Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 12 lipca 2023 r. w sprawie sprawozdania Komisji za rok 2022 dotyczącego Bośni i Hercegowiny (2022/2200(INI))

P9_TA(2023)0284

Sprawozdanie Komisji za rok 2022 dotyczące Bośni i Hercegowiny

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 12 lipca 2023 r. w sprawie sprawozdania Komisji za rok 2022 dotyczącego Bośni i Hercegowiny (2022/2200(INI))

(C/2024/4004)

(Dz.U.UE C z dnia 17 lipca 2024 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając Układ o stabilizacji i stowarzyszeniu między Wspólnotami Europejskimi i ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Bośnią i Hercegowiną, z drugiej strony 1 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1529 z dnia 15 września 2021 r. ustanawiające Instrument Pomocy Przedakcesyjnej (IPA III) 2 ,

- uwzględniając wyniki pierwszego i drugiego posiedzenia Parlamentarnego Komitetu Stabilizacji i Stowarzyszenia UE-Bośnia i Hercegowina, które odbyły się odpowiednio 5 i 6 listopada 2015 r. oraz 17 czerwca 2021 r.,

- uwzględniając wniosek Bośni i Hercegowiny o członkostwo w UE złożony 15 lutego 2016 r.,

- uwzględniając oświadczenia ze szczytów UE - Bałkany Zachodnie z 17 maja 2018 r. w Sofii, 6 maja 2020 r. w Zagrzebiu, 6 października 2021 r. w Brdzie pri Kranju i 6 grudnia 2022 r. w Tiranie,

- uwzględniając szczyt w Sofii, który odbył się 10 listopada 2020 r., w tym przyjętą na nim deklarację w sprawie wspólnego rynku regionalnego oraz deklarację w sprawie Zielonego programu działań dla Bałkanów Zachodnich,

- uwzględniając wyniki dziewiątego szczytu procesu berlińskiego z 3 listopada 2022 r.,

- uwzględniając decyzję Rady (UE) 2021/1923 z dnia 4 listopada 2021 r. w sprawie środka pomocy w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju w celu wsparcia budowania zdolności sił zbrojnych Bośni i Hercegowiny 3 ,

- uwzględniając decyzję Rady (UE) 2022/2353 z dnia 1 grudnia 2022 r. w sprawie środka pomocy w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju w celu wzmocnienia zdolności sił zbrojnych Bośni i Hercegowiny 4 ,

- uwzględniając konkluzje Rady Europejskiej z 24-25 marca 2022 r.,

- uwzględniając konkluzje Rady Europejskiej z 23-24 czerwca 2022 r. w sprawie Ukrainy, Bałkanów Zachodnich, wniosków Ukrainy, Republiki Mołdawii i Gruzji o członkostwo w UE oraz stosunków zewnętrznych,

- uwzględniając konkluzje Rady Europejskiej z 15 grudnia 2022 r., w których przyznano Bośni i Hercegowinie status kraju kandydującego do UE,

- uwzględniając komunikat Komisji z 29 maja 2019 r. pt. "Opinia Komisji w sprawie wniosku Bośni i Hercegowiny o członkostwo w Unii Europejskiej" (COM(2019)0261) oraz towarzyszące mu sprawozdanie z analizy (SWD(2019) 0222),

- uwzględniając komunikat Komisji z 5 lutego 2020 r. pt. "Usprawnienie procesu akcesyjnego - wiarygodna perspektywa członkostwa w UE dla państw regionu Bałkanów Zachodnich" (COM(2020)0057),

- uwzględniając komunikat Komisji z 29 kwietnia 2020 r. pt. "Wsparcie dla regionu Bałkanów Zachodnich w zwalczaniu pandemii COVID-19 oraz ożywienie gospodarcze po pandemii. Wkład Komisji przed spotkaniem przywódców UE-Bałkanów Zachodnich w dniu 6 maja 2020 r." (COM(2020)0315),

- uwzględniając komunikat Komisji z 6 października 2020 r. pt. "Plan gospodarczo-inwestycyjny dla Bałkanów Zachodnich" (COM(2020)0641),

- uwzględniając komunikat Komisji z 12 października 2022 r. pt. "Komunikat w sprawie polityki rozszerzenia UE w 2022 r." (COM(2022)0528),

- uwzględniając dokument roboczy służb Komisji z 12 października 2022 r. zatytułowany "Sprawozdanie z 2022 r. dotyczące Bośni i Hercegowiny" (SWD(2022)0336),

- uwzględniając komunikat Komisji z 14 kwietnia 2021 r. w sprawie unijnej strategii zwalczania przestępczości zorganizowanej 2021-2025 (COM(2021)0170),

- uwzględniając komunikat Komisji z 7 października 2020 r. zatytułowany "Unia równości: Unijne ramy strategiczne na rzecz równouprawnienia, włączenia społecznego i udziału Romów" (COM(2020)0620),

- uwzględniając Konwencję ONZ o prawach osób niepełnosprawnych,

- uwzględniając Konwencję ONZ o prawach dziecka,

- uwzględniając Konwencję o ocenach oddziaływania na środowisko w kontekście transgranicznym, przyjętą 25 lutego 1991 r.,

- uwzględniając konwencję UNESCO z 20 października 2005 r. w sprawie ochrony i promowania różnorodności form wyrazu kulturowego,

- uwzględniając konwencję UNESCO z 17 października 2003 r. w sprawie ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego,

- uwzględniając Strategiczny kompas na rzecz bezpieczeństwa i obrony zatwierdzony przez Radę 21 marca 2022 r.,

- uwzględniając sprawozdanie specjalne nr 01/2022 Europejskiego Trybunału Obrachunkowego z 10 stycznia 2022 r. pt. "Wsparcie UE na rzecz praworządności na Bałkanach Zachodnich - pomimo poczynionych wysiłków wciąż występują zasadnicze problemy" oraz sprawozdanie specjalne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego nr 09/2021 z 3 czerwca 2021 r. pt. "Dezinformacja w UE - pomimo podejmowanych wysiłków problem pozostaje nierozwiązany",

- uwzględniając sprawozdanie eksperta z 5 grudnia 2019 r. w sprawie kwestii praworządności w Bośni i Hercegowinie,

- uwzględniając opinię Komisji Weneckiej z 11 marca 2005 r. w sprawie sytuacji konstytucyjnej w Bośni i Hercegowinie oraz uprawnień Wysokiego Przedstawiciela, a także jej późniejsze zalecenia dotyczące kwestii konstytucyjnych w Bośni i Hercegowinie,

- uwzględniając zestawienie opinii i sprawozdań Komisji Weneckiej z 14 grudnia 2020 r. dotyczących stabilności prawa wyborczego,

- uwzględniając odnośne orzeczenia Europejskiego Trybunału Praw Człowieka wydane na korzyść skarżących, w tym m.in. Azry Zornić 5 , Dervy Sejdicia i Jakoba Finci 6 ,

- uwzględniając porozumienie z Mostaru podpisane 17 czerwca 2020 r. w sprawie przeprowadzenia wyborów w Mostarze,

- uwzględniając porozumienie polityczne z 12 czerwca 2022 r. w sprawie zasad zapewniających funkcjonalną Bośnię i Hercegowinę, która czyni postępy na drodze do integracji europejskiej,

- uwzględniając wskaźnik postrzegania korupcji Transparency International z 2022 r., na podstawie którego BiH zajmuje 110 miejsce wśród 180 krajów,

- uwzględniając 62. sprawozdanie Wysokiego Przedstawiciela ds. Wdrażania Porozumienia Pokojowego w Bośni i Hercegowinie z 2 listopada 2022 r. dla sekretarza generalnego Organizacji Narodów Zjednoczonych oraz wcześniejsze sprawozdania,

- uwzględniając rezolucję Rady Bezpieczeństwa ONZ nr 2658 (2022) z 2 listopada 2022 r. przedłużającą mandat sił UE w Bośni i Hercegowinie (EUFOR) do 2 listopada 2023 r.,

- uwzględniając posiedzenie Rady Północnoatlantyckiej w Madrycie 29 czerwca 2022 r. oraz deklarację ze szczytu NATO w Madrycie;

- uwzględniając posiedzenie ministrów obrony państw NATO 14 i 15 lutego 2023 r.,

- uwzględniając porozumienie pokojowe z Dayton, w którym ustanowiono mandat misji Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (OBWE) w Bośni i Hercegowinie,

- uwzględniając konstytucję Bośni i Hercegowiny, w której stwierdzono, że w kraju obowiązują trzy języki urzędowe, a także konstytucje Federacji Bośni i Hercegowiny oraz Republiki Serbskiej,

- uwzględniając swoją rezolucję z 9 lipca 2015 r. w sprawie obchodów rocznicy masakry w Srebrenicy 7 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 17 grudnia 2015 r. w sprawie 20. rocznicy układu pokojowego z Dayton 8 ,

- uwzględniając swoje zalecenie z 19 czerwca 2020 r. dla Rady, Komisji i wiceprzewodniczącego Komisji / wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa w sprawie Bałkanów Zachodnich po szczycie w 2020 r. 9 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 15 grudnia 2021 r. w sprawie współpracy w zwalczaniu przestępczości zorganizowanej na Bałkanach Zachodnich 10 ,

- uwzględniając swoje zalecenie z 8 czerwca 2022 r. dla Rady i wiceprzewodniczącego Komisji / wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa w sprawie unijnej polityki zagranicznej, bezpieczeństwa i obrony po napaści Rosji na Ukrainę 11 ,

- uwzględniając swoje zalecenie z 23 listopada 2022 r. dla Rady, Komisji i wiceprzewodniczącego Komisji / wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa w sprawie nowej strategii rozszerzenia UE 12 ,

- uwzględniając swoje poprzednie rezolucje w sprawie Bośni i Hercegowiny,

- uwzględniając art. 54 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Spraw Zagranicznych (A9-0229/2023),

