(C/2024/3967)(Dz.U.UE C z dnia 21 czerwca 2024 r.)
1. Wstęp
Rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 1 ustanowiło Jednolity Mechanizm Nadzorczy na podstawie art. 127 ust. 6 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE). W skład Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego wchodzą EBC i właściwe organy krajowe państw członkowskich, których walutą jest euro, z możliwością ustanawiania bliskiej współpracy z właściwymi organami państw członkowskich, których walutą nie jest euro. Za ogólne funkcjonowanie Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego odpowiedzialny jest EBC.
Zgodnie z art. 24 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 EBC ustanowił Administracyjną Radę Odwoławczą (dalej zwaną "Radą Odwoławczą"), której zadaniem jest przeprowadzanie wewnętrznego administracyjnego przeglądu decyzji podjętych przez EBC w ramach wykonywania uprawnień powierzonych mu na mocy rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 w związku z wnioskiem o przegląd. EBC dąży do obsadzenia aktualnych i przyszłych wakatów na stanowiskach członków Rady Odwoławczej i ich zastępców i w związku z tym ogłasza niniejsze zaproszenie do wyrażenia zainteresowania zgodnie z art. 4 decyzji Europejskiego Banku Centralnego EBC/2014/16 2 .
2. EBC i Administracyjna Rada Odwoławcza
Rada Odwoławcza stanowi integralną część Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego. Każda osoba fizyczna lub prawna może w przypadkach, o których mowa w art. 24 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013, wystąpić z wnioskiem o przegląd decyzji EBC podjętej na mocy tego rozporządzenia, o ile decyzja taka jest do tej osoby skierowana lub jej bezpośrednio i indywidualnie dotyczy, za wyjątkiem decyzji Rady Prezesów EBC podjętych na podstawie art. 24 ust. 7 tego rozporządzenia.
3. Skład Administracyjnej Rady Odwoławczej
Zgodnie z art. 24 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 w skład Rady Odwoławczej wchodzi pięciu członków oraz dwóch zastępców, których wybiera się spośród osób cieszących się dużym uznaniem. Radzie Odwoławczej zapewnia się wystarczające zasoby i wiedzę fachową, umożliwiające dokonywanie oceny wykonywania przez EBC uprawnień powierzonych mu na mocy rozporządzenia (UE) nr 1024/2013. EBC powołuje członków Rady Odwoławczej i dwóch zastępców na pięcioletnią kadencję, z możliwością jednorazowego przedłużenia. Działają oni niezależnie i w interesie publicznym.
Dwaj zastępcy zastępują tymczasowo członków Rady Odwoławczej w przypadku ich przejściowej niezdolności do pełnienia obowiązków, a także gdy w kontekście konkretnego wniosku o przegląd decyzji zachodzi poważna obawa, że zaistnieje konflikt interesów, tzn. jeśli prywatne lub osobiste interesy członka Rady Odwoławczej mogłyby wywrzeć wpływ lub stwarzać wrażenie, że mogą wywrzeć wpływ na bezstronne i obiektywne wykonywanie przez niego obowiązków. Zastępca zastępuje na stałe członka Rady Odwoławczej w przypadku trwałej niezdolności do pełnienia obowiązków, śmierci, rezygnacji lub odwołania ze stanowiska.
Członków Rady Odwoławczej i ich zastępców wyznacza Zarząd EBC, po konsultacji z Radą ds. Nadzoru, a powołuje ich Rada Prezesów EBC. Rada Prezesów EBC określiła także warunki powołania członków Rady Odwoławczej i ich zastępców.
4. Kwalifikacje i doświadczenie członków i zastępców członków Rady Odwoławczej
Zgodnie z art. 24 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 członkowie i zastępcy członków Rady Odwoławczej są wybierani spośród osób cieszących się dużym uznaniem, na podstawie ich udokumentowanej odpowiedniej wiedzy i doświadczenia zawodowego, w tym również w zakresie nadzoru, na wystarczająco wysokim poziomie w dziedzinie bankowości lub innych usług finansowych. Członkami Rady Odwoławczej i ich zastępcami nie mogą być pracownicy EBC ani pracownicy właściwych organów lub innych krajowych lub unijnych instytucji, organów i jednostek organizacyjnych, którzy uczestniczą w wykonywaniu zadań powierzonych EBC na mocy rozporządzenia (UE) nr 1024/2013. Muszą oni być dyspozycyjni w krótkim terminie w celu rozpatrywania odwołań od decyzji EBC.
