Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 lipca 2023 r. w sprawie stanu unii małych i średnich przedsiębiorstw (2023/2750(RSP))

P9_TA(2023)0294

Stan unii MŚP

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 lipca 2023 r. w sprawie stanu unii małych i średnich przedsiębiorstw (2023/2750(RSP))

(C/2024/4013)

(Dz.U.UE C z dnia 17 lipca 2024 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając art. 3 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej,

- uwzględniając komunikat Komisji z 10 marca 2020 r. zatytułowany "Nowa strategia przemysłowa dla Europy" (COM (2020)0102),

- uwzględniając komunikat Komisji z 10 marca 2020 r. zatytułowany "Strategia MŚP na rzecz zrównoważonej i cyfrowej Europy" (COM(2020)0103),

- uwzględniając komunikat Komisji z 5 maja 2021 r. zatytułowany " Aktualizacja nowej strategii przemysłowej 2020 r. - tworzenie silniejszego jednolitego rynku sprzyjającego odbudowie Europy" (COM(2021)0350),

- uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/7/UE z dnia 16 lutego 2011 r. w sprawie zwalczania opóźnień w płatnościach w transakcjach handlowych 1  (dyrektywa w sprawie zwalczania opóźnień w płatnościach),

- uwzględniając swoją rezolucję z 16 grudnia 2020 r. w sprawie nowej strategii dla europejskich MŚP 2 ,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji z 27 czerwca 2023 r. pt. "Annual Report on European SMEs 2022/2023 - SME Performance Review 2022/2023" [Sprawozdanie roczne dotyczące europejskich MŚP w latach 2022-2023 - przegląd wyników MŚP w latach 2022-2023],

- uwzględniając orędzie o stanie Unii w 2022 r. wygłoszone przez przewodniczącą Komisji Ursulę von der Leyen na posiedzeniu plenarnym Parlamentu Europejskiego 14 września 2022 r.,

- uwzględniając art. 132 ust. 2 i 4 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że europejskie małe i średnie przedsiębiorstwa stanęły w obliczu poważnych wyzwań i trudności w wyniku pandemii COVID-19 i rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie; oba te wydarzenia doprowadziły do zakłóceń w globalnych łańcuchach wartości i do utrzymującej się inflacji;

B. mając na uwadze, że art. 3 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej odnosi się do rynku wewnętrznego, zrównoważonego rozwoju i społecznej gospodarki rynkowej;

C. mając na uwadze, że małe i średnie przedsiębiorstwa stanowią trzon naszej gospodarki, ponieważ stanowią 99% wszystkich przedsiębiorstw w UE, zatrudniają około 100 mln osób i odpowiadają za ponad połowę europejskiego PKB;

D. mając na uwadze, że mikroprzedsiębiorstwa stanowią znaczną część europejskich MŚP i bardzo często mają trudności z dostępem do finansowania i uzyskaniem pełnej wiedzy na temat możliwości istniejących na szczeblu europejskim i krajowym; mając na uwadze, że ta kategoria przedsiębiorstw również bardzo mocno ucierpiała w wyniku kryzysu związanego z COVID-19 i - bez uszczerbku dla obecnej definicji MŚP - zasługuje na większą pomoc i lepsze promowanie;

E. mając na uwadze, że we wspólnym badaniu przeprowadzonym przez Europejski Bank Centralny i Komisję w październiku 2022 r. MŚP były najbardziej pesymistyczne co do ogólnych prognoz gospodarczych, jakie kiedykolwiek odnotowano; mając na uwadze, że jeśli chodzi o dostęp przedsiębiorstw do finansowania, MŚP podkreśliły również malejącą gotowość banków do udzielania pożyczek oraz coraz mniejszą dostępność linii kredytowych;

F. mając na uwadze, że w sprawozdaniu rocznym dotyczącym europejskich MŚP za lata 2022-2023 podkreślono, że stopy inflacji spowodowały wzrost stóp procentowych, co z kolei ograniczyło dostęp do finansowania publicznego i prywatnego; mając na uwadze, że w tym samym sprawozdaniu zalecono, by środki mające na celu złagodzenie negatywnych skutków inflacji koncentrowały się na zwiększeniu dostępu MŚP do finansowania; mając na uwadze, że w sprawozdaniu podkreślono, że brak wykwalifikowanych pracowników stanowi przeszkodę dla MŚP w całej UE;