A. mając na uwadze, że rozszerzenie jest najskuteczniejszym instrumentem polityki zagranicznej UE i jedną z najbardziej udanych strategii politycznych UE i stanowi geostrategiczną inwestycję w trwały pokój, demokrację, dobrobyt oraz stabilność i bezpieczeństwo na całym kontynencie; mając na uwadze, że w ramach polityki rozszerzenia motywuje się i zachęca do promowania podstawowych wartości UE;

B. mając na uwadze, że UE musi spełnić swoje obietnice, a przywódcy polityczni w krajach kandydujących muszą wykazać się prawdziwą wolą polityczną do przeprowadzenia reform; mając na uwadze, że powtarzające się opóźnienia w procesie akcesyjnym oraz brak prawdziwej woli politycznej ze strony przywódców politycznych w krajach kandydujących znacznie zmniejszyły skuteczność procesu i poparcie obywateli dla przystąpienia do UE;

C. mając na uwadze, że rosyjska wojna napastnicza przeciwko Ukrainie podważyła bezpieczeństwo i stabilność na kontynencie europejskim, wykazała strategiczną konieczność integracji z UE i jeszcze bardziej uwypukliła znaczenie dostosowania wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa (WPZiB) w krajach kandydujących; mając na uwadze, że dało to nowy impuls w rozszerzeniu i skłoniło UE do przyspieszenia długo oczekiwanych działań na rzecz krajów Bałkanów Zachodnich;

D. mając na uwadze, że każdy kraj objęty procesem rozszerzenia należy oceniać na podstawie jego własnych osiągnięć, koncentrując się na kluczowych reformach, w oparciu o kryteria kopenhaskie dotyczące praworządności, praw podstawowych, standardów demokratycznych, niezawisłości sądownictwa, praw mniejszości i wolności mediów;

E. mając na uwadze, że przyszłość krajów Bałkanów Zachodnich leży w Unii Europejskiej; mając na uwadze, że zdecydowana większość ludności Bośni i Hercegowiny (BiH) dąży do integracji euroatlantyckiej na rzecz trwałego pokoju, stabilności, demokracji i dobrobytu;

F. mając na uwadze, że Bośni i Hercegowinie przyznano status kraju kandydującego do UE; mając na uwadze, że jej dalsze postępy na drodze do przystąpienia do UE zależą od wdrożenia 14 kluczowych priorytetów określonych w opinii Komisji w sprawie jej wniosku o członkostwo w UE; mając na uwadze, że Rada wezwała przywódców BiH do pilnego zakończenia reformy konstytucyjnej i reformy ordynacji wyborczej;

G. mając na uwadze, że postępy BiH na drodze do przystąpienia do UE wymagają rzeczywistego pojednania w oparciu o różnorodny, wielokulturowy charakter kraju i jego części składowych, a także poszanowanie jego jedności, suwerenności i integralności terytorialnej oraz zapewnienie równych praw i niedyskryminacji wszystkich obywateli, zgodnie z normami i wartościami UE;

H. mając na uwadze, że ponad 25 lat po zakończeniu wojny kraj nadal stoi w obliczu głębokich podziałów propagowanych przez elity polityczne, prób secesjonistycznych podejmowanych przez przywództwo Republiki Serbskiej (RS), a także wyzwań w zakresie praworządności, sprawowania rządów, rozliczalności, wolności słowa i mediów oraz korupcji; wszystko to sprawa, że co roku tysiące obywateli postanawiają opuścić kraj; mając na uwadze, że dyskryminacja w BiH ze względu na pochodzenie etniczne, płeć i orientację seksualną oraz ochrona praw mniejszości nadal stanowią wyzwanie;

I. mając na uwadze, że 18 marca 2022 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2022/450 13  przedłużającą obowiązywanie środków ograniczających dla osób fizycznych, których działania podważają suwerenność, integralność terytorialną i porządek konstytucyjny BiH lub naruszają Ogólną umowę ramową na rzecz pokoju w Bośni i Hercegowinie;

J. mając na uwadze, że 23 marca 2023 r. Zgromadzenie Narodowe Republiki Serbskiej przyjęło poprawki do kodeksu karnego Republiki Serbskiej, w których ponownie wprowadzono sankcje karne za zniesławienie, a prezydent Republiki Serbskiej Milorad Dodik zapowiedział, że planuje wprowadzenie ustawy o agentach zagranicznych;

K. mając na uwadze, że 21 czerwca 2023 r. Zgromadzenie Narodowe Republiki Serbskiej przyjęło ustawę o zmianie ustawy o publikacji ustaw i innych przepisów Republiki Serbskiej, a 27 czerwca 2023 r. przyjęło ustawę o niestosowaniu decyzji Trybunału Konstytucyjnego Bośni i Hercegowiny, podważając tym samym integralność Trybunału Konstytucyjnego i konstytucji Bośni i Hercegowiny;

L. mając na uwadze, że UE jest głównym partnerem politycznym, handlowym i inwestycyjnym Bośni i Hercegowiny oraz jej najważniejszym dostawcą pomocy finansowej, zwłaszcza za pośrednictwem Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej (IPA III), jak również Planu gospodarczo-inwestycyjnego dla Bałkanów Zachodnich i pomocy makrofinansowej;

M. mając na uwadze, że podmioty odpowiedzialne za wrogie bezpośrednie i pośrednie zagraniczne ingerencje i działania dezinformacyjne mają na celu wywołanie niezgody, przemocy i napięć między grupami etnicznymi oraz destabilizację BiH i całego regionu Bałkanów Zachodnich, zwłaszcza w kontekście rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie; mając na uwadze, że działania te mają na celu przedstawienie UE jako niewiarygodnego i niezaangażowanego partnera dla krajów Bałkanów Zachodnich;

Zaangażowanie na rzecz przystąpienia do UE

1. z zadowoleniem przyjmuje decyzję Rady Europejskiej o przyznaniu BiH statusu kraju kandydującego w kontekście zmienionej rzeczywistości geopolitycznej, pod warunkiem podjęcia szeregu kroków w celu zwiększenia gotowości kraju do negocjacji akcesyjnych; ponownie wyraża zdecydowane poparcie dla integracji Bośni i Hercegowiny z UE, opartej na jedności, suwerenności i integralności terytorialnej;

2. uznaje znaczenie Bałkanów Zachodnich w polityce rozszerzenia UE i wzywa UE do przyspieszenia procesu akcesyjnego Bośni i Hercegowiny w oparciu o jej osiągnięcia;

3. pochwala szybkie wdrożenie wyników wyborów powszechnych przeprowadzonych w październiku 2022 r., mianowanie nowego rządu na szczeblu państwowym, podpisanie programu koalicyjnego oraz wznowienie procesu podejmowania decyzji politycznych; z zadowoleniem przyjmuje mianowanie prezydent i dwóch wiceprezydentów Federacji BiH oraz utworzenie rządów na szczeblu Federacji BiH i jej kantonów; wyraża ubolewanie z powodu blokad politycznych, które utrudniły ukończenie procesu; uważa, że podmioty krajowe powinny były poradzić sobie z tymi blokadami; odnotowuje interwencję wysokiego przedstawiciela mającą na celu odblokowanie impasu politycznego; podkreśla, jak ważne jest, by na wszystkich szczeblach istniały organy umożliwiające pomyślne kontynuowanie procesów reform niezbędnych do osiągnięcia postępów na drodze do UE;

4. zachęca wszystkie władze polityczne, aby wykorzystały okazję i osiągnęły konkretne postępy w realizacji 14 kluczowych priorytetów zgodnie z aspiracjami wszystkich obywateli, z poszanowaniem rozliczalności instytucji oraz jakości i przejrzystości procesu; ubolewa nad powolnym tempem wdrażania od 2019 r.; wzywa wszystkie podmioty polityczne, aby położyły kres blokadom instytucjonalnym, które opóźniają podejmowanie ważnych decyzji, powstrzymały się od ich powodowania i pokonały je, a także by unikały powrotu do polityki obstrukcyjnej i retoryki nacjonalistycznej oraz by wykazały zaangażowanie, priorytetowo traktowały niezbędne reformy związane z UE i poczyniły w tym względzie znaczne postępy poprzez realizację działań określonych w zaleceniu Komisji i w brukselskim porozumieniu politycznym z 12 czerwca 2022 r. w sprawie zasad, które zapewnią funkcjonowanie BiH;

5. podkreśla, że droga BiH do przystąpienia do UE musi opierać się na funkcjonujących instytucjach demokratycznych, praworządności, dobrych rządach, walce z korupcją i przestępczością zorganizowaną oraz poszanowaniu praw podstawowych i równości wszystkich obywateli, bez dyskryminacji;

6. wzywa do spójnej ogólnokrajowej koordynacji i harmonizacji oraz do dostosowania do standardów UE i włączenia ich do wszystkich dziedzin polityki, a także apeluje o lepsze planowanie i monitorowanie reform poprzez koordynację polityczną i techniczną, w tym poprzez jak najszybsze opracowanie przez właściwe organy BiH krajowego programu przyjęcia dorobku prawnego UE;

7. wzywa Komisję i Europejską Służbę Działań Zewnętrznych (ESDZ) do dalszego finansowego i technicznego wspierania integracji BiH z UE w oparciu o osiągnięcia i rygorystyczne warunki, do promowania i wymagania odpowiedzialności, przejrzystości i inkluzywności procesów reform, do publikowania szczegółowych wyjaśnień i kryteriów pomiaru dla 14 kluczowych priorytetów w celu zwiększenia świadomości obywateli na temat korzyści płynących z członkostwa w UE oraz do wzmocnienia zdolności monitorowania w BiH; apeluje do nich o skoordynowaną współpracę z władzami BiH, poprzez tworzenie warunków sprzyjających integracji z UE, a także z odpowiednimi partnerami; w tym kontekście z zadowoleniem przyjmuje pierwsze posiedzenie Forum Politycznego Wysokiego Szczebla w BiH, które odbyło się w Sarajewie 17 maja 2023 r.;

