Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 12 lipca 2023 r. w sprawie przystąpienia do strefy Schengen (2023/2668(RSP))

P9_TA(2023)0278
Przystąpienie do strefy Schengen Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 12 lipca 2023 r. w sprawie przystąpienia do strefy Schengen (2023/2668(RSP))
(C/2024/3999)

Parlament Europejski,

- uwzględniając petycję nr 0004/2023 i petycję nr 1033/2015 oraz dyskusję na ich temat w Komisji Petycji 22 marca 2023 r.,

- uwzględniając Protokół nr 19 do Traktatu o Unii Europejskiej (TUE) i do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) w sprawie dorobku Schengen włączonego w ramy Unii Europejskiej (11997D/PRO/02),

- uwzględniając art. 67 ust. 1 i 2 TFUE, który stanowi, że Unia musi stanowić przestrzeń wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, która "zapewnia brak kontroli osób na granicach wewnętrznych",

- uwzględniając art. 2 TUE, który stanowi, że Unia opiera się na wartościach poszanowania godności osoby ludzkiej, wolności, demokracji, równości, państwa prawnego, jak również poszanowania praw człowieka, w tym praw osób należących do mniejszości,

- uwzględniając art. 20 i art. 21 ust. 1 TFUE, które stanowią, że każdy obywatel Unii musi mieć prawo do swobodnego przemieszczania się i przebywania na terytorium państw członkowskich,

- uwzględniając art. 18 TFUE, który stanowi, że "zakazana jest wszelka dyskryminacja ze względu na przynależność państwową,

- uwzględniając art. 4 ust. 3 oraz art. 13 ust. 1 i 2 TUE, zgodnie z którym instytucje UE są zobowiązane do lojalnej współpracy,

- uwzględniając art. 4 ust. 2 Aktu z dnia 21 czerwca 2005 r. dotyczącego warunków przystąpienia Republiki Bułgarii i Rumunii oraz dostosowań w traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej 1 ,

- uwzględniając Kartę praw podstawowych Unii Europejskiej (zwaną dalej "Kartą), w szczególności jej art. 45, który stanowi, że każdy obywatel Unii ma prawo do swobodnego przemieszczania się i przebywania na terytorium państw członkowskich,

- uwzględniając swoje stanowisko z 8 czerwca 2011 r. w sprawie projektu decyzji Rady w sprawie pełnego stosowania przepisów dorobku Schengen w Republice Bułgarii i w Rumunii 2 ,

- uwzględniając konkluzje Rady ds. Wymiaru Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych z 9 i 10 czerwca 2011 r., 22 i 23 września 2011 r., 25 i 26 października 2012 r., 7 i 8 marca 2013 r., 5 i 6 grudnia 2013 r. oraz 8 i 9 grudnia 2022 r.,

- uwzględniając decyzję Rady (UE) 2017/1908 z dnia 12 października 2017 r. w sprawie wprowadzenia w życie w Republice Bułgarii i w Rumunii niektórych przepisów dorobku Schengen dotyczących Wizowego Systemu Informacyjnego 3 ,

- uwzględniając decyzję Rady (UE) 2018/934 z dnia 25 czerwca 2018 r. w sprawie wprowadzenia w życie w Republice Bułgarii i w Rumunii pozostałych przepisów dorobku Schengen dotyczących Systemu Informacyjnego Schengen 4 ,

- uwzględniając komunikat Komisji z 24 maja 2022 r. pt. "Sprawozdanie na temat stanu strefy Schengen z 2022" (COM (2022)0301) oraz komunikat Komisji z 16 maja 2023 r. pt. "Sprawozdanie w sprawie stanu strefy Schengen w 2023 r." (COM(2023)0274), w którym wezwano do "ukończenie tworzenia strefy Schengen poprzez podjęcie przez Radę do końca 2023 r. decyzji w sprawie pełnego stosowania dorobku Schengen do Bułgarii i Rumunii",

- uwzględniając komunikat Komisji z 16 listopada 2022 r. pt. "Wzmocnienie strefy Schengen przy pełnym udziale Bułgarii, Rumunii i Chorwacji w obszarze bez kontroli na granicach wewnętrznych" (COM(2022)0636), w tym sprawozdanie z dobrowolnej misji informacyjnej w Rumunii i Bułgarii na temat stosowania dorobku Schengen i jego rozwoju od 2011 r. 5 , opublikowane wraz z komunikatem,

- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2022/922 z dnia 9 czerwca 2022 r. w sprawie ustanowienia i funkcjonowania mechanizmu oceny i monitorowania w celu weryfikacji stosowania dorobku Schengen oraz w sprawie uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1053/2013 6 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 11 grudnia 2018 r. w sprawie pełnego stosowania przepisów dorobku Schengen w Bułgarii i w Rumunii: zniesienie kontroli na wewnętrznych granicach lądowych, morskich i powietrznych 7 ,

- uwzględniając swoje rezolucje z 13 października 2011 r. i 18 października 2022 r. w sprawie przystąpienia Rumunii i Bułgarii do strefy Schengen 8 ,

- uwzględniając sprawozdanie z uzupełniającej dobrowolnej misji informacyjnej w Rumunii i Bułgarii z 23 listopada 2022 r. dotyczące stosowania dorobku Schengen i jego rozwoju od 2011 r., przesłane Parlamentowi Europejskiemu w grudniu 2022 r.,

- uwzględniając wyjaśnienie z 9 grudnia 2022 r. dotyczące stanowiska Austrii, wydane przez Federalne Ministerstwo Spraw Europejskich i Międzynarodowych Republiki Austrii,

- uwzględniając art. 227 ust. 2 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że strefa Schengen jest jednym z filarów projektu europejskiego, ma zasadnicze znaczenie dla koncepcji obywatelstwa europejskiego i ma stanowić fundament Unii Europejskiej i jednolitego rynku jako całości; mając na uwadze, że strefa Schengen jest najbardziej symbolicznym osiągnięciem integracji europejskiej, stanowi widoczny przejaw europejskiego stylu życia, napędza gospodarkę i łączy Europejczyków ponad granicami wewnętrznymi;

B. mając na uwadze, że od ponad dziesięciu lat Rumunia i Bułgaria nie czerpią pełnych korzyści ze strefy Schengen ze względu na fakt, że nadal nie są jej pełnoprawnymi członkami, mimo że wypełniły wszystkie zobowiązania ustanowione w dorobku Schengen;

C. mając na uwadze, że każdego dnia około 3,5 mln osób przekracza granice wewnętrzne, by pracować, uczyć się lub odwiedzać rodzinę i przyjaciół, a niemal 1,7 mln osób mieszka w jednym państwie należącym do strefy Schengen, a pracuje w innym; mając na uwadze, że według szacunków każdego roku Europejczycy odbywają 1,25 mld podróży w obrębie strefy Schengen, co bardzo sprzyja sektorom turystyki i kultury; 9

D. mając na uwadze, że nieprzystąpienie Rumunii i Bułgarii do strefy Schengen stanowi istotne obciążenie społeczne i gospodarcze dla przedsiębiorstw i ludności obu tych krajów; mając na uwadze, że Rumunia ma ponad 19 mln, a Bułgaria prawie 7 mln mieszkańców, do czego należy dodać członków ich diaspor - obywateli UE mieszkających w innych państwach członkowskich, którzy regularnie ponoszą takie same obciążenia;

E. mając na uwadze, że wszyscy obywatele Bułgarii i Rumunii są dyskryminowani w porównaniu z obywatelami krajów strefy Schengen z powodu opóźnień, nadmiernych obciążeń biurokratycznych i dodatkowych kosztów podróży za granicę lub prowadzenia działalności za granicą; mając na uwadze, że weto w sprawie przystąpienia Rumunii i Bułgarii do strefy Schengen może wywołać antyeuropejskie nastroje w tych krajach oraz doprowadzić tym samym do spadku zaufania do projektu UE i jej instytucji; podkreśla, że kontrole tożsamości zwiększają koszty handlu towarami o około 0,4-0,9 % wartości handlu na każdej granicy strefy Schengen, a w przypadku handlu usługami ten wzrost kosztów jest jeszcze większy; podkreśla, że koszty handlu dla całej strefy Schengen wynoszą 6,5-13 mld EUR rocznie;

