Język postępowania: angielski
(Dz.U.UE C z dnia 1 lipca 2024 r.)
Strony
Strona skarżąca: Komisja Europejska (A. Bouchagiar i H. Kranenborg, pełnomocnicy)
Strona pozwana: Europejski Inspektor Ochrony Danych
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności decyzji Europejskiego Inspektora Ochrony Danych z dnia 8 marca 2024 r. dotyczącej prowadzonego przezeń dochodzenia w przedmiocie wykorzystania Microsoft 365 przez Komisję Europejską w sprawie 2021-0518 oraz
- obciążenie strony pozwanej kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi trzynaście zarzutów.
1. Zarzut pierwszy dotyczący błędnej wykładni i błędnego zastosowania art. 4 ust. 1 lit. b), art. 6 i art. 9 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych (zwanego dalej "rozporządzeniem 2018/1725") poprzez wywnioskowanie z niego, że na Komisji ciąży obowiązek wyczerpującego zdefiniowania "rodzajów" danych osobowych, które mają być przetwarzane.
2. Zarzut drugi dotyczący błędnej wykładni i błędnego zastosowania art. 29 ust. 3 lit. a) rozporządzenia 2018/1725 poprzez stwierdzenie, że Komisja nie określiła w międzyinstytucjonalnym porozumieniu licencyjnym z 2021 r., jakie rodzaje danych osobowych mają być przetwarzane i do jakich celów.
3. Zarzut trzeci dotyczący błędnej wykładni i błędnego zastosowania art. 9 rozporządzenia 2018/1725 poprzez uznanie, że ma on zastosowanie w niniejszej sprawie, a w każdym razie poprzez błędne zastosowanie go.
4. Zarzut czwarty dotyczący błędnej wykładni i błędnego zastosowania art. 29 ust. 3 lit. a) rozporządzenia 2018/1725 poprzez stwierdzenie, że Komisja nie przedstawiła wystarczająco jasnego i udokumentowanego polecenia.
5. Zarzut piąty dotyczący błędnej wykładni i błędnego zastosowania art. 4 ust. 2 i art. 26 ust. 1 w związku z art. 30 rozporządzenia 2018/1725 poprzez stwierdzenie, że Komisja nie zapewniła, aby Microsoft przetwarzał dane osobowe w celu świadczenia swoich usług wyłącznie na podstawie udokumentowanego polecenia Komisji.
6. Zarzut szósty dotyczący błędnej wykładni i błędnego zastosowania art. 29 ust. 3 rozporządzenia 2018/1725 w odniesieniu do przekazywania danych osobowych do państw trzecich.
7. Zarzut siódmy dotyczący błędnej wykładni i błędnego zastosowania art. 4 ust. 2, art. 46 i art. 48 rozporządzenia 2018/1725 poprzez stwierdzenie braków w mapowaniu przekazywania danych.
8. Zarzut ósmy dotyczący naruszeń prawa i błędów w ustaleniach faktycznych przy dokonywaniu wykładni i stosowaniu art. 4 ust. 2, art. 46 i art. 48 rozporządzenia 2018/1725.
9. Zarzut dziewiąty dotyczący błędnego zastosowania art. 4 ust. 2, art. 46, art. 48 ust. 1 i ust. 3 lit. a) rozporządzenia 2018/1725 poprzez przyjęcie założenia, że między Komisją a Microsoft Corporation w Stanach Zjednoczonych miało miejsce bezpośrednie przekazywanie danych osobowych.
10. Zarzut dziesiąty dotyczący błędnej wykładni i błędnego zastosowania art. 47 rozporządzenia 2018/1725.
11. Zarzut jedenasty dotyczący naruszeń prawa i błędów w ustaleniach faktycznych przy wykładni i stosowaniu art. 4 ust. 1 lit. f), art. 29 ust. 3 lit. a), art. 33 ust. 1 i 2 oraz art. 36 rozporządzenia 2018/1725.
12. Zarzut dwunasty dotyczący naruszenia obowiązku uzasadnienia wynikającego z art. 296 TFUE, braku kompetencji oraz błędnej wykładni i błędnego zastosowania art. 52 ust. 3 rozporządzenia 2018/1725 poprzez zalecenie Komisji zbadania art. 1, 2 i 5 Protokołu (nr 7) w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej.
13. Zarzut trzynasty dotyczący naruszenia zasady proporcjonalności poprzez nakazanie zastosowania środków zaradczych przewidzianych w zaskarżonej decyzji
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2024.3925 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa T-262/24: Skarga wniesiona w dniu 17 maja 2024 r. - Komisja/EIOD |
Data aktu: | 01/07/2024 |
Data ogłoszenia: | 01/07/2024 |