Skrócone ogłoszenie dotyczące wszczęcia postępowania szczegółowego w sprawie FS.100011 - EMIRATES TELECOMMUNICATIONS GROUP / PPF TELECOM GROUP, publikowane na podstawie art. 10 ust. 3 lit. d) rozporządzenia (UE) 2022/2560

Skrócone ogłoszenie dotyczące wszczęcia postępowania szczegółowego w sprawie FS.100011 - EMIRATES TELECOMMUNICATIONS GROUP / PPF TELECOM GROUP, publikowane na podstawie art) 10 ust. 3 lit. d) rozporządzenia (UE) 2022/2560

(C/2024/3970)

(Dz.U.UE C z dnia 21 czerwca 2024 r.)

W dniu 10 czerwca 2024 r., zgodnie z art. 10 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2560 1  ("rozporządzenie w sprawie subsydiów zagranicznych"), Komisja podjęła decyzję o wszczęciu postępowania szczegółowego w wyżej wymienionej sprawie po ustaleniu na podstawie wstępnego przeglądu, że ma wystarczające przesłanki świadczące o tym, że co najmniej jednemu z przedsiębiorstw będących stroną opisanej poniżej zgłoszonej koncentracji przyznano subsydium zagraniczne, które zakłóca rynek wewnętrzny. Wszczęcie postępowania szczegółowego w odniesieniu do zgłoszonej koncentracji pozostaje bez uszczerbku dla ostatecznej decyzji w tej sprawie.

1. Zgłoszona koncentracja

W dniu 26 kwietnia 2024 r. Komisja otrzymała, zgodnie z art. 21 rozporządzenia w sprawie subsydiów zagranicznych, zgłoszenie proponowanej koncentracji, w wyniku której przedsiębiorstwo Emirates Telecommunications Group Company PJSC (Zjednoczone Emiraty Arabskie lub ZEA) ("e&" lub "strona zgłaszająca") przejmuje, w rozumieniu art. 20 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie subsydiów zagranicznych, wyłączną kontrolę nad przedsiębiorstwem PPF Telecom Group B.V. ("przedsiębiorstwo docelowe" oraz, wraz ze stroną zgłaszającą, "strony").

Przedmiot działalności gospodarczej stron zgłoszonej koncentracji:

- e& jest operatorem telekomunikacyjnym z siedzibą w Abu Zabi, ZEA;

- PPF Telecom Group B.V. wraz ze swoimi jednostkami zależnymi prowadzi działalność telekomunikacyjną grupy PPF, na której czele stoi PPF Group N.V. Działalność ta obejmuje działalność telekomunikacyjną (dostawcy usług telekomunikacyjnych i infrastruktura bazowa) w Bułgarii, na Węgrzech, w Serbii i na Słowacji. Działalność telekomunikacyjna grupy PPF w Czechach nie jest częścią transakcji i zostanie wydzielona z PPF Telecom Group B.V.

2. Przesłanki wskazujące na istnienie subsydiów zagranicznych

Na podstawie informacji dostępnych na tym etapie Komisja uznaje, że istnieją wystarczające przesłanki wskazujące na to, że przedsiębiorstwo e& otrzymało następujące subsydia zagraniczne w rozumieniu art. 3 rozporządzenia w sprawie subsydiów zagranicznych:

- Nieograniczona gwarancja udzielona przez Zjednoczone Emiraty Arabskie, która wynika w szczególności z wyłączenia e& z przepisów obowiązującego prawa upadłościowego ZEA. Ta nieograniczona gwarancja może umożliwić e& uzyskanie korzystniejszych warunków finansowych w negocjacjach z instytucjami finansowymi, co faktycznie nastąpiło w ciągu trzech lat poprzedzających zawarcie umowy. Gwarancja ta jest ograniczona do przedsiębiorstw będących w całości lub częściowo własnością ZEA.

- Kredyt terminowy, przyznany w listopadzie 2022 r. przez konsorcjum pięciu banków, których działania można przypisać ZEA. Istnieją wystarczające przesłanki świadczące o tym, że kredyt ten nie został uzyskany na normalnych warunkach rynkowych. Kredyt terminowy jest środkiem indywidualnym i w związku z tym jest ograniczony do e&. Kredyt terminowy jest wykorzystywany przez e& do finansowania transakcji.

- Ponadto w wyniku wstępnego przeglądu przeprowadzonego przez Komisję zidentyfikowano inne zagraniczne wkłady finansowe, które mogą kwalifikować się jako subsydia zagraniczne na rzecz przedsiębiorstwa e&. Komisja dokona dalszego ich przeglądu w toku postępowania szczegółowego, w szczególności w odniesieniu do zamówień udzielonych przedsiębiorstwu e&.

3. Przesłanki świadczące o istnieniu zakłócenia na rynku wewnętrznym

Na podstawie informacji dostępnych na tym etapie Komisja wstępnie uznaje, że zgłoszona koncentracja obejmuje subsydia zagraniczne, które najprawdopodobniej zakłócają rynek wewnętrzny w rozumieniu art. 5 rozporządzenia w sprawie subsydiów zagranicznych.