F. mając na uwadze, że na posiedzeniu 8 grudnia 2022 r. Rada nie poparła decyzji w sprawie pełnego stosowania dorobku Schengen w Rumunii i Bułgarii pomimo pozytywnej oceny Komisji, w której podkreślono, że Rumunia i Bułgaria nadal spełniają wszystkie kryteria pełnego przystąpienia do strefy Schengen;

G. mając na uwadze, że argumenty przedstawione w oficjalnym uzasadnieniu Austrii do głosowania opublikowanym 9 grudnia 2022 r. 10  nie są związane z warunkami ustanowionymi dla przystąpienia Rumunii do strefy Schengen, o których mowa w art. 4 ust. 2 Aktu o przystąpieniu Republiki Bułgarii i Rumunii do Unii Europejskiej z 2005 r.;

H. mając na uwadze, że Rumunia i Bułgaria pomyślnie zakończyły proces oceny Schengen zgodnie z art. 4 ust. 2 Aktu z 2005 r. w sprawie przystąpienia Republiki Bułgarii i Rumunii do Unii; mając na uwadze, że stan przygotowania tych dwóch państw do wdrożenia wszystkich przepisów dorobku Schengen potwierdzili eksperci z grupy roboczej ds. oceny Schengen (SCH-EVAL) oraz Rada w konkluzjach z 9 i 10 czerwca 2011 r.; mając na uwadze, że 8 lipca 2011 r. Rada stwierdziła że oba kraje spełniły warunki niezbędne do stosowania dorobku Schengen we wszystkich dziedzinach; mając na uwadze, że pełne uczestnictwo w strefie Schengen, po sprawdzeniu i spełnieniu wszystkich uzgodnionych warunków, nie jest kwestią przywileju, ale uprawnieniem opartym na prawie, zgodnie z traktatami UE;

I. mając na uwadze, że dobrowolne misje informacyjne z października i listopada 2022 r. pokazały, że od 2011 r. Bułgaria i Rumunia stale wdrażają dorobek Schengen i narzędzia Schengen w sposób kompleksowy i w związku z tym wnoszą cenny wkład we właściwe funkcjonowanie strefy Schengen;

J. mając na uwadze, że Europejska Agencja Straży Granicznej i Przybrzeżnej (FRONTEX) wyraźnie stwierdziła na podstawie danych statystycznych, że Rumunia i Bułgaria nie stanowią szlaku migracyjnego w kierunku pozostałej części strefy Schengen; mając na uwadze, że wszystkie państwa członkowskie należące do strefy Schengen są zobowiązane do przestrzegania przepisów Schengen, w tym praw podstawowych zgodnie z art. 4 kodeksu granicznego Schengen 11 ;

K. mając na uwadze, że według Komisji Rumunia skutecznie zarządzała, zgodnie ze standardami Schengen, ponad 4,5 mln ukraińskich uchodźców 12 , którzy przybyli do tego kraju od początku nielegalnej wojny napastniczej Rosji przeciwko Ukrainie;

L. mając na uwadze, że Komisja i Parlament Europejski wezwały Radę do podjęcia bez dalszej zwłoki wszelkich niezbędnych decyzji, tak by Bułgaria i Rumunia stały się pełnoprawnymi członkami strefy Schengen;

M. mając na uwadze, że środowisko, a także zdrowie kierowców, pracowników służb celnych i osób mieszkających w pobliżu przejść granicznych są zagrożone z powodu zwiększonego zanieczyszczenia powodowanego przez tysiące pojazdów, które każdego dnia stoją w kolejkach, godzinami lub nawet dniami oczekując na przekroczenie granicy między Węgrami a Rumunią, Rumunią i Bułgarią oraz Bułgarią i Grecją; mając na uwadze, że z informacji opartych na dowodach 13  wynika, że z powodu utrzymania zniesienia kontroli na granicach wewnętrznych w Rumunii i Bułgarii rocznie emituje się 46 000 ton CO2;

N. mając na uwadze, że w 2021 r. samochody ciężarowe oczekiwały na przekroczenie granicy między państwami strefy Schengen od 10 do 30 minut, a na wielu przejściach granicznych nie zgłaszano żadnych opóźnień, natomiast w przypadku państw nienależących do strefy Schengen opóźnienia na przejściach granicznych mogą trwać od kilku godzin do nawet dni 14 ; mając na uwadze, że w 2022 r. kolejki ciężarówek na zachodnich granicach Rumunii miały ponad 25 km długości 15 ; mając na uwadze, że wielodniowe kolejki do odprawy celnej mają bardzo negatywny wpływ na warunki pracy kierowców ciężarówek i środowisko;

