Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 12 grudnia 2023 r. w sprawie wyborów europejskich w 2024 r. (2023/2016(INI))

P9_TA(2023)0455

Wybory europejskie w 2024 r.

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 12 grudnia 2023 r. w sprawie wyborów europejskich w 2024 r. (2023/2016(INI))

(C/2024/4160)

(Dz.U.UE C z dnia 2 sierpnia 2024 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej (TUE), w szczególności jego art. 10 i 14 oraz art. 17 ust. 7,

- uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), w szczególności jego art. 20 i 22,

- uwzględniając dyrektywę Rady 93/109/WE z dnia 6 grudnia 1993 r. ustanawiającą szczegółowe warunki wykonywania prawa głosowania i kandydowania w wyborach do Parlamentu Europejskiego przez obywateli Unii mających miejsce zamieszkania w państwie członkowskim, którego nie są obywatelami 1 ,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Spraw Konstytucyjnych Parlamentu z 28 kwietnia 2011 r. w sprawie wniosku dotyczącego zmiany Aktu dotyczącego wyborów przedstawicieli do Parlamentu Europejskiego w powszechnych wyborach bezpośrednich z dnia 20 września 1976 r.,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 4 lipca 2013 r. w sprawie usprawnienia organizacji wyborów do Parlamentu Europejskiego w 2014 r. 2 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/673 z dnia 3 maja 2018 r. zmieniające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 1141/2014 w sprawie statusu i finansowania europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych 3 ,

- uwzględniając decyzję Rady (UE, Euratom) 2018/994 z dnia 13 lipca 2018 r. zmieniającą Akt dotyczący wyborów członków Parlamentu Europejskiego w powszechnych wyborach bezpośrednich, załączony do decyzji Rady 76/787/EWWiS, EWG, Euratom z dnia 20 września 1976 r. 4 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 26 listopada 2020 r. w sprawie oceny wyborów europejskich 5 ,

- uwzględniając komunikat Komisji z 3 grudnia 2020 r. w sprawie europejskiego planu działania na rzecz demokracji (COM(2020)0790),

- uwzględniając stanowisko Parlamentu z dnia 3 maja 2022 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady w sprawie wyboru posłów do Parlamentu Europejskiego w powszechnych wyborach bezpośrednich, uchylającego decyzję Rady (76/787/EWWiS, EWG, Euratom) oraz Akt dotyczący wyborów przedstawicieli do Parlamentu Europejskiego w powszechnych wyborach bezpośrednich załączony do tej decyzji 6 ,

- uwzględniając poprawki do wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie statusu i finansowania europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych 7 , przyjęte przez Parlament Europejski 15 września 2022 r.;

- uwzględniając poprawki do wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie przejrzystości i targetowania reklamy politycznej 8 , przyjęte przez Parlament Europejski 2 lutego 2023 r.,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 14 września 2023 r. w sprawie parlamentaryzmu, obywatelstwa europejskiego i demokracji 9 ,

- uwzględniając decyzję Rady Europejskiej (UE) 2023/2061 z dnia 22 września 2023 r. w sprawie ustanowienia składu Parlamentu Europejskiego 10 ,

- uwzględniając art. 54 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Spraw Konstytucyjnych (A9-0332/2023),

A. mając na uwadze, że w wyborach europejskich w 2019 r. odnotowano najwyższą frekwencję spośród wszystkich wyborów do Parlamentu Europejskiego, które odbyły się w ciągu ostatnich 20 lat, wynoszącą 50,66 % (wzrost o osiem punktów procentowych w porównaniu z 2014 r.), co stanowi pozytywny sygnał wskazujący na to, że obywatele europejscy coraz bardziej interesują się tym, co dzieje się na szczeblu unijnym, i wierzą, że prawodawstwo UE wywiera wpływ na ich codzienne życie; mając na uwadze, że 19 państw członkowskich odnotowało wzrost frekwencji wyborczej na poziomie krajowym, przy czym znaczny wzrost w porównaniu z 2014 r. zaobserwowano w Polsce, Rumunii, Hiszpanii, Austrii, Niemczech, Słowacji i Czechach oraz na Węgrzech;

