Stan unii MŚPRezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 lipca 2023 r. w sprawie stanu unii małych i średnich przedsiębiorstw (2023/2750(RSP))
(C/2024/4013)
(Dz.U.UE C z dnia 17 lipca 2024 r.)
Parlament Europejski,
- uwzględniając art. 3 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej,
- uwzględniając komunikat Komisji z 10 marca 2020 r. zatytułowany "Nowa strategia przemysłowa dla Europy" (COM (2020)0102),
- uwzględniając komunikat Komisji z 10 marca 2020 r. zatytułowany "Strategia MŚP na rzecz zrównoważonej i cyfrowej Europy" (COM(2020)0103),
- uwzględniając komunikat Komisji z 5 maja 2021 r. zatytułowany " Aktualizacja nowej strategii przemysłowej 2020 r. - tworzenie silniejszego jednolitego rynku sprzyjającego odbudowie Europy" (COM(2021)0350),
- uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/7/UE z dnia 16 lutego 2011 r. w sprawie zwalczania opóźnień w płatnościach w transakcjach handlowych 1 (dyrektywa w sprawie zwalczania opóźnień w płatnościach),
- uwzględniając swoją rezolucję z 16 grudnia 2020 r. w sprawie nowej strategii dla europejskich MŚP 2 ,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji z 27 czerwca 2023 r. pt. "Annual Report on European SMEs 2022/2023 - SME Performance Review 2022/2023" [Sprawozdanie roczne dotyczące europejskich MŚP w latach 2022-2023 - przegląd wyników MŚP w latach 2022-2023],
- uwzględniając orędzie o stanie Unii w 2022 r. wygłoszone przez przewodniczącą Komisji Ursulę von der Leyen na posiedzeniu plenarnym Parlamentu Europejskiego 14 września 2022 r.,
- uwzględniając art. 132 ust. 2 i 4 Regulaminu,
A. mając na uwadze, że europejskie małe i średnie przedsiębiorstwa stanęły w obliczu poważnych wyzwań i trudności w wyniku pandemii COVID-19 i rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie; oba te wydarzenia doprowadziły do zakłóceń w globalnych łańcuchach wartości i do utrzymującej się inflacji;
B. mając na uwadze, że art. 3 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej odnosi się do rynku wewnętrznego, zrównoważonego rozwoju i społecznej gospodarki rynkowej;
C. mając na uwadze, że małe i średnie przedsiębiorstwa stanowią trzon naszej gospodarki, ponieważ stanowią 99% wszystkich przedsiębiorstw w UE, zatrudniają około 100 mln osób i odpowiadają za ponad połowę europejskiego PKB;
D. mając na uwadze, że mikroprzedsiębiorstwa stanowią znaczną część europejskich MŚP i bardzo często mają trudności z dostępem do finansowania i uzyskaniem pełnej wiedzy na temat możliwości istniejących na szczeblu europejskim i krajowym; mając na uwadze, że ta kategoria przedsiębiorstw również bardzo mocno ucierpiała w wyniku kryzysu związanego z COVID-19 i - bez uszczerbku dla obecnej definicji MŚP - zasługuje na większą pomoc i lepsze promowanie;
E. mając na uwadze, że we wspólnym badaniu przeprowadzonym przez Europejski Bank Centralny i Komisję w październiku 2022 r. MŚP były najbardziej pesymistyczne co do ogólnych prognoz gospodarczych, jakie kiedykolwiek odnotowano; mając na uwadze, że jeśli chodzi o dostęp przedsiębiorstw do finansowania, MŚP podkreśliły również malejącą gotowość banków do udzielania pożyczek oraz coraz mniejszą dostępność linii kredytowych;
F. mając na uwadze, że w sprawozdaniu rocznym dotyczącym europejskich MŚP za lata 2022-2023 podkreślono, że stopy inflacji spowodowały wzrost stóp procentowych, co z kolei ograniczyło dostęp do finansowania publicznego i prywatnego; mając na uwadze, że w tym samym sprawozdaniu zalecono, by środki mające na celu złagodzenie negatywnych skutków inflacji koncentrowały się na zwiększeniu dostępu MŚP do finansowania; mając na uwadze, że w sprawozdaniu podkreślono, że brak wykwalifikowanych pracowników stanowi przeszkodę dla MŚP w całej UE;
