Skrócone ogłoszenie dotyczące wszczęcia postępowania szczegółowego w sprawie FS.100011 - EMIRATES TELECOMMUNICATIONS GROUP / PPF TELECOM GROUP, publikowane na podstawie art. 10 ust. 3 lit. d) rozporządzenia (UE) 2022/2560

Skrócone ogłoszenie dotyczące wszczęcia postępowania szczegółowego w sprawie FS.100011 - EMIRATES TELECOMMUNICATIONS GROUP / PPF TELECOM GROUP, publikowane na podstawie art) 10 ust. 3 lit. d) rozporządzenia (UE) 2022/2560

(C/2024/3970)

(Dz.U.UE C z dnia 21 czerwca 2024 r.)

W dniu 10 czerwca 2024 r., zgodnie z art. 10 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2560 1  ("rozporządzenie w sprawie subsydiów zagranicznych"), Komisja podjęła decyzję o wszczęciu postępowania szczegółowego w wyżej wymienionej sprawie po ustaleniu na podstawie wstępnego przeglądu, że ma wystarczające przesłanki świadczące o tym, że co najmniej jednemu z przedsiębiorstw będących stroną opisanej poniżej zgłoszonej koncentracji przyznano subsydium zagraniczne, które zakłóca rynek wewnętrzny. Wszczęcie postępowania szczegółowego w odniesieniu do zgłoszonej koncentracji pozostaje bez uszczerbku dla ostatecznej decyzji w tej sprawie.

1. Zgłoszona koncentracja

W dniu 26 kwietnia 2024 r. Komisja otrzymała, zgodnie z art. 21 rozporządzenia w sprawie subsydiów zagranicznych, zgłoszenie proponowanej koncentracji, w wyniku której przedsiębiorstwo Emirates Telecommunications Group Company PJSC (Zjednoczone Emiraty Arabskie lub ZEA) ("e&" lub "strona zgłaszająca") przejmuje, w rozumieniu art. 20 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie subsydiów zagranicznych, wyłączną kontrolę nad przedsiębiorstwem PPF Telecom Group B.V. ("przedsiębiorstwo docelowe" oraz, wraz ze stroną zgłaszającą, "strony").

Przedmiot działalności gospodarczej stron zgłoszonej koncentracji:

- e& jest operatorem telekomunikacyjnym z siedzibą w Abu Zabi, ZEA;

- PPF Telecom Group B.V. wraz ze swoimi jednostkami zależnymi prowadzi działalność telekomunikacyjną grupy PPF, na której czele stoi PPF Group N.V. Działalność ta obejmuje działalność telekomunikacyjną (dostawcy usług telekomunikacyjnych i infrastruktura bazowa) w Bułgarii, na Węgrzech, w Serbii i na Słowacji. Działalność telekomunikacyjna grupy PPF w Czechach nie jest częścią transakcji i zostanie wydzielona z PPF Telecom Group B.V.

2. Przesłanki wskazujące na istnienie subsydiów zagranicznych

Na podstawie informacji dostępnych na tym etapie Komisja uznaje, że istnieją wystarczające przesłanki wskazujące na to, że przedsiębiorstwo e& otrzymało następujące subsydia zagraniczne w rozumieniu art. 3 rozporządzenia w sprawie subsydiów zagranicznych:

- Nieograniczona gwarancja udzielona przez Zjednoczone Emiraty Arabskie, która wynika w szczególności z wyłączenia e& z przepisów obowiązującego prawa upadłościowego ZEA. Ta nieograniczona gwarancja może umożliwić e& uzyskanie korzystniejszych warunków finansowych w negocjacjach z instytucjami finansowymi, co faktycznie nastąpiło w ciągu trzech lat poprzedzających zawarcie umowy. Gwarancja ta jest ograniczona do przedsiębiorstw będących w całości lub częściowo własnością ZEA.

- Kredyt terminowy, przyznany w listopadzie 2022 r. przez konsorcjum pięciu banków, których działania można przypisać ZEA. Istnieją wystarczające przesłanki świadczące o tym, że kredyt ten nie został uzyskany na normalnych warunkach rynkowych. Kredyt terminowy jest środkiem indywidualnym i w związku z tym jest ograniczony do e&. Kredyt terminowy jest wykorzystywany przez e& do finansowania transakcji.

- Ponadto w wyniku wstępnego przeglądu przeprowadzonego przez Komisję zidentyfikowano inne zagraniczne wkłady finansowe, które mogą kwalifikować się jako subsydia zagraniczne na rzecz przedsiębiorstwa e&. Komisja dokona dalszego ich przeglądu w toku postępowania szczegółowego, w szczególności w odniesieniu do zamówień udzielonych przedsiębiorstwu e&.

3. Przesłanki świadczące o istnieniu zakłócenia na rynku wewnętrznym

Na podstawie informacji dostępnych na tym etapie Komisja wstępnie uznaje, że zgłoszona koncentracja obejmuje subsydia zagraniczne, które najprawdopodobniej zakłócają rynek wewnętrzny w rozumieniu art. 5 rozporządzenia w sprawie subsydiów zagranicznych.