B. mając na uwadze, że decyzja Rady z 2018 r. zmieniająca Akt dotyczący wyborów przedstawicieli do Parlamentu Europejskiego w powszechnych wyborach bezpośrednich zawiera pewne usprawnienia, takie jak dodanie logo europejskich partii politycznych do głosowania w wyborach do Parlamentu Europejskiego; mając na uwadze, że muszą go jeszcze ratyfikować wszystkie państwa członkowskie; mając na uwadze, że w ramach reformy europejskiego prawa wyborczego przyjętej przez Parlament Europejski 3 maja 2022 r. przewidziano ważne usprawnienia, które rozwiązałyby kwestię obecnego rozdrobnienia na 27 różnych systemów wyborczych oraz unowocześniłyby i ujednoliciły przepisy wyborcze w całej UE;

C. mając na uwadze, że system czołowych kandydatów mógłby ożywić europejską debatę publiczną i umocnić europejskie partie polityczne;

D. mając na uwadze, że wybory europejskie w 2019 r. nie zakończyły się wyborem przewodniczącego lub przewodniczącej Komisji w ramach systemu głównych kandydatów; mając na uwadze, że brak reformy europejskiego prawa wyborczego stanowił dodatkową przeszkodę dla pomyślnego wdrożenia systemu czołowych kandydatów; mając na uwadze, że niewdrożenie systemu czołowych kandydatów rozczarowało wielu wyborców i zmniejszyło zaufanie do systemu; mając na uwadze, że takiego rozczarowania należy unikać podczas wyborów europejskich w 2024 r.; mając na uwadze, że wybór przewodniczącego lub przewodniczącej Komisji zależy od uzyskania poparcia większości posłów do Parlamentu Europejskiego;

E. mając na uwadze, że skuteczne wdrożenie systemu czołowych kandydatów oznacza, że Parlament powinien być w stanie wskazać wspólnego kandydata na przewodniczącego lub przewodniczącą Komisji przed wnioskiem Rady Europejskiej;

F. mając na uwadze, że niektóre państwa członkowskie nadal nie znalazły odpowiedniego rozwiązania problemu utrzymujących się barier i nie wdrożyły odpowiednich rozwiązań, które ułatwiają głosowanie obywatelom z niepełnospraw- nościami, przez co nie mogą oni brać znaczącego udziału ani zapewnić reprezentacji tej grupy w procesach demokratycznych;

G. mając na uwadze, że pełne korzystanie z praw wyborczych przyznanych na mocy Traktatów przemieszczającym się obywatelom w wyborach do Parlamentu Europejskiego jest nadal utrudnione przez nieuzasadnione bariery dla demokratycznego uczestnictwa, w tym brak wiedzy na temat warunków i obowiązujących zasad; mając na uwadze, że Komisja przedstawiła wniosek ustawodawczy dotyczący niektórych ze wspomnianych problemów;

H. mając na uwadze, że kampanie polityczne przed wyborami europejskimi prowadzone w państwach członkowskich zbyt często są niewystarczająco "europejskie" i raczej zdominowane przez dyskusje polityczne o czysto krajowym, regionalnym i lokalnym charakterze; mając na uwadze, że partie polityczne i kandydaci mają obowiązek odpowiedniego informowania obywateli o wyzwaniach politycznych na szczeblu UE;

Umocnienie demokracji europejskiej w wyborach w 2024 r.

1. z zadowoleniem przyjmuje wyższą frekwencję w wyborach europejskich w 2019 r. i dąży do dalszego zwiększenia frekwencji w wyborach europejskich w 2024 r.; podkreśla znaczenie zwiększenia udziału w wyborach; zauważa, że konieczne są dalsze wysiłki w celu zwiększenia frekwencji wśród przemieszczających się obywateli; ubolewa nad brakiem postępów w Radzie na drodze do przyjęcia nowego europejskiego prawa wyborczego przyjętego przez Parlament Europejski 3 maja 2022 r.; domaga się szybkiego zatwierdzenia tych przepisów przez Radę; oczekuje, że Rada osiągnie kompromis i zgodzi się w całości z wnioskiem Parlamentu;

2. podkreśla ważną rolę europejskich partii i wszystkich zainteresowanych podmiotów społecznych w przyczynianiu się do debaty na temat europejskiej polityki publicznej oraz w kształtowaniu europejskiej świadomości politycznej; ubolewa jednak, że ograniczenia wynikające z obecnych unijnych i krajowych ram regulacyjnych uniemożliwiają europejskim partiom politycznym pełne uczestnictwo w europejskich kampaniach wyborczych; zachęca europejskie partie polityczne do prowadzenia własnych kampanii wyborczych do Parlamentu Europejskiego; wzywa krajowe i europejskie partie polityczne, a także, w stosownych przypadkach, państwa członkowskie, do:

- prowadzenia europejskiej kampanii wyborczej zgodnie z wartościami Unii;

- przestrzegania standardów demokratycznych i wewnętrznych zasad demokracji partyjnej w celu zapewnienia, aby na przykład nominowanie kandydatów odbywało się w sposób demokratyczny, co dotyczy także czołowych kandydatów na przewodniczącego lub przewodniczącą Komisji Europejskiej;

- sporządzania programów wyborczych z odpowiednim wyprzedzeniem przed wyborami;

- zwiększenia widoczności europejskich partii politycznych - w tym ich nazw lub logo - w debatach publicznych i kampaniach medialnych;

- konsekwentnego wskazywania swoich europejskich odpowiedników w komunikacji publicznej;

- wspierania umieszczania nazwy lub logo europejskich partii politycznych w widoczny sposób na kartach do głosowania i w materiałach wyborczych;

- zwiększania świadomości na temat nowo opracowanych przepisów dotyczących europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych przed ich formalnym wejściem w życie;

- osiągnięcia porozumienia co do sposobu postępowania po wyborach, w tym w odniesieniu do negocjacji w sprawie przewodniczących instytucji unijnych;

3. wspiera plan działania dotyczący kampanii europejskiej ("E-CAP") opracowany przez Urząd ds. Partii Politycznych i Fundacji Politycznych (APPF), w szczególności w odniesieniu do widoczności czołowych kandydatów i europejskich partii politycznych; podkreśla znaczenie działań APPF w zakresie informowania obywateli;

4. ubolewa nad tym, że system czołowych kandydatów na przewodniczącego lub przewodniczącą Komisji Europejskiej nie został wdrożony w wyborach europejskich w 2019 r.; ubolewa ponadto nad brakiem postępów w tej kwestii od 2019 r. ze strony Rady Europejskiej i Komisji Europejskiej, które zobowiązały się do ulepszenia europejskiej demokracji; uważa, że powinien istnieć jasny i wiarygodny związek między wyborem dokonanym przez głosujących i wyborem na przewodniczącego lub przewodniczącą Komisji; wzywa europejskie partie polityczne, krajowe partie polityczne i rządy krajowe do współpracy, aby zapewnić taki rezultat podczas następnych wyborów; zauważa, że wybór na przewodniczącego lub przewodniczącą Komisji zależy od uzyskania poparcia większości posłów do Parlamentu Europejskiego, tak aby wyniki wyborów zostały w nim w pełni uwzględnione, zgodnie z Traktatem z Lizbony;

5. wzywa Radę Europejską do zagwarantowania obywatelom europejskim pewności co do systemu czołowych kandydatów oraz do zaprzestania zawierania umów za zamkniętymi drzwiami; wzywa Radę Europejską do rozpoczęcia konsultacji w tym celu z dużym wyprzedzeniem w celu wdrożenia systemu czołowego kandydata z uwzględnieniem wyników wyborów europejskich;

6. oczekuje, że wszystkie europejskie partie polityczne wyznaczą swoich kandydatów na stanowisko przewodniczącego lub przewodniczącą Komisji w odpowiednim czasie, co najmniej 12 tygodni przed dniem wyborów;

7. wzywa do zawarcia porozumienia międzyinstytucjonalnego między Parlamentem a Radą Europejską w sprawie systemu czołowych kandydatów na podstawie art. 17 ust. 7 TUE; zwraca się do przewodniczącej Parlamentu Europejskiego o natychmiastowe rozpoczęcie prac przygotowawczych do zawarcia takiego porozumienia; uważa, że czołowi kandydaci oraz przewodniczący europejskich partii politycznych i ich odpowiednich grup parlamentarnych powinny przystąpić do negocjacji od razu po wyborach europejskich w 2024 r., aby uzgodnić w imieniu Parlamentu Europejskiego wspólnego kandydata lub kandydatkę na przewodniczącego lub przewodniczącą Komisji zanim Rada Europejska przedstawi swoją propozycję;

8. uważa, że czołowy kandydat lub kandydatka europejskiej partii politycznej, która uzyskała największą część mandatów w wyborach do Parlamentu Europejskiego, musi w pierwszej kolejności prowadzić negocjacje mające na celu wyłonienie wspólnego kandydata lub kandydatki największą większością głosów, a następnie, w razie potrzeby, pozostałych czołowych kandydatów, proporcjonalnie do liczby miejsc uzyskanych przez poszczególne europejskie partie polityczne; proponuje, aby przewodnicząca Parlamentu Europejskiego była w razie potrzeby gotowa do kierowania tym procesem;

9. podkreśla, że do prerogatyw przewodniczącej Parlamentu Europejskiego należeć będzie przekazanie Radzie Europejskiej nazwiska wspólnego kandydata lub kandydatki Parlamentu na stanowisko przewodniczącego lub przewodniczącej Komisji Europejskiej;

10. zaleca, aby w przypadku braku wspólnego kandydata lub kandydatki Parlamentu Europejskiego na przewodniczącego lub przewodniczącą Komisji przewodniczący Rady Europejskiej podjął konsultacje z przewodniczącą Parlamentu Europejskiego, czołowymi kandydatami, przewodniczącymi europejskich partii politycznych i ich odpowiednich grup parlamentarnych, zanim Rada Europejska przedstawi Parlamentowi Europejskiemu własną propozycję;

11. uważa w związku z tym, że Rada Europejska powinna poczekać z propozycją kandydatka lub kandydatki na przewodniczącego lub przewodniczącą Komisji Europejskiej, aby Parlament Europejski przedstawił wspólnego kandydata lub kandydatki, zgodnie z odpowiednimi konsultacjami, o których mowa w art. 17 ust. 7 TUE, oraz zgodnie z zasadą lojalnej współpracy;

12. przypomina o prerogatywie Parlamentu Europejskiego dotyczącej wyboru własnego przewodniczącego lub przewodniczącej;

13. oczekuje, że europejskie partie polityczne i ich grupy parlamentarne przyjmą "umowę legislacyjną" na czas kadencji 2024-2029; byłby to sposób na uzyskanie większości w Parlamencie przed mianowaniem Komisji, a także podstawa prac oraz gwarancja spójnych działań następczych po wyborach wobec wyborców; uważa, że kandydaci i kandydatki na członków Komisji Europejskiej powinni podpisać taką "umowę legislacyjną", aby uzyskać poparcie większości Parlamentu; zauważa, że szerokie poparcie polityczne ma kluczowe znaczenie dla wdrożenia takiej umowy;

14. jest przekonany, że ustanowienie wspólnego europejskiego dnia wyborów nadałoby im spójniejszy ogólnoeuropejski charakter;

15. przypomina o odpowiedzialności za nadzór polityczny powierzony Parlamentowi na mocy traktatów; podkreśla, że rozliczalność Komisji przed Parlamentem stanowi ważną zasadę wewnętrznej kontroli demokratycznej; przypomina, że przesłuchania kandydatów i kandydatek na komisarzy i do kolegium komisarzy stanowią kluczowy krok w kierunku dalszej demokratyzacji procesu decyzyjnego UE; dzięki temu Parlament odgrywa też większą rolę w ustalaniu programu działań na szczeblu UE;

Uczestnictwo obywatelskie i nadawanie praw wyborczych

16. uważa, że zasadnicze znaczenie ma zagwarantowanie wszystkim obywatelom Unii posiadającym prawo do głosowania i kandydowania w wyborach, w tym przemieszczającym się obywatelom Unii, obywatelom z niepełnosprawnościami i obywatelom w sytuacji bezdomności, możliwości korzystania z tego prawa;

17. wzywa państwa członkowskie, aby zagwarantowały dostępność wyborów za pomocą środków dostępu do informacji i dostępnych zasad głosowania - na przykład technologii, formatów i technik wspomagających, takich jak alfabet Brail- le'a, kody QR, duży druk, informacje głosowe oraz matryce dotykowe, informacje w języku łatwym do czytania i zrozumienia oraz informacje w języku migowym; uważa, że publiczne kampanie uświadamiające są kluczem do zwiększenia frekwencji; wzywa państwa członkowskie do podjęcia wszystkich starań w tym zakresie, także z udziałem organizacji społeczeństwa obywatelskiego;

18. uważa, że dostęp do informacji o kampanii wyborczej jest warunkiem koniecznym zwiększenia udziału obywateli w wyborach; wzywa państwa członkowskie, by zachęcały media krajowe do relacjonowania wyborów w taki sposób, aby umożliwić obywatelom europejskim skorzystanie z prawa do głosowania i dostrzeżenie europejskiego wymiaru ich wyboru, także na obszarach wiejskich;

19. uważa, że instytucjonalna kampania informacyjna Parlamentu przyczynia się - we współpracy z organizacjami społeczeństwa obywatelskiego - do debaty na temat europejskiej polityki publicznej oraz do kształtowania europejskiej świadomości politycznej w odniesieniu do demokracji parlamentarnej, a także wspiera kampanię wyborczą wszystkich europejskich partii politycznych; z zadowoleniem przyjmuje skoordynowane wysiłki wszystkich instytucji UE w tym zakresie;

20. ponawia swój apel do państw członkowskich o umożliwienie wszystkim obywatelom Unii mieszkającym lub pracującym w państwie trzecim przyznania prawa do głosowania w wyborach do Parlamentu Europejskiego; zwraca się do państw członkowskich o współpracę z Parlamentem Europejskim i Europejską Służbą Działań Zewnętrznych w celu informowania obywateli Unii w państwach trzecich o wyborach europejskich i ułatwiania im udziału w tych wyborach; wzywa wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, aby zachęcał ministrów spraw zagranicznych państw członkowskich do wymiany najlepszych praktyk w zakresie kampanii informacyjnych oraz do wprowadzenia ułatwień dotyczących głosowania z zagranicy, w tym do utworzenia dostępnych lokali wyborczych poza UE oraz korzystania z głosowania korespondencyjnego lub innych form głosowania zdalnego;

21. ubolewa, że brak postępów w Radzie w sprawie wniosku Komisji dotyczącego dyrektywy Rady ustanawiającej szczegółowe warunki wykonywania prawa głosowania i kandydowania w wyborach do Parlamentu Europejskiego przez przemieszczających się obywateli Unii uniemożliwi wejście w życie innowacji zaproponowanych przez Komisję i Parlament w odpowiednim czasie przed wyborami w 2024 r.;

22. zachęca do wprowadzenia głosowania korespondencyjnego, aby niemożność udania się do lokali wyborczych w dniu wyborów nie uniemożliwiała obywatelom Unii korzystania z przysługującego im prawa do głosowania; opowiada się ponadto za wprowadzeniem dodatkowych narzędzi ułatwiających głosowanie, takich jak wcześniejsze głosowanie fizyczne i głosowanie przez pełnomocnika, a także głosowanie elektroniczne i głosowanie przez internet;

23. uważa równouprawnienie płci za kluczowy element służący poprawie reprezentacji w wyborach; z zadowoleniem przyjmuje postępy poczynione w kierunku zrównoważonego pod względem płci Parlamentu po wyborach europejskich w 2019 r., ale podkreśla istniejące różnice między państwami członkowskimi pod względem poziomu reprezentacji kobiet; zachęca w związku z tym do wdrożenia przepisów przyjętych przez Parlament 3 maja 2022 r. w sprawie nowego europejskiego prawa wyborczego;

24. uważa, że państwa członkowskie powinny rozważyć dostosowanie i obniżenie wieku uprawniającego do głosowania i minimalnego wieku kandydowania w wyborach, jak wskazano we wniosku dotyczącym prawa wyborczego i konkluzjach Konferencji w sprawie przyszłości Europy;