G. mając na uwadze, że przemysłowe wydatki operacyjne w Europie są wysokie w porównaniu z globalnymi konkurentami; mając na uwadze, że wydatki te są w dużej mierze spowodowane wysokimi cenami energii i dużym obciążeniem regulacyjnym;
H. mając na uwadze, że pod względem konkurencyjności Europa nie dotrzymuje kroku innym rozwiniętym gospodarkom, co stanowi zagrożenie dla jej potencjału generowania bogactwa i dobrobytu; mając na uwadze, że prawodawstwo UE musi znaleźć odpowiednią równowagę między wspieraniem wzrostu gospodarczego, przedsiębiorczości, przystosowywania się do zmiany klimatu i wydajności przedsiębiorstw;
I. mając na uwadze, że należy znacznie zmniejszyć obciążenia regulacyjne, w tym koszty przestrzegania przepisów, wynikające z nadmiernej regulacji oraz zbyt złożonych procedur administracyjnych i obowiązków sprawozdawczych;
J. mając na uwadze, że tylko 17% MŚP z powodzeniem wdrożyło technologię cyfrową w swoich przedsiębiorstwach; mając na uwadze, że cyfryzacja ma kluczowe znaczenie dla silnego wzrostu gospodarczego i tworzenia miejsc pracy na jednolitym rynku;
K. mając na uwadze, że stosowanie przez Komisję zasady innowacyjności podczas przygotowywania nowych wniosków ustawodawczych znacznie poprawiłoby warunki rynkowe dla innowacyjnych MŚP w Europie, ponieważ sprzyjałoby zdrowej konkurencji na jednolitym rynku i przyspieszyło dwojaką transformację Europy;
L. mając na uwadze, że w swoim orędziu o stanie Unii w 2022 r. przewodnicząca Komisji ogłosiła, że Komisja zaproponuje pakiet pomocy gospodarczej dla MŚP; mając na uwadze, że przewodnicząca ogłosiła również, że dyrektywa w sprawie zwalczania opóźnień w płatnościach zostanie poddana przeglądowi, ponieważ nie jest sprawiedliwe, że jedna na cztery upadłości w UE wynika z nieterminowego płacenia faktur;
M. mając na uwadze, że Parlament Europejski, reprezentujący interesy obywateli europejskich, uznaje kluczową rolę MŚP we wspieraniu wzrostu gospodarczego, tworzenia miejsc pracy i spójności społecznej;
1. wzywa Komisję do przeprowadzenia ogólnej oceny łącznego wpływu prawodawstwa UE na MŚP w UE w celu zaproponowania w razie potrzeby uproszczeń, a także ram gwarantujących, że pod względem konkurencyjności i wzrostu UE będzie najlepszym miejscem do zakładania MŚP;
2. podkreśla potrzebę zapobiegania nadmiernej biurokracji i nadmiernie rygorystycznemu wdrażaniu przepisów, a także potrzebę ograniczenia do absolutnego minimum obciążeń regulacyjnych dla MŚP przy jednoczesnym utrzymaniu najwyższych standardów dla konsumentów, pracowników, zdrowia i ochrony środowiska;
Pakiet pomocy dla MŚP
3. wzywa do pilnego przyjęcia zmienionej dyrektywy w sprawie opóźnień w płatnościach, aby zapewnić MŚP solidne i przewidywalne ramy prawne umożliwiające rozwiązanie problemu opóźnień w płatnościach zarówno w relacjach między przedsiębiorstwami, jak i między przedsiębiorstwami a administracją publiczną, przy jednoczesnym zapewnieniu zrównoważonego podejścia, które pozwoli zachować swobodę zawierania umów;
4. zauważa, że opóźnienia w płatnościach nadal stanowią poważne zagrożenie dla przetrwania MŚP, zwłaszcza w obecnej sytuacji wysokiej inflacji i wyższych kosztów energii; podkreśla, że szacuje się, iż jedna czwarta upadłości w UE wynika z niepunktualnego płacenia faktur;
