Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 12 lipca 2023 r. w sprawie sprawozdania Komisji za rok 2022 dotyczącego Albanii (2022/2199(INI))

P9_TA(2023)0285

Sprawozdanie za rok 2022 dotyczące Albanii

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 12 lipca 2023 r. w sprawie sprawozdania Komisji za rok 2022 dotyczącego Albanii (2022/2199(INI))

(C/2024/4005)

(Dz.U.UE C z dnia 17 lipca 2024 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając Układ o stabilizacji i stowarzyszeniu między Wspólnotami Europejskimi i ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Albanii, z drugiej strony 1 ,

- uwzględniając konkluzje Rady Europejskiej z dnia 19 i 20 czerwca 2003 r. oraz agendę z Salonik dla Bałkanów Zachodnich,

- uwzględniając wniosek Albanii o członkostwo w Unii Europejskiej złożony 28 kwietnia 2009 r.,

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 9 listopada 2010 r. zatytułowany "Opinia Komisji w sprawie wniosku Albanii o członkostwo w Unii Europejskiej" (COM(2010)0680),

- uwzględniając konkluzje Rady Europejskiej z dnia 26 i 27 czerwca 2014 r., w tym decyzję o przyznaniu Albanii statusu kraju kandydującego do UE,

- uwzględniając decyzję Rady z dnia 25 marca 2020 r. o rozpoczęciu negocjacji akcesyjnych między UE a Albanią,

- uwzględniając wyniki pierwszej konferencji międzyrządowej z udziałem Albanii z dnia 19 lipca 2022 r., a w szczególności otwarcie negocjacji akcesyjnych z Albanią,

- uwzględniając konkluzje Rady Europejskiej z dnia 28 czerwca 2018 r. oraz z dnia 17 i 18 października 2019 r.,

- uwzględniając konkluzje Rady z dnia 18 czerwca 2019 r., 25 marca 2020 r., 14 grudnia 2021 r. i 13 grudnia 2022 r. w sprawie rozszerzenia oraz procesu stabilizacji i stowarzyszenia,

- uwzględniając wyniki procesu berlińskiego zapoczątkowanego 28 sierpnia 2014 r.,

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 5 lutego 2020 r. "Usprawnienie procesu akcesyjnego - wiarygodna perspektywa członkostwa w UE dla państw regionu Bałkanów Zachodnich" (COM(2020)0057),

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 6 października 2020 r. pt. "Plan gospodarczo-inwestycyjny dla Bałkanów Zachodnich" (COM(2020)0641),

- uwzględniając deklarację w sprawie wspólnego rynku regionalnego z dnia 9 listopada 2020 r. oraz deklarację w sprawie Zielonego programu działań dla Bałkanów Zachodnich przyjętą na szczycie w Sofii 10 listopada 2020 r.,

- uwzględniając dokument roboczy służb Komisji z dnia 6 października 2020 r. zatytułowany "Wytyczne dotyczące realizacji Zielonego programu działań dla Bałkanów Zachodnich" (SWD(2020)0223),

- uwzględniając oświadczenia ze szczytów UE-Bałkany Zachodnie, które odbyły się w Sofii 17 maja 2018 r., Zagrzebiu 6 maja 2020 r., Brdzie pri Kranju 6 października 2021 r. i Tiranie 6 grudnia 2022 r.,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1529 z dnia 15 września 2021 r. ustanawiające Instrument Pomocy Przedakcesyjnej (IPA III) 2 ,

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 12 października 2022 r. pt. "Komunikat w sprawie polityki rozszerzenia UE w 2022 r." (COM(2022)0528),

- uwzględniając dokument roboczy służb Komisji z dnia 12 października 2022 r. pt. "Sprawozdanie za rok 2022 dotyczące Albanii" (SWD(2022)0332),

- uwzględniając badanie Rady Europy z listopada 2021 r. pt. "Beyond Definitions: a call for action against hate speech in Albania - a comprehensive study" [Poza definicjami - wezwanie do działania przeciwko mowie nienawiści w Albanii - kompleksowe badanie],

- uwzględniając opinię Komisji Weneckiej z dnia 14 grudnia 2021 r. w sprawie przedłużenia kadencji organów przejściowych odpowiedzialnych za ponowną ocenę sędziów i prokuratorów,

- uwzględniając sprawozdanie końcowe ograniczonej misji obserwacji wyborów z ramienia Biura Instytucji Demokratycznych i Praw Człowieka OBWE (ODIHR) z dnia 26 lipca 2021 r. w sprawie wyborów parlamentarnych w Albanii z dnia 25 kwietnia 2021 r.,

- uwzględniając wspólną opinię Komisji Weneckiej i OBWE/ODIHR z dnia 11 grudnia 2020 r. w sprawie zmian w konstytucji Albanii z dnia 30 lipca 2020 r. oraz w kodeksie wyborczym z dnia 5 października 2020 r.,

- uwzględniając wszystkie inne opinie Komisji Weneckiej w sprawie Albanii,

- uwzględniając deklarację w sprawie bezpieczeństwa energetycznego i zielonej transformacji na Bałkanach Zachodnich oraz umowy w sprawie swobody przemieszczania się oraz uznawania kwalifikacji zawodowych i dyplomów ukończenia studiów wyższych, przyjęte na 9. szczycie procesu berlińskiego dla Bałkanów Zachodnich 3 listopada 2022 r.,

- uwzględniając sprawozdanie specjalne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego 01/2022 z dnia 10 stycznia 2022 r. pt. "Wsparcie UE na rzecz praworządności na Bałkanach Zachodnich - pomimo poczynionych wysiłków wciąż występują zasadnicze problemy",

- uwzględniając porozumienie robocze z dnia 4 lipca 2022 r. w sprawie współpracy między Prokuraturą Europejską (EPPO) a Prokuraturą Generalną Albanii,

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 14 kwietnia 2021 r. w sprawie unijnej strategii zwalczania przestępczości zorganizowanej 2021-2025 (COM(2021)0170),

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 24 lipca 2020 r. pt. "Plan działania UE w sprawie nielegalnego handlu bronią palną na lata 2020-2025" (COM(2020)0608),

- uwzględniając wskaźnik postrzegania korupcji Transparency International z 2022 r., na podstawie którego Albania zajmuje 101 miejsce wśród 180 krajów,

- uwzględniając światowy indeks wolności prasy Reporterów bez Granic za 2022 r., w którym Albania plasuje się na 103 miejscu wśród 180 krajów,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 24 października 2019 r. w sprawie rozpoczęcia negocjacji akcesyjnych z Macedonią Północną i Albanią 3 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 15 grudnia 2021 r. w sprawie współpracy w zwalczaniu przestępczości zorganizowanej na Bałkanach Zachodnich 4 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 9 marca 2022 r. w sprawie obcych ingerencji we wszystkie procesy demokratyczne w Unii Europejskiej, w tym dezinformacji 5 ,