8. przypomina swoje zaniepokojenie zarzutami dotyczącymi roli komisarza ds. sąsiedztwa i rozszerzenia; przypomina o spoczywających na komisarzach obowiązkach w zakresie zachowania uczciwości, dyskrecji i niezależności, zgodnie z Kodeksem postępowania członków Komisji Europejskiej; ponownie wzywa Komisję do wszczęcia niezależnego i bezstronnego dochodzenia w celu stwierdzenia, czy zachowanie komisarza do spraw sąsiedztwa i rozszerzenia oraz wdrażana przez niego polityka stanowią naruszenie Kodeksu postępowania członków Komisji i obowiązków komisarza na podstawie traktatów;

9. potwierdza swoje poparcie dla mandatów Biura Wysokiego Przedstawiciela (OHR) w odniesieniu do aspektów cywilnych, zwłaszcza w zakresie wzmacniania stabilności i procesów demokratycznych w BiH, oraz operacji EUFOR Althea, jeśli chodzi o aspekty wojskowe w zakresie nadzorowania wdrażania porozumienia pokojowego z Dayton do czasu wypełnienia przez kraj "agendy 5+2" i zakończenia międzynarodowego nadzoru;

10. wzywa Komisję i ESDZ do pozytywnego zaangażowania się w działania OHR i EUFOR Althea oraz do polegania na nich w celu utrzymania stabilności w BiH, a tym samym ułatwienia jej starań o wstąpienie do UE; wzywa państwa członkowskie UE do poparcia tego zaangażowania i do pilnej reakcji na wyzwania dla bezpieczeństwa europejskiego, spowodowane przez Rosję, wzrost napięć w BiH oraz akty secesji stanowiące naruszenie porozumienia pokojowego z Dayton;

11. z zadowoleniem przyjmuje przedłużenie mandatu EUFOR Althea do listopada 2023 r.; przypomina, że misja ta nadal odgrywa zasadniczą rolę w zapewnianiu bezpieczeństwa i stabilności BiH, w tym we wspieraniu usuwania min przeciwpiechotnych; w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje monitorowanie i kontrolę niszczenia nadwyżek amunicji i broni; wzywa UE i jej partnerów międzynarodowych do zapewnienia stałej obecności i przyszłego przedłużenia mandatu EUFOR Althea, a także do zwiększenia zdolności, dzięki czemu będzie ona lepiej dostosowana do potrzeb operacyjnych, również w przypadku nagłych zagrożeń i potrzeby szybkiego reagowania, a zwłaszcza w świetle niedawnej eskalacji sece- sjonistycznej retoryki i polityki prowadzonej przez przywódców Republiki Serbskiej; wzywa w tym kontekście do dokładnej oceny sytuacji w zakresie bezpieczeństwa i zdolności w terenie oraz do rozważenia rozmieszczenia personelu i dodatkowych zdolności EUFOR Althea w dystrykcie Brczko;

12. z zadowoleniem przyjmuje działania OBWE w BiH, między innymi jej zaangażowanie w kontrolę broni, reformę sektora bezpieczeństwa, dochodzenia w sprawie zbrodni wojennych oraz zwalczanie handlu ludźmi; podkreśla jej działania w zakresie równouprawnienia płci i wsparcie dla dobrych rządów i reformy mediów, społeczeństwa obywatelskiego, inicjatyw na rzecz praw człowieka i zapobiegania konfliktom; uznaje dialog BiH z OBWE w celu wspierania stabilności i pojednania;

13. pochwala większe dostosowanie Bośni i Hercegowiny do WPZiB UE; wzywa do ciągłej poprawy i pełnego dostosowania w tym zakresie oraz do unikania niespójności w stanowiskach w zakresie polityki zagranicznej; zdecydowanie wzywa wszystkie podmioty do jednoznacznego potępienia pełnoskalowej inwazji Rosji na Ukrainę i do zapewnienia skutecznego wdrożenia wszystkich ukierunkowanych sankcji wynikających z dostosowania do WPZiB, zwłaszcza w odniesieniu do Rosji i Białorusi;

14. z zadowoleniem przyjmuje głosowanie przez BiH za przyjęciem odpowiednich rezolucji Zgromadzenia Ogólnego ONZ i zawieszeniem członkostwa Rosji w Radzie Praw Człowieka; ubolewa jednak nad prorosyjskim stanowiskiem przywódców Republiki Serbskiej oraz nad przyznaniem odznaczenia Władimirowi Putinowi; zdecydowanie potępia wizytę w Moskwie 23 i 24 maja 2023 r. Milorada Dodika i przewodniczącego Zgromadzenia Narodowego Republiki Serbskiej Nenada Stevandicia oraz ich spotkania z Władimirem Putinem i innymi rosyjskimi politykami wysokiego szczebla; zdecydowanie odrzuca oświadczenia i retorykę wyrażaną w kontekście tej wizyty i pozostaje poważnie zaniepokojony konsekwencjami dla bezpieczeństwa wynikającymi z powiązań z wysokimi rangą urzędnikami rosyjskimi; potępia spotkania z irańskimi politykami wysokiego szczebla i wstrzymanie się od głosu podczas głosowań w ONZ dotyczących Iranu, w obliczu poważnych naruszeń praw człowieka w tym kraju oraz dostarczania przez Iran Rosji dronów w kontekście jej wojny z Ukrainą; apeluje do BiH, by w sposób wiarygodny zdystansowała się od antydemokratycznych reżimów;

15. zdecydowanie popiera stałe aspiracje BiH dotyczące integracji euroatlantyckiej i członkostwa w NATO oraz wzywa wszystkie podmioty polityczne do podjęcia w ich sprawie konkretnych działań politycznych; z zadowoleniem przyjmuje udział ministra obrony BiH w madryckim szczycie NATO w 2022 r., a także zobowiązanie NATO do zwiększenia dostosowanego do potrzeb wsparcia dla BiH w celu budowania integralności i odporności oraz rozwijania zdolności i utrzymania niezależności politycznej; z zadowoleniem przyjmuje także pakiet pomocowy NATO dla BiH; ponadto z zadowoleniem przyjmuje decyzję Rady w sprawie środka pomocy w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju w wysokości 10 mln EUR na rzecz sił zbrojnych BiH oraz w sprawie umowy o współpracy i szkoleniu na rok 2023 między siłami zbrojnymi BiH a EUFOR-em; wzywa BiH do podjęcia działań na rzecz utworzenia wieloetnicznych jednostek sił zbrojnych BiH;

16. z całą mocą potępia powtarzającą się podburzającą retorykę i secesjonistyczne prawa i strategie przywódców Republiki Serbskiej, w tym obchody niezgodnego z konstytucją tzw. Dnia Republiki Serbskiej oraz inne wydarzenia powodujące napięcia, jak również odmowę wykonania orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego BiH; potępia obecność wysokich rangą serbskich urzędników rządowych na obchodach niezgodnego z konstytucją Dnia Republiki Serbskiej; podkreśla, że takie działania destabilizują BiH, podważają porozumienie pokojowe z Dayton, są sprzeczne z unijna perspektywą BiH i zagrażają dostępowi do finansowania UE; ubolewa w związku z tym nad decyzją rządu Republiki Serbskiej o zerwaniu kontaktów dyplomatycznych z oficjalnymi przedstawicielami Zjednoczonego Królestwa i Stanów Zjednoczonych;

17. wzywa właściwe instytucje międzynarodowe i unijne do ścisłego monitorowania rozwoju sił policyjnych w Republice Serbskiej, ze szczególnym uwzględnieniem ewentualnego rozwijania funkcji paramilitarnych lub wojskowych, co może wywołać dodatkowe napięcia, zagrozić bezpieczeństwu i stabilności BiH oraz być niezgodne z porozumieniem pokojowym z Dayton;

18. zdecydowanie potępia wspólne oświadczenie rządzącej większości w Republice Serbskiej w sprawie ochrony własności państwowej i statusu konstytucyjnego Republiki Serbskiej; w oświadczeniu tym wezwano do utworzenia specjalnej jednostki monitorującej granicę między poszczególnymi częściami składowymi; potępia ponadto przyjęcie przez Zgromadzenie Narodowe Republiki Serbskiej 27 czerwca 2023 r. ustawy o niestosowaniu decyzji Trybunału Konstytucyjnego Bośni i Hercegowiny oraz 21 czerwca 2023 r. ustawy o zmianie ustawy o publikacji ustaw i innych przepisów Republiki Serbskiej; podkreśla, że ustawy te bezpośrednio podważają integralność Trybunału Konstytucyjnego BiH oraz konstytucję BiH; w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje decyzje Wysokiego Przedstawiciela unieważniające obie ustawy, utrzymując tym samym w mocy Ogólną umowę ramową na rzecz pokoju z Dayton, konstytucję BiH oraz praworządność w BiH;

19. ponawia apel o ukierunkowane sankcje wobec podmiotów destabilizujących w BiH, w tym wobec podmiotów zagrażających jej suwerenności, integralności terytorialnej i porządkowi konstytucyjnemu oraz podważających je, zwłaszcza wobec Milorada Dodika, a także innych wysokich rangą urzędników Republiki Serbskiej i urzędników z państw trzecich zapewniających polityczne i materialne wsparcie dla secesjonistycznych strategii politycznych; przypomina, że sankcje mogą być też nakładane na osoby, które poważnie zagrażają bezpieczeństwu w tym państwie lub naruszają Ogólną umowę ramową na rzecz pokoju z Dayton; wzywa wszystkie państwa członkowskie do zadbania o to, by takie sankcje mogły zostać przyjęte przez Radę, oraz do nałożenia ich dwustronnie lub w porozumieniu z innymi państwami członkowskimi, jeżeli ich przyjęcie nie jest możliwe; przypomina, że unijne ramy dla środków ograniczających w związku z sytuacją w BiH obowiązują do 31 marca 2024 r.;

20. przypomina, że orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego Bośni i Hercegowiny muszą być przestrzegane, aby zagwarantować pełną stabilność i porządek konstytucyjny w kraju; wzywa władze do szybkiego wykonania wszystkich orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego;

