Sprawa T-262/24: Skarga wniesiona w dniu 17 maja 2024 r. - Komisja/EIOD

Skarga wniesiona w dniu 17 maja 2024 r. - Komisja/EIOD
(Sprawa T-262/24)

(C/2024/3925)

Język postępowania: angielski

(Dz.U.UE C z dnia 1 lipca 2024 r.)

Strony

Strona skarżąca: Komisja Europejska (A. Bouchagiar i H. Kranenborg, pełnomocnicy)

Strona pozwana: Europejski Inspektor Ochrony Danych

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie nieważności decyzji Europejskiego Inspektora Ochrony Danych z dnia 8 marca 2024 r. dotyczącej prowadzonego przezeń dochodzenia w przedmiocie wykorzystania Microsoft 365 przez Komisję Europejską w sprawie 2021-0518 oraz

- obciążenie strony pozwanej kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi trzynaście zarzutów.

1. Zarzut pierwszy dotyczący błędnej wykładni i błędnego zastosowania art. 4 ust. 1 lit. b), art. 6 i art. 9 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych (zwanego dalej "rozporządzeniem 2018/1725") poprzez wywnioskowanie z niego, że na Komisji ciąży obowiązek wyczerpującego zdefiniowania "rodzajów" danych osobowych, które mają być przetwarzane.

2. Zarzut drugi dotyczący błędnej wykładni i błędnego zastosowania art. 29 ust. 3 lit. a) rozporządzenia 2018/1725 poprzez stwierdzenie, że Komisja nie określiła w międzyinstytucjonalnym porozumieniu licencyjnym z 2021 r., jakie rodzaje danych osobowych mają być przetwarzane i do jakich celów.

3. Zarzut trzeci dotyczący błędnej wykładni i błędnego zastosowania art. 9 rozporządzenia 2018/1725 poprzez uznanie, że ma on zastosowanie w niniejszej sprawie, a w każdym razie poprzez błędne zastosowanie go.

4. Zarzut czwarty dotyczący błędnej wykładni i błędnego zastosowania art. 29 ust. 3 lit. a) rozporządzenia 2018/1725 poprzez stwierdzenie, że Komisja nie przedstawiła wystarczająco jasnego i udokumentowanego polecenia.

5. Zarzut piąty dotyczący błędnej wykładni i błędnego zastosowania art. 4 ust. 2 i art. 26 ust. 1 w związku z art. 30 rozporządzenia 2018/1725 poprzez stwierdzenie, że Komisja nie zapewniła, aby Microsoft przetwarzał dane osobowe w celu świadczenia swoich usług wyłącznie na podstawie udokumentowanego polecenia Komisji.

6. Zarzut szósty dotyczący błędnej wykładni i błędnego zastosowania art. 29 ust. 3 rozporządzenia 2018/1725 w odniesieniu do przekazywania danych osobowych do państw trzecich.

7. Zarzut siódmy dotyczący błędnej wykładni i błędnego zastosowania art. 4 ust. 2, art. 46 i art. 48 rozporządzenia 2018/1725 poprzez stwierdzenie braków w mapowaniu przekazywania danych.

8. Zarzut ósmy dotyczący naruszeń prawa i błędów w ustaleniach faktycznych przy dokonywaniu wykładni i stosowaniu art. 4 ust. 2, art. 46 i art. 48 rozporządzenia 2018/1725.

9. Zarzut dziewiąty dotyczący błędnego zastosowania art. 4 ust. 2, art. 46, art. 48 ust. 1 i ust. 3 lit. a) rozporządzenia 2018/1725 poprzez przyjęcie założenia, że między Komisją a Microsoft Corporation w Stanach Zjednoczonych miało miejsce bezpośrednie przekazywanie danych osobowych.

10. Zarzut dziesiąty dotyczący błędnej wykładni i błędnego zastosowania art. 47 rozporządzenia 2018/1725.

11. Zarzut jedenasty dotyczący naruszeń prawa i błędów w ustaleniach faktycznych przy wykładni i stosowaniu art. 4 ust. 1 lit. f), art. 29 ust. 3 lit. a), art. 33 ust. 1 i 2 oraz art. 36 rozporządzenia 2018/1725.

12. Zarzut dwunasty dotyczący naruszenia obowiązku uzasadnienia wynikającego z art. 296 TFUE, braku kompetencji oraz błędnej wykładni i błędnego zastosowania art. 52 ust. 3 rozporządzenia 2018/1725 poprzez zalecenie Komisji zbadania art. 1, 2 i 5 Protokołu (nr 7) w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej.

13. Zarzut trzynasty dotyczący naruszenia zasady proporcjonalności poprzez nakazanie zastosowania środków zaradczych przewidzianych w zaskarżonej decyzji

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.3925

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-262/24: Skarga wniesiona w dniu 17 maja 2024 r. - Komisja/EIOD
Data aktu: 01/07/2024
Data ogłoszenia: 01/07/2024