G. mając na uwadze, że przemysłowe wydatki operacyjne w Europie są wysokie w porównaniu z globalnymi konkurentami; mając na uwadze, że wydatki te są w dużej mierze spowodowane wysokimi cenami energii i dużym obciążeniem regulacyjnym;

H. mając na uwadze, że pod względem konkurencyjności Europa nie dotrzymuje kroku innym rozwiniętym gospodarkom, co stanowi zagrożenie dla jej potencjału generowania bogactwa i dobrobytu; mając na uwadze, że prawodawstwo UE musi znaleźć odpowiednią równowagę między wspieraniem wzrostu gospodarczego, przedsiębiorczości, przystosowywania się do zmiany klimatu i wydajności przedsiębiorstw;

I. mając na uwadze, że należy znacznie zmniejszyć obciążenia regulacyjne, w tym koszty przestrzegania przepisów, wynikające z nadmiernej regulacji oraz zbyt złożonych procedur administracyjnych i obowiązków sprawozdawczych;

J. mając na uwadze, że tylko 17% MŚP z powodzeniem wdrożyło technologię cyfrową w swoich przedsiębiorstwach; mając na uwadze, że cyfryzacja ma kluczowe znaczenie dla silnego wzrostu gospodarczego i tworzenia miejsc pracy na jednolitym rynku;

K. mając na uwadze, że stosowanie przez Komisję zasady innowacyjności podczas przygotowywania nowych wniosków ustawodawczych znacznie poprawiłoby warunki rynkowe dla innowacyjnych MŚP w Europie, ponieważ sprzyjałoby zdrowej konkurencji na jednolitym rynku i przyspieszyło dwojaką transformację Europy;

L. mając na uwadze, że w swoim orędziu o stanie Unii w 2022 r. przewodnicząca Komisji ogłosiła, że Komisja zaproponuje pakiet pomocy gospodarczej dla MŚP; mając na uwadze, że przewodnicząca ogłosiła również, że dyrektywa w sprawie zwalczania opóźnień w płatnościach zostanie poddana przeglądowi, ponieważ nie jest sprawiedliwe, że jedna na cztery upadłości w UE wynika z nieterminowego płacenia faktur;

M. mając na uwadze, że Parlament Europejski, reprezentujący interesy obywateli europejskich, uznaje kluczową rolę MŚP we wspieraniu wzrostu gospodarczego, tworzenia miejsc pracy i spójności społecznej;

1. wzywa Komisję do przeprowadzenia ogólnej oceny łącznego wpływu prawodawstwa UE na MŚP w UE w celu zaproponowania w razie potrzeby uproszczeń, a także ram gwarantujących, że pod względem konkurencyjności i wzrostu UE będzie najlepszym miejscem do zakładania MŚP;

2. podkreśla potrzebę zapobiegania nadmiernej biurokracji i nadmiernie rygorystycznemu wdrażaniu przepisów, a także potrzebę ograniczenia do absolutnego minimum obciążeń regulacyjnych dla MŚP przy jednoczesnym utrzymaniu najwyższych standardów dla konsumentów, pracowników, zdrowia i ochrony środowiska;

Pakiet pomocy dla MŚP

3. wzywa do pilnego przyjęcia zmienionej dyrektywy w sprawie opóźnień w płatnościach, aby zapewnić MŚP solidne i przewidywalne ramy prawne umożliwiające rozwiązanie problemu opóźnień w płatnościach zarówno w relacjach między przedsiębiorstwami, jak i między przedsiębiorstwami a administracją publiczną, przy jednoczesnym zapewnieniu zrównoważonego podejścia, które pozwoli zachować swobodę zawierania umów;

4. zauważa, że opóźnienia w płatnościach nadal stanowią poważne zagrożenie dla przetrwania MŚP, zwłaszcza w obecnej sytuacji wysokiej inflacji i wyższych kosztów energii; podkreśla, że szacuje się, iż jedna czwarta upadłości w UE wynika z niepunktualnego płacenia faktur;

