środowiska, efekty działalności środowiskowej i wpływ na środowisko, w tym środki zapobiegania zanieczyszczeniom, zrównoważone użytkowanie zasobów naturalnych oraz środki i zasoby mające na celu zapewnienie właściwego recyklingu surowców i gospodarowania ich odpadami;

f) stosowanie materiałów lokalnego pochodzenia i dywersyfikacja gospodarcza, w tym możliwości generowania lokalnej wartości, rozwijanie umiejętności oraz transfer technologii w celu promowania dywersyfikacji gospodarczej i wzrostu sprzyjającego włączeniu społecznemu w krajach partnerskich;

g) ochrona przyrody i różnorodność biologiczna;

h) inicjatywy budowania zdolności, w tym programy szkoleniowe i platformy dzielenia się wiedzą mające na celu lepsze zrozumienie, na czym polegają odpowiedzialne praktyki inwestycyjne w przemyśle wydobywczym;

i) mechanizmy rozpatrywania skarg i zabezpieczenia w celu przeciwdziałania naruszeniom praw człowieka i oddziaływaniu na środowisko spowodowanym przez przemysł wydobywczy, w tym ustanowienie niezależnych organów monitorowania, mechanizmów rozpatrywania skarg i odpowiednich środków odwoławczych;

j) ramy monitorowania i sprawozdawczości w celu zapewniania przestrzegania kodeksu, w tym sprawozdawczość okresowa, niezależna weryfikacja zewnętrzna i upublicznianie wskaźników efektywności;

12. potępia pracę przymusową i pracę dzieci; wzywa do podjęcia skuteczniejszych działań w zakresie ochrony i wspierania ofiar pracy przymusowej i pracy dzieci oraz do wypracowania systemowego rozwiązania uwzględniającego wszystkie czynniki, mianowicie ubóstwo, brak równości, brak dostępu do edukacji oraz społeczną akceptację pracy dzieci;

13. apeluje do UE o podwojenie wysiłków na rzecz przeciwdziałania pracy dzieci w przemyśle wydobywczym oraz o wspieranie - w ramach programu tematycznego "Globalne wyzwania" Instrumentu Sąsiedztwa oraz Współpracy Międzynarodowej i Rozwojowej - "Globalny wymiar Europy" - programów zapewniających szanse edukacyjne i alternatywne możliwości generowania dochodu, aby wyeliminować wykonywanie przez dzieci takiej pracy;

14. wzywa UE, by zwiększyła transfer technologii, dzielenie się wiedzą i budowanie zdolności w odniesieniu do zrównoważonego zarządzania zasobami w krajach rozwijających się, w szczególności w obszarach związanych z zarządzaniem środowiskowym, odpowiedzialnymi praktykami wydobywczymi i zrównoważonym użytkowaniem zasobów w przemyśle wydobywczym;

15. zachęca Komisję do wspierania programów zachęt i budowania zdolności, zwłaszcza programów skierowanych do kobiet, dla krajów rozwijających się, które podejmują działania mające na celu sformalizowanie sektora górnictwa rzemieślniczego i małoskalowego oraz zintegrowanie go z gospodarką wiejską i krajową z myślą o poprawie warunków pracy i źródeł utrzymania lokalnych społeczności, a także o powstrzymaniu nielegalnych przepływów finansowych, które często są przyczyną korupcji i konfliktów zbrojnych; przypomina, że górnictwo rzemieślnicze i małoskalowe to działalność wysoce uwarunkowana płcią; wzywa UE do wspierania kobiecych spółdzielni i stowarzyszeń górniczych w celu poprawy udziału kobiet, ich siły przetargowej, warunków pracy i niezależności ekonomicznej; podkreśla zagrożenia dla bezpieczeństwa żywnościowego oraz ryzyko dla zdrowia i środowiska związane z nieuregulowaną rzemieślniczą i małoskalową działalnością wydobywczą na obszarach wiejskich oraz fakt, że według UNEP duża część takiej działalności prowadzona jest na zalesionych gruntach w krytycznych ekosystemach stanowiących globalne dobra wspólne, które nie były wcześniej wykorzystywane;