21. potępia wszystkie wrogie obce ingerencje, kampanie dezinformacyjne i wysiłki destabilizacyjne podmiotów międzynarodowych i regionalnych w BiH, zwłaszcza ciągłe destabilizowanie Bałkanów Zachodnich przez Rosję; pozostaje głęboko zaniepokojony znaczącymi powiązaniami, wizytami i spotkaniami między przywódcami Republiki Serbskiej a politykami wysokiego szczebla i urzędnikami wyższego szczebla w Rosji, ewentualną obecnością i działalnością Grupy Wagnera w tym kraju, a także rosyjską propagandą forsowaną przez podmioty zagraniczne i krajowe, w tym te, które przedstawiają UE jako niewiarygodnego i niezainteresowanego partnera;

22. wzywa wszystkie kraje w regionie do zobowiązania się do zapewnienia stabilności i integralności terytorialnej Bośni i Hercegowiny, do potępienia stosowania podżegającej retoryki oraz do konstruktywnego przyczynienia się do postępów BiH na drodze do przystąpienia do UE;

23. wzywa Komisję, ESDZ, delegaturę UE w Bośni i Hercegowinie oraz władze Bośni i Hercegowiny do wzmożenia wysiłków na rzecz promowania korzyści płynących ze ściślejszej integracji oraz do inwestowania w kampanie komunikacyjne mające na celu zwalczanie zagranicznych wpływów i szkodliwych narracji, w tym poprzez oparte na dowodach reakcje na takie zagrożenia oraz poprzez rozszerzenie monitorowania StratCom w celu skoncentrowania się na transgranicznych zagrożeniach dezinformacją; zaleca organizowanie dialogu ze społeczeństwem obywatelskim Bałkanów Zachodnich i sektorem prywatnym, aby koordynować działania antydezinformacyjne w regionie, z wykorzystaniem lokalnych kompetencji; z zadowoleniem przyjmuje rozpoczęcie przez Biuro UE w Bośni i Hercegowinie kampanii zatytułowanej "Postęp jest w zasięgu ręki", której celem jest zachęcanie do dokonywania postępów w integracji z UE;

24. wzywa UE do zacieśnienia współpracy z partnerami z Bałkanów Zachodnich w celu wzmocnienia odporności demokratycznej i zapobiegania zagrożeniom hybrydowym, w tym zapewnienia cyberbezpieczeństwa, ochrony infrastruktury krytycznej oraz zapewnienia bezpieczeństwa żywnościowego i energetycznego; przypomina, że w Strategicznym kompasie Rada uznała, iż bezpieczeństwo i stabilność na Bałkanach Zachodnich nadal nie są czymś trwałym oraz że istnieje ryzyko wystąpienia potencjalnych skutków zewnętrznych obecnego pogorszenia się sytuacji w zakresie bezpieczeństwa w Europie;

25. podkreśla, że praworządność, dobre rządy, walka z korupcją i przestępczością zorganizowaną, pluralizm, wsparcie dla wolnych i niezależnych mediów, prawa podstawowe i dostosowanie do WPZiB muszą zostać włączone do unijnego finansowania w ramach IPA III, które musi opierać się na rygorystycznych warunkach i podlegać modyfikacji, a nawet zawieszeniu w przypadku znacznego regresu lub stałego braku postępów w tych obszarach, jak zapisano w rozporządzeniu IPA III, a także musi być gwarantowane dzięki kompleksowemu i dokładnemu nadzorowi ze strony Komisji; ponawia swój apel do Komisji o opracowanie wytycznych dotyczących stosowania warunkowości oraz o wdrożenie zaleceń zawartych w sprawozdaniu specjalnym Trybunału Obrachunkowego nr 01/2022;

26. przypomina, że finansowanie przez UE projektów w Republice Serbskiej musi pozostać wstrzymane, dopóki Republika Serbska nie odwróci regresu demokracji i nie dostosuje się w pełni do WPZiB, w tym jeśli chodzi o wdrożenie środków ograniczających; wzywa Komisję do zasięgnięcia opinii państw członkowskich i Parlamentu Europejskiego przed wznowieniem przekazywania środków finansowych na rzecz Republiki Serbskiej;

27. wzywa do poprawy absorpcji funduszy w całym kraju, w tym przez administracje lokalne i regionalne; wzywa BiH do wprowadzenia skutecznych ogólnokrajowych systemów zarządzania finansami, kontroli i audytu w odniesieniu do funduszy UE; wzywa w związku z tym do udzielenia BiH niezbędnej pomocy technicznej i finansowej; podkreśla, że UE ma obowiązek zagwarantować, by jej fundusze nie przyczyniały się do wzmacniania klientelistycznych sieci i korupcji, oraz że dopełnienie tego obowiązku leży w jej własnym interesie bezpieczeństwa;

28. apeluje do UE i krajów Bałkanów Zachodnich o ustanowienie ram skutecznej współpracy między Prokuraturą Europejską (EPPO) a krajami przystępującymi, tak by umożliwić EPPO skuteczne wykonywanie jej kompetencji w odniesieniu do wykorzystywania funduszy UE w BiH; zachęca kraje Bałkanów Zachodnich do szybkiego zawarcia dwustronnych porozumień roboczych z Prokuraturą Europejską;

29. z zadowoleniem przyjmuje powołanie organów roboczych Izby Narodów Zgromadzenia Parlamentarnego BiH; wzywa BiH do odnowienia zobowiązania na rzecz unijnego dialogu politycznego i do szybkiego zaangażowania się w regularną współpracę międzyparlamentarną za pośrednictwem Parlamentarnego Komitetu Stabilizacji i Stowarzyszenia, co przyczyniłoby się do realizacji 14 kluczowych priorytetów; z zadowoleniem przyjmuje uzgodnienie regulaminu wewnętrznego Parlamentarnego Komitetu Stabilizacji i Stowarzyszenia UE-BiH;

30. z zadowoleniem przyjmuje udział BiH w inauguracyjnym i drugim szczycie Europejskiej Wspólnoty Politycznej, jednak podkreśla, że ta pozytywna inicjatywa nie powinna być alternatywą dla integracji z UE;

Demokracja i praworządność

31. ponownie podkreśla kluczową rolę praworządności i integralności instytucjonalnej; przypomina o potrzebie zharmonizowanych, opartych na zasługach standardów służby cywilnej na wszystkich szczeblach administracyjnych BiH, umożliwiających stworzenie profesjonalnej, sprawnej, odpolitycznionej i odpowiedzialnej administracji publicznej, która może świadczyć usługi na rzecz obywateli BiH; wzywa podmioty polityczne Bośni i Hercegowiny do wsparcia i ustanowienia sprawnej struktury koordynacyjnej służącej kierowaniu reformą administracji publicznej; z zadowoleniem przyjmuje postępy w mianowaniu szefów ważnych agencji państwowych;

32. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że wybory, które odbyły się w październiku 2022 r., były zasadniczo dobrze zorganizowane i oparte na konkurencji oraz że podczas kampanii zapewniono poszanowanie podstawowych wolności zrzeszania się, zgromadzeń i wypowiedzi; ubolewa jednak, że miały one miejsce w kontekście stagnacji reform, prowadzącej do podziałów retoryki, odnotowanych przeszkód politycznych i finansowych, oskarżeń o wymianę stanowisk w komisji ds. lokali wyborczych między partiami politycznymi oraz innych nieprawidłowości zgłaszanych obserwatorom, w tym przypadków projektów z zakresu opieki społecznej, rozwoju i infrastruktury publicznej zainicjowanych przez ustępujących prezydentów lub ustępujące rządy w okresie wyborczym; wzywa władze do podjęcia odpowiednich środków w celu zapobiegania problemom z funduszami publicznymi i ich nadużyciom w przyszłości oraz do rozwiązania problemu niedostatecznej przejrzystości i rozliczalności finansów kampanii; wyraża zaniepokojenie wysokością środków publicznych wykorzystanych na próby wpływania na wyborców;

33. odnotowuje zmiany wprowadzone przez wysokiego przedstawiciela do prawa wyborczego i konstytucji Federacji Bośni i Hercegowiny, mające na celu rozwiązanie szeregu problemów funkcjonalnych; wyraża jednak obawy dotyczące terminów, przejrzystości i braku konsultacji w tych procesach; wzywa OHR, by działało zgodnie ze swoim mandatem, zapobiegając umacnianiu się podziałów i napięć politycznych lub etnicznych w kraju i w całym regionie, oraz przypomina, że uprawnienia bońskie powinny być stosowane jako środek ostateczny;

34. ubolewa, że podmioty polityczne nie dostosowały konstytucji i ram wyborczych do europejskiej konwencji praw człowieka, ponieważ nie wykonały orzeczeń Europejskiego Trybunału Praw Człowieka (sprawy Sejdić-Finci, Zornić, Pilav i Šlaku); ubolewa również, że orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego Bośni i Hercegowiny nadal nie zostały wykonane, co oznacza, że wszyscy obywatele nie mają zagwarantowanych równych praw politycznych; wzywa wszystkich decydentów do osiągnięcia porozumienia zgodnie z wyrokami sądów międzynarodowych i krajowych, a także porozumieniem politycznym z Brukseli z 12 czerwca 2022 r.; popiera przejrzyste i pluralistyczne reformy oparte na kompleksowych konsultacjach i dialogu publicznym z udziałem społeczeństwa obywatelskiego; umożliwiłyby one trwałą transformację porozumienia pokojowego z Dayton zgodnie z europejskimi normami i zasadami, przezwyciężenie podziałów i zapewnienie równości i niedyskryminacji wszystkim obywatelom oraz odpowiednio zróżnicowanej reprezentacji politycznej na wszystkich szczeblach sprawowania rządów, zgodnie z wartościami i zasadami UE, a także wsparłyby postępy na drodze do UE;

35. podkreśla poszanowanie spuścizny porozumienia pokojowego z Dayton i przypomina o jego celu, jakim było zakończenie wojny i zagwarantowanie pokoju; odnotowuje koncepcję narodów konstytutywnych, jednak podkreśla, że koncepcja ta nie powinna w żaden sposób prowadzić do dyskryminacji innych obywateli ani oznaczać żadnych dodatkowych praw dla osób identyfikujących się z jedną z tych grup w porównaniu z innymi obywatelami BiH; potępia oświadczenia i propozycje mające na celu podważenie państwowości i wartości konstytucyjnych BiH oraz przypomina, że BiH musi zająć się niedociągnięciami w swoich ramach konstytucyjnych, dostosowując je do standardów i zasad UE;