- uwzględniając swoje zalecenie z dnia 23 listopada 2022 r. dla Rady, Komisji i wiceprzewodniczącego Komisji / wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa w sprawie nowej strategii rozszerzenia UE 6 ,

- uwzględniając swoje wcześniejsze rezolucje w sprawie Albanii,

- uwzględniając wspólną deklarację z drugiego szczytu Parlamentu Europejskiego i przewodniczących parlamentów krajów Bałkanów Zachodnich z dnia 28 czerwca 2021 r.,

- uwzględniając art. 54 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Spraw Zagranicznych (A9-0204/2023),

A. mając na uwadze, że rozszerzenie oparte na zasadach i wartościach jest historycznie najskuteczniejszym instrumentem polityki zagranicznej UE i stanowi geostrategiczną inwestycję w długotrwały pokój, demokrację, stabilność i bezpieczeństwo na kontynencie;

B. mając na uwadze, że integracja europejska przyczynia się do propagowania podstawowych wartości, takich jak poszanowanie demokracji, praw człowieka, praworządności i wolności wypowiedzi; mając na uwadze, że stanowi to zachętę do przeprowadzania podstawowych reform oraz stymuluje wzrost gospodarczy i współpracę regionalną;

C. mając na uwadze, że powtarzające się opóźnienia w procesie akcesyjnym mogą osłabić poparcie obywateli dla przystąpienia do UE;

D. mając na uwadze, że każdy kraj należy oceniać na podstawie jego własnych osiągnięć oraz że do rozstrzygania sporów dwustronnych nie powinno się nadużywać procesu akcesyjnego opartego na warunkowości;

E. mając na uwadze, że UE stanowi społeczność o kulturowej i językowej różnorodności, opartą na solidarności i wzajemnym poszanowaniu między tworzącymi ją narodami;

F. mając na uwadze, że wroga bezpośrednia lub zlecona ingerencja i dezinformacja ze strony obcych państw ma na celu wywoływanie niezgody, napięć i przemocy oraz destabilizację całego regionu;

G. mając na uwadze, że przyszłość Albanii i jej obywateli leży w Unii Europejskiej;

H. mając na uwadze, że perspektywa uzyskania przez Albanię statusu państwa członkowskiego w oparciu o osiągnięcia leży we własnym interesie UE - politycznym, gospodarczym i w dziedzinie bezpieczeństwa;

I. mając na uwadze, że UE jest nadal w pełni zaangażowana we wspieranie strategicznego wyboru Albanii dotyczącego członkostwa w UE, będącego wyrazem dążenia albańskich obywateli do demokracji i dobrobytu;

J. mając na uwadze, że Albania jest wiarygodnym partnerem w polityce zagranicznej, w tym dzięki swojemu aktywnemu zaangażowaniu w Radzie Bezpieczeństwa ONZ i NATO; mając na uwadze, że dzięki wysiłkom zmierzającym do zacieśnienia współpracy regionalnej i stosunków dobrosąsiedzkich kraj ten pozostaje ważnym sojusznikiem geopolitycznym i wiarygodnym partnerem;

K. mając na uwadze, że rosyjska wojna napastnicza przeciwko Ukrainie uwydatnia zasadnicze znaczenie rozszerzenia UE z myślą o zapewnieniu bezpieczeństwa i stabilności na naszym kontynencie; mając na uwadze, że ukazuje to potrzebę zwiększenia odporności na wojnę hybrydową i wrogie obce ingerencje w procesy demokratyczne, a także konieczność zwiększenia zdolności w zakresie cyberbezpieczeństwa i cyberobrony oraz przeciwdziałania szpiegostwu i dezinformacji;

L. mając na uwadze, że zmieniające się warunki geopolityczne nadały nowy impuls do rozszerzenia;

M. mając na uwadze, że Albania powinna nadal koncentrować się na programie reform UE;

N. mając na uwadze, że transformacja demokratyczna, praworządność, prawa podstawowe i przestrzeganie przepisów, wartości i norm UE odgrywają kluczową rolę w procesie przystąpienia do UE i stanowią kluczowy punkt odniesienia dla oceny postępów na drodze do przystąpienia do UE; mając na uwadze, że każdy kraj przystępujący powinien wykazać solidne i nieodwracalne wyniki w zakresie odporności demokratycznej i transformacji społeczno-gospodarczej;

O. mając na uwadze, że ochrona i integracja osób należących do mniejszości i słabszych grup społecznych ma kluczowe znaczenie dla krajów aspirujących do członkostwa w UE;

P. mając na uwadze, że Albania musi jeszcze w pełni dostosować swoje ramy wyborcze do zaleceń OBWE/ODIHR i Komisji Weneckiej;

Q. mając na uwadze, że stosunki dobrosąsiedzkie i inkluzywna współpraca regionalna są niezbędne do pomyślnej integracji z UE;

R. mając na uwadze, że walka z korupcją na wysokim szczeblu, szkodliwą ingerencją zagraniczną, praniem pieniędzy i przestępczością zorganizowaną jest kwestią bezpieczeństwa europejskiego; mając na uwadze, że rozwiązanie tych kwestii ma kluczowe znaczenie dla postępów Albanii i innych krajów objętych procesem rozszerzenia na drodze do przystąpienia do UE, ponieważ podkreśla związek między bezpieczeństwem wewnętrznym a zewnętrznym;

S. mając na uwadze, że UE pozostaje zdecydowanie największym partnerem politycznym, handlowym i inwestycyjnym Albanii i całych Bałkanów Zachodnich; mając na uwadze, że UE jest głównym źródłem pomocy finansowej dla tego regionu; mając na uwadze, że UE zmobilizowała bezprecedensowe, przekrojowe dodatkowe wsparcie w następstwie pandemii i brutalnej napaści Rosji na Ukrainę;

T. mając na uwadze, że Albania jest celem nasilonych rosyjskich działań dezinformacyjnych i innych ataków hybrydowych; mając na uwadze, że kraj ten powinien wzmocnić ochronę swojej infrastruktury krytycznej i cyberbezpieczeństwo, a także środki zwalczania dezinformacji i transformacji energetycznej;

U. mając na uwadze, że kampanie dezinformacyjne i wprowadzające w błąd organizowane przez strony trzecie mają na celu umniejszanie roli UE i przedstawianie jej jako niewiarygodnego partnera;

V. mając na uwadze, że obywatele Albanii od grudnia 2010 r. korzystają z ruchu bezwizowego do strefy Schengen, a od 2015 r. mogą uczestniczyć w wymianach studenckich, akademickich i młodzieżowych w programie Erasmus+;

