1 Państwa członkowskie mogą zwrócić się o pomoc za pośrednictwem Instrumentu Wsparcia Technicznego w celu budowania zdolności i wiedzy fachowej w obszarach zarządzania finansami publicznymi istotnych dla przygotowania ich planów. Może to obejmować między innymi średnioterminowe praktyki budżetowe, przeglądy wydatków, analizę zdolności obsługi zadłużenia oraz tworzenie statystyk fiskalnych i makroekonomicznych.
2 Zob. art. 2 pkt 2 rozporządzenia.
3 Zgodnie z art. 22 ust. 2 rozporządzenia Komisja utworzy rachunek kontrolny, aby śledzić skumulowane odchylenia w górę i w dół odnotowanych wydatków netto od ścieżki wydatków netto ustalonej przez Radę; saldo tego rachunku zostaje wyzerowane po zatwierdzeniu przez Radę nowego krajowego średniookresowego planu budżetowo-strukturalnego.
4 W przypadku gdy plan jest przedkładany w tym samym czasie co projekt budżetu rocznego na nadchodzący rok, dane liczbowe przedstawione w planie powinny być spójne ze szczegółowymi informacjami zawartymi w projekcie budżetu rocznego.
5 Jeżeli plan zostanie przedłożony na początku roku, tj. między styczniem a marcem roku T, przed opublikowaniem przez Eurostat i krajowe urzędy statystyczne danych dotyczących wyniku za rok T-1, właściwe jest ustalenie skumulowanych stóp wzrostu na poziomie z roku T-2. W takich przypadkach rokiem bazowym dla tabel wymienionych w niniejszych wytycznych powinien być rok T-2 (zamiast T-1).
6 W planie należy określić datę graniczną danych i innych informacji uwzględnionych w prognozach makroekonomicznych i budżetowych oraz wykorzystać najnowsze opublikowane dane dostępne w tej dacie granicznej.
7 Zgodnie z art. 15 ust. 1 horyzont czasowy planu może być w niektórych przypadkach krótszy: "Nie później niż dwanaście miesięcy przed końcem bieżącego krajowego średniookresowego planu budżetowo-strukturalnego państwo członkowskie może zwrócić się do Komisji o przedłożenie zmienionego krajowego średniookresowego planu budżetowo-strukturalnego przed upływem okresu objętego krajowym średniookresowym planem budżetowo-strukturalnym, gdy istnieją obiektywne okoliczności uniemożliwiające jego wdrożenie w tym okresie. W takim przypadku zmieniony krajowy średniookresowy plan budżetowo-strukturalny obejmuje okres pozostały do końca pierwotnego okresu obowiązywania planu".
8 Opinia niezależnej instytucji fiskalnej powinna zostać dołączona do przedkładanego Komisji planu średniookresowego, jeżeli jest dostępna (zob. sekcja 2.9).
9 Jeżeli plan zostanie przedłożony na początku roku, tj. między styczniem a marcem roku T, rok T może również służyć jako pierwszy rok dostosowania fiskalnego i w takim przypadku plan zakładałby stopy wzrostu wydatków netto dla lat T do T+3.
10 Biorąc pod uwagę wyjątkowy wpływ niedawnych wstrząsów gospodarczych i obecną niepewność co do szacowanego wzrostu potencjalnego, państwa członkowskie mogą stosować bardziej stabilne szeregi czasowe niż te wynikające ze wspólnie uzgodnionej metodyki dla pierwszego zestawu planów, pod warunkiem że jest to należycie uzasadnione argumentami ekonomicznymi, a skumulowany wzrost w horyzoncie prognozy pozostaje zasadniczo zgodny z wynikami tej metodyki (art. 36).
11 Służby Komisji mogą nadal zwracać się o szczegóły techniczne dotyczące takich zmiennych w kontekście innych procesów, takich jak wymiana techniczna z państwami członkowskimi w ramach prognozy Komisji.
12 Odchylenia od ścieżki wydatków netto zalecanej przez Radę będą rejestrowane na rachunku kontrolnym zarządzanym przez Komisję.
13 Państwa członkowskie wnioskujące o wyjątek od klauzuli o opóźnianiu wysiłku na rzecz dostosowania fiskalnego (art. 36 ust. 1 lit. e)) powinny również przedstawiać informacje na temat planowanych wydatków finansowanych z pożyczek w ramach RRF.
