Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosunków między UE a Japonią (2023/2107(INI))

P9_TA(2023)0463

Stosunki UE z Japonią

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosunków między UE a Japonią (2023/2107(INI))

(C/2024/4167)

(Dz.U.UE C z dnia 2 sierpnia 2024 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając wspólne oświadczenie przyjęte na 29. szczycie UE-Japonia, który odbył się w Brukseli w dniu 13 lipca 2023 r.,

- uwzględniając 41. międzyparlamentarne posiedzenie UE-Japonia, które odbyło się w Strasburgu w dniach 12-13 lipca 2023 r.,

- uwzględniając 19. dialog wysokiego szczebla UE-Japonia na temat środowiska, który odbył się 23 stycznia 2023 r.,

- uwzględniając Umowę o partnerstwie strategicznym między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Japonią, z drugiej strony 1 ,

- uwzględniając Umowę o partnerstwie gospodarczym między Unią Europejską a Japonią 2 , obowiązującą od lutego 2019 r.,

- uwzględniając dokument pt. "Zielony sojusz na rzecz ochrony środowiska, powstrzymania zmiany klimatu i osiągnięcia ekologicznego wzrostu gospodarczego", przyjęty na szczycie UE-Japonia 27 maja 2021 r.,

- uwzględniając Strategiczny kompas na rzecz bezpieczeństwa i obrony zatwierdzony przez Radę 21 marca 2022 r.,

- uwzględniając porozumienie w sprawie partnerstwa cyfrowego między Japonią a UE, które zapoczątkowano na szczycie UE-Japonia w Tokio 12 maja 2022 r.;

- uwzględniając koncepcję strategiczną NATO z 2022 r., przyjętą na szczycie w Madrycie w dniach 29-30 czerwca 2022 r.,

- uwzględniając dokument strategiczny pt. "Wspólna wizja - wspólne działanie. Silniejsza Europa - globalna strategia na rzecz polityki zagranicznej i bezpieczeństwa Unii Europejskiej" z czerwca 2016 r.,

- uwzględniając wspólny komunikat Komisji i wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa z dnia 16 września 2021 r. pt. "Unijna strategia współpracy w regionie Indo-Pacyfiku" (JOIN(2021)0024) oraz strategie dotyczące Indo-Pacyfiku przyjęte przez szereg państw członkowskich UE,

- uwzględniając wspólny komunikat Komisji oraz wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa z 1 grudnia 2021 r. pt. "Strategia Global Gateway" (JOIN(2021)0030),

- uwzględniając partnerstwo na rzecz zrównoważonej łączności i infrastruktury wysokiej jakości między Unią Europejską a Japonią, podpisane w Brukseli 27 września 2019 r. podczas pierwszego Europejskiego Forum Konektywności,

- uwzględniając wspólny komunikat Komisji oraz wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa z 20 czerwca 2023 r. pt. "Europejska strategia bezpieczeństwa gospodarczego" (JOIN(2023)0020),

- uwzględniając strategię UE w dziedzinie zdrowia na świecie przyjętą 30 listopada 2022 r.,

- uwzględniając porozumienie o współpracy między UE a Japonią w zakresie półprzewodników oraz porozumienie o współpracy mającej na celu wspieranie bezpiecznej i odpornej łączności za pomocą kabli podmorskich na rzecz bezpiecznej, odpornej i zrównoważonej globalnej łączności, podpisane 3 lipca 2023 r. w Tokio na pierwszym posiedzeniu Rady Partnerstwa Cyfrowego Japonia-UE,

- uwzględniając porozumienie administracyjne między UE a Japonią w sprawie współpracy w zakresie łańcuchów dostaw surowców krytycznych uzgodnione 6 lipca 2023 r.,

- uwzględniając porozumienie o współpracy w zakresie wodoru podpisane przez Komisję i Japonię 2 grudnia 2022 r.,

- uwzględniając piąte posiedzenie w ramach dialogu w sprawie polityki kosmicznej Japonia-UE, które odbyło się w Brukseli 17 stycznia 2023 r., oraz podpisanie porozumienia o współpracy w ramach programu Copernicus,

- uwzględniając wspólny komunikat Komisji oraz Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa z 10 marca 2023 r. w sprawie aktualizacji strategii Unii Europejskiej w zakresie bezpieczeństwa morskiego i jej planu działania "Udoskonalona strategia Unii Europejskiej w zakresie bezpieczeństwa morskiego w obliczu zmieniających się zagrożeń morskich" (JOIN(2023)0008),

- uwzględniając decyzję Rady (UE) 2023/362 z 14 lutego 2023 r. w sprawie zawarcia, w imieniu Unii, Umowy między Unią Europejską a Japonią w sprawie niektórych postanowień umów o przewozach lotniczych między państwami członkowskimi Unii Europejskiej a Japonią 3 ,

- uwzględniając porozumienie administracyjne między EUNAVFOR ATALANTA a japońskimi siłami obronnymi w celu zwalczania piractwa, podpisane 15 marca 2023 r.,

- uwzględniając porozumienie ramowe w sprawie badań naukowych dotyczących współpracy w dziedzinie prognoz strategicznych między Wspólnym Centrum Badawczym a Krajowym Instytutem Polityki Naukowej i Technologicznej (NISTEP), podpisane 13 lipca 2023 r.,

- uwzględniając zasady handlu cyfrowego przyjęte podczas trzeciego dialogu gospodarczego wysokiego szczebla między UE a Japonią, który odbył się 27 czerwca 2023 r.,

- uwzględniając rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/1453 z dnia 13 lipca 2023 r. uchylające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2021/1533 wprowadzające specjalne warunki regulujące przywóz paszy i żywności pochodzących lub wysyłanych z Japonii w następstwie wypadku w elektrowni jądrowej Fukushima 4 ,