W szczególności Komisja wstępnie uznaje, że nieograniczona gwarancja wchodzi w zakres stosowania art. 5 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie subsydiów zagranicznych i że w związku z tym istnieje duże prawdopodobieństwo zakłócenia rynku wewnętrznego.

Ponadto Komisja wstępnie uznaje, że istnieją wystarczające przesłanki wskazujące na to, że kredyt terminowy, jak również nieograniczona gwarancja, która prawdopodobnie wpłynęła na poprawę warunków finansowania tego kredytu, bezpośrednio ułatwiły koncentrację i w związku z tym wchodzą w zakres stosowania art. 5 ust. 1 lit. d) rozporządzenia w sprawie subsydiów zagranicznych, a zatem istnieje duże prawdopodobieństwo, że zakłócają rynek wewnętrzny.

Na podstawie informacji dostępnych na tym etapie Komisja uznaje również, że istnieją wystarczające przesłanki wskazujące na to, że subsydia wstępnie określone w sekcji 2 mogą poprawić pozycję konkurencyjną przedsiębiorstwa e& na rynku wewnętrznym, a tym samym faktycznie lub potencjalnie negatywnie wpłynąć na konkurencję na rynku wewnętrznym w rozumieniu art. 4 rozporządzenia w sprawie subsydiów zagranicznych w następujący sposób:

W szczególności zidentyfikowane subsydia zagraniczne prawdopodobnie poprawiły pozycję konkurencyjną przedsiębiorstwa e& w procesie przejęcia przedsiębiorstwa docelowego. W ramach postępowania szczegółowego Komisja zbada, czy subsydia zagraniczne miały faktyczny lub potencjalny negatywny wpływ na proces przejęcia, głównie w świetle istnienia ewentualnych innych stron zainteresowanych nabyciem przedsiębiorstwa docelowego, lub czy przedsiębiorstwo e& byłoby w stanie dokonać przejęcia na tych samych warunkach bez subsydiów zagranicznych.

Ponadto Komisja stwierdza, że niektóre subsydia zagraniczne, a przede wszystkim nieograniczona gwarancja z której korzysta przedsiębiorstwo e&, mogą poprawić pozycję konkurencyjną połączonego podmiotu powstałego w następstwie koncentracji, umożliwiając połączonemu, zintegrowanemu finansowo podmiotowi pozyskiwanie finansowania swojej działalności w UE na preferencyjnych warunkach. W ramach postępowania szczegółowego Komisja zbada, czy koncentracja umożliwiłaby połączonemu podmiotowi dostęp do subsydiowanych usług.

4. Wnioski

Z powodów określonych powyżej i na podstawie informacji dostępnych na tym etapie Komisja uznaje, że istnieją wystarczające przesłanki wskazujące na to, że przedsiębiorstwu e& przyznano subsydia zagraniczne określone w sekcji 2, które zakłócają rynek wewnętrzny, jak wskazano w sekcji 3, i w związku z tym podjęła decyzję o wszczęciu postępowania szczegółowego zgodnie z art. 10 ust. 3 rozporządzenia w sprawie subsydiów zagranicznych.

5. Zaproszenie do zgłaszania uwag

Zgodnie z art. 10 ust. 3 lit. d) i art. 40 ust. 1 rozporządzenia w sprawie subsydiów zagranicznych oraz art. 8 ust. 1 rozporządzenia Komisji (UE) 2023/1441 2  ("FSIR") Komisja wzywa każdą osobę fizyczną lub prawną, państwa członkowskie oraz państwo trzecie, które przyznało subsydia zagraniczne określone w sekcji 2, do przedstawienia uwag. Zgodnie z art. 8 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego, w przypadku gdy złożone pisemne uwagi zawierają informacje poufne, osoba zgłaszająca uwagi dostarcza wersję nieopatrzoną klauzulą poufności w tym samym czasie co wersję opatrzoną taką klauzulą.

W należycie uzasadnionych przypadkach podmioty składające uwagi mogą zażądać, aby ich tożsamość nie została ujawniona. Anonimowość zostanie zagwarantowana na podstawie wyraźnie uzasadnionej przyczyny wskazanej we wniosku.

Aby uwagi mogły zostać w pełni uwzględnione w toku procedury, powinny one wpłynąć do Komisji nie później niż 10 dni roboczych od daty niniejszej publikacji. Uwagi można przesyłać do Komisji pocztą elektroniczną na adres email COMP-FSR-REGISTRY@ec.europa.eu pod numerem referencyjnym FS.100011.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2560 w sprawie subsydiów zagranicznych zakłócających rynek wewnętrzny (Dz.U. L 330 z 23.12.2022, s. 1).
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/1441 z dnia 10 lipca 2023 r. w sprawie szczegółowych ustaleń dotyczących prowadzenia przez Komisję postępowań na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2560 w sprawie subsydiów zagranicznych zakłócających rynek wewnętrzny (Dz.U. L 177 z 12.7.2023, s. 1).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.3970

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Skrócone ogłoszenie dotyczące wszczęcia postępowania szczegółowego w sprawie FS.100011 - EMIRATES TELECOMMUNICATIONS GROUP / PPF TELECOM GROUP, publikowane na podstawie art. 10 ust. 3 lit. d) rozporządzenia (UE) 2022/2560
Data aktu: 21/06/2024
Data ogłoszenia: 21/06/2024