(C/2024/3970)(Dz.U.UE C z dnia 21 czerwca 2024 r.)
W dniu 10 czerwca 2024 r., zgodnie z art. 10 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2560 1 ("rozporządzenie w sprawie subsydiów zagranicznych"), Komisja podjęła decyzję o wszczęciu postępowania szczegółowego w wyżej wymienionej sprawie po ustaleniu na podstawie wstępnego przeglądu, że ma wystarczające przesłanki świadczące o tym, że co najmniej jednemu z przedsiębiorstw będących stroną opisanej poniżej zgłoszonej koncentracji przyznano subsydium zagraniczne, które zakłóca rynek wewnętrzny. Wszczęcie postępowania szczegółowego w odniesieniu do zgłoszonej koncentracji pozostaje bez uszczerbku dla ostatecznej decyzji w tej sprawie.
1. Zgłoszona koncentracja
W dniu 26 kwietnia 2024 r. Komisja otrzymała, zgodnie z art. 21 rozporządzenia w sprawie subsydiów zagranicznych, zgłoszenie proponowanej koncentracji, w wyniku której przedsiębiorstwo Emirates Telecommunications Group Company PJSC (Zjednoczone Emiraty Arabskie lub ZEA) ("e&" lub "strona zgłaszająca") przejmuje, w rozumieniu art. 20 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie subsydiów zagranicznych, wyłączną kontrolę nad przedsiębiorstwem PPF Telecom Group B.V. ("przedsiębiorstwo docelowe" oraz, wraz ze stroną zgłaszającą, "strony").
Przedmiot działalności gospodarczej stron zgłoszonej koncentracji:
- e& jest operatorem telekomunikacyjnym z siedzibą w Abu Zabi, ZEA;
- PPF Telecom Group B.V. wraz ze swoimi jednostkami zależnymi prowadzi działalność telekomunikacyjną grupy PPF, na której czele stoi PPF Group N.V. Działalność ta obejmuje działalność telekomunikacyjną (dostawcy usług telekomunikacyjnych i infrastruktura bazowa) w Bułgarii, na Węgrzech, w Serbii i na Słowacji. Działalność telekomunikacyjna grupy PPF w Czechach nie jest częścią transakcji i zostanie wydzielona z PPF Telecom Group B.V.
2. Przesłanki wskazujące na istnienie subsydiów zagranicznych
Na podstawie informacji dostępnych na tym etapie Komisja uznaje, że istnieją wystarczające przesłanki wskazujące na to, że przedsiębiorstwo e& otrzymało następujące subsydia zagraniczne w rozumieniu art. 3 rozporządzenia w sprawie subsydiów zagranicznych:
- Nieograniczona gwarancja udzielona przez Zjednoczone Emiraty Arabskie, która wynika w szczególności z wyłączenia e& z przepisów obowiązującego prawa upadłościowego ZEA. Ta nieograniczona gwarancja może umożliwić e& uzyskanie korzystniejszych warunków finansowych w negocjacjach z instytucjami finansowymi, co faktycznie nastąpiło w ciągu trzech lat poprzedzających zawarcie umowy. Gwarancja ta jest ograniczona do przedsiębiorstw będących w całości lub częściowo własnością ZEA.
- Kredyt terminowy, przyznany w listopadzie 2022 r. przez konsorcjum pięciu banków, których działania można przypisać ZEA. Istnieją wystarczające przesłanki świadczące o tym, że kredyt ten nie został uzyskany na normalnych warunkach rynkowych. Kredyt terminowy jest środkiem indywidualnym i w związku z tym jest ograniczony do e&. Kredyt terminowy jest wykorzystywany przez e& do finansowania transakcji.
- Ponadto w wyniku wstępnego przeglądu przeprowadzonego przez Komisję zidentyfikowano inne zagraniczne wkłady finansowe, które mogą kwalifikować się jako subsydia zagraniczne na rzecz przedsiębiorstwa e&. Komisja dokona dalszego ich przeglądu w toku postępowania szczegółowego, w szczególności w odniesieniu do zamówień udzielonych przedsiębiorstwu e&.
3. Przesłanki świadczące o istnieniu zakłócenia na rynku wewnętrznym
Na podstawie informacji dostępnych na tym etapie Komisja wstępnie uznaje, że zgłoszona koncentracja obejmuje subsydia zagraniczne, które najprawdopodobniej zakłócają rynek wewnętrzny w rozumieniu art. 5 rozporządzenia w sprawie subsydiów zagranicznych.