W. mając na uwadze, że rozpoczęcie negocjacji akcesyjnych jest wyraźnym uznaniem postępów Albanii; mając na uwadze, że stanowi to nowy etap w stosunkach UE z Albanią i wymaga wspólnego zobowiązania w celu przygotowania się do członkostwa w UE;

Zaangażowanie na rzecz przystąpienia do UE

1. z zadowoleniem przyjmuje zdecydowane, niezachwiane i strategiczne zaangażowanie Albanii na rzecz integracji z UE, odzwierciedlające konsensus między partiami politycznymi i ogromne poparcie wśród obywateli;

2. pochwala okazywaną przez Albanię solidarność, zaangażowanie w stosunki dobrosąsiedzkie, współpracę regionalną oraz spójną i całkowitą zgodność z polityką zagraniczną i bezpieczeństwa UE oraz promowanie międzynarodowego ładu opartego na zasadach, w tym jej jednoznaczną reakcję na rosyjską wojnę napastniczą przeciwko Ukrainie przez przyjęcie unijnych środków ograniczających wobec Rosji i Białorusi; pochwala zaangażowanie Albanii jako niestałego członka Rady Bezpieczeństwa ONZ na rzecz multilateralizmu;

3. z zadowoleniem przyjmuje rozpoczęcie negocjacji akcesyjnych z Albanią; przypomina, że każdy kraj przystępujący do UE należy oceniać na podstawie jego osiągnięć oraz że tempo akcesji powinno zależeć od postępów w należytym funkcjonowaniu instytucji demokratycznych w oparciu o praworządność, dobre rządy i prawa podstawowe;

4. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że rząd Albanii nadal koncentruje się na reformach związanych z UE i wzmocnił swoją strukturę koordynacyjną na rzecz integracji europejskiej oraz rolę parlamentu w procesie integracji z UE poprzez zmianę odpowiednich przepisów; podkreśla, że rząd powinien poczynić dalsze postępy w realizacji programu reform UE we współpracy z opozycją i wszystkimi grupami społecznymi, w tym za pośrednictwem Krajowej Rady Integracji Europejskiej i Krajowej Rady ds. Społeczeństwa Obywatelskiego;

5. podkreśla, że zarówno dla rządu albańskiego, jak i dla UE niezbędne jest zwiększenie przejrzystości, rozliczalności i inkluzywności procesu akcesyjnego, w tym jego wymiaru parlamentarnego, przez zapewnienie inkluzywnego uczestnictwa i zaufania obywateli oraz włączenie społeczeństwa obywatelskiego i mediów w rządy demokratyczne i dialog polityczny; podkreśla, że ważne jest ich skuteczne zaangażowanie w proces integracji z UE i inne mechanizmy konsultacyjne jako pełnoprawnych partnerów w tym procesie;

6. wzywa rząd albański do wzmożenia wysiłków na rzecz poprawy funkcjonowania praworządności i sądownictwa, zwalczania korupcji i przestępczości zorganizowanej, zapewnienia wolności mediów, wzmocnienia pozycji społeczeństwa obywatelskiego, zagwarantowania praw podstawowych i praw mniejszości, w tym społeczności LGBTIQ+, oraz zacieśnienia współpracy z instytucjami UE;

7. zachęca albańskich decydentów politycznych do przyspieszenia reform, które umożliwiły organizację długo wyczekiwanej pierwszej konferencji międzyrządowej i pomyślne rozpoczęcie przeglądu zgodności prawa krajowego z prawem unijnym, a także do wykazania się stałymi i widocznymi postępami w gwarantowaniu demokracji, praworządności i praw podstawowych, przy jednoczesnym zapewnieniu spójnej zgodności z polityką UE;

8. wzywa decydentów do wspólnej pracy na rzecz spełnienia kryteriów członkostwa najpóźniej do 2030 r.; przypomina, że podczas negocjacji akcesyjnych kraje kandydujące muszą przejść znaczącą transformację, aby spełnić kryteria członkostwa;

9. wyraża zaniepokojenie nieuzasadnionymi opóźnieniami w procesie akcesyjnym, podważającymi wiarygodność UE, zaangażowanie krajów Bałkanów Zachodnich i publiczne poparcie dla członkostwa w UE;

10. zachęca Komisję do przyspieszenia przekrojowego wsparcia, tak aby kraje objęte procesem rozszerzenia dostosowały się do polityki UE w dziedzinie gospodarki i jednolitego rynku, energii i transportu, polityki społecznej, edukacji, cyfryzacji, badań naukowych i innowacji, rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich, wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych, ochrony ludności, spraw zagranicznych, bezpieczeństwa i obrony, w tym cyberbezpieczeństwa;

Demokracja i praworządność

11. przypomina, że praworządność i integralność instytucjonalna stanowią podstawę transformacji demokratycznej, odporności społecznej i spójności społeczno-gospodarczej;

12. pochwala postępy i zaangażowanie Albanii w realizację kompleksowej reformy wymiaru sprawiedliwości, która zwiększy niezależność, przejrzystość, skuteczność i rozliczalność albańskiego wymiaru sprawiedliwości, a także zaufania publicznego do niego;

13. zachęca ten kraj do przyspieszenia procesu sfinalizowania ponownej oceny (weryfikacji) sędziów i prokuratorów oraz złagodzenia jego efektów ubocznych poprzez obsadzenie wolnych stanowisk, ograniczenie zaległości w rozpatrywaniu spraw sądowych i poprawę skuteczności sądów krajowych w ramach nowej mapy sądowniczej, przy równoczesnym zapewnieniu powszechnego dostępu do wymiaru sprawiedliwości za pomocą przekrojowych środków i przy uwzględnieniu uwarunkowań społeczno-gospodarczych słabszych grup;

14. wzywa rząd albański do zwiększenia zdolności operacyjnej wymiaru sądownictwa, w tym Sądu Najwyższego, Wysokiego Inspektora Sprawiedliwości i Szkoły Sędziów, aby zaspokoić zapotrzebowanie na wykwalifikowanych sędziów w celu rozwiązania problemu znacznych zaległości w rozpatrywaniu spraw; przypomina, że konieczne jest zapewnienie skutecznych mechanizmów umożliwiających przeciwdziałanie korupcji i wszelkim przestępstwom w sądownictwie oraz ich ściganie za pomocą rozliczalnych, niezależnych i w pełni funkcjonujących instytucji sądowniczych i rządowych;

15. ubolewa nad konfrontacją polityczną, destrukcyjnymi działaniami i podburzającą retoryką ze strony polityków i urzędników wysokiego szczebla, a także nad łamaniem regulaminu parlamentu; wyraża zaniepokojenie ograniczeniem przestrzeni dla nadzoru parlamentarnego nad opozycją, w tym odrzuceniem parlamentarnych komisji śledczych; podkreśla wspólną polityczną i społeczną odpowiedzialność za reformy; wzywa podmioty polityczne do większego zaangażowania w dialog oraz do wzmocnienia demokratycznych instytucji i procedur poprzez konstruktywne zaangażowanie międzypartyjne i wewnątrzpartyjne, wzajemny szacunek, pluralistyczne konsultacje ze społeczeństwem obywatelskim i przejrzysty proces decyzyjny; podkreśla znaczenie budowania konstruktywnej kultury parlamentarnej przez sprzyjanie konsensusowi między wszystkimi podmiotami politycznymi oraz przestrzeganie praw i obowiązków opozycji;