14 Przy porównywaniu odpowiednich danych liczbowych należy pamiętać o różnicach w charakterze danych liczbowych dotyczących deficytu nominalnego i długu w planach na lata do T+4 oraz w prognozach Komisji. W prognozie Komisji personel Komisji uwzględnia jedynie wpływ działań, które są wystarczająco sprecyzowane i wiarygodnie zapowiedziane. W planach wymagane jest jedynie określenie ilościowe dostosowań fiskalnych (podczas gdy określenie ilościowe szczegółowych polityk w zakresie dochodów i wydatków jest opcjonalne). Innymi słowy, zawarte w planach prognozy budżetowe opierają się na dostosowaniu fiskalnym jeszcze przed określeniem i ogłoszeniem szczegółowych działań.
15 Z założenia dane dotyczące działań dyskrecjonalnych po stronie wydatków nie są potrzebne do obliczenia wskaźnika wzrostu wydatków netto. Wydatki netto oblicza się na podstawie zmian wydatków ogółem po skorygowaniu o działania po stronie dochodów. Z tego powodu w tabelach sprawozdawczych wyraźnie uwzględniono działania po stronie dochodów. Nie oznacza to jednak, że nowe ramy obejmują wbudowaną preferencję dla dostosowań dokonywanych poprzez dochody lub wydatki. Wynika to po prostu ze sposobu definiowania wydatków netto (tj. wydatków po skorygowaniu o działania dyskrecjonalne po stronie dochodów).
16 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej Dz.U. L 231 z 30.6.2021, s. 159..
17 Eurostat i wspólnota statystyczna, w ścisłej współpracy z krajowymi władzami budżetowymi, ustanowią ramy dla przekazywania przez państwa członkowskie danych statystycznych dotyczących współfinansowania krajowego programów finansowanych przez Unię, niezbędnych do wykonania rozporządzenia i które nie są jeszcze gromadzone przez Eurostat w momencie publikacji niniejszego zawiadomienia. Państwa członkowskie mogą początkowo, do czasu ustanowienia ram gromadzenia i dostarczania takich danych, opierać się na szacunkach.
18 Prognozy i założenia leżące u podstaw trajektorii referencyjnych są przekazywane przez Komisję wraz z trajektoriami referencyjnymi.
19 Zgodnie z art. 9 ust. 1 lit. a) i b) Komisja przekazuje swoje założenia wszystkim państwom członkowskim - w ramach swoich wcześniejszych wytycznych.
20 Zob. konwencja na początku sekcji 2.
21 Te prognozy i założenia są zawarte w arkuszach kalkulacyjnych dostarczonych przez Komisję.
22 Zalecenia dla poszczególnych krajów należy uznać za odnośne, o ile państwo członkowskie nie osiągnęło jeszcze "pełnego" lub "istotnego" postępu w ich realizacji w rozumieniu nadzoru w ramach europejskiego semestru.
23 Zgodnie z art. 13 lit. c) rozporządzenia w planie należy wyjaśnić, w jaki sposób będzie on uwzględniał następujące wspólne priorytety Unii: (i) sprawiedliwa ekologiczna i cyfrowa transformacja, łącznie ze spójnością z Europejskim prawem o klimacie; (ii) odporność społeczna i gospodarcza, łącznie z Europejskim filarem praw socjalnych; (iii) bezpieczeństwo energetyczne; oraz (iv) w razie potrzeby, budowanie zdolności obronnych.
24 W przypadku których państwa członkowskie mogą zwrócić się o pomoc w zakresie projektowania i realizacji za pośrednictwem Instrumentu Wsparcia Technicznego.
25 Zob. powyżej sekcje 2.3 i 2.4 oraz informacje na temat tego, w jaki sposób wpływ reform i inwestycji powinien być lub nie powinien być uwzględniany w potencjalnych prognozach dotyczących PKB.
26 Każde ze zobowiązań dotyczących reform i inwestycji, które stanowią podstawę przedłużenia okresu dostosowawczego, powinno spełniać kryteria określone w art. 14 ust. 3, w tym być wystarczająco szczegółowe, przewidywać koncentrację działań na wstępie, być ujęte w ramach czasowych i weryfikowalne.
27 Okres odniesienia dla średniookresowego poziomu inwestycji powinien wynosić cztery lata przed rozpoczęciem realizacji planu średniookresowego, chyba że w planie proponuje się zastosowanie innego przedziału czasowego w oparciu o należyte uzasadnienie. W związku z tym w tekście planu należy podać tę liczbę.