5. popiera utworzenie centrum monitorowania opóźnień w płatnościach, zgodnie z zapowiedzią zawartą w strategii na rzecz MŚP, w celu monitorowania tendencji i zmian w terminowości płatności na rzecz MŚP przy jednoczesnym przestrzeganiu zasady ochrony szczególnie ważnych informacji handlowych; wzywa Komisję do wspierania powszechnego stosowania narzędzi cyfrowych, takich jak e-fakturowanie i zautomatyzowane procesy płatności, aby zwiększyć przejrzystość, bezpieczeństwo i efektywność;

6. wzywa państwa członkowskie do dopilnowania, aby podczas wdrażania tymczasowych ram pomocy państwa w sytuacjach kryzysowych i w okresie transformacji w pełni uwzględniano MŚP; wzywa Komisję do zapewnienia uczciwej konkurencji dla MŚP oraz do zapobiegania zakłóceniom na jednolitym rynku wynikającym z tymczasowego złagodzenia zasad pomocy państwa; zwraca się do Komisji o przeanalizowanie możliwego przeglądu zasad pomocy państwa w celu oceny, w jaki sposób chronione są interesy MŚP;

7. podkreśla potrzebę oceny obecnej definicji MŚP, aby ułatwić im dostęp do kapitału wysokiego ryzyka oraz opracować standardową definicję spółki o średniej kapitalizacji; ubolewa nad tym, że w przeglądzie wieloletnich ram finansowych nie ma propozycji wzmocnienia segmentu MŚP w ramach InvestEU;

8. z zadowoleniem przyjmuje zapowiedziany przez przewodniczącą Komisji w orędziu o stanie Unii z 2022 r. wniosek w sprawie jednolitego zbioru przepisów podatkowych dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej w Europie, stanowiący część pakietu pomocy dla MŚP i zatytułowany "Działalność gospodarcza w Europie - ramy opodatkowania dochodu" (BEFIT); odnotowuje, że Komisja zamierza przedstawić wniosek w sprawie BEFIT 12 września 2023 r. z myślą o opracowaniu nowego i jednolitego unijnego zbioru przepisów dotyczących podatku od osób prawnych; rozumie, że inicjatywa BEFIT powinna stanowić okazję do rozwiązania problemu kosztów związanych z przestrzeganiem przepisów podatkowych oraz do zmniejszenia obciążeń administracyjnych, a jednocześnie przyczynić się do ograniczenia do minimum agresywnego planowania podatkowego oraz sprzyjać równym warunkom działania dla MŚP;

9. zauważa, że przedsiębiorstwa mają do czynienia z niestabilnym otoczeniem biznesowym i coraz większą liczbą unijnych dyrektyw podatkowych, zwłaszcza gdy państwa członkowskie zawierają porozumienia międzynarodowe; ubolewa nad faktem, że efektywna stawka podatkowa dla przedsiębiorstw międzynarodowych jest zazwyczaj znacznie niższa niż stawka dla MŚP; uważa, że dyrektywa Rady (UE) 2022/2523 z 14 grudnia 2022 r. w sprawie zapewnienia globalnego minimalnego poziomu opodatkowania międzynarodowych grup przedsiębiorstw oraz dużych grup krajowych w Unii 3  pomoże zmniejszyć obecną lukę;

10. wzywa Komisję do wyjścia naprzeciw szczególnym potrzebom MŚP poprzez zadbanie o to, aby dla MŚP inicjatywa BEFIT zawsze była opcjonalna, zwłaszcza w przypadku MŚP, które nie prowadzą działalności transgranicznej;

11. odnotowuje, że zgodnie z proponowanymi zasadami BEFIT Komisja zamierza umożliwić MŚP prowadzącym działalność transgraniczną w innych państwach członkowskich prowadzenie działalności w ramach systemu podatkowego, który najlepiej znają;

Łatwiejszy dostęp MŚP do finansowania

12. zauważa, że obecne wyzwania gospodarcze i rosnące stopy procentowe doprowadziły do zaostrzenia warunków dla MŚP próbujących uzyskać dostęp do finansowania; wzywa Komisję do wzmożenia wysiłków na rzecz unii rynków kapitałowych oraz do uwolnienia finansowania na rzecz wzrostu gospodarczego w Europie;