16. z zaniepokojeniem odnotowuje, że w większości bogatych w zasoby krajów rozwijających się górnictwo oraz eksploatacja złóż ropy naftowej lub gazu nie przełożyły się na powszechny rozwój gospodarczy i społeczny; podkreśla, że rozwiązanie problemu, jakim jest tzw. klątwa surowcowa czy paradoks obfitości, obejmuje nie tylko dywersyfikację gospodarczą, ale również wzmocnienie odporności instytucjonalnej, przestrzeganie praworządności i rozszerzenie przestrzeni fiskalnej państw trzecich w celu ułatwienia zrównoważonego rozwoju; podkreśla, że UE powinna aktywnie zachęcać do mobilizacji zasobów krajowych w krajach partnerskich, takich jak podatki bezpośrednie, oraz umożliwić stosowanie podatków wywozowych od surowców, o ile jest to zgodne z zasadami WTO i niedyskryminujące; wzywa Komisję i państwa członkowskie do zobowiązania się do zwiększenia finansowania na warunkach preferencyjnych równolegle z pracami nad aktem w sprawie surowców krytycznych; przypomina, że pułapy w dziale 6 wieloletnich ram finansowych należy odpowiednio zwiększyć w kontekście zbliżającego się przeglądu tych ram;

17. przypomina, że skutki górnictwa mogą utrzymywać się przez wiele lat po zamknięciu samej kopalni, ponieważ odpady wydobywcze są toksyczne, a zatem szkodliwe dla środowiska, usług ekosystemowych i powiązanych źródeł utrzymania; w związku z tym apeluje o skuteczne zarządzanie zasobami mineralnymi w całym cyklu życia operacji wydobywczych, co wymaga m.in:

- uznania praw ludności rdzennej i społeczności lokalnych do wyrażenia dobrowolnej, uprzedniej i świadomej zgody; ich dostępu do informacji w celu zapewnienia skutecznego udziału społeczeństwa w podejmowaniu decyzji, a także gwarancji, że osoby korzystające ze swoich praw nie będą karane, prześladowane ani nękane;

- zapewnienia pełnej przejrzystości sektora wydobywczego w odniesieniu do przychodów i umów, zgodnie z wymogami Inicjatywy przejrzystości w branżach wydobywczych, w tym w zakresie przejrzystości środowiskowej;

- zajęcia się społecznymi skutkami wydobycia i łagodzeniem ich przez podejście oparte na zasadzie "unikaj, łagodź, przywracaj";

Działania UE na szczeblu wielostronnym

18. wzywa Komisję do zaproponowania inicjatywy grupy G20 dotyczącej wykorzystania zasobów wydobywczych na rzecz zrównoważonego rozwoju lokalnego w krajach rozwijających się bogatych w zasoby; podkreśla, że inicjatywa powinna być dostosowana do każdego kontekstu i może obejmować m.in. wsparcie finansowe, pomoc w spłacie zadłużenia, ulgę w spłacie zadłużenia i jego umorzenie oraz budowanie zdolności w zakresie sprawowania rządów, opodatkowania i przeciwdziałania korupcji; wzywa Komisję do pełnienia funkcji mediatora podczas rozmów na temat ulg w spłacie zadłużenia, aby zapewnić krajom rozwijającym się przestrzeń finansową na dokonanie transformacji niezrównoważonego przemysłu wydobywczego i przyciągniecie zrównoważonej działalności wydobywczej oraz przestrzeganie solidnych norm środowiskowych i standardów społecznych; wzywa Komisję, by wsparła reformę i rozszerzenie inicjatywy na rzecz zawieszenia obsługi długu na znajdujące się w trudnej sytuacji kraje o średnich dochodach, z których wiele jest zależnych od działalności wydobywczej, oraz wdrożenie długoterminowego mechanizmu konwersji długu w celu ułatwienia ekokonwersji zadłużenia; podkreśla, że należy położyć kres rajom podatkowym, jako że pośredniczą one w nielegalnych przepływach finansowych w sektorze wydobywczym;

19. wzywa UE do promowania inkluzywnych i przejrzystych wielostronnych partnerstw na szczeblu regionalnym i międzynarodowym dzięki ułatwianiu dialogu i współpracy między rządami, organizacjami społeczeństwa obywatelskiego, sektorem prywatnym i instytucjami międzynarodowymi z myślą o promowaniu zrównoważonego rozwoju w przemyśle wydobywczym i sprzyjaniu włączającym procesom decyzyjnym; podkreśla, że obecny kontekst rosnącego światowego popytu na surowce krytyczne i rosnącej niestabilności geopolitycznej stwarza potrzebę wzmożenia wysiłków służących zapewnieniu stabilnych, odpowiednich i zdywersyfikowanych dostaw surowców krytycznych; podkreśla jednak, że należy odejść od kultury ekstraktywizmu na rzecz systemu zarządzania zasobami, który będzie uwzględniał m.in. tempo wyczerpywania się zasobów, dostępność zamienników, efektywność, recykling oraz zrównoważony charakter konsumpcji; z zadowoleniem przyjmuje partnerstwo między UE a międzyagencyjnym zespołem ramowym ONZ ds. działań zapobiegawczych, którego celem jest wspieranie krajowych i lokalnych zainteresowanych stron w poprawie gospodarowania gruntami i zasobami naturalnymi w celu zapobiegania konfliktom i lepszej koordynacji;