36. wzywa Bośnię i Hercegowinę do zharmonizowania zasad rejestracji partii oraz do zapewnienia przejrzystości finansowania partii politycznych zgodnie z międzynarodowymi standardami i zaleceniami odpowiednich organów międzynarodowych; uznaje kroki podjęte przez Centralną Komisję Wyborczą i wzywa do wzmocnienia jej zdolności zgodnie z procedurami prawnymi; zdecydowanie potępia wszelkie formy zastraszania i gróźb ze strony niektórych podmiotów politycznych w BiH wobec członków Centralnej Komisji Wyborczej oraz zachęca władze BiH i delegaturę UE do zaoferowania wsparcia członkom Centralnej Komisji Wyborczej w przypadku gróźb; z zadowoleniem przyjmuje interwencję OHR z 7 czerwca 2022 r. mającą na celu poprawę uczciwości procesu wyborczego i wzmocnienie roli Centralnej Komisji Wyborczej po tym, jak nie udało się to międzyagencyjnej grupie roboczej ds. reformy wyborczej i parlamentowi BiH;

37. zdecydowanie popiera inicjatywy, które poprawiają proces demokratyczny, instytucje demokratyczne i praworządność w tym kraju, takie jak projekt pilotażowy UE dotyczący wprowadzenia elektronicznego systemu identyfikacji wyborców i szybszego przekazywania wyników wyborów;

38. wzywa do podjęcia pilnych działań w celu wzmocnienia uczciwości, niezależności i profesjonalizmu sądownictwa w oparciu o 14 kluczowych priorytetów i zalecenia zawarte w raporcie Priebego, w tym poprzez dodatkowe zabezpieczenia i konsekwentne stosowanie obiektywnych zasad i kryteriów dotyczących przydzielania spraw, mianowania, odpowiedzialności dyscyplinarnej, awansu zawodowego, konfliktów interesów oraz weryfikacji majątku sędziów i prokuratorów, aby odbudować zaufanie publiczne; wzywa do wyeliminowania wybiórczego działania wymiaru sprawiedliwości, zaległości w rozpatrywaniu spraw, korupcji, braku przejrzystości i słabego nadzoru, które utrudniają pełne korzystanie z praw obywatelskich; wyraża zaniepokojenie doniesieniami o naciskach politycznych i nieprawidłowościach przy wyborze wysokich rangą sędziów i prokuratorów;

39. ponownie wzywa BiH do przyjęcia zmian dotyczących uczciwości, nowej ustawy o Wysokiej Radzie Sędziów i Prokuratorów oraz nowej ustawy o sądach zgodnie ze standardami europejskimi; w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje zatwierdzenie przez Radę Ministrów projektu ustawy o zmianach do ustawy o Wysokiej Radzie Sędziów i Prokuratorów i wzywa Zgromadzenie Parlamentarne BiH do zatwierdzenia tej ustawy; wzywa władze do umożliwienia dziennikarzom dostępu do procesów sądowych i wzywa sądy do publikowania ich decyzji w internecie i terminowego odpowiadania na wnioski o wolność informacji;

40. zdecydowanie sprzeciwia się wszelkim próbom ustanowienia równoległych instytucji na szczeblu podmiotów, co podważa porządek konstytucyjny i prawny; potępia w związku z tym ponowne przyjęcie przez Republikę Serbską ustawy o nieruchomościach wykorzystywanych do zapewnienia funkcjonowania organów publicznych, uprzednio odrzuconej przez Trybunał Konstytucyjny i dwukrotnie unieważnionej przez Wysokiego Przedstawiciela; przyjmuje do wiadomości decyzję Biura Wysokiego Przedstawiciela i ponawia apel o dostosowanie przepisów dotyczących podmiotów do orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego; wzywa Republikę Serbską do natychmiastowego wycofania i uchylenia ustaw roszczących sobie prawo do własności państwowej oraz do niezwłocznego zaprzestania ponownej rejestracji aktywów państwowych jako własności Republiki Serbskiej; zdecydowanie potępia głosowanie w Zgromadzeniu Narodowym Republiki Serbskiej mające na celu ustanowienie oddzielnej Wysokiej Rady Sędziów i Prokuratorów, a także jego konkluzje kwestionujące prace Trybunału Konstytucyjnego BiH, wzywające do nieprzestrzegania jego ostatecznych i wiążących decyzji oraz blokowania jego prac, a także wzywające sędziego Trybunału Konstytucyjnego do rezygnacji;

41. wyraża głębokie zaniepokojenie brakiem postępów w zapobieganiu powszechnej korupcji oraz coraz częstszymi oznakami zawłaszczania państwa, ingerencji politycznej i utrudniania działań, nacisków i zastraszania; wzywa do przejrzystego wykorzystywania pomocy finansowej UE; ponownie podkreśla potrzebę zbadania powiązań polityków i administracji z przestępczością zorganizowaną; wyraża ubolewanie z powodu braku prawomocnych wyroków skazujących w sprawach dotyczących korupcji na wysokim szczeblu, co może sprzyjać kulturze bezkarności; wzywa władze do terminowego prowadzenia postępowań karnych oraz do zwiększenia wysiłków na rzecz skutecznego ścigania i wydawania ostatecznych wyroków w sprawach dotyczących korupcji na wysokim szczeblu;

42. wzywa BiH do przyjęcia przepisów dotyczących konfliktu interesów i strategii antykorupcyjnej oraz do egzekwowania przepisów dotyczących konfliktu interesów i lobbingu na wszystkich szczeblach administracyjnych, a także do zapewnienia silniejszej ochrony sygnalistów, zgodnie ze standardami UE, oraz do zapewnienia wdrożenia istniejących przepisów przez niezależne instytucje;

43. wzywa do zwiększenia zasobów i kompetencji struktur antykorupcyjnych, w tym ich aktywnego zaangażowania w realizację zaleceń Grupy Państw przeciwko Korupcji (GRECO), a także do przyjęcia planów integralności dla tych struktur; zwraca uwagę na wartość dodaną skutecznej ogólnokrajowej i europejskiej współpracy między organami ścigania w walce z korupcją i przestępczością zorganizowaną;

44. z zadowoleniem przyjmuje mianowanie krajowego koordynatora europejskiej multidyscyplinarnej platformy przeciwko przestępstwom (EMPACT) i oczekuje, że współpraca BiH z Europolem i Eurojustem będzie w pełni funkcjonalna; w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje podpisanie zbioru przepisów dotyczących funkcjonowania krajowego/wspólnego punktu kontaktowego ds. współpracy z Europolem; wzywa do wprowadzenia zabezpieczeń przed polityczną ingerencją w pracę policji;

45. wzywa BiH, aby dostosowała swoje ustawodawstwo i podjęła działania w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu;

46. z satysfakcją odnotowuje kroki podjęte w celu lepszego dostosowania przepisów dotyczących zamówień publicznych do dorobku prawnego UE, a także przyjęcie przez Agencję Zamówień Publicznych planu na rzecz integralności i walki z korupcją; ponownie podkreśla potrzebę przejrzystości, konkurencji i równego traktowania w procesie zamówień publicznych, a także ograniczenia nadużywania zasobów publicznych; nadal jest zaniepokojony podatnością sektora na korupcję i nieprawidłowości oraz wzywa do wprowadzenia prawa zamówień publicznych, które w wystarczający i odpowiedni sposób zajmie się tymi kwestiami; w związku z tym wzywa do poprawy zarządzania i wsparcia, w tym przez zwiększenie zdolności w zakresie monitorowania; apeluje o solidniejsze i skuteczniejsze prawodawstwo dotyczące wykorzystania zasobów naturalnych oraz o większą przejrzystość i uczciwość, zwłaszcza w dziedzinie koncesji, w szczególności w odniesieniu do kilku dużych projektów realizowanych z udziałem chińskich i węgierskich przedsiębiorstw;

Pojednanie, współpraca regionalna i stosunki dobrosąsiedzkie

47. potwierdza znaczenie rzeczywistego pojednania, współpracy i pokojowego współistnienia w BiH i wzywa wszystkie władze do aktywnego promowania i zapewniania dostępu do prawdy, sprawiedliwości i niewybiórczego zadośćuczynienia; z zadowoleniem przyjmuje inicjatywy na szczeblu lokalnym upamiętniające cywilne ofiary wojenne, ukończenie budowy pomnika w dystrykcie Brczko oraz decyzję Biura Wysokiego Przedstawiciela o zmianie ustawy o Centrum Pamięci i Cmentarzu Ofiar Ludobójstwa z 1995 r. w Srebrenicy-Potocari w celu ułatwienia pracy Centrum Pamięci;

48. wzywa przywódców politycznych i religijnych w BiH do działania na rzecz promowania jedności, integracji, pojednania i pokoju; potępia wszelką podburzającą retorykę i podżeganie do wojny, co podsyca napięcia i podziały w społeczeństwie BiH;

49. wyraża pełną solidarność ze wszystkimi osobami, które przeżyły zbrodnie wojenne, zbrodnie przeciwko ludzkości, ludobójstwo, czystki etniczne, wysiedlenia, zaginięcia, zabójstwa, tortury i napaści seksualne, a także z ich rodzinami; zdecydowanie potępia wszelki rewizjonizm historyczny, w tym negowanie ludobójstwa, gloryfikację zbrodni wojennych i zbrodniarzy wojennych oraz kwestionowanie ustalonych faktów i trybunałów, zwłaszcza przez przywódców politycznych, a także akty wandalizmu wobec miejsc pamięci; podkreśla, że takie działania i retoryka są nie do przyjęcia i sprzeczne z wartościami UE; wzywa do skutecznego ścigania i stawiania przed sądem sprawców takich czynów; ubolewa, że w następstwie zmian wprowadzonych do kodeksu karnego w 2021 r. przez byłego wysokiego przedstawiciela Valentina Inzko kryminalizującego te czyny nie wszczęto żadnego postępowania karnego ani nie postawiono przed sądem żadnego sprawcy;