16. przypomina o potrzebie wzmocnienia zdolności w zakresie nadzoru parlamentarnego oraz poprawy zarządzania i pluralizmu, w tym poprzez zwiększoną cyfryzację i przejrzystość;

17. ubolewa, że główne partie polityczne nie osiągnęły porozumienia w sprawie reformy ordynacji wyborczej; wzywa władze albańskie, by pilnie i jak najwcześniej przed wyborami parlamentarnymi w 2025 r. wdrożyły pozostałe poprawki do przepisów dotyczących wyborów i finansowania partii, zgodnie z zaleceniami OBWE/ODIHR i Komisji Weneckiej; wzywa władze do zagwarantowania wolności zrzeszania się, w tym w partiach politycznych, oraz wolności kandydowania w wyborach, w tym dla wszystkich mniejszości i wszystkich ugrupowań opozycyjnych, bez ingerencji państwa lub innej nieuzasadnionej ingerencji, poprzez dalszą poprawę dostępności i uczciwości wyborów oraz zapobieganie kupowaniu głosów i niewłaściwemu wykorzystywaniu zasobów administracyjnych, w tym poprzez cyfryzację, ochronę danych i równy dostęp do mediów, w celu zapewnienia sprawiedliwego, otwartego i przejrzystego procesu wyborczego;

18. kładzie nacisk na odpowiednie finansowanie oraz skuteczne i bezstronne funkcjonowanie niezależnych organów i agencji oraz na konsekwentne wdrażanie ich decyzji i zaleceń;

19. odnotowuje bieżące postępy i oczekuje systematycznej poprawy oraz konkretnych rezultatów w zakresie prewencji, proaktywnego prowadzenia dochodzeń i ścigania oraz niewybiórczego wydawania prawomocnych wyroków skazujących w sprawach dotyczących korupcji i przestępczości zorganizowanej, w tym przestępstw środowiskowych, cyberprzestępstw i przestępstw związanych z nielegalnym handlem;

20. z zadowoleniem przyjmuje rezultaty działalności wzmocnionej Wyspecjalizowanej Struktury ds. Walki z Korupcją i Przestępczością Zorganizowaną (SPAK); apeluje do rządu albańskiego o lepszą współpracę z Krajowym Biurem Śledczym oraz współpracę z agencjami UE i państwami członkowskimi w ramach walki z przestępczością zorganizowaną i bezkarnością;

21. zwraca uwagę, że walka z korupcją, w tym na wysokim szczeblu, wymaga bardziej ustrukturyzowanych i spójnych wysiłków, w tym odpowiednich zasobów, narzędzi i umiejętności; podkreśla potrzebę wyeliminowania kultury bezkarności;

22. wzywa do dalszych postępów w tworzeniu kompleksowej, skutecznej, należycie skoordynowanej i rozliczalnej administracji publicznej; wzywa do lepszego monitorowania majątku urzędników, aby przyczynić się do wyeliminowania korupcji ze wszystkich sfer życia publicznego;

23. podkreśla potrzebę osiągnięcia wymiernych rezultatów w sprawach o korupcję oraz kontynuowania zajęć, konfiskaty i odzyskiwania mienia pochodzącego z korupcji i przestępczości zorganizowanej, w tym w drodze przepisów ukierunkowanych na nielegalne wzbogacenie, cyfryzacji transakcji oraz rozszerzenia zamrażania i konfiskaty nielegalnie uzyskanego majątku;

24. zachęca do dalszej reformy policji w celu zapewnienia jej uczciwości, profesjonalizmu i pełnego poszanowania międzynarodowych norm w dziedzinie praw człowieka;

25. uznaje wkład społeczeństwa obywatelskiego i mediów w walkę z korupcją; podkreśla, że ważne jest ich skuteczne zaangażowanie w mechanizmy konsultacyjne jako pełnoprawnych partnerów w tym procesie;

26. popiera odejście od przepisów projektu ustawy o amnestii podatkowej i amnestii w sprawach karnych oraz proponowanego programu obywatelstwa dla inwestorów ("złotych paszportów"), które są niezgodne ze standardami UE i jej polityką wizową oraz mogą stwarzać zagrożenia pod względem bezpieczeństwa, prania pieniędzy, uchylania się od opodatkowania, korupcji i przestępczości zorganizowanej; w związku z tym odnotowuje zapowiedziane zawieszenie programu obywatelstwa dla inwestorów oraz zamiar rządu Albanii, by skorzystać z wiedzy eksperckiej UE na temat przeglądu projektu ustawy o amnestii podatkowej i amnestii w sprawach karnych;

27. wzywa władze albańskie do skoncentrowania uwagi na modernizacji systemu podatkowego i administracji podatkowej, w tym ujawnianiu informacji majątkowych i zgodności z przepisami, do zwiększenia kontroli w celu przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz do ustanowienia biura do spraw odzyskiwania mienia; zachęca władze do ścigania możliwych przypadków przestępstw przeciwko budżetowi UE w ramach porozumienia roboczego w sprawie współpracy między EPPO a Prokuraturą Generalną Albanii; wzywa kraje Bałkanów Zachodnich do pogłębienia współpracy sądowej z UE w sprawach karnych w ramach porozumień roboczych z EPPO w celu ułatwienia skutecznego dochodzenia i ścigania przypadków niewłaściwego wykorzystania funduszy UE, w tym przez oddelegowanie krajowych urzędników łącznikowych do EPPO;

28. podkreśla spoczywający na władzach obowiązek zapewnienia przejrzystości i konkurencji w procedurach udzielania zamówień publicznych i zamówień rządowych, a także w procedurach dotyczących prywatyzacji, pomocy państwa i koncesji; podkreśla, że trzeba wzmocnić zabezpieczenia, przejrzystość i warunkowość w ramach procesu monitorowania strategicznych inwestycji zagranicznych, a także ścigać przypadki korupcji, oszustw, nadużywania urzędu i prania pieniędzy, przy jednoczesnym przeciwdziałaniu uchylaniu się od opodatkowania, nielegalnemu budownictwu i obchodzeniu sankcji; przypomina, że procedury udzielania zamówień w przypadku projektów infrastrukturalnych, w tym w porcie Dur- res i w jego okolicach, muszą być zgodne z normami UE dotyczącymi zamówień publicznych wskazanymi w układzie o stabilizacji i stowarzyszeniu;