W szczególności Komisja wstępnie uznaje, że nieograniczona gwarancja wchodzi w zakres stosowania art. 5 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie subsydiów zagranicznych i że w związku z tym istnieje duże prawdopodobieństwo zakłócenia rynku wewnętrznego.
Ponadto Komisja wstępnie uznaje, że istnieją wystarczające przesłanki wskazujące na to, że kredyt terminowy, jak również nieograniczona gwarancja, która prawdopodobnie wpłynęła na poprawę warunków finansowania tego kredytu, bezpośrednio ułatwiły koncentrację i w związku z tym wchodzą w zakres stosowania art. 5 ust. 1 lit. d) rozporządzenia w sprawie subsydiów zagranicznych, a zatem istnieje duże prawdopodobieństwo, że zakłócają rynek wewnętrzny.
Na podstawie informacji dostępnych na tym etapie Komisja uznaje również, że istnieją wystarczające przesłanki wskazujące na to, że subsydia wstępnie określone w sekcji 2 mogą poprawić pozycję konkurencyjną przedsiębiorstwa e& na rynku wewnętrznym, a tym samym faktycznie lub potencjalnie negatywnie wpłynąć na konkurencję na rynku wewnętrznym w rozumieniu art. 4 rozporządzenia w sprawie subsydiów zagranicznych w następujący sposób:
W szczególności zidentyfikowane subsydia zagraniczne prawdopodobnie poprawiły pozycję konkurencyjną przedsiębiorstwa e& w procesie przejęcia przedsiębiorstwa docelowego. W ramach postępowania szczegółowego Komisja zbada, czy subsydia zagraniczne miały faktyczny lub potencjalny negatywny wpływ na proces przejęcia, głównie w świetle istnienia ewentualnych innych stron zainteresowanych nabyciem przedsiębiorstwa docelowego, lub czy przedsiębiorstwo e& byłoby w stanie dokonać przejęcia na tych samych warunkach bez subsydiów zagranicznych.
Ponadto Komisja stwierdza, że niektóre subsydia zagraniczne, a przede wszystkim nieograniczona gwarancja z której korzysta przedsiębiorstwo e&, mogą poprawić pozycję konkurencyjną połączonego podmiotu powstałego w następstwie koncentracji, umożliwiając połączonemu, zintegrowanemu finansowo podmiotowi pozyskiwanie finansowania swojej działalności w UE na preferencyjnych warunkach. W ramach postępowania szczegółowego Komisja zbada, czy koncentracja umożliwiłaby połączonemu podmiotowi dostęp do subsydiowanych usług.
4. Wnioski
Z powodów określonych powyżej i na podstawie informacji dostępnych na tym etapie Komisja uznaje, że istnieją wystarczające przesłanki wskazujące na to, że przedsiębiorstwu e& przyznano subsydia zagraniczne określone w sekcji 2, które zakłócają rynek wewnętrzny, jak wskazano w sekcji 3, i w związku z tym podjęła decyzję o wszczęciu postępowania szczegółowego zgodnie z art. 10 ust. 3 rozporządzenia w sprawie subsydiów zagranicznych.
5. Zaproszenie do zgłaszania uwag
Zgodnie z art. 10 ust. 3 lit. d) i art. 40 ust. 1 rozporządzenia w sprawie subsydiów zagranicznych oraz art. 8 ust. 1 rozporządzenia Komisji (UE) 2023/1441 2 ("FSIR") Komisja wzywa każdą osobę fizyczną lub prawną, państwa członkowskie oraz państwo trzecie, które przyznało subsydia zagraniczne określone w sekcji 2, do przedstawienia uwag. Zgodnie z art. 8 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego, w przypadku gdy złożone pisemne uwagi zawierają informacje poufne, osoba zgłaszająca uwagi dostarcza wersję nieopatrzoną klauzulą poufności w tym samym czasie co wersję opatrzoną taką klauzulą.
W należycie uzasadnionych przypadkach podmioty składające uwagi mogą zażądać, aby ich tożsamość nie została ujawniona. Anonimowość zostanie zagwarantowana na podstawie wyraźnie uzasadnionej przyczyny wskazanej we wniosku.
Aby uwagi mogły zostać w pełni uwzględnione w toku procedury, powinny one wpłynąć do Komisji nie później niż 10 dni roboczych od daty niniejszej publikacji. Uwagi można przesyłać do Komisji pocztą elektroniczną na adres email COMP-FSR-REGISTRY@ec.europa.eu pod numerem referencyjnym FS.100011.