Przy powołaniu członków i Rady Odwoławczej i ich zastępców należy w najszerszym możliwym zakresie zapewnić odpowiednią równowagę geograficzną i równowagę płci względem państw członkowskich. EBC jako instytucja sprzyjająca włączeniu społecznemu stara się odzwierciedlać różnorodność społeczeństwa, któremu służy. Zachęca się do składania zgłoszeń niezależnie od wieku, ewentualnej niepełnosprawności, pochodzenia etnicznego, płci, tożsamości płciowej, rasy, przekonań religijnych, orientacji seksualnej lub innych okoliczności.
Zgłoszenia będą poddane procedurze oceny porównawczej przeprowadzonej przez EBC. W szczególności brane będą pod uwagę poniższe kryteria wyboru.
(a) Kryteria wyboru
Kandydaci muszą posiadać następujące umiejętności i kompetencje:
- bardzo dobra znajomość i zrozumienie prawodawstwa Unii w dziedzinie usług bankowych i innych usług finansowych, w tym zadań i funkcjonowania EBC, a w szczególności Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego;
- bardzo dobra znajomość i zrozumienie funkcjonowania sektora bankowego, zwłaszcza w unii bankowej;
- doświadczenie w opracowywaniu lub stosowaniu ram nadzoru oraz procedur i praktyk nadzorczych.
(b) Kryteria kwalifikacji
Kandydaci muszą spełniać następujące kryteria kwalifikacji:
- być obywatelem jednego z państw członkowskich Unii i posiadać pełnię praw obywatelskich;
- posiadać zaawansowaną znajomość języka angielskiego, w tym udokumentowane umiejętności redagowania tekstów i prezentacji, oraz dobrą znajomość co najmniej jednego innego języka urzędowego Unii.
Zaawansowana lub dobra znajomość innych języków urzędowych Unii będzie dodatkowym atutem.
5. Wynagrodzenie
Wybrani kandydaci będą otrzymywać wynagrodzenie odpowiadające wykonywanym zadaniom.
6. Powołanie
Procedura wyboru zostanie przeprowadzona zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1024/2013 oraz z regulaminem operacyjnym Rady Odwoławczej. Członków Rady Odwoławczej i ich zastępców powołuje Rada Prezesów EBC. Wykonują oni powierzone im obowiązki osobiście i w związku z tym nie mogą delegować ich na innego członka lub na osobę trzecią.
7. Lista rezerwowa
Komisja kwalifikacyjna może umieścić odpowiednich kandydatów na liście rezerwowej. Kandydaci umieszczeni na liście rezerwowej mogą być w przyszłości powołani na podobne stanowiska. Kandydaci zostaną o tym odpowiednio poinformowani. Lista rezerwowa pozostaje ważna przez pięć lat od powołania członków lub zastępców członków Rady Odwoławczej i może zostać wykorzystana do powołania zastępcy członka w przypadku powstania wakatu.
8. Niezależność, oświadczenie o zobowiązaniach i deklaracja interesów
Członkowie Rady Odwoławczej i ich zastępcy działają niezależnie i w interesie publicznym. W tym celu członkowie Rady Odwoławczej i ich zastępcy zobowiązani są do złożenia podawanego do publicznej wiadomości oświadczenia o zobowiązaniach oraz podawanej do publicznej wiadomości deklaracji, w której ujawniają charakter wszelkich bezpośrednich lub pośrednich interesów, które mogłyby zaważyć na ich niezależności, albo stwierdzają brak takich interesów. Każdy z nich musi również zadeklarować zgodność z przepisami dotyczącymi poufności i podpisać deklarację przestrzegania standardów etycznych zgodnie z Kodeksem postępowania dla pracowników wysokiego szczebla Europejskiego Banku Centralnego 3 .
9. Oświadczenie o ochronie prywatności
EBC będzie przetwarzać wszelkie dane osobowe kandydatów zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2018/1725 4 . Odnosi się to głównie do poufności i bezpieczeństwa tych danych. Administratorem danych w odniesieniu do przetwarzania danych osobowych związanych z udziałem EBC w procesie wyboru na podstawie niniejszego zaproszenia do wyrażenia zainteresowania jest Dyrektor Generalny ds. Zarządzania i Działalności Operacyjnej SSM. Celem przetwarzania danych jest organizacja wyboru i powołania członków Rady Odwoławczej i ich zastępców. Wszelkie dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie w tym celu. Podając swoje dane osobowe w ramach zgłoszenia, kandydaci wyrażają zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Kandydat może w każdej chwili wycofać swoją zgodę, powiadamiając sekretariat Rady Odwoławczej (ABoR2024@ecb.europa.eu), po czym przetwarzanie danych osobowych nie będzie kontynuowane, a kandydat zostanie wykluczony z procedury wyboru, natomiast wszelkie wcześniejsze przetwarzanie danych pozostanie zgodne z prawem.
