Uruchomienie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji dla Zwalnianych Pracowników w następstwie wniosku złożonego przez Belgię - EGF/2023/001 BE/ LNSARezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 11 lipca 2023 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji dla Zwalnianych Pracowników w następstwie wniosku złożonego przez Belgię - EGF/2023/001 BE/ LNSA (COM(2023) 0210 - C9-0194/2023 - 2023/0152(BUD))
(C/2024/4020)
(Dz.U.UE C z dnia 17 lipca 2024 r.)
Parlament Europejski,
- uwzględniając wniosek Komisji przedłożony Parlamentowi Europejskiemu i Radzie (COM(2023)0210 - C9-0194/ 2023),
- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/691 z dnia 28 kwietnia 2021 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji dla Zwalnianych Pracowników (EFG) oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1309/2013 1 ("rozporządzenie w sprawie EFG"),
- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 2 , w szczególności jego art. 8,
- uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 3 ("porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r."), w szczególności jego punkt 8,
- uwzględniając procedurę rozmów trójstronnych przewidzianą w pkt 9 porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 16 grudnia 2020 r.,
- uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Zatrudnienia i Spraw Socjalnych,
- uwzględniając pismo przesłane przez Komisję Rozwoju Regionalnego,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A9-0228/2023),
A. mając na uwadze, że Unia opracowała instrumenty ustawodawcze i budżetowe w celu udzielenia dodatkowego wsparcia pracownikom dotkniętym skutkami istotnych zmian w strukturze światowego handlu lub światowego kryzysu finansowego i gospodarczego oraz z myślą o ułatwieniu im powrotu na rynek pracy; mając na uwadze, że pomoc ta przybiera postać wsparcia finansowego udzielanego pracownikom i przedsiębiorstwom, dla których pracowali;
B. mając na uwadze, że Belgia złożyła wniosek EGF/2023/001 BE/ LNSA o wkład finansowy z Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (EFG) w związku ze zwolnieniem 603 pracowników 4 w sektorze gospodarki zaklasyfikowanym do działu 52 według klasyfikacji NACE Rev. 2 (Magazynowanie i działalność usługowa wspomagająca transport) w prowincji Brabant Wallon w okresie odniesienia dla wniosku trwającym od dnia 23 sierpnia 2022 r. do dnia 23 grudnia 2022 r.;
C. mając na uwadze, że wniosek dotyczy 603 pracowników zwolnionych w przedsiębiorstwie Logistics Nivelles SA ("LNSA") i w przedsiębiorstwie SuperTransport SA/NV będącym dostawcą Logistics Nivelles;
D. mając na uwadze, że wniosek jest oparty na kryteriach interwencji przewidzianych w art. 4 ust. 2 lit. a) rozporządzenia w sprawie EFG, zgodnie z którymi wymagane jest zwolnienie co najmniej 200 pracowników w czteromiesięcznym okresie odniesienia w przedsiębiorstwie działającym w państwie członkowskim, z uwzględnieniem pracowników zwolnionych przez dostawców i producentów niższego szczebla lub osób, które zaprzestały prowadzenia działalności na własny rachunek;
E. mając na uwadze, że pandemia COVID-19 i rosyjska wojna napastnicza przeciwko Ukrainie zmniejszyły konkurencyjność gospodarczą i mają negatywny wpływ na wzrost gospodarczy w Belgii;
F. mając na uwadze, że LNSA świadczyło usługi logistyczne dla przedsiębiorstwa Carrefour dotyczące świeżych i suchych produktów spożywczych, win i napojów spirytusowych; mając na uwadze, że zwolnienia były wynikiem decyzji spółki dominującej LNSA Kuehne + Nagel o zamknięciu jej belgijskiej spółki zależnej, w związku z trudnościami finansowymi LNSA i znacznymi stratami przedsiębiorstwa w 2020 r., kiedy straty przekroczyły łączny budżet na 2020 r., oraz w 2021 r., kiedy straty znów były wyższe niż oczekiwano;