20. z głębokim zaniepokojeniem zauważa, że brak prawidłowego zarządzania zwiększonym popytem na surowce krytyczne i ograniczenia tego popytu doprowadzi do negatywnych skutków środowiskowych i społecznych, w szczególności w sektorach, które wykazują silną zależność od usług ekosystemowych (takich jak rolnictwo, turystyka związana z przyrodą i rybołówstwo); podkreśla, że na szczeblu wielostronnym należy nadać priorytet zrównoważonemu rozwojowi, efektywności i obiegowi zamkniętemu oraz ograniczyć zapotrzebowanie na surowce pierwotne, aby w szczególności stawić czoła wyzwaniom związanym ze zmianą klimatu, deficytem wody i jej zanieczyszczeniem oraz utratą różnorodności biologicznej;

21. potwierdza pilną potrzebę zawarcia wiążącego traktatu ONZ w sprawie biznesu i praw człowieka w celu uregulowania działalności korporacji transnarodowych i innych przedsiębiorstw, w którym to traktacie należy jasno określić obowiązki w zakresie praw człowieka, wymogi należytej staranności i przepisy dotyczące dostępu do środka odwoławczego, zgodnie z dokumentem ramowym ONZ "Chronić, szanować, naprawiać"; w związku z tym zwraca się do Komisji i państw członkowskich o odgrywanie aktywnej roli w bieżących negocjacjach w sprawie tego instrumentu, który powinien zachęcić podmioty korporacyjne i inwestorów w sektorze wydobywczym do przyjęcia na siebie odpowiedzialności za prawa człowieka i prawa pracownicze oraz poszanowanie środowiska;

22. ponawia swój apel do UE, by dążyła do zawierania porozumień międzynarodowych w sprawie udostępniania krajom rozwijającym się finansowania na potrzeby działań związanych ze zmianą klimatu, zapewniania im transferu czystych technologii i budowania w nich zdolności w celu ograniczenia emisji gazów cieplarnianych pochodzących w szczególności z sektora wydobywczego;

23. wzywa kraje rozwijające się do ulepszenia współpracy regionalnej i opracowania lub przyjęcia wspólnych norm i standardów środowiskowych, społecznych i w zakresie pracy dla sektora wydobywczego;

24. zwraca się do UE o wspieranie w szczególności państw członkowskich Unii Afrykańskiej we wdrażaniu wizji górnictwa Afryki, ram politycznych przyjętych w 2009 r., aby zapewnić strategiczne wykorzystanie zasobów mineralnych kontynentu na potrzeby szeroko zakrojonego rozwoju społeczno-gospodarczego, z myślą o aktualizacji tych ram w celu uwzględnienia celów zrównoważonego rozwoju i programu działań w zakresie zmian klimatu jako szansy na zrównoważony rozwój na kontynencie; podkreśla, że wsparcie UE powinno obejmować budowanie zdolności, wsparcie finansowe, transfer czystych technologii i zrównoważone zarządzanie łańcuchami dostaw;

25. wzywa UE do wspierania regionalnych, międzynarodowych i globalnych inicjatyw mających na celu poprawę przejrzystości i odpowiedzialności w zakresie wykorzystania zasobów wydobywczych i zarządzania nimi, w tym Inicjatywę przejrzystości w branżach wydobywczych, która promuje przejrzystość i rozliczalność w krajach bogatych w ropę naftową, gaz i zasoby mineralne, inicjatywę globalnego wsparcia programowego w sektorze wydobywczym, która jest wielostronnym funduszem powierniczym Banku Światowego na rzecz inkluzywnego i zrównoważonego wdrożenia Inicjatywy przejrzystości w branżach wydobywczych w bogatych w zasoby krajach rozwijających się, mającym na celu ograniczenie ubóstwa oraz pobudzenie zrównoważonego wzrostu i rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu, procesu Kimberley, który zapobiega przepływowi diamentów z terenów objętych konfliktami, oraz dobrowolnych zasad dotyczących bezpieczeństwa i praw człowieka;

26. wzywa UE, by wspierała kraje rozwijające się w budowaniu zdolności w zakresie negocjowania sprawiedliwych i przejrzystych umów z przedsiębiorstwami przemysłu wydobywczego; w tym kontekście z zadowoleniem przyjmuje wsparcie finansowe, jakiego UE udzieliła inicjatywie Connex grupy G-7, której celem jest poprawa wiedzy i umiejętności krajów rozwijających się w zakresie prowadzenia negocjacji dotyczących sektora wydobywczego, tak aby umowy inwestycyjne były skonstruowane w sposób promujący zrównoważoność i rozwój;