50. potępia w szczególności zakazanie przez siły bezpieczeństwa Republiki Serbskiej marszu upamiętniającego ofiary masakry w Prijedorze; zdecydowanie potępia brutalne ataki z dnia 25 marca 2023 r. na dwie osoby powracające do Više- gradu i wzywa władze Republiki Serbskiej do wszczęcia śledztwa w tych sprawach i pociągnięcia sprawców do odpowiedzialności;

51. jest zbulwersowany uwagami wygłoszonymi przez skazanego za zbrodnie wojenne Dario Kordicia, który nie wykazał żadnych oznak skruchy i powiedział, że "zrobiłby to jeszcze raz" w odniesieniu do zbrodni, za które został skazany, w tym do czystek etnicznych w dolinie Lašva; wzywa wszystkie siły polityczne, w szczególności członków rządu BiH, do potępienia tego oświadczenia i wyraźnego zdystansowania się od niego; wzywa organy sądowe BiH do podjęcia odpowiednich działań prawnych;

52. odnotowuje z satysfakcją stałe zmniejszanie się liczby zaległych spraw dotyczących zbrodni wojennych, ale ubolewa, że tempo rozpatrywania jest nadal powolne, co utrudnia osiągnięcie strategicznego celu, jakim jest rozwiązanie wszystkich spraw; w związku z tym wzywa do przyspieszenia postępowań karnych w sprawach dotyczących zbrodni wojennych; odnotowuje utrzymujące się ograniczenia w regionalnej współpracy sądowej w tym zakresie; jest również zaniepokojony faktem, że niektórzy przestępcy wojenni skazani w sądach BiH unikają wymiaru sprawiedliwości ze względu na podwójne obywatelstwo i pobyt w innych państwach;

53. wzywa władze do zapewnienia wdrożenia zmienionej krajowej strategii rozpatrywania zbrodni wojennych, zwłaszcza poprzez odpowiedni podział spraw między prokuratury, nadając priorytet na szczeblu państwowym najbardziej złożonym sprawom; wzywa władze do przyjęcia nowej strategii na okres po 2023 r.;

54. wzywa do harmonizacji przepisów, których celem jest zagwarantowanie szerokiego zakresu praw cywilnym ofiarom wojennym; z zadowoleniem przyjmuje przyjęcie ustawy o ochronie cywilnych ofiar wojennych w dystrykcie Brczko i w Federacji BiH, zarówno uznającej prawa dzieci, jak i przyznającej im prawa; wzywa Republikę Serbską do przyjęcia przepisów w tym zakresie;

55. wzywa władze państwowe do przyjęcia ustawy o ofiarach tortur w czasie wojny; wzywa do wspierania wymiany przez BiH doświadczeń i praktyk w zakresie pomocy osobom, które doświadczyły przemocy seksualnej podczas wojny, z podmiotami pracującymi obecnie z osobami, które doświadczyły przemocy seksualnej podczas nielegalnej, niczym nie- sprowokowanej i nieuzasadnionej rosyjskiej wojny napastniczej w Ukrainie;

56. wzywa do kontunuowania wysiłków w kwestii osób zaginionych, w tym do wdrożenia odpowiednich przepisów i ustanowienia funduszu służącego wsparciu ich rodzin; zachęca władze w całym regionie do zacieśnienia współpracy i wymiany informacji;

57. podkreśla, że nie osiągnięto wystarczających postępów we wdrażaniu załącznika VII do porozumienia pokojowego z Dayton dotyczącego uchodźców, osób wewnętrznie przesiedlonych i osób powracających; ponownie apeluje o wdrożenie dodatkowych środków i konkretnych programów dotyczących trwałego powrotu, dostępu do opieki zdrowotnej i zatrudnienia, opieki społecznej i edukacji oraz pełnego poszanowania ich praw;

58. z zadowoleniem przyjmuje ciągły aktywny udział BiH we współpracy regionalnej; podkreśla znaczenie współpracy regionalnej w promowaniu stabilności, dobrobytu i integracji; podkreśla znaczenie integracyjnych inicjatyw regionalnych, takich jak wspólny rynek regionalny, a także już istniejących inicjatyw, takich jak Inicjatywa Adriatycko-Jońska (AII), inicjatywa Środkowoeuropejska (ISE), EUSAIR i proces berliński, oraz wzywa do znalezienia synergii między nimi;

59. z zadowoleniem przyjmuje niedawne porozumienia w kontekście procesu berlińskiego dotyczące swobody przemieszczania się na podstawie dokumentów tożsamości, uznawania kwalifikacji uzyskanych w ramach kształcenia na poziomie studiów wyższych oraz uznawania kwalifikacji zawodowych lekarzy, dentystów i architektów, oraz wzywa do ich szybkiej ratyfikacji; wzywa BiH do zacieśnienia współpracy z krajami sąsiadującymi oraz do szybkiego umożliwienia ruchu bezwizowego między BiH a Kosowem;

60. z zadowoleniem przyjmuje wspólną deklarację UE i Bałkanów Zachodnich w sprawie kosztów roamingu; w tym kontekście wzywa władze, podmioty prywatne i wszystkie zainteresowane strony, aby ułatwiły osiągnięcie uzgodnionych celów, co pozwoli na znaczne obniżenie opłat roamingowych za transfer danych 1 października 2023 r. i kolejne obniżki umożliwiające osiągnięcie do 2027 r. cen zbliżonych do cen krajowych;

61. z zadowoleniem przyjmuje przygotowania Rady Ministrów do Szczytu Cyfrowego Bałkanów Zachodnich, który odbędzie się w Sarajewie 2 października 2023 r.;

Podstawowe wolności i prawa człowieka

62. podkreśla kluczową rolę niezależnych mediów w przekazywaniu dokładnych, aktualnych i przejrzystych informacji; zdecydowanie potępia ataki na dziennikarzy oraz grożenie im, a także skierowane przeciwko nim kampanie oszczerstw, znieważanie i zastraszanie ich oraz strategiczne powództwa zmierzające do stłumienia debaty publicznej (SLAPP), w tym ze strony polityków, osób publicznych i firm prywatnych, jak również niedawne ataki na dziennikarzy Aleksandara Trifunovicia i Nikolę Moraca; nalega na odpowiednie, systematyczne i skuteczne działania następcze oraz ochronę dziennikarzy, w tym poprzez specjalny poziom ochrony w kodeksie karnym oraz zwiększenie zdolności prokuratorów i sędziów; podkreśla, jak ważne jest zapewnienie przejrzystości własności mediów i stabilności finansowej publicznego systemu nadawczego; zwraca się do UE o zwiększenie wsparcia finansowego i technicznego na rzecz wysokiej mediów i szkoleń dziennikarskich, zwłaszcza dla mediów śledczych i niezależnych;

63. jest głęboko zaniepokojony złożeniem i rozpatrywaniem przez parlament poprawek do kodeksu karnego Republiki Serbskiej przywracających sankcje karne za zniesławienie; wzywa Republikę Serbską do wycofania tych poprawek i zapewnienia pełnej ochrony wolności wypowiedzi i mediów;

64. podkreśla znaczenie zapewnienia odpowiedniej reprezentacji mniejszości i grup szczególnie wrażliwych w mediach publicznych, a także pluralizmu mediów, reprezentacji wszystkich społeczności i kultur oraz dostępności treści we wszystkich językach urzędowych;

65. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że film "Aida" otrzymał nagrodę publiczności 2022 LUX przyznawaną przez Parlament Europejski i Europejską Akademię Filmową; jest jednak zaniepokojony faktem, że nadawca publiczny Republiki Serbskiej odmówił emisji tego filmu o ludobójstwie w Srebrenicy; potępia publiczne finansowanie przez niektóre gminy Republiki Serbskiej rewizjonistycznego filmu propagandowego "Republika Serbska: Walka o wolność";

66. potępia wszelkie formy dyskryminacji, segregacji, przemocy i mowy nienawiści wobec kobiet, mniejszości, w tym mniejszości etnicznych, osób LGBTIQ+, osób z niepełnosprawnościami, uchodźców, wysiedleńców i osób przemieszczających się, oraz wzywa BiH do zapewnienia im ochrony i podstawowych wolności; wzywa do wdrożenia skutecznego dostępu do środków prawnych oraz bezzwłocznego ścigania i stawiania przed sądem sprawców takich czynów; wzywa Bośnię i Hercegowinę do ochrony i promowania praw wszystkich mniejszości w całym kraju, w tym ich prawa do udziału w demokratycznych wyborach; przypomina o konieczności wzmocnienia niezależności i skuteczności rzecznika praw człowieka; wzywa do skutecznego stosowania polityki przeciwdziałania dyskryminacji i polityki w zakresie praw człowieka; wzywa władze BiH do gromadzenia danych statystycznych dotyczących przestępstw z nienawiści z podziałem na kategorie motywów;

67. odnotowuje niedostateczną reprezentację kobiet w polityce, życiu publicznym i na wyższych szczeblach służb bezpieczeństwa oraz fakt, że oceny wpływu w aspekcie płci nie są przeprowadzane zgodnie z wymogami prawa; wzywa BiH do zapewnienia równości płci we wszystkich aspektach życia publicznego i prywatnego; wzywa do harmonizacji przepisów dotyczących równości płci z konwencją stambulską oraz do wdrożenia odpowiednich strategii; potępia incydenty, jakie miały miejsce w Banja Luce podczas Międzynarodowego Dnia Kobiet; zdecydowanie potępia rosnącą liczbę przypadków kobietobójstwa i wzywa BiH do zwiększenia wysiłków na rzecz zapobiegania przemocy wobec kobiet, a także do instytucjonalnego reagowania na przemoc seksualną i przemoc ze względu na płeć, do gromadzenia danych dotyczących przypadków kobietobójstwa, do zwiększenia i poprawy dostępu do wsparcia dla ofiar, pomocy prawnej i bezpiecznego zakwaterowania oraz do utworzenia ośrodków kryzysowych dla ofiar przemocy seksualnej; ponownie wyraża opinię, że BiH powinna przyspieszyć ściganie przestępstw związanych z przemocą seksualną, zapewnić zadośćuczynienie kobietom będącym ofiarami przestępstw wojennych i zagwarantować ochronę świadków;