29. pochwala współpracę międzynarodową i zachęca do niej, a także wzywa do dalszych działań w zakresie rozbijania międzynarodowych sieci przestępczych w ramach zacieśnionej współpracy z agencjami UE działającymi w dziedzinie wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych, takimi jak Europol, Eurojust i Frontex; współpraca ta powinna obejmować zintensyfikowane działania skierowane przeciwko produkcji narkotyków i nielegalnej broni oraz zorganizowanemu handlowi narkotykami, nielegalną bronią i ludźmi; wzywa władze Albanii do zwiększenia krajowych zdolności operacyjnych i dotyczących odzyskiwania mienia; podkreśla, że w obszarze przeciwdziałania cyberprzestępczości, handlowi ludźmi i praniu pieniędzy nadal niezbędna jest poprawa wyników;

30. podkreśla istotny wkład Albanii w ochronę granic zewnętrznych UE i zapobieganie przestępczości transgranicznej; z zadowoleniem przyjmuje skuteczne międzynarodowe dochodzenia i europejskie operacje policyjne mające na celu zwalczanie handlu ludźmi, narkotykami i bronią palną, a także oszustw internetowych i zagrożeń terrorystycznych;

31. podkreśla potrzebę zwalczania nielegalnego handlu bronią strzelecką i lekką, jako że Albania jest nadal krajem przeznaczenia i krajem tranzytowym;

32. zachęca Albanię, by zwiększyła wysiłki na rzecz ograniczenia liczby nieuzasadnionych wniosków o azyl składanych przez jej obywateli oraz dalej dostosowywała politykę wizową do unijnego wykazu państw trzecich wymagających wizy;

33. potępia wrogą ingerencję zagraniczną i ataki hybrydowe, w tym kampanie manipulacji i dezinformacji, szpiegostwo, podżeganie do wszelkich form radykalizacji i cyberataki na obywateli Albanii i albańską infrastrukturę krytyczną, mające na celu zdestabilizowanie kraju i zdyskredytowanie UE; zachęca Komisję i Europejską Służbę Działań Zewnętrznych, by poprawiły koordynację i dalej wspierały władze albańskie w znacznym wzmacnianiu odporności tego kraju na takie zagrożenia poprzez zwiększenie bezpieczeństwa cyfrowego, ochrony danych i zdolności w zakresie cyberobrony, w ścisłej współpracy z NATO; podkreśla, że niezbędne jest skuteczne wdrożenie i egzekwowanie krajowej strategii na rzecz cyberbezpieczeństwa;

34. potępia nieuprawnione wykorzystywanie prywatnych danych obywateli, w tym przez partie polityczne, i wzywa władze, by podjęły pilne działania w celu zapobiegania wyciekom danych i przyspieszenia dostosowania do dorobku prawnego UE w zakresie ochrony danych osobowych;

Prawa podstawowe i prawa człowieka

35. odnotowuje kroki prawne podjęte w celu wyeliminowania dyskryminacji mniejszości i wzywa do podjęcia praktycznych kroków z myślą o integracji mniejszości LGBTIQ+, Romów, mniejszości egipskiej oraz wszystkich innych mniejszości etnicznych i kulturowych; wzywa władze do wyeliminowania dyskryminacji krzyżowej, z którą borykają się te grupy, poprzez systemowe podejście instytucjonalne we wszystkich sferach życia społecznego, gospodarczego i politycznego, a także do przeprowadzenia niezwłocznych dochodzeń w sprawie łamania ich praw;

36. wyraża zaniepokojenie aresztowaniem nowego burmistrza Himary Frediego Beleriego w przeddzień wyborów lokalnych w maju, które stanowiło naruszenie zasady domniemania niewinności oraz uniemożliwiło wybranemu burmistrzowi objęcie urzędu, ponieważ do dziś przebywa on w areszcie; podkreśla, że kwestia ta jest związana z ogólnym poszanowaniem praw podstawowych, nierozstrzygniętą kwestią własności członków greckiej mniejszości etnicznej na obszarze gminnym oraz oskarżeniami o ingerencje ze strony państwa;

37. wzywa władze do dalszej współpracy z organizacjami reprezentującymi społeczności romską i egipską w celu zapewnienia ich dobrostanu i integracji w społeczeństwie;

38. wzywa władze, by podjęły dialog z organizacjami społeczeństwa obywatelskiego działającymi na rzecz ochrony praw społeczności LGBTIQ+ oraz by zapewniły ramy prawne i wdrożenie przepisów w celu zagwarantowania integracji i ochrony członków tej społeczności;

39. wzywa władze do intensyfikacji działań na rzecz zwalczania przemocy ze względu na płeć, wzmocnienia ochrony dzieci, przyjęcia i wdrożenia przepisów dotyczących praw mniejszości, zwłaszcza oczekiwanych regulacji dotyczących samookreślenia mniejszości narodowych i używania języków mniejszości, oraz do przeprowadzenia spisu ludności w pełnej zgodności z normami UE; podkreśla, że trzeba skonsolidować prawa własności i prawa dotyczące wpisu do księgi wieczystej oraz dokończyć proces zwrotu wywłaszczonego mienia i wypłaty odszkodowań z tytułu wywłaszczonego mienia;

40. wzywa władze do zapewnienia edukacji włączającej poprzez podjęcie natychmiastowych środków w celu położenia kresu segregacji romskich i egipskich uczniów i zapobiegania jej, zgodnie z orzecznictwem Europejskiego Trybunału Praw Człowieka; apeluje do władz, aby intensywniej zwalczały wykorzystywanie seksualne dzieci w internecie;

41. apeluje do władz Albanii o dalsze wzmożenie wysiłków na rzecz równouprawnienia płci i praw kobiet, w tym przez priorytetowe traktowanie uwzględniania aspektu płci, pogłębioną współpracę z organizacjami kobiecymi oraz poprawienie równowagi płci wśród pracowników;

42. wzywa albańskich ustawodawców do podjęcia kroków w celu zapewnienia odpowiedniej reprezentacji kobiet na wszystkich stanowiskach decyzyjnych; w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje obecny rząd, w którym po raz pierwszy większość stanowią kobiety; wzywa władze, by dalej próbowały rozwiązać problem niewdrożenia praw kobiet pracujących, a także problem stereotypów płciowych, braku równowagi płci oraz luki płacowej między kobietami a mężczyznami na rynku pracy; zwraca uwagę na znaczne różnice w sytuacji kobiet i mężczyzn, takie jak niższy udział kobiet w rynku pracy; podkreśla, że trzeba położyć kres dyskryminacji w przepisach prawnych dotyczących urlopu macierzyńskiego oraz poprawić możliwości w zakresie opieki nad dziećmi i edukacji przedszkolnej;