- uwzględniając komunikat prasowy współprzewodniczących unijnego forum ministerialnego dotyczącego regionu Indo-Pacyfiku, które odbyło się w Sztokholmie 13 maja 2023 r.,

- uwzględniając nowy plan Japonii na rzecz wolnego i otwartego regionu Indo-Pacyfiku ("Przyszłość Indo-Pacyfiku") ogłoszony w marcu 2023 r.,

- uwzględniając japońskie strategie bezpieczeństwa zaktualizowane w grudniu 2022 r. (krajowa strategia bezpieczeństwa, krajowa strategia obrony i program budowania zdolności obronnych),

- uwzględniając japońską strategię w dziedzinie zdrowia na świecie, zainicjowaną w maju 2022 r.,

- uwzględniając światowy plan pokojowy z Hiroszimy,

- uwzględniając prognozę ASEAN dotyczącą Indo-Pacyfiku (AOIP) opublikowaną na 34. szczycie ASEAN, który odbył się w czerwcu 2019 r.,

- uwzględniając zasady G-20 dotyczące inwestycji w infrastrukturę wysokiej jakości,

- uwzględniając wytyczne operacyjne G-20 dotyczące zrównoważonego finansowania,

- uwzględniając Konwencję Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) o zwalczaniu przekupstwa zagranicznych funkcjonariuszy publicznych w międzynarodowych transakcjach handlowych,

- uwzględniając Wytyczne OECD dla przedsiębiorstw wielonarodowych w sprawie odpowiedzialnego prowadzenia działalności gospodarczej,

- uwzględniając komunikat przywódców grupy G-7 z Hiroszimy z 20 maja 2023 r., w tym oświadczenia przywódców w sprawie Ukrainy, wizję dotyczącą rozbrojenia jądrowego, odporności gospodarczej i bezpieczeństwa gospodarczego, plan działania na rzecz gospodarki opartej na czystej energii oraz oświadczenie dotyczące działania na rzecz odpornego światowego bezpieczeństwa żywnościowego,

- uwzględniając partnerstwo G-7 na rzecz globalnej infrastruktury i inwestycji,

- uwzględniając komunikat przyjęty przez ministrów zdrowia na szczycie G-7 w Nagasaki 14 maja 2023 r.,

- uwzględniając wspólne oświadczenie w sprawie nowej ery partnerstwa trójstronnego z 18 sierpnia 2023 r., uzgodnione przez Japonię, Republikę Korei i Stany Zjednoczone na trójstronnym szczycie przywódców, który odbył się w Camp David,

- uwzględniając sprawozdanie z 25 listopada 2020 r. pt. "NATO 2030 - zjednoczeni z myślą o nowej epoce", przedstawione przez grupę analityczną powołaną przez sekretarza generalnego Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (NATO),

- uwzględniając Kartę Narodów Zjednoczonych,

- uwzględniając Konwencję Narodów Zjednoczonych o prawie morza (UNCLOS) podpisaną 10 grudnia 1982 r. i obowiązującą od 16 listopada 1994 r.,

- uwzględniając Układ o nierozprzestrzenianiu broni jądrowej,

- uwzględniając globalne ramy różnorodności biologicznej z Kunmingu/Montrealu przyjęte 19 grudnia 2022 r. podczas 15. posiedzenia Konferencji Stron (COP15) Konwencji o różnorodności biologicznej,

- uwzględniając rezolucję Zgromadzenia Ogólnego ONZ w sprawie agresji na Ukrainę, przyjętą 2 marca 2022 r.,

- uwzględniając Ramową konwencję ONZ w sprawie zmian klimatu (UNFCCC) i porozumienie paryskie, które weszło w życie 4 listopada 2016 r.,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 17 kwietnia 2014 r. zawierającą zalecenie Parlamentu Europejskiego dla Rady, Komisji i Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych w sprawie negocjacji dotyczących umowy o partnerstwie strategicznym między UE a Japonią 5 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 13 grudnia 2018 r. w sprawie adekwatności ochrony danych osobowych zapewnianej przez Japonię 6 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 8 lipca 2020 r. w sprawie międzynarodowych i wewnątrzkrajowych uprowadzeń rodzicielskich dzieci z UE w Japonii 7 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 26 listopada 2020 r. w sprawie przeglądu polityki handlowej UE 8 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 21 stycznia 2021 r. w sprawie konektywności i stosunków UE-Azja 9 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 7 czerwca 2022 r. w sprawie UE wobec zagrożeń bezpieczeństwa w regionie Indo- Pacyfiku 10 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 18 stycznia 2023 r. w sprawie realizacji wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa - sprawozdanie roczne za 2022 r. 11 ,

- uwzględniając art. 54 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Spraw Zagranicznych (A9-0373/2023),

A. mając na uwadze, że w 2024 r. UE i Japonia będą obchodzić 50. rocznicę nawiązania stosunków dyplomatycznych; mając na uwadze, że na przestrzeni dekad ich przedstawiciele spotkali się na najwyższym szczeblu na 29 szczytach;

B. mając na uwadze, że Japonia jest najbliższym partnerem strategicznym UE w regionie Indo-Pacyfiku; mając na uwadze, że obie strony podzielają bardzo szeroki zakres wartości i celów; mając na uwadze, że globalne wyzwania, a w szczególności rosnące napięcia w regionie Indo-Pacyfiku wymagają coraz ściślejszego partnerstwa między UE a Japonią; mając na uwadze, że UE i Japonia starają się wypracować wspólne podejście na szczeblu dwustronnym i na forach wielostronnych, takich jak G-7, G-20, ONZ, Światowa Organizacja Handlu (WTO), Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) i Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), a także spójnie działać jako darczyńcy o podobnych poglądach;