68. z zadowoleniem przyjmuje sukces trzeciej parady równości w BiH w 2022 r., ale ubolewa, że wydarzenie to nadal napotyka przeszkody administracyjne i dyskryminację; z zadowoleniem przyjmuje przyjęcie planu działania na rzecz osób LGBTI dla BiH na lata 2021-2024 oraz ustanowienie w prokuraturach kantonalnych punktu kontaktowego odpowiedzialnego za nadzorowanie przestępstw z nienawiści przeciwko osobom LGBTI+; wzywa BiH do podjęcia praktycznych kroków w celu promowania integracji i zapobiegania przemocy wobec społeczności LGBTIQ+, w tym przez dodanie orientacji seksualnej i tożsamości płciowej do przepisów dotyczących przestępstw z nienawiści w kodeksach karnych;

69. wyraża zaniepokojenie politycznymi przeszkodami dla wolności zgromadzeń działaczy LGBTIQ+ oraz podżeganiem do przemocy ze strony niektórych polityków; potępia zakazanie organizowania zgromadzeń publicznych w Banja Luce w ramach solidarności z działaczami, dziennikarzami i osobami LGBTIQ; zdecydowanie potępia kolejne brutalne ataki i naciski na dziennikarzy i działaczy w Banja Luce, a także niewystarczające działania policji, aby temu zapobiec; ponadto potępia plany przywódców Republiki Serbskiej dotyczące wprowadzenia nowego prawa zakazującego osobom LGBTIQ wstępu do instytucji edukacyjnych;

70. wzywa do zwiększenia ochrony praw mniejszości romskiej, w tym jej dostępu do usług publicznych, edukacji i opieki zdrowotnej; potępia trwającą segregację i dyskryminację tych osób, w szczególności dzieci romskich w edukacji; podkreśla nieproporcjonalne ubóstwo ludności romskiej; w tym kontekście z zadowoleniem przyjmuje przyjęcie planu działania na rzecz integracji Romów;

71. zauważa, że osoby z niepełnosprawnościami, w szczególności dzieci, są jedną z najbardziej zmarginalizowanych grup w BiH; ponawia apel do BiH o zapewnienie im ochrony, opracowanie i przyjęcie strategii deinstytucjonalizacji, zapewniającej osobom z niepełnosprawnościami godne życie, zgodnie z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych, której BiH jest sygnatariuszem; podkreśla potrzebę równego dostępu do wsparcia; wyraża ubolewanie, że wiele dzieci z niepełnosprawnościami nadal umieszcza się w placówkach opiekuńczych;

72. wzywa Federację BiH, Republikę Serbską i dystrykt Brczko do opracowania projektu ustawy o zapewnieniu prawnego uznania płci w oparciu o samostanowieniu, zgodnie z praktyką Europejskiego Trybunału Praw Człowieka i rewizją ICD-11 dokonaną przez Światową Organizację Zdrowia, która weszła w życie w styczniu 2022 r., i w ramach której dokonano depatologizacji tożsamości transpłciowych we wszystkich dziedzinach życia;

73. z zadowoleniem przyjmuje postępy w opracowywaniu na szczeblu federalnym ustawy, która dałaby parom tej samej płci dostęp do praw partnerskich; zachęca rząd do bezzwłocznego opracowania tej ustawy; wzywa Republikę Serbską i dystrykt Brczko, aby również rozpoczęli proces opracowywania rozwiązań legislacyjnych dotyczących uznawania związków partnerskich osób tej samej płci, tak aby zapewnić parom tej samej płci równe traktowanie w całym kraju;

74. podkreśla znaczenie niedyskryminacyjnej, włączającej i wysokiej jakości edukacji, w tym poprzez uczynienie programów nauczania bardziej sprzyjającymi włączeniu społecznemu, z uwzględnieniem różnorodności kulturowej i językowej, wyeliminowanie treści alternatywnych, które sprzyjają podziałom, oraz wspieranie krytycznego myślenia; ponawia apel o pilne położenie kresu dyskryminacyjnej praktyce "dwóch szkół pod jednym dachem", zgodnie z orzeczeniami sądowymi; zdecydowanie zaleca włączenie pojednania do procesu edukacji; wzywa BiH do ograniczenia barier administracyjnych dla uczniów, którzy chcą kontynuować naukę w innym kantonie lub jednostce administracyjnej;

75. uznaje kluczową rolę społeczeństwa obywatelskiego w zwiększaniu odporności społeczeństw demokratycznych i procesie reform; popiera intensywniejszy udział obywateli w forach kształtujących politykę, takich jak ogólnokrajowe zgromadzenie obywatelskie w BiH, i z uwagą przyjmuje do wiadomości jego zalecenia polityczne; wzywa władze do wspierania środowiska sprzyjającego pracy obrońców praw człowieka i działaczy społeczeństwa obywatelskiego oraz do systematycznego potępiania i ścigania wszelkich gróźb, prześladowań, nękania, ataków i zastraszania, w tym ze strony polityków i osób publicznych, oraz SLAPP w odniesieniu do nich; apeluje o aktywny i otwarty dialog ze społeczeństwem obywatelskim i jego zaangażowanie w proces integracji z UE;

76. wzywa do wzmocnienia ochrony i promowania wolności zgromadzeń, zrzeszania się i wypowiedzi, w tym przez dostosowanie przepisów do standardów europejskich i międzynarodowych; potępia decyzję rządu Republiki Serbskiej o przyjęciu projektu ustawy o organizacjach pozarządowych, mającej na celu ograniczenie przestrzeni i działalności społeczeństwa obywatelskiego oraz stwarzającej ryzyko kryminalizacji pracy wielu z jego organizacji, uznając osoby otrzymujące finansowanie międzynarodowe za zagranicznych agentów; wzywa Zgromadzenie Narodowe Republiki Serbskiej, aby nie przyjmowało tej ustawy;

77. ponownie podkreśla potrzebę solidarnego zarządzania migracją i azylem, z poszanowaniem praw człowieka i prawa międzynarodowego, w tym w ośrodkach detencyjnych, oraz odpowiedniego, godnego i sprawiedliwego podziału zdolności przyjmowania migrantów całym kraju, przy skutecznym włączeniu podmiotów społeczeństwa obywatelskiego w reagowanie na przyjmowanie migrantów w celu zapewnienia monitorowania; dostrzega potrzebę współpracy i koordynacji z sąsiadującymi państwami członkowskimi UE; podkreśla zasadę non-refoulement i zakaz nieludzkiego traktowania podczas powrotów; dostrzega ciągłe wysiłki na rzecz poprawy koordynacji na szczeblu lokalnym i międzynarodowym; z zadowoleniem przyjmuje rozpoczęcie negocjacji z Europejską Agencją Straży Granicznej i Przybrzeżnej (Frontex) w sprawie umowy o wzmocnionym statusie BiH i wzywa do ich terminowego zakończenia, aby ułatwić lepszą ochronę granic i zarządzanie nimi, zgodnie z prawami podstawowymi i standardami międzynarodowymi; ubolewa nad utrzymującymi się niedociągnięciami w zarządzaniu migracją i granicami pomimo znacznego wsparcia finansowego UE dla BiH, i wzywa do zwiększenia zdolności reagowania kryzysowego; wyraża poważne zaniepokojenie doniesieniami o brutalnym zawracaniu migrantów do BiH; podkreśla potrzebę zwiększenia przejrzystości i demokratycznej kontroli nad przydzielaniem i wykorzystywaniem środków UE w tej dziedzinie, w szczególności w odniesieniu do funduszy wykorzystywanych przez Międzynarodową Organizację ds. Migracji; wyraża zaniepokojenie doniesieniami na temat niedostatecznych warunków przyjmowania w finansowanym przez UE ośrodku w Lipie;

78. z zadowoleniem przyjmuje przyjęcie strategii w zakresie migracji i azylu na lata 2021-2025 i wzywa BiH do szybkiego przyjęcia związanego z nią planu działania; wzywa BiH do przyspieszenia i podniesienia jakości procedur azylowych oraz warunków życia i bezpieczeństwa w tymczasowych ośrodkach recepcyjnych;

79. wzywa BiH do zwiększenia wysiłków na rzecz zwalczania przestępczości transgranicznej, zwłaszcza handlu ludźmi i nielegalną bronią; podkreśla potrzebę ulepszenia szkoleń i zwiększenia zdolności policji granicznej i odnotowuje przyznanie przez Komisję w 2022 r. na ten cel 5 mln EUR z funduszu IPA III;

80. wzywa BiH do pełnego dostosowania się do polityki wizowej UE, aby zapewnić odpowiednie zarządzanie migracją i środowisko bezpieczeństwa;

Reformy społeczno-gospodarcze

81. z zadowoleniem przyjmuje przyjęcie strategii reformy zarządzania finansami publicznymi na wszystkich szczeblach rządowych, programu reform gospodarczych na lata 2023-2025, projektu ustawy budżetowej i ramowego dokumentu budżetowego na lata 2023-2025 oraz wzywa do ich dokładnego wdrożenia; wzywa władze do ustanowienia skutecznych systemów kontroli wewnętrznej, przejrzystości budżetu i zrównoważonych środków budżetowych dla instytucji państwowych; dostrzega konkretne wznowienie procesu decyzyjnego na szczeblu państwowym i z zadowoleniem przyjmuje poprawę suwerennej perspektywy kredytowej BiH w następstwie terminowego utworzenia nowego rządu na szczeblu państwowym i przyznania mu statusu kraju kandydującego;

82. wzywa BiH do priorytetowego traktowania środków mających na celu rozwiązanie problemu ubóstwa i nierówności, ochronę socjalną, poprawę konkurencyjności i otoczenia biznesowego, a także spójności gospodarczej i społecznej, zwiększenie dywersyfikacji gospodarczej i dostosowanie przepisów w dziedzinie podatku VAT i akcyzy do prawodawstwa UE; ponadto wzywa BiH do promowania transformacji cyfrowej i ekologicznej, rozwiązania problemu gospodarki nieformalnej oraz problemu bezrobocia i ubóstwa, zwłaszcza wśród ludzi młodych, kobiet i osób znajdujących się w trudnej sytuacji, takich jak mieszkańcy obszarów wiejskich, Romowie, dzieci i osoby starsze; wzywa do wprowadzenia odpowiednich ram instytucjonalnych i regulacyjnych, w tym instytucji nadzorczych, oraz lepszego i odpolitycznionego zarządzania w sektorze publicznym;