43. uznaje postęp osiągnięty we wdrażaniu konwencji stambulskiej; z zadowoleniem przyjmuje pierwsze sprawozdanie Albanii w tej sprawie i wzywa władze do skuteczniejszego zapobiegania przemocy seksualnej i ze względu na płeć oraz kobietobójstwu oraz do skuteczniejszego reagowania na te zjawiska, a także do zwiększenia wsparcia dla osób, które doświadczyły przemocy; przypomina, że trzeba pilnie zwiększyć środki na wdrożenie postanowień konwencji stambulskiej, wzmocnić świadomość kobiet na temat przysługujących im praw, zintensyfikować prewencję i zapewnić wsparcie osobom, które doświadczyły przemocy domowej i niegodziwego traktowania w internecie;

44. z zadowoleniem przyjmuje plan działania na rzecz osób LGBTI na lata 2021-2027 w Albanii i apeluje o jego realizację; z zadowoleniem przyjmuje sukces jedenastej Parady Równości zorganizowanej w 2022 r. w Tiranie; wzywa władze do przyjęcia przepisów w sprawie uznawania tożsamości płciowej i związków lub małżeństw osób tej samej płci; wyraża poważne zaniepokojenie dyskryminacją osób LGBTIQ+ w zakresie dostępu do opieki zdrowotnej, edukacji, wymiaru sprawiedliwości, zatrudnienia i mieszkań; ubolewa nad przypadkami napaści fizycznej i mowy nienawiści wobec społeczności LGBTIQ+;

45. ubolewa nad brakiem postępów, jeśli chodzi o prawa osób z niepełnosprawnościami; wzywa do pełnego dostosowania przepisów do Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych poprzez ratyfikację protokołu fakultatywnego do tej konwencji; apeluje o odpowiednie finansowanie krajowego planu działania na rzecz osób z niepełnosprawnościami na lata 2021-2025;

46. podkreśla, że trzeba rozwiązać problem dyskryminacji i przemocy, usunąć bariery utrudniające włączenie społeczno-gospodarcze, promować zatrudnienie i zapewnić osobom z niepełnosprawnościami dostęp do głosowania;

47. przypomina, że konieczne jest skuteczne i nieselektywne zapewnienie prawa do swobodnego, pokojowego zgromadzania się; zwraca uwagę, że ważne jest podejmowanie działań w związku z zarzutami dotyczącymi uchybień policji i niewspółmiernego użycia siły przez policję, aby postawić sprawców przed wymiarem sprawiedliwości;

48. zauważa, że konieczne są dalsze postępy w celu poprawy warunków przetrzymywania zgodnie z zaleceniem Europejskiego Komitetu do spraw Zapobiegania Torturom oraz Nieludzkiemu lub Poniżającemu Traktowaniu albo Karaniu;

49. ubolewa nad brakiem postępów w osiąganiu przejrzystości instytucjonalnej oraz nad pogarszającą się sytuacją w zakresie wolności wypowiedzi i wolności mediów; podkreśla rolę rządu i przywódców politycznych w Albanii w tworzeniu warunków sprzyjających korzystaniu z tych wolności;

50. potępia próby zdyskredytowania reporterów i arbitralnego zatajania informacji publicznych, jak decyzje o zakazaniu dziennikarzom wstępu na konferencje prasowe rządu, a także niezdolność do zapewnienia bezpieczeństwa dziennikarzy i mediów; potępia wszelką przemoc wobec nich;

51. zachęca rząd albański, by poprawił dostęp do informacji o swoich pracach i kontrolę nad nimi za pośrednictwem formalnych kanałów, takich jak konferencje prasowe i wywiady, oraz by zapewnił dziennikarzom równy, bezpośredni i przejrzysty dostęp do oficjalnych źródeł;

52. wzywa władze do podjęcia natychmiastowych działań przeciwko politycznej i gospodarczej ingerencji w działalność mediów i do położenia kresu atakom słownym, kampaniom oszczerstw i zastraszaniu wobec dziennikarzy, zwłaszcza w przypadku dziennikarzy relacjonujących wydarzenia związane z praworządnością, ponieważ zagraża to jakości dziennikarstwa, niezależności mediów i zdolności dziennikarzy do relacjonowania kwestii leżących w interesie publicznym;

53. wzywa władze, aby przyjęły ramy prawne zapewniające ochronę dziennikarzy, obrońców praw człowieka i innych zainteresowanych stron przed strategicznymi powództwami zmierzającymi do stłumienia debaty publicznej (SLAPP);

54. wyraża zaniepokojenie utrzymującą się podburzającą retoryką, w tym ze strony polityków wysokiego szczebla, urzędników publicznych i innych osobistości publicznych; wzywa do przeprowadzenia dochodzeń w sprawie wszystkich ataków na krytyczne media oraz apeluje do władz o postawienie przed sądem sprawców ataków na dziennikarzy;

55. potępia wszelkie próby wykorzystywania przepisów do zwiększenia politycznej kontroli nad instytucjami medialnymi; w tym kontekście z zadowoleniem przyjmuje wycofanie projektu przepisów dotyczących zniesławienia, zgodnie z zaleceniem Komisji Weneckiej;

56. wzywa rząd Albanii do zapewnienia niezależności nadawcy publicznego i organu regulacyjnego ds. mediów oraz przejrzystości w zakresie własności, finansowania i reklamy publicznej mediów; ubolewa, że większość albańskich mediów nie ma zrównoważonego modelu biznesowego i przejrzystego finansowania;

57. wzywa władze i społeczeństwo obywatelskie do współpracy na rzecz zwalczania dezinformacji i manipulacyjnych narracji przez promowanie umiejętności korzystania z mediów, utworzenie środowiska sprzyjającego niezależnym mediom i poprawę praw pracowniczych i socjalnych dziennikarzy;

58. wzywa UE, by pomagała w koordynowaniu regionalnych wysiłków na rzecz zwalczania dezinformacji poprzez mobilizowanie odpowiednich zainteresowanych stron oraz by wzmocniła dialog, badania i analizy w celu opracowania opartych na dowodach reakcji na zagrożenia dezinformacyjne; wzywa Europejską Służbę Działań Zewnętrznych, aby proaktywnie rozwijała wiarygodność UE w regionie i by rozszerzała monitorowanie prowadzone przez grupę zadaniową StratCom, aby skupić się na transgranicznych zagrożeniach dezinformacyjnych pochodzących z krajów Bałkanów Zachodnich i sąsiadujących z nimi;

59. z zadowoleniem przyjmuje prace Sojuszu na rzecz Etycznych Mediów w Albanii w zakresie wdrażania kodeksu etyki dziennikarskiej; wzywa członków Stowarzyszenia Zawodowych Dziennikarzy Albanii do przestrzegania najwyższych norm branżowych, zwłaszcza poprzez przyjęcie inicjatywy na rzecz zaufania do dziennikarstwa uruchomionej przez Reporterów bez Granic;