C. mając na uwadze, że UE i Japonia zobowiązały się do wspólnych działań i do współpracy z wieloma partnerami o podobnych poglądach w celu promowania pokoju, bezpieczeństwa, praworządności, odpowiedzialności za środowisko i klimat, odporności gospodarczej, wartości demokratycznych i praw człowieka, a także w celu promowania międzynarodowego ładu opartego na zasadach i multilateralizmu, w tym wolności żeglugi, w coraz bardziej złożonej globalnej i regionalnej sytuacji w zakresie bezpieczeństwa; mając na uwadze, że UE i Japonia dążą do podziału odpowiedzialności w stosunkach międzynarodowych w celu wspierania sprawiedliwego i zrównoważonego rozwoju i dobrobytu, zaspokojenia potrzeb humanitarnych, osiągnięcia cyfryzacji i rozwoju technologii ukierunkowanych na człowieka, rozwiązania kryzysu klimatycznego i kryzysu różnorodności biologicznej oraz zwiększenia bezpieczeństwa zdrowotnego;

D. mając na uwadze, że rosyjska wojna przeciwko Ukrainie pokazała potrzebę poprawy sojuszy w regionie Indo-Pacyfiku oraz ściślejszej współpracy z partnerami o podobnych poglądach na całym świecie;

E. mając na uwadze, że Japonia jest ważnym podmiotem na kilku forach i platformach dialogu w regionie Indo-Pacyfiku, takich jak Szczyt Azji Wschodniej i czterostronny dialog na temat bezpieczeństwa (QUAD);

F. mając na uwadze, że UE jest wiodącym partnerem w zakresie współpracy na rzecz rozwoju, jednym z największych partnerów handlowych i największym inwestorem w regionie Indo-Pacyfiku; mając na uwadze, że bezpieczeństwo Europy i bezpieczeństwo regionu Indo-Pacyfiku są ze sobą ściśle powiązane;

G. mając na uwadze, że współpraca UE z Japonią ma ogromne znaczenie ze względu na rosnące znaczenie gospodarcze, demograficzne i polityczne regionu Indo-Pacyfiku oraz jego strategiczną pozycję geopolityczną i geoekonomiczną; mając na uwadze, że UE i Japonia stoją przed podobnymi wyzwaniami społeczno-gospodarczymi; mając na uwadze, że UE i niektóre jej państwa członkowskie zajmują się kwestiami dotyczącymi regionu Indo-Pacyfiku za pośrednictwem swoich strategii na rzecz regionu Indo-Pacyfiku; mając na uwadze, że Japonia była jednym z pierwszych krajów, które przyjęły strategię bezpieczeństwa gospodarczego, a 20 czerwca 2023 r. Komisja opublikowała komunikat w sprawie europejskiej strategii bezpieczeństwa gospodarczego;

H. mając na uwadze, że UE i Japonia dążą do pokoju i stabilności w całym regionie Indo-Pacyfiku, ponieważ jest to nierozerwalnie powiązane z pokojem i stabilnością na kontynencie europejskim; mając na uwadze, że wolny i otwarty region Indo-Pacyfiku to zatem zasadniczy cel, jaki Japonia i UE realizują, w szczególności poprzez promowanie międzynarodowego porządku opartego na zasadach, w którym wszystkie kraje przestrzegają prawa międzynarodowego i zasady pokojowego rozwiązywania konfliktów; mając na uwadze, że we wspomnianym regionie Japonia jest ważnym obrońcą międzynarodowego porządku opartego na zasadach; mając na uwadze, że obie strony sprzeciwiają się wszelkim jednostronnym próbom zmiany status quo za pomocą siły lub przymusu w Cieśninie Tajwańskiej i wielokrotnie potwierdzały, że zdobywanie terytorium przy użyciu siły jest zabronione; mając na uwadze, że obie strony uważają, iż konflikty na Morzu Południowochińskim i Morzu Wschodniochińskim powinny być rozwiązywane pokojowo na podstawie prawa międzynarodowego, w tym UNCLOS, i bez uciekania się przez żadną stronę do przymusu wobec innych stron; mając na uwadze, że konwencja UNCLOS określa ramy prawne, w których należy prowadzić wszystkie działania na morzach i oceanach;

I. mając na uwadze, że w grudniu 2022 r. Japonia przyjęła nowe krajowe strategie bezpieczeństwa i obrony; mając na uwadze, że 19 kwietnia 2021 r. Rada przyjęła unijną strategię współpracy w regionie Indo-Pacyfiku;

J. mając na uwadze, że UE i Japonia prowadzą regularne konsultacje i dialogi na temat kwestii związanych z bezpieczeństwem i obronnością, w tym na temat cyberbezpieczeństwa, dezinformacji i przestrzeni kosmicznej, a jednocześnie współpracują również w zakresie nierozprzestrzeniania broni jądrowej, rozbrojenia jądrowego i zarządzania kryzysowego; mając na uwadze, że UE i Japonia rozpoczęły niedawno strategiczny dialog na szczeblu ministrów spraw zagranicznych;

K. mając na uwadze, że Japonia jest partnerem NATO w obronie światowych norm i zasad; mając na uwadze, że partnerstwo NATO-Japonia zostało dodatkowo wzmocnione dzięki indywidualnie dostosowanemu programowi partnerstwa na lata 2023-2026;

L. mając na uwadze, że EUNAVFOR ATALANTA i japońskie siły obronne skutecznie współpracują i organizują wspólne ćwiczenia morskie w Zatoce Adeńskiej i na Morzu Arabskim; mając na uwadze, że UE i Japonia zastanawiają się nad współpracą w celu zapewnienia szkoleń i budowania zdolności w dziedzinie bezpieczeństwa morskiego i utrzymywania pokoju dla partnerów w Azji Południowo-Wschodniej i w Afryce, w tym za pośrednictwem unijnego projektu dotyczącego najważniejszych szlaków morskich na Oceanie Indyjskim (CRIMARIO);