5. popiera utworzenie centrum monitorowania opóźnień w płatnościach, zgodnie z zapowiedzią zawartą w strategii na rzecz MŚP, w celu monitorowania tendencji i zmian w terminowości płatności na rzecz MŚP przy jednoczesnym przestrzeganiu zasady ochrony szczególnie ważnych informacji handlowych; wzywa Komisję do wspierania powszechnego stosowania narzędzi cyfrowych, takich jak e-fakturowanie i zautomatyzowane procesy płatności, aby zwiększyć przejrzystość, bezpieczeństwo i efektywność;
6. wzywa państwa członkowskie do dopilnowania, aby podczas wdrażania tymczasowych ram pomocy państwa w sytuacjach kryzysowych i w okresie transformacji w pełni uwzględniano MŚP; wzywa Komisję do zapewnienia uczciwej konkurencji dla MŚP oraz do zapobiegania zakłóceniom na jednolitym rynku wynikającym z tymczasowego złagodzenia zasad pomocy państwa; zwraca się do Komisji o przeanalizowanie możliwego przeglądu zasad pomocy państwa w celu oceny, w jaki sposób chronione są interesy MŚP;
7. podkreśla potrzebę oceny obecnej definicji MŚP, aby ułatwić im dostęp do kapitału wysokiego ryzyka oraz opracować standardową definicję spółki o średniej kapitalizacji; ubolewa nad tym, że w przeglądzie wieloletnich ram finansowych nie ma propozycji wzmocnienia segmentu MŚP w ramach InvestEU;
8. z zadowoleniem przyjmuje zapowiedziany przez przewodniczącą Komisji w orędziu o stanie Unii z 2022 r. wniosek w sprawie jednolitego zbioru przepisów podatkowych dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej w Europie, stanowiący część pakietu pomocy dla MŚP i zatytułowany "Działalność gospodarcza w Europie - ramy opodatkowania dochodu" (BEFIT); odnotowuje, że Komisja zamierza przedstawić wniosek w sprawie BEFIT 12 września 2023 r. z myślą o opracowaniu nowego i jednolitego unijnego zbioru przepisów dotyczących podatku od osób prawnych; rozumie, że inicjatywa BEFIT powinna stanowić okazję do rozwiązania problemu kosztów związanych z przestrzeganiem przepisów podatkowych oraz do zmniejszenia obciążeń administracyjnych, a jednocześnie przyczynić się do ograniczenia do minimum agresywnego planowania podatkowego oraz sprzyjać równym warunkom działania dla MŚP;
9. zauważa, że przedsiębiorstwa mają do czynienia z niestabilnym otoczeniem biznesowym i coraz większą liczbą unijnych dyrektyw podatkowych, zwłaszcza gdy państwa członkowskie zawierają porozumienia międzynarodowe; ubolewa nad faktem, że efektywna stawka podatkowa dla przedsiębiorstw międzynarodowych jest zazwyczaj znacznie niższa niż stawka dla MŚP; uważa, że dyrektywa Rady (UE) 2022/2523 z 14 grudnia 2022 r. w sprawie zapewnienia globalnego minimalnego poziomu opodatkowania międzynarodowych grup przedsiębiorstw oraz dużych grup krajowych w Unii 3 pomoże zmniejszyć obecną lukę;
10. wzywa Komisję do wyjścia naprzeciw szczególnym potrzebom MŚP poprzez zadbanie o to, aby dla MŚP inicjatywa BEFIT zawsze była opcjonalna, zwłaszcza w przypadku MŚP, które nie prowadzą działalności transgranicznej;
11. odnotowuje, że zgodnie z proponowanymi zasadami BEFIT Komisja zamierza umożliwić MŚP prowadzącym działalność transgraniczną w innych państwach członkowskich prowadzenie działalności w ramach systemu podatkowego, który najlepiej znają;
Łatwiejszy dostęp MŚP do finansowania
12. zauważa, że obecne wyzwania gospodarcze i rosnące stopy procentowe doprowadziły do zaostrzenia warunków dla MŚP próbujących uzyskać dostęp do finansowania; wzywa Komisję do wzmożenia wysiłków na rzecz unii rynków kapitałowych oraz do uwolnienia finansowania na rzecz wzrostu gospodarczego w Europie;