Odporność instytucjonalna

25. uważa, że dezinformacja i ingerencja zagraniczna stanowią poważny atak na integralność procesu wyborczego i na demokrację europejską; podkreśla, że platformy cyfrowe odgrywają kluczową rolę w walce z dezinformacją;

26. uznaje wysiłki instytucji UE na rzecz zwalczania dezinformacji i ingerencji zagranicznej, takie jak kodeks postępowania w zakresie zwalczania dezinformacji z 2022 r. i system wczesnego ostrzegania; podkreśla jednak potrzebę solidniejszych zabezpieczeń i środków zapobiegających dezinformacji oraz wewnętrznej i zewnętrznej ingerencji w proces wyborczy; zobowiązuje się do zwiększenia wysiłków w celu zwalczania prób ingerencji z zagranicy w Parlamencie Europejskim;

27. wskazuje na trwające negocjacje międzyinstytucjonalne w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych; wzywa Komisję i Radę do kontynuowania negocjacji międzyinstytucjonalnych w duchu szczerej współpracy; cieszy się z powodu osiągnięcia przez współprawodawców porozumienia w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie przejrzystości i targetowania reklamy politycznej; z zadowoleniem przyjmuje wykonalność niektórych przepisów, takich jak przepisy dotyczące niedyskryminacji, przed wyborami w 2024 r.; wzywa państwa członkowskie do pełnego wdrożenia pozostałych przepisów rozporządzenia po ich wejściu w życie;

28. przypomina, że Parlament przyjął rezolucję, a obecnie pracuje nad wnioskami dotyczącymi zmian do Traktatów, między innymi w celu umocnienia legitymacji demokratycznej UE oraz zapewnienia odpowiednich działań następczych w związku z wnioskami przyjętymi przez Konferencję w sprawie przyszłości Europy; zauważa, że wybory w 2024 r. stanowią wyjątkową okazję do rozpoczęcia ogólnounijnej debaty na temat reformy Unii w oparciu o propozycje reformy Traktatów przedstawione przez Parlament; wzywa Radę Europejską do szybkiego przyjęcia stanowiska w sprawie zwołania konwentu po przyjęciu wniosków przez Parlament; ponownie wyraża poparcie dla reformy Traktatów w tym kontekście;

29. wzywa do reformy Traktatów i wzywa Radę, a także Radę Europejską, do podjęcia działań w sprawie wniosku dotyczącego uruchomienia art. 48 TUE w celu zwołania konwentu mającego na celu również reformę europejskich procesów wyborczych;

30. podkreśla, że należy zwiększyć zaufanie wyborców do procesów wyborczych przez zagwarantowanie, iż wszystkie wybory będą wolne i uczciwe; zauważa w związku z tym, że w dniach 6-9 listopada 2023 r. OBWE przeprowadziła misję oceny potrzeb w czterech państwach członkowskich, aby zbadać przygotowania do misji obserwacji wyborów europejskich; proponuje prezydencji Rady, by zachęciła państwa członkowskie do zaproszenia OBWE do obserwacji wyborów europejskich oraz do pełnego wykorzystania tej możliwości;

31. zwraca się do Komisji Spraw Konstytucyjnych o zbadanie, czy niektóre przepisy i zalecenia zawarte w tej rezolucji można by włączyć do Regulaminu Parlamentu;

°

°°

32. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji.

1 Dz.U. L 329 z 30.12.1993, s. 34.
2 Dz.U. C 75 z 26.2.2016, s. 109.
3 Dz.U. L 114 I z 4.5.2018, s. 1.
4 Dz.U. L 178 z 16.7.2018, s. 1.
5 Dz.U. C 425 z 20.10.2021, s. 98.
6 Dz.U. C 465 z 6.12.2022, s. 171.
7 Dz.U. C 125 z 5.4.2023, s. 485.
8 Dz.U. C 267 z 28.7.2023, s. 36.
9 Teksty przyjęte, P9_TA(2023)0330.
10 Dz.U. L 238 z 27.9.2023, s. 114.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.4160

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 12 grudnia 2023 r. w sprawie wyborów europejskich w 2024 r. (2023/2016(INI))
Data aktu: 12/12/2023
Data ogłoszenia: 02/08/2024