O. mając na uwadze, że w ostatnich 11 latach zarówno Rumunia, jak i Bułgaria odnotowały znaczne straty finansowe pomimo spełnienia wszystkich kryteriów niezbędnych do uzyskania dostępu do strefy Schengen, a jednocześnie nie korzystały z powiązanych z nią praw;

1. ponownie podkreśla, zgodnie ze swoim wieloletnim stanowiskiem przedstawionym w poprzednich rezolucjach w sprawie przystąpienia Rumunii i Bułgarii do strefy Schengen, zdecydowane poparcie dla rozszerzenia strefy Schengen o Rumunię i Bułgarię w oparciu o fakt, że kraje te wykazały już spełnienie niezbędnych kryteriów, skutecznie wywiązują się z zobowiązań wynikających z Schengen oraz już teraz wnoszą pozytywny wkład w strefę Schengen;

2. wyraża głębokie ubolewanie z powodu wyniku obrad Rady z 8 grudnia 2022 r., w wyniku których Rumunii i Bułgarii odmówiono przystąpienia do strefy Schengen bez przedstawienia jakiegokolwiek uzasadnienia prawnego związanego z kryteriami przystąpienia; uważa, że wynik ten był podyktowany krajowymi kampaniami politycznymi, a nie faktycznymi kryteriami przystąpienia;

3. zauważa z głębokim zaniepokojeniem, że wynik ten sprawił, że obywatele Rumunii i Bułgarii czują się dyskryminowani, i zwraca się do Komisji o rozważenie przeanalizowania, czy mogło dojść do naruszeń Traktatu o Unii Europejskiej; zauważa również, że chociaż zatwierdzono przystąpienie Chorwacji do strefy Schengen, nie zatwierdzono przystąpienia Rumunii i Bułgarii; zauważa z zaniepokojeniem, że odmowa rozszerzenia strefy Schengen na Rumunię i Bułgarię miała druzgocący wpływ na poparcie publiczne dla UE;

4. wzywa Radę do wypełnienia zobowiązań do lojalnej współpracy wynikających z art. 13 TUE w stosunkach z Komisją i Parlamentem Europejskim oraz deklaruje, że będzie działać w dobrej wierze w kwestii przystąpienia Rumunii i Bułgarii do strefy Schengen; uważa, że odmowa przyjęcia Rumunii i Bułgarii do strefy Schengen prowadzi do naruszenia Karty w odniesieniu do prawa do godności ludzkiej (art. 1), wolności i bezpieczeństwa osobistego (art. 6), równości wobec prawa (art. 20), ochrony środowiska (art. 37) i swobody przemieszczania się (art. 45);

5. zwraca się do Rady, aby przestrzegała art. 4 ust. 2 Aktu z 2005 r. o przystąpieniu Republiki Bułgarii i Rumunii do UE oraz aby opowiedziała się w głosowaniu - bez dalszej zwłoki i nie później niż do końca 2023 r. - za przystąpieniem tych dwóch państw i pełnym stosowaniem przez nie dorobku Schengen wyłącznie na podstawie spełnienia przez nie kryteriów Schengen;

6. zwraca się do Rady o odnotowanie, że uboczne i nieodwracalne szkody, takie jak te wynikające ze wzrostu emisji CO2 generowanego każdego roku przez miliony pojazdów godzinami oczekujących na kontrolę graniczną, są wyraźnie sprzeczne z celami Unii w zakresie neutralności klimatycznej;

7. wyraża ubolewanie i zauważa z głębokim zaniepokojeniem, że odmowna decyzja dotycząca przystąpienia Rumunii i Bułgarii do strefy Schengen jest wykorzystywana przez antyunijną propagandę, w tym propagandę rosyjską, ze szkodą dla celów polityki zagranicznej UE; podkreśla, że decyzja ta, choć nie opiera się na solidnych pod względem prawnym i mających zastosowanie kryteriach, podważa zdolność UE do promowania jej wartości i dobrych rządów w krajach spoza UE, w tym w krajach przystępujących;