13. z zadowoleniem przyjmuje prace Komisji nad pakietem w sprawie dopuszczania do obrotu giełdowego, którego celem jest poprawa dostępu do rynków akcji, zwłaszcza dla MŚP, poprzez ograniczenie obciążeń administracyjnych związanych z notowaniem przedsiębiorstwa na giełdzie; z zadowoleniem przyjmuje publikację aktu dotyczącego dopuszczania do obrotu giełdowego; uznaje, że może on ułatwić MŚP dostęp do kapitału i wzmocnić ich skalowalność; uznaje możliwość wzmocnienia unii rynków kapitałowych w celu zwiększenia inwestycji w MŚP w całej UE i podkreśla potrzebę priorytetowego traktowania finansowania kapitałowego MŚP w ramach projektu unii rynków kapitałowych;
14. ponownie podkreśla znaczenie ukierunkowania inwestycji na MŚP, aby przyczynić się do zmniejszenia nierówności społecznych;
15. wzywa do przyspieszenia prac nad europejską strategią w sprawie kredytów eksportowych dla MŚP w celu zapewnienia spójnej i skutecznej podaży gwarancji kredytów eksportowych w całej UE;
16. podkreśla, że trzeba wspierać MŚP doświadczające trudności finansowych poprzez oferowanie odpowiedniego wsparcia finansowego i niefinansowego, które pozwoli uniknąć upadłości; wzywa państwa członkowskie do wdrożenia dyrektywy w sprawie restrukturyzacji zapobiegawczej 4 ;
17. odnotowuje wniosek Komisji dotyczący strategii inwestycji detalicznych, która stawia interesy konsumentów w centrum inwestycji detalicznych; ponownie podkreśla, jak ważne jest, by MŚP otrzymały lepsze możliwości finansowania w wyniku większego udziału inwestorów detalicznych w rynkach kapitałowych, co powinno być wynikiem tej strategii;
18. wzywa do wspierania dwojakiej transformacji, jaką jest dekarbonizacja i cyfryzacja, ponieważ MŚP są podstawą naszej gospodarki, a tym samym długoterminowej konkurencyjności Europy;
19. przypomina o konieczności zapewnienia równych warunków działania w sektorze cyfrowym, które zapewnią interoperacyjność i niedyskryminacyjny dostęp do danych, co umożliwiłoby MŚP rozwój w sprawiedliwej europejskiej gospodarce opartej na danych;
20. wzywa do ułatwienia wykorzystywania sztucznej inteligencji poprzez promowanie tworzenia sojuszy MŚP na rzecz sztucznej inteligencji w strategicznych łańcuchach wartości;
21. przyznaje, że kryzys klimatyczny wymaga osiągnięcia neutralności emisyjnej przez miliony MŚP w UE; wzywa Komisję i państwa członkowskie do wzmożenia wysiłków na rzecz lepszego dostosowania zrównoważonego finansowania do potrzeb MŚP;
22. podkreśla, jak ważne jest zaangażowanie MŚP w specjalne programy i zasoby w ramach planu przemysłowego Zielonego Ładu, w szczególności w rozwój czystych technologii;
23. przypomina, że Europejska Rada ds. Innowacji (EIC) jest nowym i wyjątkowym europejskim programem finansowania, którego celem jest zapewnienie przedsiębiorstwom typu startup z sektora zaawansowanych technologii punktu kompleksowej obsługi w zakresie finansowania, aby umożliwić im rozwijanie innowacji od wczesnego pomysłu do produktu nadającego się do wprowadzenia do obrotu, a także ekspansję przedsiębiorstwa; z zadowoleniem przyjmuje zwiększony przydział środków budżetowych dla Europejskiej Rady ds. Innowacji, a także rozszerzony zakres jej działalności w zakresie inwestycji kapitałowych w ramach wniosku dotyczącego platformy technologii strategicznych dla Europy; zachęca Komisję do przeznaczenia części tej platformy specjalnie dla MŚP;