60. podkreśla znaczenie integracyjnych ram znaczącego zaangażowania społeczeństwa obywatelskiego w procesy decyzyjne i proces integracji z UE na szczeblu krajowym i lokalnym, w tym za pośrednictwem Krajowej Rady ds. Społeczeństwa Obywatelskiego i Partnerstwa na rzecz Otwartego Rządu, oraz wzywa rząd albański do poprawy skuteczności tych platform; wzywa wszystkie podmioty polityczne i władze do zaprzestania stosowania i do potępienia mowy nienawiści, kampanii oszczerstw i nękania wobec niezależnych organizacji społeczeństwa obywatelskiego i obrońców praw człowieka oraz do dopilnowania, by sprawcy zostali postawieni przed sądem;

61. apeluje o dokonanie przeglądu przepisów ustawy o rejestracji organizacji nienastawionych na zysk, jako że przepisy te podważają wolność wypowiedzi i zrzeszania się; jest szczególnie zaniepokojony wysoce nieproporcjonalnymi grzywnami za naruszenia administracyjne popełniane przez organizacje nienastawione na zysk; z zadowoleniem przyjmuje samoregulacyjny kodeks norm dla organizacji nienastawionych na zysk i sugeruje uproszczenie elektronicznej rejestracji organizacji społeczeństwa obywatelskiego;

Współpraca regionalna i stosunki dobrosąsiedzkie

62. z zadowoleniem przyjmuje kontynuowanie przez Albanię dialogu w celu zapewnienia stosunków dobrosąsiedzkich i współpracy regionalnej, które są zasadniczymi elementami procesu rozszerzenia oraz procesu stabilizacji i stowarzyszenia; wyraża uznanie dla konstruktywnego zaangażowania Albanii w inkluzywne inicjatywy współpracy regionalnej i transgranicznej; z zadowoleniem przyjmuje konkretne porozumienia w sprawie swobodnego przepływu i wzajemnego uznawania kwalifikacji w ramach procesu berlińskiego i wzywa do ich szybkiego wdrożenia; pochwala postępy osiągnięte w kontekście szczytu UE-Bałkany Zachodnie w Tiranie - pierwszego w historii wydarzenia tego rodzaju w regionie;

63. podkreśla, że trzeba w pełni wykorzystać istniejące inicjatywy regionalne i międzyrządowe, w szczególności Inicjatywę Adriatycko-Jońską, Inicjatywę Środkowoeuropejską, strategię UE na rzecz regionu Morza Adriatyckiego i Morza Joń- skiego oraz proces berliński, a także tworzyć synergie między nimi;

64. pochwala Albanię za odgrywanie kluczowej roli w promowaniu stabilności i współpracy na Bałkanach Zachodnich, w tym za jej udział w misjach i operacjach prowadzonych przez UE i NATO;

65. z zadowoleniem przyjmuje środek wsparcia na rzecz Bałkańskiej Medycznej Grupy Zadaniowej w wysokości 6 mln EUR w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju, zapewniający niezbędne wyposażenie i materiały dla jednostek medycznych sił zbrojnych Albanii, Bośni i Hercegowiny, Czarnogóry, Macedonii Północnej i Serbii;

66. przypomina o potrzebie zakończenia procesu odtajniania akt komunistycznych i udostępnienia ich badaczom i ogółowi społeczeństwa, aby przyspieszyć proces ustanawiania sprawiedliwości i pojednania, oddać sprawiedliwość ofiarom i zapewnić odszkodowania osobom, które przeżyły, i ich rodzinom;

Reformy społeczno-gospodarcze

67. wzywa władze do kontynuowania reform strukturalnych zgodnie z programem reform gospodarczych na lata 2023-2025 oraz do umożliwienia trwałej odbudowy i wzrostu sprzyjającego włączeniu społecznemu dzięki lepszemu zarządzaniu finansami publicznymi i sprawowaniu rządów, praworządności, cyfryzacji i dostępności oraz ograniczeniu wykluczenia społecznego, a także dzięki formalizacji gospodarki oraz poprawie edukacji i usług opieki zdrowotnej; apeluje o dalsze wysiłki na rzecz podnoszenia kwalifikacji, poprawy warunków pracy i dialogu społecznego w drodze konstruktywnego dialogu i rokowań zbiorowych;

68. podkreśla, że ważne jest wzmacnianie pozycji młodzieży i promowanie możliwości dla młodszych pokoleń Albańczyków; odnotowuje opracowanie planu działania na rzecz wdrożenia gwarancji dla młodzieży na Bałkanach Zachodnich; zachęca do zwiększenia inwestycji w badania naukowe i innowacje, co pomoże przeciwdziałać drenażowi mózgów wśród naukowców i młodych ludzi;

69. apeluje do władz, aby zmniejszyły zagrożenie ubóstwem i wykluczeniem społecznym przez poprawę dostępu do usług społecznych, edukacyjnych i opieki zdrowotnej, szczególnie dla społeczności romskiej, egipskiej i osób LGBTIQ+ oraz innych mniejszości i słabszych grup;

70. podkreśla transformacyjny charakter istotnej pomocy UE udzielanej w ramach IPA III i ram inwestycyjnych dla Bałkanów Zachodnich; odnotowuje rolę Planu gospodarczo-inwestycyjnego dla Bałkanów Zachodnich i jego sztandarowych projektów; przypomina, że zgodnie z warunkami IPA III należy ograniczyć lub zawiesić finansowanie w przypadku regresu lub nieuzasadnionych opóźnień w procesie reform, w szczególności w obszarze demokracji, praw podstawowych i praworządności;

Energia, środowisko, zrównoważony rozwój i łączność

71. z zadowoleniem przyjmuje działania Albanii na rzecz przyspieszenia transformacji energetycznej i dywersyfikacji energetycznej w kierunku energii wiatrowej i słonecznej oraz wzywa władze do zapewnienia zrównoważonego wykorzystania energii wodnej; pochwala w tym względzie szybkie wdrażanie pakietu wsparcia energetycznego UE dla Bałkanów Zachodnich o wartości 1 mld EUR, obejmującego natychmiastowe wsparcie budżetowe w wysokości 80 mln EUR dla Albanii; wzywa władze do jak najlepszego wykorzystania tej pomocy, by zbudować odporny i przyjazny dla środowiska rynek energii zgodnie z Zielonym programem działań dla Bałkanów Zachodnich;

72. przypomina o znaczeniu inwestycji UE w projekty takie jak elektrownia słoneczna na zbiorniku Vau i Dejes, modernizacja elektrowni wodnej Fierza, renowacja kampusu Uniwersytetu Tirańskiego i nowa linia kolejowa łącząca Tiranę z Dur- res; wzywa władze do intensyfikacji wysiłków na rzecz usprawnienia działań środowiskowych i klimatycznych w sektorach rolnictwa, energii, transportu i przemysłu;