Dane osobowe kandydatów zostaną przekazane członkom komisji kwalifikacyjnej, członkom Zarządu EBC, członkom Rady ds. Nadzoru EBC oraz członkom Rady Prezesów EBC.
EBC może zachować dane wybranych kandydatów przez okres pięciu lat licząc od dnia upływu kadencji. Dane kandydatów, którzy nie zostaną wybrani, będą przechowywane przez pięć lat od zakończenia procedury wyboru. W przypadku sporów prawnych powyżej określone okresy przechowywania ulegają przedłużeniu o dwa lata od dnia zakończenia właściwych postępowań.
Kandydatom przysługuje prawo dostępu oraz uaktualniania lub poprawiania swoich danych osobowych. Jednakże dane, z których wynika spełnianie kryteriów kwalifikowalności i kryteriów wyboru, nie mogą być uaktualniane ani poprawiane po upływie terminu zgłaszania kandydatur na podstawie niniejszego zaproszenia do wyrażenia zainteresowania, ze względu na konieczność zapewnienia zgodności z zasadami równego dostępu i niedyskryminacji oraz zapewnienia, aby procedura wyboru była uczciwa, sprawiedliwa i przejrzysta dla wszystkich kandydatów.
Kandydatom przysługuje prawo dostępu do danych dotyczących ich oceny przez cały czas trwania procedury. W celu zapewnienia poufności narad i podejmowania decyzji przez komisję kwalifikacyjną, Zarząd EBC, Radę ds. Nadzoru EBC oraz Radę Prezesów EBC, oraz w celu ochrony praw i wolności pozostałych kandydatów, dostęp kandydata do danych jest ograniczony do materiałów przedłożonych przez niego oraz do tych części oceny, które go dotyczą.
Kandydaci mają prawo zażądać żądania usunięcia swoich danych osobowych. Taki wniosek prowadzi do wykluczenia z procedury wyboru.
Kandydaci mogą korzystać ze swoich praw, o których mowa w niniejszym pkt 9, kontaktując się z sekretariatem Rady Odwoławczej (ABoR2024@ecb.europa.eu). Kandydaci mogą również kontaktować się bezpośrednio z inspektorem ochrony danych EBC pod adresem dpo@ecb.europa.eu w sprawie wszelkich pytań dotyczących danych osobowych związanych z ich zgłoszeniem.
Kandydatom przysługuje prawo do odwołania się w każdej chwili do Europejskiego Inspektora Ochrony Danych.
Nazwiska członków Rady Odwoławczej i ich zastępców po ich powołaniu zostaną umieszczone na stronie internetowej EBC.
10. Procedura zgłaszania kandydatur
Prawidłowe zgłoszenie kandydatury musi być zgodne z procedurami i wymogami określonymi poniżej.
Zgłoszenia muszą zawierać aktualny życiorys (wzór europejskiego CV (zalecany) można pobrać pod adresem https://euro pa.eu/europass/en).
Zgłoszenia należy składać najpóźniej do dnia 12 lipca 2024 r. Zgłoszenia można składać za pośrednictwem poczty elektronicznej na następujący adres: ABoR2024@ecb.europa.eu
W odniesieniu do każdego zgłoszenia otrzymanego za pośrednictwem poczty elektronicznej zostanie przesłane potwierdzenie odbioru, które stanowi dowód potwierdzający godzinę i datę otrzymania zgłoszenia.
W celu ułatwienia procedury wyboru komunikację z kandydatami dotyczącą niniejszego zaproszenia do wyrażenia zainteresowania prowadzi się w języku angielskim.
Wszystkie osoby, które zgłoszą swoje kandydatury w odpowiedzi na niniejsze zaproszenie do wyrażenia zainteresowania, informuje się o wyniku procedury wyboru i powołania.
Pytania i wnioski o wyjaśnienia dotyczące niniejszego zaproszenia do wyrażenia zainteresowania można kierować do:
Pedro Gustavo Teixeira
Director General SSM Governance & Operations
European Central Bank
Kaiserstrasse 29
60640 Frankfurt am Main
NIEMCY
Tel. +49 6913440
E-mail: ABoR2024@ecb.europa.eu