24. apeluje o dalsze zachęcanie MŚP do udziału w zaproszeniach do składania wniosków o finansowanie w ramach programu "Horyzont Europa", zapewniając podfilarowi dotyczącemu MŚP w ramach Europejskiej Rady ds. Innowacji elastyczność umożliwiającą szybkie uruchamianie funduszy i w razie potrzeby zwiększanie budżetu;
25. wzywa do wyznaczenia w ramach Komisji pojedynczego punktu kontaktowego w celu zapewnienia jasnych wytycznych i wsparcia dla MŚP; wzywa do utworzenia jednolitego portalu cyfrowego, służącego jako punkt kompleksowej obsługi, który będzie konsolidował wszystkie istotne finansowe i niefinansowe formy wsparcia, formularze i informacje dla wszystkich przedsiębiorstw, w tym MŚP; wzywa do włączenia wszystkich wymogów w zakresie sprawozdawczości na mocy prawodawstwa UE, a także wymogów wynikających z pakietu "Gotowi na 55", do jednego instrumentu sprawozdawczego, który można zaprojektować elastycznie z uwzględnieniem konkretnych wymogów i gotowych do użycia kluczowych wskaźników efektywności dla przedsiębiorstw; podkreśla, że instrument ten powinien również zapewniać powiązanie z unijnymi przetargami i możliwościami finansowania, aby w ten sposób umożliwić przedsiębiorstwom przeprowadzenie z powodzeniem dwojakiej transformacji: cyfrowej i ekologicznej;
26. zachęca państwa członkowskie do wymiany najlepszych praktyk i opracowania procedur uzupełniających na szczeblu krajowym, w szczególności takich, które przynoszą korzyści mikroprzedsiębiorstwom i małym przedsiębiorstwom;
27. popiera wprowadzenie środków mających na celu zwiększenie udziału MŚP w zamówieniach publicznych, w tym uproszczonych procedur przetargowych i zwiększonego wykorzystania narzędzi cyfrowych w zamówieniach transgranicznych;
28. wzywa do pilnego usunięcia barier dla transgranicznej działalności gospodarczej i inwestycji wewnątrzunijnych w celu ustanowienia w pełni rozwiniętego jednolitego rynku dla wszystkich rodzajów działalności gospodarczej;
29. wzywa Komisję do niezwłocznego powołania, zgodnie z obietnicą, pełnomocnika ds. MŚP; uważa, że pełnomocnik ds. MŚP powinien podlegać bezpośrednio przewodniczącemu Komisji, aby umożliwić nadzór nad kwestiami dotyczącymi MŚP we wszystkich dyrekcjach generalnych; uważa, że jednym z głównych zadań pełnomocnika ds. MŚP powinno być stworzenie równych warunków działania dla przedsiębiorstw transgranicznych i rozwiązanie problemu nadmiernie rygorystycznego wdrażania przepisów;
30. uważa, że Rada ds. Kontroli Regulacyjnej musi zostać rozszerzona i obsadzona głównie niezależnymi ekspertami;
31. wzywa Komisję do aktualizacji tabeli wyników w zakresie odbudowy i zwiększania odporności, aby wprowadzić system monitorowania zdolny do śledzenia MŚP jako beneficjentów; podkreśla, jak ważne jest gromadzenie szczegółowych danych dla oceny MŚP w konkretnych sektorach;
32. podkreśla potrzebę uwzględnienia perspektywy MŚP w pakiecie dotyczącym VAT (podatku od wartości dodanej) w epoce cyfrowej; wzywa do opracowania wytycznych dostosowanych do MŚP, aby poszerzać ich skromny dostęp do korzyści płynących z jednolitego rynku;
33. wzywa Komisję do opublikowania zestawu narzędzi przeznaczonych dla MŚP, określającego środki i instrumenty dostępne dla państw członkowskich w celu wspierania MŚP w czasie kryzysu energetycznego; zachęca państwa członkowskie do dzielenia się najlepszymi praktykami, w szczególności w odniesieniu do polityki fiskalnej, która łagodzi wpływ, jaki inflacja i zakłócenia w łańcuchach wartości wywierają na MŚP;