13. z zadowoleniem przyjmuje prace Komisji nad pakietem w sprawie dopuszczania do obrotu giełdowego, którego celem jest poprawa dostępu do rynków akcji, zwłaszcza dla MŚP, poprzez ograniczenie obciążeń administracyjnych związanych z notowaniem przedsiębiorstwa na giełdzie; z zadowoleniem przyjmuje publikację aktu dotyczącego dopuszczania do obrotu giełdowego; uznaje, że może on ułatwić MŚP dostęp do kapitału i wzmocnić ich skalowalność; uznaje możliwość wzmocnienia unii rynków kapitałowych w celu zwiększenia inwestycji w MŚP w całej UE i podkreśla potrzebę priorytetowego traktowania finansowania kapitałowego MŚP w ramach projektu unii rynków kapitałowych;

14. ponownie podkreśla znaczenie ukierunkowania inwestycji na MŚP, aby przyczynić się do zmniejszenia nierówności społecznych;

15. wzywa do przyspieszenia prac nad europejską strategią w sprawie kredytów eksportowych dla MŚP w celu zapewnienia spójnej i skutecznej podaży gwarancji kredytów eksportowych w całej UE;

16. podkreśla, że trzeba wspierać MŚP doświadczające trudności finansowych poprzez oferowanie odpowiedniego wsparcia finansowego i niefinansowego, które pozwoli uniknąć upadłości; wzywa państwa członkowskie do wdrożenia dyrektywy w sprawie restrukturyzacji zapobiegawczej 4 ;

17. odnotowuje wniosek Komisji dotyczący strategii inwestycji detalicznych, która stawia interesy konsumentów w centrum inwestycji detalicznych; ponownie podkreśla, jak ważne jest, by MŚP otrzymały lepsze możliwości finansowania w wyniku większego udziału inwestorów detalicznych w rynkach kapitałowych, co powinno być wynikiem tej strategii;

18. wzywa do wspierania dwojakiej transformacji, jaką jest dekarbonizacja i cyfryzacja, ponieważ MŚP są podstawą naszej gospodarki, a tym samym długoterminowej konkurencyjności Europy;

19. przypomina o konieczności zapewnienia równych warunków działania w sektorze cyfrowym, które zapewnią interoperacyjność i niedyskryminacyjny dostęp do danych, co umożliwiłoby MŚP rozwój w sprawiedliwej europejskiej gospodarce opartej na danych;

20. wzywa do ułatwienia wykorzystywania sztucznej inteligencji poprzez promowanie tworzenia sojuszy MŚP na rzecz sztucznej inteligencji w strategicznych łańcuchach wartości;

21. przyznaje, że kryzys klimatyczny wymaga osiągnięcia neutralności emisyjnej przez miliony MŚP w UE; wzywa Komisję i państwa członkowskie do wzmożenia wysiłków na rzecz lepszego dostosowania zrównoważonego finansowania do potrzeb MŚP;

22. podkreśla, jak ważne jest zaangażowanie MŚP w specjalne programy i zasoby w ramach planu przemysłowego Zielonego Ładu, w szczególności w rozwój czystych technologii;

23. przypomina, że Europejska Rada ds. Innowacji (EIC) jest nowym i wyjątkowym europejskim programem finansowania, którego celem jest zapewnienie przedsiębiorstwom typu startup z sektora zaawansowanych technologii punktu kompleksowej obsługi w zakresie finansowania, aby umożliwić im rozwijanie innowacji od wczesnego pomysłu do produktu nadającego się do wprowadzenia do obrotu, a także ekspansję przedsiębiorstwa; z zadowoleniem przyjmuje zwiększony przydział środków budżetowych dla Europejskiej Rady ds. Innowacji, a także rozszerzony zakres jej działalności w zakresie inwestycji kapitałowych w ramach wniosku dotyczącego platformy technologii strategicznych dla Europy; zachęca Komisję do przeznaczenia części tej platformy specjalnie dla MŚP;

24. apeluje o dalsze zachęcanie MŚP do udziału w zaproszeniach do składania wniosków o finansowanie w ramach programu "Horyzont Europa", zapewniając podfilarowi dotyczącemu MŚP w ramach Europejskiej Rady ds. Innowacji elastyczność umożliwiającą szybkie uruchamianie funduszy i w razie potrzeby zwiększanie budżetu;