M. mając na uwadze, że Japonia i UE wspólnie potępiły ciągłe lekceważenie odpowiednich rezolucji Rady Bezpieczeństwa ONZ w sprawie Korei Północnej; mając na uwadze, że UE wyraziła solidarność z Japonią wobec prowokacji Korei Północnej;

N. mając na uwadze, że zarówno UE, jak i Japonia wykazały niezawodne poparcie dla Ukrainy i potępiły brutalną, nie- sprowokowaną i nielegalną wojnę napastniczą Rosji; mając na uwadze, że UE i Japonia zobowiązały się do utrzymania presji wywieranej na Rosję, w tym za pomocą środków ograniczających, oraz do zapobiegania obchodzeniu środków ograniczających;

O. mając na uwadze, że koncentracja sił zbrojnych, działania wojskowe i coraz bardziej asertywna polityka zagraniczna Chin powodują napięcia w regionie Indo-Pacyfiku;

P. mając na uwadze, że zarówno UE, jak i Japonia miały już do czynienia z zagranicznymi operacjami wywierania wpływu i kampaniami dezinformacyjnymi ze strony podmiotów autorytarnych;

Q. mając na uwadze, że zarówno UE, jak i Japonia zobowiązały się do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 r.; mając na uwadze, że Japonia jest kluczowym partnerem UE we wdrażaniu porozumienia paryskiego; mając na uwadze, że rozwiązanie problemu podwójnego kryzysu klimatycznego i kryzysu różnorodności biologicznej wymaga odpowiedniego wkładu UE i Japonii w finansowanie działań związanych ze zmianą klimatu, w tym w szczególności w finansowanie funduszu na rzecz strat i szkód;

R. mając na uwadze, że premier Japonii Shinzo Abe był specjalnym gościem na "Forum UE ds. konektywności" we wrześniu 2019 r. w Brukseli, na którym UE i Japonia zawarły partnerstwo na rzecz zrównoważonej konektywności i infrastruktury wysokiej jakości; mając na uwadze, że partnerstwo to było pierwszym tego rodzaju partnerstwem; mając na uwadze, że UE i Japonia zobowiązały się do wspierania bezpiecznych i zrównoważonych, niezawodnych połączeń w kontekście partnerstwa na rzecz globalnej infrastruktury i inwestycji; mając na uwadze, że szczególnie priorytetowe znaczenie mają transoceaniczne kable podmorskie, w tym wzdłuż szlaku arktycznego, oraz projekty transformacji energetycznej, a także inwestycje w odporne łańcuchy dostaw;

S. mając na uwadze, że transformacja cyfrowa i globalna konkurencja w zakresie technologii mają istotny wymiar gospodarczy i wymiar bezpieczeństwa; mając na uwadze, że UE i Japonia mają wspólne interesy we współpracy w zakresie ustanawiania norm międzynarodowych, sztucznej inteligencji, infrastruktury sieciowej, obliczeń kwantowych i innowacyjnych technologii;

T. mając na uwadze, że w najbliższej przyszłości wejdzie w życie nowa umowa o partnerstwie między UE a państwami Afryki, Karaibów i Pacyfiku; mając na uwadze, że stwarza to szanse na ściślejszą współpracę UE i Japonii w ramach ich relacji z krajami regionu Indo-Pacyfiku;

U. mając na uwadze, że Międzynarodowa Organizacja Morska ustanawia globalne standardy regulacyjne dotyczące bezpieczeństwa, ochrony i efektywności środowiskowej międzynarodowej żeglugi morskiej;

V. mając na uwadze, że UE i Japonia są głównymi darczyńcami globalnej pomocy rozwojowej; mając na uwadze, że Europejski Bank Inwestycyjny i Japońska Agencja Współpracy Międzynarodowej podpisały umowy, w tym dotyczące transportu, inwestycji infrastrukturalnych, mikrofinansowania i odnawialnych źródeł energii;

W. mając na uwadze, że współpraca w kwestiach naukowych, społecznych, kulturalnych i politycznych oraz wzajemna wymiana doświadczeń mogą wzmocnić partnerstwo i przynieść korzyści obywatelom obu stron; mając na uwadze, że dyplomacja parlamentarna i stosunki między stronami mogą odegrać konstruktywną rolę w tym kontekście;

X. mając na uwadze, że partnerstwo cyfrowe Japonią a UE zostało zainicjowane na szczycie UE-Japonia, który odbył się w Tokio 12 maja 2022 r.;

Y. mając na uwadze, że 13 maja 2023 r. odbyło się w Sztokholmie drugie forum ministerialne poświęcone UE i Indo- Pacyfikowi;

Z. mając na uwadze, że w dniach 19-21 maja 2023 r. odbył się w Hiroszimie 49. szczyt G-7;

AA. mając na uwadze, że Japonia nie zniosła kary śmierci i nadal ją stosuje;

AB. mając na uwadze, że Japonia nie zajmuje zbyt wysokiej pozycji w międzynarodowych porównaniach parytetu płci;

AC. mając na uwadze, że 19 lipca 2022 r. Japonia ratyfikowała Konwencję nr 105 Międzynarodowej Organizacji Pracy (MOP) w sprawie zniesienia pracy przymusowej;

1. podkreśla, że stosunki między UE a Japonią to więzi między partnerami o wyjątkowo zbieżnych poglądach, opierające się na solidnej podstawie wspólnych wartości, demokracji, wolnym handlu, wspólnych celach i wzajemnie zgodnych interesach, co sprawia, że Japonia jest jednym z najważniejszych i najbardziej zaufanych partnerów UE na świecie; zdecydowanie podkreśla zainteresowanie UE pogłębieniem i rozszerzeniem tego partnerstwa na płaszczyźnie dwustronnej, a także w kontekście wielostronnym; opowiada się za stosowaniem podejścia Drużyny Europy w kontekście tych stosunków; zwraca uwagę, że UE i Japonia odpowiadają razem za prawie 25 % światowego PKB, co oznacza, że partnerstwo może i powinno odgrywać ważną rolę we wspieraniu kształtowania pokojowego, opartego na zasadach, inkluzywnego, sprawiedliwego, zrównoważonego i dostatniego porządku międzynarodowego;