Narzędzia polityki dostosowane do potrzeb MŚP
34. zdecydowanie popiera wprowadzenie przez Komisję sprawdzianu konkurencyjności w ramach przygotowywania nowych przepisów; uważa, że sprawdzian ten powinien być mocno osadzony w instytucjonalnej strukturze Komisji;
35. wzywa do wdrożenia i oceny zasady innowacyjności w odniesieniu do wszystkich nowych i zmienionych aktów prawnych proponowanych przez Komisję w celu zachęcania do innowacji, które przyczyniają się do osiągnięcia celów środowiskowych, społecznych i gospodarczych UE, a także w celu przewidywania i wykorzystywania przyszłego postępu technologicznego; zwraca się do Komisji o przeanalizowanie potencjalnego negatywnego wpływu nowych proponowanych aktów prawnych na rozwój innowacji i wprowadzanie ich na rynek;
36. wzywa do stosowania zasady "jedno więcej - jedno mniej" w celu ustabilizowania obciążeń regulacyjnych w UE na obecnym, choć już i tak wysokim poziomie; wzywa Komisję do wzięcia pod uwagę najlepszych praktyk na szczeblu krajowym, w tym do oceny kwestii ograniczenia obciążeń administracyjnych dla MŚP o co najmniej 30%, w celu zmniejszenia presji kosztowej i promowania konkurencyjności; zachęca Komisję i państwa członkowskie do usprawnienia procedur i wdrożenia zasady jednorazowości i zasady domyślnej cyfrowości, a tym samym ułatwienia procedur administracyjnych dla MŚP;
37. wzywa do spójnego stosowania zasady "najpierw myśl na małą skalę" w wewnętrznych debatach oraz do wzmocnienia mechanizmów wnoszenia wkładu przez MŚP, wraz z wyjaśnieniem powodów nieuwzględniania ich wkładu, jeżeli jest to należycie uzasadnione; uznaje znaczenie konsultacji panelowych z udziałem MŚP i ubolewa nad faktem, że ich wykorzystanie jest ograniczone ze względu na brak zasobów;
38. wzywa UE i jej państwa członkowskie do działania na rzecz poprawy dostępu do wykwalifikowanej siły roboczej; podkreśla znaczenie nabywania, podnoszenia i zmiany kwalifikacji pracowników MŚP, zwłaszcza w Europejskim Roku Umiejętności 2023; wzywa Komisję do oceny strategii politycznych umożliwiających MŚP utrzymanie wykwalifikowanej siły roboczej; podkreśla, że inicjatywy takie jak pakt na rzecz umiejętności, intensywne kursy umiejętności cyfrowych, sieć doradców ds. zrównoważonego rozwoju i cyfrowe centra innowacji powinny priorytetowo traktować pomoc techniczną dla MŚP i szkolenie ich pracowników; apeluje, aby Europejski Fundusz Społeczny Plus, Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i europejski program na rzecz umiejętności odpowiednio uwzględniały szczególne potrzeby MŚP; jest zdania, że umiejętności cyfrowe, obeznanie w zamówieniach publicznych oraz edukacja finansowa i umiejętności w zakresie zarządzania łańcuchem mają zasadnicze znaczenie dla zwiększenia konkurencyjności MŚP;
39. ponawia swój apel do Komisji o przedstawienie wniosku ustawodawczego w sprawie europejskiej karty zabezpieczenia społecznego w celu ułatwienia mobilności pracowników i poprawy cyfrowego egzekwowania praw w zakresie zabezpieczenia społecznego, aby udostępnić organom krajowym i partnerom społecznym instrument umożliwiający skuteczne egzekwowanie w czasie rzeczywistym prawa krajowego i unijnego, w tym weryfikację dokumentów przenośnych A1;
40. przypomina o znaczeniu promowania dialogu społecznego przy opracowywaniu i wdrażaniu polityki dotyczącej MŚP, zgodnie z Europejskim filarem praw socjalnych;