28 Do celów niniejszych wytycznych odniesienie do umów partnerstwa obejmuje programy w ramach umów partnerstwa, ponieważ zapewniają one bardziej szczegółowy i zaktualizowany przegląd reform i inwestycji.
29 Aby uniknąć podwójnej sprawozdawczości, reform i inwestycji, które uwzględnia MTP Tabela 8, nie powinna zawierać MTP Tabela 9.
30 Dalsze wytyczne dotyczące wymogów dla takich planów działań naprawczych mogą być potrzebne na późniejszym etapie.
31 W przypadku państw członkowskich strefy euro również opinie Komisji w sprawie projektów planów budżetowych (art. 7 rozporządzenia (UE) nr 473/2013) przyczyniają się do monitorowania wdrażania zaleceń Rady zatwierdzających plany średniookresowe.
32 Państwa członkowskie zachęca się również do przedstawiania informacji na temat postępów we wdrażaniu ekologicznego planowania budżetu.
33 W odniesieniu do pierwszego rocznika rocznych sprawozdań z postępów, które mają zostać przedłożone do dnia 30 kwietnia 2025 r., zachęca się państwa członkowskie do przedstawiania informacji na temat realizacji polityki, która miała miejsce od czasu krajowego programu reform na 2023 r., w tym zgodności z zaleceniami dla poszczególnych krajów na 2024 r.
34 Rok bazowy w zaleceniu Rady to ostatni rok, dla którego dostępne są dane dotyczące wyników w momencie wydania zalecenia.
35 Przykładowo, jeżeli pozwala na to harmonogram, do rocznego sprawozdania z postępów można by z pożytkiem włączyć sprawozdanie dotyczące skutecznych działań w ramach procedury nadmiernego deficytu.
36 Dane liczbowe dotyczące prognoz dla T i T+1, które zawiera APR Tabela 1nie mają charakteru normatywnego. Powinny to być prognozy uwzględniające politykę ogłoszoną w wiarygodny i wystarczająco szczegółowy sposób w momencie przedkładania rocznego sprawozdania z postępów, a nie cele polityki.
37 Należy podać datę graniczną prognozy.
38 Definicja współfinansowania krajowego programów finansowanych przez Unię znajduje się w sekcji 0.
39 W razie wątpliwości zachęca się państwa członkowskie do ich omówienia z Komisją na szczeblu technicznym przed przedłożeniem sprawozdania z postępów.
40 W przypadku państw członkowskich, w przypadku których dokonano przedłużenia okresu dostosowania fiskalnego, APR Tabela 9 obejmuje reformy i inwestycje inne niż stanowiące podstawę przedłużenia, wymienione w zaleceniu Rady zatwierdzającym plan średniookresowy, które uwzględnia APR Tabela 8.
41 W przypadku nadmiernych zakłóceń równowagi zob. kolejna sekcja.
42 Interfejs CeSaR jest dostępny pod adresem: https://webgate.ec.europa.eu/csr. W okresie obowiązywania RRF sprawozdawczość dotycząca CeSaR powinna koncentrować się na realizacji zaleceń dla poszczególnych krajów nieobjętych RRP.
43 Informacje zawarte w rocznych sprawozdaniach z postępów pozostają bez uszczerbku dla dokonywanej przez Komisję oceny zgodności ze szczegółowymi wymogami w ramach RRF. W przypadku gdy w rocznym sprawozdaniu z postępów informuje się o zmianach w działaniach, które zostały już pozytywnie ocenione w ramach RRF, państwa członkowskie są proszone o poinformowanie Komisji o takich zmianach przed przedłożeniem rocznego sprawozdania z postępów.
44 Należy załączyć standardowe sprawozdanie podsumowujące pochodzące z interfejsu FENIX, które obejmuje wszystkie reformy i inwestycje w ramach RRP (nie tylko te uwzględnione w średniookresowych planach budżetowo-strukturalnych).
45 Odnoszą się one do następujących priorytetów: (i) sprawiedliwa ekologiczna i cyfrowa transformacja, łącznie ze spójnością z Europejskim prawem o klimacie; (ii) odporność społeczna i gospodarcza, łącznie z Europejskim filarem praw socjalnych; (iii) bezpieczeństwo energetyczne; oraz (iv) w razie potrzeby, budowanie zdolności obronnych.