2. w czasach geopolitycznych wstrząsów uznaje zasadniczą rolę umowy o partnerstwie gospodarczym między UE a Japonią oraz umowy o partnerstwie strategicznym między UE a Japonią w ramach tych stosunków; zachęca obie strony, a zwłaszcza pozostałe państwa członkowskie, które jeszcze tego nie uczyniły, do wykazania wymaganej woli politycznej do ratyfikacji umowy o partnerstwie strategicznym; apeluje o pełne wdrożenie obydwu umów; z zadowoleniem przyjmuje rozwój coraz większej liczby dwustronnych dialogów, konsultacji, protokołów i porozumień, czego zwieńczeniem jest doroczny szczyt z udziałem UE i Japonii; z zadowoleniem przyjmuje również coraz ściślejsze stosunki między Japonią a poszczególnymi państwami członkowskimi UE; podkreśla znaczenie wielostronnej sieci polityki handlowej, wyraża uznanie dla Japonii za jej wiodącą rolę przy zawieraniu wszechstronnego i progresywnego porozumienia o partnerstwie transpacyficznym (CPTPP) oraz zaleca UE dążenie do ścisłej współpracy i, w miarę możliwości, integracji w ramach tego porozumienia;

3. wyraża uznanie dla sukcesów dyplomatycznych związanych z pracami japońskiej prezydencji G-7 w 2023 r.; wzywa Komisję do skupienia się na wynikach określonych w komunikacie przywódców grupy G-7 w Hiroszimie i z zadowoleniem przyjmuje ogólną doskonałą współpracę w grupie G-7, zwłaszcza w zakresie odporności gospodarczej i bezpieczeństwa gospodarczego; zwraca uwagę, że UE, w tym jej agencje i instytucje finansowe, musi również bardzo ściśle współpracować z Japonią w ramach grupy G-20, z ONZ i jej wyspecjalizowanymi agencjami, w ramach UNFCCC, z międzynarodowymi organizacjami normalizacyjnymi i instytucjami finansowymi, a także w ramach innych formatów międzynarodowych w dążeniu do pokoju, bezpieczeństwa morskiego, nieproliferacji, odporności na zagrożenia hybrydowe, a także ochrony praw człowieka, dobrobytu, praworządności i realizacji celów zrównoważonego rozwoju; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Japonia przystąpiła w 2023 r. do wielostronnego tymczasowego arbitrażu odwoławczego (MPIA), i oczekuje, że Japonia będzie konstruktywnie pracować na rzecz gruntownej reformy WTO i w związku z tym jej systemu rozstrzygania sporów; wzywa do ustanowienia regularnego procesu konsultacji parlamentarnych przed wydarzeniami wielostronnymi;

4. z zainteresowaniem odnotowuje wysiłki Japonii na rzecz promowania niezawodnej regionalnej architektury stabilności opartej na koncepcji wolnego i otwartego regionu Indo-Pacyfiku, na przykład poprzez jej udział w czterostronnym dialogu na temat bezpieczeństwa, współpracę z wyspiarskimi państwami Pacyfiku lub niedawną umowę z Republiką Korei i USA w Camp David; z zadowoleniem przyjmuje istotne kroki podjęte przez rząd Japonii i Republikę Korei w celu zbudowania zorientowanych na przyszłość stosunków, ponieważ oba kraje są niezwykle ważnymi partnerami strategicznymi UE o zbieżnych poglądach; dostrzega poważne obawy Japonii związane z zagrożeniem stwarzanym przez nielegalne północnokoreańskie programy rakietowych pocisków balistycznych i nasilającą się agresję; popiera w tym kontekście dobrze uzasadnione żądania Japonii, w tym w odniesieniu do kwestii uprowadzeń, i proponuje, aby państwa członkowskie UE rozważyły bardziej skoordynowane podejście w tzw. komórce ds. koordynacji egzekwowania prawa z siedzibą w Yokosuce w Japonii; zamierza stale współpracować z Japonią w celu przeciwstawienia się nader asertywnej polityce Chin wobec swoich sąsiadów; podziela stanowisko Japonii, że Tajwan jest ważnym partnerem i cennym przyjacielem; potwierdza, że pokój i stabilność w Cieśninie Tajwańskiej jest niezbędnym elementem bezpieczeństwa i dobrobytu społeczności międzynarodowej; podkreśla, że zmiana status quo w Cieśninie Tajwańskiej może nastąpić wyłącznie w sposób pokojowy i za obopólną zgodą; ponownie wyraża pełne poparcie dla jedności i kluczowego znaczenia Stowarzyszenia Narodów Azji Południowo-Wschodniej (ASEAN) oraz dla uwzględnienia perspektyw ASEAN dotyczących Indo-Pacyfiku; podkreśla znaczenie wolnego i otwartego regionu Indo-Pacyfiku, który sprzyja również włączeniu społecznemu, dobrobytowi i bezpieczeństwu, jak stwierdzono we wspólnym oświadczeniu ze szczytu UE-Japonia 13 lipca 2023 r.; podziela ponadto wysokie uznanie Japonii dla Stowarzyszenia Narodów Azji Południowo-Wschodniej i dla wsparcia Japonii w budowaniu potencjału morskiego krajów sąsiadujących; podkreśla, że UE musi budować swoją obecność na morzu oraz rozszerzyć wspólne ćwiczenia i zawijanie do portów z Japonią, zgodnie ze strategią UE na rzecz współpracy w regionie Indo-Pacyfiku i Strategicznym kompasem UE; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że niektóre nowe formaty wiceministerialne w regionie obejmują również UE; z zadowoleniem przyjmuje rolę Japonii we współpracy regionalnej w Arktyce i opowiada się za ścisłą współpracą między UE a Japonią w zakresie badań w Arktyce;