25. wzywa do wyznaczenia w ramach Komisji pojedynczego punktu kontaktowego w celu zapewnienia jasnych wytycznych i wsparcia dla MŚP; wzywa do utworzenia jednolitego portalu cyfrowego, służącego jako punkt kompleksowej obsługi, który będzie konsolidował wszystkie istotne finansowe i niefinansowe formy wsparcia, formularze i informacje dla wszystkich przedsiębiorstw, w tym MŚP; wzywa do włączenia wszystkich wymogów w zakresie sprawozdawczości na mocy prawodawstwa UE, a także wymogów wynikających z pakietu "Gotowi na 55", do jednego instrumentu sprawozdawczego, który można zaprojektować elastycznie z uwzględnieniem konkretnych wymogów i gotowych do użycia kluczowych wskaźników efektywności dla przedsiębiorstw; podkreśla, że instrument ten powinien również zapewniać powiązanie z unijnymi przetargami i możliwościami finansowania, aby w ten sposób umożliwić przedsiębiorstwom przeprowadzenie z powodzeniem dwojakiej transformacji: cyfrowej i ekologicznej;

26. zachęca państwa członkowskie do wymiany najlepszych praktyk i opracowania procedur uzupełniających na szczeblu krajowym, w szczególności takich, które przynoszą korzyści mikroprzedsiębiorstwom i małym przedsiębiorstwom;

27. popiera wprowadzenie środków mających na celu zwiększenie udziału MŚP w zamówieniach publicznych, w tym uproszczonych procedur przetargowych i zwiększonego wykorzystania narzędzi cyfrowych w zamówieniach transgranicznych;

28. wzywa do pilnego usunięcia barier dla transgranicznej działalności gospodarczej i inwestycji wewnątrzunijnych w celu ustanowienia w pełni rozwiniętego jednolitego rynku dla wszystkich rodzajów działalności gospodarczej;

29. wzywa Komisję do niezwłocznego powołania, zgodnie z obietnicą, pełnomocnika ds. MŚP; uważa, że pełnomocnik ds. MŚP powinien podlegać bezpośrednio przewodniczącemu Komisji, aby umożliwić nadzór nad kwestiami dotyczącymi MŚP we wszystkich dyrekcjach generalnych; uważa, że jednym z głównych zadań pełnomocnika ds. MŚP powinno być stworzenie równych warunków działania dla przedsiębiorstw transgranicznych i rozwiązanie problemu nadmiernie rygorystycznego wdrażania przepisów;

30. uważa, że Rada ds. Kontroli Regulacyjnej musi zostać rozszerzona i obsadzona głównie niezależnymi ekspertami;

31. wzywa Komisję do aktualizacji tabeli wyników w zakresie odbudowy i zwiększania odporności, aby wprowadzić system monitorowania zdolny do śledzenia MŚP jako beneficjentów; podkreśla, jak ważne jest gromadzenie szczegółowych danych dla oceny MŚP w konkretnych sektorach;

32. podkreśla potrzebę uwzględnienia perspektywy MŚP w pakiecie dotyczącym VAT (podatku od wartości dodanej) w epoce cyfrowej; wzywa do opracowania wytycznych dostosowanych do MŚP, aby poszerzać ich skromny dostęp do korzyści płynących z jednolitego rynku;

33. wzywa Komisję do opublikowania zestawu narzędzi przeznaczonych dla MŚP, określającego środki i instrumenty dostępne dla państw członkowskich w celu wspierania MŚP w czasie kryzysu energetycznego; zachęca państwa członkowskie do dzielenia się najlepszymi praktykami, w szczególności w odniesieniu do polityki fiskalnej, która łagodzi wpływ, jaki inflacja i zakłócenia w łańcuchach wartości wywierają na MŚP;

Narzędzia polityki dostosowane do potrzeb MŚP

34. zdecydowanie popiera wprowadzenie przez Komisję sprawdzianu konkurencyjności w ramach przygotowywania nowych przepisów; uważa, że sprawdzian ten powinien być mocno osadzony w instytucjonalnej strukturze Komisji;