41. wyraża ubolewanie z powodu faktu, że nadal utrzymuje się luka między przedsiębiorczością kobiet a przedsiębiorczością mężczyzn oraz różnice w traktowaniu mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw pod względem dostępu do finansowania w zależności od tego, czy na ich czele stoi kobieta, czy mężczyzna; wzywa Komisję do oceny barier, które nadal uniemożliwiają kobietom pełne wykorzystanie ich potencjału przedsiębiorczości, oraz do intensyfikacji wymiany najlepszych praktyk w zakresie podnoszenia umiejętności kobiet i zwiększania ich pewności siebie w tej dziedzinie;
42. podkreśla potrzebę zmniejszenia obciążeń administracyjnych i uproszczenia rekrutacji wykwalifikowanych obywateli spoza UE na potrzeby MŚP, w tym poprzez badanie możliwości umożliwienia przemysłowi lub stowarzyszeniom przedsiębiorców działania w charakterze certyfikowanych pracodawców w imieniu ich członków będących MŚP;
43. wzywa do wdrożenia korzystnych strategii politycznych, aby wesprzeć przekazywanie własności rodzinnych MŚP i pobudzać ducha przedsiębiorczości w następnym pokoleniu; pilnie wzywa do przeprowadzenia dogłębnej oceny wdrożenia dyrektywy o restrukturyzacji zapobiegawczej; zachęca do włączenia środków promujących przenoszenie własności przedsiębiorstw do pakietu pomocy gospodarczej dla MŚP, takich jak ułatwienie wprowadzenia ogólnoeuropejskiego barometru przenoszenia własności przedsiębiorstw;
44. z zadowoleniem przyjmuje zapowiedziany przez Komisję pierwszy krok, jakim jest racjonalizacja i uproszczenie wymogów sprawozdawczych dla przedsiębiorstw i organów administracji poprzez ograniczenie obowiązków sprawozdawczych o 25%; przypomina jednak, że obowiązki sprawozdawcze stanowią jedynie niewielką część obciążeń regulacyjnych i że w związku z tym potrzebne są bardziej radykalne środki; uważa, że planowane ograniczenie obowiązków sprawozdawczych powinno mieć zastosowanie zarówno do obecnego, jak i przyszłego prawodawstwa;
45. uważa, że UE powinna promować proste i przyjazne dla użytkownika narzędzia cyfrowe, aby umożliwić MŚP poruszanie się w unijnym otoczeniu regulacyjnym;
46. wzywa Komisję, aby zachęcała do rozpowszechniania najlepszych praktyk i dostępu do dokładnych danych w celu wspierania bezpiecznego przekazywania przedsiębiorstw i ich ciągłości, zwłaszcza w przypadku przedsiębiorstw rodzinnych, w których ciągłość międzypokoleniowa ma ogromne znaczenie;
47. uważa, że UE musi wzmocnić swoją zasadę działania na dużą skalę w sprawach ważnych, a na mniejszą skalę w sprawach mniej istotnych w celu zapewnienia proporcjonalności i pomocniczości oraz stworzenia korzystnego otoczenia biznesowego dla naszych MŚP;
48. wzywa do przeprowadzania udoskonalonych kompleksowych ocen skutków ze szczególnym uwzględnieniem MŚP, w tym wiążącego testu MŚP na etapie oceny skutków, aby w pełni ocenić skutki gospodarcze wniosków ustawodawczych dotyczących MŚP, w tym koszty przestrzegania przepisów; wzywa do aktualizacji tego testu w całym procesie legislacyjnym; zaleca kompleksowy przegląd testu MŚP, wprowadzający stosowanie odpowiednich narzędzi ułatwiających MŚP wnoszenie wkładu, regularny przegląd ocen skutków oraz rozróżnienie między różnymi kategoriami wielkości MŚP; zwraca uwagę na znaczenie rzetelnych ocen skutków uwzględniających konkurencyjność europejskich przedsiębiorstw;
49. podkreśla znaczenie wprowadzenia uproszczonych wymogów i okresów buforowych dla MŚP we wnioskach ustawodawczych w celu ułatwienia przestrzegania przepisów; wzywa Komisję do zaangażowania MŚP w proces opracowywania prawa wtórnego;
°
°°
50. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji.