Decyzja Komisji z dnia 24 czerwca 2024 r. w sprawie zgodności z prawem Unii środków, które planuje przyjąć Francja na podstawie art. 14 ust. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/13/UE

DECYZJA KOMISJI
z dnia 24 czerwca 2024 r.
w sprawie zgodności z prawem Unii środków, które planuje przyjąć Francja na podstawie art. 14 ust. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/13/UE

(C/2024/3936)

(Dz.U.UE C z dnia 28 czerwca 2024 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/13/UE z dnia 10 marca 2010 r. w sprawie koordynacji niektórych przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich dotyczących świadczenia audiowizualnych usług medialnych (dyrektywa o audiowizualnych usługach medialnych) 1 , w szczególności jej art. 14 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Pismem z dnia 25 marca 2024 r. Francja powiadomiła Komisję o pewnych środkach, które planuje przyjąć na podstawie art. 14 ust. 1 dyrektywy 2010/13/UE i których celem jest aktualizacja wykazu środków obecnie obowiązujących w tym państwie członkowskim, zatwierdzonych przez Komisję decyzją 2007/480/WE 2 . Planowane środki obejmują wykaz wytypowanych wydarzeń o zasadniczym znaczeniu społecznym, wykraczających poza obecnie obowiązujące środki.

(2) Komisja sprawdziła zgodność wspomnianych środków z prawem Unii, w szczególności w zakresie proporcjonalności środków oraz przejrzystości procedury konsultacji krajowych.

(3) Analizując środki, Komisja wzięła pod uwagę dostępne dane na temat francuskiego rynku audiowizualnego, w szczególności wpływu tych środków na rynek telewizyjny.

(4) Francja sporządziła wykaz wydarzeń o zasadniczym znaczeniu społecznym ("wykaz") w sposób jasny i przejrzysty, po przeprowadzeniu szerokich konsultacji publicznych.

(5) Na podstawie szczegółowej dokumentacji i danych dotyczących oglądalności przedstawionych przez władze Francji służby Komisja sprawdziły, czy każde dodatkowe wydarzenie ujęte w wykazie spełnia co najmniej dwa z następujących kryteriów uznawanych za rzetelne wskaźniki znaczenia takich wydarzeń dla społeczeństwa: (i) szczególny powszechny oddźwięk w danym państwie członkowskim, a nie tylko znaczenie dla tych osób, które zazwyczaj śledzą dane wydarzenie; (ii) ogólnie uznawane, szczególne znaczenie kulturowe wydarzenia dla społeczeństwa danego państwa członkowskiego, w szczególności jako czynnik wzmacniający tożsamość kulturową; (iii) uczestnictwo drużyny narodowej w danym wydarzeniu w kontekście zawodów lub turnieju o znaczeniu międzynarodowym; oraz (iv) fakt, że wydarzenie jest tradycyjnie transmitowane w ogólnodostępnej telewizji i zyskiwało dużą widownię telewizyjną.

(6) Jak wykazały władze francuskie, letnie i zimowe igrzyska paraolimpijskie mają szczególny powszechny oddźwięk we Francji i są ważne nie tylko dla osób, które zazwyczaj je śledzą. Ponadto uczestniczy w nich drużyna narodowa, są tradycyjnie transmitowane w ogólnodostępnej telewizji i zyskują dużą widownię.

(7) Mecze drużyny narodowej kobiet w piłce nożnej według terminarza FIFA, półfinały i finał mistrzostw świata w piłce nożnej kobiet, półfinały i finał mistrzostw Europy w piłce nożnej kobiet, finał Ligi Mistrzyń UEFA oraz finał Pucharu Francji w piłce nożnej kobiet są również uznawane za wydarzenia o zasadniczym znaczeniu społecznym. Jak wykazały władze Francji, wydarzenia te mają szczególny powszechny oddźwięk we Francji, nie tylko dla osób, które zazwyczaj je śledzą. Uczestniczy w nich drużyna narodowa, są tradycyjnie transmitowane w ogólnodostępnej telewizji we Francji i zyskiwały dużą widownię telewizyjną.

(8) Wykaz obejmuje finał Ligi Konferencji Europy UEFA, w której bierze udział klub uczestniczący w jednym z mistrzostw Francji. Wydarzenie to uznaje się za wydarzenie o zasadniczym znaczeniu społecznym, ponieważ jest ono szczególnie popularne wśród ogółu społeczeństwa, a nie tylko wśród osób, które zazwyczaj śledzą tę dyscyplinę sportu, jest transmitowane w ogólnodostępnej telewizji od samego początku i przyciągało dużą widownię telewizyjną.

(9) Jak wykazały władze Francji, mecze drużyny narodowej Francji podczas Pucharu Sześciu Narodów w rugby kobiet, półfinały i finał Pucharu Świata w rugby kobiet oraz finał mistrzostw Francji w rugby kobiet mają szczególny powszechny oddźwięk we Francji, uczestniczy w nich drużyna narodowa i są tradycyjnie transmitowane w ogólnodostępnej telewizji we Francji, zyskując dużą widownię telewizyjną.

(10) Mecze narodowych drużyn rugby mężczyzn i kobiet według terminarza rozgrywek World Rugby są również uznawane za wydarzenia o zasadniczym znaczeniu społecznym. Władze Francji podkreślają, że mają one szczególny powszechny oddźwięk we Francji, nie tylko wśród osób zazwyczaj śledzących tę dyscyplinę sportu, uczestniczy w nich drużyna narodowa Francji, zyskały dużą widownię telewizyjną i są tradycyjnie transmitowane w ogólnodostępnej telewizji.

(11) Półfinały French Open mężczyzn i kobiet, znane również jako "Roland-Garros", w przypadku udziału co najmniej jednego zawodnika francuskiego, oraz finały każdego turnieju wielkoszlemowego innego niż Roland-Garros, w przypadku udziału co najmniej jednego zawodnika francuskiego, mają szczególny powszechny oddźwięk we Francji i są ważne nie tylko dla osób, które zazwyczaj śledzą te wydarzenia. Tradycyjnie są one transmitowane w ogólnodostępnej telewizji, zyskując dużą widownię telewizyjną.

(12) Wykaz obejmuje wyścigi kolarskie Tour de France (kobiety) i Paryż-Roubaix (kobiety) jako wydarzenia o zasadniczym znaczeniu. Są one ważne nie tylko dla osób, które zazwyczaj śledzą tę dyscyplinę sportu; mają one powszechnie uznawane, odrębne znaczenie kulturowe dla francuskiego społeczeństwa jako czynnika wzmacniającego tożsamość kulturową. Ponadto zyskują dużą widownię telewizyjną i tradycyjnie są transmitowane w ogólnodostępnej telewizji.

(13) Jak wykazały władze Francji, półfinały mistrzostw Europy i świata w koszykówce zarówno mężczyzn, jak i kobiet, w przypadku udziału drużyny narodowej Francji, mają szczególny powszechny oddźwięk we Francji i są ważne nie tylko dla osób, które zazwyczaj śledzą tę dyscyplinę sportu. Oprócz spełnienia kryterium udziału drużyny narodowej w międzynarodowym turnieju o zasadniczym znaczeniu, wydarzenia te są tradycyjnie transmitowane w ogólnodostępnej telewizji i zyskują dużą widownię telewizyjną.

(14) Półfinały mistrzostw Europy i świata w piłce ręcznej mężczyzn i kobiet, w przypadku udziału drużyny narodowej Francji, mają szczególny powszechny oddźwięk i są ważne nie tylko dla osób, które zazwyczaj śledzą tę dyscyplinę sportu. Udział drużyny narodowej w międzynarodowym turnieju o zasadniczym znaczeniu sprawia, że jest on tradycyjnie transmitowany w ogólnodostępnej telewizji i zyskuje dużą widownię telewizyjną.

(15) Finały i półfinały mistrzostw Europy i świata w piłce siatkowej zarówno mężczyzn, jak i kobiet, w przypadku udziału drużyny narodowej Francji, są ujęte w wykazie. Jak wykazały władze Francji, oprócz spełnienia kryterium udziału drużyny narodowej w międzynarodowym turnieju o zasadniczym znaczeniu, wydarzenia te są ważne nie tylko dla osób, które zazwyczaj śledzą tę dyscyplinę sportu, są one tradycyjnie transmitowane w ogólnodostępnej telewizji, zyskując dużą widownię telewizyjną.

(16) Wykaz obejmuje mistrzostwa świata w narciarstwie alpejskim, gdy konkurs odbywa się we Francji. Jak wykazały władze Francji, wydarzenia te mają szczególny powszechny oddźwięk we Francji i są ważne nie tylko dla osób, które zazwyczaj śledzą tę dyscyplinę sportu, mają znaczenie kulturowe i są powszechnie uznawane przez społeczeństwo Francji za czynnik wzmacniający jej tożsamość kulturową i są tradycyjnie transmitowane w ogólnodostępnej telewizji, zyskując dużą widownię telewizyjną.

(17) Środki zgłoszone przez Francję nie wykraczają poza to, co jest konieczne do osiągnięcia zamierzonego celu, a mianowicie ochrony prawa do informacji i szerokiego dostępu odbiorców do telewizyjnej transmisji wydarzeń o zasadniczym znaczeniu społecznym, biorąc pod uwagę warunki, zgodnie z którymi omawiane wydarzenia będą transmitowane, definicję "uprawnionego nadawcy" określoną w dekrecie nr 2004-1392 z dnia 22 grudnia 2004 r., roli arbitrażu w rozstrzyganiu sporów oraz faktu, że dekret nr 2004-1392 z dnia 22 grudnia 2004 r. zawierający wykaz wydarzeń będzie miał zastosowanie do wydarzeń, w odniesieniu do których umowy przyznające prawa wyłączne zostaną zawarte po wejściu w życie zmienionego dekretu. Skutki tych środków dla prawa własności określonego w art. 17 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej nie wykraczają zatem poza skutki nierozerwalnie związane z ujęciem tych wydarzeń w wykazie, o którym mowa w art. 14 ust. 1 dyrektywy 2010/13/UE.

(18) Z tych samych powodów wydaje się, że planowane przez Francję środki są proporcjonalne w zakresie uzasadniającym odstępstwo od podstawowej swobody świadczenia usług zapisanej w art. 56 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Nadrzędny wzgląd interesu publicznego wymaga zapewnienia szerokiego publicznego dostępu do transmisji wydarzeń o zasadniczym znaczeniu społecznym. Ponadto planowane przez Francję środki nie dyskryminują nadawców, podmiotów praw lub innych podmiotów gospodarczych z innych państw członkowskich ani nie utrudniają im dostępu do rynku.

(19) Środki są zgodne z zasadami Unii dotyczącymi konkurencji. Zawarta w dekrecie nr 2004-1392 z dnia 22 grudnia 2004 r. definicja uprawnionego nadawcy opiera się na obiektywnych kryteriach, które umożliwiają rzeczywistą i potencjalną konkurencję w zakresie nabywania praw do transmisji wydarzeń. Ponadto liczba wytypowanych wydarzeń nie jest nieproporcjonalna w stopniu, który mógłby zakłócić konkurencję na rynku odbiorców końcowych telewizji ogólnodostępnej i telewizji płatnej. Skutki tych środków dla swobody konkurencji nie wykraczają zatem poza skutki nierozerwalnie związane z ujęciem tych wydarzeń w wykazie.

(20) Komisja powiadomiła pozostałe państwa członkowskie o środkach, które planuje przyjąć Francja, i przedstawiła wyniki swojej analizy komitetowi ustanowionemu na podstawie art. 29 dyrektywy 2010/13/UE. Komitet wydał opinię pozytywną,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł
1. 
Środki, które planuje przyjąć Francja na podstawie art. 14 ust. 1 dyrektywy 2010/13/UE i które zostały zgłoszone Komisji na podstawie art. 14 ust. 2 tej dyrektywy, są zgodne z prawem Unii.
2. 
Środki przyjęte przez Francję publikuje się w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 24 czerwca 2024 r.

1 Dz.U. L 95 z 15.4.2010, s. 1, ELI:http://data.europa.eu/eli/dir/2010/13/oj.
2 Decyzja Komisji 2007/480/WE z dnia 25 czerwca 2007 r. w sprawie zgodności z prawem wspólnotowym środków przyjętych przez Francję na mocy art. 3a ust. 1 dyrektywy Rady 89/552/EWG w sprawie koordynacji niektórych przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich, dotyczących wykonywania telewizyjnej działalności transmisyjnej (Dz.U. L 180 z 10.7.2007, s. 33, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2007/480/oj).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.3936

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja Komisji z dnia 24 czerwca 2024 r. w sprawie zgodności z prawem Unii środków, które planuje przyjąć Francja na podstawie art. 14 ust. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/13/UE
Data aktu: 24/06/2024
Data ogłoszenia: 28/06/2024