35. wzywa do wdrożenia i oceny zasady innowacyjności w odniesieniu do wszystkich nowych i zmienionych aktów prawnych proponowanych przez Komisję w celu zachęcania do innowacji, które przyczyniają się do osiągnięcia celów środowiskowych, społecznych i gospodarczych UE, a także w celu przewidywania i wykorzystywania przyszłego postępu technologicznego; zwraca się do Komisji o przeanalizowanie potencjalnego negatywnego wpływu nowych proponowanych aktów prawnych na rozwój innowacji i wprowadzanie ich na rynek;

36. wzywa do stosowania zasady "jedno więcej - jedno mniej" w celu ustabilizowania obciążeń regulacyjnych w UE na obecnym, choć już i tak wysokim poziomie; wzywa Komisję do wzięcia pod uwagę najlepszych praktyk na szczeblu krajowym, w tym do oceny kwestii ograniczenia obciążeń administracyjnych dla MŚP o co najmniej 30%, w celu zmniejszenia presji kosztowej i promowania konkurencyjności; zachęca Komisję i państwa członkowskie do usprawnienia procedur i wdrożenia zasady jednorazowości i zasady domyślnej cyfrowości, a tym samym ułatwienia procedur administracyjnych dla MŚP;

37. wzywa do spójnego stosowania zasady "najpierw myśl na małą skalę" w wewnętrznych debatach oraz do wzmocnienia mechanizmów wnoszenia wkładu przez MŚP, wraz z wyjaśnieniem powodów nieuwzględniania ich wkładu, jeżeli jest to należycie uzasadnione; uznaje znaczenie konsultacji panelowych z udziałem MŚP i ubolewa nad faktem, że ich wykorzystanie jest ograniczone ze względu na brak zasobów;

38. wzywa UE i jej państwa członkowskie do działania na rzecz poprawy dostępu do wykwalifikowanej siły roboczej; podkreśla znaczenie nabywania, podnoszenia i zmiany kwalifikacji pracowników MŚP, zwłaszcza w Europejskim Roku Umiejętności 2023; wzywa Komisję do oceny strategii politycznych umożliwiających MŚP utrzymanie wykwalifikowanej siły roboczej; podkreśla, że inicjatywy takie jak pakt na rzecz umiejętności, intensywne kursy umiejętności cyfrowych, sieć doradców ds. zrównoważonego rozwoju i cyfrowe centra innowacji powinny priorytetowo traktować pomoc techniczną dla MŚP i szkolenie ich pracowników; apeluje, aby Europejski Fundusz Społeczny Plus, Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i europejski program na rzecz umiejętności odpowiednio uwzględniały szczególne potrzeby MŚP; jest zdania, że umiejętności cyfrowe, obeznanie w zamówieniach publicznych oraz edukacja finansowa i umiejętności w zakresie zarządzania łańcuchem mają zasadnicze znaczenie dla zwiększenia konkurencyjności MŚP;

39. ponawia swój apel do Komisji o przedstawienie wniosku ustawodawczego w sprawie europejskiej karty zabezpieczenia społecznego w celu ułatwienia mobilności pracowników i poprawy cyfrowego egzekwowania praw w zakresie zabezpieczenia społecznego, aby udostępnić organom krajowym i partnerom społecznym instrument umożliwiający skuteczne egzekwowanie w czasie rzeczywistym prawa krajowego i unijnego, w tym weryfikację dokumentów przenośnych A1;

40. przypomina o znaczeniu promowania dialogu społecznego przy opracowywaniu i wdrażaniu polityki dotyczącej MŚP, zgodnie z Europejskim filarem praw socjalnych;

41. wyraża ubolewanie z powodu faktu, że nadal utrzymuje się luka między przedsiębiorczością kobiet a przedsiębiorczością mężczyzn oraz różnice w traktowaniu mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw pod względem dostępu do finansowania w zależności od tego, czy na ich czele stoi kobieta, czy mężczyzna; wzywa Komisję do oceny barier, które nadal uniemożliwiają kobietom pełne wykorzystanie ich potencjału przedsiębiorczości, oraz do intensyfikacji wymiany najlepszych praktyk w zakresie podnoszenia umiejętności kobiet i zwiększania ich pewności siebie w tej dziedzinie;

42. podkreśla potrzebę zmniejszenia obciążeń administracyjnych i uproszczenia rekrutacji wykwalifikowanych obywateli spoza UE na potrzeby MŚP, w tym poprzez badanie możliwości umożliwienia przemysłowi lub stowarzyszeniom przedsiębiorców działania w charakterze certyfikowanych pracodawców w imieniu ich członków będących MŚP;