5. bardzo docenia solidne i niezachwiane wsparcie Japonii, w tym pomoc finansową i dotacje dla Ukrainy w wysokości 7,6 mld USD, w celu wsparcia jej działań obronnych w wywołanej przez Rosję wojnie napastniczej, zwłaszcza poprzez dostarczenie pojazdów transportowych, kamizelek kuloodpornych i sprzętu do usuwania min; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że 7 października 2023 r. rozpoczęła się pierwsza runda negocjacji między Japonią a Ukrainą w sprawie umowy dwustronnej dotyczącej gwarancji bezpieczeństwa, jak przewidziano we wspólnej deklaracji wsparcia dla Ukrainy; wyraża zadowolenie, że Japonia przyjęła szeroki wachlarz sankcji wobec Rosji, który obejmuje m.in. kontrolę wywozu wrażliwych technologii, i popiera dalsze dostosowanie do unijnych środków ograniczających; zgadza się z Japonią, że niezwykle ważne jest dążenie do wspólnego dzia łania wszystkich podmiotów międzynarodowych, które popierają przyświecające ONZ zasady suwerenności narodowej i integralności w celu ułatwienia pokojowego rozwiązania konfliktu i uniknięcia wszelkich prób zmiany statusu quo przy użyciu siły lub przymusu; wyraża zaniepokojenie, że równowaga sił morskich i kalkulacja strategiczna mogą zostać naruszone przez Moskwę i Pekin wspierające się nawzajem w sporach terytorialnych z Japonią i krajami Azji Południowo-Wschodniej; podziela wyraźne zobowiązanie UE do wspierania wysiłków na rzecz utrzymania pokoju i stabilności w regionie Indo-Pacyfiku, zwłaszcza na Morzu Południowochińskim, Morzu Wschodniochińskim i w Cieśninie Tajwańskiej, oraz do działania na rzecz wolnego i otwartego regionu Indo-Pacyfiku, a także popiera uwzględnianie perspektyw ASEAN dotyczących Indo-Pacyfiku;

6. pilnie wzywa do zacieśnienia współpracy z Japonią w celu rozwijania bardziej zrównoważonych stosunków z krajami globalnego Południa; podkreśla, jak ważne jest wdrożenie niezbędnego finansowania polityki przeciwdziałania zmianie klimatu, zrównoważony i wolny handel oraz sprawiedliwa międzynarodowa transformacja energetyczna; podkreśla znaczenie inicjatywy Global Gateway oraz znaczenie współpracy z Japonią w celu zapewnienia, aby inicjatywa Global Gateway była dobrze skoordynowana z partnerstwem G-7 na rzecz globalnej infrastruktury i inwestycji; uważa, że skoordynowane działania w zakresie inwestycji strategicznych mają duże znaczenie geopolityczne dzięki mobilizacji funduszy publicznych i prywatnych; z zadowoleniem przyjmuje pierwsze projekty UE i Japonii w zakresie łączności oraz projekt Far North Fiber;

7. przyjmuje do wiadomości zmiany w japońskiej strategii bezpieczeństwa narodowego, w tym zwiększenie budżetu do 2 % PKB; podkreśla znaczenie zachowania czujności, przy jednoczesnym wspieraniu pokoju i stabilności oraz przyczynianiu się do deeskalacji napięć; jednocześnie z zadowoleniem przyjmuje wszelkie wysiłki Japonii na rzecz stabilizacji stosunków dyplomatycznych z Chinami w celu zmniejszenia tarć; podkreśla, że wzmocnione ramy polityki obronnej UE i Japonii stwarzają nowe możliwości współpracy, w tym w zakresie zabezpieczenia morskich linii komunikacyjnych, zwalczania piractwa i terroryzmu oraz utrzymania wolności żeglugi w regionie; z zadowoleniem przyjmuje udział Japonii w ćwiczeniach wojskowych operacji EUNAVFOR ATALANTA i wzywa do sfinalizowania trwającego porozumienia w sprawie komunikacji z tym krajem; nadal wspiera zaangażowanie Japonii na rzecz nieproliferacji i świata bez broni jądrowej; apeluje o kompleksowe partnerstwo w dziedzinie bezpieczeństwa między UE a Japonią jako podstawę wzmocnionych konsultacji, wspólnych ćwiczeń, wspólnych badań i rozwoju w dziedzinie obronności oraz prac nad wspólnym planowaniem ewentualnościowym na wypadek niebezpiecznych kryzysów; z zadowoleniem przyjmuje formaty dialogu 2 + 2 państw członkowskich z Japonią; z zadowoleniem przyjmuje indywidualny program partnerstwa NATO z Japonią, ale ubolewa nad faktem, że otwarcie biura łącznikowego NATO w Japonii uległo opóźnieniu; proponuje utworzenie formatu dialogu UE/NATO/AP4 (Japonia, Korea, Australia i Nowa Zelandia) poświęconego kwestiom bezpieczeństwa; zachęca Europejską Służbę Działań Zewnętrznych do oddelegowania attaché wojskowego do Tokio; popiera udział Japonii w unijnych operacjach WPBiO i z zadowoleniem przyjąłby negocjacje w sprawie umowy między UE a Japonią dotyczącej ram udziału; krytycznie odnosi się do faktu, że projekt dotyczący zwiększenia współpracy w dziedzinie bezpieczeństwa w Azji oraz z tym kontynentem jest mało rzeczowy; wzywa do zacieśnienia współpracy w zakresie świadomości morskiej w oparciu o inicjatywę dotyczącą najważniejszych szlaków morskich na Oceanie Indyjskim; domaga się rozszerzenia skoordynowanej obecności morskiej UE w północnozachodniej części Oceanu Indyjskiego również na Pacyfik; z zadowoleniem przyjmuje udział Europy, za pośrednictwem statków i samolotów obserwacyjnych z Francji, Zjednoczonego Królestwa i Niemiec, w monitorowaniu sankcji Rady Bezpieczeństwa ONZ; domaga się uwzględnienia niekonwencjonalnych kwestii bezpieczeństwa, takich jak dezinformacja, cyberbezpieczeństwo, w tym w szczególności cyberataki sponsorowane przez państwo, przestrzeń kosmiczna i zmiana klimatu; wzywa do ściślejszej współpracy i wymiany najlepszych praktyk w zakresie monitorowania i przeciwdziałania zagranicznej manipulacji informacjami i ingerencji, a także zdolności prognozowania strategicznego;

8. uważa, że Japonia postępuje właściwie, kładąc nacisk na bezpieczeństwo gospodarcze o odporność, i z zadowoleniem przyjmuje poparcie tego kraju dla paradygmatu ograniczania ryzyka; odnotowuje w tym kontekście platformę koordynacyjną G-7 ds. wymuszeń ekonomicznych; proponuje dialog na temat bezpieczeństwa gospodarczego w kontekście dialogu wysokiego szczebla w dziedzinie gospodarki UE-Japonia; zwraca uwagę na ogromne znaczenie współpracy międzynarodowej w zakresie zarządzania usługami cyfrowymi i ich standaryzacji oraz handlu towarami cyfrowymi, w tym wiążących przepisów międzynarodowych, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa danych, oraz w celu stworzenia sprawiedliwych możliwości konkurencji; w tym kontekście z zadowoleniem przyjmuje partnerstwo cyfrowe między UE a Japonią; z zadowoleniem przyjmuje negocjacje w sprawie przepływu danych w ramach umowy o partnerstwie gospodarczym, pod warunkiem że przepisy horyzontalne z 2018 r. dotyczące transgranicznych przepływów danych i ochrony danych osobowych zostaną włączone do tekstu; jest przekonany, że utrzymana zostanie wzajemna adekwatność na mocy przepisów o ochronie danych; docenia ramy G-7 dotyczące współpracy w zakresie normalizacji technologii cyfrowych, współpracę z japońską Organizacją ds. Metali i Bezpieczeństwa Energetycznego (JOGMEC) w zakresie surowców krytycznych, dialog na temat polityki przemysłowej i proces sztucznej inteligencji z Hiroszimy na rzecz odpowiedzialności w kontekście sztucznej inteligencji; popiera zamiar Japonii dotyczący zwiększenia odporności demokracji przy jednoczesnym odpieraniu prób manipulacyjnych, w tym zagrożeń hybrydowych mających na celu podważenie zaufania do instytucji demokratycznych; w tym kontekście z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie do wprowadzenia mechanizmu szybkiego reagowania grupy G-7 w ramach wspólnych wysiłków na rzecz ugruntowania demokracji na całym świecie; popiera wznowienie trójstronnej współpracy na rzecz globalnych równych warunków działania między UE, Japonią i USA w celu rozwiązania kwestii subsydiów i nieuczciwych warunków rynkowych, a także włączenie innych partnerów; ubolewa nad niechęcią Japonii do uczestnictwa w programie "Horyzont Europa"; sprzeciwia się jakiemukolwiek wykluczeniu Japonii z programu "Horyzont Europa" oraz wspiera Radę i Komisję w promowaniu uczestnictwa Japonii; uważa, że przystąpienie Japonii do programu "Horyzont Europa" przyniosłoby obopólne korzyści; podkreśla, że wzmocnienie współpracy i zwiększenie finansowania nauki, badań naukowych i innowacji leży we wspólnym interesie; dąży do dalszego zacieśniania współpracy strategicznej w zakresie bezpiecznej łączności cyfrowej, nowych technologii i wspólnych podejść do rozwoju cyfrowego na szczeblu dwustronnym i wielostronnym; podkreśla znaczenie ustanawiania norm międzynarodowych bazujących na otwartych i opartych na wartościach normach wykorzystania technologii; dąży do przyjęcia bardziej wspólnego podejścia do transferu technologii; pragnie zbadać możliwości ściślejszej współpracy w zakresie cyberbezpieczeństwa poprzez wspólne szkolenia i wymianę informacji; podkreśla strategiczne znaczenie podmorskich kabli telekomunikacyjnych; uważa, że porozumienie o współpracy w ramach programu Copernicus, zapewniające swobodny i otwarty dostęp do danych pochodzących z satelitów obserwacyjnych Ziemi oraz wymianę dobrych praktyk, jest dobrym przykładem cywilnej współpracy kosmicznej, która przyniesie korzyści w zakresie długoterminowego zarządzania zasobami naturalnymi i przystosowania się do zmiany klimatu; zauważa, że można by w większej mierze przeanalizować współpracę w zakresie informacji satelitarnych i przestrzeni kosmicznej w celu zwiększenia nadzoru morskiego i wymiany informacji;