W szczególności Komisja wstępnie uznaje, że nieograniczona gwarancja wchodzi w zakres stosowania art. 5 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie subsydiów zagranicznych i że w związku z tym istnieje duże prawdopodobieństwo zakłócenia rynku wewnętrznego.

Ponadto Komisja wstępnie uznaje, że istnieją wystarczające przesłanki wskazujące na to, że kredyt terminowy, jak również nieograniczona gwarancja, która prawdopodobnie wpłynęła na poprawę warunków finansowania tego kredytu, bezpośrednio ułatwiły koncentrację i w związku z tym wchodzą w zakres stosowania art. 5 ust. 1 lit. d) rozporządzenia w sprawie subsydiów zagranicznych, a zatem istnieje duże prawdopodobieństwo, że zakłócają rynek wewnętrzny.

Na podstawie informacji dostępnych na tym etapie Komisja uznaje również, że istnieją wystarczające przesłanki wskazujące na to, że subsydia wstępnie określone w sekcji 2 mogą poprawić pozycję konkurencyjną przedsiębiorstwa e& na rynku wewnętrznym, a tym samym faktycznie lub potencjalnie negatywnie wpłynąć na konkurencję na rynku wewnętrznym w rozumieniu art. 4 rozporządzenia w sprawie subsydiów zagranicznych w następujący sposób:

W szczególności zidentyfikowane subsydia zagraniczne prawdopodobnie poprawiły pozycję konkurencyjną przedsiębiorstwa e& w procesie przejęcia przedsiębiorstwa docelowego. W ramach postępowania szczegółowego Komisja zbada, czy subsydia zagraniczne miały faktyczny lub potencjalny negatywny wpływ na proces przejęcia, głównie w świetle istnienia ewentualnych innych stron zainteresowanych nabyciem przedsiębiorstwa docelowego, lub czy przedsiębiorstwo e& byłoby w stanie dokonać przejęcia na tych samych warunkach bez subsydiów zagranicznych.

Ponadto Komisja stwierdza, że niektóre subsydia zagraniczne, a przede wszystkim nieograniczona gwarancja z której korzysta przedsiębiorstwo e&, mogą poprawić pozycję konkurencyjną połączonego podmiotu powstałego w następstwie koncentracji, umożliwiając połączonemu, zintegrowanemu finansowo podmiotowi pozyskiwanie finansowania swojej działalności w UE na preferencyjnych warunkach. W ramach postępowania szczegółowego Komisja zbada, czy koncentracja umożliwiłaby połączonemu podmiotowi dostęp do subsydiowanych usług.

4. Wnioski

Z powodów określonych powyżej i na podstawie informacji dostępnych na tym etapie Komisja uznaje, że istnieją wystarczające przesłanki wskazujące na to, że przedsiębiorstwu e& przyznano subsydia zagraniczne określone w sekcji 2, które zakłócają rynek wewnętrzny, jak wskazano w sekcji 3, i w związku z tym podjęła decyzję o wszczęciu postępowania szczegółowego zgodnie z art. 10 ust. 3 rozporządzenia w sprawie subsydiów zagranicznych.

5. Zaproszenie do zgłaszania uwag

Zgodnie z art. 10 ust. 3 lit. d) i art. 40 ust. 1 rozporządzenia w sprawie subsydiów zagranicznych oraz art. 8 ust. 1 rozporządzenia Komisji (UE) 2023/1441 2  ("FSIR") Komisja wzywa każdą osobę fizyczną lub prawną, państwa członkowskie oraz państwo trzecie, które przyznało subsydia zagraniczne określone w sekcji 2, do przedstawienia uwag. Zgodnie z art. 8 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego, w przypadku gdy złożone pisemne uwagi zawierają informacje poufne, osoba zgłaszająca uwagi dostarcza wersję nieopatrzoną klauzulą poufności w tym samym czasie co wersję opatrzoną taką klauzulą.

W należycie uzasadnionych przypadkach podmioty składające uwagi mogą zażądać, aby ich tożsamość nie została ujawniona. Anonimowość zostanie zagwarantowana na podstawie wyraźnie uzasadnionej przyczyny wskazanej we wniosku.

Aby uwagi mogły zostać w pełni uwzględnione w toku procedury, powinny one wpłynąć do Komisji nie później niż 10 dni roboczych od daty niniejszej publikacji. Uwagi można przesyłać do Komisji pocztą elektroniczną na adres email COMP-FSR-REGISTRY@ec.europa.eu pod numerem referencyjnym FS.100011.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2560 w sprawie subsydiów zagranicznych zakłócających rynek wewnętrzny (Dz.U. L 330 z 23.12.2022, s. 1).
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/1441 z dnia 10 lipca 2023 r. w sprawie szczegółowych ustaleń dotyczących prowadzenia przez Komisję postępowań na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2560 w sprawie subsydiów zagranicznych zakłócających rynek wewnętrzny (Dz.U. L 177 z 12.7.2023, s. 1).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.3970

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Skrócone ogłoszenie dotyczące wszczęcia postępowania szczegółowego w sprawie FS.100011 - EMIRATES TELECOMMUNICATIONS GROUP / PPF TELECOM GROUP, publikowane na podstawie art. 10 ust. 3 lit. d) rozporządzenia (UE) 2022/2560
Data aktu: 21/06/2024
Data ogłoszenia: 21/06/2024