73. wyraża poparcie dla przewodnictwa Albanii w Urzędzie Wspólnoty Energetycznej w kontekście przyspieszenia integracji tego regionu z rynkiem energii UE; z zadowoleniem przyjmuje jej plan oszczędności energii, produkcji czystej energii i dywersyfikacji dostaw energii w ramach REPowerEU i wspólne zakupy energii w ramach unijnej platformy energetycznej;

74. apeluje o dalsze postępy w reformowaniu sektora energii elektrycznej oraz w zapewnianiu zrównoważonych mechanizmów finansowania efektywności energetycznej;

75. apeluje o starannie zaplanowane środki dotyczące różnorodności biologicznej, wody, powietrza, klimatu, regionalnego gospodarowania odpadami, recyklingu i zanieczyszczenia przemysłowego;

76. podkreśla, że Albania musi poprawić swoją infrastrukturę gospodarowania odpadami i zwiększyć wysiłki na rzecz wzmocnienia odporności krajowej na skutki zmiany klimatu, w tym poprzez aktualizację krajowej strategii dotyczącej zmiany klimatu i włączenie kwestii zmiany klimatu do strategii i planów sektorowych;

77. wyraża zaniepokojenie zanieczyszczeniem odpadami morskimi w Albanii, które dotyka kraje sąsiadujące, i wzywa do podjęcia pilnych działań w celu rozwiązania tego problemu;

78. wzywa rząd Albanii do zwiększenia starań o poprawę jakości powietrza i ograniczenie bardzo poważnego zanieczyszczenia powietrza, zwłaszcza na obszarach miejskich;

79. z dużym zadowoleniem przyjmuje utworzenie Parku Narodowego Dzikiej Rzeki Wjosy, pierwszego parku narodowego dzikiej rzeki w Europie, i wyraża uznanie dla udziału społeczeństwa obywatelskiego w tworzeniu tego parku; wzywa władze do uwzględnienia obaw wyrażonych przez społeczeństwo obywatelskie w związku z wyznaczeniem granic sieci obszarów chronionych;

80. wzywa rząd Albanii, by szybko dostosował się do dorobku prawnego UE dotyczącego wody, ukończył i przyjął plany gospodarowania wodami w dorzeczu, ograniczył zanieczyszczenia ściekami oraz podjął działania w celu zapewnienia ochrony Jeziora Ochrydzkiego poprzez zaprzestanie uwalniania do niego pozostałości górniczych; wzywa rząd Albanii do zwiększenia wysiłków na rzecz ochrony środowiska morskiego i różnorodności biologicznej, w tym przez wyznaczenie morskich obszarów chronionych i skuteczne zarządzanie nimi;

81. podkreśla potrzebę rozwoju nowoczesnego, ekologicznego i przyjaznego dla klimatu rolnictwa na małą i średnią skalę, które zapewnia rolnikom środki do życia oraz chroni zasoby naturalne i różnorodność biologiczną Albanii;

82. wzywa do zwiększenia przejrzystości, przeprowadzania, egzekwowania i monitorowania ocen oddziaływania na środowisko i strategicznych ocen oddziaływania na środowisko, zwłaszcza w odniesieniu do projektów mających poważne skutki środowiskowe i społeczno-gospodarcze, takich jak projekt elektrowni wodnej Skawica; wyraża zaniepokojenie gospodarczymi i środowiskowymi skutkami niekonkurencyjnych projektów rozwojowych finansowanych z zagranicy;

83. wzywa władze do podjęcia pilnych działań na rzecz zwalczania przestępstw przeciwko środowisku oraz usprawnienia i przyspieszenia egzekwowania polityki i prawa w dziedzinie ochrony przyrody i różnorodności biologicznej, zwłaszcza jeśli chodzi o obszary chronione i gatunki krytycznie zagrożone, jak ryś bałkański; wzywa rząd Albanii, by opracował przepisy dotyczące zrównoważonego zarządzania dziką fauną i florą oraz by egzekwował moratorium na pozyskiwanie drewna;

84. wzywa rząd Albanii do wstrzymania projektów, które mogą naruszać krajowe i międzynarodowe normy ochrony różnorodności biologicznej, np. jak projekt międzynarodowego portu lotniczego we Wlorze, oraz do zaprzestania rozwoju elektrowni wodnych na obszarach chronionych;

85. z zadowoleniem przyjmuje pełne przystąpienie Albanii do Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności oraz związane z tym zwiększenie istotnego wsparcia UE na rzecz gotowości ludności na wypadek sytuacji wyjątkowych oraz skoordynowanego reagowania na kryzysy związane z trzęsieniami ziemi, powodziami i pożarami roślinności; zachęca kraj do dalszej modernizacji zdolności w zakresie zarządzania kryzysowego;

86. wzywa do szybkiego przyjęcia krajowej strategii transportowej wraz z odnośnym planem działania na lata 2021-2025; podkreśla, że konieczne są istotne starania o strukturalną transformację łączności cyfrowej oraz połączeń energetycznych i transportowych;

87. ponownie podkreśla potrzebę wypełnienia luk w połączeniach transportowych i modernizacji infrastruktury publicznej na Bałkanach Zachodnich, przy wsparciu państw członkowskich UE i Planu gospodarczo-inwestycyjnego dla Bałkanów Zachodnich oraz zgodnie z porozumieniem paryskim i celami UE w zakresie dekarbonizacji; w związku z tym wzywa władze wszystkich państw europejskich do ukończenia podstawowych projektów infrastrukturalnych, w tym paneuropejskich korytarzy VIII i X;

88. z zadowoleniem przyjmuje zniesienie kosztów roamingu między krajami Bałkanów Zachodnich i wyraża poparcie dla stopniowego zniesienia opłat roamingowych między UE a Bałkanami Zachodnimi po ich obniżeniu z dniem 1 października 2023 r.;

°

°°

89. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji przewodniczącemu Rady Europejskiej, Radzie, Komisji, wiceprzewodniczącemu Komisji / wysokiemu przedstawicielowi Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, rządom i parlamentom państw członkowskich oraz prezydentowi, rządowi i parlamentowi Republiki Albanii.

1 Dz.U. L 107 z 28.4.2009, s. 166.
2 Dz.U. L 330 z 20.9.2021, s. 1
3 Dz.U. C 202 z 28.5.2021, s. 86.
4 Dz.U. C 251 z 30.6.2022, s. 87.
5 Dz.U. C 347 z 9.9.2022, s. 61.
6 Dz.U. C 167 z 11.5.2023, s. 105.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.4005

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 12 lipca 2023 r. w sprawie sprawozdania Komisji za rok 2022 dotyczącego Albanii (2022/2199(INI))
Data aktu: 12/07/2023
Data ogłoszenia: 17/07/2024