9. ubolewa, że tzw. zielony sojusz między UE a Japonią z 2021 r. to nadal w dużej mierze niespełniona obietnica; zauważa, że Japonia wyraziła swoje stałe zaangażowanie na rzecz zwiększania wzajemnych ambicji w zakresie ochrony środowiska na szczeblu krajowym i wielostronnym, zgodnie z zielonym sojuszem między UE a Japonią; z zadowoleniem przyjąłby bardziej aktywną rolę Centrum UE-Japonia ds. Współpracy Przemysłowej oraz Rady Biznesu UE-Japonia, w szczególności w zakresie recyklingu; wzywa do przyspieszenia współpracy energetycznej między UE a Japonią, zwłaszcza w dziedzinie skroplonego gazu ziemnego, reformy rynku energii elektrycznej i innowacyjnych technologii energii odnawialnej; podkreśla potrzebę wzmocnienia dialogu między UE a Japonią na rzecz bezpieczeństwa energetycznego, popierania transformacji ekologicznej i zmniejszenia zależności od reżimów totalitarnych w zakresie podstawowych łańcuchów dostaw; zauważa, że Japonia zobowiązała się do uwolnienia wody z Fukushimy uzdatnionej przez zaawansowany system uzdatniania wody wyłącznie na podstawie standardów naukowych, przejrzystości i niezależnego nadzoru; wzywa UE i Japonię do wspierania niezależnego międzynarodowego długoterminowego monitorowania uwolnienia tej wody; wyraża nadzieję na bardziej proaktywną rolę Japonii w kwestii strat i szkód, a także na finansowanie działań związanych ze zmianą klimatu, na 28. posiedzeniu Konferencji Stron UNFCCC (COP28); w związku z tym zwraca uwagę na wdrożenie globalnych ram różnorodności biologicznej z Kunmingu/Montrealu, ponieważ ochrona klimatu i różnorodności biologicznej są ze sobą nierozerwalnie powiązane; przypomina o potrzebie współpracy na rzecz poczynienia postępów w walce z nielegalnymi, nieraportowanymi i nieuregulowanymi połowami, wzmocnienia globalnego zarządzania oceanami i zrównoważonego wykorzystania zasobów oceanicznych;

10. podkreśla znaczenie dwustronnej współpracy kontaktów międzyludzkich dla wymiany najlepszych praktyk w takich kwestiach jak równość płci, szanse kobiet w życiu gospodarczym, polityka zdrowotna, bezpieczeństwo żywnościowe, starzenie się społeczeństwa, nowe zmiany kulturowe takie jak kultura cyfrowa lub kultura ekologiczna, samorządy lokalne, organizacje społeczeństwa obywatelskiego czy praktyki w zakresie rynku pracy; ceni wymianę parlamentarną i międzypartyjną oraz opowiada się za zaproszeniem wysokiej rangi delegacji japońskiego parlamentu do Brukseli w 2024 r. z okazji 50. rocznicy nawiązania stosunków dyplomatycznych między UE a Japonią oraz piątej rocznicy podpisania umowy w sprawie konektywności między UE a Japonią; podkreśla dialog na temat praw człowieka, w ramach którego UE i Japonia mogą rozmawiać na przykład o karze śmierci, która w Japonii wciąż istnieje i której UE zasadniczo się sprzeciwia, oraz o innych kwestiach dotyczących praw człowieka będących przedmiotem wspólnego zainteresowania; docenia wzajemną wymianę informacji na temat wysiłków na rzecz wyeliminowania dyskryminacji Sinti, Burakumin lub innych mniejszości; wzywa Komisję do finansowania większej liczby badań związanych z Japonią w celu wspierania europejskich kompetencji w tej dziedzinie; proponuje utworzenie unijno-japoń- skiego forum młodych liderów poświęconego globalnemu partnerstwu w dążeniu do osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju; ponownie wyraża zaniepokojenie w związku z kwestią uprowadzania dzieci przez jednego z rodziców; z zadowoleniem przyjmuje wytyczne rządu japońskiego w sprawie poszanowania praw człowieka w ramach odpowiedzialnych łańcuchów dostaw z 2022 r.; z zadowoleniem przyjmuje ratyfikację przez Japonię w 2022 r. konwencji MOP nr 105 dotyczącej pracy przymusowej; wyraża nadzieję, że Japonia ratyfikuje najważniejsze konwencje, których jeszcze na podpisała, a także nadzieję na przyjęcie w 2024 r. przepisów równoważnych w stosunku do unijnej dyrektywy w sprawie należytej staranności przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju; z zadowoleniem przyjmuje komunikat przyjęty przez ministrów zdrowia grupy G-7 13-14 maja 2023 r. w Nagasaki; podkreśla, że w dokumencie uznaje się potrzebę badań nad przewlekłym COVID-19, oraz wzywa UE i Japonię do uznania objawów po ostrej infekcji, takich jak przewlekły COVID-19, odczyn poszczepienny i zespół przewlekłego zmęczenia, za kryzys w dziedzinie zdrowia publicznego oraz do współpracy w zakresie badań nad diagnostyką i leczeniem;

11. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, wiceprzewodniczącemu Komisji / wysokiemu przedstawicielowi Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, parlamentom państw członkowskich, rządowi Japonii, parlamentowi Japonii oraz wszystkim organizacjom i instytucjom wymienionym w niniejszym tekście.

1 Dz.U. L 216 z 24.8.2018, s. 4.
2 Dz.U. L 330 z 27.12.2018, s. 3
3 Dz.U. L 50 z 17.2.2023, s. 1.
4 Dz.U. L 179 z 14.7.2023, s. 90.
5 Dz.U. C 443 z 22.12.2017, s. 49.
6 Dz.U. C 388 z 13.11.2020, s. 150.
7 Dz.U. C 371 z 15.9.2021, s. 2.
8 Dz.U. C 425 z 20.10.2021, s. 155.
9 Dz.U. C 456 z 10.11.2021, s. 117.
10 Dz.U. C 493 z 27.12.2022, s. 32.
11 Dz.U. C 214 z 16.6.2023, s. 26.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.4167

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosunków między UE a Japonią (2023/2107(INI))
Data aktu: 13/12/2023
Data ogłoszenia: 02/08/2024