8. apeluje do Komisji o oszacowanie strat finansowych, utraconych zysków i szkód środowiskowych poniesionych przez Rumunię i Bułgarię, a także Unię jako całość od 2011 r. ze względu na fakt, że Rumunia i Bułgaria nie są członkami strefy Schengen; uważa, że Komisja powinna przeanalizować możliwe mechanizmy rekompensaty strat finansowych poniesionych przez Bułgarię i Rumunię w związku z nieuzasadnioną odmową członkostwa w strefie Schengen, biorąc pod uwagę straty finansowe począwszy od czerwca 2011 r.;

9. podkreśla, że przystąpienie Rumunii i Bułgarii do strefy Schengen ma zasadnicze znaczenie, ponieważ rozszerzenie strefy Schengen bez kontroli na granicach wewnętrznych sprawi, że UE stanie się silniejsza:

10. zwraca się do wszystkich państw członkowskich o wypełnienie obowiązku lojalnej współpracy z Rumunią i Bułgarią przy przystąpieniu tych dwóch państw członkowskich do strefy Schengen, zgodnie z art. 4 ust. 3 TUE; zauważa, że żadne państwo członkowskie nie powinno arbitralnie naruszać praw innych państw członkowskich, w tym prawa do przystąpienia do strefy Schengen po spełnieniu kryteriów;

11. wzywa Komisję do przeanalizowania wszystkich możliwych procedur obrony prawa obywateli Rumunii i Bułgarii do swobodnego przemieszczania się;

12. podkreśla potrzebę przeanalizowania obecnych i potencjalnych przyszłych działań przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej;

13. apeluje do hiszpańskiej prezydencji Rady, aby priorytetowo potraktowała ten temat i zaplanowała głosowanie w tej sprawie na 2023 r.; apeluje do Rady o wprowadzenie środków, które zapobiegną nadużywaniu prawa weta;

14. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Komisji i Radzie oraz rządom i parlamentom państw członkowskich.

1 Dz.U. L 157 z 21.6.2005, s. 203.
2 Dz.U. C 380 E z 11.12.2012, s. 160.
3 Dz.U. L 269 z 19.10.2017, s. 39.
4 Dz.U. L 165 z 2.7.2018, s. 37.
6 Dz.U. L 160 z 15.6.2022, s. 1.
7 Dz.U. C 388 z 13.11.2020, s. 18.
8 Dz.U. C 94 E z 3.4.2013, s. 13 i Dz.U. C 149 z 28.4.2023, s. 11.
9 Dz.U. C 99 z 1.3.2022, s. 158.
10 Oficjalny dokument wydany przez austriackie Federalne Ministerstwo Spraw Europejskich i Międzynarodowych 9 grudnia 2022 r. i przedstawiony jako załącznik 2 do petycji 0004/2023 w sprawie przystąpienia Rumunii do strefy Schengen.
11 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/399 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie unijnego kodeksu zasad regulujących przepływ osób przez granice (kodeks graniczny Schengen) (Dz.U. L 77 z 23.3.2016, s. 1).
12 Rumuńska policja graniczna, https://www.cotidianul.ro/cati-ucraineni-au-intrat-in-tara-noastra/, https://www.politiadefrontiera.ro/ro/ main/i-traficul-la-frontiera-in-data-de-13-iunie-2023-33710.html.
13 Komunikat Komisji z 16 maja 2023 r. pt. "Sprawozdanie w sprawie stanu strefy Schengen z 2023 r."" (COM(2023)0274).
15 Krajowy związek przewoźników drogowych z Rumunii, komunikat prasowy dostępny pod adresem https://www.untrr.ro/en/press- release-untrr-requests-priority-for-romania-s-entry-into-the-schengen-area-and-the-right-of-free-movement-in-the-eu-for-romanian- road-carriers-and-passengers-without-blockages-for-trucks-and-coaches-at-the-eu-borders.html.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.3999

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 12 lipca 2023 r. w sprawie przystąpienia do strefy Schengen (2023/2668(RSP))
Data aktu: 12/07/2023
Data ogłoszenia: 17/07/2024