83. pilnie wzywa do podjęcia działań w celu rozwiązania problemu utrzymującego się wysokiego poziomu drenażu mózgów; wzywa BiH do zajęcia się kwestią bezrobocia wśród młodzieży, w tym poprzez wdrożenie strategii politycznych i programów promujących zatrudnienie i przedsiębiorczość; podkreśla znaczenie rozwoju gwarancji dla młodzieży na Bałkanach Zachodnich, a także znaczenie edukacji dla promowania włączenia społecznego i rozwoju gospodarczego oraz wzywa BiH do inwestowania w kształcenie i szkolenie;

84. z zadowoleniem przyjmuje stowarzyszenie BiH z programem Horyzont Europa i przyjęcie programu "Kreatywna Europa" (2021-2027); z zadowoleniem przyjmuje wsparcie UE dla reformy sektora zdrowia w BiH o wartości 10 mln EUR oraz wsparcie UE dla wzmocnienia sektora zdrowia w BiH poprzez Program UE dla zdrowia; z zadowoleniem przyjmuje pełne członkostwo BiH w Unijnym Mechanizmie Ochrony Ludności i wyraża uznanie dla władz i obywateli BiH za szybkie wsparcie dla ludności Turcji i Syrii po trzęsieniu ziemi 6 lutego 2023 r.;

Energia, środowisko, zrównoważony rozwój i łączność

85. z zadowoleniem przyjmuje pakiet Komisji dotyczący wsparcia energetycznego w wysokości 1 mld EUR w postaci dotacji dla Bałkanów Zachodnich, aby pomóc im przezwyciężyć kryzys energetyczny, w tym natychmiastowe wsparcie budżetowe w wysokości 70 mln EUR dla BiH w celu zapewnienia pomocy najbardziej narażonym gospodarstwom domowym w łagodzeniu skutków rosnących cen i wsparcia efektywności energetycznej w sektorze mieszkaniowym i biznesowym; podkreśla, że fundusze nadzwyczajne muszą zostać przeznaczone na wsparcie BiH w dążeniu do energooszczędnego i opartego na odnawialnych źródłach energii systemu zgodnego z REpowerEU; zaleca wzmocnienie integracji BiH z europejskim rynkiem energii, zwłaszcza w świetle konieczności zmniejszenia zależności energetycznej od Rosji po rozpoczęciu przez nią pełnoskalowej inwazji i wojny napastniczej przeciwko Ukrainie; z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę Global Gateway dotyczącą transbałkańskiego korytarza elektrycznego i wzywa do jej szybkiego wdrożenia;

86. wzywa BiH do sfinalizowania i przyjęcia ambitnego, wiarygodnego i spójnego krajowego planu w dziedzinie energii i klimatu na lata 2021-2030; ponownie podkreśla potrzebę przyjęcia niezbędnych przepisów dotyczących gazu, energii elektrycznej, energii ze źródeł odnawialnych i efektywności energetycznej, zgodnie z Traktatem o Wspólnocie Energetycznej, Zielonym programem działań dla Bałkanów Zachodnich i innymi standardami UE oraz celami unijnej polityki dotyczącej ochrony klimatu i energii, a także zapewnienia pełnej harmonizacji przepisów na szczeblu krajowym w celu stworzenia funkcjonalnego rynku energii;

87. podkreśla znaczenie szybkiego zwiększenia dywersyfikacji źródeł energii, zgodnie ze zobowiązaniami kraju do obniżenia emisyjności; wzywa BiH do unikania i zaprzestania realizacji projektów w strategicznych sektorach, w tym infrastruktury energetycznej, zwiększających zależność kraju od Rosji i Chin; z zadowoleniem przyjmuje zapowiedź rządu federalnego BiH o odrzuceniu propozycji alternatywnego chińskiego podwykonawcy dla proponowanej elektrowni węglowej Tuzla 7;

88. z zadowoleniem przyjmuje wybór Sarajewa do udziału w unijnej misji na rzecz 100 neutralnych klimatycznie i inteligentnych miast do 2030 r., które otrzyma 360 mln EUR z funduszy programu "Horyzont Europa" na lata 2022-2023;

89. wzywa władze BiH, by przyspieszyły realizację projektów w ramach Planu gospodarczo-inwestycyjnego dla Bałkanów Zachodnich, które pozwoliłyby temu krajowi zmniejszyć uzależnienie od paliw kopalnych, wspierając drogę do dekarbonizacji i pomagając w osiągnięciu celów Zielonego programu działań; podkreśla, że zielona i cyfrowa transformacja oraz zrównoważona łączność stanowią czynnik napędzający regionalną integrację gospodarczą i integrację z UE;

90. zachęca rządy jednostek administracyjnych BiH do zwiększenia przejrzystości poprzez udział społeczeństwa i konsultacje ze społecznościami lokalnymi, ekspertami naukowymi i społeczeństwem obywatelskim podczas planowania projektów; podkreśla potrzebę udoskonalenia kompleksowych strategicznych ocen oddziaływania na środowisko ex ante i dostosowania ich do przepisów dotyczących ocen oddziaływania na środowisko; podkreśla znaczenie przejrzystego i skutecznego wykorzystania inwestycji;

91. zauważa pozytywne zmiany w ochronie środowiska i wyraża uznanie dla pracy lokalnych organizacji ekologicznych i działaczy społeczeństwa obywatelskiego; wzywa BiH do szerszego uwzględniania kwestii ochrony środowiska w różnych politykach sektorowych oraz do skuteczniejszego ścigania przestępstw przeciwko środowisku; wzywa BiH do ścisłego stosowania przepisów i środków w zakresie ochrony środowiska w celu zapobiegania wpływowi badań górniczych i eksploatacji kopalni na środowisko i zmniejszenia tego wpływu; wzywa BiH do zwiększenia liczby i wielkości chronionych obszarów przyrodniczych oraz utrzymania integralności istniejących parków narodowych i innych obszarów chronionych;

92. jest głęboko zaniepokojony zanieczyszczeniem rzek; wzywa władze BiH do rozwiązania problemu zanieczyszczenia gleby i wody, ochrony rzek, w tym przed szkodliwym wpływem małych elektrowni wodnych, dalszego dostosowania do dorobku prawnego UE w zakresie jakości wody i ochrony przyrody, oraz do znacznego ulepszenia gospodarowania odpadami, w tym poprzez przyjęcie ogólnokrajowej strategii ze szczególnym uwzględnieniem efektywnego gospodarowania zasobami i środków gospodarki cyrkulacyjnej;

93. wzywa BiH do zainicjowania skutecznych programów ochrony i poprawy jakości powietrza w silnie zanieczyszczonych miastach BiH, w szczególności w Sarajewie; w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje przyjęcie przez Radę Ministrów inicjatywy mającej na celu ograniczenie emisji zanieczyszczeń powietrza i gazów cieplarnianych w ogrzewaniu budynków mieszkalnych i ruchu drogowym; wzywa Bośnię i Hercegowinę do ograniczenia transgranicznego zanieczyszczenia powietrza;

94. zauważa, że konieczne są dodatkowe wysiłki ze strony BiH w celu dalszego dostosowania do dorobku prawnego UE we wszystkich dziedzinach w zakresie transportu i jego skutecznego wdrożenia; podkreśla potrzebę zwiększenia harmonizacji i poprawy łączności na szczeblu wewnętrznym i regionalnym; przypomina o konieczności podjęcia działań na rzecz reformy połączeń i dostosowania do transeuropejskiej sieci transportowej i transeuropejskich sieci energetycznych; z zadowoleniem przyjmuje europejskie inwestycje w infrastrukturę drogową i kolejową w BiH, w szczególności rozwój korytarza Vc, który poprawi wymianę gospodarczą i łączność w regionie Bałkanów Zachodnich;

°

°°

95. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji wiceprzewodniczącemu Komisji / wysokiemu przedstawicielowi Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, Radzie, Komisji, rządom i parlamentom państw członkowskich, Prezydium Bośni i Hercegowiny, Radzie Ministrów i Zgromadzeniu Parlamentarnemu Bośni i Hercegowiny, rządom i parlamentom Federacji Bośni i Hercegowiny, Republiki Serbskiej i dystryktu Brczko, samorządom dziesięciu kantonów Federacji Bośni i Hercegowiny oraz Biuru Wysokiego Przedstawiciela.

1 Dz.U. L 164 z 30.6.2015, s. 2.
2 Dz.U. L 330 z 20.9.2021, s. 1.
3 Dz.U. L 391 z 5.11.2021, s. 45.
4 Dz.U. L 311 z 2.12.2022, s. 149.
5 Wyrok z dnia 15 lipca 2014 r.
6 Wyrok z dnia 22 grudnia 2009 r.
7 Dz.U. C 265 z 11.8.2017, s. 142.
8 Dz.U C 399 z 24.11.2017, s. 176.
9 Dz.U C 362, 8.9.2021, s. 129.
10 Dz.U. C 251 z 30.6.2022, s. 87.
11 Dz.U. C 493 z 27.12.2022, s. 136.
12 Dz.U. C 167 z 11.5.2023, s. 105.
13 Decyzja Rady (WPZiB) 2022/450 z dnia 18 marca 2022 r. zmieniająca decyzję 2011/173/WPZiB w sprawie środków ograniczających w związku z sytuacją w Bośni i Hercegowinie, Dz.U. L 91 z 18.3.2022, s. 22.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.4004

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 12 lipca 2023 r. w sprawie sprawozdania Komisji za rok 2022 dotyczącego Bośni i Hercegowiny (2022/2200(INI))
Data aktu: 12/07/2023
Data ogłoszenia: 17/07/2024