27. zwraca się do Komisji, by zwiększyła wsparcie dla europejskiego partnerstwa na rzecz odpowiedzialnych minerałów - wielostronnego partnerstwa utworzonego w celu wzmocnienia oddziaływania unijnego rozporządzenia w sprawie minerałów z regionów ogarniętych konfliktami - przez finansowanie większej liczby projektów rozwojowych ukierunkowanych na ulepszenie lokalnych praktyk wydobywczych, zwłaszcza w ramach górnictwa rzemieślniczego i małoskalowego, oraz zapewnienie pracownikom kopalni i lokalnym społecznościom górniczym lepszych warunków socjalnych, środowiskowych i gospodarczych;

28. zwraca się do Komisji o rozważenie ściślejszej współpracy z Bankiem Światowym z uwagi na jego znajomość sektora wydobywczego i wsparcie krajów rozwijających się w procesie zrównoważonego rozwoju i zielonej transformacji;

29. wzywa UE do zapewnienia krajom rozwijającym się wsparcia finansowego i pomocy technicznej, aby pomóc im we wdrażaniu globalnych ram różnorodności biologicznej z Kunmingu/Montrealu oraz Traktatu o pełnym morzu;

Wzmocnienie polityki i ram prawnych UE

30. z zadowoleniem przyjmuje do wiadomości, że UE podjęła kroki w celu opracowania wiążących przepisów w dziedzinie należytej staranności przedsiębiorstw, takich jak rozporządzenie w sprawie minerałów z regionów ogarniętych konfliktami, dyrektywa w sprawie sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju, projekt dyrektywy w sprawie należytej staranności przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju oraz projekty rozporządzeń w sprawie zakazu produktów wytwarzanych z wykorzystaniem pracy przymusowej oraz w sprawie surowców krytycznych, które powinny wspólnie, bezpośrednio lub pośrednio, odgrywać rolę w transformacji sektora wydobywczego w krajach rozwijających się;

31. zwraca się do Komisji o wykorzystanie procedury przeglądu rozporządzenia w sprawie minerałów z regionów ogarniętych konfliktami w 2023 r. - które to rozporządzenie od 2021 r. nakłada na unijne przedsiębiorstwa obowiązek odpowiedzialnego pozyskiwania cyny, tantalu, wolframu i złota oraz zapewniania, by ich łańcuchy dostaw nie przyczyniały się do finansowania konfliktów zbrojnych - jako okazji do dogłębnej oceny praktycznych skutków rozporządzenia oraz wprowadzenia dalszych obowiązkowych środków i uwzględnienia minerałów; podkreśla potrzebę znaczącego włączenia organizacji społeczeństwa obywatelskiego i dotkniętych społeczności we wszystkie etapy procedury przeglądu;

32. wyraża zadowolenie z planowanego podpisania nowej umowy o partnerstwie między UE a członkami Organizacji Państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku, ponieważ zapewnia ona wzmocnione i zmodernizowane ramy współpracy z państwami AKP, zawierające konkretne odniesienia do przemysłu wydobywczego, takie jak promowanie przejrzystości, rozli- czalności i odpowiedzialnego zarządzania przemysłem wydobywczym oraz wzmocnienie społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw i odpowiedzialnego prowadzenia działalności gospodarczej w celu osiągnięcia zrównoważonego wzrostu i rozwoju gospodarczego sprzyjającego włączeniu społecznemu; w tym kontekście przypomina, że zrównoważony rozwój wiąże się z przestrzeganiem procedur należytej staranności, jak określono w unijnych przepisach i Wytycznych OECD dla przedsiębiorstw międzynarodowych oraz dobrowolnych wytycznych FAO w zakresie odpowiedzialnego zarządzania tytułami prawnymi do gruntów, łowisk i lasów w przypadku praw własności gruntu;

33. wzywa Komisję do dokonania dokładniejszej oceny wpływu unijnej pomocy rozwojowej na zrównoważony rozwój w przemyśle wydobywczym, aby zapewnić skuteczne i odpowiedzialne wykorzystywanie zasobów finansowych UE;

34. wzywa Komisję do uwzględniania kwestii zrównoważonego rozwoju i współpracy na rzecz rozwoju we wszystkich umowach handlowych i inwestycyjnych UE z krajami rozwijającymi się przez zawarcie w nich przepisów zapewniających przestrzeganie praw człowieka, ochronę środowiska i sprawiedliwy podział przychodów z działalności wydobywczej;

°

°°

35. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie oraz Komisji.

