(Pomoc państwa - Pomoc przyznana przez władze hiszpańskie na rzecz niektórych ugrupowań interesów gospodarczych (UIG) i ich inwestorów - System podatkowy stosowany do niektórych umów leasingu finansowego w celu nabycia statków (hiszpański system leasingu podatkowego) - Decyzja uznająca pomoc za w części niezgodną z rynkiem wewnętrznym i nakazująca jej częściowe odzyskanie - Następcza częściowa bezprzedmiotowość sporu - Częściowe umorzenie postępowania - Korzyść - Możliwość przypisania państwu - Nowa pomoc - Odzyskanie pomocy - Klauzule umowne chroniące beneficjentów przed odzyskaniem pomocy państwa niezgodnej z prawem i z rynkiem wewnętrznym - Podział kompetencji między Komisję i organy krajowe)(C/2024/3910)
Język postępowania: hiszpański
(Dz.U.UE C z dnia 1 lipca 2024 r.)
Strony
Strona skarżąca: Naturgy Energy Group, SA, poprzednio Gas Natural SDG, SA (Madryt, Hiszpania) (przedstawiciele: R. García Gómez de Zamora i M. Troncoso Ferrer, adwokaci)
Strona pozwana: Komisja Europejska (przedstawiciele: J. Carpi Badía i P. Němečková, pełnomocnicy, których wspierał M. Segura Catalán, adwokat)
Przedmiot
W opartej na art. 263 TFUE skardze strona wnosząca ją żąda stwierdzenia nieważności decyzji 2014/200/UE z dnia 17 lipca 2013 r. w sprawie pomocy państwa SA.21233 C/11 (ex NN/11, ex CP 137/06) wdrożonej przez Hiszpanię - System podatkowy stosowany do niektórych umów leasingu finansowego, zwany również "hiszpańskim systemem leasingu podatkowego" (Dz.U. 2014, L 114, s. 1).
Sentencja
1) Postępowanie w sprawie skargi zostaje umorzone w części, w jakiej jej żądania są skierowane przeciwko art. 1 decyzji Komisji 2014/200/UE z dnia 17 lipca 2013 r. w sprawie pomocy państwa SA.21233 C/11 (ex NN/11, ex CP 137/06) wdrożonej przez Hiszpanię - System podatkowy stosowany do niektórych umów leasingu finansowego, zwany również hiszpańskim systemem leasingu podatkowego w zakresie, w jakim wskazuje on ugrupowania interesów gospodarczych i ich inwestorów jako jedynych beneficjentów pomocy, o której mowa w tej decyzji, oraz art. 4 ust. 1 rzeczonej decyzji w zakresie, w jakim zobowiązuje on Królestwo Hiszpanii do odzyskania całej kwoty przyznanej pomocy, której dotyczy ta decyzja, od inwestorów ugrupowań interesów gospodarczych będących beneficjentami.
2) W pozostałym zakresie skarga zostaje oddalona.
3) Strony pokrywają własne koszty.