(Pomoc państwa - Pomoc przyznana przez władze hiszpańskie na rzecz niektórych ugrupowań interesów gospodarczych (UIG) i ich inwestorów - System podatkowy stosowany do niektórych umów leasingu finansowego w celu nabycia statków (hiszpański system leasingu podatkowego) - Decyzja uznająca pomoc za w części niezgodną z rynkiem wewnętrznym i nakazująca jej częściowe odzyskanie - Następcza częściowa bezprzedmiotowość sporu - Częściowe umorzenie postępowania - Artykuł 107 ust. 1 TFUE - Obowiązek uzasadnienia - Nowa pomoc - Odzyskanie pomocy - Klauzule umowne chroniące beneficjentów przed odzyskaniem pomocy państwa niezgodnej z prawem i z rynkiem wewnętrznym - Podział kompetencji między Komisję i organy krajowe)(C/2024/3909)
Język postępowania: hiszpański
(Dz.U.UE C z dnia 1 lipca 2024 r.)
Strony
Strona skarżąca: Duro Felguera, SA (Gijón, Hiszpania) i 9 pozostałych skarżących, których nazwiska wymieniono w załączniku do wyroku (przedstawiciele: w sprawach T-401/14, od T-406/14 do T-408/14, od T-415/14 do T-433/14, T-442/14, T-443/14 i T-443/14 - C. Pariente Araque, adwokat, w sprawie T-416/14 - O. Pastor Moreno Montserrat, adwokat, i, w sprawie T-417/14 - C. Pariente Araque i C. Repaci, adwokaci)
Strona pozwana: Komisja Europejska (przedstawiciele: J. Carpi Badía i P. Němečková, pełnomocnicy, których wspierał M. Segura Catalán, adwokat)
Przedmiot
W opartych na art. 263 TFUE skargach wnosząca je żąda stwierdzenia nieważności decyzji 2014/200/UE z dnia 17 lipca 2013 r. w sprawie pomocy państwa SA.21233 C/11 (ex NN/11, ex CP 137/06) wdrożonej przez Hiszpanię - System podatkowy stosowany do niektórych umów leasingu finansowego, zwany również "hiszpańskim systemem leasingu podatkowego" (Dz.U. 2014, L 114, s. 1).
Sentencja
1) Postępowanie w sprawie skarg zostaje umorzone w części, w jakiej ich żądania są skierowane przeciwko art. 1 decyzji Komisji 2014/200/UE z dnia 17 lipca 2013 r. w sprawie pomocy państwa SA.21233 C/11 (ex NN/11, ex CP 137/06) wdrożonej przez Hiszpanię - System podatkowy stosowany do niektórych umów leasingu finansowego, zwany również hiszpańskim systemem leasingu podatkowego w zakresie, w jakim wskazuje on ugrupowania interesów gospodarczych i ich inwestorów jako jedynych beneficjentów pomocy, o której mowa w tej decyzji, oraz art. 4 ust. 1 rzeczonej decyzji w zakresie, w jakim zobowiązuje on Królestwo Hiszpanii do odzyskania całej kwoty przyznanej pomocy, której dotyczy ta decyzja, od inwestorów ugrupowań interesów gospodarczych będących beneficjentami.
2) W pozostałym zakresie skargi zostają oddalone.
3) Strony pokrywają własne koszty.