1 Dz.U. C 210 z 30.6.2017, s. 1.
2 Dz.U. L 209 z 14.6.2021, s. 1.
3 Dz.U. C 285 z 29.8.2017, s. 87.
4 Teksty przyjęte, P9_TA(2023)0071.
5 ONZ, "Przekształcanie przemysłu wydobywczego na rzecz zrównoważonego rozwoju", maj 2021 r., s. 3.
6 UNEP, "Mineral Resource Governance in the 21st Century. Gearing Extractive Industries Towards Sustainable Development" [Zarządzanie zasobami minerałów. Przekształcanie przemysłu wydobywczego na rzecz zrównoważonego rozwoju], s. 81.
7 Bank Światowy, "The Growing Role of Minerals and Metals for a Low Carbon Future" [Rosnąca rola minerałów i metali dla niskoemi- syjnej przyszłości], czerwiec 2017 r., s. 26.
8 Międzynarodowy Panel ds. Zasobów ONZ, "Global Resources Outlook" [Prognoza dotycząca zasobów światowych], 2019.
9 Międzynarodowa Agencja Energetyczna, "The role of critical minerals in clean energy transitions" [Rola minerałów krytycznych w czystej transformacji energetycznej], sprawozdanie specjalne na temat perspektyw energetycznych na świecie, 2021, s. 128.
10 Bank Światowy, "Forest-Smart Mining: Identification Factors related with the Impacts of Large-Scale Mining on Forests" [Górnictwo a lasy. Badanie czynników powiązanych ze skutkami górnictwa wielkoskalowego na lasy], 2019.
11 Sieć Rozwiązań na rzecz Zrównoważonego Rozwoju (SDSN), "Europe Sustainable Development Report" [Sprawozdanie na temat zrównoważonego rozwoju Europy], 2022, dostępne pod adresem: https://s3.amazonaws.com/sustainabledevelopment.report/2022/ europe-sustainable-development-report-2022.pdf.
12 Bank Światowy, "Mining Community Development Agreements Source Book" [Umowy o rozwoju społeczności górniczych], 2012, dostępne pod adresem: https://openknowledge.worldbank.org/server/api/core/bitstreams/8161b734-e57b-572c-863a- 851103471a5f/content.
14 UNEP, "Our work in Africa" [Nasza działalność w Afryce], https://www.unep.org/regions/africa/our-work-africa
15 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1119 z dnia 30 czerwca 2021 r. w sprawie ustanowienia ram na potrzeby osiągnięcia neutralności klimatycznej i zmiany rozporządzeń (WE) nr 401/2009 i (UE) 2018/1999 (Dz.U. L 243 z 9.7.2021, s. 1).
16 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/821 z dnia 17 maja 2017 r. ustanawiające obowiązki w zakresie należytej staranności w łańcuchu dostaw unijnych importerów cyny, tantalu i wolframu, ich rud oraz złota pochodzących z obszarów dotkniętych konfliktami i obszarów wysokiego ryzyka (Dz.U. L 130 z 19.5.2017, s. 1).
17 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2464 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 537/2014, dyrektywy 2004/109/WE, dyrektywy 2006/43/WE oraz dyrektywy 2013/34/UE w odniesieniu do sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (Dz.U. L 322 z 16.12.2022, s. 15).
18 Wniosek z 23 lutego 2022 r. dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie należytej staranności przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju oraz zmieniającej dyrektywę (UE) 2019/1937 (COM(2022)0071).
19 Wniosek z 14 września 2022 r. dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zakazu produktów wytwarzanych z wykorzystaniem pracy przymusowej na rynku unijnym (COM(2022)0453).
20 SWD(2023)0161.
22 Luckeneder, S., Giljum, S., Schaffartzik, A., Maus, V., i Tost, M., "Surge in global metal mining threatens vulnerable ecosystems" [Wzrost wydobycia metali na świecie zagraża wrażliwym ekosystemom], Global Environmental Change, Volume 69, 2021.
23 Porozumienie w ramach Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawie morza, dotyczące ochrony i zrównoważonego wykorzystywania morskiej różnorodności biologicznej na obszarach znajdujących się poza jurysdykcją krajową, 19 czerwca 2023 r.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.4169

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie roli polityki rozwojowej UE w przekształcaniu przemysłu wydobywczego na rzecz zrównoważonego rozwoju w krajach rozwijających się (2023/2031(INI))
Data aktu: 13/12/2023
Data ogłoszenia: 02/08/2024