43. wzywa do wdrożenia korzystnych strategii politycznych, aby wesprzeć przekazywanie własności rodzinnych MŚP i pobudzać ducha przedsiębiorczości w następnym pokoleniu; pilnie wzywa do przeprowadzenia dogłębnej oceny wdrożenia dyrektywy o restrukturyzacji zapobiegawczej; zachęca do włączenia środków promujących przenoszenie własności przedsiębiorstw do pakietu pomocy gospodarczej dla MŚP, takich jak ułatwienie wprowadzenia ogólnoeuropejskiego barometru przenoszenia własności przedsiębiorstw;

44. z zadowoleniem przyjmuje zapowiedziany przez Komisję pierwszy krok, jakim jest racjonalizacja i uproszczenie wymogów sprawozdawczych dla przedsiębiorstw i organów administracji poprzez ograniczenie obowiązków sprawozdawczych o 25%; przypomina jednak, że obowiązki sprawozdawcze stanowią jedynie niewielką część obciążeń regulacyjnych i że w związku z tym potrzebne są bardziej radykalne środki; uważa, że planowane ograniczenie obowiązków sprawozdawczych powinno mieć zastosowanie zarówno do obecnego, jak i przyszłego prawodawstwa;

45. uważa, że UE powinna promować proste i przyjazne dla użytkownika narzędzia cyfrowe, aby umożliwić MŚP poruszanie się w unijnym otoczeniu regulacyjnym;

46. wzywa Komisję, aby zachęcała do rozpowszechniania najlepszych praktyk i dostępu do dokładnych danych w celu wspierania bezpiecznego przekazywania przedsiębiorstw i ich ciągłości, zwłaszcza w przypadku przedsiębiorstw rodzinnych, w których ciągłość międzypokoleniowa ma ogromne znaczenie;

47. uważa, że UE musi wzmocnić swoją zasadę działania na dużą skalę w sprawach ważnych, a na mniejszą skalę w sprawach mniej istotnych w celu zapewnienia proporcjonalności i pomocniczości oraz stworzenia korzystnego otoczenia biznesowego dla naszych MŚP;

48. wzywa do przeprowadzania udoskonalonych kompleksowych ocen skutków ze szczególnym uwzględnieniem MŚP, w tym wiążącego testu MŚP na etapie oceny skutków, aby w pełni ocenić skutki gospodarcze wniosków ustawodawczych dotyczących MŚP, w tym koszty przestrzegania przepisów; wzywa do aktualizacji tego testu w całym procesie legislacyjnym; zaleca kompleksowy przegląd testu MŚP, wprowadzający stosowanie odpowiednich narzędzi ułatwiających MŚP wnoszenie wkładu, regularny przegląd ocen skutków oraz rozróżnienie między różnymi kategoriami wielkości MŚP; zwraca uwagę na znaczenie rzetelnych ocen skutków uwzględniających konkurencyjność europejskich przedsiębiorstw;

49. podkreśla znaczenie wprowadzenia uproszczonych wymogów i okresów buforowych dla MŚP we wnioskach ustawodawczych w celu ułatwienia przestrzegania przepisów; wzywa Komisję do zaangażowania MŚP w proces opracowywania prawa wtórnego;

°

°°

50. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji.

1 Dz.U. L 48 z 23.2.2011, s. 1.
2 Dz.U. C 445 z 29.10.2021, s. 2.
3 Dz.U. L 328 z 22.12.2022, s. 1.
4 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1023 z 20 czerwca 2019 r. w sprawie ram restrukturyzacji zapobiegawczej, umorzenia długów i zakazów prowadzenia działalności oraz w sprawie środków zwiększających skuteczność postępowań dotyczących restrukturyzacji, niewypłacalności i umorzenia długów, a także zmieniająca dyrektywę (UE) 2017/1132 (dyrektywa o restrukturyzacji i upadłości) (Dz.U. L 172 z 26.6.2019, s. 18).

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.4013

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 lipca 2023 r. w sprawie stanu unii małych i średnich przedsiębiorstw (2023/2750(RSP))
Data aktu: 13/07/2023
Data ogłoszenia: 17/07/2024