G. mając na uwadze, że przedsiębiorstwo Kuehne + Nagel postanowiło przekształcić swoją dystrybucję regionalną w dystrybucję krajową i powierzyć spółce zależnej Kontich NV zadanie zaopatrywania sklepów Carrefour w całej Belgii; mając na uwadze, że Kuehne + Nagel posiada również obiekty w Kampenhout (logistyka drogowa); mając na uwadze, że żaden pracownik nie został przeniesiony do innych centrów logistycznych Kuehne + Nagel;
H. mając na uwadze, że zgodnie z belgijską ustawą o zwolnieniach grupowych przedsiębiorstwo LNSA poinformowało przedstawicieli pracowników i skonsultowało się z nimi; mając na uwadze, że ta obowiązkowa procedura zapewniła 1 500 EUR na pracownika na pokrycie kosztów przekwalifikowania;
I. mając na uwadze, że wkłady finansowe z EFG powinny być ukierunkowane przede wszystkim na środki aktywnej polityki rynku pracy i zindywidualizowane usługi, które mają na celu szybką reintegrację beneficjentów poprzez umożliwienie im godnego i trwałego zatrudnienia w ich pierwotnym sektorze działalności lub poza nim, przy jednoczesnym przygotowaniu ich do funkcjonowania w bardziej ekologicznej i cyfrowej gospodarce europejskiej;
J. mając na uwadze, że środki z EFG nie mogą przekroczyć maksymalnej rocznej kwoty 186 milionów EUR (w cenach z 2018 r.), zgodnie z art. 8 rozporządzenia Rady (UE, Euratom) 2020/2093;
1. zgadza się z Komisją, że warunki wymienione w art. 4 ust. 2 lit. a) rozporządzenia w sprawie EFG zostały spełnione i że Belgia ma prawo do wkładu finansowego w wysokości 2 153 358 EUR na mocy tego rozporządzenia, co stanowi 85 % łącznych kosztów wynoszących 2 533 363 EUR, na które składają się wydatki na zindywidualizowane usługi w wysokości 2 484 363 EUR oraz wydatki w wysokości 49 000 EUR na działania przygotowawcze, działania w zakresie zarządzania, dostarczania i upowszechniania informacji oraz działania w zakresie kontroli i sprawozdawczości;
2. zauważa, że władze belgijskie złożyły wniosek dnia 17 lutego 2023 r. oraz że po przekazaniu przez Belgię dodatkowych informacji Komisja zakończyła ocenę wniosku dnia 6 czerwca 2023 r. i przekazała ją Parlamentowi tego samego dnia;
3. odnotowuje, że wniosek dotyczy 603 pracowników zwolnionych w przedsiębiorstwie Logistics Nivelles SA (LNSA) i w przedsiębiorstwie SuperTransport SA/NV będącym dostawcą LNSA; zauważa ponadto, że 542 z 603 kwalifikujących się beneficjentów zostało zwolnionych w okresie odniesienia, podczas gdy 61 pracowników zostało zwolnionych przed okresem odniesienia lub po nim, ale ich zwolnienie było spowodowane tym samym zdarzeniem, które doprowadziło do zwolnienia tych pierwszych; z zadowoleniem odnotowuje, że szacuje się, iż z omawianych środków skorzystają wszyscy zwolnieni pracownicy;
4. zauważa, że oczekuje się, iż zwolnienia w LNSA będą miały szczególnie dotkliwy wpływ na pracowników w wieku powyżej 50 lat lub pracowników o niskich kwalifikacjach, ponieważ trudniej jest im ponownie podjąć stabilne zatrudnienie, zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że stopa bezrobocia w Brabant Wallon wynosi 8,4 % (jest o 2,8 % wyższa od stopy krajowej), a ponad 30 % zarejestrowanych osób poszukujących pracy w lutym 2023 r. miało ponad 50 lat; zwraca uwagę na fakt, że 86,3 % zwolnionych pracowników mieszka w prowincji Hainaut, gdzie liczba zarejestrowanych osób poszukujących pracy wzrosła w ciągu roku o 9,8 %; podkreśla, że 53,3 % byłych pracowników LNSA ma ponad 45 lat, a większość pracowników LNSA to pracownicy obsługi przesyłek;
5. zauważa, że żaden pracownik nie został przeniesiony do innych centrów logistycznych Kuehne + Nagel; zauważa, że Logistics Nivelles SA zastosowało się do belgijskiej ustawy o zwolnieniach grupowych, która ustanawia obowiązkową procedurę informowania przedstawicieli pracowników i konsultowania się z nimi, co umożliwia zbadanie wszelkich możliwości uniknięcia lub zmniejszenia liczby zwolnień;
6. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Belgia sporządziła skoordynowany pakiet zindywidualizowanych usług w porozumieniu z beneficjentami objętymi pomocą, ich przedstawicielami i z partnerami społecznymi;
7. przypomina, że zindywidualizowane usługi, które mają zostać zapewnione pracownikom i osobom prowadzącym działalność na własny rachunek, obejmują następujące działania: usługi informacyjne, pomoc w poszukiwaniu pracy, w tym określanie perspektyw zawodowych w innych regionach czy państwach członkowskich, poradnictwo zawodowe i pomoc w zakresie zwolnień monitorowanych, szkolenie, przekwalifikowanie i szkolenie zawodowe, wsparcie na założenie własnego przedsiębiorstwa i pomoc na uruchomienie działalności gospodarczej, a także zachęty i dodatki;
8. z zadowoleniem przyjmuje włączenie modułu dotyczącego gospodarki o obiegu zamkniętym i efektywnego wykorzystania zasobów, który został opracowany dla byłych pracowników Swissport (EGF/2020/005 BE/Swissport), do standardowej oferty szkoleniowej Regionalnej Publicznej Służby ds. Zatrudnienia i Szkolenia Zawodowego (Forem), która to oferta będzie współfinansowana z EFS+; przypomina w tym kontekście o ważnej roli, jaką Unia powinna odgrywać w zapewnianiu kwalifikacji niezbędnych przy sprawiedliwej transformacji zgodnie z Europejskim Zielonym Ładem; wyraża zdecydowane poparcie w związku z tym, że w okresie obowiązywania wieloletnich ram finansowych na lata 2021-2027 EFG nadal będzie okazywał solidarność z osobami zwolnionymi z pracy i jednocześnie w dalszym ciągu będzie się koncentrował na skutkach restrukturyzacji dla pracowników; apeluje o to, by w ramach przyszłych wniosków zadbano o jak największą spójność polityki;
9. zauważa, że cyfrowa i ekologiczna transformacja będzie miała również wpływ na rynek pracy, zwłaszcza w sektorze logistyki; dlatego też apeluje o zwrócenie szczególnej uwagi na kształcenie zapewniające kwalifikacje, w tym szkolenie zawodowe, oraz promowanie tzw. dualnego systemu kształcenia zawodowego, który okazał się skuteczny w innych państwach członkowskich;
10. zauważa, że Belgia rozpoczęła świadczenie zindywidualizowanych usług na rzecz beneficjentów objętych pomocą dnia 1 sierpnia 2022 r., a zatem okres kwalifikowalności do otrzymania wkładu finansowego z EFG będzie trwał od dnia 1 sierpnia 2022 r. do dnia przypadającego na 24 miesiące po dacie wejścia w życie decyzji w sprawie finansowania;
11. zauważa, że Belgia zaczęła ponosić wydatki administracyjne związane z wdrażaniem EFG dnia 22 września 2021 r. i że wydatki na działania przygotowawcze, działania dotyczące zarządzania, działania informacyjne i promocyjne oraz działania kontrolne i sprawozdawcze będą kwalifikowały się zatem do przyznania wkładu finansowego z EFG od dnia 22 września 2021 r. przez 31 miesięcy po dacie wejścia w życie decyzji w sprawie finansowania;
12. podkreśla, że władze belgijskie potwierdziły, iż działania kwalifikowalne nie są objęte pomocą z innych funduszy lub instrumentów finansowych Unii oraz że w zakresie dostępu do proponowanych działań i ich wdrażania przestrzegane będą zasady równego traktowania i niedyskryminacji;
13. przypomina, że aby zapewnić pełną dodatkowość środków, pomoc z EFG nie może zastępować działań, za które na mocy prawa krajowego lub układów zbiorowych odpowiedzialne są przedsiębiorstwa, ani też żadnych świadczeń lub praw zwolnionych pracowników; przypomina, że państwa członkowskie ubiegające się o wsparcie z EFG muszą dopilnować, aby spełnione zostały wymogi dotyczące zwolnień grupowych określone w prawie krajowym i unijnym oraz aby dane przedsiębiorstwo zajęło się odpowiednio pracownikami;
14. zatwierdza decyzję załączoną do niniejszej rezolucji;
15. zobowiązuje swoją przewodniczącą do podpisania wraz z przewodniczącym Rady niniejszej decyzji i zapewnienia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
16. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji wraz z załącznikiem Radzie i Komisji.